Golfspiller
Det er da helt ubegripelig at hva man skal ha på seg, skal være et tema på et innføringskurs. Det er jo kjekt at mange begynner å spille og ha det gøy med golf, men må man absolutt formidle de mest håpløse tradisjonene ved golfsporten til dem?
Om flertallet i enkelte klubber går inn for slipstvang eller andre bestemmelser, har de rett til det, og kan praktisere det lokalt med skilting, banepoliti osv. Men hvorfor i all verden på et innføringskurs til selve golfspillet?
Det er lett å tenke seg en grønt-kort ordning for andre aktiviterer, for eksempel for adgang til skianlegg. Men jeg kan vanskelig se for meg at et slikt kurs skulle innholde retninigslinjer for antrekk (utover sikkerhet, kulde osv). Og enda mindre se for meg et løypepoliti som står ved skitrekket og luker ut folk pga. "grilldress", olabukser osv.
De som mener "kleskode" bør være et tema i golf, savner de det samme andre steder, og hvis ikke, hvorfor nettopp golf? Fordi det "alltid har vært sånn"? Dårlige tradisjoner er til for å glemmes!