Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Jålehcp Amatour. Påmelding via klubb?

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Jeg tok en rask titt på startlisten for Amatour på Borregaard og fikk da se at en kar på deltakerlisten med 4,5 i hcp.
Oi, var min første tanke. Han må jo ha blitt sinnsvakt god over vinteren.
Og oien kom av at jeg med noe høyere hcp aldri har vært mindre enn 10 slag bedre enn fyren i hele 2007.
Fra i fjor ser jeg at fyren hadde statistikk på 11 runder i vår klubb med bruttoscore på +26. I den perioden gikk han fra hcp ca 14 ned til 6. På tross av 11 runder med snitt på +26. Og nå, over vinteren er han nede på 4,5.
Det er åpenbart at karen jukser med sin hcp og at han tar en plass fra noen som fortjener den.

Hvordan får man bukt med slike juksere?
Burde ikke påmeldinger til feks Amatour gå gjennom klubbenes sportslige ansvarlige/hcp-ansvarlig? Da ville denne karen ha blitt luket ut fordi klubben måtte ta litt mer ansvar for hvem de sender på Amatour.
Vil det bli en form for kvalik til neste Amatour basert på forrige turnering / OOM?

Kanskje på tide å heve grensen for justering av hcp utenom konkurranse til feks 6?

I andre idretter så må man vise resultater for å få delta på neste trinn.

Golf har for dårlig kvalitetssikring av hvem som får delta.
Dessverre blir dette pinlig både for han og for klubben vår.
Og veldig surt for de som har 4,6 på skikkelig vis og som ikke blir med

hp

over 17 år siden

hp

Han har sikkert ligget i hardtrening i utlandet i vinter,vi hper det for han sin skyld.

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg er enig i frustrasjonen, men du blir neppe en bedre golfer av å bry deg. Gå nå ut og ni-tren og kom deg ned i hcp likevel. Hevnen er såå søt når du gruser ham ved neste anledning... juks slår nemlig tilbake på den som jukser til slutt...

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Jeg er ikke i posisjon til å ha hcp bra nok til å delta på Amatour. (Ca 9)
Jeg ønsker heller ikke å delta.
Og jeg vet at jeg gruser han ved første anledning, det gjorde jeg alle gangene i fjor.
Han hadde akkurat like mye jålehcp da med +26 i snittscore og 6 i hcp.

Jeg bare stiller spørsmål ved hele opplegget og kommer også med noen forslag.
Har golf-Norge bra nok rutiner når noen kan kalle seg 4,5 hcper uten å være det?

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Kanskje slagspill med nivågrupper er tingen. Da kan man ha 100 i hcp og det nytter fremdeles ikke med triks...

For det er jo det det er, triks man finner på for å vinne på uærlig vis. Spiller ikke konkuranser selv, men ser at ved slagspill vil den beste vinne og ikke en sullik med fantasi hcp...

bobo

over 17 år siden

bobo

Tror nok ikke han kommer med på 4,5 i hcp på denne turneringen uansett. Men tror nok mange av de som ikke spiller til sitt hcp på 4,5 vil slite med å komme med i år. Det er jo oom fra i år, så da må de klare cut osv.....

jojon

over 17 år siden

jojon

Si fra til sportslig leder i klubben, unsett bør juksemakere være diskvalifisert fra å spille turneringer.

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

bobo Det høres bra ut med OOM.
Bakk. Nei han tar nok ingen premier. Men han fratar andre mulighet for å delta hvis han kommer med pga krav til lav hcp.
Se på Tourene. Der er det kun tidligere meritter som teller.

Generelt.
Vi som har mellom 4,6 og 11 i hcp har egentlig ingen konkurranser utenom KM, herredager og klubbkonk. De siste er ofte Stableford og ikke så interressante.
Hvis man fikk konkurranser som man måtte kvale til på lavere nivå som igjen var kval til Amatour som gir plass på P4 så ville golf komme et langt stykke videre og man vil få større og bedre bredde. Slagspill hele veien og rankinglister basert på resultater.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er mange amatour turneringer som har hcp krav på 15 eller 18.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Erik: Ja amatouren i Lofoten og Kirkenes og Molde. Der deltagelsen er for lav til at det blir noe reell grense.

På østlandet, vestlandet og sørlandet finnes det ikke slike grenser.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Det hadde jo vært kult om det hadde vært mulig å hatt to amatourer hver helg. Eventuelt en annen tour med slagspill-konkurranse samme helgen som amatour.

Mr Midhcp kan jo starte en ny tour? :)

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Kalle kanin:
Det er helt feil, på sørlandet pleier det også værre hcp-grenser på enten 15 eller 18.

Og hvis man har hcp mellom 9-18, så får man heller reise dit man får være med.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Ja det er for klubbens egne medlemmer. Og da er det bare 1 turnering man kan delta på pr år.

Det skulle vær flere turneringer i Norge. Men det er vel neppe budsjetter til å ha mer? Klubbene kunne godt vært bedre på å ha faste turneringer for medlemmene da. Slik som i mange andre land.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Hmm, så når det står at hcp kravet er 18, og man ikke er medlem, hvilket hcp må man da ha for å få bli med ?

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Erik_____________

I en invitasjon til en Amatour så kan det gjerne stå at kravet er 18.

Men, hvis det melder seg 150 på og kun 90 kan få plass så må arrangør rangere de påmeldte. Det skjer etter hcp.
Dermed så er hcp veldig avgjørende for hvem som kan få delta.

Så enkelt er det.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Korrekt. Det var derfor jeg skrev at i nord kan man få spilt amatourer med høyt handicap siden det ikke er høy deltagelse.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Men det er slik at om man er medlem i klubben, så får man være med om man er under det hcp-kravet som var i utgangspunktet?

Spillestyrke

over 17 år siden

Spillestyrke

Ta to personer:

Ole: Medlem på en lett bane hvor han spiller mange runder og ligger på 4,5 i hcp.

Jan: Fjernmedlem et eller anne sted, trener litt rundtomkring på forskjellige golfklubber og spiler bare turneringerhvor han ligger på rundt 78-80 slag, og har et hcp på rundt 6.

Ole stiller av og til på AMA-tour, men ender på 90-95 slag og klarer aldri cut. Jan stakker, har så høyt handicap at han ikke får være med lenger selv om han er 10-15 slag bedre enn Ole.

Det finnes MANGE Ole'r på tourene i Norge........
Uten en kvalifiserinstour under Ama-tour bør det være mer enn 1/6 som kvalifiserer via hcp.

Truls

over 17 år siden

Truls

Vel, vi får bare vente å se på resultatlisten på søndagen. Hvis hcp-cut'en går på 4,5, vil jeg påstå at 80% av de som står med et resultat på mer en +22 etter 2 runder har feil hcp. Jeg gir de altså 6 slag ekstra på hver runde. Hvis noen ender på 30-40 over par, så avslører de seg selv til de grader.

Det skulle ha vært wildcards motsatt vei også. De som ender blant de 20 nederste, skal ikke få være med i de 2 neste turneringene. HAH - det hadde vært morro!

Balle Klorin

over 17 år siden

Balle Klorin

Vel - I april er sesongen enda "ung" og forholdene meget variable med humpete griner. I tillegg kan alle ha dårlige dager. Se nå bare blant proffene. Her er det flere tilfeller av folk som gårpå 80+ uten at de dermed "slaktes" Jeg tror mange sliter med å spille til hcp i april. Hyggelig dersom jeg tar feil dog.

kurt

over 17 år siden

kurt

borregård er vel nesten ikke som en fullgod bane å regne heller..

Truls

over 17 år siden

Truls

Er ikke helt med på den. Har man først kommet seg ned til 4,5 betyr det at man er en relativt dyktig golfspiller. En dyktig golfspiller holder seg javnt på lave scorer og får meget sjelden runder på over, skal vi si 85 slag. Uavhengig om det er vår eller humpete greener.

Noen har tydeligvis klart å spille seg ned til dette hcp i løpet av vinteren og da er ihvertfall ikke vår noen unnskyldning.

Hvis det blir som jeg føler på meg, vil vi se en horde av spillere med for høy score i forhold til sitt hcp. Jeg tar ikke sorgene på forskudd, men har lært av tidligere år. Jålehandicap ER et faktum for mange i Norge. Jeg har selv vært med på å avsløre et par stykker og dette var nok ikke noe engangstilfelle.

Oppskrift på jålehandicap.

over 17 år siden

Oppskrift på jålehandicap.

Spill fra rød.
På min hjemmebane (par 72) reduseres banen for meg til en par 61 bane når jegspiller fra rød. I tillegg settes alle fairwaybunkere og vannhinder ut av spill. 2 av par-3 hullene reduseres fra ca 140 til ca 100m. Innspill på de lengste par-4 hullene blir små chipper med gode muligheter for up and down.
Personlig rekord fra gul er 75 slag, fra rød 63 slag. Jeg får 5 slag mindre fra rød enn fra gul, men spiller vanligvis 10 slag bedre. Dermed raser handicappet nedover helt til det stopper på 4,5.
Og det hyggelige er at dette er helt etter reglene......
Amatour, here I come

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Skal du teste ditt hcp på ordentlig kan du jo bare spille f eks Mikla eller Hauger fra back tee. Det gir et realistisk bilde av ditt hcp...

rulst

over 17 år siden

rulst

Hva er verst da? Spillere som opererer med lavere hcp enn det de faktisk klarer å spille til eller de som har for høyt hcp i forhold til spillestyrke? Det må da være mye verre å operere med for høyt hcp å få tildelt flere slag enn det man skal ha. At noe får tildelt mindre slag enn man skulle hatt slår vel bare ut på en selv. Selvfølgelig skjønner jeg frustrasjonen i forhold til kvalik til Amatour men det synes å ha gått litt sport i å snakke om jålehcp. Fokus burde vel vært på sandbaggerne. Det er vel typisk norsk jante .....
Bare se på tourspillerne - det kryr av eksempler på at de varierer 10 slag fra en runde til en annen. Hvordan vil ikke det slå ut for dødlige amatører da?

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Hvis du bare spiller stableford i klubb og bedrift så er sandbaggers verst.
Spiller du Amatour så er jålehcpere verst.
Begge typer er juksere.
Generelt er juksere noe fordømt utøy.
Mennesker som jukser på hcp jukser sannsynligvis med telling av slag, flytter ballen når den ligger dårlig ++++
Følg reglene, verre er det ikke. Jeg skjønner ikke at noen kan begynne å argumentere for om det ene er verre enn det andre.
Golf baseres på ærlighet.

Olav

over 17 år siden

Olav

Bakk: Jeg er helt uenig med deg angående test av handicap. Hvis det står 5 på handicap-kortet så spiller man ikke Miklagard fra backtee på 5 over par. Da spiller man rundt 9 over. Det er også så mange tildelte slag man får.

Skal man teste sitt norske handicap, opp mot norsk handicapsystem, så titter man på slopetabellen på den banen man spiller. Dette er en god pekepinn på hva man burde prestere under gode forhold.

Aristoteles

over 17 år siden

Aristoteles

Hvor går grensen for juks ?
Hvis en f'eks har 6-7 i hcp og ønsker å spille amatour men kommer ikke med pga for høyt hcp. Så går han noen runder på baner der han vet han spiller bra, og dermed senker seg 2-3 hcp-poeng på en to tre uten å ha blitt bedre.
Ja det er juks, sier mange. Men hva med spillerne som har disse banene til hjemmebane?? Da jukser jo de også ?!?! Eller....
Den store massen på ama-tour spiller på rundt 80 slag. For disse har det mye å si hvordan hjemmebanen er slopet. Ser at enkelte baner hopper opp og ned som en jojo når det gjelder slopeverdier. Plutselig har man som 6-handicapper fått 2 slag mer eller 2 slag mindre etter at banen har blitt reslopet, og det uten at det er gjort endringer på layout.
Selv om spilleren har helt jevnt nivå kan handicappet endre seg fra 6 til 4, og da er han plutselig inne i varmen på amatour.

Eller vice versa: En klubbgolfer velger å spille match eller andre ikkehandicapregulerende spilleformer når han går runden med kompisene sine, og selv om han spiller kanonbra så kan han likevel ikke justere handicap annet enn i noen få klubbturneringer hvert år der han selvfølgelig gjør det bra.

En ting er sikkert. Golf blir ALDRI et rettferdig spill. Det er mange tilfeldigheter som avgjør både hvor godt man spiller og hva slags handicap man har. Dette må vi leve med på samme måte som fotballen må leve med flaks/uflaks og dårlig dømming.......

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Alt skyldes det idiotiske handicap systemet.
Det må være mulig å regulere alle som spiller scratchgolf-turneringer gjennom en order of merit for golfspillere, basert på en enkel matrise med vekttall for konkurranse og kvaliteten på feltet (andre rangerte spillere) og så er det bare å melde seg på som i atp tennis og de med lavest ranking er med. En slik ranking vil i motsetning vise hvordan du spiller under like forhold mot andre spillere med ranking.
Et mye bedre og mer rettferdig system som ville fått slutt på alle jålerne en gang for alle.
Men det er vel for mye å forvente at Golfforbundet skal kunne klare å organisere noe så komplisert. Det ville tatt en effektiv, semiintelligent person en halvtime å sette opp en slik matrise og vekte P4, NM, ama, midama osv
Forresten debut i helgen opå Golf Tour Hordaland. Meget vellykket med 45 spillere på godt amatour nivå de aller fleste. Det kunne blitt til en regional 4. divisjon som ga ranking i regionene som kunne brukes inn mot ama - P4

Aristoteles

over 17 år siden

Aristoteles

Hjelper ikke henrikf.
Så lenge banene er såvidt ulike,
så lenge været spiller en rolle,
så lenge noen kanskje bare deltar på en turnering i året,
så lenge forholdene er ulike om man starter tidlig eller seint,
så lenge mange spiller turneringer i utlandet,
så lenge det er store muligheter for å jukse med spillet,
så vil det ALDRI kunne lages et system som rangerer spillerne rettferdig. ALDRI.
Alt blir bare "sånn circa" og det vil ALLTID være muligheter for å justere seg ut fra egne interesser.
Det ene systemet er like dumt som det andre. Noen magler skrupler og vil alltid utnytte romsligheten i golf til å få gode plasseringer i turneringer.
Det beste jeg kan se for meg som kan ha en viss hensikt er et rangeringssystem som det de har for Birkebeinerrennet.

Bikkja

over 17 år siden

Bikkja

Jeg kjenner en som har skrevet seg ned nylig nettopp for å delta på amatouren. Guffen type. Dog vil jeg si at sikkert 90% av norges befolkning har lavere hcp enn de burde hatt.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Aristoteles var en vis mann. Det er ikke du.
Hva betyr det om den ene banen er vanskeligere enn den andre. Det er plasseringen i forhold til et ranket felt som betyr noe, ikke scoren, og husk handicap betyr ingenting lenger.
Hva betyr det om du spiller turneringer i utlandet, de teller jo ikke med om det ikke er på Europatouren, challenge eller Nordic.
Hva så om du bare spiller en turnering i året? Vinner du P4 med den er du ganske sikkert med på alle amatourene herfra til evigheten. Kommer du sist slipper vi å høre mer fra deg.
I golf må vi gå ut fra at folk ikke jukser. Hele spillet er basert på det. Hvis ikke kan vi begynne å spille vri åtter.
Dette systemet er ikke dumt i det hele tatt og det er helt rettferdig, i hvert fall i forhold til alle andre.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Henrikf
Hvis vi legger til grunn at ingen jukser, også i forhold til hcp-reguleringen, er vel også hcp-systemet OK.
Jeg vedder en femmer på at hvis dette systemet innføres vil det være noen som synes det er urettferdig, og noen som mener at reglene kan omgås.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er helt sikkert mange som fusker med handicapet.

Men det mange her inne påstår om at en på det og det handicapet aldri skal kunne klare å få en score over ett visst antall slag er bare helt latterlig.
Iløpet av en sesong vil beste og dårligste score for de fleste professjonelle spillerne variere med 16 slag eller mer.

At en amatør med handicap 4,5 f.eks kan variere det dobbelte av det en proff gjør mellom svakeste og beste runde iløpet av en sesong ville jeg tro er sansynlig.

Selvsagt gjelder ikke det alle heller, noen 4,5 hcpere har ett veldig stabilt nivå, de har verken ekstremt gode eller ekstremt dårlige slag.

Mens andre igjen kan ha like høyt høyeste nivå som verdens beste spillere, men desto lavere laveste nivå.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er deifinitivt ikke juks å spille på en bane man liker godt, og som kanskje er slopet veldig snilt.
Det er etter reglene det.

Truls

over 17 år siden

Truls

Det er stor forskjell på 4,5 hcp'ere. Det er det som er dårlig med hcp systemet vårt. En spiller kan ligge på +5,6,7,8 i snitt på hver runde, mens en annen er heldig og får en godrunde innimellom. Sistenvnte kan uten problemer spille en haug med runder på 90-tallet.

Dette synes ikke på hcp'et, men det synes VELDIG godt på resultatlistene. Jeg syntes så absolutt at vi skulle ha innført turneringshandicap i Norge også.

Hahahaha

over 17 år siden

Hahahaha

Referat fra Henrik F: "I golf må vi gå ut fra at folk ikke jukser. "
Trodde ikke du var så vanvittig naiv.

Faktum er at i golf må man følge nøye med på hva medspillerne gjør.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

4 av 5 spillere jukser desverre, bevisst eller ubevisst.

snappy

over 17 år siden

snappy

Fatter ikke at folk ikke sier fra til klubben, NGF e.l når noe slikt oppdages...

Om folk hadde tenkt på andre en seg selv ville nettopp den personen som hadde nivået til å spille Ama-Tour fått spille.. Sett fra en annen side er det jo slik at 4 hcp'ere ikke vinner en AmaTour om den ikke arrangeres i gokk da.. Så om man ryker ut av amatour pga at man har 5 hcp er jo ikke dette verdens undergang... De vinner ikke likevel.. Liste fyll bryr man seg kanskje ikke om.. Jeg har vært liste fyll i flere år på P4-Tour... Og har endelig sett at jeg ikke har noe der å gjøre.. .Blir AmaTour på meg i år... Nivået er høyt nok for meg der..

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

snappy
Problemet for de som har 4,6 i hcp og som har det som reellt hcp og som ikke får være med på Amatour er jo absolutt et problem for dem selv om de ikke vinner. De ØNSKER å være med for å få utviklet seg. Tullingene som har jukset seg til 4,5 på kortet ønsker kanskje det samme, men de har ikke vilje eller evne til å komme dit på ærlig vis, dermed jukser de.
Men det er jo bra at det kommer en OOM for Amatour som kan stoppe tullingene. Kanskje en regel ala LPGA som diskvalifiserer spillere med over +14 burde komme. +14 er på LPGA. Kanskje den er litt for tøff på Amatour. Men, det er tåpelig å se at spillere som har 4,5 i hcp spiller 25 over og som da i én dag har 4,6 i hcp. Dag 2 er de på 4,5 igjen fordi de skal melde seg på til neste Amatour. Hvis de ikke jukset har de da spilt ca +3 til +5, avhengig av bane. Hvor sannsynlig er det når snitt i konk er +26.
Enig i at slike må rapporteres.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hva med de som har turneringsnerver da? Som spiller stødig til sitt hcp i selskapsgolf, men som ryker på mid 80-runder, og kanskje over 90 også i turnering? Skal dere stemple disse som jåler fordi vi har et hcp-system i Norge som tillater dette?

Jeg tviler for at det er så mange 7-8 hcp'ere som jukser seg ned til 4,5 bare for å spille Amatour. Det er ikke gøy å spille bogey-golf sammen med stødige 2-3 hcp'ere.

Slutt å klag og spill dere ned i hcp. Så sees vi på Amatourene.

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Slutt å klag og spill dere ned i hcp.

Du sa det selv.

SPILL DERE NED.

Ikke juks dere ned på PC'n.

Teorien din er jo bare sprøyt.

Truls

over 17 år siden

Truls

"Som spiller stødig til sitt hcp i selskapsgolf, men som ryker på mid 80-runder, og kanskje over 90 også i turnering"

For å si det sånn: De har ikke noe i slike turneringer å gjøre!
Når det er sagt - jeg har enda til gode å oppleve at dette skjer. Ingen skal påstå at en 4-hcp'er spiller stødig på sitt hcp til daglig, men ryker på 90 slag i turneringer. Aldri verden! Kanskje hvis de har stor psykiske problemer i en konkurransesituasjon. Og hvis så er, tviler jeg på at de belaster seg selv med å spille turneringer.

Jeg erfarer derimot det motsatte veldig ofte; de spiller stødig til 85-90, men stiller allikevel opp i turneringer med stadig lavere hcp. Jeg kan godt gå med på at det er noe feil med hcp-systemet vårt. Innfør turnerings-hcp nå!!

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Jeg sier ikke at jeg jukser, selv om du gjør det ;) Jeg sier at systemet gjør at man lett kan spille seg ned til 4.5 , men det er ikke gitt at man spiller til dette når man spiller turnering.

Derfor er turneringshandicap mye bedre.
Teorien min har jeg erfaring med, det har ikke du (siden du har mid-hcp)

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Truls:
Ja hvis de spiller stødig til 4 i selskapsgolf spiller de neppe SÅ drit i turneringer. Enig med deg der. Men la oss si de spiller gode runder innimellom, som gjør at de senker seg til 4,5. Da kommer 85-rundene fort hvis man er nervøs i turnering.
Jeg taler av erfaring.

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Rolf Åge
Jeg spiller på 8. Hvis du er fra 4,5 til 11 så er du i mine øyne mid-hcp.
Under 4,4 lav-hcp fordi du har bevist det i turnering.
Men hvis man er så skjør at man har +26 i nesten samtlige klubbturneringer så sprekker nervene lenge før man er i posisjon til en +2 i en selskapsrunde. Og +2 /+3må en klare hvis en skal vedlikeholde 4,5 etter å ha skrevet seg opp i turneringsspill.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

+26 er kanskje litt mye ja :)
Normalt spiller jeg fra par til 10 over i selskapsgolf.
Hcp'et mitt justeres hele tiden mellom 4.0 og 4.4, og holder meg stabil der.

I turnering spiller jeg stort sett fra 3 til 13.

Så med det norske hcp-systemet så ligger jeg mellom 4 og 4.5, selv om jeg sikkert har et snitt på rundene mine på rundt 7.

Da har vel du et snitt på 12-13 sikkert?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Og forresten. Det kan godt skje at jeg spiller opp mot 90 på en dårlig dag selv om det er selskapsgolf.

Spar Dame

over 17 år siden

Spar Dame

Snappy, hva tror du skjer hvis man sier fra når man oppdager noen i juks ?

Svar: Ingenting.

Fordi: Det er ofte en ord mot ord diskusjon der den som blir tatt forsvarer seg med nebb og klør.
99% av alle golfledere inkludert mange av NGF's dommere er ikke mentalt forberedt til å takle disputter som dette, og velger alltid letteste vei ut, dvs la tvilen komme synderen til gode.
Og selv om man skulle være så heldig å slippe gjennom med en "anmeldelse" så fører det i verste fall til at vedkommende blir diskvalifisert fra én turnering.

På KM for 4 år siden gikk jeg i ball bak klubbens antatt beste spiller, en godt likt gutt midt i 20-åra.
På hull 4 slo han seg ut i høy røff, og vi ble stående å vente mens de lette etter ballen hans. Etter noen minutter startet sa jeg fra til den ene jeg spilte sammen med at jeg synest han brukte lang tid, og startet stoppeklokka mi.
Når stoppeklokka viste 8 min 45 sek fant han ballen og spilte den. Da hadde han lett i 12-13 minutter og det sto kø helt tilbake til første tee. Jeg viste da stoppeklokka til medspilleren min og sa vi burde rapportere det til TK. Det ville han overhodet ikke være med på, men jeg sa fra likevel.
Medspilleren min som forøvrig var faren til betekameraten til spilleren det gjaldt nektet for at han hadde sett på stoppeklokka, og mente det ikke hadde gått så mye som 5 minutter. Flere andre spillere ble spurt og noen synest han hadde brukt veldig lang tid, men ingen hadde tatt tiden. Dermed skjedde ingenting annet enn at jeg ble stemplet som en usportslig drittsekk og frosset ut av det sentrale klubbmiljøet (klikken) i et par år før ting normaliserte seg igjen.
Jeg kommer ALDRI til å gjøre det samme en gang til. Golf er morro, men juks vil alltid være en del av spillet. Jeg gjør som Henrik Færevåg, stikker hodet i sanden og "stoler" på at alle er ærlige.

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

Er enig i dine to siste innlegg
Normalt med 6-7 slag over par for de rundt 4 i hcp og 11-12 for en som spiller rundt 8. Og ja, alle kan få selskapsrunder og konkurranser med katastrofe-score, men en på 4,5 bør ikke ha for mange.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Midhcp: Hehe. Hvorfor skal du bestemme hvor mange runder en 4,5 handicapper bør spille dårlig? Har en kompis jeg som spiller amatour og har hatt elendige resultater. Men han har aldri jukset, og han er under 4,5 i hcp. Men dere sier jo at det er umulig, så han slår nok ut i skogen med vilje.

Har man ikke turneringshandicap blir det slik. Skyld på NGF heller.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Ops. Jeg skal ikke stå inne for at fyren aldri har jukset da. Men jålehandicapper er han ikke. Han har spilt seg ned med reglene vi har i Norge.

Gamle meritter

over 17 år siden

Gamle meritter

Jeg har også en "kompis".
På slutten 90-tallet var han en meget lovende junior og hadde null komma et eller annet i hcp.
Så fikk han smaken på jenter og studentliv, og sluttet helt å trene golf.
Siste 4 årene har han ikke spilt under 90 slag på en runde.
Av en eller annen merkelig grunn stiller han likevel opp i 4-5 amatourer hvert år men greier selvfølgelig aldri cut.
Nå er han oppe i 3.2, men vil fortsatt ta plasser fra mye bedre spillere 2-3 år fremover hvis han fortsetter i samme tempo som nå.
Men hva kan man gjøre ???

nervevrak

over 17 år siden

nervevrak

FORSKJELLEN PÅ SELSKAPSRUNDER OG AMATOUR.

Selskapsrunder foregår på kjent bane der man vet nøyaktig hvordan man skal spille og hvilke køller man skal bruke.
Amatour spilles på fremmed bane der det er uungåelig å gjøre enkelte feil køllevalg og man klarer ikke å utnytte banens muligheter.

Selskapsrunder foregår ofte i en avslappet atmosfære, mens på Amatour møter man mange forskjellige personligheter med foreldre/caddie som ikke alltid er like behagelig å spille med. Ikke sjelden kommer man opp i regeldsikusjoner særlig ifm dropp fra vannhinder, eller ifm tid brukt til å lete etter ball.

På selskapsrunder spiller man som oftest i et behagelig tempo, mens på Amatour kan det lett bli stress hvis man mister kontakt med gruppen foran fordi man har lett et par ganger etter ball. Da sitter dommeren i bilen sin 7 meter bak deg når du slår og det er ikke alltid like lett å konsentrere seg.

I fjor gikk je beste selskapsrunde på 69 slag, beste amatour på 77 slag og dårligste amatour på 96 slag. Inrømmer gjerne at jeg i likhet med mange sliter med turneringsnerver. Spilte inn Asker for et par år siden på 73 slag, men dagen etter brukte jeg 84 slag på Amatour på samme bane. Spilte samme året inn Kongsberg på 75 slag men endte langt oppå 90-tallet neste dag på samme bane, misset cut og gikk rett ut på ny runde hvor jeg spilte på 78 slag med 3 baller mistet i røffen.

Tror OoM er eneste gode rangeringsmetode for deltagelse. Hcp er ingen indikasjon på spillestyrke i turneringer. Synest ikke NGF har laget et godt OoM system, men tror det fungerer bra i praksis likevel siden få klubber kan fylle 1/3 av feltet og det heller ikke er nok aktuelle juniorer til å fylle den sjettedelen de har til disposisjon. Største problemet er å komme med på ama-tour på østlandet.

Midhcp

over 17 år siden

Midhcp

R.Åge.
Jeg skal ikke bestemme hvor mange runder en 4,5 hcper skal spille dårlig.
Jeg ser bare hva de som HAR 4,5 på en reell måte presterer. Og jeg ser jålebukkene som gikk fra 14 til 4,5 fra mai ene året til april neste, og jeg vet at de dårlige rundene er så mange at de IKKE bør ha 4,5 på kortet eller kalle seg 4,5 hcp.

Truls

over 17 år siden

Truls

Rolf Åge, jeg forstår godt at man kan ryke på 90 slag og gjerne mer i en enkeltturnering. Alle kan ha en dårlig dag, jeg har selv hatt det. Det kan være at man er småsyk eller har fått en akutt skade, noe som har skjedd i privatlivet osv.. Men når det er de samme hver eneste gang så bør det ringe en bjelle.

bobo

over 17 år siden

bobo

Vanskelig å si om noen har jukset seg ned etter en runde ihvertfall....Så ikke skyt alle som har 4,5 eller noe på dette. Når jeg hadde 4,5 så lå jeg der gnaske lenge før jeg kom meg videre ned. Da husker jeg at jeg gikk noen runder veldig nære 90 på AMA, og kunne likevel skrive meg ned på neste dag om cut var høy. Alle (neste alle)må jo innom 4,5 før man kommer seg videre ned. Tror dette Oom vil hjelpe i løpet av sesongen, men ser problemet tidlig på året her.
Men se på P4 også, der er det mange på 2,3,4 i HCP som spiller 80-90 hver eneste turnering. Jukser disse også? Har ikke sett noen av disse gått opp i HCP de siste årene heller, grunnen er at mange ikke stemplet eller registrerte rundene sine. Håper dette blir bedre med golfkoret...

Rolg Åge

over 17 år siden

Rolg Åge

Midhcp og Truls: enig enig! Det er synd at de tar plassen til andre.

Dufff

over 17 år siden

Dufff

Trene mer og slutt å syt, er bare å bli god nok!

Lawinth

over 17 år siden

Lawinth

Ser ikke helt problemet som tas opp her utover de som ikke justerer opp sit hcp fra 4,5. De får jo selvsagt innpass pga lavere hcp til turneringer enn andre som dessverre osv..

de som har et hcp under 4,5 kan meg bekjent kun ha nådd dette i turnering, og da er vel sansynligheten for juks noe mindre.
Om de skal opp i hcp igjen må vel den veien også justeres i turnering og da er det vel begrenset hvor fort de kan skrives opp også.

Høres merkelig ut om de kan eller skal justere opp sitt hcp etter en selskapsrunde om de har nådd f.eks hcp 2,5 og stagnerer i videre utvikling.
Har du først kommet ned på et lavt nivå skal en spille 40 runder under buffersone for å skrive seg opp fra f.eks 4,5 - 8,5 i hcp.
Om vi i tillegg regner inn kanskje 15 hyggelige selskapsrunder er vi oppe i 55 runder noe som for de fleste av oss er en godt utnyttet golfsesong.
Har en noen runder som er riktig gode også i løpet av denne sesongen kan det jo fort ta en sesong eller fem før en er over et aktuelt hcp for å få delta i en turnering...

Roger

over 17 år siden

Roger

4,5 holder til de fleste ama-tourer.

Truls

over 17 år siden

Truls

Innfør system for turneringshandicap nå! Da blir det slutt på diskusjoner som dette.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Enig. Jeg er drit lei av sandbaggere som er drit lei jålehandikappere som er drit lei sandbaggere som spiller jevnt på 80 og som klager over jålehandikappere som alltid spiller over 90.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her