Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

"jålehandicap"

jimmi

over 17 år siden

jimmi

Hvordan bør man foholde seg når man i en selskapsrunde har fått 39 poeng og runden man har gått ikke har vært tellende? Bør man ikke da skrive seg ned for å være "fair"?

Reglene er klare

over 17 år siden

Reglene er klare

Du skal IKKE skrive deg ned, da du ikke har registrert den som HCP tellende i forkant. I golf bør reglende følges, det gir best "fairness" i lengden...

Truls

over 17 år siden

Truls

Hva mener du med at den ikke er "tellende"?

Tippekupongen

over 17 år siden

Tippekupongen

Hvis man fyller ut en tippekupong og ikke leverer den og får 12 rette, bør man da ta kontakt med Norsk Tipping å høre om man allikevel kan få premien for å være fair?

jimmi

over 17 år siden

jimmi

Tippekupongen, hadde håpet å unngå "flåseri" da det er nok av det i andre diskusjoner. Truls, hadde ikke meldt ifra under registrering før jeg gikk ut.

Ørjan

over 17 år siden

Ørjan

ble jimmi surte putre nå?

bobo

over 17 år siden

bobo

Du skal meldefra før du går ut, ellers teller den ikke...

jimmi

over 17 år siden

jimmi

Takk for svar. Ørjan:Tufs.

Fair

over 17 år siden

Fair

Jeg synes klart at reglene bør følges. Hvis du med "fair" mener i forhold til de du spiller sammen med er det uansett ikke riktig å skrive seg ned. Hva om du fikk 29 poeng eller kanskje endog bare 10 poeng. Ville det da også vært "fair" at du skrev deg opp? Selvsagt ikke. De fleste spillere har både gode og dårlige dager på banen, så derfor synes jeg det er best for alle parter at en bestemmer på forhånd om den skal være HCP-regulerende og ikke i etterkant for kun de som gjorde det bra. Ta heller invitten fra de andre om en ny tellende runde om de mener du har for høyt HCP.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Det er egentlig ingen diskusjon dette.

I de nye reglene til NGF skal man registrere runden som tellende på forhånd. Gjør du ikke det er den ikke tellende. Enkelt penkelt.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Problemet er at den nye ordningen legitimerer at folk lar være å skrive seg ned i pre-turneringsperioder....

Foooore

over 17 år siden

Foooore

De som vil "jukse" klarer dette uten problem.

Systemet er det samme som før, man velger på en selskapsrunde på forhånd om man vil spille hcp-tellende eller ikke.

I normal turnering er det hcp-telende automatisk. Dog ble ikke mitt hcp justert etter lørdagens dugnadsturnering, aner ikke hvorfor.

Enkelt Penkelt

over 17 år siden

Enkelt Penkelt

Hvorfor kan man ikke registrere alle runder man går for tellende? Man får da et mer eksakt hcp, de fleste tror jeg skriver seg ned når man går en god runde.
Fortsatt mulighet til å jukse men...

Enklere Penklere

over 17 år siden

Enklere Penklere

Velg deg det handicappet du vil ha.
Enklere kan det ikke gjøres.

`39

over 17 år siden

`39

Spiller bare selskapsrunder og melder aldri fra at de skal være HCP-tellende.

Visste faktisk ikke om at man måtte det før nå, så da har jeg lært noe i dag også.

Likegodt at jeg har 36 da, selv om jeg vet at jeg spiller endel bedre ;-)

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Hva om man spiller 5 runder sammen med en caddie som ikke er godkjent som markør, og man får 50 poeng alle 5 rundene, og ikke skriver seg ned, for så å spille turnering neste dag og knuse de andre med 15 poeng?

`39

over 17 år siden

`39

Erik____. Hvem er ikke godkjent som caddie. Er det en person som ikke har grønt kort kurs, altså golfspiller?

Mener du at om jeg går sammen med min datter, som bærer bagen for meg, men ellers null kompetanse, skal kunne brukes som markør?

I tilfelle betyr det uansett noe annet en glede, om du slår de andre med 15 poeng?

Truls

over 17 år siden

Truls

Er det ikke slik at man kan legge inn runden etterpå da? MÅ man ha registrert seg før man går ut? Det var ikke sånn i fjor, etter hva jeg kan huske...

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Da får jeg gjenta meg selv: I de nye reglene til NGF skal man registrere runden som tellende på forhånd. Gjør du ikke det er den ikke tellende. Enkelt penkelt.

Spiller du 5 runder på 50 poeng sammen med din lille baby i en barnevogn, så kan du selvsagt ikke skrive deg ned i handicap.

Vanskelig

over 17 år siden

Vanskelig

Hvordan skal runden registreres ?
Noen sier det er nok at man avtaler med medspiller på 1ste tee at runden skal være handicaptellende, andre hevder man må ha dato og stempel i handicapkortet. Golfklubben hvor jeg er medlem har ikke åpnet enda og ingen vet hva som gjelder.

terminaler

over 17 år siden

terminaler

med det nye golfkort systemet til Norges Golfforbund skal man alltid registrere runder før man begynner på de. og da kan man velge om runden skal være hcp tellende eller ikke. dette kan man da ikke endre på i ettertid. For alle klubber er "pliktet" til å få opp sånne terminaler rundt på klubben.

Personlig syns jeg alle hcp runder skal være gjellende, det beste hadde vært ett system som de har noen steder i usa. der hcp ditt er basert på snittet av dine 8 eller 12 siste runder. sånn som det er i Norge i dag så er hcp ditt det beste du kan spille til på din beste runde. hvertfall sånn det føles ut :)

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Slikt system hadde vi på Hauger i fjor pgså.
Personlig registrerte jeg kun i turneringer.
Jeg vet egentlig ikke hvordan dette skal fungere i praksis. Man må visstnok registrere et visst antall runder i året. Min erfaring fra ifjor er at dette var vanskelig da jeg nesten uten unntak har utslag før 7.30 om morgenen. Da var proshop/startbod stengt og det var ikke mulig å foreta registrering. Kan man da etteregistrere?

vest

over 17 år siden

vest

ingen problem å etterregistrere/justere..

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Synes det er utrolig teit og for mye HASS med dette teknologi-stuntet til NGF. Golfbox er også noe jævla makkverk å bruke. GUI-designerne har gått på kokain når de har laget dette.

Savner det gode gamle hvite kortet som man fikk signert etter runden hvis man spilte bra. Ikke noe "Jeg skal skrive meg ned i dag"-opplegg. Ikke noe "Jeg vil spille tellende runde kan du være markør"-opplegg. Ikke noe "Se jeg spilte 40 poeng, men siden jeg ikke valgte å telle med denne runden når jeg betalte greenfee, så slipper jeg å skrive med ned før turneringen jeg skal spille i morgen"-opplegg.

NGF er full av dustehuer :)

Ærbødigst hilsem
Rolf Åge Den Smarte

Truls

over 17 år siden

Truls

Heh, tenk på alle sandbaggerne som gir beng og bang i å registrere seg før de går ut! Får 50 poeng hver gang men har likefullt hcp 32. Var det ikke nok av de før, blir det vel ikke færre nå.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Rolf åge, spiller man 5 runde på 50 poeng sammen med en ikkespillende caddie, og man vinner en stableford konkurranse dagen etter med 15 poeng, så blir man også sett på juksemaker.
Det blir juks uansett hva man gjør, det var det som var poenget mitt i dette eksemplet.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Erik: der støtter jeg deg fullt ut.

Nei som Truls sier burde vi hatt turneringshandicap.

Truls

over 17 år siden

Truls

De som absolutt vil ned i hcp og ikke registrerte seg før de gikk ut, kan uten problemer ta det f.eks. neste dag eller senere samme dag.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Ikke hvis man ikke spiller med gyldig markør, det er mot reglene.

Mjolner

over 17 år siden

Mjolner

Merkelig at man ikke kan ha hcp tellende runde når man går alene egentlig. USGA tillater dette. Under decision 5-1a/2 står det:

Q: If a player plays alone, should the score be returned for handicap purposes?

A: Yes, provided the round is played in accordance with the Rules of Golf.

Yonmund

over 17 år siden

Yonmund

hva om en spiller får 260 poeng 7 runder på rad og spiller alene, eller evt. med svigermoren sin.
skal han da skrive seg ned?

Decision 5-1a/2

over 17 år siden

Decision 5-1a/2

Helt suverent.
I Norge skal vi følge golfreglene.
Nå skal jeg virkelig få status blant kollegaene mine med 4,5 i hcp.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg har alltid lært at det ikke er lov å regulere handicap om man spiller alene, er dette plutselig lovlig nå ?

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Decision 5 - 1a/2 angår handicap-reglementet til USGA og har lite golfreglene å gjøre, og enda mindre med norske hcp-bestemmelser.
Norge følger i hovedsak EGA-reglementet, og i Norge er det ikke tillatt å registrere hcp-tellende runder når en går alene.
Det norske hcp-reglementet finnes bl. a på sidene til NGF.

boba fett

over 17 år siden

boba fett

hva om man går ut før startbod/proshop åpner?? kjedelig for oss morgengolfere at man må registrere runden på forhånd.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Da registrerer du runden i golfbox etter runden,ikke vanskeligere enn det

Å joda

over 17 år siden

Å joda

det går ikke å registrere runden etterpå.
Det er ikke i henhold til reglene.
Må følge reglene kan skjønne.
Alvorlige greier dette med når og hvordan du registrerer runden din.
Spillet blir helt annerledes om du ikke registrerer riktig.
Må ikke strekke reglene.
Viktig å få alt riktig.

jadda

over 17 år siden

jadda

Er det ikke bedre at folk skriver seg ned etter en "ikke tellende runde", enn at de blir beskyldt for juksehandicap i en stableford-turnering?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Det er vel så at man "må bestemme seg på forhånd", ikke absolutt "registrere seg på forhånd".

Ikke gjør det vanskeligere enn det er.

Spill golf og ha det skøy på banen!

Game of Honor

over 17 år siden

Game of Honor

Forhåndregististrering behøver vel ikke være en fysisk registrering i Golfbox? Det bør være nok at en har bestemt seg på FORHÅND og klart kommunisert det til markøren FØR en starter. Da er det en enkelt sak å skrive opp/ned i etterkant av runden både for spiller og markør.

Golf er er en idrett som primært bygger på ærlighet hos enkeltindivided og sekundært på kontroll av etterlevelsen av reglene. De som vil jukse kan gjøre det uansett, men i lengden vil det sjelden lønne seg.

jimmi

over 17 år siden

jimmi

Takk for alle innlegg, dette er vanskeligere enn jeg trodde.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Helt enig med deg, Foooore.
dette handler ikke om registreringen, men derimot om hva man skal bestemme på forhånd.
så lenge det er MULIG å registrere etterpå, og det er det jo, så er det ingen regel som sier at man må være registrert på forhånd.

det skal være bestemt før runden, så markør er klar over hvilken jobb han/hun har. alt annet er jo bare tull.

Mjolner

over 17 år siden

Mjolner

Tilskuer: Jeg er klar over at denne decision ikke gjelder her i Norge. Og jeg spurte ikke om det norske handicapreglementet. Min undring går på hvorfor man ikke skal kunne regulere hcp når man går alene. Markøren er jo ikke din dommer på banen. Det er noe som ikke helt henger på grep her.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Riktig det. Det er hcp systemet som ikke henger på greip......

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Mjolner:
Jeg regnet nok med at du visste hvor du hentet din decision hen, men det så ut som om andre koblet den til golfreglene.
Markøren er som du sier ikke noen dommer på banen, men han er i det minste en bekreftelse på at runden har funnet sted, og at den er spilt i henhold til de viktigste reglene. Så egentlig er vel reglene et utslag av en ikke stoler helt på spillerne likevel. Ut i fra en del av debattene kan det virke som om det er like greit.

Jo

over 17 år siden

Jo

Markøren er spillerens dommer på banen.

Keyser

over 17 år siden

Keyser

Hallo? Markøren er dommeren din? Det skulle tatt seg ut

Les golfreglene:
"En “markør” er en som er oppnevnt av komiteen til å føre en konkurrents score i slagspill. Han kan være en medkonkurrent. Han er ikke en dommer."

sb

over 17 år siden

sb

Sorry Mjølner. Du må ha en markør for å få hcp tellende runde.

Hallo Keyser

over 17 år siden

Hallo Keyser

I en selskapsrunde er markøren like ansvarlig som spilleren for at golfreglene følges.
Han er kanskje ikke dommer i navnets betydning, men fungerer som dommer til den grad at han kan nekte å godkjenne scoren. Siden det ikke finnes noen komite i selskapsrunder (ingen ville vel være dumme nok til å bringe uenighet i en selskapsrunde inn for handicapkomiteen i klubben???) så er markøren i praksis dommer.
Last word said

Keyser

over 17 år siden

Keyser

1. Det er spilleren som ansvarlig for at reglene følges, ikke markør
2. Ja - han kan nekte å godkjenne scoren
3. Det finnes komite i selskapsrunder - sjekk definisjonen

Uenigheter under en selskapsrunde bør løses ved å spille 2 baller (begge sin "løsning") og så ta diskusjonen når man er ferdig med runden, evt spørre mere regelkyndige personer. Jeg vil ikke godta at markør skal være dommer i dette tilfellet (såfremt ikke markør er mye bedre å regler enn meg selv)

Men jeg rådfører meg ofte med markør under spill for å unngå uenigheter og uklarheter

Last word probably not said :-)

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Det nye systemet høres ikke akkurat enkelt ut for de som spiller alene.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

De som spiller alene får ikke justert eller etablert handicap på sine turer. Slik har det vært lenge, og dette har ingenting med golfkortet eller de sist reviderte handicapbestemmelser å gjøre.
Tilbake til utgangspunktet: Det skal avgjøres før runden om den skal være handicaptellende eller ikke, slik at markøren kan gjøre jobben sin. Det nytter ikke å vente til green på hull 18 før en avgjør om runden ble så bra eller dårlig at en vil bruke den til hcp-regulering.
Det er heller ingen skam eller juks å få 39 poeng på en "koserunde" uten å skrive seg ned.

jo

over 17 år siden

jo

har man fått 39 poeng skal man skrive seg ned! irriterende når folk ikke gjør det... kalles hcp-mygler!

Enda mer irriterende

over 17 år siden

Enda mer irriterende

Alle de dumme golfreglene.
Det er vel fullstendig likegyldig om man registrerer seg før runden eller ikke.
Alle jeg kjenner driter fullstendig i det.
Blir runden spilt etter reglene så ender det med justering.
Hvis det derimot spilles mange treningsslag eller man "tøyser" på annen måte så justeres hcp ikke.
Man må være hjernedød og ha liten selvtillit hvis man skal henge seg opp i sånt registreringsfjått.
Ser bare for meg alle herredags-heltene som nå kommer til å dekke seg bak "har ikke registrert runden min" når de nekter å skrive seg ned etter å ha kriget seg til 40 poeng under en golfrunde med gutta.

Fullstendig på jordet

over 17 år siden

Fullstendig på jordet

Jeg er hcp sniker i begge retninger. Jeg setter opp runden etter hcp 1,3 og har 18 på kortet mitt. Nå fikk dere litt mer å sutre over.

Pøh

over 17 år siden

Pøh

Ingen som sutrere av at du er fullstendig på jordet.
Ingen som bryr seg i det hele tatt.
Værsågod, gå ut og spill spillet ditt som du evner.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her