Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Miklagard fjerner fargene på tee

???

over 17 år siden

???

Miklagard fjerner fargene på tee. Fargene blir byttet med nummere. De setter også hcp begrensninger på hvem som får spille fra de forskjellige tee'ene.

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=217221

Rød > 49
Blå > 55
Gul > 59
Hvit > 63
Svart > 68

Hvis dette hadde vært skrevet i går ville jeg tatt det som en april spøk, siden det ikke er det må jeg spørre om noen vet hva tallene betyr .

R8

over 17 år siden

R8

Kjempe bra forslag.Det er alt for mange spillere som tror de kan mestre banen fra svart.Se bare på klubbmesterskapet,maks 10 spillere som har nogen lunde score.

???

over 17 år siden

???

hva står tallene for?

PARIS

over 17 år siden

PARIS

4900
5500
5900
6300
6800 meter

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Forsøket verdt.
Uklart for meg om de som feilaktig tror de kan mestre banen fra svart intuitivt forstår at det blir for vanskelig når teestedet heter 68 i stedet.

Blir litt som å erstatte "svarte" løyper i slalombakken med lengeangivelse, i.e. kortere bakker = bratt/vanskelig.
Tror kanskje folk ha mer respekt for "svart" , eller er det en macho faktor her som tiltrekker folk til "svart"...

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Regner med at det er en anbefalt tee-valg og at ikke klubben dikterer hvor man skal spille fra - muligens sort unntatt og at denne er forbeholdt utvalgte spillere.

Har likevel litt problemer med å se at det kommer til å fungere så veldig bra. Det kommer til å bli MANGE spørsmål om hvilken tee som er gul og rød osv fordi det er dette de fleste er vant med å forholde seg til - ikke eventuell lengde på banen. Synes jeg hører samtalen på hull 19 etter spill: Hvilken tee spilte du fra? - jo - tee 59 ---- som er lik gul tee vanligvis.

Bare tull spør du meg men det gjør du jo ikke så jeg sier det likevel.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Så et sted at det skulle være hcp grense for å spille fra tee 68 forøvrig. Det vil vel føre til mindre machofakter...

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Det kunne jo vært en ide med ett skilt på Tee 1 med en HC grense for utslag fra sort tee dersom dette er målet med omleggingen.

snappy

over 17 år siden

snappy

Tror nok de har lært av de store banene rundt om. Eks Hills i sverige har også dette. Fantastisk bra.

Det som skjer er at man slipper rød tee, gul tee osv.. Ofte blir disse betegnet som dame tee, og herre tee. Dette er galt.

En hvilket som helst spiller skal kunne velge selv hvilke tee han vil spille.

Hvor mange av dere har spilt banen deres fra alle tee boksene? tror ikke det er mange desverre.

Møter mange i proshopen etter runden som sier... nja... Det var ikke så veldig gøy i dag, det blåste for mye for mitt spill.. Oki, hvorfor ikke spille fra tee 55 da heller (Blå)..

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Synes endringen er bra,flere burde gjøre slik,og samtidig gi retningslinjer om hvilket hcp man bør ha for å spille fra de forskjellige tee stedene. Sand GC(samme designer som Hills) har også dette,da jeg ankom proshop der sist sommer ble jeg spurt om mitt hcp,og da fant de ut hvilken tee jeg burde spille fra..spillte fra tee 57

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Det er svært greit å ha den samme ordningen på alle baner. De forskjellige fargene forteller meg hvilken tee som er snbefalt til mitt spill. Jeg går ikke ut på sort fordi dette ikke passer mitt HC. Ønsker jeg en litt enklere runde så går jeg til teested for dette spillet og dersom jeg ønsker å spille i hht anbefalt lengde for mitt hc på ca 20 så går jeg som mann til Gul tee uten videre.

Dersom alle baner begynner med lengder og kutter fargene så blir en av de standard referansene som alle golfspillere bruker fjernet med påfølgende spørsmål og usikkerhet nåe du kommer ut på teestedet.

Bare tull og nonsens uten annen betydning å fjerne seg fra den gemene hop av andre standard baner...

Endringprosesser

over 17 år siden

Endringprosesser

Endringsprosesser møter jo alltid motstand uansett hva det er, det er jo ikke noe nytt. For å komme fremover(?) må jo noen tørre å bryte ut av etablerte sannheter og prøve noe nytt. Noen på Miklagard har tydeligvis sett at dette er en god idé andre plasser i verden, og de ønsker å ta det med til Norge - landet som i hvert fall ikke skal prøve noe nytt EVER!

Lykke til Miklagard, sikkert noe som blir standard etter hvert dette også (om 30 år)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Veldig bra tiltak, ellers har vi vel i Norge ikke så veldig mange baner med mer enn 4teesteder pr dato.

Om spillere ikke mestrer å vurdere fra hvor man skal spille, så vil nok dette gå seg til ila noen år. For de fleste.

Ift felles standard rundtom synes jeg det er viktigere at man bruker avstandsmarkeringer i spillefeltet på samme måte, i dag er det til framkant eller senter green. Og dette gjelder ikke bare Norge.

705

over 17 år siden

705

Et meget bra tiltak. Nå er det ikke lenger flaut for endel høyhandicappere eller eldre herrer å spille fra tee som står lenger foran. Forbausende mange som burde spilt fra gamle blå og også rød tee. Dette gjelder spesielt baner som Mikla og andre gode mesterskapsbaner. Endel baner i Norge er fortsatt såpass korte fra tee til green (les 250-330 meter par 4) at det ikke er nødevendig å forandre.

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Det blir akkurat det samme å spille fra 52 eller gul eller hva dere nå kaller det. Den eneste forskjellen er at det blir to systemer å forholde seg til - det ene er likt over hele verden og det andre er noe smartingene på en Svensk bane og muligens noen få andre har funnet på og som dermed Mikla må kaste seg over for å være litt anderledes.

Bare tull og nonsen.

Skal man få en slutt på at gul og rød tee defineres - dame-tee og herretee må det en holdningsendring til for eks at enkelte turneringer starter fra rød tee slik at alle tvinges til å bruke alle teesettene noen ganger så ser de at det er mulig å ha det gøy på banen uten at det nødvendigvis må spilles fra Herretee og at man tar i bruk hele banen.

Henke

over 17 år siden

Henke

Til Anbefalt:

Litt av poenget her er vel at det skal gjøre jobben lettere for starter/proshop; det er lettere å gi et tall enn å si "dame-tee". Rød tee er like belastet.

Du sier jo selv at du er i problemgruppen, hvis du som herre automatisk går til gul tee.

Og mitt hovedpoeng: Det er altså ingen grunn til å ha noen standard på dette verden over! Det er hele poenget med å gjøre det på denne måten. Man vil komme til livs at herrer med hcp 23 går til gul tee på Miklagard. Hvorfor ha standard farger? Banene er av forskjellig lengde og vanskelighetsgrad. Hvis du spiller Drøbak på 90 slag fra gult, og så drar til Miklagard og stiller deg opp på tilsvarende teeboks er du et problem for hastigheten på spillet.

Heia Mikla! Mer av dette andre steder. Nøtterøy, Holtsmark, Losby og andre klubber med fler tee-alternativer burde bare henge seg på. I praksis er jo dette service for spillerne.

HM

over 17 år siden

HM

Sist jeg spilte Nøtterøy stod det anbefalt hcp pr farve på et skilt på hull 1.
Synes det var smart.
Det er vel 3 år siden jeg spilte der. Vet ikke om de har tatt ned skiltet.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Anbefalt sier at systemet er likt over hele verden. Det er ihvertfall ikke min erfaring. Det er riktig at farger er vanlig, men det er ikke noen fast standard på hva som er blått, hvitt og gult.

Derimot er det vanlig å bruke benevnelsen ladies tee, amateurs tee, championship tee osv. Og det er vel denne Miklagard m.fl. vil bort fra.

På Valderama kalte de forresten gult for Executive tee, hehe. Hjelper litt på selvfølelsen FØR runden, ihvertfall :-)

Ellers enig med Anbefalt's siste avsnitt. Det bør endres i praksis også. Og da er det jo en god start å kutte herre- og damebenevnelsene, er det ikke?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

"Man vil komme til livs at herrer med hcp 23 går til gul tee på Miklagard."

Følte meg veldig truffet, men kommer fortsatt til å spille fra tidligere "gul-tee". Synes ikke lengden på Mikla er problematisk...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nå blir vel du skjeldent benevnt som "herre" også da :-)

hp

over 17 år siden

hp

Og gå fra hvit eller svart når man ikke har lavere enn 4,5 i hcp er vell like tragisk som en grønt kort spiller fra gul,går kun fra hvit i klubbmesterskap og kanskje ett par runder uka før.

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Når du nå trekker inn Ladies tee, amateurs tee etc så sier det litt om vanskelighetsgraden på teeplasseringen, på lik linje med rød og gul tee som vi har lært oss vanskelighetsgraden på. Jeg er jo i mot å kalle rød for dametee osv og synes det er viktig å distansere seg fra den betegnelsen slik at alle kan spille fra de forskjellige teestedene som jeg har nevnt tidligere. Jeg er likevel for ett sytstem som er relativt likt overalt.

Mik. lager nå ett system hvor vanskelighetsgraden tilfeldigvis er tilsvarende gul tee dersom du velger å spille fra 59. En annen bane vil kalle samme vanskelighetsgrad for 53 - en tredje -55 osv. Bare surr etter min mening, men de kan jo gjøre hva de vil - jeg tror likevel at de kommer til fornuft neste år og følger den norske standarden så de slipper forlk som løper frem og tilbake og undres på hvilken tee de spiller. Gul - hvilken tee er det - forb------ system. (samme for meg - jeg skal neppe spille M i år, men har spilt tidliger med greit resultat - fra GUL))

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg spiller fra alle slags teesteder jeg. Noen ganger er det morsomt å spille kort, andre ganger motsatt.

Min erfaring med svart på Mikla er at jeg behersker den noenlunde når jeg er i form, men på en dårlig dag trenger svartfargen seg inn i hodet og legger seg bak øynene.

På riktig dårlige dager blir den liggede der til lenge etter at runden er over.

Endringsprosesser

over 17 år siden

Endringsprosesser

Er det ikke like greit å spille en bane ut i fra lengde fra et sett med teer da? "Jeg sliter med lengden, så 53 er greit for meg. Det har jeg på hjemmebanen, så da er det andre utfordringer enn lengden som eventuelt får felle meg.." eller " Hjemmebanen min er 5900, jeg har lyst til å teste noe som er litt lenger. Kanskje 63 er passe?"

Vanskelig å forholde seg til meter som er en STANDARD over hele verden gitt! (Ja jeg vet noen bruker yards, men en meter er uansett en standard det også)

hp

over 17 år siden

hp

Hva er og beherske da 80-85.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Med å beherske mener jeg vel først og fremst at jeg selv har syntes jeg har spilt god golf. Selvfølgelig relatert til min egen begrensning.

Jeg har aldri gått bedre fra svart enn 82, men da gikk jeg faktisk front på par. Noe jeg neppe kommer til å kopiere før jeg havner på de evige fairwayer en eller annen gang i fremtiden ;-)

hp

over 17 år siden

hp

82 er meget bra ,for 6765m er veeeeeeldig langt,syns hauger er lang fra hvit men den er jo nesten 400m kortere .

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Personlig har jeg mer utbytte av å vite banens lengde fra de ulike tee-stedene enn hvilken farge de har. Jeg har et forhold til hva det vil si å spille en bane som er 6500 meter kontra 5500. I mye større grad enn å sammenligne to farger på en fargeskala.

Ærlig talt så klarer jeg ikke helt å ta denne tråden seriøst da jeg ikke ser problemet med å angi en banes lengde fra de ulike tee-stedene.

hp

over 17 år siden

hp

Enig,hva tee-stedene heter er vell ikke så nøye,det er den totale lengden som avgjør hva man skal spille.

GogG

over 17 år siden

GogG

Morsom tråd synes nå jeg. Her hagler det med "gode" argumenter for og imot. Men Fjosok, hvilken fargeskala har du brukt under dine sammenligninger, og hva har du brukt resultatet til? Dessuten, hvor vanskelig tilgjengelig har banens lengde fra de forskjellige tee-stedene på Miklagard vært inntil nå? Min mening er at dette er bare ett påfunn for å skille seg ut fra bermen.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Spiller man i USA så er fargekodene helt annerledes enn her, og jeg hadde hatt mye bedre utbytte av å vite lengdene på de ulike teestedene. At den informasjonen brukes som merking av teesteder er ikke dumt.

Det er forøvrig ikke disse tee-sted merkene som skiller Miklagard fra "bermen" det er banen i sin helhet... :)

Apestreken

over 17 år siden

Apestreken

Jeg syntes først at det var litt sært dette med tall på tee'en. Det er sikkert endel mennesker som kommer til å bli forvirret og lure på hvor de skal spille. Dette siden de fleste ikke har forhold til lengde på en bane. Det fine med dette er at man nettopp får et forhold til det når man velger teested.

For min del er det mye bedre å velge tee basert på lengde. De gangene jeg spiller nye baner og undrer på om jeg skal spille bakerst, ja da sjekker jeg hvor lang banen er. Mange baner har ikke spesielt god backtee, og da er det kjipt å spille et teested som er litt for kort. Å havne på hull 6-7 og innse at man kunne spilt en tøffere bane er ganske kjedelig.

Kult med ny tee-markering etter min mening. Blir spennende å høre hva gjestene våre har å si.

Og jeg må si meg enig med Fjosok i hva som gjør at Miklagard skiller seg fra "bermen" :) Kvalitet, kvalitet og bra plasserte bunkere.

GogG

over 17 år siden

GogG

Du unnlot å svare på mine spørsmål, men det er du heller ikke forpliktet til. Først, ja det er forskjellige fargekoder i mange land, også i Irland, England og Skottland. Det spiller ingen rolle, de aller fleste oppegående golfere klarer å ta en titt på scorecortet å finne ut lengden fra de forskjellige teestedene der. Er det grønn tee som passer lengdemessig så spiller man fra den, enklere kan det vel ikke bli. Jeg ser kun en eneste fordel med lengde merkingen og det er hvis man kommer til en ny bane har dårlig tid og løper rett på 1. tee, ja da kan man jo begynne bakerst og jobbe seg fremover til man finner en passende lengde. Tror ikke man sparer så mye tid i forhold til å ta med seg et scorecort, men hvem vet.

For min del må man gjerne merke teestedene med forskjellige utgaver av Barbie dukker, så lenge lengdene er oppført på scorekortet ;)

Xo

over 17 år siden

Xo

JA! Norske golfere er like konservative til endringer som det norske skifolket.
Hadde det væt opp til Norges Skiforbund hadde norske langrennsløpere gått klasisk med treski uansett, hva andre gjør. Norske hoppere hadde hoppet med paralelle ski osv.
Dette er bare en tullete diskusjon, en drive på 200 meter er like god/dårlig enten man slår fra tee merket med gult eller det står 59 på klossen. Poenget er vel at man med det nye systemet lettere kan se at man med en snitt drive på 200 meter ikke har noe på 68 (svart) tee å gjøre, men vil ha en mye hyggeligere golfrunde fra f.eks 55 (blå). Jeg er overbevist om at man vil skaffe seg bedre selvtilit for eget spill ved å lykkes fra tee 55 (blå), en å bli slaktet fra 68 (svart). God selvtilit bygger bede slag og etterhvert vil man kanskje ha glede av å spille både tee 59 eller også 63? Golf handler om selvtilit, så skaff deg en god følelse for det du behersker før du utfordrer de tøffe macho banene fra 68/svart.

snappy

over 17 år siden

snappy

Men hvilke farger skal man bruke på alle syv tee boksene som er normalt på nye baner for tiden...

hp

over 17 år siden

hp

Til Xo det trenger vell ikke stå 68 for og skjønne att du ikke har noe der og gjøre,det er bare og se på scorekortet.

Henke

over 17 år siden

Henke

GogG, les denne setningen høyt for deg selv:

"Det spiller ingen rolle, de aller fleste oppegående golfere klarer å ta en titt på scorecortet å finne ut lengden fra de forskjellige teestedene der. Er det grønn tee som passer lengdemessig så spiller man fra den, enklere kan det vel ikke bli."

Mener du virkelig at det ikke kan bli enklere? Hva med at tee-stedet rett og slett heter den lengden du leter etter i scorekortet? Jeg spiller mye match med en kompis. Medfører det da riktighet at det ikke kan bli enklere enn å gå til proshop, hente et scorekort vi ikke trenger og finne frem til lengden på banen? Er det virkelig ikke lettere å komme til en bane og gå fra range'n til første tee, for der å finne et tall som forteller oss hvordan banen komme til å behandle oss?

For å snu på flisa: Kan noen komme med gode argumenter for hvorfor det IKKE skal være tall?

GogG

over 17 år siden

GogG

Fint Xo, ditt innlegg sier meg at du tilhører gruppen spillere som aldri har visst lengden fra den tee du har valgt å spille fra. Poenget mitt er at det spiller ingen rolle hvordan man merker for man vet uansett hvor langt det er. DET STÅR PÅ SCOREKORTET. Det betyr at dette nye merkesystemet har NULL verdi. Jeg hang meg kun opp i noen usaklige og verdiløse argumenter som prøvde å støtte dette systemet. Punktum

GogG

over 17 år siden

GogG

Henke, jo du har selvsagt helt rett, beklager. Men ikke gjør det på min hjemmebane, vi liker ikke greenfee snikere.

Jøss

over 17 år siden

Jøss

Dette var virkelig revolusjonerende nytt.
Helt fantastisk.
Virkelig en milepæl i golfhistorien.
Miklagard tar enda et steg opp på stjernehimmelen.
personlig så ble jeg litt skuffet over at det ikke er lenger en 6800m fra svart.
En virkelig skuffelse.

Henke

over 17 år siden

Henke

GogG, jeg sniker aldri. Ville bare høre om du virkelig mente at det ikke kunne bli enklere. Det går an å spille baner på lovlig vis uten å betale over disk.

Jeg venter fortsatt svar på hvorfor det ikke skal være tall.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

GogG: Hva er det som er bedre med farger enn tall?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Farger: lett gjenkjennelig for alle ift andre baner.

Tall: informativt for de som skjønner det.

Snedd

over 17 år siden

Snedd

Hvis alle hadde gått over til tall istedenfor farger, hadde det blitt artig. Ettersom klubber har alt fra to til fem (eller flere?) teesteder, kunne det blitt et herlig kaos bare å finne ut hva som er den "gule", "røde" eller "hvite". Latterlig endring, etter min mening, som jeg håper bare Miklagard innfører, og slett ingen andre baner.

hp

over 17 år siden

hp

Sikkert en fargeblind jævel som har finni på detta.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Grunnen til endringer er ikke at det skal bli enklere, men for å unngå stigmatiseringen av teestedene. Mange menn vil ikke gå fra "dametee" rett og slett fordi det er dametee.

Selv om mange trolig vil ha større glede av spillet sitt ved å velge en kortere bane.

Så får vi jo se da, om en sesong eller to, om det var en god idé eller ei. Personlig synes jeg det er flott å være medlem på en bane som tør å være først ute med forandringer. What's the big deal?

GogG

over 17 år siden

GogG

Jada, alt går an hvis man bare er vrang nok. Har jeg sagt at det ikke skal være tall, det kan være hva som helst for min del, les tidligere innlegg. Jeg sier bare at det gir ikke noe tilskudd på noen som helst måte at det er tall. Synes argumentene for tall og mot farger er helt håpløse.
Vel, noen argumenter for farger (og da hvilke som helst farger):
Man ser med en gang i korrekt kolonne på scorekortet hvis man vil ha lengden på hullet man er på. Man vet med en gang at man er på korrekt tee og i de få tilfellene hvor teestedene har en slik plassering at man ikke umiddelbart kan vite hvilken man skal gå til, kan det være greit å rett og slett bare se etter fargen sin og den kan man se fra lang avstand.

t

over 17 år siden

t

Kanskje dere bare skal prøve systemet, og så komme med kommentarer etterpå? Men dere har vel litt for lite å gjøre en sen kveld og fyller tiden med preik på nettet:)

hp

over 17 år siden

hp

Ser ikke ut som du har så mye og gjøra heller.

HillsBilly

over 17 år siden

HillsBilly

Jag kan love dere at de ansatte i proshopen på Hills skulle ønske de hadde farger på sine utslag!

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg har ikke så veldig sterke følelser for tall eller farger, egentlig burde vi ha merket banen på følgende måte:

svart=Norges beste bane
hvit=Norges nest beste bane
gul=Norges tredje beste bane
blå=Norges fjerde beste bane
rød=Norges femte beste bane

Ikke fordi det nødvendigvis er sant, men fordi det sikkert hadde irritert "no-life" folka enda mer...

Lifeless

over 17 år siden

Lifeless

Hvem er "no-life" folka da, Fjosok ? De som ikke er medlem på Miklagard eller de som ikke lar seg imponere av ingenting???

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

No-life folka er de som finner så lite mening i livet ellers at de må henge seg opp i småting og bagateller.

Jeg tror forøvrig heller ikke at motivasjonen for å endre merkingen på tee-stedene nødvendigvis var for å "imponere".

Enkelt!

over 17 år siden

Enkelt!

Det kan bli mange artige turneringskriterier for NGF dette. Sånn som: "på P4-Tour spiller herrene fra 63 på mikla, 64 på hauger, 60 på drøbak" osv.
B-Tour gutter spilles fra 52 på asker, 65 på losby ........ (tallene er eksempler, stemmer sikkert ikke med virkeligheten men....)
Og for alt hva jeg vet, i startlistene i golfbox spiller man fremdeles fra tee-farger. Joda, dette blir enkelt.
Aprilsnarr?

?

over 17 år siden

?

På p4 tour og amatour spiller man fra back tee uansett... så det bør vel ikke være så vanskelig for deg eller??

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Ser ikke de store problemene i dette, men kan noen som har spilt noen år si litt om hvor man bør gå fra. F.eks. 30-36: Rød eller > 49 , 25-29: Blå eller > 55 osv. Litt mer interessent det da...

Tolle

over 17 år siden

Tolle

Anbefalte utslagssteder på Miklagard Golf:
Herrer
Tee 68 hcp 0-7
Tee 63 hcp 5-12
Tee 59 hcp 10-28
Tee 55 hcp 25-36
Tee 49 hcp 36+

Damer
Tee 68 n/a
Tee 63 n/a
Tee 59 hcp 0-7
Tee 55 hcp 5-12
Tee 49 hcp 10-36+

Spill fra Tee 68 med hcp over 7, kun etter tillatelse fra klubben.

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Det er kun snakk om meter og HC. Banen når den slopes / lages er laget med tanke på faste lengder fra de forskjellige teeboksen. Herrer HC 20 er i Arkitektens bakhode når banen lages. Ellers gjør ikke Arkitekten jobben sin. Det er desidert flest "herrer med Gult kort" som spiller golf og disse bør bli hensyntatt. Deretter blir de hvite og sorte teestedene satt ut slik at banen også tilpasses de gode spillerene med -1- 2 hc..

Farger og meter - det hadde ikke vært noe vanskeligere å sette ut en tavle på tee 1 (før det populære sorte utslaget, med en tabell for hvilket teested som passer for de forskjellige handikappene, damer og herrer så hadde folk hatt noe å forholde seg til.

Det kunne til og med vært rom for en ekstra plakat som ærlig fortalte litt om trykket på banen og en henstilling om å spille "enkelt" dvs velge kortere teested denne dagen.

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Herrer:
Sort hcp 0-7
Hvit hcp 5-12
Gul hcp 10-28
Rød hcp 25-36
Blå hcp 36+

Damer
Sort hcp N/A
Hvit hcp N/A
Gul hcp 0-7
Rød hcp 5-12
Blå hcp 10-36+

Spill fra Sort tee kun etter tillatelse fra klubben.
Så vanskelig og eksklusivt.

til Anbefalt

over 17 år siden

til Anbefalt

Byttet du rød og blå på herrer?

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

Jeg vet ikke for jeg vet ikke hva som er rød og blå på M
- det var sant
- rød og blå finnes ikke på M.

Nei jeg byttet ikke rød og blå men kanskje jeg byttet noe annet - vet ikke helt jeg - det er jo bare rot.

Ape

over 17 år siden

Ape

Ja du byttet om her. Blått finnes da vitterlig på Miklagard, og rød også. Vel i fjor fantes det :) Rødt er kortest, så blått, gult, hvitt, svart.

Apenes

over 17 år siden

Apenes

de har fjernet fargene på M!!! Derfor kan ikke fargene være feil, nemlig - det er vel derfor dette blir diskutert litt her på siden

GogG

over 17 år siden

GogG

Fjosok, så hvis man kommenterer et av dine innlegg så er man da "No-life" folk, som etter din egen beskrivelse er en betegnelse på folk som henger seg opp i bagateller. Vel, da er vel de fleste her inne, inkludert deg selv, blant disse "no-life" folka da, siden det i det store og det hele er bagateller og uvesentligheter som blir diskutert.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg fatter bare ikke at noen klarer å henge seg opp i alt mulig dill og dall. Dog er jeg glad for at noen gjør det fordi jeg finner veldig mye god underholdning i det. Jeg foreslår at vi nå en gang for alle tar for oss alle sider ved Miklagard som noen har problemer med:

Vi har allerede vært gjennom:
-Medlemmene (de er snobbete, ufordragelige osv)
-Omgivelser (Det er ikke fin nok utsikt)
-Plassering (Kløfta??? Hva slags navn er det?)
-Avstandsmålingene (Pinner midt i fairway er dust)
-Banen 1 (Trær???, det er jo ingen trær her???!!!)
-Banen 2 (Den er kort fordi man kan kutte 1 km på alle doglegene)
-Banen 3 (Man står skrått og greenene er som biljardbord)
-Omgivelser 2 (Det bråker fra flyplassen)
-Omgivelser 3 (Det er en vei der)
-Banemannskap (De jobbet på banen når jeg skulle spille)
-Hjemmesiden (Det er bilder av skuespiller som later som han blir skutt)
-Hjemmesiden 2 (Det står på engelsk, og hvem snakker engelsk?)
-Pris (Det er for dyrt)
-Teestedene (Det er ikke klosser med farger på der?! Hva skal jeg gjøre?!)
-Medlemmene 2 (De har jålehcp)
-Banen 5 (Det blåser aldri på Miklagard)
-Utleietraller (De er for dyre)

I tillegg ønsker jeg gjerne mer feedback på:
-Er torvtaket på klubbhuset for langt?
-Er dasspapiret mykt nok?
-Er vannhindrene for våte?
-Er benkene for harde?
-Burde eikene på utleietrallene vært strammet?
-Burde rangeballene plukket seg selv?
-Etc

Alle disse tingene pluss mer er viktig å få tilbakemelding på slik at vi vet hvordan de som ALDRI vil spille banen vil ha det når de ALDRI kommer dit.

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

"no-life" passer vel egentlig bare på de som henger seg opp i M sine bestrebelser på å skille seg litt ut ---. De ønsker vel helst å gjøre sine disposisjoner i fred, tenker jeg.

Anbefalt

over 17 år siden

Anbefalt

NÅ tenker jeg No-life folka fikk seg en på trynet - ha.
Jeg undres litt på om ikke Fjosokken er litt farget av at han får spille der (gratis?) siden har er ute og kjører en del der ute....

MEN IKKE ta alt som tilbakemeldinger - hold dere gjerne borte fra diskusjonene, så kan vi få lov til å diskutere disposisjonene deres i fred. Når dere på død og liv skal forsvare alt som blir diskutert så blir det jo krangel siden dere blir så dødlig fornærmet når no-life-folka våger å diskutere dere uten tillatelse.

Det kunne jo være andre som tar etter dere dersom ingen diskuterer det dere holder på med så at det blir diskutert er bra.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Vel, jeg har ihvertfall sett de omstridte klossene med egne øyne i dag, og hadde ingen vanskelighet med å lese tallet 55 på tredve meters hold. Hvis dette kan berolige både No-life, Low-life, Medium-Life og HighFive-Life-folka, har jeg gjort en god gjerning i dag også.

Selv gleder jeg meg til å skryte av at jeg har spilt Miklagard på 68, det hadde jeg ikke en gang drømt om for noen måneder siden :-)

GogG

over 17 år siden

GogG

OK Fjosok, da skjønner jeg problemet ditt.

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Tenk så kult det blir med 49 da Gunnar - og ikke bare på front-nine, men på alle 18!!!!!!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jo, men den vil ikke en gang min mor tro på :-)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Fjosok: Du glemte klagingen på stanken som kan være der oppe. Merkelig nok synes den å ha sammenheng med Gunnar Bulls tilstedeværelse på banen.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, Sunny Boy. Dette er nok ønsketenkning fra din side. Jeg er dessverre ikke av den typen som snur underbuksa feil vei for å gi inntrykk av at jeg nylig har fått sex.

Beklager hvis jeg ga deg falske forhåpninger;-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

åååååhhhh... dere er så barnslige!!!!

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Skjønner godt at du må ty til mer drastiske tiltak for å gi noen inntrykk av at du nylig har fått sex ja. Begynner litt i oppoverbakke lissom...

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Var DET det beste du fikk til?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Var det det beste DU fikk til?

Sukk

over 17 år siden

Sukk

Nei. Dette er nok ett fjollette tiltak fra klubben. Tullball. Det er innført i golfen at man spiller fra en farge. Hva er vitsen med å skrive 1 istedet for rødt. Tull.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Apropos Miklagard. Vet noen i Miklagardmafiaen når banen planlegger å åpne? Skulle ikke dette nye luftesystemet gi tidligere åpning, eller er det ikke lagt under alle greenene enda?

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Jeg tror hverken farver, tall eller forkortelser av banelengden er den ideelle angivelse av teesteder.

Man kunne tenke seg bokstaver, tee A, tee B, tee C osv. Men heller ikke det blir bra nok.

Nei, jeg tror det må bli planeter som er løsningen. "Idag spiller vi fra Merkur, for det er vått og vi får ikke så mye rull. - Nei idag spiller vi Jupiter for det nærmer seg KM og vi må trene derfra".

Dette er jo åpenbart løsningen. Man begynner med Merkur og jobber seg utover. Det sier seg selv at løsningen forutsetter at man må hoppe over Tellus. Alle spiller jo strengt tatt fra Tellus.

Hvis medlemmen på Miklagard er like dumme som ledelsen tror de selv er smarte, så fortjener de hverandre. Det blir ikke mer macho å spille et tall en en farve, eller en bokstav, eller en planet.

Er det mulig? Hvis dette har noen effekt skal jeg spise pizzaen min!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Til sola. Luftesystemet kom i jorda i høst, men på grunn av uforutsette problemer fikk de ikke koblet strøm til systemet og dermed fikk de ikke brukt viftene før nå nylig. Ergelig men alt går ikke alltid som planlagt.

Det blir neppe noen åpning før tidligst 1. mai, kanskje senere også, for det har ikke vært gode forhold her oppe i vinter så vi må nok handle inn gress fra England igjen.

Til Majorfan. Du har ikke forstått hvorfor teestedene ble endret. (se 03.04.08 kl. 21:33) Håper du likte pizzaen, forresten :-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Solskinn: Har du hørt noe fra Holtsmark da? Hvis de åpner tidligere, er det jo en god grunn for meg til å besudle noen hull igjen der borte :-)

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Nå har jeg lest 04.03 kl 21.33 og artikkelen i golferen på nytt, og jeg kan ikke se at jeg har misforstått noe. Enkelte har kanskje misforstått ironien (eller kanskje sarkasmen) min. Det kan skyldes at korrekturleseren min åpenbart hadde pause da jeg skrev mitt forrige innlegg.

Hvis man synes det er stigmatiserende å spille fra rød, blå eller gul, så synes man det er like stigmatiserende å spille fra 49, 55 eller 59.

Selvtillitsproblemer løses ikke ved å omdøpe teestedene. Kanskje 49 blir hetende dametee på folkemunne også? Formelt er det rød tee.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Som den overlegne banen Holtsmark er, så garanterer jeg åpning før Miklagard. NB! Husk å spille den så tidlig som mulig slik at du får spillt den før gresset har rukket å gro for langt på green og teebokser...

Henke

over 17 år siden

Henke

Majorfan:

Hvis du ser bort fra selvtillitsproblemene og tanken om å komme stigmatiseringen til livs, hvorfor skal det IKKE være lengden på banen som gir navn til tee-boksen?

Jeg har forsøkt å spørre flere ganger nå, uten å få noe svar. Kall det gjerne rød tee, dame-tee eller pingle-tee, men hvorfor ikke gi det et seriøst og meningsbærende navn? Jeg kan med hele min gode vilje ikke forstå at dette ikke er bedre.

Bruker du fortsatt NMT? Hvorfor ikke? Du hørte da hva de sa i andre enden da og? Hvorfor gå over til GSM hvis NMT fungerte?

Akkurat så dumt syns jeg det er bli muggen pga denne åpenbare forbedringen. For en forbedring er det, selv med samme mengde stigmatisering og kallenavn.

Long hitter

over 17 år siden

Long hitter

Det fine med å angi lengden på tee-klossene er at mange baner nå lett kan karakteriseres som Mikke Mus baner.
Synest jeg hører glosene når gutta entrer back tee på norske minigolfbaner på 5500m.
Forhåpentligvis vil dette tvinge noen baner til å flytte teestedene sine lenger bak.

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Henke
Jeg bruker GSM, fordi NMT-nettet nå brukes til ICE såvidt jeg vet. Sammenligningen er ikke helt god fordi GSM-teknologien er NMT-teknologien overlegen. Det samme gjelder ikke denne endringen
Det kan gjerne være lengden som angir teestedet, men det er ikke noe BEDRE, for lengden på hullet står på skiltene og lengden på banen står på scorekortene. Begrunnelsen fra Miklagard kjøper jeg derfor ikke, medmindre deres medlemmer trenger hjelp med selvtilliten, og i tillegg er litt trege. Da blir forandringen bare gjort for forandringens skyld, og Miklagard blir den eneste banen jeg kjenner til som ikke har farveangivelser av teestedene (og Hills har jeg nå lest). Farver fungerer over det meste av verden, men tydeligvis trenger Miklagard noe annet.
Når man ser reaksjonene fra Miklagardmedlemmer på alle innlegg som ikke hyller banen og klubben, så er det antagelig noe litt rart med medlemmene.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg ser ett argument for at det er dumt med tall istedenfor farge. Siden det ikke bare er lengden som er avgjørende for hvor vanskelig en golfbane er, så vil f.eks. et Miklagard-medlem som spiller fra 59 til vanlig, og ikke ha problemer med det, kunne velge "feil" tee hvis han kommer på en veldig trang og vanskelig bane hvor den bakerste tee'en kanskje ikke er mer enn 57. Nå vil folk si at det bare er å se på hvor mange teebokser det er, og deretter spille fra den tredje bakerste, men det er de færreste baner som har så mange teebokser som Mikla. Kanskje på min trange vanskelige bane så har de tre teebokser hvor den bakerste er svart som natten mens de to andre er "normale" gule og røde.

Etter min mening ville det derfor ha vært bedre å angi teeboksen med et tall som sa noe om total vanskelighetsgrad, ikke bare lengde.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg støtter Majorfans konklusjon: Det er antakelig noe litt rart med medlemmene på Miklagard!

At han kun skjønner sin egen humor og ikke andres er jo sånn det skal være.

Og at noen prøver å forandre noe uten å på forhånd kunne dokumentere et positivt resultat er rett og slett skrekkelig.

Hvilke konsekvenser kan ikke dette få?!?

Hihi. Moro er det nå lell :-)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Det alvorlige i dette tilfellet, GB, er at det ikke er fulgt demokratiske utredningsprosesser. Først må man opprette en komité, som deretter må lage et utvalg som sender forslag til endringene til høring til potensielt berørte parter. Forslagene går tilbake til utvalget som deretter lager et forslag som komitéen avslår. Deretter opprettes det et nytt utvalg som kjører prosessen en gang til og kommer til et resultat komitéen godkjenner. Forslaget blir deretter forkastet da generalforsamlingen synes det er feil farge på bakgrunnen av teeklossene...

Hadde ikke det forøvrig vært en idé? Skrive tallene på en farget bakgrunn som var lik de gamle fargene?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, jeg skjønner at du er i ferd med å bli vel bevandret i byråkratiske irrganger, Solskinn. Det verste er at ditt skrekkscenario faktisk er svært så virkelighetsnært i litt større sammenhenger.

Ideen din er en god kompromissløsning. Spørsmålet er om det viktigste er å få frem tallet, eller om det er å bli kvitt herre/dame-tenkningen. Jeg mener det siste er den eneste gode grunnen til å endre, og da tror jeg fargene bør helt bort.

Me fer no sjå korleis stoa er når sesongen kjem på hell :-)

Fan til møkkavær ute :-(

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

GB: Han?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Oj. Er du hun?

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Ganske fin også.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

hvem er fin??

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Hadde ikke du en date på Borre JM, eller feiget du ut?

Apestrek

over 17 år siden

Apestrek

"Jeg bruker GSM, fordi NMT-nettet nå brukes til ICE såvidt jeg vet. Sammenligningen er ikke helt god fordi GSM-teknologien er NMT-teknologien overlegen. "

En dame som snakker sik? haha. Den var morsom.
Men det fins jo geeky damer også da.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmmm, nei. Den tror jeg ikke på. Sjansen for at det skal være en dame her på forumet er i seg selv ganske liten. Når hun/han/det i tillegg klarer å hevde seg blant intelligensiaen (vel...), og attpå til er fin, er vel sjansen bare ørlite større enn å få hole in one på et middels par tre-hull.

Jeg er også fin. Til å være 73 år, vel og merke :-)

Majorfan

over 17 år siden

Majorfan

Apestrek: Hvis jeg hadde snakket slik da? "Jeg blir så opprørt når mannfolka tror at vi jenter ikke kan data". Men du har gjennomskuet meg.

Ihht til annen tråd så bør vi heller glede oss med nordmennene enn å drive tåpelige diskusjoner om betegnelsen på tee-steder. Siden jeg har skrevet under på det på den tråden, så får jeg legge inn årene på denne.

Apestrek

over 17 år siden

Apestrek

hehee.. "å kunne data". Fint uttrykk.

Glede seg over nordmennene? Bare fordi de er norsk? Næh. Jeg gleder meg over ettpar av dem. De to andre liker jeg ikke, så derfor er jeg sur i dag.

Apestrek

over 17 år siden

Apestrek

Forresten.

Nå har jeg tenkt på dette med teeklosser og farger og sånt. Det er mye enklere å komme til et hull å titte etter en farge, enn å gå bort å lese på hver jævla tee-kloss for å se om det står 55, 57, 62 eller 68.

Så det så! Vi mennesker scanner ganske så kjapt nemlig. Usability is king !

snappy

over 17 år siden

snappy

For noe Jæ..a idioter som ikke skjønner at dette er mye bedre en farger...

Gul tee sier ingenting... Banen kan være 6500m fra gul tee.. Eller 3800m på en annen bane.. DVS: Den sier ingenting.

På nye baner er det 7 teesteder... Hvilken skal du velge...

Rosa.
Rød.
Blå.
Gul.
hvit.
grå.
svart.

Eller hva nå fargene blir...

Det som er farlig med dette er at folk forbinder fargene med ett eller annet.

Rosa - Homo tee
Rød - Kvinnfolk tee
Blå - Kvinnfolk som tror de kan spille golf
Gul - Mannfolk som ikke kan spille golf
hvit - Mannfolk som kanskje kan spille golf
grå - Gode golf spillere, men som ikke tror de er så jævlig gode.
svart - Teestedet for de som virkelig kan spille golf.

Så over at det var prat om greenfee snikere.. .

Hvordan fikk han poletter til rangen, kan man ha glemt scorekort da han betalte greenfee... Syke suppe hue..

Apestrek

over 17 år siden

Apestrek

Syke snappyhue :)

hp

over 17 år siden

hp

Sikkert bare fyllesjuk.

Billigo

over 17 år siden

Billigo

Miklagaard er jo som kjent en tulleklubb, med en Mikkemus bane og et alt for innholdsrikt klubbhus! Grunne til at de skifter "navn" på tee stedene er helt klart ikke fordi norske golfere generelt trenger mer selvinnsikt eller golfkultur. Det er selvsagt et komplott for å kunne heve den skyhøye årskontigenten! Det koster vanvittig mye penger å skifte ut alle tee merkene. Det ligger hverken baktanke eller research i dette sludderet. Og som alle vet er det jo golfere på dette forumet som burde tatt seg av det meste som skjer i golf Norge! Vi er norsk golfs sjel, og burde bli skånet for slikt tull!

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jeg synes det er kult at Mikla gjør dette. Det er på tide at en del mennesker kommer seg til en tee de hører hjemme på - og hvis begrepet dametee forsvinner så kan det faktisk skje - kanskje.

Men fra en scientolog jeg kjenner ryktes det at tallene på tee er en satanistisk kode:

49 - antallet innlegg på Scangolf når noen har skrevet pent om Mikla
55 - antallet innlegg på Scangolf når noen har skrevet pent om Meland
59 - en tribute til David Duval og Annika Sørenstam
63 - det teestedet Lee Harvey Oswald ville spilt fra når han besøkte sine norske slektninger
68 - det teestedet som er nesten 69

Som man ser blir tallet 294 til sammen. Legger man sammen de tre tallene får man 15 (2+9+4). Legger man sammen 1+5 får man 6. Sammen med de to 6-tallene i 68 og 63 får man altså tre 6 tall. Alle vet hvem 666 er tallet til.....

Miklagard er altså egentlig en misjonsstasjon for djevelen - i følge scientologene. Derfor vil de sende John Travolta og Tom Cruise dit for å drive vekk de onde krefter. Matchplay mellom de to på lørdagen før baneåpningen....

Helt sant

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Vakkert Sam!

En tåre felles i nesegrus beundring!

Kevin

over 17 år siden

Kevin

svært imponerende Sam,kanskje ikke så smart av meg å lese den her midt i et møte...måtte holde godt på latteren:-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hihi, enig. Ingen ting er som en skikkelig konspirasjonsteori. Denne er blant de beste jeg har lest :-)

hp

over 17 år siden

hp

Jeg tror du har for lite og gjøre,for hp banene åpner snart så du slipper og sitte og gruble så mye he he.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

hp, man er da aldri for travel til å launche konspirasjonsteorier? forøvrig er vi enige om at det hadde vært fint med baneåpning

hp

over 17 år siden

hp

Det ser ikke så bra ut for det snør og regner annhver dag ere mulig,når det gjelder konspirasjonsteorier har jeg en altfor enkel sjel til og la hjernen vandre sånn som du gjør.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Nå skinner solen. Det blir slutt på konspirasjonsteorier - og bare golf...

hp

over 17 år siden

hp

Får hp den skinner en stund nå,er ikke noe kult og spille i stiv kuling og regn selv om man er underernert på golf.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her