Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

   Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Regelbryter

Fairway

over 17 år siden

Fairway

Leste med undring på "Golferen.no" http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=218256
at en person var disket for å rake etter seg i en fairwaybunker.

Kan noen oppklare det som står i denne artikkelen.
Er det slik (altså at det har vært slik), at dersom man raker etter seg i en bunker etter å ha slått et slag hvor man har stått i en bunker og slått ballen (og altså ryddet etter seg), har forbrudt seg på en regel? At man dermed har "tilsniket" seg en formening om hvordan forholdende er i neste bunker?

Hjelp.... der har fornuften hos meg og mine vært langt fremme og laget denne regelen mer fornuftig lenge før R&A og USGA.

Si meg. Har DU noen gang gått fra en bunker uten å rake etter deg?

St. Able Ford

over 17 år siden

St. Able Ford

Utførlig diskutert på et annet forum...
http://www.golfsiden.com/debatt/thread.asp?id=3626

Undrende

over 17 år siden

Undrende

Hvor ble det av alle innleggene? Her må det være slettet mer enn 100 innlegg????

Bobby

over 17 år siden

Bobby

At ikke en PGA pro som Cink kan reglene er helt tåpelig. Han har ingenting på touren å gjøre.

Jarle

over 17 år siden

Jarle

Se spørsmål to her:
http://www.vestfoldgolfklubb.no/readmore.asp?readmoreid=1217

Svaret her er med andre ord feil? eller?

jonag

over 17 år siden

jonag

Nei regelen 13-4a sier at før man slår et slag på en ball i et hinder må man ikke teste underlaget i hinderet eller et lignende hinder. Dette ble brukt mot ham da han slo et slag fra en bunker til en annen bunker 200m lenger frem eller noe og så raket bunkeren etter seg.
Umiddelbar ruling var at han fikk 2 straffeslag, men da hadde han allerede levert score og ble følgelig disket for ikke å inkludere disse straffeslagene.

Men R&A og USGA ble enige i ettertid om at dette ble for urimelig. Dette henger sammen med unntak 3 til regel 13-4 også. Regelen var ikke ment å hindre god etikette og derfor, som jeg forstår, er handlingen å rake bunkeren etter seg selvom man ligger i en annen bunker ikke automatisk brudd på regel 13-4a. Dersom rakingen har som intensjon å rydde etter seg er det ikke brudd, men om man feks overdriver kan man fortsatt bryte regelen.

Helt unntaktsvis har R&A nå offentliggjort en decission som ikke står i decission 2008, men som gjelder.

Så derfor, selvom man slår seg fra bunker til bunker kan man fortsatt følge god etikette og rydde etter seg, bare det ikke kan sees på som en handling for å teste forholdene.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jonag har helt rett men en liten presisering er nok på sin plass.
S. Cink sto i en bunker og spilte en ball som lå utenfor bunkeren. I henhold til tidligere fortolkning av regelen var han da ikke omfattet av unntak 3 til regel 13-4a. Det er denne fortolkningen som nå er endret.

jonag

over 17 år siden

jonag

Takker. det fikk jeg ikke med meg.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her