Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Lei snø

Førtidspensjonist

over 17 år siden

Førtidspensjonist

Hei

Har planer om å flytte til varmere strøk permanent. Sikkert mange av dere som har spilt på flere golfbaner i utlandet, så jeg håper dere kan komme med noen gode tips.

- Billig å bo der
- Flere golfbaner i nærheten
- Sol og varme

Roy

over 17 år siden

Roy

hei..Mallorca er jo knallbra mye baner..priser?

Thailand?? billig i hvertfall..

Alicante, det var perfekt..spilte på Hacienda del alamo..før kjøpt leilighet rundt banen, men det koster vel..like greit å spille fast på en bane.

golfer

over 17 år siden

golfer

florida!!

evergray

over 17 år siden

evergray

Hvis det ikke er blitt store forandringer de siste åra er det billig i Tunisia.

Ellers vet jeg ikke om det er mange nordmenn som er bosatt der om det er en fordel.

Januar er ikke stort varmere enn en god Norsk vårdag, men det er vel godt med litt forandring?

doc

over 17 år siden

doc

www.saneliseo.com

Hærlig

over 17 år siden

Hærlig

Fantastisk julestemning i påsken.
Pudder pudder pudder hele dagen.
Langfredag har vært årets hittil beste dag, og det skal mye til for at den ikke til slutt blir årets beste.
Synd for greenene som ligger ferdigmåkte og nå får en meter klam klissete snø og regn på seg, men så lenge det er skiføre gjør det ingenting.

Everblue

over 17 år siden

Everblue

har jo hørt mye fint om Portugal da, men Tunisia skjønner jeg ikke hvordan man kan anbefale noen som helst å flytte til.
fett å dra til et varmt land om vinteren, men ærlig talt. golfen i Tunisia er svært begrenset, og landet i seg selv er temmelig anstrengende.

evergray

over 17 år siden

evergray

Malaysia er også et alternativ. Billig mat. 15 kroner for en middag på en kafe og 40 kroner for en taxitur på flere kilometer.

"Blåerklært" dvs. at en slipper masete innpåslitne selgere som er så vanlig i Asis. En god del skikkelig flotte baner +++.

KL en en fantastisk hovedstad som er bygget opp på bare 50 år. Moderne og trivelig, med verdens nestbeste flyplass :-)

evergray

over 17 år siden

evergray

Mente 20 kroner for en taxitur på ca 6 km.

Førtidspensjonist

over 17 år siden

Førtidspensjonist

Har faktisk vurdert både Thailand og Malaysia. Litt problemer med å eie land i Thailand da du enten må være gift med en thai eller starte et firma som da får lov til å "eie" tomten. Litt mye surr.
Vet ikke hvordan det er i Malaysia. Evergray, er det noen steder der du kan anbefale?

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Hei!

Til Førtidspensjonist; Tror de regelene er "myknet" opp iår ...
Så hvis du ønsker å eie en bar eller noe "annet" i Thailand så bør du sjekke opp regelene på nytt.

Jeg er jævlig trøtt ( Nattvakt ) så jeg bare sier God Påske videre!

evergray

over 17 år siden

evergray

Kjære førtidspensjonist :-) Det er desverre ikke noen plass i Malaysia jeg kan anbefale da jeg kun har vært der på ferie en gang.

Vi var i den moderne skinnende rene og "rolige" hovedstaden. Ellers i Maccala, Cameron higlands og Pankor Island.

Ellers har jeg en kamerat som bodde på Pankor Island i et halvt år, og likte seg svært godt. Selv spillte jeg kun en 9-hulls bane der, som jeg ikke syntes var allverden.

Det er nok større mulighet for at andre her på forumet kan gi deg bedre råd en jeg er i stand til.

Håper du finner ditt drømmested. Hjertelig lykke til :-)

evergray

over 17 år siden

evergray

Tror faktisk jeg ville prøvd å få kjøpt en nyere leilighet i Kuala Lumpur.

Det sies at det er mye eksos der, men jeg opplevde noe helt annet. Vi gikk endel omkring i byen og luften var renere enn i Oslo.

Det fantes kun nye biler (med unntak av noen taxi og lastebiler).

Bilene er billige, drivstoffet "gratis". Man beveger seg også fort fram med en liten scooter/motorsykkel, noe som er deilig i varmen.

Mange bra og rimelige golfbaner.

Willy2

over 17 år siden

Willy2

Jeg anbefaler Sør Afrika. Har vært der to vintre på rad og blitt helfrelst. Det er best å holde seg rundt Garden Route, da det er mange fine baner og svært lite vold sammenlignet med Johannesburg området. Randen er blitt billig, så det koster lite å leve godt og spille på supre baner. Flere venner har kommet på 2-3 ukers besøk og alle har blitt overrasket over hvor fint golf og ferieland Sør Afrika er. Kun en times tidsforskjell og reise på natta gjør turen overkommelig for de fleste.

evergray

over 17 år siden

evergray

Ellers førtidspensjonist, det ville det nok vært en berikelse for mange forfrossne Norske pensjonister å få vite om et "paradis" for golfinteresserte.

Om det er slik at man er pensjonert eller har så mye fritid at man ønsker seg vekk i vintermånedene, ville ihvetrfall jeg blitt glad for tilbakemelding når/om du finner ditt paradis.

Har vært i sør-afrika og det er et greitt nok, men man har interesser på si, som for min del ikke passer helt inn i sør-afrika i lengden?

Ellers er det ikke slik at en må tjene en del over 200 000 for å slippe å pendle så ofte mellom land for å bli "godtatt".?

JanF

over 17 år siden

JanF

Jeg er enig med Willy2 at Sør Afrika er en drøm i forhold til de kriterier Førtidspensjonist har:

- Billig å bo der
- Flere golfbaner i nærheten
- Sol og varme

Paradoksalt nok er Sør Afrika det nærmeste siviliserte stedet i forhold til å finne sommer når vi har SNØ i Norge. Selv Gran Canaria har vinter i januar/februar.

Mitt motto er: Korte dager er dårlige dager!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

JanF, nå vet jeg ikke hvordan du definerer vinter, men jeg var på GC siste uken i januar, og vi hadde fra 25-30 grader i skyggen hver dag.

det er en god norsk sommer for min del, og det som skilte mest, var at det blåste en del.
var på Pico De Las Nieves, og selv der oppe på 2000 meter var det 10 grader varmt.... fortsatt ikke helt norsk vinter m.a.o. :)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Da var du faktisk heldig, Yngve. For JanF har rett i at det er vinter på GC i januar/februar. Ikke slik at det blir kuldegrader, men det kan være kaldt i perioder med vind og storm.

I Sør-Afrika er det egentlig motsatt av her, såvidt jeg har forstått. Der er det vinter når det er sommer her, og sommer når det er vinter her.

Førtidspensjonist: Ganske mange varme steder har et par måneder med regntid.

JanF

over 17 år siden

JanF

Jeg er en i at det kan være fint på GC. Har vært der mange ganger om vinteren, så jeg vet at været kan være bedre enn en norsk sommer. Uansett er det vinter der i januar i forhold til breddegraden. Det betyr KORTERE dager og mer ustabilt vær. I forhold til Sør Afrika er det f.eks en golfrunde mindre pr. dag. Fra http://www.wunderground.com :

George, South Africa
------------------------
Length Of Visible Light: 15h 21m
Dagens lengde: 14h 23m

Las Palmas, Gran Canaria
------------------------------
Length Of Visible Light: 11h 15m
Dagens lengde: 10h 24m

evergray

over 17 år siden

evergray

Var nettopp i Maylasias høyland, og hold på å fryse ræva av meg.

Trodde faktisk ikke det var sant at når en sa at det var 26 grader, mulig grunnet de 36 gradene i KL vi kom fra, til disse usle 26 ?

For å være ærlig tror jeg det blir slitsomt for en "hvitost" å bo så nært under ekvator i lengden, selv om Malaysiske damer er veldig pene.

Hvis en person har mulighet/ønske til å pendle litt, vil jeg gjerne "joine", uansett valgt boplass hvis førtispensjonert kan synge "What a wonderful world" å mene det.

GC, er et alternativ, men ikke bra nok for mange.

Tenk litt om du evt. velger sør-afrika!

NoSlice

over 17 år siden

NoSlice

Behøver ikke være førtidspensjonist for å hate snøen nå, flere baner hadde åpnet, men så kom den J... snøen. Er rimelig lei sjæl!
Møkkaland å leve i når man tenker på vær. Uff....

Misunner deg Førtidspensjonist, lykke til! ;-)

Vakkert

over 17 år siden

Vakkert

Snøen faller og jeg kan nyte hærlige skiturer på blå Swix. Hvem ønsker å traske rundt blandt mygg i stekende sol når det er julestemning i barskogen ???

Stian

over 17 år siden

Stian

Og den jævla snøen bare fortsetter å dale ned.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg synes snø er vakkert, og elsker å stå snowboard og carving, men for pokker.... sånt lurevær er det verste som finnes....

NÅ FÅR DET ENTEN VÆRE VÅR ELLER VINTER, SLUTT Å KØDDE!!!

:)

Stian

over 17 år siden

Stian

Sier heller nå får det enten være vår! :)

Ifølge YR.no ser det bedre ut i Osloområdet fra imorgen, deretter vil temperaturen stige og nærme seg 2sifra heitegrader på søndag. Stor glede om dette stemmer!

også førtidspensjonist

over 17 år siden

også førtidspensjonist

Vurderer Malaysia men er usikker grunnet til tider for varmt og (vått) klima.

Man føler at alle uansett kultur/religion går greitt sammen.

Prisbetingelsene er gode uten prutemaset.

(her må man se bort fra enkelte taxisjåfører som kjører deg for en femtedel av oppgitt pris, om man vet hva andre som har bodd i landet en stund, betaler for samme tur)

-Noen som kjenner til Bulgaria, og hva man må betale for en akseptabel leilighet i nærheten av helst flere golfbaner?
-pris på en golfrunde på en grei 18-hullsbane?
-Taxipriser?
-Bil/mopedpriser?
-værforhold både i nord og sør (gjelder også priser på overnevnte "bekvemmeligheter").

Andre land/byer enn overstående som kan anbefales for en golfer som er glad i solskinn, men syntes det er OK med litt variasjon.

Er landet muslimsk, bør det være et så tolerant og trygt samfunn som mulig. Er ingen skaut og burkadame :-)

Svar

over 17 år siden

Svar

Bali
Bra vær hele året, billig å leve, hyggelige mennesker, og 3 golfbaner med veldig bra standard (+ et par som er ok).

også førpensjonist

over 17 år siden

også førpensjonist

Kan man kjøpe eiendom uten restrisjoner på Bali?

JanB

over 17 år siden

JanB

Dette ønsket hadde jeg også for noen år siden. Siden "Det ikke går an å hoppe over en kløft i to skritt", tok jeg definitivt avskjed med Norge og valgte den hvite kyst i Spania, Costa Blanca. Nå lever jeg meget lykkelig, har mer enn 25 golfbaner innen 45 minutters kjøring fra bopel, golf 365 dager i året. I tillegg vil jeg i denne sammenheng si at vi har mer enn 300 soldager. Det helsemessige klimaet her er prikket ut av WHO som det sunneste stedet i Europa.
Et liv uten stress.
Arbeider på flere baner som PRO og har mer enn nok å gjøre. Tjener langt mer enn jeg bruker og ler av norske proer som klager over arbeidsforhold og lønn.

Been there

over 17 år siden

Been there

Jeg er offshorearbeider og bodde også noen år like ved Barcelona og spilte golf nesten hver dag. Det var fantastisk med det samme jeg flyttet dit, og ble nesten scratchspiller (index 0,3 på det beste), men ble rett og slett lei golf.
Det er grenser for hvor lenge man kan slå rundt på en liten hvit ball og bo blandt gulfalmede sprukne murfasader og vasse i feriekåte turister.
Jeg flyttet flyttet derfor tilbake og trives bedre som 6-handicapper på landsbygda.
Golf er vanvittig oppskrytt for sultne nordboeree, men for de fleste som kan spille ubegrenset blir det gørrkjedelig. Det finnes et metningspunkt. 90% av medlemmene i de spanske klubbene jeg kjente til spilte veldig mye de første 3-4 årene, ble dradd ut av venner og bekjente enda 2-3 år, og så sluttet de.

tom

over 17 år siden

tom

Been there: beklagelig,men sant.

tom

over 17 år siden

tom

Er det noen av dere som har forslag til hva som skal til for at vi fortsetter med golf i mange år? Er klar over at det er mange som gjør det,men ikke alle,
Eksempelvis er det visstnok bygd en bane nær London med 6 hull hvor alle hullene er kopier av de beste hullene i verden??
Dette da for å gjøre det mere interessant og for et det ikke skal ta mye tid.

JanB

over 17 år siden

JanB

Denne artikkelen kan kanskje gi litt inspirasjon til å holde på med golf lenger, spesielt for kvinner; http://overgang.no/tema/119/article/item/null

Lise B

over 17 år siden

Lise B

Nå prøver jeg igjen, kansje det blir publisert denne gangen?

Alicant/Murcia - kort avstand til sjø, by og 3 timer i fly fra Oslo.
polaris World - her har vi venner som har kjøpt og vi gleder oss til å
komme igjen å spille. De har medlemmskap og betaler 6 euro for 18 hull på de banene som er ferdigstillte. Vi måtte betale 35 Euro pr. runde.

Her er forøvrig mange Skandinaver og vi mødte Nordmenn som spillte
på Mar Menor. Lei Snø du burde ta en titt på de forskjellige mulighetene
til Polaris.

GG

over 17 år siden

GG

Gå ikke på de linkene. De har virus.......

Moderator

over 17 år siden

Moderator

Takk GG! Fjernet innleggene.

Rroger

over 17 år siden

Rroger

Er det ingen som anbefaler BELEK?
Dette må jo være en drømmeplass for den som ønsker bra vær og golf. Se forøvrig artikkel i siste nummer av Norsk Golf. (mai 2008)
12 baner, med høy standard, på rekke og rad.
Boliger med 4 soverom og private basseng for under 200000 Euro.
Finn informasjon om Belek på www.ferieboligen.no
Er det noen som har spørsmål, så er vi eksperter på golf i Belek.

Mvh
En som har funnet golfparadiset.

Merethe

over 17 år siden

Merethe

Til GG

Tusen takk, selv om jeg var naiv. Fikk hele maskinen "aids"infisert på null time.

"Guttungen" har brukt minst tre timer for å rette opp det meste av tullet hans mor har rotert seg opp i.

Likeledes takk til moderator som gjentar GG` opplysning til uvitende databruklere.

Merethe

over 16 år siden

Merethe

Vil også absolutt anbefale Malaysia. Som pensjonist får du maks for penga. Mange fine golf-baner, og billig å ta seg rundt med taxi (men her må du være obs på prisen; etterhvert lærer du).

Du kan jo velge om du vil bo i KL, i en ny flott leilighet, hvor det er varmt, eller i høylandet med mer vår/tidlig høst- temeratur. Noe nedbør må regnes med :-) Uansett kommer du godt ut av det økonomisk.

I forhold til Thailand og andre asiatiske, afrikanske og ikke minst sør-europeiske land, er Malaysia et paradis på jord.

En gedigen "suppe" av etnisk befolkning, kultur, historikk, matopplevelser (men dårlig med vin:-), verdens eldste regnskog?, og alt hva hjertet kan begjære i tillegg til golf.

Finner du ditt drømmested, vær så snill å gi beskjed...

hmmm

over 16 år siden

hmmm

ja, nå er det faktisk snø enkelte steder, skikkelig kladdeføre....

Malaysia

over 16 år siden

Malaysia

Hei Merethe, har du noen linker til golfbaner i Malaysia ?

Hemmi

over 16 år siden

Hemmi

her er en du kan bruke:

http://www.golf-malaysia.com/

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her