Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Biltema-baller

Anders

over 17 år siden

Anders

Jeg har nettopp fått Biltema som nabo, og lure på om det er noen som har prøvd ballene deres, og hva dere event synes?

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Har faktisk spillt en av mine beste runder med en biltema ball. Hvis du ikke har noe mot at det står Biltema i store bokstaver på ballen så løp og kjøp. Du finner nok bedre baller hos G Sport, leter du litt i den kassa de har stående så finner du kvalitetsballer til 4 kr stk. De på Biltema koster 7.50 kr ballen.

NN

over 17 år siden

NN

Takk for tipset Anonym.

Franzefoss

over 17 år siden

Franzefoss

Tror du får kjøpt tilsvarende hardhet på Franzefoss, men da er ikke prisen pr stk, men pris pr tonn/m3 :)

Sikkert greie baller :)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Precept Laddie Extreme til drøyt godt under 10 kroner ballen etter frakt på rockbottom. Jeg har akkurat bestillt 6 dusin Bridgestone e6+ på ebay til 11 kroner pr. ball inkl. frakt.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

da har du hvertfall baller ut mai da :P

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Hvis jeg er heldig...

Ken

over 17 år siden

Ken

Egner seg kun til høy hcp spillere. Er du under 20 så spill på kvalitetsballer. De gir ujevn flight, og har elendige stop egenskaper på greenen.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Ken: Har du prøvd, eller grunner det på generelle betraktninger? Hva er forøvrig en kvalitetsball?

Egget

over 17 år siden

Egget

Biltema-ballene er ikke godkjennte.

Har observert at ballene ikke alltid er helt runde.
Lurer også på om de er for tunge/små for å kompensere for dårligere egenskaper på materialet.

Personlig ville jeg heller kjøpt klinkekuler fra Pinnacle billig på nett - til omtrent samme pris.

Ken

over 17 år siden

Ken

Jo, en kvalitetsball er en golfball som har de samme egenskaper og oppfører seg likt om du prøver f eks 500 av de.

Her er eksempler på gode golfballer. Titleist Pro V1 og V1x, TaylorMade black og red, Nike one osv.osv..

Pinnacle baller har faktisk blitt veldig mye bedre enn de var før så de fortjener ikke sitt rykte som klinkekuler lenger.

Nå finnes det kun få gummifabrikker i verden så selv biltema ballene er produsert ved en fabrikk som sikkert også produserer gode golfballer for en eller annen f eks Nike el. men de som leveres til Biltema skal jo være billige så det er null forskning og ingen kvalitetskontroll på slike. Det sier seg selv at slike baller ikke blir like bra som baller f eks Titleist, som er en merkeprodusent.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Joda, er enig det Ken, men jeg har spillt litt på Biltema baller, og jeg tror at for mange så er det bedre å spille på disse ballene enn å plukke baller fra lakeball kassen hvor man ender opp med masse forskjellige baller med forskjellige egenskaper og hvor noen av de kanskje har ligget og godgjort seg i vann over lengre tid.

For høyhcp'ere som meg selv, så tror jeg det viktigste er å spille på samme ballen hele tiden.

Jeg regner med at du er enig i at det er håpløst for en høyhcp'er som gjerne spiller vekk et sted mellom 5-10 baller pr. runde å spille på f.eks. ProV1.

hp

over 17 år siden

hp

Kjøper du prov1 på rockbottomgolf får du dem nesten like billig som på biltema.

Ken

over 17 år siden

Ken

Joda, jeg skrev jo også det lenger opp.

ME

over 17 år siden

ME

Ballene betyr veldig lite. Kjøp det best of the best, uten at det gjør noen utslag på scooren.

Klart produsenten lever fett på idioter og nye uvitende. De tror de scorer bedre med såkalte kvalitets-baller.

Hvis en produsent kan bevise at deres baller er bedre enn andre, kom igjen!

At det blir et mislykket opplegg vet de fleste.

Ken

over 17 år siden

Ken

Du kommer sikkert til å forandre mening når du eventuelt lærer deg å spille golf.

ME

over 17 år siden

ME

Ja takk Ken. Jeg har hørt den samme visa før. "Du blir aldri en annerkjent skytter før du bytter våpen"

Idioter som meg og Pål Hembre gjorde det jævla bra med en browning, men fortell meg hvilken ball/pistol jeg/vi skal bruke for å bli bedre??

Det er mennesket bak ballen/våpenet som henviser til de beste resultater.

Litt hjelp fra enkelte produsenter kan man regne med om man er udyktig nok. Lykke til uansett ballvalg!

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

ME: Jeg kan svare deg jeg.

Mangler du lengde og slår bort en del baller: Bridgestone e5+/Titleist NXT/Eventuelt Laddie-X
Sliter du med utilsiktet fade/draw: Bridgestone e6+
Slår du langt og rett: ProV1/Z-urs/TP red/black

Trudderudetrantan

over 17 år siden

Trudderudetrantan

Hvis du tar en ball fra Biltema i den ene hånden,en ball fra f.eks.Titleist NXT i den andre hånden,slipp begge ned samtidig på et flisbelagt gulv og du vil med en gang skjønne en del av poenget....

goofy

over 17 år siden

goofy

Ved bruk av Sweetspotfinder vil du avdekke at enkelte Biltema baller ikke er helt runde.
Dette forekommer ikke på billige baller slik som Pinnacle Gold.

Det er stor forskjell på baller og viktigheten av dette øker med golfferdighetene :-)

Orakelet

over 17 år siden

Orakelet

Fyll en dyp skål med vann og noen dråper Zalo. Ha i salt, masse salt. Rør ut saltet og ha i nok, slik at en golfball vil flyte med en dimpel over skorpa. Gi ballen en spinn i vannet og marker punktet som vender opp når ballen har stoppet.
Spinn så ballen på nytt. Vender det samme punktet tidlig opp, har du funnet deg en skikkelig kvalitetsball fra biltema!!!!

ME: Jeg har selv spilt på landslaget og føler at jeg har en viss peiling. Slår "greit" med alle baller tør jeg påstå. Det er bare det at den dårlige sentreringa der er på "billigballer" gjør at noen flere putter går på utsiden istedet. (Det er ikke bare billigballer som har dårlig sentrering, det finnes dårlige egg i kurven av dyre baller også)

booster

over 17 år siden

booster

ME, vist har ballen mye og si. Ballen hjelper deg med mye du er ut etter. Slår du i hytt og pine, spill med klinkekulene. Spiller du bra golf, spill med PRV V1 som går langt, lett å forme slagene med, og gir fantastisk stopp på greenene. Prøv å spill inn mot en green med Titleist XL3000 og en Titleist PRO V1 skjønner du hva jeg mener. Ikke kom her å si at ballen ikke har mye å si for spillet, for det har den. Så spill golf, og når du nermer deg en 10 hcp, kan du prøve Div. baller og komme tilbake her å gi din nye mening.

Steven Patrick

over 17 år siden

Steven Patrick

Denne diskusjonen har vel vart lenge nok.

Poenget er vel følgende: For høyhandicappere så er balltype uvesentlig, all den tid det for oss handler om å treffe ballen skikkelig.

For lavhandicappere betyr balltype med fordi de kan treffe ordentlig.

Samtidig slår lavhandicappere langt færre baller i skog og vann, og da kan man godt koste på seg ordenlig utstyr.

ME

over 17 år siden

ME

For meg har ikke balltype noe å si. Spiller like bra eller dårlig uansett balltype.

Billigo

over 17 år siden

Billigo

Jeg bruker 70% av tiden min på golfbaner til å lete etter baller. Det er gratis og jeg selger de beste og bruker de andre selv. Husk du har 5 min på hvert slag til a lete!!!!

Ehmm

over 17 år siden

Ehmm

Billigo har skjønt hva golf handler om. Man smeller en ball avgårde for så å lete etter baller i 5 min. Når man har brukt 5 min smeller man til ballen igjen, for så å lete etter flere baller i roughen.

Jeg håper virkelig jeg får spille med deg en gang.

gunnar

over 17 år siden

gunnar

Er det rart golf tar tid med folk som Billigo på banen. Om han bruker 100 slag rundt så vil det si 500 minutter. Som igjen vil si over 8 timers runde, legg til tid for all gåing, og trekk fra for putting på green så sitter du igjen med 7 timers runde eller noe slikt! Håper virkelig jeg aldri kommer i nærheten av deg noen gang.

Bunnar

over 17 år siden

Bunnar

tror du virkelig ikke at Billigo hadde antydning til ironi i innlegget sitt?
scangolfere er jammen morsomme!

MCS

over 17 år siden

MCS

Jeg gjorde en test med Biltema baller ifjor. (titanium tror jeg den het).
Jeg gjorde innspill med PW på en relativt hard USGA green og slo deretter flere Biltema baller og Pro V1 baller.

Resultat: Pro V1 ballene lå på green mens Biltema ballene spratt av og ble liggende bak green

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Jeg slår ca 250m carry med driveren hvis jeg bruker gode baller som ProV1, HX Tour, Nike One. Blir gjerne noen meter kortere med baller som NXT, Laddie/Lady, Pinnacle Gold, HX Hot ol.
Med Baller som Topma, Farmax og Biltema kommer jeg i beste fall 225m. Men ikke dermed sagt at jeg ikke kan spille opp mot mitt beste med disse ballene. På mange baner betyr ikke lengden så mye, og på litt ujevne og treige norske greener og med myk insert i putteren er de også helt kurante å putte med.
Har du litt høyt handicap er det ihvertfall ingenting å hente på å bruke dyre baller.

Anonym

over 17 år siden

Anonym

Well, det er kanskje ikke så rart at de ballene spratt av greenen. Biltema har 4 forskjellige ball typer. Distance, Titanium (veldig hard ball), Control og Soft spin. Hvis det var Titanium du prøvde så er det en Langdistanseball med skall av litium/surlyn.
Hvis du vil sammenligne Pro V1 og en Biltema ball så forsøk Soft spin som også har skall av uretan (samme som Pro V1)
På nettsiden så står det også at alle ballene er godkjent av USGA.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her