Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva er høflig/uhøflig?

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Nå i finværet blir det ofte kødannele på banen. Vi var to makkere som gikk sammen, bak en flight med tre spillere.

Vi måtte vente ca. 5 min på hver tee før vi kunne slå ut. Like bak oss kom to unge menn, som også syntes det gikk for sakte og ville forbi.

De spurte på en fin måte om de kunne passere, noe vi sa ja til for ikke å være uhøflige.

Egentlig hadde vi ikke lyst til å havne enda lengre bak i køa da vi måtte bli ferdige til et visst tidspunkt, men......

Det var jo ikke vi som sinket spillet, det gikk jo seinere med de tre i flighten foran, for oss alle i de to flightene bak.

For meg og min mann føltes det naturlig å si ja, selv om det ble litt surt å måtte "hoppe av" før det attende hull, grunnet tidspress.

Hva ville dere andre gjort i samme situasjon?

Olle

over 17 år siden

Olle

Jeg hadde sagt at det er de foran som vi venter på, så det har ingen hensikt å spille i gjennom, men de må gjerne spille med oss.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Var inne på samme tanke Olle :-)

Fistel

over 17 år siden

Fistel

HERREGUD!!!

Å jeg hadde tent på alle pluggene hvis noen bak meg hadde spurt om å slippe forbi dersom det var ballen foran som sinket. Jeg hadde bedt dem dra et visst sted (hvis jeg hadde turt da). Jeg hadde hvertfall ikke sluppet ded igjennom. Hadde jeg vært dere hadde jeg ringt marshall og fått orden i problemet. Syns det er frekt å de gutta å spørre om å slippe igjennom hvis de så at det var de foran som sinket, men på grensen til det dumme å faktisk la de slippe gjennom.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ja Fistel, det kokte litt innvendig. Jeg gjode de unge mennene oppmerksom på at vi også måtte vente, grunnet treer-ballen foran, men turde ikke være "frekk".

Følte meg temmelig dum, da de gikk forbi, så vi måtte vente ytterlige fler minutter på hver tee.

Jeg følte at disse mennene var vel frekke, men min makker (og selv?) mente at vi måtte slippe forbi de som spurte....

For egen del tenkte jeg i ettertid at det hadde vært deiligere om de var litt uhøflige. Da hadde det vært lettere å be dem dra til ....

Koll

over 17 år siden

Koll

Hvorfor skal dere kvinner alltid være så høflige og lojale og ærbødige?
Og du hadde din like høflige mann med deg! I dette tilfellet - som jeg har opplevd av og til på golfbanen - skulle dere naturligvis aldri ha sluppet de bak igjennom. Det hjelper jo ingen ting for noen av de tre flightene som er involvert. Ring marshall og klag. Han rykker ut og kjefter på de som somler. Det har jeg gjort, og det funker.

Forøvrig har man ingen plikt til å slippe noen igjennom.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ja Koll, det er muligens et problem at vi kvinner er litt mer høfligere enn vi bør. Egentlig var det nok meg etterhvert, som ble rødere i "hodet", siden jeg lot min manns vilje (med mitt samtykke?) lot mennene slippe forbi.

Hans forsvar til meg var, at mennene sa: "Selv om det er flighten før dere som sinker hjeper det ikke noe fordi vi går bare forbi de også."

Frekkt?

tomm

over 17 år siden

tomm

REGELEN ER ENKEL:Er du/dere i ryggen på de som går foran er det ingen grunn til å slippe noen forbi!ENKELT OG GREITT!!!!!

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Tusen takk for svar tomm, følte ikke heller at det var slik det skulle være!

Selvsagt

over 17 år siden

Selvsagt

Det er den mst idiotiske regelen jeg har hørt tomm.
Selvsagt skal dere slippe igjennom.
De var antagelig ikke så "høfflige" som dere, men de gikk sikkert igjennom 3er-ballen foran også.
Helt greit.

Stian

over 17 år siden

Stian

Så lenge ikke Merethe og mannen hennes forsinket spillet men gruppen foran, er det da virkelig ikke selvsagt at de skal slippe gjennom en annen 2flight ??

Slipper du ofte gjennom flighter med samme størrelse som den du spiller i når det går tregt foran dere ?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er selvfølgelig bare tull å slippe gjennom noen når man stanger i de foran. Merethe, det er ganske vanlig at de bak ikke skjønner at dere også venter på de foran.

Det ville ikke være uhøflig i det hele tatt om dere sa: Vi skjønner at det går tregt, men vi står og venter på vi også, så det er dessverre ikke noe poeng å slippe dere forbi.

HM

over 17 år siden

HM

Jeg vet ikke helt hvordan situasjonen var, men kanskje dere burde ha spurt de tre foran om å få gå gjennom tidligere Merethe??

Det kan være at du og din mann var for forsiktige både mot de foran og de bak. For meg virker det som de tre foran dere var proppen i banen og da skulle egentlig de ha sluppet dere gjennom uten at dere måtte spørre, men man må også være litt frempå med å spørre selv. Selvfølgelig uten å være frekk.

Som i trafikken, det er bil nr 2 i køen som må starte å kjøre forbi sinka først i køen.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Som jeg sier når jeg holder kurs. "Vi slipper igjennom dersom det er ledig foran og man har en raskere gruppe bak.

Er det kø/fullt på banen er det intet poeng å slippe folk igjennom. Dette lager bare enda mere kø"

Da svarer man bare "beklager det er fullt på banen i dag , det går ikke fortere. Dere må vente som alle andre"

Det må gruppen bak akseptere.

doc

over 17 år siden

doc

kø? 3 skilpadder foran . kunne gjort som guttene vel. tafatt.

:-)

over 17 år siden

:-)

Hvorfor i allverden kunne dere ikke slå dere sammen til en 4'er ball? Da hadde problemet vært løst.

Noen ganger kan man spille to og to, andre ganger skaper dette kø og man slår man seg sammen for å lette trykket.

Dum eller ??

over 17 år siden

Dum eller ??

Sitat fra Merete: "De spurte på en fin måte om de kunne passere, noe vi sa ja til for ikke å være uhøflige."

Hvorfor gikk ikke du Merete frem og spurte høflig om dere kunne slippe forbi ballen foran i stedet for å surve her inne på debattforum. Jeg skjønner ærlig talt ikke problemet ditt.

Prosedyren er:
1. Spør om lov til å passere.
2. Dersom de foran er frekke nok til å la dere passere så ring pro-shop og be dem sende ut en marshal.
3. Fører ikke dette frem så er det bare å gå frem å gi de foran en overhøvling.

Har spurt om lov til å gå forbi i samme situasjon som Merete var i, og fått avslag fordi gruppen foran hevdet å holde spilleskjema. Det argumentet holder gangske enkelt ikke. Men vær forberedt på å møte vanskelige kasus på golfbanen..

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Slå seg sammen 2 og 2 er lurt, men spørsmålet her er vel egentlig om det var ledig foran de 3 , eller om de gikk i kø også.

Hvis de 3 var "korken" burde du og din mann bedt om å få gå igjennom.

Var det fullt foran de 3 også, burde dere sagt til de bak "beklager det er fullt på banen ,det går ikke fortere i dag, dere må vente dere også"

R8

over 17 år siden

R8

Til Merethe.Når du skal spille en 18 hulls runde,så må du ha bedre tid!!!
Helt enig med dem som ville gå forbi. De var bare to,og gikk sikkert forbi de andre også.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Å lage en 4 ball hadde jo løst mye av problemene da, da hadde deres ball gått senere og kanskje ikke stanget fullt så mye

Selvsagt

over 17 år siden

Selvsagt

Problemet i tillegg til de 3 som gikk i ballen foran, var dere to som lå og sperret for andre ved ikke å gå igjennom.
På den måte kan en gruppe sperre en hel bane.
I og med at man sjelden ser marshaller ute, må man prøve å få til flyten selv.

Det er helt riktig

over 17 år siden

Det er helt riktig

Det er bil nummer to som lager kø, ikke han som kjører sakte foran.
Men det er likevel fint om den som kjører sakte foran stopper av og til og slipper forbi køen.

HM

over 17 år siden

HM

Synes det er dårlig ide å slå sammen til 4-ball. Mindre fart i banen med en gang. Skulle det komme opp nye bakfra så møter de "veggen" som nå er to trege grupper. Merethe med mann burde gått gjennom, og de burde ha blitt invitert til det av de foran, som "Det er helt riktig" sier.

fistel

over 17 år siden

fistel

Det er egentlig enkelt å greit som flere sier her:
- Dersom du går bak noen som LAGER kø, er det best for flyten at du spiller igjennom disse. Folk med god golfetikette bør slippe ballen bak gjennom dersom de ser at de selv lager kø, men desverre er det ikke slik at alle har forstått dette.
- Dersom noen bak spør om å spille gjennom en ball som selv står i kø på hvert hull, som i dette tilfellet, er det en mulighet å slå sammen hvis det passer (som her), eller nekte. Dersom man nekter å slå sammen fordi man foretrekker å spille alene, bør de bak slippe gjennom.
- Dersom man slår sammen og den nye 4-ballen fortsatt må stå i kø, skal 4-ballen få lov til å passere, hvis ikke: Ring marshall

Mener selv jeg har god greie på dette. Har spillt golf i over 10 år og har også hatt sommerjobb som marshall et år.

konservativ

over 17 år siden

konservativ

Det var mye greiere før. Da var det bare 7000 golfere i Norge og ingen kø så vidt jeg kan erindre

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det hadde vært helt greitt for oss å slå oss sammen med de to bak. Vi ble fortalt ved innsjekking at banen var helt full denne dagen. (Vi måtte selv vente en stund før vi kunne starte).

HM

over 17 år siden

HM

Merethe.
Jeg skjønner mindre og mindre av situasjonen da dere spilte. Var det kø foran de 3 i ballen før dere, eller var banen åpen foran dem?

Hvorfor la 3 treige spillere sette farten for alle bak hvis det var åpent foran dem? Da skulle dere ha forsøkt å komme dere forbi.
Hvis det var like tregt foran dem så skulle dere ha slått dere sammen. Så enkelt bør det være.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ja det var folk foran de tre spillerne før oss. De tre spillte ikke treigt, men senere enn to spillere.

Siden jeg ikke så særlig mer til de to vi slapp forbi, regner jeg med at de passerte flere flighter.

Følte spillet gikk tregere etterpå, så det er mulig at det var fler en oss og de foran som måtte vente mens de to passerte.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Da banet de seg vei gjennom masse folk, stressa dem opp, og gjorde at din runde tok lengre tid. Det hadde nok vært mye lurere å slå dere sammen til en 4'er flight, og da hadde dere kanskje rukket å spille hull 18 også.

Er det mye kø foran dere er det ingen vits å la to spillere presse seg gjennom hele gjengen.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det er jeg helt enig med deg i, Rolf Åge.

Kjakan

over 17 år siden

Kjakan

Jeg likte ikke svaret til "Dum eller ??", Merethe spør et helt greit spørsmål som hun får massevis av svar på og som folk finner interessant, og så kommer "Dum eller ??" og begynner å snakke om surving på debattforumet og at han ikke skjønner problemet. Det er sånne innlegg som forsurer debatten her inne. Og ikke tør han bruke sitt vanlige nick ettersom jeg kan forstå.

Bare et hjertesukk.

boba fett

over 17 år siden

boba fett

hvorfor spurte ikke du om å få gå gjennom 3.ballen Merethe?
kan jo være at ballen som gikk gjennom dere hadde håpet på å få gå gjennom 3ballen også..din egen skyld ;-) mao

tomm

over 17 år siden

tomm

Synes det har kommet mange gode svar her.
Vet allikevel at særlig høyhcp `ere føler seg lite bekvemme i forhold til sakte spill.Føler ofte at det er deres skyld osv.
Slik tar men ikke imot nybegynnere!!
Her har golf noe å lære av f.eks, alpint som er mye mere inkluderende.
Her hjelper vi hverandre.
Gjentar gjerne en enkel regel:HVis du er i ryggen på de foran, kan du være trygg på at du ikke har noen grunn til å slippe noen forbi.Så enkelt er det.MEN; det forutsetter et ALLE følger den regen.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Takk for klokt svar, tomm.

Jesus...

over 17 år siden

Jesus...

Klarer ikke å ta innlegg fra folk som har flere skrivefeil pr. innlegg enn de har fingre på hendene seriøst. Greit nok at det går unna i svingene av og til, en skrivefeil eller to skjer den beste. Men er det så vanskelig å stave ord riktig eller bruke punktum der det skal brukes komma o.l.
Fint at dere hjelper hverandre i alpintsporten, hjelp hverandre litt med språket også da nå dere først er igang....

PS. Til dere som absolutt må finne en feil på mitt innlegg, og som sikkert finner det: Jeg sier dette til hjelp, og sier ikke med dette at jeg er Sylfest Lomheims læregutt og protesjé.

Er det mulig :(

over 17 år siden

Jesus. Skaff deg en psykolog, en meget dyktig en. Går det an å komme med så IDIOTISK melding.

Klarer ikke å ta innlegg fra folk som har flere skrivefeil pr. innlegg enn de har fingre på hendene seriøst.

forstår ut av dette att de ca 750.000 personene i Norge som lider av en eller annen form for dysleksi er å anse som useriøse.

Unnskyld men jeg må bare si det DUST !!!!!!!!!!

Hva F... er en som går rundt å kaller seg Jesus da, en patetisk liten nerd.

Jan Tore

over 17 år siden

Jan Tore

Ble overasket over at det var så mange som 750000 personer med en eller annen dysleksi her i landet, så sjekket litt rundt.
På SSB stod det at 4% av landets befolkning lider av en eller annen form av dysleksi, dvs. i underkant av 190000.
Greit nok at du kritiserer et innlegg, men ikke dikt opp fakta hvertfall da, det får hele innlegget ditt til å miste troverdigheten sin.

Uansett, føler vel at denne debatten er i ferd med å spore av litt nå, det neste blir vel at vi begynner å diskutere hvorvidt Miklagard er en god/dårlig bane igjen. Hehe

snappy

over 17 år siden

snappy

Om jeg ligger bar to stk som aldri kommer seg forbi de tre fremfor ville jeg kommet meg forbi dem... Det er ikke bare å stå bak å vente, men kanskje det ville vært en ide å spørr de tre der fremme om å slippe gjennom...

Gang på gang slipper ikke jeg gjennom noen, og de sier at det er de fremfor som sinker... Da spør jeg om de har tatt initiativ til å komme forbi.. Da er ofte svaret at det ikke har spurt dem.. Da slipper de meg forbi, og det tar max 2 hull så er jeg gjennom...

over 17 år siden

Jan Tore, her kommer et utdrag ifra en offentlig side som har med den offentlige skole å gjøre.

Alvorlige dyslektiske forstyrrelser forekommer hos 5-10% av befolkningen. Det betyr at det er dyslektiske elever i nesten alle skoleklasser.
Ettersom definisjonen av dysleksi er noe flytende, får man forskjellige vurderinger av antall dyslektikere i ulike undersøkelsert

Som du kan se over så kan det være opptil ca 400.000 i Norge med ALVORLIGE dyslektiske forstyrrelser, tar man også med dem som har svake/mild og moderate dyslektiske forstyrrelser så kan du definitivt regne med at det er oppimot 750.000.

Selv har jeg fått diagnosen mild/moderat.

anbefaler på det sterkeste å ikke bruke wikipedia som 100% fasit, da kan du komme med slike feil innlegg i fremtiden også og det blir litt dum avsporing ifra selve temaet.

over 17 år siden

Jeg bare måtte sjekke litt videre.Det er ca 3.5% som har såpass Alvorlige dyslektisk forstyrrelse at det betegnes som et handikap hvor man bør bruke hjelpemidler. Det skal sies at % forventes å ligge høyere da man ikke har hatt tester på temaet før i senere tid.

Jan Tore

over 17 år siden

Jan Tore

Nå ble jeg litt usikker, sier du at jeg bruker wikipedia eller at man bare generelt bør passe seg for å bruke det?
Uansett, når du oppgir et utdrag fra en offentlig siden, er det greit å oppgi hvilken side du bruker. Selv brukte jeg SSB, som jeg ser på som det mest pålitelige kilden her i landet. Jeg syns ikke du kan si "så derfor kan du definitivt regne med..." fordi dette ikke holder som bevis for noe som helst. Vær alltid kritisk til kildene man bruker, og prøv aldri å "legger på litt" for å understreke et poeng, for det får hele innlegget miste piffen.

HM

over 17 år siden

HM

Tull å henge seg opp i litt skrivefeil på et diskusjonsforum. Vi skjønner vel hva som menes selv med et par staveleifer.

Verre med green-dysleksien, for mitt vedkommende.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det står vel verre til med oppførsels-dysleksien til visse mennesker.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Snappy: Det var nok ikke fordi vi ikke kunne kommet forbi de tre foran. Først og fremst kviet vi oss for å spørre da disse også til tider stod i kø.

Jeg/vi følte det ikke ville bli til noen særlig nytte, siden vi da, for å komme fortere frem, måtte spørre enda fler om å passere.

Dette igjen ville føre til ytterlige forsinkelser for dem bak, i og med at en må prate med de man passerer og eventuelt stresse dem unødvendig opp.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Ellers syntes jeg ikke at noen bør hakke på andre grunnet noen stave/tegnsettingsfeil. Det er jo innholdet av det man skriver som er vesentlig her på forumet.

Hvis man mobber og utelukker noen grunnet dysleksi eller andre språkvansker, vil mange føle redsel for å si sin rettmessige mening i en debatt. Det kan vel ikke være riktig rettsoppfattelse (for de fleste?)

Jesus...

over 17 år siden

Jesus...

Det var aldri meningen at innlegget mitt skulle bli sett på som mobbing, og hvis noen oppfatter det slik så beklager jeg på det sterkeste, ble bare litt overengasjert.
Når det er sagt syns jeg du kan spare deg for uttalelser som "patetisk liten nerd" o.l. Greit at du blir provosert, men vær så snill da.
Og kaller meg ikke for Jesus, mente Jesus... som i Jesus Christ, fritt etter Åpen Post.

tomm

over 17 år siden

tomm

Satte pris på støtte.JA; vi har mange dyslektikere i familien.Det har ikke alltid vært morsomt,nei.
Det er helt greitt med spydigheter og morsomheter på siden,men det må ikke bli sånn at folk med skrivevansker ikke tør å være med.
For ordens skyld: Jeg har 3 univeritetseksamener.
Var glad for ditt siste innlegg,Jersus.

Gulltann

over 17 år siden

Gulltann

Merethe, her var det mye rot i originalinnlegget ditt. Det hørtes jo ut som om det var treerflighten foran dere som sinket køen,men senere skriver du at de også måtte vente på de foran seg. Hvordan kan du da påstå at dere spilte fortere enn de tre foran dere. Merkelig også at banen var full hvis det stort sett var toerballer bak dere. Hvis jeg har forstått deg riktig etter hvert så var banen mer eller mindre full og "alle" måtte vente mye. Da er det eneste man kan gjære for å få spillet til å gåraskere å slå sammen toer baller til firerballer. Det er ihvertfall bare tull å slippe igjennom "masekopper". Det eneste som oppnås med det er at de to masekoppene går runden sin en time raskere , men alle de fire-fem flightene som slipper de gjennom bruker ti minutter lenger tid på rundene sine.

Gebiss

over 17 år siden

Gebiss

Det eneste riktige her ville være å invitere de bak inn i en 4-ball.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det er mulig at jeg forklarte meg forvirrende Gulltann. Jeg følte ikke det var treerballen som var proppen, selv om vi ventet på dem før hvert utslag. De måtte også vente til tider.

Vi burde slått oss sammen med toerballen bak, det er jeg helt enig i, men de ønsket å passere både oss og flighen foran....Antar de gikk forbi fler, da jeg knapt så dem igjen. Forsinkeler ble det ihvertfall.

Jeg kunne ikke se over hele banen, men som tidlige nevnt, fikk jeg vite at banen var fullt foran oss da jeg/vi sjekket inn. Vi belaget oss på at det kunne ta litt tid med en del ventig da vi kun var to.

Gebiss: Vi burde absolutt tatt initativ til å be mennene bak inn i en firerball, men tviler på at det var det de ønsket, siden vi gjorde oppmerksom på kødannelsen foran. De svarte med at de ville passerer dem foran også.

Slice

over 17 år siden

Slice

Legge en ball eller 2 helt opp i ryggen på dem foran hvis de sinker spillet.
Dette pleier å hjelpe, du gjør jo selvsagt ikke dette på føste hull.
Jeg leser noen innlegg her.(Simen du som Driver 280 meter må selvsagt vente litt lengre)

Lobbster

over 17 år siden

Lobbster

bruk bare lobwedge og følg etter på 100m avstand. Det er suverent å legge seg opp 5 m fra greenkanten og stå ved ballen å vente mens de putter. Den som ikke da føler seg presset må ha mistet alle sansene.

???

over 17 år siden

???

Merethe. Slik jeg ser det er det ikke standardsvar. Man må se det ann.
Ser ingen grunn til å slippe gjennom når flere flighter foran står i kø.
Opplevde noe tilsvarende i helga, der jeg kom bakerst i en toer ball og det var tre flighter, som måtte vente på ett av par tre hullene.
Ei av damene på flighten foran oss da følgende: Det er helt tett foran så det hjelper ikke om vi slipper dere forbi. Flott og vi fikk en hyggelig dialog. Dessverre måtte vi bruke 5 timer rundt, men heldigvis var det fint vær og hyggelige folk.

Husk at somler alle i flighten din 15 sek. hver pr. hull så forsinker dere tilsammen med 18 min. Ta prøvesvingen FØR det er din tur tilo å slå. Hvilke kølle du skal bruke bestemmer du deg for mens du går bort til ballen. Gå raskt. Det er ikke nødvendig å sikte i 5-10 sek på greenen.
Hjelp til å ta siktemerke.
Det er de færreste rundene som spilles som konkurranse!
Gjør du dette er du ALLTID i riktig avstand til flighten foran og det blir mye triveligere for oss alle.

God tur.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Tusen takk for hyggelig svar og nyttige opplysninger :-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her