Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Det norske idrettspublikum.

Theodor Glæditsj

over 17 år siden

Theodor Glæditsj

"Folk må skjønne hvor svært dette er" sier Frode Scheie om Tuttas 2. plass i helgens major.

Men kommer de noen gang til å skjønne det?
Tror det tar lang tid.
Golf er for treigt for nordmenn.
Vi er er bortskjemt med action-idrett der det skjer noe på skjermen.
Å se forskjellige helt ukjente personer iført klær som ikke passer for anledningen stå og dælje løs på en liten hvit ball og høre den søvndyssende stemmen til Vassbjørn Gamlefjell mase om at seerne skal sende sms med spørsmål er lite spennenede sammenlignet med skiskytterstafetter og fotball.
Sånn er det bare.
Golf er like lite interessant for nordmenn som ishockey for mauretanere.
Golf må nok finne seg i å konkurrere med kappgang og sprangridning om de små spaltene langt bak i avisene.

goofy

over 17 år siden

goofy

Enig Theo, det er nok sannheten - golf blir ingen media idrett i dette landet. Nå betyr ikke dette en pøkk for meg og for Tutta har det vel også mindre betydning siden golf er pop i USA og dermed er lønna sikret !!!

Hvis det er noen som kan syte så er de som driver "bakgårdsidrett" på elitenivå og får null spalteplass og har full jobb i tillegg.

Det er mange som "fortjener" medias søkelys...

Snedd

over 17 år siden

Snedd

"Golf er like lite interessant for nordmenn som ishockey for mauretanere" sier du, Theo. Vel. Uten at jeg har full oversikt over hockeyinteressen i Mauritania, til helgen sender statskanalen vår US Masters live på tv, og drøyt 100.000 av oss er utøvere av golfsporten på ett eller annet nivå, så en viss interesse er det. Litt golfinteresse er det altså!
Når det gjelder topputøvere av bakgårdsidretter, goofy, det er kun idretter som er ekstremt underholdende og tv-/tilskuervennlige, som tiltrekker seg store sponsorer. Det jeg mener; fortjener de som for eksempel løper livet av seg inne i mørke, dype skoger med kart og kompass medias søkelys? Blir vi underholdt av sånt? Tydeligvis ikke. Altså fortjener de ikke søkelyset, mener jeg.

undrende

over 17 år siden

undrende

Hva som fenger oss som publikummer er svært forskjellig. Sjøl er jeg i ei gruppe som elsker omtrent all idrett på toppnivå eller som nordmenn deltar i internasjonalt.
Før elsket jeg typisk norske idretter; langrenn, skøyter og hopp. Så kom handballjentene, drillos, skiskyting og noen til.
I dag kan jeg se idrett på TV hver dag. Fotballinteressen har gått tilbake ettersom det er fotball på TV hver dag. Overbevist om at jeg tilsammen så mindre fotball på TV i 2007 enn i 1997.
Etter at Aksel Lund Svindal skadet seg så har jeg ikke sett på ei alpinsending. Skøyter ble igjen artig med Håvard Bøkko. Sandvolleyutøverne og Tutta følger jeg så godt jeg kan.

Vi er avhengig av å ha med nordmenn i toppen med vinnermuligheter for å nå slike som meg. Vi elsker all idrett på høyt nivå.

goofy

over 17 år siden

goofy

Til Snedd:
Helt enig. Idrett er underholdning, derfor ser vi på fotball og skiskyting. Golf og O-sport er gørr kjedelig for den norske menighet.

Selv sitter jeg i dette øyeblikk å følger med på VM i curling. Spennende tv-idrett men hvor er den norske presse ? Norge er jo en medaljekandidat !!

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Idrett på TV styres av penger.
I Norge har golf og en del "bakgårdsidretter" så liten seermasse at det ikke er økonomisk interessant å sende.
Nettopp derfor går de på en statskanal som for det første er forpliktet til å sende et bredt programutvalg og i tillegg er finansiert over statsbudsjettet og derfor ikke avhengig av reklameinntekter under sendingen.
De fleste golfspillende vennene mine har kun interesse av å spille selv, og synest golf på TV er kjedelig. Tilbake blir en liten "menighet" som kommer til å sitte klistret til TV-skjermen men disse er ikke mange nok til at det blir interessant for reklamefinansierte kanaler å sende golf utelukkende for nordmenn.
Jeg støtter de som ønsker å se golf på TV, men er redd de må ty til utenlandske kanaler eller betal-TV.
Hvordan går det forresten med Viasat Golf. Eksisterer de enda ??? Jeg sa opp hele Viasat-abbonnementet når de sluttet å sende golf på "vanlig" Viasat.

Sugleif

over 17 år siden

Sugleif

Norsk presse har ikke tid til å se hverken curling, golf eller andre idretter hvor vi hevder oss. De har mer enn nok på å kaste bort tida på norsk fotball.
Tenk å få så mye oppmerksomhet i noe hvor vi er en av verdens dårligste. Går det an å si opp TV2 og få tilbake penger noe sted?!?!

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Goofy, jeg tror nok golf har et langt større potensiale som tv-sport her til lands enn orientering. Men det tar tid!
Kjempeinnsats av Tutta og etter hvert flere andre, kanskje, vil nok bedre seertallene på sikt.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Jeg tror snedd tar feil. Orientering er en av de mest spennende idrettene som finnes (bare slått av skiskyting og fotball).
Men å produsere tv-sendinger i Orientering krever mye ressurser og det er ikke så greit å plassere opp kameraer rundt omkring i ulendt terreng.
Det eneste som kan løfte publikumsinteressen i golf er at vi får herrespillere som hevder seg helt i toppen. Damegolf har liten appell sammenlignet med herregolf. Alle vet hvem Tiger Woods er, men spør du mannen i gata hvem Lorena Ochoa er får du bare spørsmålstegn tilbake.

tak, oslo

over 17 år siden

tak, oslo

Mange gode innlegg og argumenter her ser jeg. Men jeg tror at en ikke-spillende seer vil synes at det er merkelige tv-sendinger ifra USA. Noen innspill, noen putter og så plutselig 5 minutter med bilder av en palme eller blomst. Og så dekker de kun de 5 beste spillerne ser det ut til.
Det er en gåte for meg at ikke sendingene under USA's reklamepauser kan fortsette med live-bilder. Det må jo være utrolig vanskelig å kommentere disse sendingene fra en bunker i Oslo også da.....

Monnee

over 17 år siden

Monnee

Så du kan ramse opp kjente orienterings-løpere på rekke og rad??? wow. ;)

Koll

over 17 år siden

Koll

Trynet tar opp et pussig fenomen, som jeg også har observert. Nemlig at golfspillere stort sett ikke gidder å se golf på TV. de følger helelr ikke med på resultastene fra de store internasjonale konkurransene. Det gjelder ikke meg selv, men de fleste av de voksne golfspillere jeg kjenner.
Hvorfor er det slik? Det skader vel golfinteressen i Norge på sikt, og det avslører hvor lite vi egentlig bryr oss om de norske golfspillerne i proffsirkuset. Spør jeg mine golfvenner under en selskapsrunde, så kjenner de garantert bare én utenlandsk spiller, Tiger Woods. Henrik Bjørnstad vet de knapt hvem er. Jan-Are larsen og Marius Thorp har de garantert ikke hørt om. Tutta vet de om, men ikke hvordan hun ligger an i verdenstoppen.
Er det andre om har erfart det samme, eller er det bare jeg og Trynet som har rare golfvenner?

vest

over 17 år siden

vest

tror fenomenet nok skyldes at andelen konkuransegolfspillere er veldig liten og det store flertall som bare driver "mosjonsgolf" gidder/orker ikkje å engasjere seg utover den ukentlige mosjonsturen på banen.. finnes sikkert noen untak men summen av disse blir for liten til at økonomien i tvsendingane holder..
begynner vell å komme seg litt nå men er vell ikkje alverdens golfstoff i den riksavisa som sponser forbundet heller??
og på lokalplan er vell 5-6 div. i fotball meir intresant enn ein amatour f.eks

fakta på lørdag

over 17 år siden

fakta på lørdag

Stort er det for de som bryr seg..................for de som ikke følge med er det totalt uten betydning. Men slik er det med alt egentlig.

Interessen tilbake fra publikum her hjemme er linket til hvor flinke forbundet er til å gjøre golf mer attraktivt for alle. Så hvis folk stortsett ikke bryr seg, eller forstår hvor stort det er, er dette egentlig en klar beskjed til de som har ansvar!

2. plass til Haugsrud på Scandinavian Masters i 90 tallet er egentlig en større prestasjon.....men det var ikke mange som skjønte det der heller

Pekefingeren er rettet tilbake ditt den kom fra.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

De fleste av de jeg spiller med - venner og herregruppa i klubben - følger med i verdenstoppen og hvordan de norske spiller. Men dette er nok spillere som er noe mer ivrig enn hvermannsen.

Noen få av disse synes golf på tv er kjedelig, men de fleste er bitt!

Og det er skøy!

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Trynet sier "Jeg tror snedd tar feil. Orientering er en av de mest spennende idrettene som finnes (bare slått av skiskyting og fotball)."

Det er selvsagt personlig hva man finner spennende, men personlig synes jeg fotball ikke er spesielt "spennende" å se på. Må innrømme at jeg har sovnet til mang en kjedelig fotballkamp... Ei heller finner jeg orientering veldig spennende, men innrømmer at jeg aldri har fulgt særlig med på denne idretten.

Selv ser jeg mye golf på tv (eller på internet) - gjerne hver helg, og har flere kompiser som gjør det samme. Enig med Tak,Oslo at de burde kunne fylle reklamepausene i USA med golf, og enkelte turneringer gjør de vel det også? (vi skal være glade for at vi slipper reklamen....). Mener at de i enkelte turneringer samler opp "international players" og sender klipp i reklamepausene. Dette gjelder kanskje ikke på siste spilledag, ettersom det da er få baller (flighter...) ute på banen.

Forøvrig synes jeg innlegget i dagens Aftenposten ("Etterlyser ishockey, tennis og golf" på Hole in One siden) er veldig treffende. Innskriveren er en svenske bosatt i Norge som mener fotball, ski, skiskyting, hopp og håndball er kraftig overeksponert i media. Kunne ikke sagt meg mer enig! Selv om akkurat tennis ikke er min favoritt synes jeg norsk media burde få opp øynene for andre idretter, og slutte å skrive 5 helsider om en intetsigende treningskamp i fotball en hel uke før kampen spilles, etterfulgt av flere helsider dagen etter kampen som bortforklarer hvorfor Norge tapte..... Samtidig spilles f.eks. sluttspill i ishockey og basket uten at det brukes mange spaltecentimeter i norske aviser for å dekke disse. At Tuttas andreplass i helgen gikk de fleste hus forbi er derfor ikke svært overraskende......

Golf på TV og penger

over 17 år siden

Golf på TV og penger

klart det er viktig med kjente profiler som gjør det bra. Men det må også være noe i selve spillet som fenger som tv-underholdning, vil jeg tro. Uansett hvilken norsk sjakk-stjerne som dukker opp, kommer jeg aldri til å se et flere timer langt sjakkparti på tv! Da curling plutselig slo an for en tid tilbake var det jo fordi norge gjorde det bra, men også fordi det var et spill der alle kunne følge og oppleve spenningen helt uten videre. Å se en fem-seks timers golfrunde må vel være noe for de mer spseilt interesserte. Mye av spillet er heller ikke direkte tv-vennlig, egentlig alle andre slag enn det som foregår inn mot green. Artig å se hvordan tiger klapper til kula, men det er vanskelig å få inntrykk av transportslag på tv.

Likevel, i andre land må vel golf være en gigantisk tv-sport? Hvor kommer ellers alle pengene fra? Ikke mange som ser det live i alle fall. Noen som vet om det f.eks i usa sitter millioner på millioner av seere time etter time lørdag og søndag for å følge tiger og co gjennom 18 hull?

Olle

over 17 år siden

Olle

Dere diskuterer dette på feil premisser. Det er ikke slik at media sender det som de ønsker og vi ser på. Det er helt motsatt, media sender det som gir flest seere/lesere slik at de kan ta mer for reklamen de sender/trykker.

Hvis en stemmningsrapport fra B landslagets samling selger flere aviser enn golf, så er det som blir trykt.

pjolter

over 17 år siden

pjolter

For mange fremstår ikke golf som noen utpreget idrett men mer som en hyggelig aktivitet i frisk luft. Når du opplever i beste sende tid enkelte ganger å se lederball med både 1 og 2 relativt overvektige personer som hygger seg med både røyk og drinker må man være forsiktige å kalle dette toppidrett. Riktig nok finnes det supre ambassadører for denne fine aktiviteten som den beste av dem alle Tiger Woods. Slik jeg ser det er vel dette den eneste "toppidretten" hvor du kan glemme alt som har med kost hold og ernæring, dytte i deg et par hamburgere hver dag, ta deg en røyk og slappe av med en drink og allikevel spille i lederballen dagen derpå.

Skill elitegolfen og golfforbundet fra de 99% golfere som bryr seg døyten om å ha dette som idrett men som har det som en hyggelig sosial greie. Fokuser på trivselen med golf og ikke idretten slik alle nettsidene i dag gjør, da vil nye golfere strømme til slik det gjør i andre land. Slik det fremstår i dag skal NGF bestemme alt hva vi skal gjøre på en golfbane og dette dreper lysten for mange.

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Trynet, jeg har slett ikke noe poblem med å se at orientering kan være en spennende sport, men jeg snakker om tv-underholdning, og da er det lettere å lage god og spennende underholdning av golf.

Koll, jeg opplever det samme som deg. Svært få av de jeg spiller med, følger særlig med på golfresultater, ranking og tv-sendinger. Men flere av dem ser gjerne fotball fra andre og eget land på pub og vet en hel masse om en haug av fotballspillere.
Syns det er rart, for selv er jeg helt hekta på livescore på nett. Syns det er fryktelig artig å vente på birdier!

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her