Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Avstandsmåler - regler

Tomba

over 17 år siden

Tomba

Noen som har satt seg inn i dette.
Vurderer å kjøpe dette for å slippe å lete etter merker og vanningslokk.
Mener og ha lest et sted at avstandsmålere er lovlig og bruke nå, så lenge banen har sagt det er ok i sine lokale regler.

Noen som har tatt dette opp med banen sin for å få inn i de lokale reglene?

Synske Tommy

over 17 år siden

Synske Tommy

Flere og flere baner tillater bruk av avstandsmålere.
På Amatour på Miklagard i fjor var det ihvertfall tillatt med avstandsmåler.
Flere og flere bruker avstandsmålere enten det er "lov" eller ikke.
Vann renner nedover.
Utvikling går fremover.
Avstandsmålere er kommet for å bli.

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

Jeg syntes å huske at avstandsmåler med justering for høydeforskjell ikke er tillatt..?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

R&A har tillatt avstandsmålere uten slope.
det er opp til klubbene å avgjøre om det er godkjent å bruke disse i turneringer spilt på deres baner.

i selskapsrunder kan vel strengt tatt ingen nekte deg å bruke både slope og uten slope.

Medlem 08

over 17 år siden

Medlem 08

"R&A har tillatt avstandsmålere uten slope", skriver Yngve. For å være presis, R&A har godkjent at det i lokale regler tas med en bestemmelse om at bruk av avstandsmåler er tillatt. Men en slik innretning skal kun måle avstand, ikke noe annet. Uten en slik lokal regel, vil bruk av avstandsmåler være et regelbrudd.
Bruk av andre måleinstumenter vil alltid være et brudd på reglene, og ikke tillat en gang i selskapsrunder.
Til Toma: Kragerø åpner i sine lokale regler for bruk av "lovlig" avstandsmåler.

Fetisov

over 17 år siden

Fetisov

Jeg ler godt den gang noen kommer og prøver å nekte meg å bruke avstandsmåler i en selskapsrunde. Du kan jo prøve å håndheve dette, Medlem 08 å se hvor mange venner du får:-)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Er vel ingen plikt til å følge golfreglene ved selskapsrunde? Kan man ikke da styre og herje akkurat som man vil?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Etter de nye reglene er det kun kardemommeloven som gjelder i en selskapsrunde, Sunny Boy. Det er til og med lov til å ta med 35 køller i baggen.

Men se an hvem du spiller med. For husk, du har ikke lov til å plage andre ;-)

Tomba

over 17 år siden

Tomba

Selskapsrunde er vel også hc tellende om du velger det?
Da kan man vel i tilfelle ikke bruke avstandsmåler om dette ikke er omhandlet i de lokale reglene??

snappy

over 17 år siden

snappy

Slope er jo selvsagt ikke lov å bruke dersom man spiller en hcp tellende selskapsrunde Yngve.

Ser det er andre som viser til selskapsrunder. Hva er en selskapsrunde. Hvordan skriver en 12 hcp seg ned eller opp i HCP? Er ikke dette på en selskapsrunde. Trodde det jeg, men har mistet snøringen på hvordan dette skjer i dag. De skifter jo regler hvert år.

Banditt

over 17 år siden

Banditt

Hvem er så seriøse at de følger reglene i selskapsrunder.
For de fleste er selskapsrunder ren trening, med ekstra treningsslag innimellom, 2 eller flere baller, ballplassering til både bedre og værre lie, osv. Det er vel bare sylferske tullinger som fullt ut benytter golfreglene når de spiller selskapsrunder med tanke på handicapjustering.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Dette er vel et definisjonsspørsmål, i og med at vi i fjor fikk enda en form for golfrunde. Personlig har jeg vel - uten å ha reflektert nærmere over det - kalt en ikke-handicapjusterende runde for selskapsrunde, og en handicaptellende runde for nettopp det.

Tiden vil vise hvilke begrep som slår gjennom. Det enkleste er muligens å droppe hele selskaps-navnet og innføre handicaprunde og treningsrunde.

Da jeg skrev over her at i selskapsrunder er det kardemommeloven som gjelder, så mente jeg selvfølgelig treningsrunder. Om noen skulle være i tvil ;-)

gk

over 17 år siden

gk

Enig med Gunnar Bull. Det er kun i hcp tellende runder og i tuneringer
der dette har betydning. Hvis det ikke står i lokale regler så er det ikke tillatt med avstandsmåler.

Anbefaler at du forteller de du spiller sammen med at du går en treningsrunde hver gang du ikke følger reglene. Da er det greit for alle.
Folk slipper å bli sure på meg fordi jeg jukser.
Dessuten kan det være greit å gi bort putter for å få fortgang i spillet. Det er det ikke anledning til i hcp-tellende runder.

for å motsi meg sjøl så er det veldig dumt å ikke følge reglene. Spill alltid som det er en hcp. tellende runde. På den måten trener du på det samtidig.

Old Trafford

over 17 år siden

Old Trafford

Har selv lånt en slik måler i spania i vinter. Brukt den 6 runder og kan helt klart anbefale det. Har heller ikke brukt lenger tid pr runde.
Vurderer sterkt og kjøpe en selv.
Har forsåvidt ikke sjekket dette med lokale regler på banene, har justert hc som vanlig, dette er vel da sikkert feil....??

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Snappy,
les det GB sier, så skjønner du hva jeg mener. jeg skjønner hvorfor du stiller spørsmålet, for tidligere så var enhver runde som ikke ble definert som noe annet en tellende runde, mens nå skal vi definere de tellende rundene på forhånd.

poenget er vel da: Hvis man spiller turnering, eller hvis man har forhåndsbestemt at en golfrunde er tellende for hcp justering, da må man følge reglene på nøyaktig samme måte.

spiller man tøysegolf eller en koserunde med kompiser, så kan man spille med slope og mulligan og alt man vil.

det gjelder vel bare å skille disse fra hverandre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her