Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norges mest spennende og utfordrend bane

`39

over 17 år siden

`39

Da jeg vet omtrent null og nix om Norske baner, ville det vært OK å få vite om hvor jeg finner de mest spennende og utfordrende banene.

Ei vanskelig/umulig Alcratraz-øy i Norge? Andre spennende og utfordrende påfunn som stimulerer min noe dalende golf-interesse?

Blir alt for likt, blir det fort kjedelig for spennings-søkere. Utfordringer jeg/vi kan besøke, selv med høyt HCP?

Vel....

over 17 år siden

Vel....

Blir nok desverre brennt levende for dette forslaget:

Dra til Meland, Bergen

Den er annerledes.

gunnar

over 17 år siden

gunnar

Mest utfordrende er nok Meland, spill denne fra hvit og jeg garanterer deg at du skal spille usannsynlig god golf for å gå under par. Bjaavann fra svart er også et godt tips. Tøff nok i massevis dersom det er vind tilstede. Ellers er også Miklagard fra svart tøff, mye pga lengden og at man pga dette nesten ikke har wedge inn til greenen utenom par 5 hullene. Dette er ihvertfall min mening. Har også hørt mye om at Narvik er vanskelig men jeg har ikke vært der så jeg kan ikke uttale meg om den.

Anders

over 17 år siden

Anders

Jeg har ikke vært der, men Valdres golf sin bane (9 hull) har fått mye skryt, bl a for at det ene hullet ligger på en øy, og det skal dessuten være veldig fint område.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Narvik GK i Skjomen er den mest krevende jeg har spilt i Norge. Mange skumle hull der. Man skal være veldig presis for å spille bra der. Men den er nok endel lettere for bogeyspillere enn par-spillere. Mange doglegs der man må være på rett side av fairway, hvis ikke må man skru seg rundt trærne der man ikke kan gå over. Eventuelt kakke seg rundt dem :)

Har ikke spilt Meland enda, men i år står den på listen. Det er visst en lignende bane.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Har nok ikke spillt mange nok baner i Norge til å "dømme",men Valdres er nevnt her. Den er spesiell,og ganske krevende på endel av hullene og ikke minst utrolig vakker natur rundt hull 1-3 ute på øya.
Norsjø i Telemark er også en av mine "favoritter",spesielt par 3 hullene,ikke minst hull 11 langs vannet og nesten 190m langt. Banen er kanskje litt kjedelig på noen av de litt lange hullene,men som sagt par 3 hullene kan gi deg mange grå hår:)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Host host... Holtsmark... Host host

Matthias

over 17 år siden

Matthias

Som vi säger i Sverige.. HMG FTW

`39

over 17 år siden

`39

Tusen takk, Valdres høres spennende ut, med øy-løsningen, og som nevnt over vakker natur.

Meland virker, spennende og sikkert flere baner også.........

Kevin....Av og til virker 190 m helt umulig for meg, men hvis tee-en ligger høyere en fairwayen er dette også mulig for meg og mine venner.

Hva tror du? Max ca 120 m. (for oss), men da blir det ofte litt upresist.

Natur og spenningselskerne takker og ønsker alle gode tips :-)

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Hullet på Norsjø er signaturhullet deres,kan sees her http://www.norsjo-golfklubb.no/bilder_hull11.html
Det ligger endel høyere som du ser,men selv fra gult og vindstille er det en svært tøff green å nå. Alt i alt så liker jeg den banen godt

`39

over 17 år siden

`39

Hei igjen!

For meg/oss er det også mulig å starte fra rød tee. Dette grunnet noen kvinner og andre menn har 36 i HCP.

Vi liker utfordringer, og endel er nok bedre enn de 36 vil tilsi. Vi/jeg er nå i den posisjonen at om det skal bli gøy å fortsette med golf, må vi oppsøke noe "tøft".

Vind i håret og hjernetrim utfordrer oss uansett hvor vi har spillt tidligere. Norge er vel landet?

snappy

over 17 år siden

snappy

Om du har 36 hcp er vel å få par på et par av hullene på din hjemme klubb mer en nok utfordring... Tåpelig

Slice

over 17 år siden

Slice

Nøtterøy fra svart er en utfordring,eller holtsmark kan by på litt av hvert

Ehm

over 17 år siden

Ehm

Spille fra svart med 36 i handicap? Gi dere nå da.

`39

over 17 år siden

`39

Ja, snappy. Hjemhlubben min er nok en av de vanskeligste å skrive seg (lovlig) ned på.

Likevel føles det ikke så tåpelig å ønske noe annet. Vanskelig, spennede og utfordrende, selv om man ikke er verdensmestre.

Det gjelder mer motivasjonen og spenninga ved å spille en "ikke-kjedelig" bane.

Forstår "motstanden" fra enkelte, og sikkert berettiget nok for de fleste av oss, ca. 30 pers.

Likevel ønsker de aller fleste av oss en bane liknende Valderes. Dårlig eller god hjemmebane og omkrets.

Å tråkke de samme løyper om og om igjen blir lett kjedelig for de fleste av oss.

Spenning og motivasjon inspirerer :-)

`39

over 17 år siden

`39

Rettels:

I annet avsnitt. Å ønske annen utfordring enn den vi får i våre respektive hjemklubber.

Det er riktig at hjemklubbene er vanskelige nok for noen av oss å skrive seg ned på, men hvor er spenninga?

Man treffer fairway eller green, men klare man å treffe et vanskelig mål på over 120 m ? (Valdres).........

Alle golfere er ikke like, noen er de med beina trygt plantet på jorda, mens andre er "fallskjemhoppere"

Greitt, si hopp i fallskjerm da, men om en ønsker spenning i hverdagen med gode venner, hvor reiser man da?

spenning?

over 17 år siden

spenning?

Det eneste du trenger å gjøre er å droppe alt som heter handikap. ta med deg noen av dine beste venner på en golfbane. ha også med 18 pils. den som vinner hullet må drikke en pils. på slutten av runden har nok alle samme handikap. kan bli litt spenning ut av det :)

Simen Østnor

over 17 år siden

Simen Østnor

Elverum fra hvit er en morsom utfordring hvis banen er i fin stand.

snappy

over 17 år siden

snappy

Denne personen som går som '39 er nok ikke ute etter lengde. Men smale litt merkelig hull der man ikke treffer fairway hver eneste gang.

Da vil jeg annbefale Sorknes eller Onsøy om du er fra østladet. Da får du en mikke mus bane som du spørr etter om jeg forsår der riktig.

Er veldig vankelig for oss her inne på forumet å annbefale deg en bane om vi ikke vet hvilkeutfordringer du er ute etter. Er det vann rundt greenene, bunkre, mikke mus eller hva er det du mener med utfordringer.

Eller trenge du bare forandring. Da kan du jo alltids prøve en av de mange golf banen vi har i Norge. Hvilken som helst er nok ikke lik din hjemme bane.

Tilslutt vil jeg spørr deg om hvilke bane som er din hjemme bane. Ettersom du sier denne er vanskelig å skrive seg ned på. Dette vil hjlpe oss i å beskrive/annbefale en annen helt ulik bane til deg og dine venner.

snappyfan

over 17 år siden

snappyfan

Snappy har helt rett. Vi må vite litt mer om hva du egemtlig er ute etter. Meland vil selv fra rød gi den følelsen av at du må vite hvor du ønsker å lande. Det nytter ikke å slå til ballen så hardt du kan og så gå til stedet den landet og slå videre. Det er en tenkende manns golf course og alle problemene rundt greenen, bunkre, rough, vann osv gjør det enda mer spennende.
En rekke baner i Norge er bygget som driving ranges med hull. HVis det er det du mener med kjedelig så er baner som Meland, Hauger, Arendal, og mange andre interessante. Hvis det er baner der du kan få best mulig score på en artig bane så liker jeg Drøbak.
Tyrifjorden, Kongsberg, Onsøy, Haga, Hakadal, Borre og Larvik er også baner jeg liker godt

Koll

over 17 år siden

Koll

Trådstarter tuller vel med oss. Han søker utfordringer og og anderledes golfbaner, med et høyt handicap (>30?). Litt søkt?
Prøv Krokhol, Østmarka, Kjekstad, Drammen/Skoger og Oppegård. Alle disse er baner jeg har forlatt etterhvert som mitt hcp. er blitt lavere. Disse banene er trange, kuperte og dumme, men passer likevel godt for høyhandicapere. God tur!

`39

over 17 år siden

`39

Takk for alle anbefalinger. Valdres blir nok en bane som må prøves. Ellers er det ikke nedskriving av HCP som er viktig, men spenning uten øl :-)

Det betyr ikke noe om banen er en såkalt liten mikke mus. Spenning og utfordringer finnes vel på små baner også? snappyfans oppsummering av ønskelige problemer, trigger nyskjerrigheten.

Våre hjemmebaner er to 9-hulls 0g to 18 baner som nok ikke er spesielt spennende for oss, som har vanket der i lengre tid.

Takk igjen alle dere som har fortalt hvordan dere opplever de forsjellige banene i landet. Vi bør nok reise litt mer i ferien :-)

hallo

over 17 år siden

hallo

snappy, hjemmebanen hennes er Kvinesdal, skjønnte du ikke det?

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Her er Scangolfs liste basert på hvilke baner det er vanskeligst å score stableford-poeng:

http://www.scangolf.no/banestat/genvansk.asp

Den vanskeligste banen defineres som den banen hvor spillerne har lavest gjennomsnitts poengsum på 18 hull. Kun runder registrert av spillere med et lavere hcp enn 36 blir tatt med i betraktning. Baner rangeres ikke før det er registrert 50 runder.

`39

over 17 år siden

`39

Blir litt feil å informere om hvilke baner det siktes til.

Ikke fordi de nødvendigvis er kjedeligere en andre, men for de som for det meste spiller de samme banene om og om igjen, blir det ikke så spennende i lengden.

Til '39.

over 17 år siden

Til '39.

Du starter tråden med: "Da jeg vet omtrent null og nix om Norske baner, ville det vært OK å få vite om hvor jeg finner de mest spennende og utfordrende banene."

I ditt siste innlegg sier du;"Blir litt feil å informere om hvilke baner det siktes til.

Vet du hva du vil?

`39

over 17 år siden

`39

Det var et svar til snappys siste avsnitt.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

der han spør etter din hjemmebane? blir litt rart å lese det slik, for du snakker om "baner", og du har bare en hjemmebane.

`39

over 17 år siden

`39

Ja Yngve, jeg har bare en hjemmebane, men to av oss eier andeler i to baner. Hvis du leser hele tråden og ikke bare plukker ut enkelte setninger vil du lettere forstå.

Ellers slutter jeg å svare på slike spm nå.

Ulff

over 17 år siden

Ulff

Jeg er rimelig lei av Kvinesdalhopen nå.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg leste hele tråden, og ønsket bare en oppklaring. ingen grunn til å ta slik på vei......

Tom

over 17 år siden

Tom

`39.Når du spør etter en utfordrende bane bl.a.for høyhandicappere;antar jeg at du egentlig også mener å spørre om en "morsom" bane å spille.En singlehcp `er vil vurdere dette helt annerledes.Ikke minst fordi han/hun evt.kan spille fra hvit/sort tee.Noe som bare er å glemme for en høyhcp `er på enkelte baner.(Med mindre du er skapt av Walt Disney og heter Anton.)
MEN; ut i fra det du sier er jeg rimelig sikker på at dere vil ha flotte dager på : Valdres,Kvinesdal,ikke minst på Norsjø hvor et par hull er verdt turen alene,og til slutt på Eda Golfpark et lite stykke inn i Sverige fra Charlottenberg.(Nesten i Norge.) Prøv disse:God tur!

Tromsø

over 17 år siden

Tromsø

Hvis du virkelig ønsker å teste psyken din er det Meland, Narvik og Tromsø du skal spille...treffer du ikke fairway i Tromsø kan du bare glemme å score. Kommer du unna med par på hull 1, 2, 4 og 5 i Tromsø, kan du trygt klappe deg selv på skuldra !
Når du ikke frem i dogleggene i Narvik, som f.eks. på ett hull er over 90° gjelder det samme. Og greentreff der er heller ingen selvfølgelighet. Det ligger mange knuste golfdrømmer igjen på den banen...

`39

over 17 år siden

`39

Hei Tom. Du har rett i at det også er morsomme baner vi ønsker. Vi har ulike HCP, men ønsker å reise sammen, da noen begynner å miste interessen for golf.

Tromsø: Det er nok ikke psyken eller scoren som er viktigst, vi ønsker litt spenning og ha det gøy sammen på golfbanen, i endel av ferien :-)

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Jeg ville ha anbefalt Holtsmark som en særdeles utfordrende bane hvor du kan spille man or mouse hele tiden. Går du for pinnen og lykkes, så blir det god score. Straffen for å ikke lykkes er hard og brutal. Det er hele tiden valgets kvaler som gjelder på denne banen. Layouten er også outstanding med par 3 hull over raviner, trange par 5 hull, ondulerte greener, masse bunkere m.m. Så hadde det vært meg så hadde valget vært enkelt. Bare husk å ha med deg nok baller på tur.

Tromsø

over 17 år siden

Tromsø

Gøy på banen i ferie, kombinert med uteliv av en annen verden gjør Tromsø til et soleklart førstevalg ! Der kan du spille golf 24 timer i døgnet fra slutten av mai til tidlig august.

`39

over 17 år siden

`39

Valderes er oppført på listen, heved også tromsø, nordens paradis, men hvor er Holtmark?

bobo

over 17 år siden

bobo

Holstmark er utenfor Drammen

`39

over 17 år siden

`39

Tusen takk for svar, bobo.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

jeg synes absolutt ikke Holtsmark burde rangeres som en vanskelig bane. Jeg har scoret bra der alle ganger jeg har spilt den.

Ivrig

over 17 år siden

Ivrig

Holtsmark er en morsom bane ulik de andre banene vi har her i Norge ( i hvertfall de jeg har spilt i Sør Norge ). Kanskje ikke så vanskelig hvis en spiller safe. Den krever stort sett fairwaytreff og greentreff for god score. Hvis du ikke har dagen krever den god teknikk i bunkerne. Jeg synes den er veldig morsom med en utrolig layout, variert og fin. Det som kan trekke ned er jo som kjent fairway og leire som ikke går så godt sammen.
Har også hørt at Evje ved Moss skal være ganske så fin men har ikke spilt den. Står på listen for i år.
Når det gjelder Valdres så var den fin da jeg spilte den for 2 år siden. Ikke så artige greener les ondulerte, men veldig vakker der den ligger uti vannet ( første 3 hull ) Det som var rart var at det var veeeldig langt å gå fra range/ klubbhus og til første tee. Måtte spørre etter veien........!

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Holtsmark er absolutt en av favorittbanene mine å spille i Norge. Kult å spille inn på små greener med store onduleringer.

Bjaavann fra svart syns jeg var veldig vanskelig. Men sist vi spilte amatour der blåste det noe helst sinnsykt. Håper på bedre vær i år :) Men ønsker man utfordringer er Bjaavann i Kristiansand et utrolig bra anlegg (uansett handicap).

Flise

over 17 år siden

Flise

På vei opp til Tromsø, burde du stoppe i Verdal og spille på Stiklestad.. Forløbig bare 9 hull, men de åpner siste 9 nå i år. Det er en veldig bra bane, og bedre blir den..Midt Norges beste.. Og så kan du levere lotto samtidig, når du er der oppe..

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her