Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Få opp farta !!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg er IKKE tilhenger av at man skal "løpe golf" på 3 timer, jeg ER tilhenger av at man skal ha tid til å spille MEN:

Hører jeg setningen "de bak venter jo ikke på oss" en gang til så spyr jeg !!!! ;-) Og det etter å ha vært "tidspoliti" bare 1,5 time (i år)....

Senario hentet fra i dag: Starter ut med "tidspoliti-bilen" og ser at hele hull 12 (par 5) er ledig. Ber dermed de på hull 11 om å sette opp farten. De ser rart (?) på oss og svarer at de hindrer ikke de bak seg... "De bak har ikke ventet på oss....". Ok sier vi, da sørger dere for å få opp farten, dere har et hull ledig foran dere, så skal vi få de bak dere til å få opp farten.

Så kjører vi til de som er bak. Nei vi holder følge med dem foran vi, det er jo bare 1-2 minutt siden de gikk av greenen, og vi er jo klare til å slå ut....

Resultat, det viser seg at det er 2 (to !!) hull ledig foran "ball 1".... Vi "passer på" og snakker med de igjen når de kommer til 14 tee. Samme historien igjen.... De hadde brukt 3 timer og 45 minutter på 13 hull.... De BURDE vært 2 hull lenger frem....

Begge baller har forsåvidt rett... ball 2 presset ikke på ball 1, fordi ball 1 ikke gikk fra dem... og resultatet bli en runde på 5 time istedet for litt over fire (eller noe slikt).....

Jeg skulle likt å høre om de klager på oss... vi prøvde å være "hyggelige" men....

Regel nr. 1:
DRIT i dem bak deg, HOLD følge med dem FORAN !!!!

Regel nr. 2:
Når du blir bedt om å få opp farten, uansett om det er årsaker til det som er "gode", svelg stoltheten, ikke gidd å diskuter, svar bare "ja det skal vi" og gå på. Sørg for å vær HELT i hæla på de foran.

Etter mitt lille hjertesukk....: Utenom "opplæring" av grønt kort spillere, og "repetisjon" til alle om å holde farten oppe: hvilke tiltak kan man ha for å bedre farten ? Hvordan bør marshal tjenesten fungere ? Hvilken straff bør gis ? Høyne greenfee og 100 kr. i rabatt til de som går på tiden ? Elektroniske systemer ?

Vi her på scangolf kan begynne med å forklare regel 1 til alle som vi hører sier "de bak måtte ikke vente på oss" !! :-)

Frode

over 21 år siden

Frode

Helt enig! I dag gikk vi bak tre unge menn som så ut til å gå i sirup. De somlet noe helt infernalsk. Når vi spurte pent om de kunne tenke seg å gå litt raskere fikk vi vite at de gikk i sitt eget tempo.. Høydepunktet var når de la seg ned ved siden av green 16 og tok en hvil før de puttet. Det var relativt trangt mellom ballene i dag så det ville ikke nyttet noe særlig å gå igjennom, bortsett fra å være kvitt et irritasjonsmoment. Det er viktig at man passer på å presse på de foran slik at ikke hele feltet slakker farten ned i sneglenivå.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Til forsvar for en del unge menn kan dette sies. Unge menn er de som slår lengst. Er man i stand til å nå et par fem på to må man nødvendigvis vente til de foran har gått av greenen. Dermed kan det av og til se ut som somling, når enkelte venter på å få sikker avstand. Ellers er jeg helt enig i at man skal holde følge med de foran. Simen.

Terje

over 21 år siden

Terje

Til alle dere som kanskje har litt å gå på ift tempo - ta en titt på denne reportasjen, så slipper dere kanskje hissige spillere i gruppen bak.... (krever trolig bredbånd)

'http://golftimmen.golf.se:80/extra/news/?module_instance=2&id=206');

Terje

over 21 år siden

Terje

tidligere var jeg selv litt sein. Selv mente jeg at jeg ikke somlet, men når jeg tenker tilbake så ser jeg at jeg var MEGET sen. Uten gode rutiner stresser man samtidig som man er sen.

Frode

over 21 år siden

Frode

Noe annet som irriterer sjorta av meg på banen, og som også sinker spillet er når man er uheldig å komme på nabofairway. Noen tusler rett inn på fairway, stiller seg opp, tar 42 prøvesvinger og tusler bedagelig videre på feil fairway uten så mye som å kaste et blikk bakover på de som må vente for å slå ut. Det er jo helt problemfritt å slå ut mot folk 150 til 200 meter unna dersom de ser på den som slår. Jeg spiller mye på Nes, her er sent spill et kjempeproblem. 4t30m i går, 4t45m i dag.. Moralen er, se bakover, det kan hende det står noen å river seg i håret..

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Med fare for å få 100 apekatter til å falle ned fra trærne, så er det sakte spillet straffen for at grønt kort kursene er for "enkle" og har feil fokus i kombinasjon med at nordmenn ikke vil skjønne at det finnes andre mennesker enn seg selv. Dessuten tror alle nordmenn at enhver runde er US Open og bruker tid deretter, leter etter alle baller i 10 minutter, 6 prøvesvinger på hver ball og lange diskusjoner om køllevalg med mer (som jo ikke er lov hvis man skal skrive seg ned).

Selv har jeg gitt opp - Norge er et U land på tempoet og det vil ikke endre seg.

Simen; om det er unge eller eldre er helt irrelevant. Å slå langt ,kan vel uansett ikke være problemet hvis de ligger og kuler'n ved greenen.... Dessuten så er det mange unge "hotshots" som er verstinger der de går og måler puttevinkler på selskapsrunden sin som om det sto om Kongepokalen....

Runar setter fokus på en helt riktig misforståelse - du skal se like mye på ballen foran som ballen bak....

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Smilende Sam, jeg er helt enig i alt som stå over om at div. former for somling er både irriterende og unødvendig( som å ligge på greenen) . Gjorde bare opppmerksom på at tilsynelatende somling ikke alltid er dette ,men venting på sikker avstand til fligthen foran. Simen

Carsten

over 21 år siden

Carsten

Vel, det virker på meg som det er to ryggmargsreflekser som deles av mange golfere: Den ene er å ergre seg over at flighten foran ALLTID går for sakte og den andre er å skylde på opplæringen når noe ikke funker smertefritt. Det første er like riktig som at den andre køa på Kiwi ALLTID går fortere enn din. Det andre hadde vært helt relevant dersom man kunne anta at det er nybegynnere eller grøntkortspillere som sinker spillet men det er slett ikke min erfaring etter femten år på golfbanen. Å si at langsomt spill er grøntkortkursene sin skyld er som å skylde på kjøreskolene fordi sinsenkrysset står klokka kvart over fire. Problemet er at mange baner i Norge, særlig i østlandsområdet, er smekk fulle. Det finnes ikke noe saktespillgen som injiseres i alle nordmenn på fødestua. Grunnen til at spillet eventuelt går saktere i Norge enn i andre land er at få andre land presser kapasiteten så langt opp mot max i så lange perioder. Det går fulle flighter ut med 250 meters mellomrom timevis i strekk og da blir det nødvendigvis stanging. Når det er kø på veien så er det faktisk ikke fordi en eller annen tante ligger i 60 med fri motorvei foran seg. Det er kø fordi det i perioder er flere biler enn veiene kan svelge unna, eller i dette tilfellet flere golfere enn banene kan svelge unna. Det eneste bilistene kan gjøre er å følge tett på bilen foran og prøve å ikke irritere seg for mye. Man blir ikke kvitt problemet uten flere baner og/eller færre spillere, men det er selvsagt en del man kan gjøre for å minimalisere det. Det kan skje på kurs, men først og fremst på banen. Dersom alle passer på seg selv først og deretter de tre man spiller sammen med så hjelper det nok.

bjarne

over 21 år siden

bjarne

VEL TALT, Carsten!

Og for øvrig vil jeg bare nevne at det å slippe gjennom bør være SISTE alternativ. Det er bare å skyve på problemet. Hold følge med ballen foran, så slipper man det.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Carsten, det du peker på er dessverre bare en del av sannheten. Jeg gikk på stappfull bane i Skottland for to uker siden og brukte under 4 timer.... Det er ikke første gang og sikkert ikke siste. har opplevd det samme i Danmark flere ganger. Fulle baner hadde man dessuten i Norge i gamle dager også - og vi brukte aldri mer enn 4 t 15 min da - og brukte vi så lang tid syntes vi det var et ork. I dag er jeg overrasket hvis en lørdagsrunde tar så kort tid....

Veldig mye går på effektiv - ikke stresset - golf. Lete etter det som er letbart, prøvesvinge en gang - toppen to. Lese de greenene som trenger å leses - mens de andre putter, ta med baggen til riktig side av greenen - i det hele tatt alle de små triksene. På 70 tallet lærte vi det av de eldre spillerne - og lyttet. I dag står folk og er mugne hvis man prøver å gi et tips..... Uansett hvor vennlig det er gjort.

Bjørn

over 21 år siden

Bjørn

Sakte spill. Runar peker vel på det viktigste problemet. INGEN nordmenn tåler å bli tilsnakket og korrigert. Tidspolitiet, Marshallen eller hva de nå kalles SER problemet på en helt annen måte enn de som går og spiller. De kjører banen på en helt annen måte enn oss spillere og når de forsøker å snakke til oss og korrigere så kommer det en tirade av unnskyldninger og alle andre har feil. Se på innleggene over - det er ikke mye selvkritikk her heller.
Ett problem jeg har registrert og som spiser svært mye tid er dersom man skal lete etter mistet ball så går alle fire i en ball og leter, for så når den mistede ballen er funnet så skal alle slå. De 5 minuttene er KUN for den som mister ballen. Når alle de andre har gjort alle sine arbeidsoppgaver og slått sine slag videre og de ikke kan komme videre uten å bli hindret av den som leter, så kan de hjelpe til å lete. Jeg har til overmål registrert først leting etter mistet ball nr 1 med 4 på leting og så mistet ball nr 2 med 4 på leting-----. Det er KUN den som har mistet ball som har 5 minutter (maks). Det burde vært slik at når 4 leter så letes det kun 1 min og 15 sec.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Hvis det spilles sakte fordi det er fullt på banen, hvorfor blir det da likevel tomme hull? Er vi nordmenn slik i alt vi gjør?
Nordmenn hater jo å bli forbikjørt på veien, de skal ikke slippe noen forbi, sammenlignet med Sverige der veiene er laget slik at man legge seg til høyre når det kommer noen raskere bak.

Det er et nederlag å slippe forbi og andre skal ihvertfall ikke fortelle en hvordan ting bør gjøres. "Jeg holder på med mitt i mitt tempo og det har jeg rett til fordi jeg har betalt greenfee, eller er medlem osv."

Runar er inne på veldig viktige poeng, skal man skynde på noen så må man starte med de som har ledig plass foran seg. Mister du ryggen på de foran så må du øke farten for at de bak også skal kunne øke farten, det burde være ganske lett å forstå.

I trafikken må jo disse kjøre 10 km i timen under grensa, midt i veien for å lete etter en radiokanal, gruble i et halvt minutt for hvert girskift om hva som kan være det rette giret, før de trippelklutsjer og bomgirer...

Evigunge

over 21 år siden

Evigunge

Angående leting etter ball;
Er det meningen at roughen på enkelte baner i Norge skal være så sinnsykt tjukke? Har ikke opplevd samme problem i Sverige og Danmark. Selvom jeg er flink til å se etter hvor ballen går ut og den ligger minimalt utenfor fairway, er ofte helt umulig å finne den igjen.
Dette tar mye tid, da høyhandikapere hele tiden må slå ut provisoriske baller og evt lete i fairway.
Er ikke ute etter "hold deg på fairway"-svar:)

Bjørn

over 21 år siden

Bjørn

Kvinesdal GK har kjøpt ny røffklipper !!! alle paddene tilpasser seg underlaget hver for seg i motsetning til andre som er fast på maskinen -stilt den på ca to tommer og har en rough som mange andre baner har fairway - den er svært bra. Toppen av ballen sees nesten uansett. De er også nøye med å klippe ned gress rundt trær ol. Det er opp til klubben hvordan banen presenteres.

matte

over 21 år siden

matte

4 timer fordelt på 18 hull, blir 13.333 minutter pr hull. Noen vil ta lenger tid andre mindre.
La oss si at vi spiller på en bane med to baller pr 15 minutter.
Hull 4 er et langt par 3 hull som tar 12 minutter å spille. De færreste (om noen) spiller ut på et par 3 hull før ballen foran har forlatt green.
Allerede den andre ballen vil få en ventetid på 4 minutter. Etter en time er ventetiden 34 minutter. Utover dagen blir det værre.
Er det 10 minutter mellom hver ball blir ventetiden for andre ball 2 minutter, og etter en time blir den 14 minutter.
Og dette er hvis alle holder samme fart

Par3

over 21 år siden

Par3

Selv spiller jeg mye golf i Spania og trafikken pa banene er som regel stor aret rundt. Der hvor det alltid koer mest er pa par3 hullene og det de har gjort pa mange av banene er at flighten slar ut og markerer ballene pa greenen, gar til side og lar neste flight sla ut for sa a hulle ut. (det er alltid et skilt v/teeboxen som palegger deg a spille hullet pa denne maten)Dette er veldig tidsbesparende og jeg har enda til gode a se norske klubber praktiserer ordningen pa par3 hullene.
Kanskje en ide for norske klubber i "rushtiden"

JanB

over 21 år siden

JanB

Liker matematikk på dette planet og har lekt med mange formler av samme slaget. Dette er jo "beviset" på at det ikke blir noen flere gjennom en hel dag når man her er nede i 7,5 minutte mellom hver ball. Noen som har erfaringstall fra den gang det var 10 minutter eller kanskje 12?

Forøvrig er jeg ikke helt enig at sakte spill finner du i alle HC kategorier. Det blir nødvendigvis noe mer tid med 8-12 slag per hull, kontra 3-6 slag. Da har vi i tillegg ikke tatt med tid til leting av ball. Generelt sett tror jeg vi er enige om at man slår mindre i hytt og pine i trår med hvor god man er. HC systemet skal vel egentlig indikere noe om dyktighet !?

Par_noen_ganger

over 21 år siden

Par_noen_ganger

Par3: Østmarka praktiserer akkurat dette.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Uansett hva matematikken sier: dersom du holder ryggen til dem foran så er det ihvertfall ikke DU som sinker trafikken.

En annen ting: marshal må kjøre HELT fra morgenen av. Det hjelper MYE mindre dersom det allerede er kødannelser.

Leting etter ball er MEGET skadlig for tidsforbruket... Jeg spillte med 2 litt dårligere spillere her for noen dager siden, og vi var å letet på flere hull, og hadde litt problemer med å holde dem foran oss. Jeg "maset" flere ganger, og da vi hadde gått fra de bak oss men 1 helt par 5 hull, så sluttet jeg... ;-) MEN det var jo dårlig av de bak oss !!

Da jeg spillte Old Course i april gikk vi i de 2 første ballene for dagen... 0700 og 0708. Allerede på hull 2 kom marshal for å hilse på, og han ga oss noen tips (pga. at hull 2-5 er blinde utslag) slik at vi kunne holde tempo oppe. Ettersom vi bare var 3 i hver ball så gikk vi fra de bak, og han ble opptatt med å "rettlede" bakover....

Turneringer med 4 i hver ball skulle vært forbudt i helgene !!!

matte

over 21 år siden

matte

i eksempelet mitt foran er det banens "greenfee-grådighet"?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

...typisk norsk at man skal lage mattestykker av det faktum at folk somler og bare tenker på seg selv.

Hvis alle tenkte 30 % ekstra på hvordan man kunne spille effektivt så var problemet løst. Men det gidder ikke Ola Golf-Dunk.... han sprader bare rundt på banen og skryter over at han er "golfer" og har 460 cc driver og bruker samme ball som Tiger. Hvis Ola Golf-Dunk tenkte like mye på å spille effektivt som han gjør på hvor stor driver han har eller hvor mye støtdemping det er i skoene eller på titanlegeringen i greengaffelen så var mye løst. Problemet er at det i Norge er flere golf-ball-slåere enn det er golfspillere.... enkelt og greit.

Erik Larsen

over 21 år siden

Erik Larsen

Dårlig humør av golf? Lurer på å begynne med golf, men blir skeptisk når jeg ser "diskusjonene" her. Virker som de fleste blir ganske sure av å spille og bruker masse energi på å klage på klage på andres spill/opptreden/sommel/antrekk osv. osv.
Er det generelt litt ampert rundt på banene, eller er dette et samlingssted for "misfornøyde golfspillere"?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det er vel også typisk norsk å bare snakke om det som er negativt... vi har vel en tendens til å fokusere på de 10 % som er negativt i stedet for de 90 % som er positivt... ??

Du må ikke finne på å starte med golf !! Golf er ingen sport, det er en sykdom... Man lider av golf....... ;-)

Seriøst: det er dritmoro og sosialt, og god trim (selvom det dessverre ikke synes så godt på meg.....)

matte

over 21 år siden

matte

Smilende Sam bør kankje bytte navn?
Eksempelet viser at det blir kø, selv uten sommel.
Så lett, og så vanskelig

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Teori...... Man skal gå i kø, det er hele poenget. Problemet er at noen ikke klarer å holde køen !! Jeg er sikker på at du kunne hatt 15 minutter starter, og fortsatt ville det vært mange som ikke holdt køen.

Det er snakk om å være ydmyk, og ha respekt for sine medgolfere. Det er vi IKKE flinke nok til. For mye ego...

Saddam

over 21 år siden

Saddam

Hei Runar, kjekt å se at Kongsberg endelig har klart å ordne med en marshal som har mer golferfaring enn grønt kort og ikke har mistet taleevnen pga alderdomsdemens.
Kunne du kanskje lære ferskingene i styre og proshop at de må ha et øye til hvordan de setter sammen ballene også ??!!

Forrige helg kom jeg til golfbanen uten å ha bestilt tid, og og ble satt opp sammen med 3 meget hyggelige gutter. 2 grønt-kort spillere og en som nettopp hadde fått hvitt kort med 36 i hcp.
(Selv er jeg singel hcp, så jeg holder meg utenfor diskusjonen)
På hull 1 lå det etter hvert 3 baller mellom gul og rød tee, samt fire baller i røffen til høyre litt nedi bakken.
Men gutta gjorde så godt de kunne, lette litt etter ballene i røffen, fant dem ikke og hakket videre på ballene nedi bakken. Vi passerte bunkerne nede på flata etter ca 16 min, etter enda et par turer i røffen på høyre og venstre side.
Hull 2:
1 ball i tjukkrøffen like ved treningsbanen, og 2 baller i granskogen til venstre. Provisoriske baller strødd nedi skråninga.
Hull 3:
1 ball i tjukkrøffen ved treningsbanen, og 3 baller i buskene til høyre, en ball kom nesten frem til fairway, ca 2 m forran dametee.
og sånn fortsatte det. og fortsatte og fortsatte.
rundet hull 9 etter 2t 55min etter å ha sluppet 3 flighter igjennom.

Og det er ikke første gang jeg har opplevd slikt på Kongsberg, så neste gang du har Marshal-tjeneste, ta en kikk i PC'en i pro-shopen så ser du hvor det blir kork allerede før du setter deg i bilen.
OG en annen ting, jeg har store problemer med å forstå hvordan noen av de 3 spillerene jeg spilte med har kunnet bestå den praktiske grønt-kort prøven. Mistenker Kongsberg for å ta meget lett på prøven for å få flere spillere ut på banen. De er jo på desperat jakte etter nye medlemmer.
Stiller også spørsmål om kvaliteten på opplæringen, for ingen hadde forklart de tre guttene at man ikke skal knuse ballen i hvert slag. Etter å ha gnaget litt på dem angående køllevalg, teknikk og taktikk ble det synlige forbedringer i løpet av siste 9 som gikk en halvtime raskere enn de første 9. Men dette burde være opplæringskomiteens ansvar å lære fra seg, og ikke bli overlatt til tilfeldige spillere på banen.
Men som sagt, guttene var veldig hyggelige og ivrige etter å forbedre seg så runden var likevel en positiv opplevelse.

Heldigvis var det ingen Marshal ute denne søndagen, for da hadde han fått hjerteinfarkt og vi hadde fått dagen ødelagt med kjeft og mas. Med sånne ballsammensetninger nytter det bare ikke å jage på uansett hvor sinna marshal man sender ut. Grunnen til at det går treigt ligger hos sekretariatet.

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Erik Larsen, golf er veldig gøyalt og utfordrende. Ikke la negativ "mafiaen" her skremme deg. Jeg spiller en god del og kan trygt si at 99% av alle de jeg har gått sammen med på banene, er hyggelige folk. Du må bare være oppmerksom på at i ett debatt forum blir ting satt på spissen. Noen av debattantene liker å krangle litt , eller har behov får å få ut litt aggresjon. Enkelte er til og med direkte ufine med hverandre( De har sikkert en streng kone hjemme :-). Runar Nyrud har et meget godt poeng. Vi er ikke flinke nok til å fokusere på de posetive sidene i debattene. Simen.

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Til Saddam:

Veldig bra gjort av deg å hjelpe ferskingene!
Svært få med ditt HC som ikke hadde gått av etter 9 hull.
Dette satte sikker de andre spillerne stor pris på.
Og ikke minst lærte de sikkert noe.

Uten å ta noen stor diskusjon om GK opplæring, så vil jeg kalle slikt for vidreutdannelse.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Saddam: står du her og sier at du ikke har gjort jobben din ??!!?? ;-)
Hehe... Den som har lavest hcp i ballen er jo "sjefen". Vi litt mer erfarne må prøve å ta litt ansvar også, jeg hadde "ikke akseptert" at de spillte så sent, samt slår masse prov. baller..... Med lavest hcp har vi et visst ansvar med å få vår ball til å holde farten med den foran...

Men enig i at den sammensetningen ikke er heldig, men forstår også problemet til proshop hvis de 3 er kammerater og ønsker å spille sammen. Jeg så faktisk flere spillere (gutter) som var nybegynnere som spillte fra rød i helga.... !! Det er bra !! Spill til 36 i hcp der først, og så gå over til gul når du har blitt tryggere.

Alle er på jakt etter nye medlemmer, ikke noe unikt for Kongsberg det. Og jeg garanterer deg: man tar ikke lett på dette med grønt-kort prøven. Noe annet er om kravene skulle vært strengere.

Jeg synes at man burde hatt en ordning der man skulle gått gjennom dagens system, og når baneprøve osv. var ferdig måtte man gå minst 5 runder med en fadder utnevnt av klubben før man faktisk fikk det grønne kortet.

Det er IKKE klubbenes ansvar å lære folk å spille golf... dessverre. Man har krav man skal klare, og en treningsrunde + oppspill, og det er det.... dessverre.... Eller så ville det kostet mer... MEN jeg etterlyser litt edrulighet fra de ferske spillerene også da.... Når jeg var helt fersk så spillte vi masse treningsrunder på Hof (ikke stor trafikk der da...) OG når vil spillte vanlige baner så var det kl. 0600 - 0700 på morgenen, og nesten alltid bare 2 og 2. Det er snakk om å bruke hue !!!!!

MEN å ha klubbene til å utstede grønt kort er vel egentlig nesten det samme som å overlate førerkortet til bilselgeren ?? Jeg vet at Kongsberg er strenge på dette, men jeg ser et problem når en person står med "pengene til aksjene" klare og mangler bare grønt kort... hvis dere skjønner.... Vi som har oppspill med de ferske vet ikke noe om dette på Kongsberg, og det er vel en fordel, men vet ikke hvordan praksis er i andre klubber.

Det beste ville selvsagt vært å ha "proff mashal" tjeneste, dvs. ansatte, MEN..... Og når man skal ha frivillige til å ta jobben så tipper jeg at det ikke akkurat er "kø ved luka"....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

En liten ting jeg kom på nå: Hvis man henger etter, og en feks. har chippet i hullet, eller er ferdig før de andre: gå til neste tee, slå ut, og vent på de andre der, i stedet for å stå å se på de andre putter ?

God ide ?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

En liten kommentar til.. (blir ikke ferdig jeg....) om opplæring:

Ærlig talt.... har du sett på en slik opplæring eller ?? Man blir lært det man egentlig skal gjøre, MEN når du ser (spessielt gutter) på rangen etterpå så har de glemt 90 % og står å konkurrerer om å slå ballen lengst....

Jeg husker et godt eksempel: så en kar på rundt 23-24-25 som hadde protime på Skoger / Drammen. Jeg sto like ved hele timen, og hovedsaken var å roe ned og akseptere at ballen gikk litt kortere, men mer stabilt og rett... Så fort timen var færdig, og han var alene, så var det tilbake til "full mokkapeis" som vi i Vestfossen kaller det....

Joakim Mikkelsen

over 21 år siden

Joakim Mikkelsen

Her er det noe helt feil mr.Nyrud!!!
"gå til neste hull,slå ut i stedet for å se på de andre putter..."..
Det er kanskje den dummeste og mest uhøflige måten å få opp farta på jeg har hørt!! Golf er et spill av sportmanship,etikette og ikke minst høflighet....

Hallo i luken sier bare jeg...

Mr.Nyrud, mitt råd til deg er å komme deg på et grønt kort kurs sånn at du får lært litt hva etikette er....(på nytt forhåpentligvis!!??)

Hvis man går til neste hull før de andre putter er man utrolig egoistisk, og det kan få andre i ballen sure:(

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Mer matematikk:

Å holde sin plass i køen er ikke alltid mulig som det blir hevdet over.

Går tilbake til trafikkeksempelet for å forklare:
Tenk på en kø av biler som kommer inn mot et lyskryss. Før krysset var det jevn fart på køen, og dermed på alle bilene. Det blir rødt lys midt i køen, noe som fører til et stort hull. Når det så blir grønt igjen vil den første bilen gi gass og akselere fra bil nr 2. Nr 2 akselerer fra nr 3 osv. Det sier seg selv at ikke alle bilene kan starte samtidig etter at det blir grønt!

Dette er noe som i matematikken kalles for sjokkdannelse (i matematiske konserveringslover). Og dette forekommer også innenfor golfen, pga av at banen er satt sammen av par 3 par 4 og par 5 hull. Når man kommer fra et par 5 til et par 3 hull vil dette være som å få rødt lys i trafikken. Dermed vil man få luker, og i verste fall ledige hull så lenge banen er overfull (med korte intervaller mellom hver flight).

Det eneste som hjelper her (fortsatt i følge matematikken), er at flightene er "intelligente". Dvs at før man kommer inn til et par 3 hull, så har man allerede avpasset farten litt, slik at man ikke får en opphopning inn mot "lyskrysset". Da vil man unngå de verste lukene pga plutselig akselerasjon, og man vil dermed øke kapasiteten (målt i antall spillere gjennom 18 hull per tid) av banen.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Eh.... vi overreagerer ikke litt gjør vi vel ??

Nr 1: det var ide som jeg "kom på nå" som jeg ville lufte. Da går det vel kanskje ann å si din mening om den ideen uten å "vræle" ut om "du får lære deg etikette" osv ? Det er ihvertfall ikke høflig.... Men jeg tåler det jeg så..... ;-)

Nr. 2: Dersom jeg går sammen med et par kompiser så har vært uheldig på et hull og havnet litt etter, hva i problemet med at førstemann som er ferdig stikker å slår ut på neste for å spare tid ?

I utganspunktet er jeg enig med deg i at man IKKE skal gjøre det slik, da det er mest hyggelig / morsomt å "holde sammen", men jeg tenkte som et "unntak" når man går med kjente......

GOLFavhening

over 21 år siden

GOLFavhening

Enig med Joacim.
Hr Nyrud er helt på jordet igjen, gå fra de andre i ballen før de er ferdig på green.Fin oppførsel det, da blir du nok populær Nyrud.
Bra du skrev ? tegn..for det bør du glemme

par3

over 21 år siden

par3

Runar - det er OK a forsoke "det ene og det andre" for a spare tid, men pa teeboxen er og skal flighten vere samlet og spille etter tur. Visse regler ma folges og forslaget var skivebom.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Som sagt, det var en tanke, som jeg ville lufte.... Tydligvis en dårlig ide... :-) Er lov det også vel...

Birdie

over 21 år siden

Birdie

ja hvem vet hvor mange baller Runar slår ut når han står der alene..he he..kan jo få seg en bra score ved å skyndte seg av green..du Runar du Runar

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Birdie: jeg blir da aldri ferdig først... jeg slår nemlig ballen bestandig litt for kort, så jeg må nesten alltid vente til slutt :-( hehe....

par3

over 21 år siden

par3

sakte spill grunner i darlig tempo og panlegging. Se pa tv overforingene og legg merke til gangen til spillerene og sammenlign pa din lokale golfbane. Her gar de aller fleste rundt med vann til knerne og andre med vann til livet og endelig fremme til ballen sa er det a skritte metere for a finne den noyaktige avstanden til greenen, vurdere kollevalget, 14 provesvinger (alle med divot) for sa a hacke et head up.
Ekke rart det blir koer - ikke sant runar

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Er man på etterskudd å må "gi på "er det helt riktig at den som kommer raskest frem pegger opp å slår - for å spare tid. Selvsagt har de andre kommet frem får man er ferdig med forbredelsene og det klinger i Callawaydriveren til Runar....
Er man i "rute" så følges honnøren på vanlig måte.

Tempo

over 21 år siden

Tempo

Syntes ikke forslaget til Runar var noe å hetse.
Ved en vennskapelig runde så kan honørens rekkefølge variere for å spare tid. Det er vanlig praksis i mange tilfeller.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Morsomt at så mange synes det er å være negativ å peke på noe som ikke er positivt.....

Runars forslag blir selvsagt tolket i værste mening. Kan ikke tenke meg at han mener at man skal forlate resten av flighten på greenen med mindre det er snakk om personer som forstår hvorfor. En annen ting er at jeg mener det går inn under å stresse å gjøre det på den måten Runar beskriver, og det er faktisk ikke nødvendig å stresse eller bryte etikette for å gå en effektiv runde på 4 timer.

Selv har jeg løst tidsproblemet ved å slutte å spille på tider da jeg vet at det er mye trøkk på banen. Å spille Bogstad 0630 om morgenen er verdt hvert øre i greenfee.....

Kyllingen

over 21 år siden

Kyllingen

Som en kommentar til Saddam sitt innlegg om å gå en runde med tre ferskinger på Kongsberg så vil jeg i første omgang si at det høres ut som om de tre ikke helt har gått gradene. Selv har jeg ikke vært på Kongsberg, men jeg hadde tenkt meg om før jeg satte avgårde på 18 hull på over 6000 meter fra gul tee som GK spiller. Man trenger ikke tygge over alt på en gang. For min egen del så har jeg handicap på 31 men styrer fremdeles unna lange baner. 9-hullsbaner med moderat lengde føler jeg passer bedre foreløpig, så kan jeg gå en runde på Kongsberg når jeg kommer ned i 24-28 eller noe sånt og har et jevnere spill.

...eller er det bare jeg som er alt for kylling?

Synes i og for seg at folksomme baner er så ubehagelig at jeg uansett styrer unna spill på lørdager og søndager hvis jeg kan...

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Tempo har et godt poeng. Den i fligten som har tenkt seg kortest starter og slå helt til de foran er så langt unna at den som skal lengst kan starte. Dette fungerer bra og gjør det lettere og holde tempoet. Honnør kan en bruke når det er lite folk på banen eller når det passer. Simen.

Christian

over 21 år siden

Christian

Kjære Frode fra Nes på lørdag 5 juni!!!!

Jeg var en av disse ung mennene som gikk i gruppen foran deg på Lørdag. Hvis du mener at vi somlet bør du vel gå litt i deg selv. Det var vel mange hull dere ikke var i nærheten av å holde følge med oss slik jeg husker det. Det er riktig at vi ikke var helt oppe i ryggen på de som var foran oss på hull 5, men dette var også det eneste hullet hvor vi ikke stod og ventet på de foran før vi kunne slå ut.

Du spurte på en pen måte, men vi svarte vel også på en pen måte. Du fikk beskjed om at vi hadde godt tempo og at vi heller skulle slippe dere igjennom hvis vi ikke klarte å holde følge med dem foran. På neste utslag stod vi og ventet!!!!!!!

På hull 16 lå vi ved siden av greenen i påvente av at tredje man skulle komme seg ut av sanden og inn på greenen. Dere ble ikke holdt så mye igjen tenker jeg, etter som dere ikke var i nærheten av å komme inn på greenen.

Greit at vi skal ha tempo på banen, men du kan vel se det litt an før du setter igang med å klage.

Din kommentar erget meg hele runden så takk skal du ha for en fin dag på Nes.

MVH
Christian

Saddam

over 21 år siden

Saddam

Jeg er helt enig med Runar når det gjelder å slippe første og gjerne andremann som huller ut rett opp på neste tee.
Jeg er også enig i at den som slår kortest godt kan slå først, go/eller den som er først klar. På runden forrige søndag hadde jeg honnørene hele veien, men slo likevel alltid sist.

Du med fint språk og krav til etikette kan stikke golfmanerene dine oppi en viss plass. Når man er så fersk at man aldri treffer ballen reint er det bedre å vinne tid der det er mulig. Dette skal jeg foreslå neste gang jeg havner i en treig ball. Så lenge man ikke er til sjenanse for andre på banen bør man kunne gjøre akkurat hva man vill i en flight så lenge alle i flighten er med på det.

Men jeg er ikke enig i at jeg kunne ha gjort så mye for å få flighten til å få opp farten. Ferske-gutta var godt klar over at de forårsaket kork, og likte det ikke. Derfor lette de ikke mer enn 2-3 min etter hver ball, og gikk så raskt at det var på grensa til løping mellom ballene.
Og årsaken til at det gikk sakte var IKKE prøvesvinger og tidkrevende rutiner som noen lenger opp hisser seg opp over, det var ganske enkelt manglende slagferdigheter.

Helt enig med Runar i at de sikkert har glemt det de lærte på rangen og lefsa til det de greide, men da har uansett proen gjort en for dårlig jobb.
Egentlig så burde Kongsberg Golfbane og andre lange baner kreve at GK-spillerene kun får spille fra rød tee.

Og når det gjelder opplæring så har jeg en kraftig salve til mange (ikke alle) proer. I likhet med Runar har jeg også ofte stått på rangen og sett hvordan proene lærer opp nye spillere på GK-kurs. Jeg har sett at noen elegant hopper over det grunnleggende i slagstillingen og tar utgangspunkt i ferske spilleres "behagelighets-stilling" og vrir og vrenger litt på denne så vedkommende skal greie grønt-kort kravet selv om spillerne har slagstillinger som vingeskutte fugler. Det som da skjer er at spilleren til slutt klarer det grønne kortet og tar med seg en stil med hundre kompensasjoner ut på banen og spiller et par år før han møter veggen og må legge om alt han har lært.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Sitat Saddam:

"Du med fint språk og krav til etikette kan stikke golfmanerene dine oppi en viss plass. "

Det er sånne meldinger som skiller "a golfer from a hitter of golf balls". Etiketten er en del av spillet og tjener et formål. Men det har du åpenbart ikke lært på GK kurset ditt. I din verden er det nok å kline ballen langt og beint for at du skal være en golfspiller. Så sinnsykt feil kan man altså ta.

Saddam

over 21 år siden

Saddam

Helt riktig Smilende Sam, i dette tilfellet har vi med "hitters of golf balls" å gjøre. Du har skjønt det men ikke skjønt det likevel.

Du og jeg har ingen problemer med å stikke opp nesa og blære oss med fine klær og "riktige" golfmanerer. For oss er spillet en rutinesak, like lett og naturlig som å spasere søndagstur på strandpromenaden.
Men en nybegynner har helt andre ting å fokusere på enn hvordan han skal ta seg ut for omgivelsene.

Egentlig så hadde det vært fint å slippe å se sånne som som surmulende Smilende Sam og meningsfellene hans på banen. Å innta en så negativ holdning overfor nybegynnere er helt unødvendig. SS var sikkert så dyktig fra første slag at han aldri hadde flighten bak i hælene, og har sikkert spilt perfekt golf like lenge. Kunne nok regler og decisions utenat første gang han slo ut på banen og alltid gått ulastelig antrukket. Men de fleste andre har en viss læreperiode før de er akseptabelt gode, og da må de få lov å tilpasse spillet slik at de ikke ødelegger Smilet til Surmulende Sam og vennen hans ved å gå sakte foran dem.

Joje

over 21 år siden

Joje

Yess - krig! Saddam vs uncle Sam. Vi vet ikke helt hvorfor de kriger, men flinke til å kaste skit, det er de!

Kanskje det er derfor de kriger?

En hyggelig golfrunde sammen, så hadde alle problemer vært løst, for da hadde de funnet ut at de ikke var så forskjellige likevel :-)

(Svært så virkelighetsnært dette ble da...)

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Saddam, nå bommer du stygt. Ikke spiller jeg perfekt golf, ikke er jeg opptatt av fine klær og ikke er jeg muggen og sur - aller minst på banen og enda mindre mot nybegynnere. Tvert i mot vil de nybegynnerne jeg har spilt med (og de er mange) trolig si at jeg er grei å spille med. At jeg benytter et forum på nettet til å sette søkelys på dårlige vaner må være langt bedre enn å ta det ut på banen.

Du leser ikke det jeg skriver og det korrumperer diskusjonen. jeg etterlyser bare at folk er opptatt av og lærer hvordan de skal spille effektivt. Jeg forventer ikke instant kunnskap - bare en lærekurve og at GK kursene tok for seg det praktiske i effektiv golf. Det som er riktig illle er single hcp'ere som ikke kan dette og vaser rundt som elefanter i glassbutikken - ikke nybegynnerne.

Kan ikke se at jeg noe sted har skrevet noe om antrekk og like vel sprer du møkk basert på at jeg skal ha sagt noe om det. Det er usaklig og unødvendig.

Ketil

over 21 år siden

Ketil

Jeg forsøker meg på en oppsummering av tiltak som kan bedre hastigheten i spillet (herunder også forslagene som har kommet fram i diskusjonen):

1. Rutiner - her er det mye å hente, men det tar tid å innarbeide disse. En fadderordning i klubbene kan hjelpe på dette. Her er noen eksempler på rutiner jeg tror vil hjelpe:

- alltid to baller i lomma (etterfyll med en gang du mister en ball)
- alltid pegger i lomma
- ta på hanske, og ta fram ha ball og peg på tee slik at du er klar når det er din tur
- følg med på hvor din og andres ball går
- flighten kan godt dele seg hvis man ligger på hver sin side av fairway (og evt. lete hver for seg)
- orienter deg på vei til ballen din (se etter avstandsmarkering, tenk på hvilken kølle du skal bruke)
- gjør deg klar til ditt slag mens de andre slår
- orienter deg ved greenen hvor neste hull er, og plasser bagen i den retningen
- rak for hverandre i bunker - ofte er det slik at den som havner i bunker også er neste mann til å slå. I stede for å stå å vente på at vedkommende skal rake og deretter slå, bør en av de andre i flighten rake. Det samme gjelder også å legge tilbake oppslått torv.
- ikke bruk tid på å lete etter baller som har gått i vannhinder. Er du høyhandicap'er er sansynligheten for at du kan spille ut ballen minimal. Spill på billige baller, og godta at du mister noen i løpet av runden.
- tell slag underveis - f.eks. jeg var ut av fairway-bunker på 3 slag på greenen i 5 osv.
- golf er ikke en spasertur - hold tempo når du går

2. Har du Grønt kort - spill fra rød tee. Dette Vil gi en bedre følelse av mestring, og antageligvis øke utbytte av runden.

3. Er man på etterskudd bør man gå over til "Play when ready" i stede for å bruke tid på å finne ut hvem som har honøren.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Fornuftige innspill Ketil!

Spill fra rød tee vil redusere kaos i hjerne&kropp, det gjelder forøvrig ikke bare for GK-spillere, er jeg i en flight med jenter spiller jeg sammen med de. Fin trening på innspill!

Frode

over 21 år siden

Frode

Hei Christian!
Kan ikke huske å ha kommentert noe som helst ute på banen.. Det er lett å bli provosert når man ser folk ligge ved siden av greenen i stedet for å bruke den tiden på å lese linje etc. Jeg skal inrømme at ikke så at en av dere sto i bunker, så det beklager jeg. Om vi var i nærheten av green eller ei er vel ikke tema, dere hadde sikkert ikke vært veldig fornøyd dersom vi hadde spillt inn mens dere lå der. Jeg spiller mye på Nes og begynner å bli ganske lei av trege runder. Da er det lett å gripe til ferske opplevelser som eksempel. Dersom jeg har plaget deg med kommentar på banen så beklager jeg det.

Even

over 21 år siden

Even

Det er mulig jeg er tett i hue altså, men i hvilke tilfeller har man behov for / er det nødvendig å "ligge ved siden av greenen" ? Det har jeg aldri sett før.

Jonnis

over 21 år siden

Jonnis

Gjør som det oppfordres om på Mørk. Alle med høyere enn hcp 30: VÆR VENNLIG Å SPILL FRA RØD TEE

Enkelt og greit.

Ellers støtter jeg Ketil over her, han hadde en del gode forslag - ikke minst det med å rake "bønkere" for hverandre.

Christian

over 21 år siden

Christian

Hei igjen Frode!
Vi kan vel kalle det et ønske fra din side og ikke en kommentar. Det er helt greit, ikke noe mer snakk om det.

Hva er egentlig forskjellen på å ligge eller å stå imens man venter på at det er sin egen tur til å slå, når verken av delene tar lenger tid enn det andre??

Skjønner at du begynner å bli lei av å spille treige runder, liker det ikke noe spes selv, men jeg har da funnet ut at det er slik i Norge for tiden. Ergo prøver jeg å tenke på andre ting når jeg er ute på banen. Tror det er noen flere som burde gjøre det samme istedet for å gå rundt og erge seg over treigt spill. Det anbefales på det sterkeste.

golf

over 21 år siden

golf

Uff.....tør aldri mer å plukke blomster eller bær under en golfrunde. Dere er jo så opptatt av denne tiden.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Ja for all del - la oss alle gi opp å få opp farten på rundene og gå og dasse og slepe oss av gårde...... da tenker jeg det blir moro....

Joje

over 21 år siden

Joje

For min del tenkte jeg å bytte ut 3-jernet med en liten fiskestang, og på den måten ha mulighet til å utnytte vannhindrene til noe positivt.

Hvem vet? Hvis fisken biter bare litt bedre enn wedgen min, så kan det bli en gratis middag ut av det hele:-)

tam tam

over 21 år siden

tam tam

Med fiskekort og greefee blir det dobbel avgift før du går ut på runden....:D

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

det er jo allerede en del mennesker som bruker anledningen til å lufte hunden, lufte mor på 80 og til å fiske baller - så hvorfor ikke fiske fisk, plukke blomster, kanskje ta med herbariumet, studere fuglelivet eller arrangere vinklubb på 11 green. Mulighetene for multitasking er mange og for Ola Dunk er det trolig bare fantasien som setter grensen. Selv vil jeg fra nå av arrangere bingo på hvert hull sammen med vennene mine. "Tallet er 9".... oj ikke bogey men BINGO !!!!

Joje

over 21 år siden

Joje

Her har vi den norske løsningen. Country Club på norsk, med muligheter i prioritert rekkefølge: Vinsmaking, blomsterplukking og fugletitting. For de litt tøffere arrangeres det fluefisking, og for de virkelige hardhausene: Dagsturer på golfbanen!

Go Norway:-)

Espen

over 21 år siden

Espen

JEg synes forslagene om GK-spillere (er selv en) og konsekvent bruk av rød tee er et godt forslag. Legg gjerne til et forbud mot å bruke drivere.

Det paradoksale er at et av spørsmålene på GK-kurs er hvilken farge det er på utslagsstedet som "menn vanligvis spiller fra". Det gjør det jo ikke akkurat enklere å nedbryte macho-imaget....

(Og hva skal nå det spørsmålet uansett være godt for? Med sloping spiller det da ingen rolle, og fargene på tee'ene ser man da uansett når man kommer dit.)

Magne Pettersson

over 21 år siden

Magne Pettersson

Jeg syns de tidene som er satt opp for å spille 18 hull på en golfbane er altfor korte. Alt for mange på denne diskusjonssiden er opptatt av å komme seg fortest mulig hjem, hvorfor ikke være hjemme hele tiden da, så vi som liker å spille golf får gjøre det. Jeg er med i en gjeng som alltid spiller slag(det vil si at vi aldri plukker opp). Det er jo det som er golf ! Det er ikke gøy å spille "17 mai golf", der du skal plukke opp om du ikke får poeng ! Og vi spiller selvsagt alltid konkurranse med litt penger i potten. Vi bruker nok 4 til 4,5 time selv om vi er kun 3 stk. i flighten, og er vi 4 går det bortimot 5 timer.
Men også vi kan irritere oss dersom noen går sakte på en golfbane. Jeg mener at det er mest å hente på rutinene rundt det å være klar når du skal slå, og ikke bruke en evighet til å sikte eller velge kølle osv. Det er ikke særlig avgjørende hvor langt du slår eller hvor mange slag du bruker.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Så det er Magne og hans venner som har skylden for at de siste flightene på ettermiddagen bruker 6 timer rundt banen! Personlig synes jeg det er veldig ålreit å sette meg ned å grille litt i løpet av en runde, kanskje sole meg litt på en av greenene hvis det er vær til det... Hvis Magne i en firerball bruker bortimot 5 timer på en runde, og likevel irriterer seg over noen som går sakte så er det logikk som brister rundt om kring.
4 timer er maks tid man skal bruke på en runde, de som tror at det å gå på 4 timer er stress har virkelig ingenting (eller ihvertfall veldig lite) på en golfbane å gjøre. 4 timer er å kjøre i 75 i 80 sone...

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Hvis dere er tre spillere, bruker 4,5 timer og spiller slag så er det uansett sinnsykt tregt. Dessuten er det sinnsykt egositisk å spille slag når man er treg. Vi andre vil ikke fortest mulig hjem - vi vil ha flyt i spillet. Det er to forskjellige ting - men det skjønner ikke egoistene. Trist.

Spilte Miklagard søndag - vi var en fireball og holdt følge med og pushet en treerball og en toerball foran oss.... og da var snitthcp i vår ball godt over 20. Pinlig for de foran !

HM

over 21 år siden

HM

Spilte på en bane i Sverige denne week-end.
Der arrangerte de DM med deltakere med HCP fra +1,7 til ca 2,5.
De gikk 2-ball og 3-ball. Vi gikk bak denne konkurransen og det tok 5 timer. Vel nok var det regn som gjør at det går tregt, men dette viser vel at det ikke bare er høy-hcp og GK som spiller tregt. Vi gikk i to tre-baller med snitt på 25 og på 9 og måtte vente hele veien.

Joje

over 21 år siden

Joje

Problemet med alle disse diskusjonene om sakte spill, er at nesten alle har en tendens til å forenkle/stigmatisere. Som HM påpeker her, så er det ikke alltid høyhcp'erne som har skyld i sakte spill. Dessuten er det stor forskjell på banene også. Med masse røff som ballen kan rote seg bort i, må det nødvendigvis ta lenger tid enn på baner hvor du alltid finner ballen.

Ingen liker å vente, men likevel har folk forskjellig "marsfart". Toppen var når noen her mente vi skulle spille slagspill, for da gikk det fortere!!?

Personlig tror jeg ikke dette problemet kan løses på en enkel måte. I så fall måtte det være å få alle til å begynne å spille match i stedet. Og det kommer neppe til å skje med det første.

Men Smilende Sam - det du kunne gjort da du var på Miklagard - var å ringe til din navnebror Smilende Tom (Player Assistant, nr står på scorekortet), så hadde han kommet og løst problemet til alles tilfredshet.

Dét er en løsning som i hvert fall hjelper, selv om det selvfølgelig ikke løser alle problemer.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Smilende Tom var ikke tilgjengelig joje. Og for god ordens skyld - jeg har ikke påstått at det høy hcp som er problemet. Det er et spørsmål om - for n'te gang - å spille effektivt uten å stresse. Over 4,5 timer på en halvtom Miklagard i regnvær er uansett alt for tregt.

Joje

over 21 år siden

Joje

Hei. Det var bare den siste delen av innlegget mitt som var adressert til deg, Smilende Sam. Sånn for ordens skyld.

Du er vel en av de få her inne som jeg faktisk oppfatter som fornuftig, hvilket etter min mening betyr at du IKKE stigmatiserer, bare for å få frem et poeng. Som da selvfølgelig blir feil, fordi forutsetningene blir feil. Eh, poenget altså...

Men det har vel noe med alder å gjøre... ;-)

Nick

over 21 år siden

Nick

Her tror jeg vi har en av grunnene til sakte spill. Les Magne Petterson.
Spillere som selv har funnet ut hvilket tempo som er riktig. Uten å ta hensyn til andre på banen vralter de rundt i sitt eget riktige tempo. De følger hverken med forover eller bakover. Jeg kan ikke fatte og begripe at noen kan ha problemer med å gå en runde på under 4 timer.

tintin

over 21 år siden

tintin

når det gjelder turnerings runder så bruker vel spillere litt ekstra tid, så tror ikke man skal dømme høy hcp på hvor kjapt de spiller i konkurranse.

det er utrolig å høre slike som Magne... tydeligvis så har vi mange år igjen med kø golfing før folk skjønner at de har det like hyggelig på en golfbane uansett om de går på 3,5 eller 5 timer.

det har ikke noe å gjøre med dårlig tid, bare at det er KJEDELIG å stå å vente på dere.

Magne Pettersson

over 21 år siden

Magne Pettersson

jeg tror nok ikke jeg har så mye å lære når det gjelder tempo(eller kanskje litt da,hehe), men de andre som går i min/mine flighter har mye å lære. De bruker lang tid på å studere puttelinjer, er aldri helkt klar når de skal slå, skal gjerne føre scoren før de slår, selv om de har honnøren, bruker lang tid på køllevalg, slår ikke før det er deres tur på fariway, selv om de av ulike grunner er klare før en som ligger bak osv.
Hva spiller dere andre når dere spiller golf, på stableford poeng eller på slag, eller går dere bare rundt og spiller på måfå. Plukker dere opp når dere ikke kan få poeng, syns dere det er gøy å spille uten veddemål eller ? Hvis vi aldri spilte om noe, og plukket opp når vi ikke fikk poeng, kunne vi selvsagt gått 1-1,5 timer raskere, men det hadde aldri vært gøy å spille golf slik. Nei vi må få golf mer over på konkurranseplanet, først da kan vi nærme oss å bli en idrett.
hilsen Magne

Thomas

over 21 år siden

Thomas

Til dere som lar dere irritere over Magne Petterson.

Gjør som meg, ta innleggene hans som IRONI, dersom det er noe annet enn det har han en svært kort golfkarriere foran seg!
Man kan nemlig bli svartelistet fra en golfbane etter man har blitt jagd av banen nok ganger for sakte spill.

tintin

over 21 år siden

tintin

hvis dere skal vedde så spill skins istedenfor slag, (matchplay, ved uavgjordt hull går potten videre til neste hull osv... 2-4 spillere) Mye morsommere og tar kortere tid for de som er ute av dansen kan plukke opp.

vi får håpe thomas har rett...

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Magne: Folk må gjerne spille slag for min del, de må gjerne også bruke 120 slag på en runde bare de holder ryggen på flighten foran, og denne ikke bruker over 4 timer.

Larsen

over 21 år siden

Larsen

Magne: Å spille slag er en ting, men når dere vet at dere lager kø, så er det kanskje en mulighet og gjøre noe med det.. sånn som tintin sier, skins, eller match!
Men hvis dere absoutt skal spille slag så kan dere jo også ta par ganger 2 + 2 hvis dere begynner og lage kø.. (f.eks: et par fire hull, 4 ganger 2 er 8 + 2= 10, så da blir maks scoren på et par fire hull 10, så er det bare og plukke opp ballen og å videre..) Denne ordningen bruker man på C-tour..

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Jeg synes det er en egoisme ute og går her som er ganske utrolig. JEG vil spille slag - så da må alle vente. Når vi da vet at selv lavhandicapperne på AMA Tour bruker 80-90 slag så er det grunn til å tro at vi kommer til å fortsette med 5 timers runder en stund.

Sakte

over 21 år siden

Sakte

Hva med dårlige knær, funksjonshemminger. Dette er inge inkludrende debatt

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Når man først skal kritisere AmaTour spillere så får du vel kanskje bruke riktig fakta ? "Når vi da vet at selv lavhandicapperne på AMA Tour bruker 80-90 slag"..... På sist Amatour var det 34 av startfeltet som bruke 80 slag I SNITT på 2 runder eller mindre.

Jeg slutter ikke å forunder meg over dere som kritiserer folk for dårlig score på dette forum.... Det virker nesten som om dere ikke vet hva golf er ? Prestasjoner VARIERER. Dine prestasjoner VARIERER. Selv Tiger varierer...... Det finnes da MASSE proffer som kan variere 10, kanskje 15 slag, da vil jo amatørene variere MER !!?? Bør da norske amatører være bedre enn alle andre da eller ?

Hcp systemet i Norge er slik at man skriver seg ned, og opp er frivillig til du kommer under 4,5 eller noe slikt. Det er rimelig enkelt å skrive seg ned, men tar lang tid å komme opp... Hcp systemet er bygget slik at det skal reflektere spillerens spillestyrke på sitt beste. Ofte kommer slike "beste" runder på hjemmebane. Hvis du da forventer at folk skal spille TIL eller UNDER hcp på utebane hver gang, eller ofte, bare pga. at man har lavt hcp... ja... det blir litt rart.

Golf er et underlig spill. Enkelte dager er det lett... Andre dager er det et helvete... Det forsvinner ikke med lavt hcp !! Det forsvinner aldri. Golf er en gåte uten løsning, en jakt på det perfekte som ikke finnes.... Ikke mine ord men....

Jeg synes det smaker av litt jantelov med en liten kladd missunnelse atpå når man rakker ned på folk som har hatt en / flere dårlige turneringer. "Jeg har høyere hcp men jeg hadde spillt bedre, de andre jukser med hcp..." ??? Er det det som er "problemet" ?

La oss ta Tyrifjord... En 5 hcp får rundt 5 slag. Da skal han spille banen på 77.... Forhold som gjør at scoren går opp (utenom en dårlig dag): Det er konkurranse, nerver og ukjent bane for mange. La oss si, for å være forsiktig at dette utgjør 3 slag. Da er man oppe i 80.

Spillere på feks. Drøbak og Kongsberg sies å ha et lavere hcp en snittet pga. en lettere bane. La oss si at disse er 2 slag lettere. Da er man på 82.

Så kommer dette med spilleforhold, vær, flaggplasseringer osv.....

En kompis av meg var med på en Amatour for litt siden. Han har bare spillt golf noen år, han har blitt rimelig god på kort tid, men turneringserfaring er det dårlig med...... Jeg har spillt 100 runder med han, og han spiller nesten alltid godt, og er ofte under 80, selv på utebane (noe jeg aldri er...). Han sprakk fullstendig scormessig... langt over 90..... Det har ikke skjedd på LANG tid.
Men ærlig talt folkens: han stiller opp, følger alle regler både for påmelding, hcp justering osv.... Og så blir han da karakterisert som hcp jukser og snik av dere. Jeg synes det er smålig.....

Spill dere ned selv ihht. reglene. Klarer dere ikke det har dere ikke fortjent plassen på AmaTour, og da får dere aldri testet hvor mye værre det blir "når det gjelder". Dere kan gjerne kritisere systemet, men å kritisere dem som bruker det blir for dumt synes jeg..

Jeg sier ikke at AmaTour er bra. Jeg sier heller ikke at den er dårlig. Noen scorer dårlig, andre bra. Så enkelt, så brutalt.

Jeg selv var +13,7 over par i snitti 2003, altså 85,7 hvis man tenker par 72. Jeg er ikke fornøyd etter en 86 runde. Absolutt ikke. Jeg varierte fra 76 til 108 slag... det er 32 slag det.... Fytti H**** å forbanna jeg var etter den 108 slags runden... 38 putter og 1 greentreff.... Jeg forstår ennå ikke hvordan det er mulig.... 3 dager etter spillte jeg 82 på en bane jeg aldri hadde spillt før.

Av 48 runder med stats i 2003 var det 8 runder på 90 eller mer. Jeg hadde 17 runder dårligere en skamgrensen (30 poeng), 16 runder mellom 30-33, 9 runder mellom 34-36 og 6 runder mellom 37 og 42 poeng.

Hva er poenget med dette; jo jeg følger hcp systemet 100%. 100 % !!!! Jeg skriver meg ned når jeg må (selvom jeg ikke har lyst :-) ) og opp etter HVER runde (også selskapsrunder). Og jeg garanterer dere: hadde jeg gått sammen med en av dere kritikere under en av de 8 rundene (eller en av de 16 rundene mellom 85 og 89) så hadde dere tenkt at jeg er hcp snik også.. Fordi vi som har lavt hcp vi skal være dritgode hele tiden. Jeg kaller det liten innsikt.

Jeg husker godt at jeg spillte sammen med folk på 20 i hcp når jeg hadde grønt kort... fytti katta hvor gode de var... det kom jeg aldri til å klare... Så raste det nedover og 18 var målet, det klarte jeg og jeg så på singelhcp'ere som "proffer og uoppnårlig", det var det ikke, men mye værre å komme seg ned til 18. Mitt laveste hcp har vært rundt 5 og jeg følger ikke at jeg har "fått ut alt", men det er MYE vanskeliger å lure banen for flere slag nå..... Det er ikke noe problem å få par på et hull.... faktisk har jeg hatt birdie på alle hull på Kongsberg... problemet er bare å få 18 stk. på en runde.

Missforstå meg ikke, jeg skulle ønske at nivået i Norge var høyere... Men det er ikke det... og det blir ikke bedre av å kritisere spillerene som forsøker å bli bedre ved å spille turneringer.... de hadde IKKE blitt bedre av å spille selskapsrunde på hjemmebane.

Padre

over 21 år siden

Padre

Runar, kan ikke du holde et kurs for Smilende Sam og Dr. Leadtape og de andre surmulerne så de også kan forstå dette!

AMAspiller

over 21 år siden

AMAspiller

Runar Nyrud:

All credit til deg,det er det beste som noensinne er sagt på dette forumet....bare alle hadde skjønt det!!;)

Nick

over 21 år siden

Nick

Jøss dette ble plutselig en debatt om hcp. og AmaTouren.

Joje

over 21 år siden

Joje

Takk Runar - veldig bra innlegg. Til Padre: Vennligst ikke plasser Smilende Sam i samme bås som Dr Leadtape og de andre surmulerne.

Til alle andre: Kom dere ut og spill, selv om det er et h..... møkkavær:-)

tintin

over 21 år siden

tintin

dette temaet er debattert ihjel på en annen tråd... 148 innlegg...dere kan jo evt fortsette der.

Snørre

over 21 år siden

Snørre

Suverent innlegg Runar, helt enig i det du sier.
Men
jeg VET OM flere spillere som har skrevet seg ned 6-7 hcp-poeng BARE for å kunne delta på AMA-tour.
Og når disse får nerver og kommer på ukjente baner spiller de på 90-100 slag H V E R G A N G.
Disse spillerne burde bli svartelistet.
NGF burde ha et register over spillere som er aktuelle for AMA-tour.
Spiller man én dag på 80 slag eller bedre burde man automatisk få adgang til AMA-tour turneringer i at par år, for da har man bevist at man har potensiale.
Har man derimot spilt 3-4 runder uten å komme under la oss si 85 slag burde man bli svartelistet for en viss periode, f.eks ett år.
Da slipper man å drasse på listefyll av nervevrak, jålehcpere og sånne fra Kongsberg, Drøbak og Hemsedal som tjener handicapet sitt på idiotsikre baner.

Det mest rettferdige er at man har tour for gode TURNERINGS-spillere, og blir kvitt selvdeklarerte golfgenier som ikke har noe der å gjøre.

OG til dere som nå kommer til å skrive dritt om meg, Jeg er en typisk hjemmespiller som kan spille 75-runder på selskapsrunde med gode venner, men aldri under 85 i konkurranser fordi jeg blir nervøs og MÅ prestere.

Jonnis

over 21 år siden

Jonnis

Bra innlegg Runar !!!!!!! ... men du skriver deg vel ikke opp etter selskapsrunder uten å stemple og datere kortet ditt i forkant av runden ?

Stigende graf

over 21 år siden

Stigende graf

Akkurat den der er litt kinkig.
Mange ganger kommer jeg til golfbanen etter at sekretariatet er stengt, og får dermed ikke stemplet kortet mitt.
Det medfører selvfølgelig at jeg ikke får registrert runden dersom den går dårlig, og jeg ender ufrivillig opp med jålehcp.
Men... NGF har jo laget reglene så da skal det vel være slik.....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jonnis: jeg følger hcp systemet 100%, det hadde jeg forsåvidt gjort UTEN å stemple i selskapsrunder også (og ikke skrevet meg opp), da dette er frivillig. MEN jeg stempler ALLTID, når det er mulig selvsagt... Det har jo hendt at jeg har glemt det også.... Man er da bare et menneske ! :-)

Jeg har 2 grafer i mitt statestikksystem hjemme. 1 for hcp, og en for "flytende hcp". Hcp er det som står på kortet, flytende er det som det burde vært dersom jeg hadde kunnet stemple absolutt alle runder. Hvis jeg ikke husker feil så burde jeg vært 0,6 høyere pga. at jeg ikke fikk stemplet når jeg spilte i Scotland.

Nå er jeg litt "gal i hode" når det gjelder stats da... jeg har scoren fra ALLE runder jeg har spillt (med unntak av endel treningsrunder på "minibanen" i Hof, før de utvidet til det de har nå...) fra jeg fikk det grønne kortet.... Det er bare en liten hobby....

Snørre: dersom du skriver det ned 6-7 poeng uten å spille for det så jukser dem... så enkelt er det. Det går utover de plassene de opptar på Ama-tour, og dem selv.

Jeg er ikke enig i at man burde ha masse vanskelige regler for å delta på AMA-tour. MEN problemet er at AMA-tour har blitt for liten, dvs. i utgangspunktet skulle dette være en turnering for de litt mindre gode, 11 eller 12 tror jeg hcp grensen var, nå har det jo tatt helt av. Dette har ført til, etter min mening, at man trenger en ny tour.

Jeg skal forklare hva jeg mener litt bedre: Jeg tenker på golf-touren som et divisjonssystem, der man nå i dag har feks.
Eliteserien: PGA Tour
1 div: Europa Tour
2 div: Challenge Tour
3 div: Nordic Leauge
4 div: P4 Tour
5 div: Ama Tour

(Noe slikt.... jeg har ikke alle detaljer i hode, dette er et eksempel). Noen P4 ingår også i Nordic, noen Nordic i Challenge osv.

I den laveste divisjonen så kan det ikke være så jævlig komplisert å komme inn, ref. 6-7 divisjon fotball som eneste krav er leggskinner og at du er medlem av en klubb og har betalt spillerlisens (satt på spissen)...

Spørsmålet er selvsagt om man nå burde hatt en lavere divisjon enn Ama Tour, feks. fylkesvis eller regionsvis. La oss si at man hadde "fylkestour" som laveste nivå. Denne burde være forbehold de feks. 30 med dårligst ranking på Ama-tour, slik at de hadde sjans til å få poeng til å spille flere ama-tourer, og de som ønsker å prøve å få seg ranking. På fylkestour spiller man om poeng for å senere kunne delta i Ama dersom man ønsker det. La oss feks. si 100 p til vinner, 80 til nr. 2, 70 til nr. 3, 60 til nr. 4, 55 til nr. 5, også nedover .... feks. de 30 beste får poeng. Dette er selvsagt et ikke gjennomtenkt eksempel. Bare en tanke rundt hvordan det kanskje kunne vært gjort.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Beklagelig at jeg tillot meg en flåsete melding om AMA Tour i denne debatten. Det skulle jeg ikke ha gjort. Poenget mitt ovenfor var å påpeke at den som insisterer på å spille slag på en stappfull søndag er med på å dra opp rundetiden betydelig - og så var poenget mitt at selv ganske gode spillere bruker ganske mange slag. Jeg tar selvkritikk for å ha vinklet den litt feil.

Poenget mitt er og blir at en runde på en norsk bane tar altfor lang tid, at spillet får dprlig flyt og at det er fullt mulig å spille rundt på under 4 timer med en 4ball uten å stresse hvis man spiller effektivt.

Jeg er uenig med Runar, selv om innlegget er godt. men det får vi debattere i en egen tråd. En liten kommentar kan jeg ikke dy meg. Hvis vi alle skal spille alle runder som hcp. tellende runder så blir alle runder veldig alvorlige. I tillegg går man glipp av en mengde morsomme spilleformer f.eks. matchplay på ekte vis. det kan også være med på å heve rundetidene - uten at jeg beskylder Runar for å være storsynder der. Tvertimot tror jeg han har skjønt mye på det området. (Men statistikk freak - det må han være.....)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Helt enig SS. Alle bør kunne gå en normal bane på rundt 4 timer, uansett spilleform.

Jeg er ikke rask, men jeg bruker tid når jeg må, og sparer tid ved å effektivisere rutiner så mye som mulig samt gå raskt. Jeg leser kanskje greenen litt for lite, spess. hvis vi har liten tid. Jeg HATER å henge etter de foran... Dersom jeg føler at min ball "henger" så ødlegger det hele runden. Takk og pris er dette ikke ofte, har skjedd 1 gang i år tror jeg.

Det blir for mye "hcp runder", helt enig. Man burde kanskje være litt mer "oppfinnsom". Og statestikk freak er nok et riktig "stempel"... ;-)

Kyllingen

over 21 år siden

Kyllingen

>>Jonnis (23. Jun - 01:01)
>>Bra innlegg Runar !!!!!!! ... men du skriver deg vel ikke opp etter >>selskapsrunder uten å stemple og datere kortet ditt i forkant av >>runden ?
>
>Stigende graf (23. Jun - 08:18)
>Akkurat den der er litt kinkig.
>Mange ganger kommer jeg til golfbanen etter at sekretariatet er >stengt, og får dermed ikke stemplet kortet mitt.
>Det medfører selvfølgelig at jeg ikke får registrert runden dersom den >går dårlig, og jeg ender ufrivillig opp med jålehcp.
>Men... NGF har jo laget reglene så da skal det vel være slik.....

Dette visste jeg ikke, må man _stemple_ hcp kortet hos banen man spiller på for å skrive seg opp i handicap? Tenkte det var nok at kompisen man spilte med signerte på kortet. Gjelder dette med stempling bare når man skriver seg opp eller når man skriver seg ned også?! Selv så har jeg en underlig tendens til alltid å havne i buffersonen så det har ikke vært noe stort problem, men...

Fooore

over 21 år siden

Fooore

I min verden er det slik:

HCP skal reflektere spillestyrke, så jeg skriver meg opp&ned dersom jeg havner utenfor buffersonen, man må da ikke gjøre det vanskeligere enn det er.....

En av de andre i flighten til å signe er nok! Synes jeg....

Jonnis

over 21 år siden

Jonnis

Kyllingen !

Finn frem hcp-kortet ditt, brett det ut og les nøye ...

Under avsnittet: JUSTERING AV HANDICAP - Hcp.best. 3.5

Handicap nedjusteres etter handicaptellende runde med 37 poeng eller mer.
Handicap oppjusteres etter handicaptellende runde med resultat dårligere enn buffersone

Se videre under overskiften "HANDICAPTELLENDE RUNDE ER" og se spesielt under "Handicapkatergori 2-5, litra d):
"...bare når runden er datert, stemplet i handicapkortet med merket "Selskapsrunde" før start..."

Sånn er det ...

til kylling

over 21 år siden

til kylling

du må ha forhåndsstemplet hvis du skal skrive deg opp etter runden. Ikke nødvendig hvis du skal skrive deg ned etter runden. Markørens signatur må du ha i begge tilfeller. Har du fått stempel i kortet må markøren skrive under uansett, også om du ender opp med uendret handicap.

Espen

over 21 år siden

Espen

Det var da en som spurte hvorfor man krever stempling før runden for at den skal være handicapgivende -- er det noen som har (forslag til) svar på det?

Stan Byourman

over 21 år siden

Stan Byourman

Riktig som Jonnis skriver. Men vær obs på at det (nok en gang) er "trykkfeil" i handicap kortet. Det står:
[...]stemplet i handicapkortet med merket "Selskapsrunde"[...]
Det skal stå:
Stemplet i handicapkortet OG merket "Selskapsrunde".
Man skal altså ikke bruke et stempel det står "Selskapsrunde" på, men selv skrive "Selskapsrunde" i det samme feltet som man har fått klubbens stempel...

Dog, dette betyr egentlig veldig lite. Stempel eller ikke, golf er et spill der det er enkelt å jukse hvis man av sykelige (eller menneskelige?) årsaker ønsker det. Derfor, ikke gjør det vanskeligere enn nødvendig for majoriteten som ikke har dårlige intensjoner.

Leser man handicapreglementet finner man mange regler som i svært liten grad praktiseres av golfspillerene. F.eks.

- "Spilleren skal snarest mulig gi melding om alle endringer i handicap til handicapkomiteen."
Hmm, klubben min har aldri etterlyst slik informasjon...

- "Spilleren skal registrere alle handicaptellende runder på handicapkortet"
En selskapsrunde i buffersone er definert som handicaptellende, og skal altså føres på kortet...

- "Spilleren plikter å sette seg inn i handicapbestemmelsene, og etter beste evne bidra til at bestemmelsene blir fulgt både av spilleren selv og andre."
Vi må altså gjøre det vi kan for å få våre medspillere til å følge rutinene nevnt ovenfor.

Forøvrig er det interessant å spekulere i bakrunnen til at det er mulig å skrive seg opp i "selskapsrunder", og at dette er frivillig.
- Er det for å avlaste handicapkomitéen for arbeid med oppjustering av spillere som har en naturlig nivåsenkning, f.eks. pga alderdom/nedtrapping?
- Er det for å gi handicapkomitéen dokumentasjon på en spillers ferdigheter, slik at en evt. skjønnsmessig handicapjustering kan utføres forsvarlig.
- Er det for å gi spillere som deltar i få elller ingen turneringer mulighet til å inneha et mer korrekt handicap?
- Er det for å generelt etablere et mer korrekt handicap, istedet for en slags toppform som et system med kun nedskrivninger medfører?

Hvis det siste er tilfelle burde det i stor grad oppfordres til denne praksisen. Det gjøres ikke i det hele tatt, så etter min oppfatning er det feil praksis å gjøre som Runar Nyrud (hvilket er å stemple kortet før alle golfrunder, slik at også resultater utenfor buffersone blir handicaptellende). Jeg tror heller det er de to første teoriene som er motivet og at det er meningen at handicap skal være en tilnærming av en spillers toppform.

Espen lurer på hvorfor man må stemple... Etter min vurdering er altså dette fordi det ikke er meningen at man skal praktisere at alle ens "normale" runder skal gi grunnlag for oppjustering, ref momentene ovenfor. Derfor kreves det litt av spilleren i forkant, slik at det blir en slags privat turnering der man skal yte sitt beste. Man frykter vel at systemet skal misbrukes av sandbaggere hvis man ikke gjør det litt vanskelig å skrive seg opp. Men sandbaggerene blir vi nok aldri kvitt uansett.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her