Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Juniorsatsning - turneringsområder OK?

Willy

over 17 år siden

Willy

De siste årene har det vært en stadig økende bekymring for rekrutteringen til golf. Den viktigste veksten er på juniornivå. I år har det kommet satsning på de beste. Det er bra. Jeg er likevel bekymret for mangelfull satsning for bredden som sikrer et lansiktig fundament for hele golf Norge.

Jeg har lest alt materiale fra turneringsområdende på www.ngf.no. Det var svært skremmende lesning. Utover Oslo/Akserhus og Sør/vestlandet virker det svært lite organisert. Det er selvsagt en mulighet for at det som legges ut elektronisk ikke gjenspeiler det arbeidet som gjøres i områdene, men jeg frykter det motsatte. Forbundet og klubbene bør virkelig se hva som kan gjøres for å sikre bredden i de yngre generasjonene.

Jeg satte opp en kort rangering (svært subjektive kriterier, bl.a. planer, referater, turneringer, oppfølging, organisering, kommunikasjon). Resultat:

1. Oslo og Akserhus 9/10
2. Sør-Vestlandet 6/10
3. Østfold 3/10
4. Nord-Norge 2/10
5. Sør-Østlandet 2/10
6. Hedmark og Oppland 1/10
7. Midt-Norge 0/10

Veldig positivt at det drives bra i Oslo og Akershus (jeg er dessverre ikke derfra) og Sør-Vestlandet. Veldig skuffende at Østfold og Sør -Østlandet ikke fremstår bedre, selvom førstnevnte kan være påvirket av planene om å slås sammen med Oslo/Akershus. Det er spesielt urovekkende at det virker som en forverring fra 2004/6 til 2007/8. Her må klubbene bedre på banen sammen med NGF!

Simen Østnor

over 17 år siden

Simen Østnor

Skjønner ikke at du har rangert hedmark og oppland så ræva. De er de eneste som har lagt ut den fulle terminlista over junior turneringer i år.

Willy

over 17 år siden

Willy

Enig i at det er bra.
I min svært uformelle rangeringen scoret de på det, så faktisk burde de hatt en toer. Det underslår derimot ikke at alt annet mangler under dette turneringsområdet. Hvordan vurderer du satsningen de gjør på breddeidretten på juniorer? Hvilke mål har de? Hvordan organiserer de det? Hva gjør de mot forbundet? Hvordan kommuniserer de med klubber/foreldre/skole/den enkelte? I don't know, do you?

Ikke noe er bedre enn at Hedmark og Oppland gjør det veldig bra på juniornivå. Jeg synes likevel det er urovekkende å se hvilket grunnlag Turneringsområdende i NGF har i forhold til de målsetningene Norsk Golf har. Det er en stor missing link i organisasjonen et eller annet sted.

feil

over 17 år siden

feil

Du kan ikke bare lage en slik rangering uten å vite noe om alle tureringsområdene og hvordan de jobber.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Det første problemet ligger i å lage en slik rangering ut fra nettsidene til turneringsområdene, de er neppe oppdatert tilfredsstillende og reflekterer ikke aktivitetsnivået på en god nok måte. På den annen side er jeg redd for at Willy har rett i at aktivitetsnivået er svakt bortsett fra Oslo/Akershus. NGF har tidligere gjort det klart at turneringsområdene ikke skal ha egne prosjektgrupper o.l. som tar vare på de NGF ikke fanger opp via landslag osv, det skulle NGF selv ta ansvaret for over tid. Spørsmålet er om de faktisk har gjort det, selv om det er bedre nå enn tidligere. NGF's avvisning av turneringsområdenes vilje til å gjøe noe med dette er ikke uproblematisk.

En spiller som ønsker å satse, men som av en eller annen grunn ikke fanges opp av NGF, har svært få tilbud og muligheter utover juniornivå, og det blir vanskelig for vedkommende å opprettholde motivasjonen. Vedkommende må selv sørge for muligheter via turneringer i Sverige o.l., eller komme på et collegelag i USA for å få utviklingsmuligheter.

Jeg forstår at NGF's muligheter er begrensede, men da bør de heller ikke vingeklippe TO'er som ønsker å bidra til å få frem gode spillere og gi disse treningsmuligheter etc. Eller for å si det på en annen måte, jeg er ikke dypt imponert over det NGF gjør på dette området.

Tom

over 17 år siden

Tom

Les "Prisen for idrett" herunder "Heia Sverige" på disse sidene litt lenger ned.Synes det innlegget sier det meste.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her