Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NGF?Oppskrift i å ødelegge rekruttering

Trudderuderantan

over 17 år siden

Trudderuderantan

Grønt kort...Hvem i 40-50-60 årene orker tanken på å sette seg bak skolebenken igjen og gå "opp til eksamen" for få lov til å spille golf på norske(og utenlandske baner). Dere dreper rekrutteringen og dermed også økonomien til golfens eksistens i Norge. Hvorfor må Norge være så annerledes/dette særnorske fenomenet.

Ved grønt kort kurs tjener pro noen kroner ,men det dreper rekruttering innen norsk golf.

Bor i Portugal mesteparten av året og spiller bare med folk fra andre land. Når jeg forteller denne eventyrlige norske historien rister de bare på hodet og sier at "how can the courses and pros survive)??

Ønsker en tilbakemelding fra NGF.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg tok selv grønt kort "oppi åra", null problem med å lære på skolebenken igjen.

Regner ellers med at du har sendt dette konstruktive innspillet til NGF også, ikke bare her inne på Scangolf.

Trudde også

over 17 år siden

Trudde også

Forstår ikke problemet
. De fleste ønsker å lære grunnprinsippene når man begynner med noe nytt. Dermed føler man seg mer komfortabel når man prøver seg på "ordentlig" på banen.
Ikke mer krevende enn jegerprøven f.eks. Egentlig en inkluderende måte å invitere folk inn i golfen på.
Ønsker man å prøve seg først så finnes det noen pay & pay baner (korthulls). Disse må gjerne bli flere. Problemet er ikke at det er vanskelig å få folk til ta Grønt Kort, men å gjøre (ivrige) golfspillere av dem etterpå..

Dreper rekrutteringen II

over 17 år siden

Dreper rekrutteringen II

GK er ikke noe problem. Det som dreper rekrutteringen er derimot mangel på introduksjonsmedlemsskap / prøvemedlemsskap.
På min arbeidsplass kjenner jeg mer enn 15 personer som har tatt grønt kort gjennom initiativ fra golfgruppa i bedriftsidrettslaget, men pga av alle idiotiske klausulene på medlemsskap i den eneste golfklubben i nærområdet begynnr de aldri å spille.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Hvilken klubb og klausuler er det snakk om?

Ikke ta

over 17 år siden

Ikke ta

Ikke ta folk som Trudderuderantan på alvor... han har null peiling... grøntkort særnorsk? Det har svensk opprinnelse fra minst 20 år tilbake, og Sverige er kontinentaleauropas største golfland med 600.000 spillere... kontinentaleuropas nest største golfland er Tyskland, med en god halvmillion golfere... hva har de der? Joda, grøntkort (selv om det heter noe helt annet, noe i nærheten av"golfførerkort")... Det var de store golflandene... legg til Danmark, Finland, Island, Østerrike, Nederland og gjør listen så lang du vil...

Selv om du bare spiller med folk fra andre land, Trudderuderantan, ser det ikke ut til at de har peiling heller om dette "særnorske" fenomentet. Nei, hold deg i Portugal du og fortsett å knatte rundt på de overprisete golfbanene der nede med dine opplyste golfvenner... .

Dreper rekrutteringen II

over 17 år siden

Dreper rekrutteringen II

Klausulene er bl.a. bindingstid på andelene, ikke mulig å melde seg passiv, banestyret skal bestemme størrelsen på årsavgiften (ikke årsmøtet)og høye avgifter ved videresalg.

Trudde også

over 17 år siden

Trudde også

Dreper rekrutteringen II: Skjønner bare delvis problemet her også. Banestyret foreslår nødvendig årsavgiftfor at det skal gå rundt.- årsmøtet vedtar (resultatet blir det samme - mener du at klubben din sløser)
Uansett må de jo kunne spille på greenfee (som medlem av postkasseklubbb)...

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Det som dreper norsk golf er det sykt trege spillet de står for som ikke lærte NOK på GK kurs.... Snakk om feil anlagt kritikk

Sure Sture

over 17 år siden

Sure Sture

Det er da ingen grunn til å tro at det er noen sammenheng mellom ikke gjennomført grønt kort kurs og sakte spill. Det er et helt latterlig argument for å tvinge folk til å betale flere tusen kroner for et kurs hvor halvparten av tiden går med til å lære folk å regne ut de dumme stablefordpoengene.

HM

over 17 år siden

HM

Det er nok innholdet i GK-kursene som bør sees på.
Etikette, rutiner på banen, sikkerhet og raskt spill bør være hovedfokus.
Enig i at det er dumt å bruke tid på å regne Stbfordpoeng.

Dreper rekrutteringen II

over 17 år siden

Dreper rekrutteringen II

Det hjelper vel faen ikke hva jeg mener.
Jeg bare forteller fakta.

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Det har ingenting å si for rekrutteringer hvor sakte spillet går på banen.
Snarere tvert imot. det er nybegynnerne som oftes spiller sakte og hvis disse stadig blir jaget på så gidder de ikke mer og slutter.
Se på USA. Der tar rundene ofte 6 timer, og rekrutteringen er fantastisk.
Ser vi bort fra britene og svenskene så ligger Norge på gjennomsnittet når det gjelder spillehastighet.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Tror det som skremmer mange er at man binder seg til livstid med å betale årskontigent selv om man f eks måtte flytte til en annen del av landet.

Hadde vi hatt andre ordninger med medlemskap ville det vært større tilstrømming til klubbene.

Selv er jeg av de som leier spillerett fremfor å leie en aksje fordi jeg ikke vil binde resten av livet til noe jeg ikke vet hvordan blir i fremtiden.

Selv om det må startkapital til, må man jo se på hvordan det er i dag og også se hvor mange som vil selge og ikke får solgt. De sitter med skjegget i postkassa for å si det sånn. Enten man liker det eller ikke vil det tvinge seg frem kreative løsninger tror jeg.

GK instr.

over 17 år siden

GK instr.

Jeg er enig i at GK-kursene kan legges om, men det bør være en viss opplæring før man slippes ut på banene. Min bror startet sin golfkar. i USA, og han kan svært lite i forhold til de som gjennomgår GK opplæringa. Utvilspmt er det etikette som er det viktigste i grunnopplæringa. Derfor legges det svært mye vekt på dette i teorikurset, praksistreningen, fadderrunde og oppspillet.

Jeg vil helst ha personene på teorikurset som har prøvd seg litt på pay and play banene før de starter med teoriopplæringa. Ettersom mange tar teorien før det er mulig å spille kan det være vanskelig.

Teorikurset går over tre kvelder - ikke etter hverandre. Dette for å få tid til lese. Vi er ute på området og gjør oss kjente med klubben og fasilitetene. Kurset inneholder protime, deltakelse i Torsdagsgolfen, fadderrunder, oppspill.

Vitsen er å gjøre vegen til å kunne komme seg ut på banene kortest mulig. For mange er det slik at ivren øker med ferdighetene. Helt enig at inngangsbilleten til klubbene med prøvemedl.skap bør bli enklere.
Feks. for en 18-hulls bane kan opplegget ovenfor koste kr 2000, men inkl. også ett års prøvemedl.skap i klubben. Neste år kan utøveren velge medl.skapstype/klubb.

Sure Sture

over 17 år siden

Sure Sture

Veien for å komme seg ut på banen bør gå fra bilen via drivingrangen og til første tee. Helst på et tidspunkt når det er veldig lite folk på banen. For å kunne rekrutere folk til golf må det da være en fordel at folk får prøve å spille FØR de bruker flere kvelder og masse penger på å sette seg inn i etikette og poengregning. Jeg har spilt masse golf i USA og på "public"-banene der kan folk vel så mye etikette som her i Norge. Og det uten et eneste kurs.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Har problemer med å se hvilken glede en nybegynner har av det opplegget der. Det beste slik jeg ser det er å kjapt få en gjennomgang av det grunnleggende både når det gjelder teknikk og regler før spill på bane, med mindre det er snakk om en kort pay & play bane.

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Enig med de to siste. Folk må få vite hva de går til før de tvinges til betale for GK-kurs.
Litt forundret over broren til GK. instr som kan lite om etikette fordi han begynte å spille i USA.
Jeg begynte også å spille i USA, og kan melde at på de banene der jeg spilte lærte man raskt etikette. Den som brøt med etiketten fikk ganske saftige irettesettelser fra medspillerne. Er nok mange her hjemme som kunne ha godt av noen runder der borte. Her er medspillere så forbanna høflige at ingen sier ifra når noen skeier ut.
Eneste feilen med mange baner i USA var at de tillot 4 sylferskinger å gå i samme ball, og da gikk det utrolig sakte.
Til gjengjeld hadde ALLE banene marshal som var ute HELE TIDEN. Og der borte kunne marshallene jobben sin og nøt derfor stor respekt. Mens her hjemme så har noen baner marshaltjeneste på dugnad gjerne fra seniorhackerne som vet like mye om golf som en blind pingvin.

HM

over 17 år siden

HM

Noen fadder-runder etter kort GK-kurs gir nok flere en bedre start enn de får i dag.
Enig med Beenaround, det bør sies fra hvis medspillere gjør feil ting på banen. Det tåler alle og høre hvis innstillingen er at man skal ta til seg lærdom.

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

... og så går det an å si fra på en skikkelig og ordentlig måte - vise litt folkeskikk - overfor usikre nybegynnere.
Man behøver ikke kjefte og smelle ...

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Det er vel ikke noen kunst å kunne etiketten?

1. Ikke forstyrr når andre slår.
2. Ikke tråkk på putterlinjen
3. Ikke lag skygge
4. Ikke ta på deg badebokse eller/og singlet.
5. Nedslagsmerker, torv og bunker..

og vips så er man klar!

For 10-15 år siden skulle 60-70 000 nye golfere ut på banen. Da kan GK ha vært et poeng. Nå er det andre baller..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her