Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Råeste driver?

TGW

over 22 år siden

TGW

Saumfarer nett og butikker etter ny driver og har lyst på en skikkelig versting av en driver. En jævel som går ultra langt!! Hvilken skal jeg velge? Har nå en standard BB War Bird og føler den fortjener å slappe av nå...........

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

ERC2 feks. ?? Men den blir jo "ulovlig" om et par tre år da.... Jeg har Hawk Eye i dag, men min neste driver blir Callaway's nye C4. Når jeg treffer bra med C4 så går det ca 20 m lenger, når jeg treffer dårlig går det like langt som et godt treff med den jeg har nå. C4 er utrolig "snill". Noe lengere enn vanlige drivere. (Nei, jeg er ikke ansatt i Callaway..... dessverre.....)

per chr. kolstad

over 22 år siden

per chr. kolstad

har nesten samme opplevelse som Runar, men med Liqudmetal.
jeg la min gml. warbird 11 grader på hylla da jeg fikk min 9,5 HLS og, for å skryte litt, da jeg hadde ca 40-50 m igjen på hull 18 på Miklagard skjønte jeg at jeg fikk mye mer lengde.( jeg pleide å slå 200 m)
jeg opplever at HLS driveren er mye mer " forgiving" selv dårlige slag gir meg grei lengde.
kølla er godkjent og fåes i de fleste Proshop's og koster i underkant av 4000.-
spør om du kan få prøve en og jeg tror du får deg en hyggelig opplevelse, med denne kan du skikkelig dra til!
jeg jobber heller ikke i Liqudmetal, desværre!

Stephen Petrie

over 22 år siden

Stephen Petrie

Ja det må være litt av en driver! Ved å bytte kølle har du økt fra 200 til 320m på utslagene dine. Forbløffende.

DPF

over 22 år siden

DPF

Prøv den nye drivern til M-golf. Den er meget god.

The Par Man

over 22 år siden

The Par Man

Ingen tvil - Cobra SS370 er den råeste!!

Taylorfade

over 22 år siden

Taylorfade

Prøve Taylormade 300 serien. Garantere at du blir fornøyd.

LiquidKnut

over 22 år siden

LiquidKnut

Hvis du skal ha LiquidMetal bør du bestille fra USA. Jeg kjøpte nylig en LM PJ 330 driver (arvtakeren til HLS'en) fra www.clickandsavegolf.com for $189,- + frakt og mva. (ca. NKr. 1700 + frakt). Den er enda mer forgiven enn HLS (ca 152% ifølge produsenten :) ) og den går synnsikt langt... Kjøp den og bli frelst. Spilte min første runde med den i går (også på Miklagard) og hadde en drive på 280m og det har aldri skjedd denne karen før.

RICHARD

over 22 år siden

RICHARD

TITLAIST 975 J 9,5 MED STIFF GRAFALLOY.LOVER DEI ATT DEN GÅR BEST

Boromir

over 22 år siden

Boromir

Tenk litt på personen som står bak golfkølla også. Det er særs individuelt hva som er best. Mitt tips er å prøve flere forskjellige. Hva du synes er best er det som gjelder.

Jo-Inge

over 22 år siden

Jo-Inge

Jeg har aldri vært noen venn med drivern og derfor gidder jeg sjelden å spille med den. Men nå sist fikk jeg låne med en Liquidmetal driver ut på Hauger og jammen satt ikke 80% av drivene på fairway. Var veldig lettspilte og med god lengde. Test ut..

DET ER SKAFTET

over 22 år siden

DET ER SKAFTET

som avgjør lengden. Selve hodet betyr lite for lengden, men har stor betydning for kontroll.
Jeg bygger drivere selv, både for vanlig spill og long-drive konkurranser.
Bra driverhoder av kjente merker er Ping Tisi-Tech, Callaways C4 og M-golfs 350cc, men de selges med håpløst dårlige skaft. Når du har byttet til riktig skaft i disse er de så uforskammet dyre at det går ikke an å kjøpre dem.
Verdens i øyeblikket lengste lovlige hode er sannsynligvis SMT Shinnecock (360ccm), som har tatt en mengde topp-plasseringer i long-drive konkurranser verden over. Andre high performance hoder er Integra 450 Super (som også har suveren kontroll) og Bang golf's P2. For den som vil være sjef på driving-rangen og i tillegg ha gode resultater ute på banen er nok Integra'en det beste valget.
Sett et Penley Stealth70 eller Rapport Cirrus Pro lite skaft denne, og du har en driver til ca 1500 kroner som får Callaway'er og Ping'er til å se ut som Wedger i sammenligning.

LiquidKnut

over 22 år siden

LiquidKnut

Du med skaftet, er UST Prostaff 65 Gold bra? Har det på LM PJ 330 driveren min, og er forholdsvis fornøyd med det. Har samme skaft på en LM HLS 3-wood som jeg føler at jeg har mye mer kontroll med (Stiff-flex på begge). Den slår jeg mellom 200 og 230m med avhengig av dagsformen :) Driveren går noen lengre, men ofte med en slice.

Ser at UST skaftene også brukes på touren i USA.

Gjermund

over 22 år siden

Gjermund

Den råeste driveren i dag er nok en SMT, men ikke Shinnecock..Den ble designet for mer "bedagelige" golfere, men ble av en eller annen grunn populær blant long-drive utøvere. Carnoustie er nok vel så rå som Shinnecock, men den er ikke like populær. Den som ser absolutt råest ut, er nok Nemesis, ta en titt på http://www.smtgolf.com og jeg tror du vil være enig i at det ser ut som en riktig versting :)

Selv har jeg spilt hele sesongen med en SMT Baltusrol (den har nå skiftet navn til Inception). Den likner Ping TiSI, og er helt klart den lengste driveren jeg noensinne har prøvd. Billige er de også :)

Snella

over 22 år siden

Snella

Jeg er noe forundret over mannfolks forhold til driveren. Det er for dere mannfolk om å gjøre å slå så langt som overhode mulig - greit nok å slå langt, men hva med retningen?

Veldig ofte ser jeg dere slå i hytt og pine med driveren. Ballene går ut av banen, forbi flagg, eller bare rett ut til siden... Blir rett og slett litt nervøse av dere når dere setter igang jeg...

Og som jente blir jeg mer imponert over rette kontrolerte slag og et godt planlagt spill, en fandenivoldske lange slag.

PS: Kan også hende jeg er litt missunnelig på dere da jeg absolutt ikke er noen reser med driveren selv... ;-)

HVA

over 22 år siden

HVA

er en rå driver ???
SMT Nemesis og SMT 455 er sammen med en franskprodusert driver som heter Inesis Canaveral de PENESTE driverne jeg har sett. De er blanke og har fin farge.
SMT har vært nevnt tidligere. Selv sier SMT at Shinnecock er den lengste driveren de har produsert, men de håper at den nye 455 skal bli like bra etter noen modifikasjoner.

Jeg leste en test i et amerikansk golf-blad i vår der de hadde testet ulike driver-hoder med IDENTISK skaft og loft mellom 8-9 grader i test-maskin. Det var kjørt 25 slag med hver driver for å kartlegge størrelsen på sweet-spot, og gjennomsnittslengden av de 5 lengste slagene var listet. Nr 1 var Integra 450 Super 9* såvidt foran Ping TisiTech 8,5*. Deretter kom Ping TISI og ytterligere 2 Integradrivere (husker ikke navnet) foran Alfa Reaction 400cc, Callaway C4 og Tylor Made 360.

Når det gjelder størrelsen på Sweet-spot var vinnerne Integra 400, Wilson Deep Red, og Ping Tisi. Titleist 975D og Callaway VFT Pro-series hadde knøttsmå sweetspot'er.

Testen ble foretatt kun med driverhoder som holdt lovlig amerikansk standard COR<0.83. De to lengste skilte kun 3 yards, men ned til 3djeplass var det 14 yards fra nr.1.

SMT var dessverre ikke tatt med på testen, men jeg la merke til at kjente drivere som Wilson Deep Red, TylorMade 300, og Mizuno Blue Rage var langt bak, og hadde en haug av helt ukjente navn foran seg.

Skaftet til Liquid-Knut

over 22 år siden

Skaftet til Liquid-Knut

Svar på det du spør om:
Jeg bruker selv UST-Proforce 65 stiff flex på favoritt-driveren min. Det er meget spenstig, og jeg tror neppe det er noe å vinne lengdemessig på å skifte til annet merke.
Dersom du er på jakt etter mer kontroll bør du prøve et tyngre skaft, gode tips er Penley G2-85 og Rapport Hyperflex eller Aldila HM-40 Tour Gold.
Jeg har erfart at mange hissigpropper tjener både kontroll og lengde på å bytte til tyngre skaft fordi det forsinker akselerasjonen slik at makshastigheten i swing'en kommer i riktig øyeblikk. Ferske golfere som vil slå langt har høyest hastighet lenge før køllehodet når ballen, og har allerede begynt å bremse farten før nedswing'en er ferdig.

Tom

over 22 år siden

Tom

Selv om det er foretatt vitenskapelige tester av drivere, vil de alikevel funger forskjellig fra spiler til spiler.
Alle er forskjellige, alle slår ulikt.

Og så er det vel personen det hele kommer ann på, ikke utstyret...hvis du da ikke er en ekstremt dyktig spiller da.

Patle

over 22 år siden

Patle

Jer er enig med "Det er skaftet" sin uttalelse. Hodet har lite og si paa lengden. (Saa lenge man ikke har kjoept driveren paa Obs Stormarked.) Skaft, og ikke minst rett skaft for til din egen sving er det som er viktigst. Desverre er det billige skaft som foelger med dyre nye drivere. Selv bruker jeg Mizuno Blue Rage hode med Fujikura Vista Tour Pro 60 Regular Flex (www.fujikura.com). Her fikk jeg en aha opplevelse med skaft og stivhet. Fujikura skaftet er like stift som det orginale Mizuno skaftet. Frekvensen var ca 256Hz paa begge skaftene. Mao det er ikke sikkert at stiff skaftet som sitter paa en Cleveland driver er like stivt som paa en Ping driver. Saa min anbefaling er og gaa til en kollemaker som maaler svingen din og setter i et skaft som passer din swing speed. Og til slutt en annen anbefaling til dere som elsker disse Callaway driverene. Skift skaft fordi dere har betalt flere tusen kroner for en driver med et elendig skaft som maks koster 150-200 kroner. :-)

Call-a-Way

over 22 år siden

Call-a-Way

Helt riktig Patle.
Jeg etter ca en måned med C4 skiftet jeg til Penley Stealth 70 skaft, og vant 25-30 meter samt mye bedre kontroll.
For to år siden hadde jeg akkurat samme opplevelse med en Tylor Made 320. Jeg skiftet til Rapport Cirrus Pro skaft og thente masse meter.
Skaftene til Callawy og Ping virker svært "døde", og det virker som de har høye torque-verdier.
Forøvrig når jeg har spurt i en pro-shop om opplysninger som torque, lie, skaftvekt, og bend-point på Callaway eller Tylor-Made drivere så er det ingen som har peiling. En av pro-shop kassadame ringte en gang til leverandøren deres av TylorMade utstyr hvor hun ble satt over til 4 forskjellige personer uten at noen kunne svare på spørsmål om standardskaftet. Seriøst merke ??? NEI.
Det er ufattelig at så dyre merker som Callaway, Ping og Taylor Made leverer dårlige originalskaft. Ingen av Tour-proene til hverken Callaway eller Tylor Made bruker bruker originalskaft på driverne sine.
Forøvrig prøvde jeg en Integra-driver med UST ProForce 65 skaft hos en kollega, og den gikk lenger og var mer retningssikker enn C4 driveren min. Jeg fikk tilbud om å kjøpe den for 1200kr, men siden C4 har kostet meg så mye penger synest jeg det er for gæli å sette den bort i et kott.

bjofalle

over 22 år siden

bjofalle

Jeg ser at det er nevnes diverse spesielle køllemerker og skaftmerker. hvordan kan jeg få fatt på noe slikt i norge ??

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Prøv: http://www.golf-components.com/
eller: http://www.mmgolf.com/
eller: http://www.diamondtour.com/
frakt og moms utgjØr ca 40% tillegg i pris
Styr unna golfsmith.com da de har svært høye fraktpriser

Bjofalle

over 22 år siden

Bjofalle

Hei igjen !!

Vel, så vet jeg hvor jeg kan få kjøpt diverse utstyr - takk for det.
Er det da bare å bestille hoder og skaft. Hvordan setter jeg dette sammen til ei kølle??
Hvor er fallgruvene ??

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Til Bjofalle
Den beste driveren er den du treffer fairway oftest med uten å tape for mye lengde. Ikke la deg lure til å kjøpe komponentene selv for så å sette sammen kølla selv. Det er sikkert moro, men resultatet blir ganske sikkert dårlig. Jobber som køllemaker på golfsenteret i Oslo. Hjelper deg gjerne med å sette spesifikasjonene for hvilken driver du bør ha.

Tull og Vrøvl

over 22 år siden

Tull og Vrøvl

Kjøp selv på internett og bygg en like bra driver som Lars Hansen & Co kan klare til en 4-del av prisen.
Skulle være morro å se en god begrunnelse på hvorfor Lars kan bygge en bedre driver enn andre.
Hilsen hobbykøllemaker med mange fornøyde "venner".

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Hyggelig at du er flink til å bygge køller. Det er din hobby og min jobb. En liten forskjell der?

Begrunnelse

over 22 år siden

Begrunnelse

Skulle vært morro å hørt begrunnelsen til at alle og enhver bare kan handle ting og tang på internett å sette det sammen sjøl!

Bare for å ha sagt det; jeg ville heller ha dratt til Lars Chr. Hansen og få satt sammen en driver enn å ha gjort det sjøl. Jeg har spilt i 12 år og begynner å bli kresen på utstyr. Det eneste jeg vil bruke da, er en utdannet køllemaker!

Nevnte person hjalp meg, med sine kunnskaper, å finne det riktige skaftet på min driver. Nå slår jeg mye rettere! Lars har peiling!

Tviler ikke

over 22 år siden

Tviler ikke

på at Lars har peiling, de fleste kan jobben sin ganske bra.

Men jeg oppdaget i høst at pro-shop'ene betaler MER for komponentene hos sine importører enn det jeg selv må betale for bestille dem i USA og få kjørt dem på døra med UPS eller DHL.

Der det er golf er det som regel folk med penger, og der det er penger er det blodsugere, og når avansen på utstyret er oppbrukt før Lars får det inn blir det vanskelig for Lars gjøre jobben sin uten å loppe deg og meg.

For to år siden kjøpte jeg en TylorMade 320Ti driver, etter å ha tested den med flere forskjellige typer loft og skaft.
Jeg brukte flere uker på å teste bl.a Ping Tisi, Titleist 975D/J, Wilson Deep Red, Callaway Hawkeye, Cleveland og Mizuno drivere med forskjellige loft og flex samtidig for å finne den BESTE driveren for meg, som da altså ble den fra TylorMade.

Seinere samme sommer leste jeg på internet at Integra 450 Super drivere utkonkurrerte alt annet, og dermed bestemte jeg meg for å prøve å bygge en.
Jeg bestilte ett hode, et tilfeldig skaft, limte det sammen og BANG, jeg slo 15 m lenger, og sluttet å drive hver 3 ball ut i skogen som jeg gjorde med TylorMade'n.

Flere venner prøvde Integraen, bestilte seg komponenter og bygde seg en selv. Og alle var kjempefornøyde.
Denne første hjemmelagede driveren min kjøpte forøvrig en av pro'ene på Rapallo Golf Club i Italia der jeg var på golfferie, for å bruke den i konkurranser selv om han var sponset av Mizuno.

SÅ, beklager Lars, selv om du er en gud til å bygge køller så må ikke Hvermansen tro at det går an å kjøpe seg en bedre driver til 5000 enn til 1200kr. Golf handler om følelse, farger, mønstre og reklame og reklame og reklame og reklame og reklame og verdenskjente spillere som bruker uker og månder på å teste og bygge om hyllekomponenter fra Titleist, Ping, TylorMade, Ben Hogan, Callaway, MacGregor osv fordi hyllevarene som selges til deg og meg ikke holder mål.

Siste "tilskudd" på driver-fronten er SMT Nemesis som under innendørs test på simulator har vist seg bedre enn alt annet, og den har blitt MYE testet av MANGE. Jeg regner med at Lars også selger denne modellen som forøvrig vant førstepremie under verdensmesterskapet i LongDrive i fjor høst. Jeg har ihvertfall solgt 11 stykker til "tilfeldig forbipasserende" som har prøvd den og latt seg imponere. Med verdens (statistisk) beste skaft, Penley Stealth 70, kommer dem på 12- 1300kr inkl frakt og moms fra USA. Hvorfor da kaste bort over 5000 på noe som er dårligere.

Skal golfsporten bli en folkesport må vi slutte å gjøre den til et pengesluk. Du som skal kjøpe nye køller bør teste mange modeller mot hverandre, og ikke høre på salgsdesperate proer og køllemakere som bare kan tilby 3-4 forskjellige merker.

Følg med på www.golfclubreview.com. Selv om det her testes mindre enn 5% av modellene på markedet gir det ihvertfall et tydelig bilde av at pris, performance og kvalitet ikke henger sammen i det hele tatt i golf.

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Til "tull og vrøvl" og "tviler ikke". Først "tull og vrøvl"; Det er for enkelt å slenge ut påstander og spørsmål under en sånn overskrift når du ikke en gang ønsker å tilkjennegi deg selv. Jeg kan heller ikke gå inn i en prisdiskusjon med deg på disse sidene. Konstanterer bare at gangetabellen din er feil. At det skulle være moro å se om jeg kan bygge en beder driver enn deg synes du sikkert. Hvor gøy skal du ha det?
Så til "Tviler ikke";
Hvis man ser på svarene den opprinnelige spørsmålstilleren har fått, er det påfallende hvor mange typer drivere som virker tilfredsstillende. Det betyr at de fleste av oss kan finne en god driver på hylla enten gjennom proshop eller via nettet. Mitt poeng er fremdeles at det KAN være lurt (for de fleste) å sjekke et par vitale elementer vedrørende sin egen sving FØR innkjøpene gjøres. En test koster 200,- og kan være en billig forsikring. Et driverkjøp er det vanskeligste av alle køllene i bagen. Lite loft og langt skaft forsterker feilene i svingen, og det skal altså ikke så mye til før ballbanen blir en annen enn den du ønsker deg.
Skulle ønske at flere gjør som deg. Bruk lang tid på å teste forskjellige modeller, skaft og loft. Finn driveren som gir den gode følelsen og ønsket ballbane. Den kan du kjøpe hvor det måtte passe deg.
Generelt synes jeg driveren får alt for stor oppmerksomhet. Det er ikke den viktigste kølla i bagen i forhold til en god score for en gjennomsnittsspiller. Stabilitet på fairwaytreff får du lettere med køller med høyere loft og kortere skaft. Men det er noe magisk med driveren ikke sant? Jeg kan hygge meg i lang tid men en lang sugende drive. Ikke noe er bedre. Dessverre kan jeg ikke kjøpe mine komponenter hos alle og enhver som tilbyr produktene billigst. Dette fordi jeg er avhengig av solide leverandører som har gode garanti og returavtaler. Jeg må, som du sikkert skjønner, garantere for produktene mine overfor mine kunder både når det gjeller funksjonalitet og brekkasje. På tross av dette har jeg allikevel gode betingelser. Men 4 gangeren?
Fortsett å søke etter nyheter, tester og annet på nettet. Det er alltid interessant å lese velbegrunnede innlegg fra innovatører. Det adderer faglig til en ellers interessant jobb.
PS. Ingen tvil om at Integra og Penley lager gode produkter.

Tull og Vrøvl / Tviler ikke

over 22 år siden

Tull og Vrøvl / Tviler ikke

Hvorfor kan ikke Lars kjøpe sine komponnenter fra alle og enhver som tilbyr komponentene billigst ???

Hvor mange prosent av komponentene dine må du returnere ???
Dersom du får kjøpt komponentene til halv pris vil det si at du likevel tjener på det dersom du må returnere mindre enn halvparten av det du selger, og jeg håper inderlig du har en bedre statistikk enn som så.

I mitt etterhvert lange golf-liv har jeg klart å ødelegge ETT jern, det var ett dyrt Callaway X-12 5er-jern som brakk i halsen. Jeg har også hørt at en kamerat har brukket et Wilson-jern på samme måte.
Har også brukket et og annet superlettvekts grafittskaft fordi jeg i frustrasjon og sinne har dælja kølla i et tre eller i bakken, men det er ikke grunnlag for garanti.

Men samma det, alle steder jeg har kjøpt billige komponenter har minst like gode garantiavtaler som de "seriøse" forhandlerne.
Hos www.golfoundry.com mottok jeg en gang en pakke som var ødelagt under transport, og to av åtte driverhoder var bulket. Jeg tok et digitalt bilde av pakken og de to driverhodene, mailet til kundeservice, og 4 dager seinere mottok jeg en helt ny forsendelse med 8 komplette driversett (hoder, skaft, ferrules og grep) uten at det kostet meg en krone eller jeg behøvde å returnere de ødelagte komponentene. Med Callaway-jernet mitt tok det over 3 uker før jeg hadde nytt jern, og de kunne ikke levere med samme grep som var på det opprinnelige settet.

Jeg synest det er fint å kunne diskutere dette temaet på disse sidene. Det at jeg ikke vil gi meg til kjenne med navn og adresse er fordi jeg ikke vil ha et kobbel av sure pengetørste gribber på nakken. Det er nok mange som vet hvem jeg er likevel, for jeg har solgt køller til godt over hundre personer siste 18 mnd inkl en pro-shop på en bedre bane i Oslo-området, og ikke en eneste en har klaget på det de har fått. For meg er dette en hobby, og jeg gjør det uten å tjene på det. Har også begynt å gi kurs i køllebygging, og registrerer med glede at flere og flere gjør seg uavhengige av de sultne profitthundene i golfindustrien.

OG bare for ordens skyld: Det er ikke noe galt med gangetabellen min. Jeg skal for 1250kr garantert bygge en driver som har like god presisjon og går like langt som en hvilken som helst hylledriver til 5000kr.

Kunne være interessant å høre hvilke komponenter Lars selger og hvor mye en tilpasset driver eller jernsett koster.

Hilsen KølleKalle

Lars Chr Hansen

over 22 år siden

Lars Chr Hansen

Hei Køllekalle
Kan ikke diskutere priser på disse sidene. Fra min side kommer det stort sett bare faglige innspill.(avtale med webmaster). Bruk mailen min så kan vi utveksle info. Ser frem til svar.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Beklager, med hovedhensikten med å diskutere i dette forumet er å gjøre flere oppmerksomme på "Rikets Tilstand". Jeg tviler ikke på at du og jeg kan bli gode venner og enige om det meste, men jeg ønsker å rette søkelyset på det hysteriske prisnivået som hersker i golf. Et prisnivå som er skapt av noen få store aktører som bruker milliarder av kroner i markedsføring. Det sier ikke så lite når Tiger Woods har en milliard-avtale med NIKE. Det er enda sykere enn avgiftsnivået i Norge.

Ta f.eks den gamle driveren min, en 2 år gammel TylorMade320Ti som jeg betalte 4999kr for. Det hang et klistremerke på hodet: Made in China (eller kanskje det var Taiwan, husker ikke..) Ihvertfall var prisen ut fra fabrikken neppe mer enn 5-10 kr. Deretter koster nok skaftet en liten hundrelapp, og grepet kanskje en femmer. Total produksjonskost litt over 100kr, som jeg måtte betale 50 ganger så mye for.

Noen av de andre 49 hundrelappene gikk selvfølgelig til utvikling, transport, grossist, og detaljist, men jeg måtte også være med å sponse Retief Goosen, Ernie Els, Mike Weir og en haug andre kjente og mindre kjente spilleres honorarer. Jeg leste dessuten at det hadde tatt Mike Weir 6 uker med intens testing sammen med TylorMade's kølledesignere å få tilpasset en TM300Ti driver, og 2 måneder for å kopiere BenHogan jernene han spilte med tidligere over til TM's 300serie jern. For 2 år siden var jeg på Deutsche Telecom open i Heidelberg og var vitne til at Tiger Woods brakk skaftet på driveren sin. Selv om det ble skaffet til veie nøyaktig samme type skaft og flex foretrakk han å låne driveren til en av de andre deltagerne istedet får å stole på standardkomponenter.
Disse eksemplene er nok til å vise at det som selges fra hylla som "top of the line" og markedsføres vha kjente spillere egentlig ikke er noe tess....

Derfor er det fint for svært gode spillere å få tilpasset køllene hos Lars (eller meg), men valg av komponenter er da (nesten) helt uvesentlig. Det som teller er skaftflex og hodeform, ikke farger navn og hvilke andre spillere som spiller godt med samme merke.

Et merke som Integra markedsføres eller selges ikke i Europa, men er i USA meget anerkjent og har over 40 drivermodeller på markedet (litt mer enn Callaway og Ping som har EN titaniummodell hver).

Det er dessuten Integra som har satt igang revolusjonen av størrelsen på driverhodene. De hadde sin 400cc non-conforming titaniumdriver på markedet mens Goldwin fortsatt hadde verdensrekorden i LongDrive med en aluminiumsdriver og PING markedsførte persimmon-woods.....

Andre meget bra merker er Bang, SMT, Dynacraft, KZ Golf, Zero Toleranse, Kent Sport (Alfa, Silver Diamond m.fl), Peerless, GolfWorks, Maltby, Golfsmith og SnakeEyes. Sistnevnte er et merke som prøver å grave seg inn i Europa i samme (pris)klasse som Callaway, TylorMade og Titleist, mens det i USA selges for en tredejedel av prisen. Lett å bli lurt her gitt..........

Disse merkene er billige fordi de ikke tar sinnsyke avanser og dermed ikke har råd (les utgifter) til å sponse tour-spillerne, men kvaliteten er likevel fullt på høyde. Bang, Integra og SMT dominerer dessuten LongDrive-markedet, og det gir jo en viss trygghet for den som vil være helt på driving-rangen.

Jeg antar Lars og hans kollegaer har utstyr som måler hastighet, utgangsvinkel og rotasjon på ballen. Uten disse tre faktorene er det bare bortkastet å spesialtilpasse køller.

Man må gjerne betale noen kroner for å sjekke svinghastigheten sin for å kunne bestille riktig flex på skaftet, men vær oppmerksom på at slike svinghastighetsmålere med tilfredsstillende nøyaktighet er å få på salg for ned til 3-400 kr på internett (bl.a. på www.golfsmith.com), så det er ofte billigere å kjøpe måleutstyret selv enn å kjøpe et par timer hos en køllemaker.

Uansett er det unødvendig å betale mer enn 1500 kr for en driver eller 5000 kr for et helsett dersom man vil ha det beste på markedet. Men liker man å snobbe er jo saken en helt annen...........

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Skjønner ikke hva du snakker om. Helsett og drivere starter hos meg lavere enn du opererer med selv. Sjekk fakta.

Leffe

over 22 år siden

Leffe

Så fint at det er noen som følger med der ute. Nå har jeg avslørt bilmekanikeren min. Han bruker bare vanlig verktøy når han jobber med bilen min. Jeg får kjøpt billigere verktøy over nettet i Kina. Mange av vennene mine er skikkelig fornøyd nå. Jeg er blitt veldig flink til å skru ut skruer. I kveld skal jeg ta en alvorsprat med dama. Hun kjøpte en genser til meg til jul. Det skulle hun ikke ha gjort. Har kjøpt skikkelig hotte strikkepinner til henne(Strikklux DL 4 og 5mm) og akkurat samme garnet. Neste gang får a strikke sjæl. Det blir halve prisen og sikkert mye bedre.
Hvor dumt skal neste innlegg bli?

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Flott Leffe, nå kan du strikke deg golfbag, og ikke glem å skru tilbake skruene dine før du mister dem. Du har ikke helt forstått diskusjonen, har du vel ??????

Og til Lars: Jeg uttrykte meg kanskje ikke klart nok angående utstyr til maks 5000kr. Da snakker jeg om høykvalitetsutstyr med avanserte grafittskaft på wood'ene, dyre stålskaft på jernene, wedger som ser ut som wedger, balanserte puttere med frest slagflate, gode grep og jumbo titaniumsdriver. Utstyr som hos f.eks TylorMade ville ha kostet over 30000 kr.

Alle vet at det finnes billig utstyr. XXL selger komplett helsett til litt over 2000kr inkl en bra bag. Da får du bra jern, brukbare fairwaywoods, dårlig putter og ubrukelig driver, alt med stålskaft og stålhoder, men det følger med en bra bag. Billige sett med grafittskaft skal selv nybegynnere holde seg langt unna.

Noe av det komiske i golfindustrien er at perimetervektede køller for nybegynnere er dyrere å produsere enn muscleback og bladeskøller som markedsføres som high-end utstyr, men i butikkene er prisen omvendt. Hvor er logikken ????

Og ta f.eks de billige halv og helsettene som selges. Dersom de inneholder driver er dette en ståldriver med lite hode som er vanskelig å treffe ballen med. Ikke noe problem for gode spillere som aldri ville kjøpe et slikt sett, men umulig for en nybegynner å spille med. Det er derfor nesten alle pro'ene fraråder elevene sine å bruke driver og woods før de har blitt flinkere med jern.
Gi den samme nybegynneren en 400cc titaniumdriver, la han pegge ballen 4cm høyere opp og han treffer plutselig på hvert slag.......

Det er bare det at i butikken koster en slik driver 5000kr, og det vil ikke nybegynneren betale. Mens de som handler på internett kan få seg en slik driver fra 700kr. Her er et meget bra eksempel med en kjempestor trefflate og sweetspot:

Driverhode:
http://www.golf-components.com/in40105titdr.html
Skaft:
http://www.golf-components.com/oracleplus.html
Grep:
http://www.golf-components.com/royalserengeti.html
Denne driveren koster US$ 49 = 350 kr pluss porto og norsk MVA (24%), og burde være standard i alle nybegynnersett.
Jeg har sett den aventert ferdigbygget i England for £150 = 1950kr, og tør ikke tenke på hva du ville tatt i butikken din........

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Å,ja, det hadde jeg glemt:

Driveren i eksemplet over må settes sammen. Det bruker Lars og jeg ca 10 min på, men en som ikke har bygd køller før må kanskje regne en halv time for å spare et par tusenlapper.
Den som er interessert i å bygge køller finner mye info om dette på internett.

Saddam

over 22 år siden

Saddam

RÅESTE driver er uten tvil

SMT 455 deep bore med Accuflex Vizion lettvekts skaft.

Det finnes ikke driver med lovlif COR og med normal skaftlengde som går lenger.

PUNKTUM

Priser

over 22 år siden

Priser

Leser denne interessante diskusjonen, og har følgende spørsmål til KølleKalle. Hvor mye må du betale i frakt og fortollingsgebyr fra de ulike forsendelsesbyråene? Dersom en bare bestiller køller/komponenter til seg selv, koster da frakten og fortollingen like mye som komponentene? Hvilken type lim anbefaler du når køllene skal limes sammen?

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Du må betale norsk moms for det du tar inn, 24% av kjøpsverdien.
Porto kan variere litt. UPS er dyrt, FedEx er billig.
Jeg regner 40% tillegg på prisene, da dekker det toll og frakt.
Når jeg bestiller mye på en gang får jeg ofte leverandørene til å skrive en faktura med lavere pris som legges ved forsendelsen, da sparer jeg noen tusenlapper på momsen.

LIM: For det meste bruker jeg helt vanlig rød Araldit til å lime skaftene i hodene, og dobbeltsidig tape med bensin som løsemiddel for å lime på grep. Aralditen bør herders ved 80-100 grader, men pass på at ikke plastringen nederst på skaftet tar skade.

Torgeir, Drammen

over 22 år siden

Torgeir, Drammen

For to år siden kjøpte et sett Callaway Hawkeye titanium-jern.
Jeg regnet ut at jeg kunne spare 500 kr på å kjøpe billigste flybillett til Washington (ca 3000kr), bo en natt på hotell, og hente køllene i butikken i stedet for å kjøpe dem i pro-shopen hjemme.
Så jeg dro over, og kjøpte samtidig ett ekstra jernsett, og en TylorMade 360 driver.
Etter å ha solgt det ekstra settet og driveren satt jeg med en netto fortjeneste på 4000 kr + betalt tur til USA.

Til våren er vi flere venner som skal ha nytt utstyr, og da spleiser vi på en flybillett, og trekker lodd om hvem som får dra over og hente det. Vi regner med å spare mange tusen kroner på å la være å kjøpe i norsk pro-shop.

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Kommentar til "Priser"

Her skal du få et par tips vedr. lim og innfesting av hoder.
Araldit rød holder, men det noe herk å operere med så høye temperaturer. Hvis du bruker lim fra Golfsmith/Golfworks, standard køllemakerlim slipper du å herde under høye temperaturer. Du bør velge et lim som bruker ca 12 timer på å herde ferdig i romtemperatur.
Til grafittrør SKAL du bruke lim som er laget til dette formålet. Det skal være litt mer fleksibelt slik at du ikke får brudd i overgangen mellom toppen av hosel og skaftet. Dette er et meget følsomt område og de fleste køller brekker akkurat her! Bruker du for stivt lim skjer dette etter en stund.
Når du fester grepene anbefaler jeg ikke bensin men white spirit. Bruk vanlig dobbeltsidig teppetape.
PS. Hvis du kun skal lime et par hoder så kan du komme innom verkstedet og få litt lim av meg.
mvh
Lars Chr. Hansen
PCS Certified Class"A" Clubmaker

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Araldit her den fordelen at det er lett å fjerne skaftet ved å varme hodet opp til rundt 100 grader seinere. Jeg kjenner ikke limet til Golfsmith, men limet fra en del andre kølleprodusenter minner om sement når det er ferdigherdet og gjør det umulig å få skaftet ut uten spesialutstyr.

Araldit'en er sterkt nok i massevis også uten oppvarming, men ved herding i 80 grader 4-dobles styrken. Dessuten er Araldit "mykt", og alle har det i hjemmet.

Jeg prøvde med White Spirit på grep-tapen, men det var mye mer slitsomt enn bensin. Dessuten fordamper bensin mye raskere, grepene kan brukes 3-4 timer etter de er satt på. Jeg har fått tak i en "luktfri" bensin som er helt suveren, men bruker også vanlig 95 oktan.

Jeg har lagt merke til at det er to forskjellige typer dobbeltsidig tape å få kjøpt. En type har hvitt lim som blir som melk og skrapes av når grepet tres innpå.
Den andre typen har blankt lim som er litt seigere, men er lettere å jobbe med for den som ikke har trening.

Kølle Kalle,
selvlært hobbysnekker

KJ

over 22 år siden

KJ

Jeg har lest et sted at 70% av kostnadene på en merke-kølle utgjøres av varemerke, sponsing og markedsføring. Det er forståelig at det da er problematisk for enkelte å forklare hvorfor prisene er så høye. Likeledes hvorfor disse ikke er bedre enn komponent-køller. Det finnes endel merker som ikke er påkostet med et dyrt varemerke. Med andre ord: dersom du ikke har bruk for navnet, ja så slipper du å betale for det. Kølle Kalle nevner BANG og Integra som er små produsenter som ikke bruker masse penger på ting som ikke har noe med egenskapene til produktet å gjøre.

Jeg kjenner ingen som slår lengre eller rettere med et bra merkenavn! Det er tross alt egenskapene vi er på jakt etter. Noen hevder at "dersom du kjøper en driver til 5000 så er det første du må gjøre, å skifte skaft. Det som følger med er et 10-dollar skaft." Det må da være bedre å gjøre som Kalle- kjøp et bra skaft med en gang.

Jeg har handlet fra golf-components.com -> Funker helt fint. Du får delene levert på døra etter noen dager. MVA-regning kommer i posten.
For de som er interesert i å finne ut mere om hvordan de skal bygge den første kølla, anbefaler jeg følgende nett-sted: http://home.earthlink.net/~clarksystems/basics.htm.
Ellers finnes en bra side under:
http://www.golfstixs.com/whatmyshaffl.html

Kanskje vi burde åpne en ny "ren" diskusjon om bygging av køller?

KJ

Yngve

over 22 år siden

Yngve

Til Kølle Kalle.
Jeg ønsker å kjøpe en SMT Nemesis(ev en INTEGRA SOOLONG 450R BETA TITANIUM) med Penley Stealth 70 reg flex skaft, og et bra grep hos deg. Du skriver at dette koster ca1200kr i deler. Send meg en e-post dersom det kan være aktuellt for deg å selge meg en slik (bor i Bergen).
mvh Yngve

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Dette er bare en hobby for meg, så på denne tiden av året er det liten aktivit. Jeg kan bygge en slik kølle til deg til våren (ca april) for prisen du ser nedenfor + frakt fra meg til deg. Siden du bor i Bergen og jeg i Oslo anbefaler jeg deg (og alle andre) å bestille komponentene og bygge selv. Det er lettere enn du tror.

Både Nemesis og SoooLong er meget bra køller, men vær oppmerksom på at SooLoong er "ulovlig" pga fjæreffekten med unntak av 7,5* og 12* loft. Derfor anbefaler jeg SMT Nemesis.

Nemesis med Stealth70 er et par-tre 100-lapper dyrere enn det billigste av det beste (f.eks Big Bang 450 med UST Proforce65 skaft)

Ver også oppmerksom på at Stealth70 er et forholdsvis mykt skaft, så de som lurer på om de skal bruke R eller S flex bør velge S.

Et regnestykke kan se slik ut fra www.mmgolf.com :

Hode SMT Nemesis (inkl megabra hodebeskytter) $89
Skaft Penley Stealth70 $36
Grep (Kelmac Soft One midsize) $2,10
Ferrule (gold ring, wood) $0,25

Sum $127.35 = ca 900kr
+24%mva = 1116
+ frakt ca 250kr (NB! kan variere litt......)
= 1300-1400 kr

Denne køllen er en av de beste blant de beste.
For å "spare" frakt kan du jo evt bestille flere ting samtidig.
M&M-golf har mye bra, f.eks fairwaywoods:
Bang SF Steel,
Steel Plus III
Bang Mellow Yellow

Hilsen KølleKalle

Sweet point

over 22 år siden

Sweet point

Er det noen som hvet hvilken LOVLIGE Driver som har det største Sweet point? Er det noen som har testet Bang Mellow Yellow driveren?

PC

over 22 år siden

PC

Kjøpte en Mellow Yellow 10.5* m/Rifle 5.5 stålskaft fra golf-components.com i fjor høst. $84 ferdig montert, $36 i frakt med FedEx. På døra i løpet av en uke.

Jeg har ikke fått testet driveren så mye ennå, men jeg kan si at den er veldig stor og veldig gul.

Klubbmesteren

over 22 år siden

Klubbmesteren

Gå inn på "golf3000.se" Der er det ett knalltilbud på drivere. Kjøpte Hawk Eye VFT driver. Satt ned til 2995 kr i svenske. 20% rabatt p.g.a. at du slipper svensk moms. Og 20% rabatt for kronekurs. Ikke kjøp C4, den har ikke vært så knall suksess som de trodde. Mitt råd.

Jeg ler meg i hjel

over 22 år siden

Jeg ler meg i hjel

I USA kan man få VFT for 1500kr.
Dessuten er C4 en bedre driver, bare gå ut og prøv.

ScratchIngeniør

over 22 år siden

ScratchIngeniør

Callaway C4 er for de fleste den beste driver som er laget. Men å finne på noe så nytt som karbonfiber i stedet for metall nytter ikke i en gubbesport som golf.

Det sier seg selv at når et så stort og seriøst firma som Callaway utstyrer Tour-spillerne sine med C4 så er den bedre enn driverne de tidligere har laget, og som allerede er best i verden.

Jeg kjøpte min C4 etter å ha forsøkt omtrent alt som blir solgt av seriøse drivere i pro-shops i Norge. Det som gjør meg forbanna er at hadde jeg venta et halvt år så hadde jeg spart 2500 kr.

Jeg har også prøvd den nyeste great big bertha, men den er ikke i nærheten av stabiliteten til C4. Jeg anbefaler på det varmeste alle som tenker å kjøpe ny driver: gjør et kjempekjøp og kjøp C4.

Synd golfere er så tradisjonelle at de ikke kan tenke........
Hilsen lykkelig C4-eier

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Hvordan Mr Scratchingeniør kan vurdere C4 til å være "for de fleste den beste driveren som er laget" kan man virkelig lure på. Dette er jo det reneste vås. Faktum er at C4 i annerkjente uavhengige tester har fått middels "score". Altså, det finnes mange drivere som er bedre.

Hva de beste proene bruker er helt uinteressant. Alle som kjenner golf innenfra vet at de beste spillerene i verden kan stå opp mitt på natta og ta en hvilken som helst driver å slå spikrakt 250 meter. Her er det penga som rår og de spiller med det utstyret de får mest penger for å spille med. Toppspilerene bytter drivere som andre bytter undrebukse og snittet ligger på ca 270 meter år etter år på tourene.

Til "ingeniøren" vil jeg si at det er du tanketom som har gått på markedsføringsvåset til Callaway. Men det er på en måte lett å forstå deg, når du tross alt har brukt så mange penger på en såpass dårlig driver. Bare ikke prøv å press denne "bullshiten" på oss andre.

Golfus Køllus

over 22 år siden

Golfus Køllus

Et par korreksjoner:
Proene skifter sjelden køller. Mange proer spiller med gamle modeller, nesten like mange spiller med prototyper.
Selv om proene selvfølgelig kan slå bedre med alle drivere en oss andre, stiller de store krav til utstyr. Og selv om pengene spiller en stor rolle kommer dette i annen rekke.
Hvem husker ikke David Duvals overgang til Nike-jern for 2 år siden ? Plutselig klarte han ikke cut'en lenger, og etter en måned var han tilbake på Titleist-jern. Nike holdt dessuten på med spesialtilpassning av køller til Tiger Woods i hele 2 år før han endelig gikk over til å bruke dem.
Mr. Leadtape, kan du henvise til EN eneste test som har middelmådige resultater for C4 ? Tror du selv virkelig at noen på Tour-en ville bruke en driver hvis de kunne bruke en annen som er bedre ??

Folkens, C4 er sansynligvis beste driverkjøp som kan gjøres akkurat nå, og....i motsetning til de nye driverne fra Callaway, TylorMade, Cobra og Liquidmetal er de lovlige.......

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Golfus køllus, dette er en debatt om den råeste driveren. Jeg er enig med deg i at mange gode spillere holder seg til samme jern i mange år. Når det gjelder drivere er situasjonen en annen, her har det skjedd en utvikling siste 2-3 år som har fått spillerene til å teste ut mange nye drivere.

Hos Rankmark.com rankes ikke Callaway C4 blant de 7 beste driverene for noen kategori av handikappere. Dette er en uavhengig aktør som har gått igjennom alt som er av kjente drivere og C4 når ikke opp, desverre . Jeg har også lest tilbakemeldinger fra "en haug" med spillere som har kjøpt C4 for mange penger og alikevel gir den middelmådig kritikk. (dette sitter lang inne normalt når man har brukt så mange penger). Det er også flere uavhengige tester som viser det samme. C4 er tilgivende, men man taper 10-30 meter i forhold til de lengste driverene (lovlige) på markedet. Når det er sagt så er det sikkert spillere som C4 passer for og hvis man bytter til et tilpasset skaft av beste merke vil saken kunne stille seg annerledes.

Markedsføringsapparatet til Callaway er vel det sterkeste i bransjen. Og det er synd at så mange bruker så mye penger på middelmådige produkter.

Gary Player

over 22 år siden

Gary Player

Nå selges Callaway C4 på tilbud til ca. 900 NKR i USA. Det er tydelig at dette produktet er det svært få som ville ha og det har i realiteten vært en "skivebom" fra Callaway..

Kølla

over 22 år siden

Kølla

Jeg benytter C4, kjøpt demobrukt i USA. For meg passer den bra, tilgivende og akseptabel lengde.

Får du den for 900 NOK må jo det være et veldig bra kjøp.

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Er det noen i dette forumet som vet om de virkelig rå køllehodene fra leverandører som SMT, Bang og Integra (evt. andre) som vinner Long Drive konkurranser passer for oss med middels svinghastiget? (Selvsagt med et rett tilpasset skaft.) En ting er at de funker med enorme svinghastigheter som de færreste likevel vil oppnå, men er de like effektive for middelsvingeren?
Og hvordan er presisjonen? Er de like tilgivende som hoder (de mer anerkjente køllene du finner i proshopen) som ikke er så ensidig fokusert på lengde? Det kan jo være fornuftig å ofre noen meter for å høyere fairway-treff prosent...
Et siste spørsmål: Ser at noen av køllehodene ikke har riller i det hele tatt på treff-flaten. Hvilken effekt har dette?
Takker for svar.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Mr. Leadtape og Callaway C4
Kunne være morro å høre om Mr. Leadtape har testet C4 mot andre drivere. Det har jeg, og sammen med Mgolf 350 og SMT Nemesis (best) var den en klasse bedre enn f.eks Ping TisiTec, Titleist 975J og TylorMade 540 som jeg testet samtidig, og betydelig mer presis enn VFT og ERC2. Litt forskjell kan det ha blitt pga ulike skaftfabrikat, men jeg har en lang sving med jevn akselerasjon som krever mindre av skaftet.
At C4 ble en flopp skyldes nok at materialet den er laget av tradisjonelt er kjent for å være skjørt mot slag, og folk er redd for å kjøpe en driver som blir slått i stykker etter kort tids bruk. Nå ser ikke dette ut til å skje, så jeg ser ingen grunn til å la være å kjøpe C4.

Når det gjelder rangeringen hos Rankmark.com er denne ikke mye verdt. De bruker uprofesjonelle metoder, dvs baserer seg på hva mannen i gata SYNEST om driveren sin. Ingen sammenligningstabeller på lengde eller %fairwaytreff, ergo kan man bare glemme hele greia. Ved bruk av testmetoder som hos Renkmark.com vil resultatene avhenge av design, farge og typisk hvor godt grepet er å holde i.
Den eneste testinstans som gjør seriøst arbeid er Golfclubreview.com, men de tester langt fra alle aktuelle køller.

Til middelsvingeren.
Grunnen til at Bang, Integra og SMT m.fl. stormer inn på markedet er at produktene deres virker godt for ALLE typer golfere. Disse firmaene bruker nesten ikke penger på reklame (det gjør derimot noen av kundene deres, men bare en brøkdel av hva Callaway, Ping, Cleveland og TylorMade bruker), men produktene selger på rykte og resultater.

Største problemet til long-drive utøverne er å treffe innenfor nedslagssektoren, så disse køllene bygges meget tilgivelige. SMT bygges av verdens beste driverbygger, og jeg tipper at om 5 år er SMT en av de store og dyre merkene sammen med TylorMade, Callaway etc.

RILLER i trefflaten på en driver betyr ingenting. Et langt driverslag skal ha minst mulig backspin, derfor har riller faktisk en negativ effekt. Legg merke til at mange køller som har riller i fronten likevel er helt glatte på sweet-spot. Driver-riller er bare til pynt, mens riller på korte jern og wedger er viktige for å få spin på ballen.

Runar Nyrud

over 22 år siden

Runar Nyrud

Jeg gikk over fra Hawk Eye til C4 og har tjent 10-15 meter på det.
Første runden jeg gikk satte jeg "pers" på 4 hull (lengde på drive).

Den største tabben callaway har gjort med C4 er LYDEN ! Den høres ut som en liten kruttlapp i forhold til lyden fra andre drivere. Den høres ikke "kul" ut, og kalles for "kjærringdriver". DERFOR tror jeg den har gått dårlig.

Om det er andre som går lengere, mulig det for meg så sitter den veldig bra.

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Kølle kallen
Innlegget ditt inneholder en del misforståelser og feil. Men først til spørsmålet ditt om jeg har testet C4 mot andre drivere. Ja, jeg har testet C4 med regular skaft mot flere andre drivere med regular skaft, og for meg går C4 betydelig kortere. Liker heller ikke følelsen og lyden.

Presiserer at når jeg har uttalt meg i denne debatten gjelder det standard køller fra fabrikken, ikke køller det er satt nye skaft på. Skaftet er som kjent mye viktigere enn hodet og i så fall ville det blitt helt andre køller og dermed vanskelig å sammenligne.

At en lang og jevn sving krever mindre av skaftet er ikke riktig.

Uttalelsene dine om Rankmark er feil. De bruker mange ulike metoder for å teste utstyr, men de publiserer ofte ikke datagrunnlaget. Mange seriøse leverandører og tidsskrifter henviser til Rankmark. Leverandører riktignok bare når testen er positiv for deres produkt, men slik er nå en gang markedsføringens verden, desverre. Ening at golfklubbreview er bra, men de benytter også synsing som en del av testingen. Slik må det nødvendighvis være med et produk som golfkøller der personlig sving og følelser er så avgjørende for utfallet. At det skulle være mulig å få til en 100% objekektiv testing av køller er en utopi.

At hovedutfordringen til long driverene er å slå rett, stemmer ikke. Hovedutfordringen er å slå sykt langt, er ikke det innlysende ? De har flere forsøk på seg, så de kan leve med noen "off center hits".

Driver riller er ikke kun til "pynt", dette er en misforståelse. Rillene bidrar til backspinn og det er backspinn som holder ballen i luften (lang carry) og det er backspinn som holder ballen på "linja" (retning). Uten riller i fronten vil kontrollen på sidespinn bli liten. Jeg har testet mange drivere både med og uten riller i fronten, og det er ikke tvil om at det er lettere å slå rett med riller !

Når det er sagt så er det sikkert mange spillere som treffer sweetspot hver gang og ikke trenger riller( desverre er ikke jeg en av de, har bare 5 i hcp enda). Det er sikkert også spillere C4 passer utmerket for.

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Gollf engasjerer, det er det ingen tvil om. Det betyr ofte at mange har meninger om det meste. Når det gjelder utstyr, sving og effekt så er det tydelig at Scangolf har fått et par ivrige annonyme professorer som regjerer sidene med sine tilsynelatende vel funderte uttalelser basert på "fakta og kunnskap".
Dere som sender inn spørsmål til disse gutta må være klar over at disse "fakta" ofte er tatt ut av sin sammenheng slik at de fra et faglig standpunkt blir helt meningsløse.
At det finnes flinke selvbyggere, og ellers kunnskapsrike amatører innen golf, som det er i andre bransjer, er det ingen tvil om, men det er betenkelig at disse skal sette agenda og representere faglig soliditet i et diskusjonsforum.
Selvfølgelig skal man få mene hva man vil, også om disse emnene, men det hadde utvilsomt vært en fordel om innleggene hadde startet med JEG TROR. Da blir det på en måte riktig proporsjon på det hele.
Til slutt et par ord om anonymitet.
Skal man stå frem som seriøs aktør, og forvente seriøse svar og faglige diskusjoner, må minstekravet være at det stilles opp med fullt navn. Det er IKKE MULIG å ta seriøse diskusjoner, ei heller å parrere eller kommentere feil i innlegg med anonyme aktører. Det blir på en måte for lettvint å slenge ut påstander og "sannheter" under anonymt flagg.

Vennlig hilsen

Lars Chr. Hansen

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Lars Chr.
Hadde verden vært enkel hadde jeg vært enig med deg. Desverre er golfnorge for lite til at man kan stå frem å mene noe med fult navn, dette fører til stempling, baksnakking og andre problemer.

Dette er etter mitt syn et debattforum for enkel debatt og kvalifisert "synsing". Hvis det kun skal være lov å diskutere med "faglig tyngde" som du kaller det, er vel ikke dette rett forum ? De som er interessert i det burde gå inn på chattesidene til de profesjonelle kølletilpasserne. Golf og spesielt golfutstyr befinner seg i grenseland mellom det subjektive og det objektive. Det blir derfor menigsløst å oppheve seg til en som sitter med alle svarene, hvis jeg har fremstått slik beklager jeg dette.

Når det er sagt må jeg si det virker merkelig at du Lars skal slenge "professor" bemerkninger til andre. Når man leser dine stykker på denne siden fremstår du som nettopp en som forvalter sannheten. Faktum er vel at du bare har det første kurset i "kølleliming" og at det er 3-4 nivåer til du burde ta før du uttaler deg for skråsikkert ?

Hvis du mener jeg har skrevet noe som helt klart er feil bør du vel kommentere det ? Ikke skjul deg bak såkalt "faglig integritet" og "jeg snakker ikke med anonyme". Det spiller vel ikke noen rolle hva man heter, diskusjonen er like interessant alikevel.

Kom igjen, jeg er ydmyk nok til å lære av andre hvis de kan ting bedre enn meg selv.

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Poenget mitt mistet du på veien. Start setningene dine med JEG TROR eller JEG MENER. Da vil de som lurer på ting skjønne at det kun er et innlegg fra en interessert golfer og IKKE et professjonelt svar.
Til din orientering så er jeg PCS certified Class "A" clubmaker og GCA accredited clubmaker, samt at jeg er training pro ferdig med første året.
Jeg skjønner at du er interessert i faget, og kan anbefale deg GolfSmith sitt GCA Accredited kurs. Det tar en uke og holdes bl.a. i England. Hvis du mailer meg kan jeg sende deg detaljene. Har du peiling og har holdt på med køllerep og tilpasning en stund sklir du glatt gjennom det kurset.
Det er riktig at jeg ikke trenger disse sidene for å tilfredstille mine egne behov for faglig diskusjon, og jeg mener ikke at det kun skal være vel funderte svar på slike diskusjonssider. MEN når du flagger "facts" og avfeier andres (ofte gode) innlegg som tøv må du være sikker på at du har rett. Dette er selvfølgelig BARE viktig fordi du er veldig aktiv på sidene og fremstår på den måten som et orakel.
Når det gjelder min deltagelse på disse diskusjonssidene har den opphørt fullstendig, og du skjønner sikkert hvorfor hvis du har fulgt med.

At du er ydmyk er bra. Stikk innom verkstedet en dag så skal jeg vise deg veien til faget. Det hadde bare vært hyggelig. Vi trenger flere profesjonelle aktører.

Vennlig golfhilsen fra

Lars Chr. Hansen

Middelsvingeren

over 22 år siden

Middelsvingeren

Håper ikke en del spissformuleringer i enkelte innlegg fører til at noen av debattantene slutter å opptre her. Vi trenger å lese folks ulike meninger da dette krydrer utstyrsdiskusjonene, og jeg tror de fleste som leser innlegg i forumet vet at det dreier seg om meningsytringer med varierende grad av fagkunnskap fra de som ytrer seg.

Det er interessant å lese om folk som limer og setter sammen køller selv basert på kunnskap tilegnet i ulike fora, mao. at dette er mulig også for ikke-fagfolk. Samtidig er det nyttig at fagfolk kan komme inn og påpeke saker som tydeligvis er misoppfatninger mv.

For egen regning kan jeg bare si at dette øker min interesse for køller og sammensetning av ulike komponenter, men samtidig har jeg et sterkt ønske om at mine køller blir fagmessig sammensatt. Derfor leser jeg med glede innleggene til Leadtape, Køllekalle og alle de andre på dette og andre debattforum samt artikler fra ulike nettsteder. Denne økte kunnskapen er fin å ha når jeg skal innom Golfverkstedet til Lars Chr. i løpet av våren for å justere køllene mine og få råd om spesifikasjonene på en ny driver samt diskutere nye skaft i mine fairwaywoods.

Fortsett å skriv gode innlegg!

Torbjørn

over 22 år siden

Torbjørn

Hei Lars Chr,
Kan du sende meg info vedr. ukeskurs i køllemaker faget? Jeg har ingen erfaring men leser meget interessert det som er skrevet her.

På forhånd, takk.

Mvh
Torbjørn

Lars Chr. Hansen

over 22 år siden

Lars Chr. Hansen

Middelsvingeren
Jeg har selv stor glede av å lese leadtape sine innlegg, og de har sin plass på sidene, og jeg kommer ikke til å følge opp mine to forrige innlegg på noen som helst måte. Jeg håper virkelig ikke dere tror at mitt mandat å refse eller bråke med innsendere her. Det blir feil.
Mitt eneste poeng er at når fakta bankes i bordet bør de være riktige!!
Ref siste innlegg

Vennlig hilsen

Lars Chr. Hansen

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

En hobbybygger trenger ikke investere i utstyr for å bygge køller. Man kommer i mål ved bare å bruke hendene og kjøkkendisken.

Men skal du bygge køller i stor skala finner du alt tenkelig utstyr hos:
http://www.golfsmith.com/cm/index.php
Legg merke til at prisene for innkjøp av noe av utstyret er ca det samme som en pro tar for å la deg bruke det EN gang.....

Alt du vil vite om køllebygging finner du her:
http://www.swingweight.com/

Dessuten kan du laste ned gratis instruksjonsvideoer her:
http://www.dynacraftgolf.com/free_videos.cfm

Dersom det melder seg minst 8 deltagere som er villige til å betale 300 kr hver skal jeg holde et hjemmebyggerkurs i Oslo-Drammensområdet der dere uten å investere i spesialutstyr lærer å montere skaft og grep, regne ut og justere svingvekt, og basic teori og tanker rundt valg av riktig utstyr og hvor det etter min egen erfaring er best å kjøpe komponenter. Et sånt kurs er unnagjort på et par timer.

De som drar det ut over en uke og attpåtil tar seg svimlende betalt må karakteriseres som svindlere.

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Køllebygging og faglig nivå.

Ref innlegg fra Leadtape og Lars Chr.
Jeg tror dere er på vidvanke når dere skriver om faglige nivåer i køllebygging. Leadtape skyter i lufta når han rakker ned på at Lars kun har "første kurset i kølleliming" og det er 3-4 nivåer videre....

Her må man skille mellom oppgavene til en køllemaker og en pro (instruktør).
En hjemmesnekrer er begrenset til å kjøpe ferdige komponenter og lime dem sammen. Han kan velge hoder, skaft, og grep, trimme skaftet for å justere flex, og til en viss grad justere svingvekt vha vektinnlegg i skaftrota.

Noen FÅ pro-shoper har i tillegg til dette også spesialtilpasset utstyr for å justere loft og lie. Dette kan man imidlertid også gjøre selv bl.a. vha ei stor rørtang og ei skrustikke.

Men der stopper amatørkøllemakerens oppgaver.

Instruktør-proen kan analysere den enkelte sin sving, se på ballbanen og anbefale justeringer av køllene. Dette kan være vektforflytning i køllehodet, endring av flex og endring av skaftlengde.

Noen amatørproer har swinghastighetsinstrumenter som de ene og alene legger til grunn for valg av skaftflex. Dette vil nok gi en riktig indikasjon for scratch-golfere med god sving, men bogey og dobbeltbogeyspillere med selvlært sving må ha et mål av AKSELERASJONEN på køllehodet i trefføyeblikket for å optimere flex. Sånt utstyr tror jeg neppe noen har i Norge.....

Når man begynner å snakke om høyere nivåer i køllemakerfaget havner man raskt over på design av komponenter. Dette er best å overlate til Callaway, TylorMade og de gutta der, eller Bang, Dynacraft, Malty, SMT osv for de som liker å bygge selv......

Ikke få det til å se vanskeligere ut enn det er.

Råeste driver

over 22 år siden

Råeste driver

se her
http://www.golfclubreview.com/smt_nemesis.htm

Bytt ut skaftet som er brukt i denne testen med et tour-weigt skaft, så blir du kvitt alle svakhetene som her er nevnt

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Man blir vel ikke kvitt problemet med mangel på riller i fronten fordi man skifter skaft. Som det står i stykket vil mange av oss være bedre tjent med drivere som har riller for dermed lettere å unngå sidespinn.

Tull og tøys

over 22 år siden

Tull og tøys

Horisontale riller har INGEN effekt på sidespinn.
Faktisk så har riller på driveren ingen praktisk effekt i det hele tatt.

rallamahra

over 22 år siden

rallamahra

til tull og tøys:
Det du sier der er feil. Rillene har faktisk en effekt..

Tull og tøys

over 22 år siden

Tull og tøys

Forklar, Rallamahra

Sannferdige innlegg

over 22 år siden

Sannferdige innlegg

Mr. Leadtape (alias Rallamahra??) figurerer i flere debatter her inne, men slynger stort sett ut en masse revolusjonerende nonses uten kunne å komme med konkrete eksempler.
Ingen vits i å prøve seg med en seriøs diskusjon med den karen der.....

Mr Leadtape

over 22 år siden

Mr Leadtape

Sannferdige innlegg
Jeg registrerer at de annerkjente fagfolkene og testerne bak golclureview.com er inne på det samme som jeg mener om riller. Det er også flere annerkjente utstyrsproer som hevder det samme. Som jeg har påpekt før gjelder mitt resonement for de av oss som ikke treffer spotten hver gang. Du bør kanskje tenke deg om to ganger før du legger ut slike påhopp om saker du tydelivis kan lite om. Det holder ikke å kun høre på markedsføringen til de som skal pushe utstyr !

Jeg står for alt jeg sier på disse siden og opererer ikke under flere navn. Det meste jeg sier kan jeg dokumentere, men noe vil altid bli i grenseland mellom det objektive og det subjektive. Det er meget lite revulusjonerende i det jeg kommer med, det er bare det at så mange golfspillere i Norge som forløpig er uvitende og går på "svadaen" til de store leverandørene og de "kunnskapsløse" proene.

Jeg har klippet ut et utdrag av testen av SMT driveren for deg, på Engelsk, jeg regner med at du forstår innholdet alikevel.

"As to the grooveless face: Many drivers are grooveless in the sweet spot, so most players are already accustomed to the sensation of grooveless, center hits. Grooves do exist on drivers for a good reason. They, along with the gear effect created by a head’s bulge and roll, help to impart corrective spin to a ball’s flight on mishits. Consequently, those who hit the appropriate trajectories will benefit from the grooveless, relatively flat face of the Nemesis. Those who tend to push weak slices off of the toe may find some very poor results. "

Nemesis-eier

over 22 år siden

Nemesis-eier

Mangel på riller gjør denne driveren suveren. Den flyr lenger enn noen driver jeg har prøvd, slicen er borte, og ballene triller og triller og triller og triller......

Golf for gøy

over 22 år siden

Golf for gøy

Dette var en artig diskusjonsside! Hvilke forslag gis for driver for medium golfer uten å tenke på lovlighet i konkurranser?

Er det noe spesielt som må tenkes på til damer?

Samtidig har jeg tilsvarende spørsmål for fairway wood.

Nå får jeg lyst til å prøve å bygge selv!

Laffen

over 22 år siden

Laffen

Medium golfer trenger stor sweetspot, og ikke nødvendigvis maximum lengde. En driver på 400 - 450 ccm er ideelt.

Du bør velge et høyt loft, 10-12 grader. Da oppnår du mer backspin og mindre fade.

Når det gjelder fairway-woods bør du velge en litt flatklemt wood, da får du mer vekt bak og under ballen.

Det finnes et utall av utsalgssteder, men Diamondtour.com har bedre og billigere skaft.

Ta en titt på disse:
Driver: http://www.diamondtour.com/golfshop/woods/woods_integra450soolong.shtml
Fairwaywoods:
http://www.diamondtour.com/golfshop/woods/woods_ztour3.shtml
Skaft:
Velg FGS Ultralite Woods Shaft fra denne siden:
http://www.diamondtour.com/golfshop/shafts/dtgraphite_shafts.shtml

MoFo_

over 22 år siden

MoFo_

Titleist 975J 8,5 grader med UST Proforce 65 stiff skaft. Min er best. Slår lenger en alt enten det er "ulovlig" eller "lovlig".

Gummikongen

over 22 år siden

Gummikongen

Prøvde en Cobra SS430 på demodag.
Den er knall-RÅ, men jeg vil ikke kjøpe den likevel med tanke på at i 2008 kommer jeg til å tape 40m lengde på utslaget og rase oppover i hcp.

Erik

over 22 år siden

Erik

Selges SMT Nemesis i Norge? Og jeg lurer også på om jeg bør investere de 1300 kronene i en slik driver som en del av dere anbefaler? Jeg har 22 i hcp.. Lønner det seg?

KølleKalle

over 22 år siden

KølleKalle

Har ikke hørt at noen proshop selger Nemesis i Norge, og det virker ikke som SMT er tilknyttet noe salgsnettverk annet enn de nettstedene som er referert til på SMT's hjemmesider.

Om det lønner se å kjøpe SMT ?? La meg si det slik: Det lønner seg IKKE å betale de ekstra 3000+ kr det koster å "oppgradere" seg til en 5000kr driver. Jeg hadde nylig tilgang til demo-vogna til Callaway, og testet Big Bertha II mot Nemesis head to head.
Vi var tre stykker med single hcp som var med på testen, og kom fram til at Nemesis gikk litt lenger enn Big Bertha II, men kortere enn Big Bertha II+ som er "ulovlig". Tilgivelighet gikk klart i Nemesis favør, men det kan ha sammenheng med dårlige standardskaft hos Callaway. Selv i firm og strong virket Callawayskaftene ustabile. På Nemesis brukte vi UST Proforce.

Spørsmålet her dreier seg like mye om man vil ha en driver som blir ulovlig i 2008. "Ulovlige" drivere som Big Bertha II+, Cobra SS430, og Tylor Made's R-serie er rått parti mot drivere med COR under 0,83 som Ping Si3, Titleist 983, SMT'er og Bang'er.

De som ønsker lange slag nå og heller en solid nedtur om 5 år bør gå for høy COR, mens de som ønsker å sammenligne seg med statistikkene på PGA-touren, og ha en god magefølelse bør holde seg under COR på 0,83. For den siste gruppen vil SMT Nemesis være et optimalt alternativ for spillere med lavere handicap, mens Erik med hcp 22 kanskje burde kjøpe en Big Bang 450cc, eller en SMT 455.

For de som ønsker high COR er Big Big Bang 525, Alpha Reaction II og Integra SoooLong 450/550 gode billige laternativ, men i high COR-sjiktet virker det som Cobra er kommet lengst i utviklingen.

Og for Callaway-fans: Undertegnede som aldri har vært spesielt glad i Callaway, finner Big Bertha II+ langt bedre enn ERCII.

Knut H

over 22 år siden

Knut H

Jeg har veldig lyst å prøve det å lage golfkøller... Men hva trenger jeg for å gjøre det? Jeg har forstått at jeg trenger et skaft, et køllehode og et grep.. Men hva mer? Hva slags tape og lim og sånt?

Hvilket skaft bør jeg velge hvis jeg skal kjøpe SMT fra USA? Noe fra UST? Eller Stealth70 skaftet? Eller Accuflex Assassin II skaftet? Eller noe annet enn det?

Og hva slags skaft bør jeg bruke til en 4 wood og en 7 wood?

Nesten til slutt: Finnes det noen guider på norsk om hvordan man setter sammen køller eller finnes det noe på engelsk?

Og helt til slutt:
Bør jeg investere penger i prøve å lage egne golfkøller?

Per Kristian

over 22 år siden

Per Kristian

Kikk på denne siden: http://www.stud.ntnu.no/studorg/golf/
Klikk på Køllemaking nederst til venstre. Her finner du en del tips og linker.

Frode

over 22 år siden

Frode

Er det noen som veit cor verdien på erc2? Hadde oxo vært fint om noen hadde et godt skaft å anbefale. Har i dag firm system 50 skaft og det er vinglete syns jeg... på forhånd takk:-)

Golfer

over 22 år siden

Golfer

Det nevnes Integra 450 Super og Integra 450 Soo Long, er det samme køller det snakkes om?

Kan ikke finne COR verdi for Integra 450 Soo Long, bare at enkelte loft er forbudt i USA. Noen som vet mer om dette? Jeg spiller links og kan finner linkskøller kun med 9* og 10,5* - begge forbudt.

5,6

over 22 år siden

5,6

haaaaaaaaaaaaaalo.......

Dep Red II tour...

finnes ikke bedre

5,5

over 22 år siden

5,5

Harru prøvd Cleveland Launcher 400 ?
Av OEM-driverne er den i særklasse best takket være skaftet, et Fujikura 55grams kanonskaft.
Men ingenting kan måle seg med SMT 455 og Accuflex Assassin II.

Børje Pedersen

over 22 år siden

Børje Pedersen

Har noen SMT 455 på vei over dammen nå, godt å høre positiv omtale av det jeg selger.Takker.

Børje Pedersen

over 22 år siden

Børje Pedersen

Glemte å legge til en liten komentar til skaftvalget til 5,5.
Dette er absolutt ikke ett skaft man anbefaler til noen, selv om man liker det selv.Alt for mange køller ligger ubrukte rundt omkring, fordi man fikk anbefalt "Superskaftet" til flere tusen kroner.Ovennevnte skaft er noe av det stiveste som finnes, det er flex XXX / XXXX combo,
og koster minimum 3000 kr i Norge. Hvor mange som i Norge er gode nok til dette vet ikke jeg, men jeg tror ikke det er mange.

over 21 år siden

Råeste lovlige driver er SMT Deep Bore 455. Den ser utrolig stilig ut med sin skinnende dype rødfarge. Den er veldig tilgivende, og går laaangt. Dersom en ikke velger 4 og 5 grader er den også lovlig i hennhold til de nye reglene. Anbefales på det sterkeste.

Nils T

over 21 år siden

Nils T

Et VELDIG godt tips:
Lær deg å spille golf, så klarer du å slå langt med de aller fleste drivere!!!

over 21 år siden

Til Nils T
Sakelig innlegg, debatten går på hva den enkelte spiller mener er den råeste driveren. Ikke la dette forumet skli ut i usømmelige former.

Fredrik

over 21 år siden

Fredrik

Hvis du vil ha en skikkelig råtass.... en driver som bare går og går og går.... som du aldri vil lege fra deg... da er King Cobra SS 350cc tingen... Saken er nemlig den at 350cc er lovlig!!! trampoline-effekten i denne er 0.825... og grensen er jo 0.83... Den er den villeste driver som er lovlig på markedet! eneste som er kjedelig er at du kanskje må kjøpre den fra USA. Norge har bare tatt inn 370cc og 430cc...!!!!

BS

over 21 år siden

BS

Presiserer at alle drivere er lovlige i norge minimum frem til 2008 uansett COR. 0.83 regelen gjelder kun i USA.

ACH

over 21 år siden

ACH

Den hotteste driveren er helt klart Taylor Made R510 TP (tour preffered)!! Kopi av hva PGA-proffene spiller med (R510 DF=deep face). Den er 390cc i motsetning til vanlig 510 som er 330cc. Har høyere trefflate, og annet tyngdepunkt for mer rull. I tillegg er Fujikura Speeder 757 standadskaftet! Krever riktignok en svinghastighet på over 105mph...

KölleKalle

over 21 år siden

KölleKalle

FUJIKURA-tull
Sorry Börje, her tar du feil. Standardskaftet i Cleveland Launcher er pâ ingen mâte stivt, snarere tvert om. Prövde flere kombinasjoner flex/loft pâ en demo-dag, og ALT gikk langt. Skulle jeg kjöpt dyr driver hadde det blitt denne Celeveland-kanonen. Og det etter â ha prövd hele arsenalet til TylorMade, Callaway, Ping, Wilson, Olyo og TopFlite. Pâ en god andreplass har jeg Mgolf.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Sorry Køllekalle, jeg har ikke nevnt Cleveland kanonen din. Jeg nevnte Accu-Flex Assassin II montert på en SMT 455, det er ikke standarskaft noen steder.Den er i alle fall stiv, kaskje stivere enn noe de fleste av oss har kjent.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her