Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Zachris - sakralt

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Det blir en fest å sette seg ned i kveld og i morgen kveld, for ikke å snakke om søndag kveld til selve finalen i Masters. God golf er det alltid plass for, men når en i tillegg får Gøran Zachrissons innsiktsfulle og virtuose kommentar til blir det julaften og sommerferie samtidig. I Norge har vi valgt å gå andre veien. Mens Zachrisson først og fremst er en meget dyktig journalist, som i tillegg er meget golfkyndig, velger vi i Norge å sette en golfkyndig som forhåpentligvis kan fungere som journalist til å kommentere golfen. Det blir uten unntak intetsigende mas sagt til feil tidspunkt ( f.eks. når en absolutt burde holde kjeft - i forhold til spenning og dramaturgi)
Derfor er det fortsatt Hallvard Flatland som har vært den beste golf kommentatoren i Norge, og derfor ble det ikke så verst når NRK satte Kjell Kristian Rike på, selv om han ikke kunne noe om golf. Fordi han var en god journalist.
Zachrisson er en av mestrene. Han kunne gått inn i BBC. Det høres ut som om han sitter og rører, men vit at det er instudert og forberedt. Disse parallelle historiene han drar ved siden av hovedhistorien. Når han plutselig kan legge ut om lengden på verdens største elver på grunn av at Mississippi renner ved siden av golfbanen. Så "glemmer" han liksom historien i ti minutter før han plutselig i et dødt øyeblikk bryter inn: " "Nilen - derimot - er ikke så lang som mange tror. Amazonas er lengre om du inkluderer sideelven Apurimac" Helt absurd og helt Zachris
Følg hans teknikk med den parallelle historien og kos deg over timingen som virker helt tilfeldig.
Det du hører er vel forberedt som Bjørge Lilleliens tirader om kjøttboller, Napoleon og dronning Elisabeth, skrevet på forhånd for eventualiteten. Det kalles god forberedelse, hardt arbeid og ypperlig journalistikk.
Og funker mye bedre enn golferkommentatoren oj - den gikk rett i hullet.
Det så vi jo alle sammen.

Journalist

over 17 år siden

Journalist

Hør, hør! Klokt og innsiktsfullt innlegg!

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Nå hører jeg ikke til dem som lar en eventuell irritasjon over kommentatorene ødelegge en god golfstund. Jeg har f. eks ingen problemer med å nyte en golfsending med hvilken som helst av de norske kommentatorene, ei heller med denne mye omtalte svenske.
Men jeg har litt problemer med å skjønne hva det som er så overvettes fantastisk bra med denne svensken. Når jeg synes det høres ut som om han sitter og rører, er det vel det intrykket jeg har, og ikke en følelse av virtuositet. Og hvem trenger egentlig sakral stemning til golfsendingen?.
Han er absolutt en god golfkommentator, og jeg setter også pris på litt avveksling fra de norske. Men jeg foretrekker faktisk at setninger og ressonementer som blir påbegynt også blir avsluttet før jeg glemmer hvordan de egentlig startet.
Men at Masters uansett blir en fest er jeg helt enig i.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Bare undrer. Viser Viasat Golf/Sport noe fra Masters? Er det noe mulighet å få høre Zacke for meg med Get?

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Viasat golf var den kanalen jeg så på i går, og så vidt jeg vet kommenterer svensken for alle de tre landene. Men jeg har parabol.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Jeg har plagdes litt med tv-guiden på Get nemlig. Hvis det var slik at de nettopp fikk rettigheter til Masters, så kan det jo hende at guiden ikke er oppdatert.

Kalle liker svensken.

Xo

over 17 år siden

Xo

Joda, Masters går på viasat golf også på GET.
Guiden er ikke oppdatert, men funker likevel.

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Noen som vet sendeplanen? Pliiiiiiiiiiiiiis :)

Kanin Kalle

over 17 år siden

Kanin Kalle

2200 - 0100 fredag, mens 2100 - 0000 lørdag og søndag

Kalle Kanin

over 17 år siden

Kalle Kanin

Tusen takk bruttern :)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Strålende sendinger, enn å være så heldige at vi kan se timesvis på golf flere dager på rad med verdens beste spillere.

Fantastisk!!

NRK

over 17 år siden

NRK

Synes de to på NRK fungerte veldig greit. Informativt og nøkternt, lot spillet stå i forgrunnen. Litt unødvendig mye bruk av engelske uttrykk (ikke nødvendig å snakke om "break", "up and down" osv), men det hadde de nok fått beskjed om, for de hendte de tok seg i det selv.

Fine saker, gleder oss til neste gang!

NRK ja

over 17 år siden

NRK ja

Ja joda. Er sikkert fint at de sender golf på NRK. Men uff. Jeg klarer virkelig ikke høre på de to rope-guttene som ropte seg gjennom hele sendinga. Hvorfor er det slik at disse golfekspertene våre ikke har behagelige stemmer? Nilsen og Rojahn er virkelig irriterende. Dessuten er talefeieln til Rojahn også irriterende å høre på.

Jeg drømmer tilbake til Ramnefjells tid. Han er virkelig den beste vi har. Flatland er fin å høre på selv om han ikke kan så mye golf. Drømmen hadde vært: Flatland, Ramnefjell og Rike på de store turneringene.

Zac

over 17 år siden

Zac

NRK ja
DET KAN DU IKKE MENE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Balle Banan

over 17 år siden

Balle Banan

Jeg synest NRK var helt greit.
Mye bedre enn han Ramnegreie på Viasat ihvertfall.

Stian

over 17 år siden

Stian

Sagt av Zache om putting under Masters :

"For oss normale mennesker.. Hva er et normalt menneske, det finnes vel knapt normale mennesker?.. Men puttingen ja, jo..."

Han får sagt det, uansett hva han måtte si :)

Truls

over 17 år siden

Truls

Syntes det var helt greit jeg også. Jann Post var spesielt fin. Flink han!
Tenker da spesiellt på "kommentatorstemmen".

Men en ting ble jeg irritert av etterhvert;

"Det der var et kjempebra golfslag"
"Et nydelig golfslag!"

Hvorfor må man si GOLFslag hele tiden!!! JEG kunne ikke se andre typer slag en golfslag?

Andre kommentator sier da ikke: Det var et perfekt fotballspark. Eller OI, for et nydelig tennisslag!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her