Runar Nyrud
Når man først skal kritisere AmaTour spillere så får du vel kanskje bruke riktig fakta ? "Når vi da vet at selv lavhandicapperne på AMA Tour bruker 80-90 slag"..... På sist Amatour var det 34 av startfeltet som bruke 80 slag I SNITT på 2 runder eller mindre.
Jeg slutter ikke å forunder meg over dere som kritiserer folk for dårlig score på dette forum.... Det virker nesten som om dere ikke vet hva golf er ? Prestasjoner VARIERER. Dine prestasjoner VARIERER. Selv Tiger varierer...... Det finnes da MASSE proffer som kan variere 10, kanskje 15 slag, da vil jo amatørene variere MER !!?? Bør da norske amatører være bedre enn alle andre da eller ?
Hcp systemet i Norge er slik at man skriver seg ned, og opp er frivillig til du kommer under 4,5 eller noe slikt. Det er rimelig enkelt å skrive seg ned, men tar lang tid å komme opp... Hcp systemet er bygget slik at det skal reflektere spillerens spillestyrke på sitt beste. Ofte kommer slike "beste" runder på hjemmebane. Hvis du da forventer at folk skal spille TIL eller UNDER hcp på utebane hver gang, eller ofte, bare pga. at man har lavt hcp... ja... det blir litt rart.
Golf er et underlig spill. Enkelte dager er det lett... Andre dager er det et helvete... Det forsvinner ikke med lavt hcp !! Det forsvinner aldri. Golf er en gåte uten løsning, en jakt på det perfekte som ikke finnes.... Ikke mine ord men....
Jeg synes det smaker av litt jantelov med en liten kladd missunnelse atpå når man rakker ned på folk som har hatt en / flere dårlige turneringer. "Jeg har høyere hcp men jeg hadde spillt bedre, de andre jukser med hcp..." ??? Er det det som er "problemet" ?
La oss ta Tyrifjord... En 5 hcp får rundt 5 slag. Da skal han spille banen på 77.... Forhold som gjør at scoren går opp (utenom en dårlig dag): Det er konkurranse, nerver og ukjent bane for mange. La oss si, for å være forsiktig at dette utgjør 3 slag. Da er man oppe i 80.
Spillere på feks. Drøbak og Kongsberg sies å ha et lavere hcp en snittet pga. en lettere bane. La oss si at disse er 2 slag lettere. Da er man på 82.
Så kommer dette med spilleforhold, vær, flaggplasseringer osv.....
En kompis av meg var med på en Amatour for litt siden. Han har bare spillt golf noen år, han har blitt rimelig god på kort tid, men turneringserfaring er det dårlig med...... Jeg har spillt 100 runder med han, og han spiller nesten alltid godt, og er ofte under 80, selv på utebane (noe jeg aldri er...). Han sprakk fullstendig scormessig... langt over 90..... Det har ikke skjedd på LANG tid.
Men ærlig talt folkens: han stiller opp, følger alle regler både for påmelding, hcp justering osv.... Og så blir han da karakterisert som hcp jukser og snik av dere. Jeg synes det er smålig.....
Spill dere ned selv ihht. reglene. Klarer dere ikke det har dere ikke fortjent plassen på AmaTour, og da får dere aldri testet hvor mye værre det blir "når det gjelder". Dere kan gjerne kritisere systemet, men å kritisere dem som bruker det blir for dumt synes jeg..
Jeg sier ikke at AmaTour er bra. Jeg sier heller ikke at den er dårlig. Noen scorer dårlig, andre bra. Så enkelt, så brutalt.
Jeg selv var +13,7 over par i snitti 2003, altså 85,7 hvis man tenker par 72. Jeg er ikke fornøyd etter en 86 runde. Absolutt ikke. Jeg varierte fra 76 til 108 slag... det er 32 slag det.... Fytti H**** å forbanna jeg var etter den 108 slags runden... 38 putter og 1 greentreff.... Jeg forstår ennå ikke hvordan det er mulig.... 3 dager etter spillte jeg 82 på en bane jeg aldri hadde spillt før.
Av 48 runder med stats i 2003 var det 8 runder på 90 eller mer. Jeg hadde 17 runder dårligere en skamgrensen (30 poeng), 16 runder mellom 30-33, 9 runder mellom 34-36 og 6 runder mellom 37 og 42 poeng.
Hva er poenget med dette; jo jeg følger hcp systemet 100%. 100 % !!!! Jeg skriver meg ned når jeg må (selvom jeg ikke har lyst :-) ) og opp etter HVER runde (også selskapsrunder). Og jeg garanterer dere: hadde jeg gått sammen med en av dere kritikere under en av de 8 rundene (eller en av de 16 rundene mellom 85 og 89) så hadde dere tenkt at jeg er hcp snik også.. Fordi vi som har lavt hcp vi skal være dritgode hele tiden. Jeg kaller det liten innsikt.
Jeg husker godt at jeg spillte sammen med folk på 20 i hcp når jeg hadde grønt kort... fytti katta hvor gode de var... det kom jeg aldri til å klare... Så raste det nedover og 18 var målet, det klarte jeg og jeg så på singelhcp'ere som "proffer og uoppnårlig", det var det ikke, men mye værre å komme seg ned til 18. Mitt laveste hcp har vært rundt 5 og jeg følger ikke at jeg har "fått ut alt", men det er MYE vanskeliger å lure banen for flere slag nå..... Det er ikke noe problem å få par på et hull.... faktisk har jeg hatt birdie på alle hull på Kongsberg... problemet er bare å få 18 stk. på en runde.
Missforstå meg ikke, jeg skulle ønske at nivået i Norge var høyere... Men det er ikke det... og det blir ikke bedre av å kritisere spillerene som forsøker å bli bedre ved å spille turneringer.... de hadde IKKE blitt bedre av å spille selskapsrunde på hjemmebane.