Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ut med NGF

Bajass

over 17 år siden

Bajass

Får vi igjen noe for pengene vi betaler inn til NGF ?
Jeg mener ikke det.
Det ville ha gledet meg om det poppet opp et par helt frittstående golfanlegg helt på utsiden av NGF. Ser ærlig talt ikke hvorfor man som golfklubb trenger å være medlem i NGF.

skeptisk

over 17 år siden

skeptisk

Helt enig, NGF gjør ingen ting for de som bare ønsker å spille golf. De bruker kun penger på den ene % som skal spille aktivt og ikke de som har golf som hobby.
Jeg er sikker på at 9 av 10 golfanlegg hadde eksistert glimrende og kansje enda beder økonomisk uten en klam hånd ned i pengesekken fra NGF.

Det er faktisk en viktig debatt og ville trolig bedret økonomien til mange klubber.

hvor

over 17 år siden

hvor

mye får NGF for hvert medlem?

Olle

over 17 år siden

Olle

Dere må ikke glemme det fantastiske bladet vi får ;-)

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg tror jeg tillater meg å være uenig her.
Vi får jo igjen et godt golfblad, vi får en koordinering av opplæring i klubbene, vi får noen med kompetanse som kan være en støttespiller når det er noe vi i klubbene lurer på, vi får noen som koordinerer turneringsvriksomheten i landet, vi får noen som koordinerer satsingen på bredden/de unge, vi får noen som følger opp i forhold utlandet, og listen kunne sikkert vært gjort mye lengre.
Jeg synes NGF får ufortjent mye pepper for sin virksomhet, og mye av dette skyldes nok litt uvitenhet om hva som skjer i NGF.
Om en får nok igjen kan muligens diskuteres, men jeg kan egentlig ikke se for meg at golf kan drives som idrett uten NGF.
Er det noen idretter av størrelse som ikke har et nasjonalt særforbund.
NGF er vel stregt tatt til for å ivareta klubbenes interesser, og disse er kanskje ikke bestandig helt samsvarende med den enkelte utøvers ønsker.

skeptisk

over 17 år siden

skeptisk

NGF får 170,- pr. medlem pluss Golfbladet som er påtvunget, tilsammen ca. 250 kr. pr. medlem.

Det er tull å påstå at man er avhengig av NGF for å kunne spille golf.

Det skulle vært helt frivillig både for medlemmer og golfbaner å være knyttet til NGF slik det er i golfens hjemmland .

Jeg har også hørt at det nå er ca. 200 000 spillere i Sverige som spiller golf uten å være medlem i Svenske golfforbundet eller en klubb.
Disse spillerne legger igjen masse penger på de respektive klubber og er således veldig viktig for golfen

`39

over 17 år siden

`39

Enig med skeptisk. Medlemskape bør tufte på frivillighet, unødvendig tvang skaper lett endel motvilje mot forbundet.

hp

over 17 år siden

hp

Annen idrett er jo oxo medlem i sine forbund hvorfor skal det være annderledes for oss.

peer

over 17 år siden

peer

Jeg går på ski, men jeg er ikke medlem av Skiforbundet.
Jeg spiller fotball, men jeg er ikke medlem av Fotballforbundet.
Jeg svømmer, men jeg er ikke medlem av Svømmeforbundet.
Jeg går på tur, men jeg er ikke medlem av Gang- eller Friidrettsforbundet.
Jeg spiller golf, og jeg MÅ være medlem av Golfforbundet.
Jeg konkurrerer ikke i noen av disse idrettene, så når hp spør hvorfor det skal være anderledes for oss, så er svaret at det faktisk ER
annerledes for oss.
Dessverre.

hp

over 17 år siden

hp

Men skal du være med i en turnering i noen av disse du nevner må du vell være medlem.

`39

over 17 år siden

`39

Og jeg har vært medlem av et par forbund. Jeg har konkurert blant de beste og fått dekker transport, overnattinger, startkontigenter og mat.

Dette på bekostning av de medlemmer som kun har hatt lyst til å være med å trene/holde seg i form?

`39

over 17 år siden

`39

Men hvis man ikke ønsker å delta i konkuranser, hp? Blir det da riktig å tvinge folk inn i et forbund?

hp

over 17 år siden

hp

Selvfølgelig ikke da kan du jo bare spille pay & play baner du trenger ikke være medlem da.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg er medlem av to særforbund - Golfforbundet og Håndballforbundet. Jeg får trolig mer igjen fra NGF enn fra NHF og det er ikke mulig å spille håndball uten å være medlem av NHF. (nei - asfalt håndball utendørs er ikke en opsjon)

`39

over 17 år siden

`39

Takk for svar hp: Likevel er det ikke alltid så enkelt.

Noen steder i Norge må man kjøre i timesvis for å spille på en P&P- bane, og kvaliteten på disse er også veldig variable.

Noen av disse har ikke ett utslag over 100 m. fra tee til hull. Holdbart? Nei!

Derfor må man altså melde seg inn i en klubb, bli tvungen medlem av NGF, uten at man ønsker annet enn å golfe for gøy.

Hvorfor skal disse medlemmene/klubbene bli tvunget inn i et forbund de gjerne kunne ønske seg fri fra?

hp

over 17 år siden

hp

Jepp blir som og spille håndball på asfalt det som smilende sam sa,ikke kult.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Meld deg inn i en utenlandsk klubb så slipper du utgiften til et norsk forbund du ikke tror bidrar med noenting overfor klubbene.

Klubbene må ikke være medlem av forbundet, Oustøen er et eksempel. Såvidt jeg vet den eneste i Norge.

Mao har du valget både som spiller og klubb. Om du gjerne vil at DIN klubb ikke skal belastes NGF, engasjer deg i klubben din. Og om du gjerne ser at NGF jobber på annen måte, engasjer deg i klubb/NGF.

`39

over 17 år siden

`39

Jeg er nok litt treig, hp, men mener de oppriktig at det er rett å tvinge en selskapsgolfer inn i NGF?

hp

over 17 år siden

hp

Jeg har i hvertfall ikke noe imot og betale den lille symmbolske summen.

`39

over 17 år siden

`39

Det er jeg helt enig i, men det er noe med tvangen som frastøter meg.......

hp

over 17 år siden

hp

Den dekker jo forsikring oxo greit og ha det vist du får en golfball i panna.

`39

over 17 år siden

`39

Der var du inne på noe vesentlig. Tenkte ikke over det. Dette er et fint tiltak, men den forsikringen ville neppe kostet 250 kr.

Dessuten er det ikke min feil om jeg får en ball i hodet, derimot hvis jeg er den som forårsaker skaden.

Tja, for eller imot medlemskap i forbundet. Blir ikke helt enig med meg selv :-)

hp

over 17 år siden

hp

Det er sikkert andre ting oxo som sloping av banen, golfbox,golfkortet + norsk golf.

peer

over 17 år siden

peer

Jeg er medlem på Losby, har kjøpt aksje der, og betaler kontingent hvert år, så å spille P&P-baner eller å melde meg inn i en utenlandsk klubb er ikke aktuelt.
Disse 250 kronene i året skjenker jeg ærlig talt ikke en eneste tanke, men det er jo mulig å ha en prinsipiell mening om dette likevel.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Ikke glem en viktig forskjell: Andre forbund (betaler så vidt jeg vet) ikke avgifter per medlem til sitt respektive forbund.
I ski/skøyter/friidrett/sykkel osv betaler man medlemskap til klubben. I tillegg får klubben støtte per medlem, ikke utgifter som i golf.

Pengeflommen går feil vei i golf. Vi holder liv i et forbund som ikke gjør like mye for golfspillerne som de fleste andre forbund for sine utøvere.

Og kunnskaper om golf er mer enn bra nok til å bygge og drifte anlegg rundtomkring i klubbene.

Golf burde organiseres på samme måte som alpint. Man kan kjøpe årskort for å spille på banen uten å være medlem i noen klubb på samme måte som sesongkort i alpinbakken. De som vil konkurrere melder seg inn i klubben og betaler de nødvendige avgiftene.

Det er ingenting i veien for at handicapkort utstedes av klubben alene etter internasjonale regler (R&A)

Husker at Oustøen G&CK på 90-tallet hadde en feide med NGF angående sine gjestespillregler. NGF truet med å kaste Oustøen ut av forbundet hvis de ikke åpnet banen for alle gjestespillere, men når Oustøen godtok utkastelsen sånn uten videre frafalt NGF alle sine krav og tigget på sine knær om at Oustøen fortsatt skulle forbli medlem.

I mine øyne lever NGF på nåde fra klubber som ikke har noen form for samarbeid utenom det som er i regi av nettopp NGF. Et forbund må ha noe å tilby alle medlemmene sine, ikke bare en håndfull eliteutøvere.

Håper at inntog av ledere fra andre forbund kan gjøre NGF mer effektivt og dra igang mer konkurranseaktivitet på alle nivåer.

`39

over 17 år siden

`39

HELT OG HELT ENIG MED DEG TRYNET!!!!

705

over 17 år siden

705

Golfforbundet er i ferd med å få samme stempelet som håndball forbundet. Klubbene betalen inn mere og mere til forbundet uten å få noe igjen. Slik er det ikke i andre idretter. Men vi godtar jo dette.

skeptisk

over 17 år siden

skeptisk

Bra Trynet det du skriver er helt riktig.

Poblemet er at NGF har det berømte "Balletaket" på klubbene/banene i forbindelse med at det er NGF som mener de eier slopesystemet.
Dette gjør at de klubber som velger å stå utenfor NGF får ikke bruke sloping og er således i hcp tellende.

Jeg håper derfor at det er noen baneanlegg som snart tør å bryte ut av denne onde sirkelen, gå sammen og lage sitt eget system. Da kan medlemmer i disse klubber/baner ha gene avtaler og spill uten gyldig golfkort fra NGF.

Når du kommer til utlandet for å spille golf er dem kun opptatt av en ting og det er penger. Jeg har etter 20 år spill fortsatt tilgode å bli spurt om hcp kort i utlandet, det betyr ingen ting på 99% av banene.

NGF trenger også konkurranse, det skal ikke være noe selvfølge at man må være medlem av et særforbund for å kunne drive sin hobby.

All aktivitet må baseres på frivillighet og ikke tvang.

Håper derfor at flere baner/ klubber seriøst vil vurdere et felles samarbeid hvor man kan tilby en felles plattform for spill og hcp uten kostnad til en forbund.

Tenk dere hvi de 10 største baner på østlandet gikk sammen i en pool og gjennomførte dette ! og hvorfor skulle dem ikke gjøre det ???

b

over 17 år siden

b

NGF eier slopesystemet???? NGF trenger konkuranse??? Baneanlegg som bryter ut???? Her flommer kunnskapen. Må ha spilt i utlandet i 20 Spilt i utlandet i 20 år.

Klubbene eier NGF - ikke motsatt på noe vis.

Klubbene trenger slopesystemet og har derfor organisert dette innenfor NGF systemet.

Klubbene eier banene selv og bygger dem stort sett for egne innsamlede penger og har hjelp av NGF til en del problemløsning rundet dette.

NGF organiserer medlemmene og utsendelse av blader.
NGF organisere turneringer
NGF organiserer diverse kurs og opplæring av dommere og ansvarlige i klubbene
OSV

Alle klubber som er tilsluttet NGF er også tilsluttet Europeiske organisasjoner med tilnærmet like regler.
NGF er også tilsluttet NIF som organiserer all idrett og er underordnet alle regler i NIF. Jeg har ikke spilt mer enn 10 - 15 år og har flere ganger blitt forespurt om HCkort.

skeptisk

over 17 år siden

skeptisk

dette var mye vås på en gang b !

Trine

over 17 år siden

Trine

Ja, slik er det og slik blir det. Ngf spytter inn vesentlige midler inn i klubbene i form av all den hjelpa klubbene får til; org., drift av banene,
slopsystemene, hcp systemet osv osv. Dette ser vi ikke i det dagelig, men uten ett felles system på dette ville det blitt bare tull.

Det kan derfor ikke sammenlignes med å gå på ski. Jeg kan gå opp egen løype i nærheten av der jeg bor, jeg kan snylte på skilaget og gå i deres oppkjørte løyper. For meg er det ikke det samme å spille golf ute på enga eller en pay and play bane. jeg ønsker meg litt mer og bedre forhold.

Egentlig er det forsikringsordningen kanskje noe av det viktigste for oss vanlige dødelige, som ikke gidder å delta i klubbaktivitetene og turneringene.

skeptisk

over 17 år siden

skeptisk

Trine

Hvordan kan du påstå at NGF spytter inn vesentlige midler inn i klubbene i form av all den hjelpen de får. Dette er bare tull og spør heller de som jobber i klubbene hva dem får av hjelp fra NGF og spesielt drift av banen er jo en påstand som er helt hinsides ! de sitter ikke med noen form på kompetanse vedr. drift i det hele tatt på klubb og bane og hvem er det da du sikter til i NGF??

tippe

over 17 år siden

tippe

Nå er det vel en del av banene som er bygd med støtte fra tippemidler, som ikke vil vært disponible uten at klubbene var med i idrettsforbundet som NGF er medlem av.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Golf og alpint er to aktiviter som godt kan sammenlignes.
Begge er avhengige av dyre anlegg for å eksistere.
Begge har store vedlikeholdsutgifter på anleggene i sesongen.
Begge har mange utøvere som benytter anlegget, men bare en liten brøkdel av disse deltar på organisert trening og konkurranser.
Begge steder tilbys opplæring (grønt kort og skiskole/skiinstruktører)
Begge steder kan kjøpes både sesongkort og dagskort.
Den store forskjellen er at golspillerne som bare er ute og spiller golf for kosens skyld tvinges til å betale dyre avgifter til klubber og forbund de ikke trenger å være medlem av, mens alpinistene som er ute og kosekjører slipper unna med å betale avgift til anlegget.

Jeg hører mange golfspillere som klager over golfklubbene men ingen alpinister som gjør det samme om alpingruppene.

Hvorfor kan det ikke la seg gjøre i golf å bare betale for spillerett til banen og slippe klubbavgiften. Så kan de som ønsker en mer organisert form for golf i tillegg melde seg inn i golfklubben. Tror dette vil gjøre flere fornøyde.

Og for å sette det enda mer på spissen: Jeg er nå fullt medlem i 3 forskjellige klubber/baner i Norge. Det er helt greit å betale serviceavgift/spillerett, men jeg er tvunget til å velge en av klubbene som hovedklubb som jeg representerer på AMA, P4 og andre eksterne turneringer. Dvs at jeg for det første er tvunget til å betale medlemsavgift til 2 klubber jeg ikke trenger å være medlem av, og i tilegg ikke kan benytte meg av mange av tjenestene disse 2 klubbene tilbyr. F.eks selv om jeg er god nok for satsningsgruppa i alle 3 klubbene får jeg ikke være med på 2 av dem fordi jeg representerer en annen klubb. Mao klubben gir meg ikke det jeg har betalt for.
Er dette riktig???

I andre særforbund er det forbudt å være medlem av mer enn en klubb utenom i spesielle tilfeller. Mens i golf er man tvunget til å være medlem i klubben som har tilknytning til banen man har spillerett på. Dette selv om klubben og banen er to adskilte enheter. Jeg ser ikke logikken her.
Hele opplegget stinker.

tm

over 17 år siden

tm

Trynet;dette var ikke på trynet.Tvert imot.Et svært godt innlegg.

b

over 17 år siden

b

Har trynet spurt han betaler NGF avgifter i alle tre klubber. NGF avgiften er personavhengig og klubben som ikke er din hovedklubb må ikke nødvendigvis betale denne avgiften for deg og behøver følgelig ikke kreve den inn.

Logikken, Tvunget, er at du ikke er inntressang som spiller med spesielle retter uten at du også er medlem i klubben. Du er ikke tvunget til å være medlem i mer enn en eller annen fjernmedlemsklubb så kan du spille så mye du orker og har råd til.

Ski og golf er to så vidt forskjellige idretter / aktiviteter at de er nesten ikke sammenlignbare.
Ski: Alle kan ta trekket opp og renne ned. det er den enkleste sak av verden og du trenger ikke kunne annet enn å ta på deg et par planker på beina så er du i gang. Skal du bli god må du trene som i alle andre idretter.
Ski: Har liten konkuranse som friluftsøvelse om vinteren, bortsett fra snømåking.
Ski: er gjennomkommersiellt og alle trekkene er privatfinansiert og eiere tjener penger på dette dersom det er snø.

Golf: bør / må du ha noe grunnkunnskaper for å begynne med
Golf: har stor konkuranse med andre sommeraktiviteter.
Golf: er gjennomkommersialisert i Florida og Solkysten. I Norge er golf dugnadsbasert - det er plass til 2 - 3 kommersielle baner i det mest tettbygde strøkene. Ellers ville en som satser på golfbanebygging her i landet bli sett rart på dersom det ikke forelå helt spesielle forhold som tilsa en satsting (omstilling av gårdsdrift ol.).

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Alle klubbene jeg er medlam av betaler avgifter til NGF. Disse avgiftene blir avkrevd per medlemsskap, ikke per person. Det eneste jeg slipper å betale flere ganger er avgiften for Norsk Golf.

Ellers så ser jeg bare tynne argumenter fra b. Kravet om kunnskaper for å starte med golf er det opp til klubben å betemme, og har ingenting med NGF-medlemsskap å gjøre.
I verdens to beste golfnasjoner, USA og Storbritannia kan hvemsomhlest kjøpe/leie/låne køller og begynne å spille, akkurat som vi gjør det i alpinbakken.
Ønsker golfbanen at man har GK eller må dokumentere andre kvalifikasjoner evt stiller handicapkrav så er det opp til spilleren å skaffe seg dette. Det går an å arrangere Grønt Kort kurs uten at man er medlem av NGF, og GK kan man ta hvorsomhelst. Er det marked for GK-kurs blir det arrangert GK-kurs.

"Golf har stor konkurranse med andre sommeridretter". Dumt argument. Alpint har like stor konkurranse med andre vinter-idretter, ikke minst hall-idretter. Å ta frem konkurranse med "friluftsaktiviteter" forteller bare hvor tynne argumenter du har, b.

Golf er dugnadsbasert i Norge... Nå må jeg virkelig le.
Enkelte 6-hullsjorder på vestlandet er riktignok driftet på dugnad. Men samtlige 18-hullsbaner i Norge har ansatt og lønnet administrasjon og betalte greenkeepere. Arkitekter og entrepenører som bygger baner blir også betalt fullt ut. Det samme blir proer, restaurantpersonale, butikkpersonell og resepsjonsmedarbeidere.
Dugnaden baserer seg på at 10% av medlemmene raker løv og kvister ifm baneåpning om våren. Dette gjør i realiteten ingen ting for driften, og er mer tradisjon enn til nytte.

Men nå er vi i ferd med å avspore debatten. Her diskuterer vi nytten av å være medlem av NGF, ikke hvordan banene driver seg selv.

b

over 17 år siden

b

Nei vi er ved kjernen av hvordan Norsk Golf drives. Dersom det er kun å angripe NGF som er målet med tråden så er vi på feil spor, men dersom det er oppbyggingen av norsk golf som er hovdsaken så er vi ved kjernen.

Du misforstår vel kanskje litt med hva som menes med dugnad / ikke kommersiell basis når du trekker frem alle de ansatte på banene og banebyggere. Disse er ansatte som er der fordi det er en jobb som skal gjøres på banen. Selvfølgelig skal disse ha lønn - de skal jo leve disse også, men hvem tar ut "profitt"?

Eieren av skianlegget tar ut profitt dersom det er en lang sesong med godt vær og ett godt alpinår.

Hva med Golfbanene? Banene eies av klubbene. Klubbene eies av medlemmene. Ingen medlemmer kan ta ut overskudd, alle medlemmer i klubber i Norge må uten unntak betale for å få lov til å være medlem i klubben som eier banen. Altså er det dugnad som foregår i stort monn i klubbene. Le så mye du vil men du tar feil.

Når vi da kommer til NGF - NGF eies av klubbene. Klubbene bestemmer hvordan NGF skal drives og du er faktisk med på å bestemme hva NGF skal gjøre når du velger å ikke delta på årsmøte i dine 3 klubber :) (dersom det er ditt valg da)

Dette er det jo viktig å vite siden den eneste måten å endre NGF på er ved å delta i din klubb. Ett benkeforslag for noen år siden på årsmøte reduserte årsavgiften til NGF med flere titalls kr. pr medlem. En av deltakerene (kan være fra en av dine klubber) kom med forslag som gikk i gjennom - så nært er egentlig en endring dersom man ønsker det.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Det er ulike former for organisering og eierskap i golfbanene i Norge.
I mange baner (bl.a. i der jeg er medlem) eies banen av aksjonærene. Spillerett henger sammen med en aksje i golfbanen, men de finnes aksjonærer som har flere aksjer og grunneiere som har A-aksjer osv.
De med spillerett er også medlem av klubben, men det er altså ikke klubben som eier banen. Andre steder er det det , men det er etterhvert sjelden.

Økonomisk så må medlemmene betale årsavgift for spilleretten (må ikke forveksles med klubbavgift), og denne avgiften sikrer driften av banen. Dersom banen går godt så blir altså spilleavgiften lavere. Litt på samme måte som et årskort i alpinbakken bare at "overskuddet" kommer spilleren/aksjonæren til gode i form av redusert avgift neste år.

Klubbene er medlem i NGF på frivillig basis og som b sier deltar i utformingen av deres aktivitet. Dette er imidertid ikke avhengig av baneanlegget. Man kan altså i teorien godt være medlem av klubben og dermed NGF uten å ha spillerett på banen og motsatt, dersom banen/klubben gav åpning for dette. det erdet ingen som gjør i dag, Men Oustøya er for tiden ikke medlem av NGF (tror jeg- det har vært mye til å fra) - Kanskje en klubb etter Trynets hjerte?

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Noen baner eies sikkert av klubbene, men langfra alle.
De fleste steder er klubb og bane helt adskilt med hvert sitt styre, hver sine møter og i noen tilfeller motstridige interesser som f.eks. at baneselskapet nekter klubben å avholde turneringer midt i største greenfeerushet på søndager.

Så tilbake til dugnadsbegrepet; Golfbaner er ikke annerledes organisert eller drevet enn en hvilken som helst annen bedrift som er eiet av andelshavere. Golfbanene har nøyaktig samme krav til driftsorganisasjon, regnskap osv mot myndighetene som f.eks et alpinanlegg, busselskap eller et oljeselskap. Eneste forskjellen ligger i profittmaksimering. De fleste banene drives på nonprofitbasis.

Forøvrig så er flere alpinanlegg også startet opp og drevet i regi av idrettslag på nøyaktig samme måte som golfbaner har blitt bygget i regi av golfklubber. Likevel kan hvemsomhelst kjøpe sesongkort i disse bakkene uten å være medlem av idrettslaget eller at en eller annen "b" skal mase om at de må komme på årsmøter.

Alpinfolket har forstått noe som golffolket ikke skjønner: Det nytter ikke å sette mennesker i bur. Gir du lillefingeren til golf så tar de hele hånda. Har du først meldt deg inn så sitter du i saksa og må betale dyre avgifter i øst og vest enten du spiller golf eller ikke. Dette skremmer mange fra å begynne.

Det er helt sikkert nyttig for noen å være styrt av NGF, men langtfra alle. Og her er vi tilbake til noe som har vært diskutert tidligere: Årsmøtene. Hvem stiller på årsmøtene. Jo de 10-15% av medlemmene som er mest interesserte/aktive, og dermed gjerne har en viss nytte av NGF.

Men hva med de 85-90% av medlemmene som ikke har behov for å være organisert og bare trenger en "gressplen" å spille golf på. Disse gir selvfølgelig blaffen i golfklubben, årsmøter, NGF og hele sulamitten. Burde de ikke da også få slippe å være medlemmer der.

Men igjen, dette har ingenting med NGF å gjøre så jeg skjønner ikke hvorfor du gnager videre på det.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Jeg kjenner lite til hva som har foregått på Oustøya de siste 6-8 årene, Waldorf. Det er nok uansett ingen klubb etter mitt hjert siden den ligger så krøkkete til og er så "lukket". Mitt hjerte ønsker klubber som er åpne for alle og bidrar til at golf vokser.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg ville trodd at de klubbene som ønsker det kan "avslutte" samarbeidet med NGF, og jeg tror også det er en grunn til at kun(?) Oustøen har gjort dette.

Hver og en kan engasjere seg i sin klubb ift fordeler/ulemper hver enkelt klubb har ved å samarbeide med NGF.

At noen synes NGF gjør en dårlig jobb, av ulike personelige/upersonlige årsaker, er uansett ingen overraskelse. "What is in it for me!?" gjelder ift golf også.

Men grunnlaget for å påvirke samarbeid klubb/NGF ligger i hvor mye man vil engasjere seg i sin egen klubb(er), og da stopper nok mye opp.

b

over 17 år siden

b

En helg i alpinbakken koster vel noe slikt som ett halvt års medlemskap i klubben min. Det har de lært .

Som sagt mener jeg og tror jeg at de fleste baner eies disponeres av klubben - ikke alle - noen er as og noen tjener penger på å leie ut, ja. Det er mange måter å finansiere dette på og kan diskuteres i lang tid og dersom vi holder på som vi gjør her nå så snakker vi om to vidt forskjellige måter å finansiere på når det gjelder eierskapet til banen. For å si det sånn - de som har fått tippemidler er stort set eiet av klubben / non profitt.

Når det gjelder klubben og NGF så har du alle muligheter for påvirkning og å si at ikke Golfen har utviklet seg og vokst er vel litt feil. Det har vel heller hatt store voksesmerter og det er det som er noe av problemet til NGF. Det var enkelt å organisere dette når det er 20 000 som det var for 20 år siden. Nå er det 120 000 og det er litt tilpassning som skal til for å ta en slik vekst, men ikke kast bort tiden her på nettet med å klage - gå ut og gjør noe i stedet - engasjer deg i klubben så skal du se at det ikke er så langt opp til NGF som du tror.

mr tee

over 17 år siden

mr tee

Det er jo egentlig ingen som holder seg til den opprinnelige saken, nemlig hva som rettferdiggjør avgiften til NGF.

Ting vi får fra NGF:
- Grønt kort/Handicapkort
- Turneringer i forbundsregi
- Forsikringer
- Greenfeeoverenskomst mellom klubbene

En annen ting trynet:
Alle kan ikke holde grønt kort kurs. Klubben som holder teorikurs og avholder praktisk prøve må være godkjent/medlem av NGF.

Jeg regner også med at du spiller turneringer, noe som du ikke kunne ha gjort hvis du ikke var medlem av NGF gjennom en klubb. Da villle det hverken vært turneringer på et visst nivå å spille eller mulighet for å få skrevet ut handicapkort.

Eeeh

over 17 år siden

Eeeh

Hvis man ikke er med i NGF trenger man heller ikke ha GK-kurs godkjent av NGF.
Det er fullt mulig å lage egne kvalifiseringskurs for egen bane.
Så får det bli opp til andre baner om de godkjenner dette for spill på sine baner. Sannsynligheten er stor for at de gjør det for hvem vil gå glipp av greenfeeinntekter.. Dessuten godkjenner alle banene i Norge spillere fra andre nasjoner, selv de som ikke har GK-ordning.

Essensen er vel at NGF er en et idrettsforbund for dem som utøver idrett. Vi andre trenger ikke være med. Golfbanener er idrettsanlegg, og bør kunne benyttes uavhengig av om vedkommende vil være med i klubben eller ikke.

Øøøh

over 17 år siden

Øøøh

Til Mr. tee
Hvorfor må man være med i NGF for å ha greenfeeoverenskomst med en annen bane ? Dette går aldri via NGF.
Hvorfor må man være med i NGF for å få forsikring ? Dette får man hos et forsikringsselskap.
Hvorfor må man være med i NGF for å ta grønt kort? Dette kan man ta på de fleste baner, i Sverige, Frankrike, Østerrike og en rekke andre land.

mr tee

over 17 år siden

mr tee

"Golfbanener er idrettsanlegg, og bør kunne benyttes uavhengig av om vedkommende vil være med i klubben eller ikke."

Dette kan du vel virkelig ikke mene????

Det er som regel medlemmene som har finansiert banen, tror ikke medlemmene rundt i klubbene synes det er ok at du skal kunne snylte på dem...

mr tee

over 17 år siden

mr tee

til Øøøh

Jeg sier ikke du må være medlem for å ta det grønne kortet, men for å få det..... Det er en liten forskjell.....

Sukk

over 17 år siden

Sukk

helt tåpelig diskusjon. hva er problemet?
Av innleggene ovenfor er det ingen som har kommet med forslag som kan gjøre det enklere og rimeligere.
heldigvis har flere anlegg fått offentlige midler - det får ikke komersiell anlegg, som noen foreslår ovenfor.

summa sumarum. golf er idrett og takk for det. De som ønsker å spille på pay and play banene, som er PRIVAT finansiert kan gjerne gjøre det.
Problemet er at det blir kjedlig i lengden.

diskusjonen er dødfødt. Ngf vil i all framtid organisere golfen i Norge.

Emilio

over 17 år siden

Emilio

Jeg er i hvert fall veldig glad for at en person som Trynet ikke gidder å involvere seg i styret og stell i golfklubbene sine.

En person som ikke gidder å delta på dugnader - ikke gidder å bidra til å bedre miljøet i klubbene - som ikke ser behovet for tilvekst av medlemmer for klubbene, og at satsing på golf mot elitespillere etterhvert fører til mediaomtale og dermed bidrar til denne etterveksten.

En person som i tillegg er medlem i tre klubber, og som ønsker at alle klubbene skal bruke felles midler på å subsidiere hans deltagelse i turneringer og satsingsgrupper, kan jo ikke annet enn karakteriseres som en superegoist.

Nei Trynet!
Du får bestemme deg om du spiller P4 og AMA - tour, eller om du bare er en person som liker å slå til ballen på en gressplen en gang i blant.

Er du det førstnevnte, så burde du kanskje tenke over at du blir subsidiert av andre medlemmer i klubben din, og i det minste prøve å yte noe igjen, i stedet for bare å kreve mer.

Er du det sistnevnte, så kan du jo gjøre som i alpinbakken. Skaff deg et billig fjernmedlemskap og spill på green-fee.

Ostøen er ikke medlem av NGF fordi de vil da være nødt til å slippe green-fee spillere til på sin bane, noe de ikke ønsker. Men så har ikke medlemmer som bare er det i Ostøen heller annledning til å spille på green-fee i andre klubber tilsluttet NGF.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Jeg tror ikke denne samtalen i en prosjappe er meget sannsynlig:

"Kan jeg få se handicap-kort. Å, dere er medlemmer av Oustøen. Da kan dere dessverre ikke spille her".

Mer sannsynlig:

"Kan jeg få se handicap-kort. Greit. Det blir kr. 500 per spiller".

golfdilla

over 17 år siden

golfdilla

Hei sukk

så du mener at Holtsmark blir kjedlig å spille etter hvert fordi den er en pay and play bane der alle er velkommen ??

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Tipper de i NFG sitter og gliser når de leser denne tråden. De vet likevel at det er lite sannsynlig at noen klarer å organisere en ordentlig protest mot "NGF". De finner nok på noen regler som eksluderer de som prøver å yppe....

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Er vel ikke snakk om en protest.
Bare oppnå et valg til å stå utenfor.
Tvang hører hjemme i diktatur.
Det er et klart behov for NGF, men ikke for alle.

Emilio

over 17 år siden

Emilio

Dilter!
Hvilket handicapkort skal de vise fram da?
Synes nok at det er ganske rettferdig at hvis du får spille på banen min, så burde jeg ha tilgang til banen din.
Men baserer man seg hovedsaklig på green-fee inntekter, så slipper mann selvfølgelig til alle som betaler.
Problemet er at da er mann veldig sårbar i en dårlig sesong, og konkurs er ofte resultatet.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

De har medlemsbevis med hcp som de kan vise.

Medlemskort fra utlandet blir også akseptert av stort sett alle baner.

Dessuten, de fleste som tar i mot bestillinger i prosjoppen er neppe klar over at det i prinsippet er snakk om gjensidighet. De er bare blitt fortalt at de skal se et hcp-kort.

Og slik tror jeg det vil fortsette. Greenfee-inntektene er vedlig viktige for de aller fleste klubber. Viktigere enn prinsipper.

`39

over 17 år siden

`39

Nesten alle klubber, uansett land er greenfee-inntektene så viktige for klubbene, at jeg aldri har møtt på noen større problemer.

Selv om jeg har alt mitt i orden, blir jeg sjeldent spurt om noe spesielt. Jeg blir derimot ønsket velkommen.

putt

over 17 år siden

putt

Golf kommer garantert ikke til å bli særlig større eller mer utbredt før NGF løser opp snippen og sier til seg selv at her er det plass til flere aktører slik det er i andre land.Faktum er at antall golfspillere ikke har økt de siste 3 år. Hovedårsaken til dette er et altfor smalt fokus fra NGF.

Håper faktisk at noen baneeiere kan slå seg sammen å utfordre NGF på noen områder. Flere av de mest attraktive baner er faktisk eid av aksjonærer og har ingen ting med klubbene å gjøre.

Det bør ikke være noen motstrigheter her men heller et felles fokus på å få flere til å begynne med golf med eller uten medlemskap i NGF så for det være opptil den enkelte bane og avgjøre om de tillater det ene eller andre.

b

over 17 år siden

b

Nei - at NGF har økt medlemstaller med 500% på 20 år er jo en sikker indikasjon på at Putt er en liten smarting

putt

over 17 år siden

putt

hei b

det er definitivt ikke NGF sin fortjeneste. Les heller hva jeg skriver, siste 3 år har medlemsrekkruteringen stått stille mens i vårt naboland har det i den samme periode blitt 100 000 nye golfere hvor hovedparten er uten medlemskap i SGF. Hvem var det som var smart sa du ??

b

over 17 år siden

b

Om ikke NGF har hatt noe med økningen de siste 20 år hvem har???? At det har stått stille ett par år kan jo ha med en total feilsatsning på toppgolferen som ikke klarte å følge opp. Håpet er at Tutta kan være med på å dra opp interessen sammen med de andre damene. Det er jo også en del andre gutter på vei som forhåpentligvis kan gjøre det litt bra så vi får positiv omtale om golfen. Det kan jo være litt bra å stanse opp litt og summe seg litt også men i år må det videre opp.

putt

over 17 år siden

putt

det er jo et kjempeparadoks i samme periode som norge høster de største triumfer på golfbanen (tutta og marius) har medlemsveksten stått stille, det skal ihvertfall NGF ha !!!!

b

over 17 år siden

b

Ikke helt uenig i det. Men Tutta vet vi alle om og er glade for. 2 plass akkurat nå! - men, hvem er marius? Joda, jeg vet, men kontraktene er hos en som spiller nokså uintressant "2 div" nationvide i USA i stedet for en kanskje litt realistisk ET...

Apropos Tutta

over 17 år siden

Apropos Tutta

Var vel ikke NGF's fortjeneste at hun ble god.
Men nå bruker derimot NGF mye penger for å dra over og se på Tutta og Henrik spille. Patetisk.

b

over 17 år siden

b

NGF kan ikke gjøre noen gode med sin tryllestav. Det må du selvfølgelig gjøre selv.
Det de kan gjøre er å sole seg litt i glansen av henne OG bruke oppmerksomheten hun får til å promotere golf hos de som ikke har forsøkt golf før og få flere medlemmer veg å være positive og ved å identifisere Golf med noe så positivt som Tutta når hun er oppadgående. Da er hun virkelig med på å dra lasset riktig vei. INGEN nye medlemmer fortsetter med golf etter å lese en tråd som dette og tilsvarende med så mange negative mennesker - det er helt sikkert.

putt

over 17 år siden

putt

tullprat b, det er ingen nye som leser denne siden de vet ikke at den eksisterer engang. Jeg tipper at det er de samme maks 200 som sitter på denne tråden og vi er synsere alle mann !!

Forøvrig synes jeg debatten vedr. NGF og deres inflytelese (maktarroganse) burde løftes opp på et høyere nivå. Det er ikke noe særlig tvil om at det må komme flere alternative anlegg for å sikre flere golfere. i tiden fremover. Det spiller desverre ingen rolle om tutta vinner både her og der, det skaffer sikkert noen nye håpefulle men golfere som anleggene og klubbene skal leve av, glem det !

b

over 17 år siden

b

Mr Tee. Ett spørsmål i førsteinnlegget med tre påstander. Det må da være lov til å diskutere Påstandene, de er jo ikke sannheter selv om de er utformet som om de skulle være sannheter. I i mellom så kommer det andre påstander som tas opp i diskusjonen innenfor samme tema "hvorfor NGF", da må det være lov å ta disse etterhvert, spesiellt siden de er innenfor samme tema..

Din oppramsing utgjør kanskje 10 % av det NGF driver med uten at det dermed er sagt at alt det NGF holder på med er bra---- men at det gjør mye bra må vel være hevet over enhver tvil....

b

over 17 år siden

b

Putt - Du kom inn i mellom uten at det endrer mitt innlegg noe særlig.

Det er INGEN som hindrer etablering av nye golfbaner i form av Pay & Play. Ingen. Det er opp til enhver å sette i gang dersom han kan forsvare dette økonomisk og forutsatt at det finnes arealer og konsesjoner ol er på plass.

Jeg undres på hvorfor det ikke er flere som setter i gang siden det er dette som tydeligvis er det eneste saliggjørende og siden det er så "grassat mye penger i dette". Du har visst løsningen på dette - fortell...

Ad tullprat - nye golfere finner denne siden før de har gått på gk kurs ved ett enkelt søk og ingen er mer intressert i å finne ut noe om det de (kanskje)ønsker å drive med enn en ny spiller- er nok en del innom.

b

over 17 år siden

b

De fleste hjem har i dag minst en computer :) eller datamaskin / PC som de kalles i dag - i tillegg til en laptop og en - to telefoner som kan kobles til nettet.

putt

over 17 år siden

putt

det er ikke etableringen som er tema, men alternativene vedr. driftsform. Det er dette jeg peker på, her sitter NGF i en kartell funksjon og bestemmer. Det er ikke bare et valg å si at man ikke ønsker å være en del av NGF som jeg tror flere og fler ønsker. Problemet er at da er du liksom ikke en del av golfnorge slik NGF ser det. I tillegg for du ikke slopet din bane som nok en gang NGF har satt som betingelse for at din runde skal være HCP tellende, det er dette jeg reager på. Det skulle vært like rettigheter og muligheter for alle å spille golf tellende eller ikke tellende uavhengig om man er medlem av NGF. Dette ville vært bra for utviklingen. I tillegg skulle man lagt en mye lavere terskel for nybegynnere, så for det være opp til den enkelte klubb hva slags restriksjoner de bør ha på spill.
Mitt poeng er å gjøre golfen lettere tilgjengelig for alle.

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Blir nok en hard kamp for å få NGF til å slippe opp på jerngrepet de har på hele befolkningen som spiller golf.

De sier "hopp", og alt vi kan si er "hvor høyt".

Slipper de opp jerngrepet vil det jo bli synlig at de kun er snyltere på golfsamfunnet i Norge. I dag eier de jo hele sulamitten gjennom lover og regler de har skapt.

b

over 17 år siden

b

Da er du ganske langt ute på tur etter min mening.

Du kan da ikke forvente at du skal få alle fordelene som klubbene har siden de eier NGF (og ikke motsatt) og det systemet klubbene via NGF har bygget opp gjennom mange år når det gjelder sloping, etc uten at du tar med deg alle de andre fordelene som ligge i det å være tilsluttet organisasjonen.

Du har en mulighet slik jeg ser - send en søknad om å få lov til å spille på din hjemmebane uten å være tilsluttet NGF og å betale avgiften til NGF men vær da klar over at du ikke får hc kort siden dette er en ordning klubbene har innført via NGF. Du kan ikke spille påå andre baner av samme årsak, dette er en overenskomst mellom klubbene som administreres av NGF. Du kan sikkert spille på alle Pay&Play banene og det er jo bare snakk om tid før det er svært utbredt med P&P siden det er så mye å tjene på dette.

Nei Putt dette har du ikke tenkt igjennom konsekvensene av i det hele tatt. Klubbene har gjennom NGF laget et relativt greit system og hvis det er mindre endringer du ønsker skal gjennomføre så vær med i styre og stell.......

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Klubbene kan jo slope banene og sende ut hcp kort til sine medlemmer. Burde jo ikke være noe problem det.

b

over 17 år siden

b

Det gjelder jo bare for spill på egen bane - spill på andre baner er avhengig av klubbene sin overenskomst om spill på hverandres bane.

De ønsker ikke utenforstående som ikke tar sin del av prisen det koster å holde NGF og for eks regelverk ajour - det blir litt snylting ut av det.....

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Ja så lager de en overenskomst da... Big deal...

tomm

over 17 år siden

tomm

bajass: Å spørre om hver enkelt av oss får noe igjen for pengene når vi snakker om kr.170.- pr år virker litt spesielt for meg.hadde det vært snakk om kr 1500.- ville jeg forstått det bedre.
Rette spørsmålet ville vært om fellesskapet får nok igjen.Det dreier seg om ca.20 mill.kr.pr.år.
Er det prinsippet som teller, vil jeg si det slik.Er vi ikke så glade i denne sporten at vi tåler å betale kr.170.- i året for at vi skal ha NGF?
Jeg synes det.Ønsker vi forandringer er det full anledning til det innenfor systemet.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Dette er jo helt tragisk, det er snakk om 170 kroner i aaret som nevnt over. Naivt og tro at det blir noe mer aapent uten NGF og systemet det innebaerer, oustoen er et godt eksempel paa akkurat det.

Vil jo ogsaa nevne at hvem som helst kan bygge en golfbane og la hvem som helst spille, at klubben melder seg inn i NGF er av EGEN fri vilje. Vil ogsaa nevne at NGF sin generalforsamling er klubbene, vedtektene til NGF er satt av klubbene og styret i NGF er valgt av klubbene. NGF er KLUBBENE.

Vil anbefale alle motstanderne her aa faktisk surfe innom nettsidene til NGF og sette seg inn i hva de driver med.

Aa sammenligne Norge med resten av Europa blir litt rart, norske forhold gjoer det mer eller mindre komplett umulig aa drive golfbane paa kommersiell basis.

Naar det snakkes om rekrutering har den vaert fenomenal de siste 20 aarene, dette er pga arbeidet som er blitt gjort av klubbene og deres administrasjon NGF, aa hevde noe annet blir bare sproyt, at det saa har flatet ut de siste aarene skyldes jo den sinnsyke veksten som golf har hatt de siste 20 aarene og er helt normalt.

Syns ogsaa det blir dustete og sitte her aa sutre over det dere mener er feil ( ja dere fikk frem poenget i de foerste postene saa gikk det bare over til sutring) .. engasjer dere i klubben og still opp paa golftinget sier naa jeg, dette blir nesten som aa sitte i sofaen paa valgdagen og sutre over politikken som blir foert uten aa stemme.

Tankegods

over 17 år siden

Tankegods

Bare et forslag: Kanskje Putt og Bakk og Trynet skulle utveksle mailadresser slik at de får god tid til å forberede søknaden til videregående. Dermed kan alle tre søke samme skole og velge Tegning, form og farge, og sitte der bak pultene og designe en flott Pay&Play-bane det går an å tjene gode penger på.

Dust

over 17 år siden

Dust

Hvor mange halvlitere trengte du for å fylle opp den tomme skallen din kl halv 2 på lørdagskvelden. Det er slike innlegg vi trenger for å holde debatten på et saklig nivå..

blakk

over 17 år siden

blakk

Tydelig at det er mye mangel på uvitenhet og mangel på vilje til å skaffe seg info.
1. Klubbene er grunnstammen i ngf. Uten klubber ikke noe forbund.
2. Golf er idrett på lik linje med all annen idrett som er organisert innen nif. All nosk idrett er bygget opp fra klubb - krets - forbund. Ikke motsatt. En rekke "idretter" står i kø for å bli tatt opp medlemmer.

Anbefaler alle å sette seg inn i hva de forskjellige leddene innen idrettsbevegelsen gjør. nif.no og ngf.no er bra start. Lykke til.

putt

over 17 år siden

putt

sorry blakk dette har du tydeligvis ikke skjønt noe av.
Så du mener at de fleste svømmehaller og alpinanlegg er bygget opp gjennom idretten. Ja her er det noen som ikke har gjort hjemmeleksa si.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Nå er vel svømmehaller og alpinsenter kun anlegg hvor det drives idrett og ikke idrett i seg selv og følgelig ikke det blakk snakket om, kanskje lese innlegget før du kommenterer hva andre har gjort og ikke gjort...

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Slik jeg ser det er det ikke snakk om å kvitte seg med NGF.

Men så lenge NGF automatisk får alle golfspillerne i landet under sine vinger, enten de Heter Marius Thorp eller Morten Hacker så blir dette en sovepute for de ansatte. De trenger ikke tilfredsstille de 120000 kundene sine, for de er der likevel. En drømmesituasjon for enhver administrasjon. Det er et rent Ole Brumm monopol, og monopol er ikke akkurat kjent for å være på topp når det gjelder service.

Dessuten er NGF sine medlemmer alt fra toppidrettsutøvere til gamle kjærringer som så vidt greier å slepe seg rundt 9 hull på Ballerud. Disse gruppene har gjerne motstridene ønsker om hva som skal prioriteres i klubben og på banen.

Få navlestrengen mellom anlegg og klubb klippet en gang for alle, og la det bli frivillig for eiere av spilleretter om de vil melde seg inn i klubben eller ikke. Da vil både klubbene og NGF få en sportslig profil og kan konsentrere seg om å yte service for turneringsspillere.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Det er ingen som er kunder av NGF! NGF er et organ av og for klubbene. Du melder deg inn i en klubb og betaler medlemsavgift, deler av dette (170,- i året) velger klubbene og sparke oppover i systemet. Dette mener alle klubbene -1 (oustøen) er viktig for blant annet ordningen med grønt kort, sloping, turneringer og elitesatsing etc. Det er også faglig og økonomisk kompetanse som alle klubbene kan benytte seg av istedenfor at hver klubb trenger å inneha dette.

Navlestrengen mellom klubb og anlegg har jo absolutt ingen ting med NGF og gjøre, det er jo helt opp til eierne av anlegget.

Tror nok ikke det hadde vært like mange åpne baner allerede nå uten massiv dugnadsinnsats fra klubbmedlemmene.

Det er helt sikkert motstridende ønsker om prioriteringer der som absolutt alle andre plasser, derfor har man generalforsamlinger, valg og klubbmøter slik at medlemmene kan ytre sine meninger/ønsker og stemme fram dem som har mest til felles med egne ønsker/meninger/prioriteringer.

Skjønner heller ikke sytingen din når vi har fått 100000 flere medlemmer og mangedobling av antall anlegg på få år.

b

over 17 år siden

b

Det er grenser for hvor mange ganger og i hvor mange versjoner du kan få samme argumente forklart uten at du blir kalt noe som ikke er særlig flatterende.

Les halvparten av svarene du har fått og prøv å forstå noe av det som er fortalt deg så kanskje du ser at din argumentasjon er helt på "Trynet" siden den ikke har rot i virkeligheten.

Det som er litt ille er at du kanskje argumenterer for dine gale argumenter slik at det blir flere av "deg", det hadde ikke vært bra.

blakk

over 17 år siden

blakk

Det er nettopp det det er stijoh. De fleste av disse anelggene, som ikke drives komersielt er bygget opp med 1/3 kom. midler, 1/3 spillemidl. og 1/3 fra klubben/dugnad. Det samme er det med idrettshaller, klatreanlegg, skiløyper, fotballbaner, klubbhus, o-kartene, vannlingsanlegg på golfbanene, nærmiljøanleggene - og flere av pay and play banene.

Skjønner fortsatt ikke sytinga for ett par hundre lapper når folk man med andre handa gidder å betale opp til kr 100.000 som noen betalte for en aksje for noen år siden. disse er kanskje halvert i dag og mer til.

putt

over 17 år siden

putt

vet ikke hvor du tar tallene fra blakk men du helt på jordet.
hvis du tror at det er noen som har mottatt 10 mill for å bygge en golfbane til 30 mill så er dette helt feil. Da må du sette deg bedre inn i hva tildeling av tippemidler går ut på.
I tillegg kan jeg fortelle deg av de 10 nyeste baner som er bygd på østlandet er ingen bygd på dugnad. dugnad ble brukt på noen baner før samt enkelte baner i distriktene. Selvfølgelig blir dugnad mye brukt i forbindelse med klargjøring på våren men ikke bygging.

b

over 17 år siden

b

Hva mener putt er dugnad?

Helt klart Mikla, Holtsmark, Losby ol har sannsynligvis eiere som sitter og trekker ut noen kroner av systemet uten at jeg har annet belegg for å si det enn antakelser.
Se bort fra disse - gjerne Bogstad også:

- hvor mye mener du hver av disse banene har fått i tippemidler??

- og hvem mener du får ut profitt på disse banene?
(spør bare om ett anslagsvis tall??)

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Utrolig nok så er Norge endel mer en sentrale østlandet, merkelig nok...

Vi har jo også i det siste sett hvordan det har gått med noen helkommersielle baner der tettheten av anlegg har blitt for stor.

Uansett så har jo de fleste nye banene blitt finansiert av golfspillere i form av aksjer og andeler, det er jo også tydelig at disse ønsker en klubb nært tilknyttet banen i og med at det er det i alle tilfeller, så dere som er negative her inne representerer absolutt ikke flertallet.

Kvinesdal er jo et godt eksempel på hvordan man alternativt har gjort det, her har det altså vært en stoooor dugnadsjobb blant alle medlemmer/næringsliv og kommune, resultatet er at man har fått et flott anlegg til snaue 40 millioner mens man bare har gjeld på 3,9 millioner

Nja

over 17 år siden

Nja

Golf-Norge består av det sentrale østlandet mellom Arendal og Kløfta pluss vestlandet mellom Sandnes og Mongstad. Det finnes også en bitteliten utpost i Trondheim.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Det der var jo så snevert at det bare såvidt var verdt denne kommentaren...

Nja

over 17 år siden

Nja

Mulig det, Stijoh, men ta en titt på resutatlistene så ser du at jeg langt på vei har rett.

tomm

over 17 år siden

tomm

hvor mange aktive IDRETTSUTØVERE er det egentlig i golf??
Vi vet det er ca-3700 singlehcpere.
Det er jeg og.Hvor mange driver IDRETT??

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Resultatlistene ?!?!? hehe, flertallet av golferne i norge er selskap/hobby golfere? Ergo resultatlistene sier ikke en pøkk om dette. Greit nok at ama og p4 golfere pluss titleist juniorene spiller i de områdene men golfnorge er jo uendelig mer en dette og flertallet av golferne i norge spiller ikke turneringspill så argumentasjonen din faller i fisk.

Nja

over 17 år siden

Nja

Joda, selvføglelig.
Men på et helt annet nivå.
Vi snakker da om bygdegolf.
Mulig Kristiansandsområdet blir neste utvidelse av kvalitetsgolf, men det vet sikkert du mye mer om enn jeg, stijoh

b

over 17 år siden

b

Å bruke resultatlistene som kvalitetsstempel og grunnlag sier vel bare litt om hvor mye selvinnsikt du har, nja. Kan du gi meg en grunn til at ikke flere enn 2 - 3 av "de beste" i Norge klarer å hevde seg i for eks Telia Tour, som jo er overkommelig med litt trening for de fleste som begynner i rette alder?

Kan det ha en sammenheng med at nivået her i Norge ikke er så mye annet enn bygdegolf over alt, som du sier. Joda du kan nok si at det foreløpig er flest som er litt bedre enn andre på østlandet, men å kalle det kvalitetsgolf selv om de vinner en AMA tour er vel å litt mye i vel.

Nja

over 17 år siden

Nja

Hvem har sagt at ikke flere enn de 2-3 beste norske klarer å hevde seg i Telia Tour ?
Men siden du spør så tror jeg at vi har minst 15 norske som kan hevde seg i enkeltturneringer i Telia Tour.
Hvis man ikke skal kunne bruke resultatlister som kvalitetsstempel så vet ikke jeg hva man skal bruke ? HCP kanskje, hahaha.

b

over 17 år siden

b

Tja - som sagt de er det beste vi har men kvaliteten på de beste er nå ikke så mye å rope hurra for i den store sammenheng.

Selvsagt kan sikkert enkelte komme opp på topp 20-30 på en god dag på telia, men derfra å si at de hevder seg og spille jevnt..... har ikke hørt om mange av de spillerene.

Forresten så spurte jeg ikke om dette, jeg spurte om hvorfor det ikke var flere på det sentrale østlandet som har klart å hevde seg - det har jo vært mulig å trene og legge grunnlag for gode resultater i 30 - 40 år uten at dette har lykkes i særlig grav. Enkeeltspillere ja men ikke så mye mer enn det. Kan det være at de ikke gidder tro?

Dersom kvalitet kvalitet skal måles så er det snakk om nivå og ikke stempel - ser du noen forskjellen?

Kvalitetsstempel er vel forøvrig noe du må fortjene, slik du snakker får du aldri noe kvalitetsstempel. Før Nja kommer til å få noe kvalitetsstempel får han heller en definisjon som en hoven blei som ingen gidder å vurdere en gang, dersom han snakker som han skriver.

Stille protest

over 17 år siden

Stille protest

Anbefaler alle med fjernmedlemsskap å bytte til en svensk klubb.
Da får man et handicapsystem som fungerer og man slipper å drasse på NGF og bladet Norsk Golf.
Billigere er det også.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her