Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Rett fokus på grøntkort kurs

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Hva er det viktigst å sette fokus på under grønt kort kurs? Her er min prioriterte rekkefølge, med mål at nybegynnere og erfarne golfspillere skal få en god golfdag. (Halleluja=)
1. Sikkerhet
2. Spillehastighet
3. Etikette (inkl. nedslagsmerker, divots, raking)
4. Regler
5. Spilleferdighet
6. Terminologi (Nå blir jeg vel skutt av "Ramnis")
7. Kleskode

Med en slik prioritering vil spillerne være minst til fare, bry og irritasjon for hverandre.

Fick Naldo

over 21 år siden

Fick Naldo

Ikke enig i din rangering. Her er min:

1. Spilleferdighet
2. Regler
3. Sikkerhet - Ved gode spilleferdigheter kommer dette (nesten) automatisk
4. Etikette (inkl. nedslagsmerker, divots, raking)
5. Spillehastighet
6. Terminologi - Av praktiske årsaker
(7. Kleskode)

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Etter å ha vært banekontrollør er min erfaring at det er lite sammenheng mellom ferdighet og spillehastighet. 10-20 hcpere er den værste gruppen, mange har lim under skoa, og sirup i bena, med slagrutiner som tar år og dag. Det tar ikke så lang tid å slå 6-8 slag, hvis man plukker ball, går fort og gjør rutiner hurtig.

De som driver langt gidder gjerne ikke å vente på saktegående. Sikkerhet og ferdighet har liten sammenheng.

Hensynet til andre er viktigst mener jeg.

mvh Toughloose
Hcp 5,7

Fick Naldo

over 21 år siden

Fick Naldo

Tror så gjerne at 10-20 HCp-ere er de "verste". Må være ille å ha dem på banen...

Uansett; på et kurs for grønt kort er de to viktigste tema spilleferdighet og regler. Uten dette er det vel, stengt tatt, ikke så mye vits i resten?

klær?

over 21 år siden

klær?

hvem i alle dager bryr seg om hva man har på seg? latterlig

Bolsen

over 21 år siden

Bolsen

Mange baner krever krage på skjorta. Det gjør at man slår lenger!

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Det finnes faktisk noen som er mer opprørt over andres krageløse t-skjorte, enn sitt eget trege spill.

Golfspiller

over 21 år siden

Golfspiller

Det er da helt ubegripelig at hva man skal ha på seg, skal være et tema på et innføringskurs. Det er jo kjekt at mange begynner å spille og ha det gøy med golf, men må man absolutt formidle de mest håpløse tradisjonene ved golfsporten til dem?
Om flertallet i enkelte klubber går inn for slipstvang eller andre bestemmelser, har de rett til det, og kan praktisere det lokalt med skilting, banepoliti osv. Men hvorfor i all verden på et innføringskurs til selve golfspillet?

Det er lett å tenke seg en grønt-kort ordning for andre aktiviterer, for eksempel for adgang til skianlegg. Men jeg kan vanskelig se for meg at et slikt kurs skulle innholde retninigslinjer for antrekk (utover sikkerhet, kulde osv). Og enda mindre se for meg et løypepoliti som står ved skitrekket og luker ut folk pga. "grilldress", olabukser osv.

De som mener "kleskode" bør være et tema i golf, savner de det samme andre steder, og hvis ikke, hvorfor nettopp golf? Fordi det "alltid har vært sånn"? Dårlige tradisjoner er til for å glemmes!

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Denimbukser på golfbanen da liksom? Nei vet De hva, den må De lenger ut på Bondelandet med!!!

tintin

over 21 år siden

tintin

Synes det er en glimrende tradisjon, liker at det finnes sporter hvor fortsatt det er litt "old school". Poenget er vel ikke at man trenger å gå så fint kledd, det er vel mest at man ikke skal gå stygt kledd. Og desverre så er den estetiske sansen til Nordmenn på bånn, og vi hadde sett mye rart der ute hvis ikke man hadde hatt noen retningslinjer.

Golfopplevelse er også i sterk grad en visuell opplevelse... fin bane, natur osv. Kjipt om det står en i joggedress med neon detaljer og ødelegger hele opplevelsen.

Golfspiller, skulle gjerne sett at de norske fotballspillerne hadde lært seg et par ting om bekledning før de reiste ut på store mesterskap. Ved siden av italienerne ser de jo ut som potetbonder hele gjengen...

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Kleskoden i golf er noe man burde beholde, og ikke er den spesielt streng.

Man står ikke på snowboard i kondomdress heller.

Når det gjelder det norske landslaget i fotball (og stort sett alle andre idretter) kunne jeg ikke vært mer enig. Ser ut som de har falt i en haug med adidas tøy og det som ble hengende fast når de reiste seg opp, ble dagens antrekk. Gjerne på bankett også!

simen fulland

over 21 år siden

simen fulland

Folk må få lov til å kle seg som de vil. Jeg er veldig glad for at de fleste norske klubber er åpne for at vi alle er forskjellige, og dermed har varierende syn på hva slags antrekk vi liker å gå med. Hvis noen foretrekker klassiske golf klær bruk disse. Er noen mer komfertabel med ola bukse og t-skjorte; kjør på. Personlig setter jeg grensen ved bar overkropp (ihvertfall for gutter :-) .Golf er noe en bør drive med fordi spillet er morsomt. Spiller en golf fordi man tror dette øker ens sosiale status befinner man seg i feil tidsepoke. Vi skriver år 2004. ikke 1954. Simen.

Glenn Rype

over 21 år siden

Glenn Rype

Jeg syntes klubbene bør ta et kraftgrep og stramme inn reglene å håndheve disse ufravikelig!

Det er et begredelig syn å se golfsportens utvikling, med tanke på kleskode!

Golfspiller

over 21 år siden

Golfspiller

Helt greit at tintin liker en viss type bekledning, men jeg skjønner ikke helt grunnlaget for å forlange at andre som spiller golf skal rette seg etter akkurat det synet. Toleranse er en fin ting!

Det er bomskudd å snakke om visuell opplevelse. Går du for eksempel en søndagstur i skau, mark eller by, er det vel få som er sjenerende stygt antrukket? Selv har jeg ikke fått mange naturopplevelser ødelagt slik. Verre vil det vel neppe være på en golfbane?

Nei, det er nok simen fulland som har rett: for mange skal golf markere tilhørighet til et visst sosialt skikt (og avstand til folk med tresko campingvogn og "grilldress"). Andre formål kan jeg vanskelig se at krager og olabukseforbud kan tjene.

Tydelig at det er en stor Harry-frykt ute og går, jfr. kommentaren til fotballspillerne. Men for meg er det mye viktigere om den jeg tilbringer 4 timer med på banen er en trivelig person enn hva han/hun har på seg. Og jeg tror det blir flere trivelige mennesker om man er litt mer avslapet og tolerant, i stedet for å lage unødvendige regler og let etter feil hos andre.

(Et paradoks er det dessuten at de som ivrer mest etter regler på golfklubben som oftest mener det er alt for mange relger og begrensninger på andre områder i samfunnet...)

Glenn Rype

over 21 år siden

Glenn Rype

Det er et faktum at folk ter seg bedre når de er pent kledd.

OG Man kan vel egentlig ikke mene at man er voldsomt dresset opp om man tar på seg en pen bukse og en piqet trøye?

Om man syntes det er å slå på stortromma, er man faktisk mest sansynlig til større sjenanse for mange.

Glenn Rype

over 21 år siden

Glenn Rype

Egentlig løser dette seg greit.

De som ønsker å ha pent kledde mennesker rundt seg og bidra med og kle seg pent selv, spiller på klubber som ser kleskode som en nødvendigehet. De som vil gå kledd i grilldress og olabukser med hull og slitemerker kan spille for seg selv, i klubber som tillater dette.

Det må være en god løsning ettersom en rekke her bemerker at det ikke bryr dem hvorledes folk går kledd - da kan de samle seg og ikke bry seg sammen (...).

Hadde virkelig noen trivdes om alle hadde begynnt og gi f... i hvorledes de kledde seg på golfbanen? Man legger ikke merke til at en eller to detter utenfor kleskoden, men jeg tror ikke det står til sammenligning om hele medlemsmassen slutter og bry seg. Ikke det at det kommer til og skje...

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Det har ingen ting med sosial tilhørighet å gjøre!

Golfspiller

over 21 år siden

Golfspiller

Det var et interssant faktum Rype!

Dessuten misforstår du poenget: Det handler ikke om hva som er pent eller stygt, for det er avhengig av smak. Men hvorfor man må ha regler om hva som er lov.

Det er altså REGLENE og KLESKODENE som er spørsmålet, ikke klærne i seg selv.

Og det skulle forbause meg lite om du hører hjemme blant dem som mener myndigheter ellers trer alt for mange regler ned over hodene på oss. Eller tar jeg feil?

Golfspiller

over 21 år siden

Golfspiller

Klespanikk - siste ord

Rype skriver:
"Hadde virkelig noen trivdes om alle hadde begynt og gi f... i hvorledes de kledde seg på golfbanen?"
Hvorfor i all verden skulle det skje uten regler?
Der jeg ellers ferdes på jobb eller privat er det sjelden/aldri slike regler, men gir folk av den grunn f... i hva de har på seg? Virker ikke sånn.
Alt går ikke til helvete selv om folk får gjøre som de vil, det blir bare litt triveligere slik (for de fleste).

Tilbake til begynnelsen:
Klubber kan bestemme selv hvordan de vil ha det. Men i grønt kort kurs som er introduksjon til golfsporten, blir det helt feil å innføre kleskoder som et punkt. Det ville dessuten være utrolig latterlig.

tintin

over 21 år siden

tintin

Golfspiller, du virker veldig stolt av å kunne spå at folk synes vi har nok lover og regler i samfunnet, hvem synes ikke det?

Og bomskudd, å trekke inn sammenligninger med å gå en tur i by`n er vel den største skivebommen hittil i diskusjonen. For min del er det estetiske en stor del av golfopplevelsen, for meg er det et viktig poeng at banen ligger i fine omgivelser.

Dere nevner toleranse, hva med toleranse ovenfor golfens tradisjoner.

Smak er forskjellig, selvfølgelig, ikke bruk det juvenile poenget til det kjedsommelige. La meg tråkke dere litt på tærne å si at: joggedress er stygt! En vedtatt sannhet fra tintin.

tintin

over 21 år siden

tintin

min rangering:

1-6, få rævva i gir!

7, resten....

SB

over 21 år siden

SB

Tintin, kan man gå styggere kledd hvis banen ligger litt mindre fine omgivelser?

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

For å bringe tråden tilbake til hvor den startet, så handler det om hva de som lærer opp de nye golfspillerne skal sette fokus. I min prioritering satte jeg opp kleskode sist fordi jeg mener dette er MINST viktig. Det burde likevel være med fordi det faktisk er baner som praktiserer kleskode, og runden er ofte ødelagt hvis man får beskjed om at man bryter med banens regler allerede før man får slippe ut.

Sikkerhet er og blir det viktigste det er ufravikelig, men så er spørsmålet om det er spilleferdighet eller spillehastighet som må være fokus. Er det viktigere at en spiller skal kunne slå x-antall baller over hundre meter, putte x antall baller innenfor 1 meter osv. Eller er det viktigst at de holder farten oppe? Det er mange som tror at man skal holde seg foran de som er bak, men målet er å holde ryggen til de foran!

tintin

over 21 år siden

tintin

SB, skønner spørsmålet, men skønner ikke poenget ditt?

Folk kan gjerne gå i striesekk for min del, men da får du ikke spilt på banene jeg er medlem uansett... og sånn håper jeg det fortsetter.

Kleskode er enkelt å forholde seg til, enten man er enig eller ikke, unødvendig å bli nektet på grunn av dette.

Selvfølgelig skal spillehastighet være i fokus, enig m toughloose.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

Jeg satte ting litt på spissen, jeg venter ikke jordens undergang eller dommedag dersom kleskoden forsvinner.

Det jeg derimot forventer er at moten med bukser med hull og annet som ser helt jævlig ut, etter min mening, kommer til og dukke opp og bli akseptert raskere, noe som gnager meg enormt!

Golfbanen er vel det eneste bevarte fristedet fra slitte olabukser og grill-antrekk når vi nå teller år 2004. Det er begredelig etter mitt syn. Hvorfor er det kult og gå med hullete bukser? Kan man ikke bevare det som er igjen av golfens tradisjoner? Er det negativt av det finnes ET sted på jordens overflate man må se litt ok ut?

Golfspiller: Jeg syntes på generell basis ikke at myndighetene lager for mange regler. Regler har aldri vært viktigere en nå for tiden! At jeg kan være uenig i en og annen regel/lov/lovforslag sier seg selv, alle ønsker verden slik at man kan skli igjennom på best mulig vis selv. Det betyr imidlertid ikke at jeg ikke aksepterer de, eller flyr rundt og suttrer. Derimot har jeg fått mange gode latterkuler etter forlag som er fremmet av Krf og selvsakt Frp.

Glenn

over 21 år siden

Glenn

En ting til...

Golfspiller: Hva mener du forresten med og innføre kleskode? Den har eksistert i golfmiljøet i alle år.

Espen

over 21 år siden

Espen

Glenn, du som er så opptatt av kleskode på banen - hvorfor er du ikke like opptatt av språkkoden når du opptrer her i forumet. Jeg mener at man burde få innleggene sine fjernet fra forumet, dersom man ikke klarer å følge språknormene som gjelder i samfunnet....

Når det gjelder det saken egentlig dreier seg om, synes jeg det er et dilemma at NGF før årets GK-kurssesong ga signaler om at golfreglene skal nedprioriteres noe til fordel for etikette. Samtidig skal elevene fortsatt gjennom en eksamen med stor vekt på reglene. Regelpensumet krever, etter mitt syn, det meste av kurstiden hvis vi skal kunne regne med at elevene - som har vidt forskjellige forutsetninger både når det gjelder golfforståelse og teoretisk læreevne - kan klare teoriprøven.

Jeg synes det er viktigst med spillehastighet (+ sikkerhet selvfølgelig). Hvis elevene har trygghet på at de har spillehastighet og kan være på banen uten å være en fare/irritasjon for andre, bør de få mindre redsel for å komme seg ut på banen og komme igang med spillet.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her