Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Proshop VS Internett

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Sesongen kommer stadig nærmere, og som vanlig har jeg tenkt å bruke noen tusenlapper på golfutstyr. Ny bag, et par wedger og annet som frister........

Etter å ha sjekket på ulike amerikanske nettsteder og selvsagt hatt dollarkursen i bakhodet, SER JEG MED GLEDE AT SAMLET BLIR PRISEN DET HALVE AV JEG MÅ BETALE PÅ MIN PROSHOP!!!!!

Dette er inkl frakt, moms og toll.

Spørsmålet mitt blir derfor; TAR PROSHOPENE SEG FOR GODT BETALT.

Jeg liker å gå og se i shopen, prøve litt, og bare se på det jeg ikke kan kjøpe............
Vil denne muligheten forsvinne???? Kan shopen bestå???

Jeg kan selvsagt kjøpe her for å støtte opp, men vi er jo ikke dum!!!!

VIL SNART INTERNETTSALGET DREPE DEN LOKALE PROSHOPEN????

PS!!! Tar gjerne imot gode steder for tilbud på internett!!!

Stian

over 17 år siden

Stian

En proshop er kanskje naturlig å ha på en golfbane av _historiske_ grunner, men der stopper det. En proshop har ingen given livets rett. på lik linje som en eventuell fotballshop på den lokale banen eller skishop på den lokale skibakken heller ikke har noen moralsk grunn til å laes leve.

Jeg handler det jeg trenger der jeg finner det til en god pris og har ikke ett snev dårlig samvittighet.

Truls

over 17 år siden

Truls

Blir til at jeg kjøper småting i proshoppen. Større og dyrere ting kjøper jeg fra USA. Da er det snakk om å spare flere tusen kroner. Hvis jeg heller skulle gi disse til proshoppen bare for å "støtte opp", vil det være veldedighet. Det har jeg ikke råd til. I så fall hadde jeg heller sendt pengene til fattige gatebarn eller noe sånt.

Edmin Watts og TGW er jo stor aktører på nettet. Sjekk disse - det hender de klemmer til med supertilbud. Sikkert flere andre også.

Logo

over 17 år siden

Logo

Kjøp hos rockbottomgolf

Linux

over 17 år siden

Linux

Shopen på Miklagard kjører lave priser, men kun til medlemmer...

evergray

over 17 år siden

evergray

Tror at proshopen fortsatt har livets rett. Det er mange golfere, som ikke bruker internett. Noen nybegynnere ønsker utstyrer fort, og kjøper der de finner i sjappa for å slippe å vente.

Andre har så mye penger at de ikke bryr seg om å bestille fra USA for å knipe inn noen tusenlapper. Likevel tror jeg at innehaver av sjappa vil omsette mer om prisene senkes noe.

Folk som har spillt en stund, har utstyr og er mer prisbevisste når de ønsker seg noe nytt, kjøper gjerne over internett. Utstyret er temmelig dyrt i proshopen i dag.

Likevel er det litt skremmende å høre om hvor lite en headpro med proshop tjener i året. Er virkelig fortjenesten så liten? Uansett tror jeg at de fleste av oss kjøper en del i løpet av sesongen. Sko, baller, mat og drikke og et plagg og ei kølle i ny og ne.

Håper likevel at sjappene består, de er en berikelse for mange til tross for noe stive priser.

BadaBing

over 17 år siden

BadaBing

Greit at Miklagard har lavere priser sammenliknet med andre proshopper, men det er fortsatt betydelige beløp å spare på USA-shopping.

Allikevel håper jeg at proshoppene består, men for min del kan varesortimentet begrense seg til hansker, pegger, baller, klær, sko, paraplyer osv. Køller vil de aldri klare å være konkurransedyktige på uansett.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Proshopper vil nok bestå, med "forbruksmateriell" og booking av starttid mm.

Jeg ville dog trodd at pro'er heller må bruke tid på protimer/instruksjon, shop med forbruksmateriell burde være klubbens ansvar, ikke proens.

Klaus

over 17 år siden

Klaus

Ser at flere av dere sier litt det samme som jeg mener.......

Hadde prisene vært litt lavere hadde jeg valgt å handle lokalt. Det ironiske er jo og at jeg da ville handlet flere produkter og shopen ville fått alle mine penger. Nå får de ingenting..........

Mener det samme om greenfee i mange klubber!!!!
Hadde den vært billigere ville jeg gått flere runder. Nå velger jeg ingen fordi mange steder er dyre.

Trodde de fleste klubber ville ha inntekter på greenfee.........vet at ikke alle vil ha gjestespillere!

snappy

over 17 år siden

snappy

Hvorfor skal Proshopene bestå her i Norge når de ikke finnes i USA eller UK. I USA har de et par köller inne. Noen pique shirts, baller, pegger og paraplyer osv. Det er nettopp dette en proshop skal inneholde. Bygg heller en stor golf butikk i byene, der prisene er "tilnärmet" like som i UK og USA. Avtaler kan gjöres med de små proshop'ene på banene at de kan stille ut og selge noen utvalgte köller og gjerne tjene litt på dette. Eller motta en utstillings fee.

Jeg kjöper alt på nettet. Har jobbet i proshop selv. En proshop kan selge utstyr for halv pris av det de gjör i dag. MEn da tjener de ikke noe. De kjörer en 2 kalkyle på det meste av utstyret. Kan få senket denne til rundt 1,5 vil det hjelpe noe, men må også si at det ser veldig svart ut for proshop'ene i årene frem over.

Ken

over 17 år siden

Ken

Det er nettopp undervisning proen tjener på. Vet om flere som tjener grovt på det. Ikke er det lett å måle for kontroll heller. Innkjøp og salg er jo mer komplisert å sjule....

tidligere pro

over 17 år siden

tidligere pro

Det blir vanskligere og vanskligere å drive proshop i Norge.
Jeg har selv drevet proshop i 10 år og har nå valgt å slutte med det og jobbe med noe annet.
Det er klart at dollaren har falt mye i forhold til 5 år siden mens prisene fra norske agenturer har ikke falt like mye. Det er nok mange agenturer som selger på siden og dermed blir proen skviset fra alle kanter. Golf klubbene sliter og ser på proen som en inntektskilde og proene får dermed dårligere og dårliger betingelser mens daglig lederen og klubb sekretæren tjener bra.

Hvis man har økonomisk forståelse så skjønner man at det ikke er mulig å selge utstyr med 1,5 kalkyle. Et eksempel kan være et callaway sett som koster rundt 4000,- in til butikken, hvis proen skulle selge det med 1,5 kalkyle ville det koste 6000,- ink. mva. Uten mva 4800,-. det vil si 800,- til å dekke andre kostnader og fortjeneste. Det er ikke ansvarlig å drive buisness med sanne kalkyler med den lønns nivå som er her i landet.

Olle

over 17 år siden

Olle

Tror du her har glemt at du får fradrag for ing.mva. Eller betaler du 4000 etter fradrag?

Er det forresten noe som hindrer proshoppene å importere selv?

Nyskjerrig

over 17 år siden

Nyskjerrig

Sjekket for moro skyld 10 Adams jernsett fra Rockbottomgolf, ville kostet klubben ca 22 000 ink.. mva og shopping. Koster i Proshopen på min hjemmebane 5 500. Altså 55.000,- ved salg av 10 sett. Ved ett påslag med 1,5 ville settene kunne selges til 3 300,-. Lurer på hva proshop egentlig har betalt inn. Det må da være mulig for proshopene og bestille på denne måten?

tidligere pro

over 17 år siden

tidligere pro

4000 er eks. mva

snappy

over 17 år siden

snappy

Om salget bli stort nok går det fint med 1,5 kalkyle... 1,5 kalkyle er det hvitevarer og brune varer på expert eller elkjöp ligger på

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Nå driver ikke jeg slik form for butikk, men jeg er temmelig sikker på at en såkalt 1,5-kalkyle beregnes uten moms. Altså innpris = 1000 kr, utpris = 1500 + mva.

En vanlig proshop vil neppe kunne omsette mer enn noen få millioner per år.

Nyskjerrig

over 17 år siden

Nyskjerrig

Må blande meg inn... En Proshop har kanskje mellom 500 og 2000 kunder innom per år.. Da mener jeg unike besøkere. Hvis alle legger igjen 1000 kr. i snitt (ganske mye og se bort fra Green Free) så vil det si mellom 500 000 til 2 millioner i inntekt... Med 1,5 i kalkyle vil det si en fortjeneste på 330 000 til 1,3 mill ca... Åpningstid 09.00-1900??? Ikke stor fortjeneste... Desverre... Men kaffe, brus og vafler med mer trekker opp mye... Tipper de tjener mye mer på dette enn golfutstyr!

JanB

over 17 år siden

JanB

Jeg fatter ikke at en mangeårig golfinstruktør skal drive med salg av kaffe og boller. Heller ikke baller og klær. Det er da viktigere ting å ta seg til. Har ikke vedkommende tatt en trenerutdannelse. Eller er det slik at de har tatt en merkantil utdannelse og lært seg forretningsdrift, innkjøp, markedsføring, reklame og andre fagområder som normale forretningsfolk har gjort.
Er det ikke på tide at proene tar initiativ til å gjøre det de har satset på, nemlig det å undervise og være god på det. Her i syden hvor jeg driver har ingen av oss en "proshop". Vi jobber med mennesker som lærer golf. Vi får ikke fast lønn, men vårt resultat skaper nye kunder. Vi er ikke noe belastning for banen eller noen andre. Tvert imot tjener de penger på at vi gjør en god jobb. Spillere som kommer til banen, tar undervisning, spiller og kommer igjen og igjen.

Business..

over 17 år siden

Business..

Gunnar:
Vanlig kalkyle på utstyr i Proshop ligger på 1,7-1,9. Feks innpris 1000,- uten mva vil dermed være utpris inkludert mva kr 1700,- ved 1,7 kalkyle. Fortjeneste: 360,-. (husk forskjellen i mva...)
Dvs svært dårlig butikk.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ok. Jeg har ingen problem med å forstå at det er vanskelig å drive proshop i Norge. Jeg var bare usikker på hva som lå i og utenfor en 1,5-kalkyle.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Er det slik at en pro MÅ drive shopen for å få jobb på den aktuelle banen? Noen som vet?

Tror man etterhvert ser mer samarbeid mellom klubber på shop-løsningen. Shop er også et fag, men et helt annet enn instruksjon.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her