Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slutt for proene?

GUR

over 17 år siden

GUR

Traff proen i min hjemmeklubb i dag på supermarked.Etter litt "smalltalk" fortalt han meg at det var nok hans siste sesong i klubben.Grunnen har blitt diskutert her inne mange ganger før.Dvs. nett handel.Jeg handler en del på nett selv men når jeg så i øyene hans og måten han snakket om de siste 7 år han har jobbet i klubben så følt jeg meg ganske liten."labour of love " sa han.Er det slutt for proene i Norge?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Tja, de som ikke kan leve av undervisning&trening samt som støtteapparat for klubbens spillere er nok på vei bort.

Pro er et fag innen trening av golfere, ikke en selger/butikksjef. I mine øyne.

Og dette må proen ta tak i, ikke vente på at klubben eller andre gjør noe med.

HM

over 17 år siden

HM

Men, bruker vi proene nok?
Og, vil de tjene nok på en kort sesong? Husk at i juli er det veldig stille og mange er på ferie. Sesongen blir da veldig kort. Og alle proer har ikke plass på innedørssenter om vinteren.
Proshop er neppe god butikk, men vi ønsker å ha lang åpningstid og godt utvalg, selv om vi kjøper på nett.
Rangene tar klubbene over inntektene for.

Jeg er redd for at det blir tøffere og tøffere å være pro i Norge.
Og det kan gå ut over alle oss golfere til sist.

`39

over 17 år siden

`39

Tja, hva kan proene gjøre med det? Hvis jeg føler at jeg trenger en time for å bli kvitt mine uvaner på golfbanene betaler jeg ikke mye.

Hvis jeg derimot må ha bilen på verksted, båten til reprasjon eller meg selv til tannlegen, må jeg jaggu betale.

Jeg antar at jeg ikke er alene om å handle hos proen, (selv om det ofte skjer på salg), eller benytte meg av tjenestene proen kan tilby. Dessuten er jeg veldig glad i dette 19`ende hullet :-)

Er folk villige til å betale proen 1000 kr for en time? Det vi må betale på bilverkstedet eller marinaen. Tror neppe det, men hva om proen setter opp timebetalinga med et par hundrelapper?

Hvor går egentlig "smertegrensa"for hva man er villig til å betale for undervisning og trening.

600 kroner??

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg tror først man må skille mellom pro og proshop, for disse to får stadig fellesnevnere i stedet for at de drives av samme person.

en pro er nyttig for klubben fordi han kan tilby undervisning.
man trenger ikke en pro til å stå i butikken og selge utstyr.

et godt samarbeide mellom pro og proshop er nok svært så nyttig, siden disse kan dra nytte av hverandres kompetanse, og selge hverandres tjenester.

smertegrense er selvsagt subjektivt, men ingen vil vel betale mer enn nødvendig for en tjeneste, samtidig som noen av oss, som trives i klubben og miljøet i klubben vår, liker både å benytte tjenstene, utvalget, kompetansen og alt som kommer med et godt pro og proshop-miljø.

jeg tror at de proene som hiver inn håndkleet på grunn av dårlig økonomi i butikkene er vant til å jobbe i butikk, og ikke som selgere av egne tjenester.

det er nå meg da..... :)

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Langt på vei enig med Yngve. Proene er instruktører, og sørgelig få av de er gode til å drive proshop eller er gode selgere. I tillegg kommer at de fleste av oss kvier oss for å bruke mye penger på en pro, det blir ikke som med tannlegen eller bilverkstedet hvor vi må betale det det koster for at ikke tennene skal bli dårlige eller bilen stoppe. Sørgelig, men sant.

Vi er avhengige av proer for å få god undervisning, luke vekk feil etc., og mange proer, ihvertfall i de større klubbene, bør også tjene rimelig greit på grønt kort kurs og lignende. Sesongen er imidlertid kort, utviklingen går i feil retning for proene ser det ut til, og det vil i neste runde skade mange av oss. Men å betale godt for protjenester nå sitter som sagt langt inne......

trille

over 17 år siden

trille

Etter min mening er proen klubbens hovedansikt utad. De fleste proene driver sin virksomhet for egen regning - andre er ansatt i klubben som vanlig arbeidstakere.

Hvor stor bør inntektene/lønna for denne jobben være? I de fleste klubbene kan proens inntekt sammenlignes med en gymlærers lønn i kommunen. Hvor mange timer man arbeider ilp. av året er veldig forskjellig. Med utgangspunkt i 1800 t, som er ett årsverk. Jobber proen tilsvarende er det riktig med 100% lønn iht, skoleverket. Jobber man mindre vil lønna utgjøre stillingsbrøken.

For å fastsette lønna kan den i tillegg variere ut fra dette utgangspunktet sett i forhold til tilbud og etterspørsel. En profilert pro vil sannsynligvis oppnå en høyere lønn enn en nybegynner.

Noen steder driver proene - proshoppene. Det tror jeg er lurt fordi det er vanskelig å ha nok arbeid hele sommeren på flere av banene rundt i landet. Dette gir god ekstrafortjeneste når man er flink til å jobbe utadrettet.

For de fleste vil jeg tro det er behov for en annen jobb på vinteren for å oppnå tilsvarende lønn som i skoleverket.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

I min klubb drives pro-shopen av baneselskapet.
Proen har fast lønn uavhengig av hvor mye han selger eller hvor mye han underviser.
Det samme er tilfelle med restauranten.
Det er opp til medlemmene på årsmøtet å bestemme om vi skal ha pro eller ikke.
Foreløpig har pro-driften gått med overskudd, så nedleggelse har ikke vært noe tema.

goofy

over 17 år siden

goofy

Mulig dagens og gårdagens "pro" yrke er på vei ut, men hva så ?
Resten av verden er i endring og det må også proene innstille seg på. De som klarer det vil ha en god framtid.

Personlig synes jeg det er merkelig at enhver golfklubb skal ha en proshop og pro. Når vi vet at disse klubbhusene ligger langt fra allfarvei så er de prisgitt at medlemmene legger igjen masse penger for at driften skal gå rundt.
Klubber som ligger geografisk nærme hverandre bør samarbeide slik at man får litt stordriftsfordeler og proshopen bør ligge sentralt - gjerne i forbindelse med et innendørssenter. Proene eller instruktørene bør fokusere mer på instruksjon og utstyrstilpasning framfor salg. Man betaler for tilpasning og pro eller medlemmet bestiller over nett.
Ved å ligge sentralt vil man også få et større publikum.

Kreativitet og kremmerånd må til. Å kle seg som et juletre er ikke godt nok :-)

The Scotsman

over 17 år siden

The Scotsman

Her i Skottland er det veldig faa baner som har Pro eller pro-shop og i de tilfeller hvor de har en pro er det stort sett en pro-shop som drives av han... Ellers ville han ikke tjene nok til livet opphold da veldig mange ikke trenger/oensker pro timer... ( blir vel som ski skoler i norge.) Det gaar vel kanskje mot denne utviklingen i Norge ogsaa......

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Uenig med "trille" i at proen er golfklubbens ansikt utad.
Hvor mange ganger møter du proen når du besøker en golfklubb?
Nesten aldri.
Klubbens ansikt utad er den betjeningen du møter (oftes en sekretær).
Minst like viktig er parkeringsfasiliteter, avstand mellom parkering sekretariat og første tee.
For ikke å snakke om restauranten og hvor velstelt det er.
Proen betyr nada for andres oppfatning av en klubb/bane.
Jeg tror ærlig talt proen ikke betyr så mye for nivået på spillerne heller.
Har møtt mange singlehandicappere som aldri har hatt en protime (meg selv inkludert). De fleste lærer mer av gode spillere man spiller sammen med enn av proen.

det er ikke

over 17 år siden

det er ikke

slutt for proene, bare for de dårlige proene.
Det er ingen tilfeldighet at gjennomsnittscoren er på rundt 97 slag, altså 25 over par.

En pro som er i stand til å gjøre elevene bedre vil overleve. Men det er desverre langt mellom dem. Alt for mange kan smykke seg med tittelen, mens de villeder godtroende studenter inn i håpløse bevegelser som aldri vil resultere i et bra golfslag.

En skikkelig klubb har en god pro. Hva med å betale en skikkelig pro 300 kroner pr medlem og 1200 medlemmer får en halvtime. Det gir proen et livsgrunnlag og klubben en medlemsmasse som hvert år får noe å jobbe med i riktig retning.

En idiot er i følge Einstein en mann som gjør samme tingen om og om igjen men som venter et nytt resultat.

hahaha

over 17 år siden

hahaha

Bra definisjon.
Mao alle idrettsfolk er idioter.

Dust

trille

over 17 år siden

trille

Mange proer har også andre gode egenskaper enn å være flink til å trene andre. De er en resurss som må utnyttes best mulig etter egne evner og interesser. Det er personer som kan brukes til mye rart i tillegg til å være trener - både innen teoretisk- og praktisk arbeid for klubben.

Det er helt sikkert forskjellig fra klubb til klubb hvem som gjør hva. Grunnen til at JEG mener proene er klubbens ansikt utad er;
- de møter medlemmene gjennom div. treningsgrupper, som trener fast i uka.
- de kjenner spilleferdighetene til stor andel av klubbens medlemmer og er drivkraften for at hver enkelt spiller kan utvikle seg, Proen er hovedmotivatoren.
- mange proer jobber med booking av gjestespillere
- proen er alltid tilstede. Som oftest å treffe på treningsområdet eller i proshopen.

Men det kan naturligvis være litt forskjellig fra sted til sted - hvem som gjør hva. Uansett vi er ikke bedre her i landet enn at ALLE klubbene har behov for en eller flere proer, alt etter størrelsen på klubben.

goofy

over 17 år siden

goofy

Hvorfor må ALLE klubber ha proer ??

Alle klubber bør ha TILGANG på instruktører/trenere, men hver enkelt klubb trenger jo ikke å livnære disse.

Jeg maner til samarbeid og nytenking :-)

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Å trene egne medlemmer kaller jeg å være klubbens ansikt innad...
Proen i min klubb er alltid booket, dvs aldri tilstede annet enn for den som har time.
Men det er vel forskjellig fra klubb til klubb.

Jeg har vært med i mange forskjellige idrettslag både som aktiv, leder og forelder. Golf er imidlertid eneste stedet BARE en betalt utedannet pro i heltidsjobb kan/skal være trener. Golf er omspunnet med en myte om at det er for vanskelig/komplisert for vanlig dødelige å være trenere. Tror nok at mange bedre spillere er bedre enn de dårligste proene til både å spille golf og lære fra seg.
Skifter man pro medfører det ofte også vesentlige teknikkendringer. Vi bør slutte å ha slik klokketro på golfproer. Husker sist vi fikk ny pro på hjemmebanen min. Den gamle elitegruppa begynte å spille elendig allerede første sesongen med ny pro, og gikk til slutt helt i oppløsning, og er nå erstattet av juniorer som den nye proen har tatt opp til et godt nivå. Begge proene var uten tvil gode, men hadde vidt forskjellige svingteknikker. For "gamlekara" med 0-2 i hcp ble det bare kaos når den nye proen plutselig begynte å forandre oppstilling og rytme og hele gjengen droppet ut av P4 tour på et år.

Gerhardsen

over 17 år siden

Gerhardsen

Hva med dugnadsånden? Tradisjonen med fullt lønnede trenere må komme fra golfens historie som sport for de rike. I fotball f,eks er 95 % av all trening i alderbestemte klasser drevet på dugnadsbasis av folk som i større eller mindre grad er skolert gjennom NFFs system for trener/lederopplæring. Med tanke på rekruttering/trening av barn og unge bør NFF bidra (kanskje gjør de det??) til at det utdannes et korps av ivrige og dyktige ildsjeler som ønsker å drive fram golfsporten. Slik det vel gjøres i alle andre sammenhenger. Så kan det kommersielle markedet ta seg av alle oss voksne mosjonister, i den grad det er mange nok som ønsker å betale for slike tjenester. Og utstyrshandel i golf vil sikkert følge mønsteret fra handel ellers. Av den enkle grunn av det store flertall betaler minst mulig, er vi i dag prisgitt å handle det meste i butikker der selgerne er skoleelever og annen lavt betalt arbeidskraft som vet minimalt om hva de selger. Er ikke sikkert det ville vært så ille om mange proshopper begrenser seg til å tilby det mest nødvendige.

cut

over 17 år siden

cut

En ørliten forskjell er det vel at Golf faktisk er en aktivitet som alle og enhver kan sette i gang med uansett alder. Dette er jo en av de virkeltig store fordelene med golf hvor det ikke er reservebenk og hvor man kan delta uten "siling".

Dette betyr jo også at golf for en stor del utføres av personer som er "godt voksne" og vel har kommet over den alder hvor de har behov for at foreldre jobber dugnad for sønnens aktivitat.

Fotball som har aldersbestemte klasser stiller stort sett ikke krav til annet enn en stor porsjon tålmodighet (med andre foreldre), psykiatrisk innsikt(??) og litt grunnleggende fotball interesse i den rekkefølgen. Så snur det etter hvert som de blir eldre. Og da begynner også trenerene å ta betalt og når du begynner spissingen på juniornivå så er det også betalte trenerjobber.

Korps drives av betalte dirigenter og så videre.

At Trynet slår i hjel sitt eget argument er jo litt spesiellt. I første avsnitt kan han ikke forstå at ikke hvem som helst kan være Pro - dette må være en myte at det MÅ være en Pro som lærer opp golfere. I neste avsnitt forklarer han hvorfor det nødvendigvis bør være bare en pro - nettopp at de ønsker å ha ett samspill mellom lærer og elev som blir brutt når andre blander seg inn - spesiellt innen golf.

jonag

over 17 år siden

jonag

Vi kan ikke holde proene i live med sammvittigheten, men etter en verdibasert vinkling. Vi betaler når vi føler vi får noe tilbake for det.
Mye jeg er enig i over jeg ikke trenger å gjenta. Proene må vise sin verdi og de må bli tatt vare på av klubben. Jeg ville like mye angrepet at vi skal på død og liv ha en daglig leder ansatt som vi skal ha pro. Ansatte har man om man har økonomi til det. Det blir opp til klubben og medlemmene å bestemme seg for hva som er viktigst.

Dersom proen både får fastsatt hvor mye han skal jobbe og hvor mye han får betalt er det mye lettere å få endene til å møtes. Feks gjennom å betjene flere klubber eller kombinere med annen inntekt.

Betalt trener er særegent for golf, det er mange idretter hvor dette ikke betales og noen idretter hvor dette betales for, men meget sjelden av medlemmene direkte til treneren. Jeg tror på dette med å legge protimer inn i årsavgiften og selge gruppetimer, etc, etc. Være oppfinnsom. 1 protime for hvert medlem hadde blitt ganske mye å gjøre det. Klubbene selv må jo også forstå å ta vare på proen gjennom å gi dem en god inntekts og driftsmodell.

Jeg og tror på kunnskap om sving og tilpasning. PGA burde legge inn mer om det i utdannelsen. Evt bør proen ta en slik investering selv. Idag forstår jeg det bare er inkludert mer som en "informasjon" enn et grunnleggende fag hos PGA-utd.

Kjente merker gjør meget lite for at vi skal få bedre tilpasset utstyr. Dette er det kunnskap hos selger som avgjør.

De kreative proer overlever...

`39

over 17 år siden

`39

Problemet kan igjen bli, ønsker klubben å "tvinge" på hvert medlem en protime med økt årsavgift?

Sikkert en grei ordning for mange medlemmer, men hva med dem som kanskje er bedre spillere en proen sin, eller rett og slett ikke ønsker protime?

Hvor mye vil det i tilfelle slik ordning være "u/naturlig" å øke årsavgifta med?

hp

over 17 år siden

hp

Det er bare og gi den i form av en billett,som du eventuelt kan selge videre.

Tourturisten

over 17 år siden

Tourturisten

Og hva med de som ikke liker proen sin? Ikke alle forunt å ha god "kjemi" med alle.

jonag

over 17 år siden

jonag

Ja, er jo enig i det også. det blir å bli enige i klubben. jeg er vel en av de som ikke vil gå til pro så...

Sverre

over 17 år siden

Sverre

Det er tøfft å drive golfklubb som en økonomisk bedrift.
Folk skal lønnes. Bane, bygninger, maskiner og utstyr skal vedlikeholdes. Og medlemmene skal føle de får noe igjen for pengene de har investert. Dette lar seg ikke gjøre på dugnad for en seriøs 18 hulls bane.
En daglig leder i en golfklubb må i tillegg være i overkant dyktig og stå på hvis utgiftene skal dekkes. Litt for mange leder er på det jevne og makter ikke annet enn å øke årsavgiftene.
Det er ikke så lenge siden vi hadde en diskusjon om Kongsberg der det tydelig kom frem at det fantes midler tilgjengelig i bøtter og spann blant næringslivet i byen, men daglig leder hadde ikke maktet å få tak i det og andre måtte steppe inn og gjøre hans jobb. Dette viser hvor viktig lederen er for golfklubben.
Proen derimot er kjekt å ha men på ingen måte nødvendig. Hans oppgaver ifm med grønt kort kan lett gjøres på dugnad, og spillerne vil utvikle seg ved hjelp av andre spillere.
Har ikke klubben råd så spark proen, Men fjernes daglig leder går hele klubben i dass.

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Det finnes fotball og håndballtrenere som aldri har spilt aktivt. Sikkert i mange andre idretter også. Golfen må ta lærdom av dette. Gå på en junior eller barnetrening hvor de får en bøtte med baller eller blir sendt ut på banen alene. Uten mål og mening.Jeg mener en vanlig oppegående person som setter ting i system gir bedre golfspillere. Så kan man bruke proer til teknikk med mer i perioder av treningen. Billigere for klubben og bedre for barna/juniorene...

Billigo

over 17 år siden

Billigo

Hva i all verden skal vi med Proer? De kan jo ingen ting om golf, som ikke vi sosial-golferene kan, og er utrolig dyre i drift! Alle golfklubber burde være som andre norske idrettsforeninger! Dugnad er gratis og kompetansen er topp. Kjøp alt utstyr på internett og tru de beste spillerne i klubben til å gi treningstimer på dugnad! Det er alt for dyrt å spille golf her i landet, og med norsk levestandard på et eksepsjonelt lavt nivå burde vi ikke finne oss i å måtte bruke sparepengene våre på protimer og dyrt tilpasset utstyr. Nei, se hva dugnadsånden har gjort for norsk toppidrett internasjonalt og man vil fort skjønne at proer og andre fagfolk er helt overflødigt i et så enkelt spill som golf faktisk er!

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg synes svaret sier seg selv. Store klubber klarer å ha ansatte og proer, mindre klubber må jobbe litt for dette og små klubber er nødt til å velge dugnadsånden.
Man må iallefall komme seg bort fra at man MÅ ha ansatte. Økonomien bestemmer, ellers blir det jo bare konkurser og da blir det lite golf.

JanB

over 17 år siden

JanB

Jeg forstår ikke mine kollegaer i Norge som syter og klager over sitt yrke. De sliter med butikk og innkjøp, lager og masse tull og tøys. I tillegg tar de undervisningstimer når de har tid.
Her i Spania fungerer det helt anderledes. Vi har avtaler med banene vi jobber på og skaffer kunder der. Timeprisene er ganske like og vi markedsfører og gjør vår jobb hver dag. Er på banen, snakker med elever og gir informasjon. Skaffer oss nye kunder via egen markedsføring og resultatene på de elevene som er fornøyde. Det er faktisk resultatet som teller. Jeg har sett flere som ikke "leverer" og blir borte etter en tid. Dette er for det meste "PGA-proer".
Overlat en proshop til selgere. Skal det være helt spesielle spørsmål om køller og slikt, så bør shop'en alliere seg med en køllemaker og ikke en undervisningsperson. Det er stor forskjell i kompetansen på en pro og en køllemaker. Vi kan mye om køller og tilpassning, men når det kommer til verktøy og det å gjøre jobben, er det stor forskjell på en som har dette som yrke å bygge køller.
"Skomaker - bli ved din lest".

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Vel talt, Jan B.
Jeg holdt på å bli drapsmann for noen år siden etter at en profilert undervisningspro hadde skiftet skaft i driveren min. Det viste seg at han hadde satt et skaft med 0.335" diameter i en driver som krevde skaft på 0.350" uten å bruke overgang. Han bare fylle tomrommet med Araldit.
Driverhodet datt av midt i nedsvingen etter ca 15 slag, og klunket i kast i kast bortover betongen like bak dem som slo bortenfor meg.
Det verste var at jeg ble hudflettet av et par gubber som var nær ved å bli truffet, som om det var min egen feil.
Proen ville heller ikke erstatte den ødelagte driveren, men sluttet i jobben sin like etter.

tak, oslo

over 17 år siden

tak, oslo

Leser i lokalavisen at NesGK har tapt saken mot Henning Lindberg(han følte seg urettmessig oppsagt). De må ut med drøye 300.000. Det kan jo fort være kroken på døra der oppe.......

Uff

over 17 år siden

Uff

Det er til pass for dem.
Altfor mange idioter uten takt og tone i golfstyrer som turer frem som de vil uten å ha nok kunnskap om hvordan de slkal styre en bedrift.
På tide å renske ut wannabees.

705

over 17 år siden

705

Men en dollarkurs på under 5 kroner må jo også importørene sette ned prisene for sine leveranser til proshopene. Eks. SMD har jo hårreisende priser ut til sine leverandører med en massiv fortjeneste, men slik kan du gjøre når du har agenturet på de kjente merkene. Dette igjen går selvfølgelig utover proene og proshopene. I tillegg har ikke proene muligheten til å kjøpe direkte fra utlandet slik som vi, men må gå via grossist/importør. Heldigvis er det fortsatt noen som verdsetter servicen som endel proer gir i sine proshoper, samt tilpassning. Det koster litt ekstra, men det er ofte verdt prisen.

snappy

over 17 år siden

snappy

Fyller en pro opp dagen sin med instruksjoner, noe proene i min klubb gjør hver eneste dag. (Faktisk oftes ventetid på rundt en uke) så vl vi få dette regnestykket.

12 timer dag. Dette gir ca. 24 leksjoner på 25 minutter hver.

Samlet dags inntekt er minst : 6000,-

Noe av denne intekten går bort ettersom nybegynner kurs tar opp en del av tiden. Men de får godt betalt for dette også. Ca 700 pr.pers, for 6 timers arbeid. Helt normalt at det er 6-10 pers på disse kursene. Så dette blir også en god slump med penger.

Proene i min klubb har ikke tid til å stå i butikken. De er ute å lærer folk mer om golf. De som står i butikken er juniorer, eller andre uten PGA utdanning.

Så min konklusjon.. En pro skal ikke drive butikk. Det er kun i Norge og andre nordiske land dette skjer.. I USA kjøper alle golfutstyr på butikkene nede i byn. Ikke på golfbanen. Og de har proer. Tar du 4 leksjoner av din pro i året vil dette gi han en inntekt på 1000,- Om halve klubben haddde gjort det samme ville proen hatt en smlet inntekt på rundt 600.000.. Dette klarer de fleste å leve på.

JanB

over 17 år siden

JanB

"snappy" er inne på det helt riktige. Jeg har hatt kontakt med mange norske klubber der proene forsøker seg som reiseoperatører om vinteren. Vi burde samarbeide. Det handler mye om lokalkunnskap. Selv har jeg tjuvstartet mange sesonger i Spania den gang jeg bodde i Norge. Helt fantastisk. Proene i Norge burde samarbeide fremfor å forsøke å være verdensmestre i alt. Vi kunne lage langt bedre tilbud, bedre treningsopplegg og bedre resultat dersom man kunne samarbeide. Jeg rekker fram hånden til kollegaer i Norge som ønsker å tjuvstarte med en gruppe. Her kan vi lage et fantastisk opplegg med bopel og treningsmuligheter. Hvorfor ikke lage en vinn/vinn situasjon. Vi elsker jo golf.

Petter F.

over 17 år siden

Petter F.

Var innom pro shopen på Vestfold i helgen. En meget vellfylt butikk som hadde alt. I tillegg hadde proen kunnskapen og tok seg tid til kundene og forklarte rundt produktene og diverse forskjeller osv. En stor positiv overraskelse. Jeg skjønner meget godt at det var mange spillere/kunder innom.

stijoh

over 17 år siden

stijoh

Jeg syns i motsetning til mange andre at pro og proshop hører litt sammen, med tanke på hva utstyr man trenger og tilpassning. Er tross alt proene som kjenner spillerne best og vet hva de evt trenger. Når det gjelder de større klubbene på sentrale østlandet så er det helt sikkert mulig og skaffe til veie "selgere" med nødvendig kompetanse, i mindre klubber litt utenfor sentrale strøk er det naturlig at det er pro med assistent som håndterer dett.

Registrerer at proshop ofte er dårlig butikk, derfor drives den ofte av klubb subsidiert for å tilby salg og service til sine medlemmer.

Må også påpeke at det er en stor gruppe golfere over la oss si 40-45 som ikke er aktive på nett og ønsker å kjøpe utstyret sitt ved banen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her