Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

For korte Drivingranger.

Slice

over 17 år siden

Slice

Kan noe svare meg på hvorfor mange baner lager for korte Ranger?
Eksempel:
Vestfold (her er det ingen vits å ta frem Driveren)
Solum (Dukk på Tee bak drivingrange)
Eiker ( Dustete Range rett og slett ikke brukbar)
Grenland ( Dukk på treningshull i enden av Rangen)

Vi har noen gode også, et eksempel
Kongsberg kan du slå over 300 meter

gur

over 17 år siden

gur

There was a young man called Slice,who had slightly more than a vice.He liked to hit long,but because of this thong he hit like lang som hans dong.

Til Gur

over 17 år siden

Til Gur

Jeg vil tippe at slice vil dra i gang en diskusjon på kvaliteten på ranger.
Hvorfor baner ikke legger ned mere penger i treningsområde.
For egen del ønsket jeg gress utslag på rangene i stede for plastikk.
har hvert innom alle disse rangene:
Slice har et poeng.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Jeg har ofte lurt på hvor mye det koster å vedlikeholde gressutslag. Hvor mange meter må et felt være? Og enda viktigere hvor lang tid tar det å få et felt spillbart til neste gang det kan brukes.
Jeg så idag at de var i ferd med å opprette et gressutslag på Haga (Innesvingen). Jeg regner med at dette har å gjøre med LET, og bare håper at vi menige kan få glede av gresset med tid og stunder.
De skryter av gressutslag på Miklagard og Nøtterøy, men hvis man kommer dit så vet man ikke hva man møter. Som alltid er jeg bare ute etter informasjon man kan stole på, og som er oppdatert. Min lille hjertesak!

tom

over 17 år siden

tom

Kan ikke svare deg på hvorfor noen ranger er for korte.Plassmangel??
MEN ; skulle gjerne se at flere anlegg har gode treningsbaner.Dvs.6 - 9 hullsbaner som er til TRENING.
Ordentlig trening. Realistisk trening på en god treningsbane må da være langt bedre enn å stå på rangen.Overgangen fra denne til banen vet vi alle er stor.

JanB

over 17 år siden

JanB

Mange av "mine" baner her nede i Spania har selvsagt gressutsalg på driving range. Område som reguleres er omtrent 20 meter. Bredden som stadig reguleres er kanskje 4 meter. Dermed har en 5 "soner" som brukes. Dette er mer enn nok til å få tilbake godt underlag. Jeg er der flere ganger i uken og har aldri sett et dårlig utslagsområde.
p.s. selvsagt flytter de også avstandsmerkene i forhold til utslagsstedet. Det skulle bare mangle .... hehe (så slapp dere å lure på det også)

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Du trenger neppe være rakettforsker for å skjønne at det kan være plassmangel?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

På tross av over 20 meters "dybde" på rangen, klarer ikke Mikla å holde gressutslaget i god stand hele tiden. Dette har nok mye med klima å gjøre, det virker som om gresset rett og slett ikke klarer å vokse seg til igjen raskt nok.

Så det krever mye plass ihvertfall. Og en del jobbing med mye resåing og reparasjoner.

kalle

over 17 år siden

kalle

Hva er en rakettforsker?

...kanin

over 17 år siden

...kanin

... en som forsker på raketter??

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

En golfinteressert rakettforsker:
http://www.dagbladet.no/dinside/2006/01/20/455319.html
;-)

Forøvrig er jeg enig i at mange flere baner burde satse mer på gressutsalg og treningsområder / øvingsbaner. Baner (f.eks Solum) som kun har matteutslag og et lite pitche- putteområde, har alt for dårlige treningsforhold å tilby. Det å kunne slå slag på opptil 100 m med egne baller fra gress, gir svært verdifull trening.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Hvor mye koster gresset St.A.F? ;) Kunne ikke dy meg.

Helt enig i at gressutslag gir den eneste riktige feelen på en range.

Haga, Norges største og dyreste drivingrange har heller ikke gressutslag. De burde jo ha råd?
Det er nok en grunn som lengre sesong, mindre vedlikehold m.v.

På Solum er det ikke plass til mer treningsområder(nærklubbhuset) da E18 ligger tett på. Det er plass i trekanten ved hull ni forresten.

Næreingsministeren

over 17 år siden

Næreingsministeren

Her er vi tilbake til golfklubbers motivasjon for å eksistere:
Mest mulig penger inn for minst mulig innsats og null sportslig interesse.
På treningsfeltene kan folk komme og trene gratis. Fysj og fy, sånt vil vi ikke ha. Det får jaggu holde med ballmaskin og matte slik at automatinntektene går med overskudd......
Imidlertid STOR SKRYT til TYRIFJORDEN som har de beste treningsfasilitetene jeg har sett i Norge.

Fetisov

over 17 år siden

Fetisov

Og selv norges størstre og dyreste range er også for kort. På Haga er det vel nok plass?

Tom

over 17 år siden

Tom

La oss få tilbake rangen på Ekeberg. Den var 300 meter med høyt nett rundt det hele. Synd damer mer lilla hår har så mye de skulle ha sakt i slike saker.. Lufte hundene sine akkurat der.. :-(

`39

over 17 år siden

`39

Det samme i Kvinesdal. Nett takk, så ikke langslående golfere som varmer opp slår oss andre, på Tee 16, ihjel.

Den tidligere rangen hadde nett for ikke å ødelegge biler(?) på E 39.

Hva? Den nye rangen er en såkalt Target DR (eller hva det heter?) Flott men hvorfor ikke sikre denne også. Er ikke skilpadder uten skall mer verd enn biler :-)??

Bakk

over 17 år siden

Bakk

Jo utendørs er det jo greit, men jeg var på "golfsenteret" på Skedsmo nord for Oslo forleden og maken til tulliball skal du lete lenge etter. Jeg kom jo utenfra i solskinn og inn på et bakrom bek treningssenteret, og det var så mørkt på den 5 meter lange "rangen " at jeg måtte vente til øynene hadde vennet seg til tusmørket. Det var ikke mulig å slå skikkelig fordi det rett og slett var for mørkt.

Men det kostet like mye som på andre steder da så det bekrefter jo bare det som er skrevet tidligere at det kun drives for profitt og golfinteresse har ingen betydning....

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Til kalle

Med rakettforsker mente jeg en direkte oversettelse av uttrykket "Rocket scientist" fra engelsk. Man bruker denne termen når man snakker om dumme mennesker. F.eks i setningen "You don't have to be a rocket scientist to ... "

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Jeg overhørte en samtale forleden hvor den ene sa: "Eh, du måkke værra rakkett for å skjønne at hu er teit..."

Hehe. Slike små drypp gir gleder i hverdagen for meg som er så skadefro :-)

Måkke værra rakkett... Hahaha. Det er et så innihelvetes bra eksempel på selvskudd...

Til BB

over 17 år siden

Til BB

:-)

Slappy

over 17 år siden

Slappy

Heisann!

Sola GK (innenfor 500 m fra et lass tusen arbeidsplasser) har en god bane, men treningsområdene er nok enda bedre grunnet hyggelig klima, god satsing fra klubbens side og status som nasjonalt treningsanlegg.

Rangen er innebygget og lyssatt på den ene siden, med putte og chippegreener omkring klubbhus og green 1. På den andre siden av rangen (300+m) et stort område med gressutslag og diverse chippeområder og point-greener.

I samme område er også en ny nihullsbane på gang, langs hovedbanen som også er under oppgradering mot NM 2010.

La meg også legge til at Stavanger GK oppgraderer treningsområder og range ifm renovering av greener og fairways. Sterk satsing og bra jobbet!

!

over 17 år siden

!

Miklagard legger nå kunstgress, 2 meter stripe hele lengden, på drivingrangen. Vanskelig med ekte gress på norske driving ranger, så dette kan kanskje være den beste løsningen.

doc

over 17 år siden

doc

for å skyte på rakettforskere

Driving Range

over 17 år siden

Driving Range

Mørk GK har to treningshull hvor du kan slå 100 meter(med egne baller). her er det målt opp avstander slik at du slipper å skritte opp. Det finne også en "pitche green" og to putting greener, samt en 9 hulls treningsbane og en knøtte bane for de minste. Dette vil jeg si er bra treningsfasiliteter, det eneste som mangler er gressutslag på rangen, men det blir laget nå. Finnes det noen andre klubber som har slike treningsfasiliteter? Har hørt/lest at Sola og Tyrifjorden har bra fasiliteter.

Stian

over 17 år siden

Stian

Går Miklagard bort fra gressrangen de har idag og erstatter med kunsgress ?..:(

Jeg vil og trenger å se divots

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nei da Stian. De legger en 2 meter dyp stripe med kunstgress i bakerste del av gressrangen, helt inn mot asfalten. De erstatter altså de firkantede rangemattene med kunstgresset.

!

over 17 år siden

!

Nei, Jeg mente at de legger en 2 meters stripe bakerst på gresstee, til de dagene man ikke kan bruke det naturlige gresset.

eh

over 17 år siden

eh

2 meter dyp stripe med kunstgress?!?

Hvor dypt synker man da? Hodet over gresset?

!

over 17 år siden

!

Det er så du skal lære å bruke lob-wedgen din.... doh. ;)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Ok, da sier vi 60 meter bred og 2 meter lang istedet :-)

Stian

over 17 år siden

Stian

Godt å høre. Hadde ikke forestilt meg noe annet egentlig, men måtte dobbeltsjekke når jeg hører om endringer på den rangen/treningsområdet jeg bruker desidert mest tid :)

Kjell T Ring

over 17 år siden

Kjell T Ring

Nøtterøy har range på 340 meter men gressutslaget åpner ikke før tidligst juni.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her