Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

merke på jernsett deres??

Roy

over 17 år siden

Roy

callaway x-forged 2-p dere?

Ken

over 17 år siden

Ken

Titleist, blades selvfølgelig....

Roy

over 17 år siden

Roy

er det vært å spille med blades?? hvorfor ikke X-forged eller taylomade TP...

hp

over 17 år siden

hp

Mgolf Pro FB.

Norsklæreren ;-)

over 17 år siden

Norsklæreren ;-)

VÆRT å spille med TAYLOMADE TP....

Engelsklæreren ;-)

over 17 år siden

Engelsklæreren ;-)

TAYLOMADE TP?
Taylormade TP med en R antar jeg?

hp

over 17 år siden

hp

Du kjenner det godt i arma vist balltreffet er litt feil,men utrolig bra når du treffer riktig, som og slå i smør.

Stian

over 17 år siden

Stian

Callaway Xtour 3-9

roy

over 17 år siden

roy

har du prøvd x-forged?? har hørt at x-tour er bra det..forholdsvis lette å slå med? fade, draw?

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Callaway Fusion ( Wide 2006 ) 5 - SW

roy

over 17 år siden

roy

de går vel høyt nok!!

tertit

over 17 år siden

tertit

Tom Wishon 752TC 4-SW

roy

over 17 år siden

roy

Tom...det har jeg ikke hørt om..men de funker kanskje??

tertit

over 17 år siden

tertit

roy, de funker for meg. Her er en link dersom du er interessert.
http://www.wishongolf.com/index.php

Flise

over 17 år siden

Flise

Cobra FP Ladies 5-sw.

Stian

over 17 år siden

Stian

testet Xforged i fjor, men fikk ikke skikkelig dreisen på de. Xtour fikk jeg ganske øyeblikkelig dreisen på så gikk for de.

Anders

over 17 år siden

Anders

x-18 3-p. Prøvde x-20, men av en eller annen grunn fikk jeg så fryktelig mye høyere ballbane med dem, så da ble det x-18 istedet.

Mike Slicen

over 17 år siden

Mike Slicen

x-20 Tour 3-P

Hvorfor

over 17 år siden

Hvorfor

spiller dere med spader da gutter?

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Jeg lurer på hvorfor Ken sier at han selvfølgelig spiller med blades. Når ble det en selvfølge? Det er vel de færreste av oss som får noe ut av slike køller.

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

Cleveland CG Gold

hp

over 17 år siden

hp

Det er vell like smart som og si att hybrid er for jenter.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ping G2, oversized selvfølgelig ;-)

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Spader? Callaway lager da fine køller :) Hadde x-14 før og likte de.

TM LT nå. Mye bedre enn Gunnars køller.

Bobby

over 17 år siden

Bobby

Olyo blades, 3-pw

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Enig med Gunder i at hans køller er mye bedre enn mine. Utgjør nok tre-fire slag per runde. Minst.

(Vicken jävla idiot :-)

booster

over 17 år siden

booster

callaway x-12, 3-p, men spiller bare med 5-p.

JanB

over 17 år siden

JanB

Snake Eyes 675XC forged

Ken

over 17 år siden

Ken

Vel, selvfølgeligheten ligger i at man kan slå fade og draw og rette slag akkurat når det passer. Kun blades gir full mulighet til å bevege ballen som man ønsker....

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Isåfall Ken, synes jeg det er rart at andelen proffer på pga som spiller med cavity backs bare øker i omfang. Litt usikker, men tror de har rimelig kontroll på å bevege ballen dit de vil allikevel gitt..

Ken

over 17 år siden

Ken

Det er jo proffene som kommer med min påstand. Det er ikke noe "ekspert" utspill fra meg, jeg bare refererer til det som de lærde hevder.

Det er nok av høy-hcp eksperter her på forumet som har lest seg til mye teori, men spiller som kløner, så derfor bare sa jeg det som er alment kjent, at CB køller er vanskelig å forma slagene med, mens blades er rene drømmen, bare man treffer rent på ballen. Og det er jo en selvfølge om man skal slå ballen dit man vil med den skru man ønsker...

Pettern

over 17 år siden

Pettern

Spiller med Cleveland Red 4-pw. Deilig.... hhhmmmmm......

Ken

over 17 år siden

Ken

Joda, de Cleveland red køllene ser greie ut de. Tar man bort plastikk klumpen er det jo klassiske CB køller og det er jo bra. Den "gel" klumpen skal redusere vibrasjoner sies det. Du vet treffer du i SWEETSPOT så er det ikke bruk for vibrasjonsdemping, fordi det ikke oppstår vibrasjoner i sweetspot, ihvertfall ikke på køller av en viss kvalitet. Men det er sikkert kjekt om man treffer utenfor sweetspot.

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Såvidt jeg vet er det offset'en som begrenser muligheten for å forme slagene, dvs. at "spade"utseende til callaway køllene har ingenting med dette å gjøre (på callaway køllene uten/med liten offset).

Ken

over 17 år siden

Ken

"Så vidt du vet er tydelig ikke mye å skryte av"

Gulfu

over 17 år siden

Gulfu

og respekten for Ken bare stiger og stiger...
hahaha, tror du du er dritgod eller?
hahaha

jonag

over 17 år siden

jonag

Dette med å arbeide ballen er en myte. tenk hvor tilgivende drivere har blitt, men likevel klarer man å både fade/drawe/slice/hooke dem...

Følelse er viktig og det er en ikke-teknisk sak som ikke går an å diskutere så lett, men at det ikke går an å arbeide ballen med de mest lettspilte køller man finner er feil. Skal være litt enig i dette med offset. For mye offset i korte jern gjør det værre å slå lave slag

Nå har jeg kasta ut et langt jern til... fått meg hybrid. Mye lettere å slå lange og fine slag når jeg må over noe.

Nei, velg utstyr som man spiller best med. Om det ser ut som et romskip, hva så...

maltby MMB 5-GW

HM

over 17 år siden

HM

Jesper Parnevik er en spiller som liker å spille forskjellige slag og forme ballbanen. Han nevnte dette i intervju på Viasat Golf.
Han spilte i flere år da han var i toppen med Callaway X12.
Når han klarte å forme slag med de køllene så bekrefter det vel det som jonag sier.

Slugger

over 17 år siden

Slugger

Klarer man å slice med en kølle klarer man også å forme slag med samme kølla.
Den som klarer å konstruere et jern eller en wood som ikke slicer blir steinrik.
Denne diskusjonen innehar en del idiotiske argumenter.

Miuraman

over 17 år siden

Miuraman

Helt rett Slugger. Golf er ennu en ballsport. Hva med en fotballstøvel som sparker ballen rett fram. Spill golf, ikke slå.

evergray

over 17 år siden

evergray

Hva betyr det egentlig for trådstarter eller andre hva jeg har i bagen min?

vårsykt å spørre andre om den saken. Tror denne Roy han blir en bedre spiller grunnet hva du og jeg har i bagen?

Enten er han idiot eller kjeder seg fordi ingen inviterer ham med på påsketur/hygge. Tipper det siste!

Roy

over 17 år siden

Roy

evergray, syns du kan spare deg for sånn drittpratt om meg og andre.

jesus maria

over 17 år siden

jesus maria

Ken nå kløner du fælt.

Ca halvparten av proffen på pgatouren spiller cb.
Cb er det "nye". Med andre ord har de fleste (med unntak av de ferskeste) gått fra blades til cb.

Hvem er da "De lærde"? Den halvparten som spiller blades og former slag som fasan, eller den halvparten som spiller cb og former like bra?

Joppe

over 17 år siden

Joppe

evergray, eller skal vi heller kalle deg kvinesdalsheksa, når skal du ta overdosen din? Håper det blir snart, du er jo riv ruskende gal, det beviser du i alle tråder du skriver i.

Xo

over 17 år siden

Xo

TM R7 TP 2-PW

Karsten

over 17 år siden

Karsten

Ping IsI-S

Scottoman

over 17 år siden

Scottoman

Wilson Di5

Forme slag

over 17 år siden

Forme slag

Jeg undrer.

Hvor mange av dere her driver å former slag på banen? Og da mener jeg ikke å bare skru rundt trær når man ligger i litt trøbbel.

Hvem bytter på å spille fade/draw basert på onduleringer og flaggposisjoner?

Dette tøyset om at blades er bra for å forme slag hører ikke hjemme hos oss amatører. Kan dere bare ikke innse dette.

hp

over 17 år siden

hp

Skal man komme noe videre med golfen må man ha mere enn ett slag i bagen.

Tom

over 17 år siden

Tom

Det vanskeligste slaget på golfbanen er et rett slag. Draw/fade er feilslag som varierer høyre og venstre. Slå rette slag og skåren vil bli bedere. Tror det gjeller 99% her inne..

Forme slag

over 17 år siden

Forme slag

Det var ikke det som var poenget. Poenget er: Hvem av dere på forumet her er avhengig av å kunne spille innspill med enten fade eller draw?

Jeg kjenner proer som ikke spiller slik engang. Der går det på samme ballbane stort sett hele tiden, med variasjoner når man slår høyt eller lavt.

Når amatører preker om blades-køller for å lettere forme slag, ja da trekker jeg på smilebåndet.

til hp: draw/fade er feilslag? Nei det er det ikke. Det er enklere å spille med en liten draw/fade. Det er best å velge det som er naturlig for en selv, og stick to it.

Forme slag

over 17 år siden

Forme slag

Ops, jeg mente "til Tom" :)

frogg

over 17 år siden

frogg

Snake Eyes 600XC Forged. Og det er ikke køllene sin skyld at ikke ballen går dit jeg vil... ;-)

Ken

over 17 år siden

Ken

Forme slag?

Jo jeg kan slå fade, draw, og rette slag så da får dere dra på smilebåndet litt da. Plager ikke meg noe. Og det er mange som kan det selvfølgelig. Er ingen heksekunst og tilpasse slaget til flagg plassering. Klart en fordel å fade ballen til et flagg som står på høyre side av greenen, men det spørs jo på greenens ondulering osv... Samme "lov" gjelder joo for en draw inn til et venstre plassert flagg.....

Forme slag

over 17 år siden

Forme slag

Hold deg til enten fade eller draw så klarer du kanskje å senke handicappet ditt litt mer.

Forme slag

over 17 år siden

Forme slag

Det er vel forsåvidt forståelig at du som 3,2 handicapper får noe ut av å forme slag. Poenget mitt var til den typiske norske amatør som skryter av sine bladeskøller pga forme-egenskaper. Men det skjønte du kanskje ikke.

Skrewer

over 17 år siden

Skrewer

Man skal være rimelig god golfspiller (+handicapper) for å tjene på å forme innspill mot green. De fleste slike forsøk på å slå en trajectory utenom det vanlige inn mot greenen resulterer i en eller flere katastrofer som koster mer enn det smaker.

En annen ting er å skru ballen rundt doglegs på utslag fra tee, eller en og annen rescue-operasjon når ballen ligger vanskelig til bak trær uten mulighet til å slå over.

På min hjemmebane er det 2 utslag der det lønner seg stort å kunne slå draw med et langt jern eller hybrid fra tee. Det klarer de fleste, selv 20-30 handicappere. Men få eller ingen av dem ville treffe 2 greener etter hverandre med samme draw'en.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

nå avslører vel Ken seg som en som gjør som andre sier i stedet for å gjøre det som gjør han selv best uansett da, så å høre så mye på han trenger man vel strengt tatt ikke.

sitat:
"Det er jo proffene som kommer med min påstand. Det er ikke noe "ekspert" utspill fra meg, jeg bare refererer til det som de lærde hevder. "

så, Ken. det du sier, er at du selvfølgelig spiller på blades, fordi proffene sier at de kan forme slag lettere med blades enn med CB køller?

interessant.........

Jarle

over 17 år siden

Jarle

Lyst på nye jern, noen som har rekki å prøvd Titleist AP1? Og hva syntes dere isåfall? 15hcp'er

veggiss

over 17 år siden

veggiss

stygge som juling, men gjør helt sikkert nytta :)

Luna

over 17 år siden

Luna

X-14 pro series

BadaBing

over 17 år siden

BadaBing

Ping G10, strålende fornøyd.

golfer

over 17 år siden

golfer

titleist dci 735..knall køller

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Kjære Ken,
du driter deg så loddrett ut når du kommer med bastante utsagn type "det som er alment kjent, at CB køller er vanskelig å forma slagene med, mens blades er rene drømmen" og en "jeg har 3,2 hcp så jeg vet best"-holdningen din.

Jeg anbefaler deg å lese f.eks. denne artikkelen: http://www.golfsiden.com/matzbladellercavityback02.08.html, skrevet av noen som faktisk har peiling.

Og så kan du jo ta en titt på køllene pga spillerne bruker neste gang du ser på Viasat ... Synes selv Goosen har grei koll på svingen med sine klumpete TM CB køller.

M05

over 17 år siden

M05

Spiller med "Maltby Logic Traditon M-05 True Forged Irons"
Anbefales!
Ny modell heter MALTBY MTF TRUE FORGED IRON.
Kan kjøpes gjennom: http://www.divotmastersgolf.com/

jonag

over 17 år siden

jonag

Eller fra sjefen sjøl.. www.golfworks.com
anbefaler mmb, mtf, mcc, mpc, toski blades, eller andre med mer hjelp for høyere hcp. drivere og woods går også som kuler

Flyer hcp 12

over 17 år siden

Flyer hcp 12

Mizuno MX 25
Veldig fornøyd, men noe mere krevende en mine forhenværende x-16 som var veldig lettspilte og som ble skiftet ut før sesongen 2007.

Henke

over 17 år siden

Henke

Acer jernsett. Kopier av Callaway Fusion. Strålende fornøyd.

Gulber

over 17 år siden

Gulber

Cobra s9 , kjempebra køller. ellers må jeg si at Jonag har mye fornuftig å si. du har kommet med mye bra oppigjennom så en takk til deg.

Twiggy

over 17 år siden

Twiggy

Cb eller ikke, bare en ting som gjelder her.... Ballfluktslovene kan ingen endre uansett:-) Fysiske lover...

snappy

over 17 år siden

snappy

Titleist 735... Beste køllene jeg har hatt.. Gikk fra blades til disse.. Det smarteste jeg har gjort på lenge.

PGA

over 17 år siden

PGA

Akkurat bestillt nye Wilson Ci7
De har fått mye positiv omtale.
Gleder meg VEEELDIG til de kommer.
Noen som vil kjøpe de gamle, forresten ??
Callaway Fusion 3-PW, UniFlex stål skaft

Spinseeker

over 17 år siden

Spinseeker

Titleist 704.CB 3-pw. Disse kan både fades og drawes (har jeg sett...), men satser heller på avstandskontroll og å trene putting fremfor å skru ballen inn på greenen.

Til Ken: "Det er jo proffene som kommer med min påstand Det er ikke noe "ekspert" utspill fra meg, jeg bare refererer til det som de lærde hevder"
- så du mener altså at det er din påstand?
-og man refererer ikke hvis man ikke henviser til referansene. DET er allment kjent.

705

over 17 år siden

705

Mizuno MP33, blades 4 ever!

+0,2hcp

over 17 år siden

+0,2hcp

haha ken, jeg har vært på nationwide nå i 1 år, og jeg spiller på ap2 fra titleist, nesten bare Tiger som spiller blades på touren nå

uff

over 17 år siden

uff

Cleveland Gold 4-PW

Sarte Bjarte

over 17 år siden

Sarte Bjarte

Ben Hogan Apex blades.
Fineste som finns.
Alle beundrer bagen min.
De beundrer også innspillene mine bare så det er sagt.....

Hemmi

over 17 år siden

Hemmi

Ben Hogan Apex Edge CFT. Veldig fornøyd med dem.

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Lynx Black Cat 15-5

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Hva slags merke på mobiltelefoner har dere?

Jeg har en Sony Ericsson W200i

jonag

over 17 år siden

jonag

Dæ, nå kasta jeg ut 5 jernet også til fordel for en 25 gr hybrid. hybriden har veldig lavt tyngdepunkt og går som ei kule også fra rough. Slår høyt og lander mykt. Den spinner ikke så mye så jeg mister ikke lengde selv i mye motvind. Eneste problemet er at det er25 grader så den går littegrann lenger enn 5 jernet, så gapet til 6 jern blir littegrann langt, men vi får se... kanskje jeg bøyer opp 5 jernet eller 6 jernet ned for å tette hullet litt bedre. Ikke så ille til nå iallefall...
Plutselig har jeg 3w-5w-20-25 og så 6-LW... snakk om damesett ;-)

Henke

over 17 år siden

Henke

Har du droppet 4-jernet? Inspirert av Furyk?

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Lynx Blac Cat. Har alltid spilt med Lynx køller....

jonag

over 17 år siden

jonag

droppet 3-4-5...nå er det jo bare å slå, selv fra rough. 150m carry er jo en lek i forhold. Fra rough er det max 6 jern som funker for meg.

JanB

over 17 år siden

JanB

Det er helt utrolig hvor mye vås det går an å lese om Draw og Fade.
Burde kanskje startet en ny tråd der jeg kommer med noen forklarende begreper slik at vi slipper å lese noe slikt som: "På min hjemmebane er det 2 utslag der det lønner seg stort å kunne slå draw med et langt jern eller hybrid fra tee. "

La meg forenkle det hele med å si at det er 9 forkjellige måter ballen går på. (merk; da har vi utelatt noen måter ballen flyr på)

1.) Pull: Starter venstre og fortsetter mer til venstre for mållinjen
2.) Fade: Starter venstre og kommer til bake på mållinjen
3.) Slice: Starter venstre og ender til høyre for mållinjen
4.) Hook: Starter til høyre og ender til venstre for mållinjen
5.) Draw: Starter til høyre og ender tilbake på mållinjen
6.) Push: Starter til høyre og fortsetter til mer høyre for mållinjen
7.) Pull Hook: Starter rett og ender til venstre for mållinjen
8.) Straight: Ballen går rett og ender på mållinjen
9.) Push Slice: Starter rett og ender opp til høyre for mållinjen

(alle definisjoner er etter en som spiller med venstre skulder mot målet)

Alle disse slagene bestemmes av følgende faktorer:
a.) Swing path: Hvilken bane køllen kommer inn på ballen
b.) Club face: Hvordan køllehode er: Lukket, vinkelrett eller åpen

Dersom noen lurer på noe mer er det selvsagt bare å spørre. Skal forsøke å svare så godt det lar seg gjøre.

M45

over 17 år siden

M45

Jeg har nå skiftet ut mine Maltby M45 med Maltby MMB. Regner med å teste/bytte til nye Maltby MTF jern. Spiller fortsatt jernkøller 3-pw.

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

JanB: Hvor ble det misforstått ballbaner?

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Mizuno mx25 med grafitt. Litt stivere enn ordinær regulær. Veldig fornøyd. Spiller 4-p.

jonag

over 17 år siden

jonag

M45: Likte du ikke MMB ? Enig i at du da prøver MTF....og ikke MPC feks.
Er happy med MMB i allefall.

Mathias B

over 17 år siden

Mathias B

Taylor Made r7 4-pw

695 CB....KÆVVITTI BÆKK

over 17 år siden

695 CB....KÆVVITTI BÆKK

Til Ken: Et ørlite spørsmål: I og med at du kan variere fade, draw og rett som du ønsker, hvordan kan det da ha seg at du har 3,2 i hcp? Du må jo være tidenes dårligste på putting?

Selv har jeg for øvrig Titleist 695 CB og klarer å skru ballen sideveis med de også gitt :-P til og med driveren min som definitivt IKKE er en bladkølle går det an å skru ballen sideveis med..

Megaslice

over 17 år siden

Megaslice

Callaway X-20. 4-PW

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her