Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

tillate drivere?

Bandygolfern

over 17 år siden

Bandygolfern

Jeg fikk en kompis til å kjøpe med seg driver for et par år siden fra USA
dette er en:
King Cobra 440SZ 9.0grader med betegnelse 37.7 kvadrat cm sweet zone/.830
denne har jeg fått høre er både godkjent og ulovelig.
er det noen som er helt sikre på dette, tar jeg i mot innspill på dette

jonag

over 17 år siden

jonag

Søk "conforming cobra 440" og let etter randa...
http://www.randa.org/index.cfm?action=rules.equipment.nonconfdrivers
Er det denne i 9grader har du trøbbel.... http://www.usga.org/equipment/images/clubs/2004951.jpg

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Det ser ut som om det er to utgaver av denne driveren.

Hvis du har en utgave som er merket King Cobra, 440 sz, unlimited, er den ulovlig.
Hvis den bare er merket King Cobra, 440 SZ, (altså uten "unlimited") er den nok lovlig.
I følge listene til Randa.
http://www.randa.org/rules/equipment/confdriversdata/ConformingClubList_P.pdf

listeleser

over 17 år siden

listeleser

Er det korrekt oppfattet at dersom driver(hodet) står på denne listen, er den godkjent?

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

I utgangspunktet er den godkjent hvis den ikke står på listen over non-conforming (ikke godkjente) driverheads.
Men noen drivere finnes i flere nesten like utgaver hvor den ene kan være lovlig og den andre ulovlig.
Det kan derfor være lurt å sjekke listen over "conforming driverheads" også. De som står på denne listen er ihvertfall lovlige, og det er denne listen jeg la inn linken til.

hp

over 17 år siden

hp

Det stemmer det tilskuer sier ,har samme driver sjøl heldigvis uten unlimited.

listeleserigjen

over 17 år siden

listeleserigjen

tilskuer: du serverte en url til en liste som viser cinfirming clubheads. Jeg forstår ikke hvorfor du i neste svar beskriver en listen over non-...
Siden jeg stilte spørmålet mitt refererte jeg selvsagt til den listen du presenterte i innlegget over mitt.

hp

over 17 år siden

hp

Du kan sjekke på denne lista de som står her er ikke tilatt.

http://www.randa.org/index.cfm?action=rules.equipment.nonconfdrivers

Bandygolfern

over 17 år siden

Bandygolfern

slik jeg ser det, er min driver lovelig.
King Cobra, 440 SZ, (altså uten "unlimited")
men hvis du leser listen kan du nesten få det svaret du vil med denne type driver.
det må nesten være enklere at hver fabrikat fører opp en liste som er riktig.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

listeleserigjen:
Poenget var at driveren kan være lovlig selv om den ikke står på listen over "conforming" driverheads. Men hvis den står på listen over "non-conforming" driverheads er den ulovlig, og hvis den står på listen over "conforming" driverheads er den lovlig. (hvilket det faktisk sto i svaret også )

veggiss

over 17 år siden

veggiss

driveren MÅ stå på listen over godkjente drivere, står den ikke der er den enten ikke godkjent enda, eller blir ikke godkjent. det er listen over godkjente drivere som vil bli brukt hvis dette skal sjekkes i en turnering.

listeleserigjen

over 17 år siden

listeleserigjen

Takk for MEGET klart svar veggiss. Listen over godkjente er jo redigert hver uke og leverandørene ønsker definitivt å få sitt merke opp på den listen. Det borger for at dersom man finner driverhodet sitt på den kan man være trygg på at den ER godkjent. Dersom man ikke finner den der, "er den IKKE godkjent eller så er det fortsatt litt tvil".

Ken

over 17 år siden

Ken

Bruk av den driveren gjelder bare i konkuranse. skal du ikke spille konkuranse eller bruke en annen driver i konkuranse kan du bare glemme hele greia.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

gjelder strengt tatt også hvis du skal spille en handicaptellende runde.

M05

over 17 år siden

M05

Men her inne på Scangolf tar vi jo ikke ting så strengt...
:-)

Cobra

over 17 år siden

Cobra

Hadde ikke fått med meg at det var slike regler også for handicaptellende runder.

Greit nok at proene som får kastet drivere etter seg skal måtte bytte, men at vanlig amatørgolfere må legge ut 3000-4000 kroner for ny driver som følge av at de store produsentene har pushet ut "ulovlige drivere" vel viten om at disse blir "ulovlige" etter 01.01.2008...

Bøyer meg i støvet. For de som ønsker så står det et par ulovlige i boden min som kan overdras meget rimelig. Er kanskje ikke så lurt å skrive slikt på et forum for det kan vel kanskje være straffbart å selge slike "ulovligheter" også...

veggiss

over 17 år siden

veggiss

nå har dette vært kjent i flere år allerede, så veldig overrasket burde jo ikke folk være...

Spretten

over 17 år siden

Spretten

Burde ikke golfklubbene henge opp non-conforming lista et sted i klubbhuset.
Vedder mye på at det blir mange som benytter ulovlige drivere i klubb og bedriftsturneringer.
Dagens lovlige drivere går likevel lenger en gårsdagens ulovlige, så hvor ivrig skal man være etter å ødelegge vennskap på klubbkveldene.
Jeg vet allerede nå om 2 eldre herrer som nekter å bytte bort trampolina si og som spiller herredag hver uke. Kan si med en gang at jeg kommer ihvertfall ikke til å ta initiativ mot å nekte dem å bruke dem.

`39

over 17 år siden

`39

Et lite sidespørsmål:

Har skaffet meg en driver, noe jeg ikke har brukt før. Nesten hver gang jeg bruker den skjer det samme. Ballen går ca. 100 m. rett frem, deretter slicer den resten av turen til nedslag.

Veldig irriterende da jeg slår temmelig "rett" med den, og så havner ballen plutselig like utforbi fairwayen.

Noen som vet hva jeg gjør feil, og hva som må gjøres for å rette på dette?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her