Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lengde på Driver

Mike Slicen

over 17 år siden

Mike Slicen

Fant denne nettsiden
http://customgolf.no/index.php?option=com_content&task=view&id=58&Itemid=1

Når dere kjøper en driver, er det noen av dere som får denne tilpasset i lengden? I artikkelen til customgolf så står det at de fleste drivere ligger på 45-46" og lengden på driveren de bruker på PGA tour ligger på 44-44.5” i snitt. 1 Inch er 2.54 cm så det er snakk om en god del cm. Så på LPGA for noen uker siden og da var det en dame fra japan eller kina. Hun var litt over 153 cm og slo med en driver som nesten like lang som hun var.

Hallooooo

over 17 år siden

Hallooooo

Ingen som har noe input?

Input

over 17 år siden

Input

Fikk tilpasset driver i fjor vår (full custom på en øy på Vestlandet). Jeg er 1,73 høy, 11,1 i hcp. og havnet på 43,75". Hadde spilt på 44 tidligere, så forskjellen i lengde var ikke enorm, men nå vet jeg i hvert fall at jeg har riktig lengde.

Man slår selvfølgelig lenger med lange skaft på perfekte treff, men det er jo ikke så ofte man treffer sånn som hacker. Hvilke driverlengder de bruker på PGA og LPGA er ikke så veldig relevant for oss normale mennesker.

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg slår ikke lenger om jeg øker lengde på skaftet på driveren min. da øker også den følte tyngden og jeg har målt at selv 1,5 tomme ikke gav noe mer køllehastighet.
Derfor er tilpassning viktig:
1. for å ha en lengde man mestrer
2 for å ha en følt tyngde som stemmer med svingen og settet ellers.

de lengste driverne har også lettere hoder for å ikke bli for tunge å svinge. et lettere hode er mindre stabilt i treffet enn et tyngre.

At driverlengden på PGA er vesentlig kortere enn de man får kjøpt i butikken er meget betenkelig og meget relevant for oss. De har den lengden fordi det optimerer lengde og kontroll og vi, vi kontrollerer neppe driveren bedre enn dem. Derfor spiller bla jeg 43,5" og får like mye fart på det som lengre drivere, altså...

Reodor Felgen

over 17 år siden

Reodor Felgen

Har merket meg at Annika Sørenstam har 2 inches lenger driver enn Ernie Els. Dette faktum alene forteller meg at det meste som skrives om driverlenge bare er piss.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Hvis du klarer og utnytte potentialet i et lenger skaft, vil du få større køllehodehastighet.

Lengre skaft gir større moment og er dermed tyngre og dra rundt. Er du sterk nok kan du fortsett og øke hastigheten med å øke skaftlengden. Intill du blir tatt igjen av at det er så tungt å dra det hele rundt at du begynner å få lavere hastighet igjen.

Longdrive gutta er stort sett store bamser og bruker opptill 50 tommers skaft i turneringer. Det er ikke fordi 48 - 50 tommers skaft gjøre at de slår kortere for å si det sånn.....

veggiss

over 17 år siden

veggiss

simen: max lengde på ld ble for et par år siden satt til 48", så det er ingen av gutta som har lengre drivere enn det.

hp

over 17 år siden

hp

Men blir mere ustabilt på retning jo lenger skaft man har.

Reodor Felgen

over 17 år siden

Reodor Felgen

Det er en myte at et lengere skaft er mer ustabilt.
For meg var det omvendt: Synest jeg slo for dårlig med et standard skaft så jeg gikk til en køllemaker og fikk kappet det ned til 44 tommer. Stabiliteten ble riktignok bedre fordi jeg fikk snaphook på 4 av 5 utslag. Flere protimer hjalp heller ikke, så proen foreslå å kutte enda mer.
Men først hadde jeg lyst å prøve min egen teori som gikk ut på at snaphook forårsakes av at køllehodet har kommet forbi grepet i svingen. Ergo så måtte køllehodet bremses litt. Da hadde jeg to muligheter, enten å øke vekta på hodet eller forlenge skaftet. Jeg likte best den siste ideen og økte lengden fra 44 til 47 tommer. Det ble midt i blinken. Drivene traff fairway og lengden på slagene økte enormt. Etter dette har jeg kommet ned i 4 i hcp og hatt 3 andre drivere på 47 tommer (selv er jeg bare 1,77m høy) og jeg har sjelden utslag som ikke havner på fairway eller i kortrøffen. Lengere skaft ga rettere og lengere slag for meg.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Myte og myte... Jeg tror heller du er unntaket som bekrefter regelen, for selv om din erfaring er at lengre skaft ga bedre stabilitet, så er det vanskelig å bestride logikken i det motsatte.

Personlig har jeg alltid slitt med stor spredning med driveren. For et par uker siden prøvde jeg å gripe ned tre-fire centimeter, og så langt vil jeg si det har vært en suksess. Ballen går nok 10-15 meter kortere, men retningen er atskillig mer stabil.

Enig i at det er lettere å snaphooke, men det gjør jeg helst hvis jeg feiger ut i nedsvingen og "stopper" svingen før jeg treffer ballen. Griper jeg ned, føles det lettere å slå innenfra og ut, fordi køllehodet reagerer mer som et jern.

Fordi skaftet blir kortere.

Men jeg tror ikke jeg kommer til å skifte skaft. Egentlig passer det meg utmerket å kunne justere dette selv. Er det trangt og jeg føler meg utrygg, griper jeg ned, kanskje hele to tommer. Er det langt og bredt og jeg er kongen på haugen (i egne øyne, seff), kan jeg bruke full skaftlengde og slå lenger.

Input

over 17 år siden

Input

Jonag: Enig i at det er relevant at de bruker kortere skaft enn det man får kjøpt (jeg tenkte mest andre veien), men de driver uansett på et helt annet nivå, med helt andre marginer, så man bør få tilpasset køllene til ens egen kropp, sving, teknikk og evner.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Veggis sakset dette fra nettet angående max lengde på driver i long drive :

"Maximum club length is determined slightly differently from the USGA. Maximum length permitted is 50 in. but is measured with the club at a right angle to the ground (90 deg.) from the lowest point to the highest, coresponding to a USGA 48 in measurement Clubhead size is maintained at a maximum of 460 cubic centimeters."

og :

"Long drive clubs, which are always drivers, are different in many ways from consumer clubs. Until the recent club length limitation rules, the shafts were much longer than a normal 44in. (112 cm) shaft, sometimes exceeding 55 in. (140 cm). In 2005, the 50 in. (127 cm) limitation was introduced."

jonag

over 17 år siden

jonag

Man skal ikke bomme særlig mye på sweetspot før man taper både 5 og 10% kraft. Det blir 10-20m det. Så jeg anbefaler å ha kontroll og treffe der man skal. Det blir det best gjennomsnittelig lengde av.

Men Input, stort sett er vi jo dårligere til alt ift proffene, så jeg kan ikke skjønne at vi skal kunne spille med lengre skaft enn dem...

Input

over 17 år siden

Input

Jeg har tydeligvis vært litt kjapp og uklar. Satt på jobben og burde egentlig gjort andre ting. Jeg mente opprinnelig ikke å si at vi skulle bruke lengre skaft enn proffene, tvert imot. Men så er det jo slik at uansett bør man få køllene sine tilpasset seg selv, og ikke henge seg opp i hva andre bruker.

Hallooooo

over 17 år siden

Hallooooo

Det er mange innlegg som forteller deg at du burde få jernene tilpasset men ingen nevner driveren. Mange kjøper en driver "off the rack" og klager over at de slicer etc etc. Så kjøper de en ny en i håp at den fungerer bedre. Sikkert mange som har ørten drivere hjemme som de ikke bruker mer fordi den ikke er tilpasset i lengden men kun skaft flex og eventuelt grep.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her