Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Kølletilpasning - Lars Christian Hansen

Feilkøller

over 17 år siden

Feilkøller

Hei,

Noen som vet hvor Lars Christian Hansen holder til? Eventuelt om han fortsatt tilbyr kølletilpasning?

Surfet litt på nettet, kan ikke finne noe oppdatert informasjon eller nettside som er oppe å går.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Prøv nettsiden hans, www.golftek.no, den er ihvertfall aktiv ser det ut til.

tertit

over 17 år siden

tertit

Tror han holder til hos Avancia sport og golfsenter på Skedsmo.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Riktig det. Han jobber der. Ring dit og du får kontakt med ham.

XxxX

over 17 år siden

XxxX

Ja, gjør for al del det, men jeg fikk helt feil tilpasset køller fra ham. Hyggelig kar, men tilpassingen var helt statisk og fullstendig på jordet i forhold til hva jeg trengte.......

Rolf Kåre

over 17 år siden

Rolf Kåre

Hva er en statisk tilpasning? :)

Jeg har opplevd han som en meget dyktig kar. Alltid vært fornøyd med arbeidet hans. Anbefales!

Oppskrytt

over 17 år siden

Oppskrytt

Kølletilpasning er oppskrytt for "normale" mennesker.
Er du mellom 175 og 185 cm og har mer enn 1 i hcp kan du kjøpe køller rett fra hylla.
Kjøper du tilpassede køller fra Lars så er køllene null verdt når du skal selge dem fordi du betaler en formue for selve tilpasningen.
Kjøper du derimot tilpassede køller fra Ping (Nichols på Ballerud) er tilpasningen gratis og køllene kan selges for "normal" salgspris når du er lei dem.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

puh, godt å høre at noen har peiling og kan fortelle hele verden at kølletilpasning er oppskrytt.
de jeg kjenner som har tilpasset køllene sine er nok bare fornøyd fordi de har fått placebo effekt av tilpasningen.

nei, kjøp på Rema. det er enklest!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

I min familie har vi brukt Lasse både da han var på Fornebu og nå på Skedsmokorset. Vi fikk nøye tilpasset Mizuno-jern som så ble montert i London, og både drivere og wooder ble tilpasset med beskjed at hvis vi ikke var fornøyd med skaftene måtte vi komme tilbake og sette inn noen andre. Servicen vi opplevde har vært helt på topp, prisene meget bra og køllene er vi veldig godt fornøyd med.

Så vi er kjempefornøyd!

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

Oppskrytt: Ser du ikke selvmotsigelsen i det du skriver?

Eller kanskje du prøve å dra oss i beinet...

herrtommy

over 17 år siden

herrtommy

Lars Chr tilpasse mitt første ordentlige sett... Det resulterte i 15 poeng nedskrving på én sesong. Noe jeg ikke klarte med "off-the-shelf" køllene mine.

Du kan jo gjerne gå og betale i en proshop og kjøpe et standardsett (som som oftest koster det samme som tilpassede køller), men dersom du skulle være så uheldig at du trengte få de justert, ja så må du punge ut i tilegg etterpå.

Ikke uten grunn at stort sett proer verden over anbefaler custom-fitting.

Customkøllene fra PING er jo like vanskelige å omsette etterpå som et annet tilpasset sett? De er jo tilpasset DEG og ingen andre lissom. Mulig tilpassingen er gratis, men når stk-prisen pr kølle er 20% over andre merker, ja så går vel vinninga opp i spinninga

Ørjan

over 17 år siden

Ørjan

Oppskrytt. Så du kjøper køller for å selge dem etterpå? Hmmm, kansje noen som vil kjøpe de gamle fluene jeg lagde for noen år siden, de er veldig bra da jeg har dratt noen ørreter på de.

Oppskrytt

over 17 år siden

Oppskrytt

Nei jeg kjøper Ping-køller med svart dått som passer helt perfekt.
Den svarte dåtten er gratis på samme måte som blå, grønn, oransj, rød, hvit eller brun dått.
Når det kommmer en ny modell kjøper jeg dem og selger de gamle.
Det fine er at tilpasningen ikke koster noe, så verditapet er mye mindre enn bøyde køllemakerjern.
Men jeg drar jo litt på smilebåndet når det kommer en forvirret høyhandicapper og betaler flere tusen kroner ekstra for å få "tilpasset" et sett som har samme spec som et standardsett.

Til Oppskrytt

over 17 år siden

Til Oppskrytt

Ping støper nok alle etter samme form og bøyer dem deretter til de ulike og setter så farvekoden på.

Bøyde køllemakerkøller. Den var morsom. Hva tror du PGA-gutta spiller med?
De både endrer lie og loft akkurat etter som det passer dem.
Og, smidde køller må du ofte sjekke lie på og evnt bøye litt.

Ikke noe problem.

Mark Nichols bøyer også Ping-køller til annen lie enn dåtten tilsier hvis du ønsker det.

Draw

over 17 år siden

Draw

Hos en skikkelig pro / golfshop / køllemaker er justering innkludert når man handler utstyr. Jeg kjøpte sett på Losby og fikk full pakke med hastighetsmåling, lie-sjekk, launch vinkel, etc. uten ekstra kostnader.

Oppskrytt

over 17 år siden

Oppskrytt

Du trenger ikke belære meg, "Til Oppskrytt", jeg vet hva jeg snakker om.
Har selv bøyde ping-køller fra Nichols (2-jern bøyd til 1-jern).
De fleste PGA-gutta spiller med helt standard køller, bare en liten prosent har tilpassede. Men tilpasningen til noen av PGA-proene går langt ut over å bøye loft/lie. Noen får såkalte rå-jern til utprøving der det blir justert for loft og lie, såle og blad formslipes etter spillerens preferanser og vekt og balanse justeres for å få sweetspot på riktig sted før de sendes til fornikling og ferdigbehandling. Kan ikke sammenlignes med det Hansen eller Nichols gjør.
Særlig wedger er ofte bøyde.
Ping bruker ulike former for ulike lie når de støper. Metallblandingen de bruker er ikke særlig egnet for tilpasning, max 2 grader.
Når du hevder at smidde køller ofte må sjekkes for endret loft/lie røper du hvor lite du vet.
Køllene som er smidd er oftest køller for bedre spillere som har en helt annen konstruksjon enn game-improvement køller. De er mer kompakte og har mindre offset og mangler derfor den svake overgangen mellom hosel og blad som lett bøyer seg på game-improvement jern. De endrer seg overhodet ikke ved normalt spill. Unntak er noen få Ben Hogan og Mizuno modeller.
Vi hadde en boom på kølletilpasning for 3-5 år siden. Mange kunder kom for å få tilpasset køller fordi de trodde det kunne gjøre underverker for spillet deres. I 90% av tilfellene var ferdighetene deres så dårlige at det ikke var mulig å få gode nok data for tilpasning. Angrepsvinkelen i slagøyeblikket varieret 4-6 grader både i lengdeplan og breddeplan, svinhastighet varierte med 20% fra ett slag til neste, og spredningssektor var opp mot 20 grader. Da var det bare å sende dem på rangen for å trene i stedet, men jeg vet at noen profilerte køllemakere likevel gjorde gode miner til slett spill og solgte "tilpassede" køller.....

Til Oppskrytt

over 17 år siden

Til Oppskrytt

"Du trenger ikke belære meg, "Til Oppskrytt", jeg vet hva jeg snakker om.
Har selv bøyde ping-køller fra Nichols (2-jern bøyd til 1-jern)."

Å nei da så.
Du fikk bøyd 2-jern til 1-jern.
Kyss deg sjøl akkurat der du er høyest når du prøver å pegge opp ballen før du slår ut med ditt 1-jern din oppblåste skrytepave.

Hvis du ikke skjønner at alle ikke kan spille med samme spec som fra hyllen så vet du veldig lite.

Totalt uinterressant om PGA-gutta speiller med en annen blanding på legeringen enn oss hackere. Har du smidde køller så kan de og bør sjekkes for lie etter å ha slått mye på harde matter.

O

over 17 år siden

O

Kjære deg, jeg fikk bøyd det 2-jernet fordi Ping ikke har 1-jern.
Men det forsto nok du like lite som du klarer å lese de andre inleggene mine. Er du ordblind eller har bare tett i pappen ?
Å diskutere med sånne som ikke får med seg det de leser er ikke lett.
God natt

jonag

over 17 år siden

jonag

Hallo Oppskrytt...vet ikke hvorfor du har horn i siden til skikkelig tilpasning. Bare fordi du har dårlig erfaring med det betyr det ikke at det ikke virker for andre.
Jeg har god erfaring med det og alle som spiller har noe å hente. Tilpasning kan ikke ta bort dårlige svinger, men kan gjøre det gode svingene bedre. Dersom man skal prioritere hva som er viktig å tilpasse så:
1. Lie: Dette er den viktigste å tilpasse. Dersom man har for flat vil sålen blokkes i slaget, har man for upright vil hodet overroteres. Utforming av sålen ellers bedrer hvordan gress og kølle samarbeider, så dette er viktig. Pegger man opp så slipper man disse problemene stort sett.
2. Køllelengde: Feil lengde, men rett lie kan skape inskonsitens på slagene. Lenger kølle vil ikke nødvendigvis føre til mer svinghastighet. Lengde og lie henger sammen, lengde og svingvekt henger også sammen.
3. MOI/svingvekt: Påvirker tempo og release. Det viktigste er nok å ha konsekvent gjennom settet slik at alle køllene stort sett oppfører seg likt. Ellers må man jo endre svingen til kølla og det gir ikke god golf. Noen har svinger som er veldig følsomme for
4. Flex: påvirker feel og kanskje også tempo. Om feil eller for stor variasjon i settet påvirker det nøyaktighet både i side og lengde.

Så... ingen klarer å spille god golf med feil lie, selv ikke proffene. Derfor trenger alle å passe på at lie stemmer. Feil lie påvirker meget fort svingen og psyken fordi man opplever å ikke treffe ballen godt. Dette er helt ødeleggende.

Gå å bøy køllene sier jeg og ikke hør for mye deler av det erfarne folk som Oppskrytt snakker om.

Oppskrytt

over 17 år siden

Oppskrytt

Jeg har ikke horn i siden til en skikkelig tilpasning.
Ikke har jeg dårlig erfaring med det heller.
Vil bare ha frem at altfor mange som ber om tilpasning ikke trenger det, og ikke har noen nytte av det. Noen køllemakere som lever av tilpasning er ikke ærlige nok til å si fra om dette til kunden, og tar seg godt betalt for ingenting.

Har en kollega på jobben som med GK dro ens ærend fra Oslo til Matz Modeer for å få bygget et køllesett. Men han kom slkukøret tilbake for Matz mente svingen hans ikke var moden for tilpasning og at han uansett ville ende opp med et standardsett. Men kollegaen min var standhaftig og hadde klokketro på at et tilpasset sett ville forbedre spillet hans så han dro til en annen køllemaker i Oslo og betalte tredobblet pris for et KZG-sett som han byttet ut med et standard Callaway X-16 sett etter bare 4 måneders spill.

Til Oppskrytt

over 17 år siden

Til Oppskrytt

Hvorfor sier du at tilpasset er dyrere?
Jeg har kjøpt 2 tilpassede jernsett i min karriære og det har ikke kostet en krone mer enn std-sett. Jeg har derimot blitt veldig fornøyd med tilpasningene.
Tror du virkelig at alle har samme proporsjoner på kropp og armer?

Den uttalelsen om bøyde køllemakersett er bare tåpelig. Køllemakere verden over tilpasser lie på sett. Kjøper du nytt koster det ingenting.
Du må ta til deg litt lærdom.

Bare spør

over 17 år siden

Bare spør

Hvis man har et sett fra før, hvor mye koster det å endre lie?

Til Bare spør

over 17 år siden

Til Bare spør

Det koster ca 450 kr for et helsett hos Andreas på Fbu.

Kråka

over 17 år siden

Kråka

Til han som bare heter "Til" et eller annet.
Hva slags tilpassede jernsett har du kjøpt som ikke kostet å tilpasse?
Ihvertfall ikke fra køllebøyer Hansen.
Jeg betalte 3500kr mer for et tilpasset KZG-jernsett enn hylleprisen for standardutgaven for noen år siden. Ingenting i veien med jernene, men i ettertid ser jeg at prisen var mildt sagt i overkant.
Men for 6-7 år siden var det mulig å forlange ubegrenset pris for det meste til uvitende naive golfnybegynnere.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Vet at jeg spør dumt eller som uvitende ofte gjør. Selv er jeg 170 cm. og min mann 183 cm.

Hver eneste(-1) kølle har vi kjøpt av vår dyktige pro, som har gitt oss veiledning. Begge er godt fornøyd med utstyret, selv om det er tatt rett ut fra hylla.

Proen som også er køllemaker, hvis jeg ikke har misforstått, burde vel vite om han burde spørre om vi ønsket køllene mer tilpasset... Eller burde jeg ha spurt ham om vi burde tilpasse køllene?

Som den enkle sjel jeg er, antar jeg at proen ville informert oss, hvis han syntes at køllene ble helt på "jordet" i vårt tilfelle. Men.....

Anders

over 17 år siden

Anders

Fatter'n kjøpte Callaway Big Bertha-køller ifjor, med forandret specs, men det kosta da ikke noe ekstra....

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Det kalles god service som nok proen/køllemakeren tjener på i lengden.

Kråka

over 17 år siden

Kråka

Denne tråden handler om Lars Chr Hansen.
Han tilpasser ikke utstyret gratis.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Hva Lars Chr Hansen tar av andre for tilpasning vet jeg ikke, men jeg betalte standard pris for driveren jeg kjøpte av han etter testing av skaft og drivere.

Null ekstra og god service med andre ord.

Kanel

over 17 år siden

Kanel

Håper han ikke bøyde driveren din, for da ville jeg ikke betalt halv pris engang

Lars Chr Hansen

over 17 år siden

Lars Chr Hansen

Vi bøyde ikke driveren, men snudde den opp ned slik at han kunne spille links med den ;)
Jeg benytter anledningen, siden dere har meg som tema, å ønske dere en god golfsommer.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her