Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

NGF og de beste damespillerne

Undrende

over 17 år siden

Undrende

Da jeg leste årets turneringsbestemmelser for P4 tour, Titleist tour og NM oppdaget jeg at NGF har gjort en vesentlig forandring i år: Damene skal ikke lenger spille P4 tour med herrene, men sammen med jentene på Titleist tour.

Dette åpner for mange spørsmål. Jeg antar NGF gjør dette for å få et større startfelt på P4 herrer, helst av nordiske deltagere. Men er antagelsen riktig? Hvorfor gjør NGF dette?

Hvordan tror NGF dette oppfattes av damene? Synes damene det er mer spennende og inspirerende å spille sammen med de beste herrene eller de beste juniorjentene? Jeg tror svaret gir seg selv. Og når de to første turneringene i år spilles på Bærheim og Drøbak øker vel ikke det motivasjonen til damene. Ikke et vondt ord om noen av de banene, Drøbak er en veldig hyggelig bane, men de er vel ikke blant de mest utfordrende vi har. Collegejentene for eksempel er vant til å spille utfordrende og lange baner i USA, er dette opplegget det beste NGF kan tilby disse jentene når de er hjemme om sommeren?

Jeg kan ikke se at NGF har informert om dette på annen måte enn i turneringsbestemmelsene. En så stor endring får konsekvenser for de spillerne det gjelder, bl.a. med hensyn til jobbplanlegging, ferieplaner mv. Hvorfor kan ikke NGF informere skikkelig om dette?

Antallet damespillere på dette nivået som ikke lenger er junior er nokså begrenset, så man kan si at problemet også er begrenset. Neste spørsmål blir da hvordan tror NGF at man øker bredden av damespillere som ønsker å spille turneringer på et visst nivå? Hva er strategien til NGF for å få til dette? På meg virker det som om de ikke har noen.

Flere klubber i Oslo og Akershus skrev til NGF for 2-3 år siden og foreslo at junioralderen ble hevet fra 18 år, og i hvert fall til 19 år. Hensikten var å gi disse spillerne et bedre tilbud og på den måten også bedre rekrutteringen av turneringsgolfere. Til tross for purring tok NGF seg aldri bryet med av svare klubbene. Uoffisielt ble det sagt at den sportslige ledelsen i NGF var imot forslaget, uten at begrunnelsen noen gang kom frem.

NGF har nok fortsatt mye å ta fatt i fremover. Kanskje på tide med noen flere utskiftninger i organisasjonen?

Østlending

over 17 år siden

Østlending

Nei,
jeg tror NGF gjorde denne forandringen fordi det er et helvete å sette opp en bane først for herrene på P4, og så for 8 damer også!

vest

over 17 år siden

vest

kan være fornuftig for å skape et større miljø siden antallet damespillere er beklagligvis litt lite... dette gir også turneringer hvor damene får all fokus i stedet for et skyggefult liv på P4..

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg tror dette er klokt og sikrer best mulig konkurranse for damene, samtidig som gode juniorer får et bedre tilbud og færre reiser.

Bulle

over 17 år siden

Bulle

Er vel fordi ingen voksne damer spiller golf. Jenter slutter med golf i 16-17 års alder og begynner igjen når de fyller 60.
Dessuten har jo damene sin egen Ladies Tour de kan spille på.

Twiggy

over 17 år siden

Twiggy

Ladies tour går på netto slag!!!! Det er for damer over 50 sånn som det er organisert nå... Jeg er meget spent på hvordan NGF ser for seg dette organisasjonsmessig. Skal damer og juniorer spille sammen på Titleist tour, eller er det egne klasser? I såfall får ikke juniorene matching mot collegespillerne før de selv er gamle nok.. nei, jeg skal ikke si at jeg er negativ foreløpig, men jeg er meget spent:-)

Undrende

over 17 år siden

Undrende

Endringen kan være fin for juniorjentene som får spille med eldre og bedre spillere, og dermed får mer inspirasjon, men juniorene har allerede et bra opplegg og blir tatt godt vare på. For landslagsspillere, collegespillere etc på 19+ år er det ikke særlig inspirerende å spille med jenter på 13-14-15 år. Ladies Tour er ikke et realistisk alternativ slik den turneringen fungerer i dag.

Som nevnt har flere klubber foreslått å øke junioralderen, men NGF tok seg ikke bryet med å svare klubbene en gang. Oslo/Akershus foreslo å sette i gang samlinger for yngre spillere som ikke fanges opp av Forbundet, men NGF nektet de å gjøre det. Forbundet endrer turneringsopplegget ufordelaktig for damer på 19+, men har ikke tatt seg bryet med å informere om dette på en ordentlig måte.

Hvordan skal Forbundet få flere og bedre damespillere utover junioralderen på inntil 18 år? Det er det ikke mange som vet, antakelig ikke Forbundet heller, men første bud er kanskje å demonstrere for juniorjentene og andre at Forbundet ønsker å behandle damene seriøst og på en skikkelig måte. Det er dessverre et stykke igjen dit.

Twatty

over 17 år siden

Twatty

Beste klasse på Ladeis Tour går på brutto slag.
Ladies Tour er en genial måte å drive turnering på.
Forskjellige klasser og spilleformer etter nivå.
I tillegg får veninner dra på samme turnering og slipper å splitte seg fordi den ene har blitt et poeng eller to bedre enn den andre.
Det blir en naturlig overgang mellom klassene, og jentene slipper å spille turneringer med 2-3 deltagere som det noen ganger har vært på ama-tour.
Dette konseptet burde NGF bruke for alt det er verdt.

Twiggy

over 17 år siden

Twiggy

Det som er så synd med dette er at NGF ikke har informert om hva som er planen og hvorfor de har valgt å gjøre som de gjør. Det virker som om det skulle være lit hysj hysj... Har snakket med noen trenere på jentesiden i NGF og de var ikke fornøyd... Ønsker bare god informasjon fra NGF..

Undrende

over 17 år siden

Undrende

Det artige i dette er at NGF har lagt opp til Order of Merit for damer i 2008, mens det på Titleist tour bare er lagt opp til Order of Merit for jenter og gutter , og ikke for damer, til tross for at turneringsbestemmelsene for Titleist også omfatter damer. En morsom glipp som sikkert blir rettet snart.

Senest i går mener jeg at jeg så en kommentar på NGF's nettsider under en heaqding om turneringstilbudet at endringene for damer skulle føre til en bedre motivasjon for jentene, mens damene visstnok skulle bli bedre motivert til å trene mer når de spilte sammen med jentene istedenfor herrene på P4. Den artikkelen ser imidlertid ut til å være fjernet nå. Hvorfor i all verden skulle damene (inkl. landslagsspillere og collegespillere) bli mer treningsivrige av å spille med 15-16 åringer enn med herrene?

Så langt har jeg bare hørt negative kommentarer fra de det gjelder, inkl. damespillere, trenere, foreldre og ledere.

Beslutningen er jo bare å ta til etterretning, enig eller uenig, men god informasjon inkl. en fornuftig begrunnelse er allerede langt på etterskudd.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her