Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Amatour 08

OoM amatour

over 17 år siden

OoM amatour

Hei,

Spennende at det nå er blitt laget bedre rettningslinjer for hvordan man skal arrangere amatour. Nå endelig med en offisiell OoM. Ser også at NGF har planer om å begynne å fange opp de som blir borte i gapet mellom b/to tour og amatour/p4 tour, ved å innføre en 1/6 kategori for "eldre junior" mellom 19-21, som da tidligere hadde problemer med å komme med på amatour siden de hadde for "høyt" hcp.

Det som er kjedelig, er de som spiller ett par amatourer i løpet av sesongen da har små muligheter for å faktisk bli med (om de da ikke er 1, medlem av arrangørklubben, 2, mellom 19-21.) for det er da kun plass til 12 spillere.(med 72 spillere som tak)

En annen ting som kommer til å bli morsomt(les ironi) er at det nå er satt en fast sum på deltagelse på en amatour. Som da i følge rettningslinjene punkt 11 er satt til 900 kroner (denne inkluderer da greenfee) Og nå er det anbefalt at alle kan spille begge dagene. Så da betaler man faktisk greenfee for begge dagene. Og jeg som trodde noe av sjarmen med å spille amatour var at du da fikk spille "gratis" andre dagen om du klarte cutten. Men til gjengjeld så virker det da som at NGF egentlig ikke vil ha med "eldre juniorer" når de setter inngangsbilletten såpass høy.

Uansett så ser det ut som at de vil prøve å utvikle Amatour til å bli noe bedre. veldig bra! Begynner å like Tamburstuen litt mer nå.

(Sånn helt til slutt, NGF om dere leser dette, i rettningslinjene punkt 7 under kategori 3 "eldre junior" så står det at det er fra 19-21 år med parantes :( født 89, 90 og 91). regner med at dere mener: (født 89, 88 og 87))

mvh

en Ivrig amatour spiller
:)

jonny fra stovner

over 17 år siden

jonny fra stovner

herlig med 900 kr pr. ama!! kjempe bra!! ngf har virkelig klart det da!

Golf

over 17 år siden

Golf

jammen i helvette da. 1000 spenn for P4-tour. Hva i alle dager er det som skjer.

Truls

over 17 år siden

Truls

Det er jo et paradoks at man som amatør ikke får vinne premier for mer enn 4000 (eller deromkring) men må betale blodpris for å være med. 10 stk amatour på en sommer = 1 stk feriebudsjett. Jeg velger ferien istedet! En fet golfferie!

Golf

over 17 år siden

Golf

Par punkter jeg reagerer på ved forbundets turneringer :

AMA-tour startkontigent på 900,-? Mange av de banene som skal arrangere amatour er ikke verdt halvparten engang.

Wild Card P4-tour : 6 wildcard til første turnering. Fordel på tre amatourer? Er det kun de som spilte i fjor som skal få delta?

NGF skal få 50 kroner for hver deltager på AMAtour for det administrative arbeidet de gjør. Fin måte å få inntekter på.

1000 kroner for å spille P4-tour. Dette er MYE penger. De klubbene som har mange spillere får doblet fra i fjor. Dette utgjør også MYE penger. Ikke er det mer premier heller.

Damene er degradert til Titleist-tour. Ikke kom å si at det er noe annet enn degradering.

Buksepåbud på P4-tour. Are you kidding with me??? P4-tour = PGA-Tour?

Pluss en del andre punkter jeg ikke gidder å kommentere.'

Synspunkter?

Beste evne

over 17 år siden

Beste evne

Kan ikke med min beste evne forstå hvorfor man skal betale 900kr for å spille amatour. Hvilken hensikt har dette? Dette vil ikke bedre rekrutteringen, bli en utgiftspost for klubber som dekker startkontingent for sine spillere, være med på å senke deltagerantallet, det er ikke interessant å betale det hvite ut av øyet for å spille en turnering som amatour. Hvilke arrangementer er det man sammenlikner seg med? I tillegg kommer overnatting og reise.

Nei, golf har vært og er fortsatt en sport hvor lommeboka teller for mye, da behøver man jo ikke leve opp til denne sannheten i en slik landsomfattende turnering som amatour.

Gunder

over 17 år siden

Gunder

Hvor blir det av nerven om å klare cuten da?

Takk for å stikke nål i amatørenes golfballong om å spille slaggolf. Det blir sikkert stor oppslutning om turneringene nå.

£$,-

over 17 år siden

£$,-

Blir fint det her...
Med evt en innspillsrunde, litt mat og drikke, bensin og 900 kr, så ryker penga fort gitt... 2000-3000 helga, for å spille amatørgolf, på diverse baner. Og for de av oss som ikke spiller helt steady alltid, så er "spenningen" med cut også borte... Hvorfor skal man spille amatour til blodpris nå? Ikke alle som har ambisjoner om å spille på p4 tour?

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Et merkelig forslag må jeg si. Ser ut som man skal bruke størrelsen på lommeboka som en begrensende faktor i steden for spilleferdighet.

At cuten forsvinner er jo tragisk, to ting kommer til å skje. De som spiller fra 90-104 slag dag 1 kommer ikke til å stille opp dag 2 og det blir et evindelig kaos med lister og sammenslåing av baller osv. Evt så kommer det til å gå noe jævli sakte da disse skal ut først om morgenen og ikke har noe å spille for.

Skjønner ikke at man trengte å forandre på pris og opplegg på Amatour, kunne i steden bare lagt på en OoM så tror jeg de fleste var fornøyd. Tviler på at mange orker å bruke 10000 kroner i året på å spille baner av diverse kvalitet og 6 timers runder.

gunnar

over 17 år siden

gunnar

Er det 1.april allerede...hva tenker de på her...lavere deltagerantall er garantert ihvertfall!!!

gunnar

over 17 år siden

gunnar

10% av inntektene på amatour skal gå til premier....wow 90kr av hver startende...det tar jaggu av dette her. Klubbene vil jo faktisk tjene fett på å arrangere amatour da...dersom noen gidder å bli med på det. Jeg revurderer ihvertfall mine planer for sesongen med slike avgifter.

vest

over 17 år siden

vest

står "KAN bruke cut" så klubbene står fritt der.. kan muligens være lov å ta mindre avgift også?? bare ikkje meir??

gunnar

over 17 år siden

gunnar

det er jo økning på 100% på amatour (tror det var 450 ifjor) og 81% på P4Tour (var 550). HELT VILT

meland

over 17 år siden

meland

Lukter jeg en boikott av amatour iår!? Blir ihvertfall bedriftsserie på meg for alle penga, og da har jeg råd til en fet golfferie også;)

2my

over 17 år siden

2my

Er det noen som har noen formening om hva som er grunnlaget for denne sinnsyke og tildels vanvittige økningen? Er det klubbene som mener det har vært for lite lukrativt ifht tapte green-fee inntekter og mer eller mindre har presset NGF til å legge seg på dette nivået? Eller er det forbundet selv som av en eller annen grunn har økt prisen så kraftig? Noen som vet? Noen som vil tippe?

Selv synes jeg hele opplegget ser veldig bra ut spes med OoM, men det ødelegger jo det hele fullstendig med en vanvittig prissetting?

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Er det meg som er helt på jordet her eller er ikke de 900 kronene ment som green fee for to dager + turneringsavgift?

Eller forventer amatour-spillerne å få spille gratis siden de er en slik berikelse for banene at medlemmene bør stå pent langs teeboksene og applaudere når 8-hdcp'erne sender i vei slicene sine.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, egentlig er jo dette en god løsning for de som har mye penger og spiller ræva.

Sånn som meg, når jeg tenker meg om.

Trenger bare litt mer penger :-)

vest

over 17 år siden

vest

står ingenting om innspill i bestemmelsene men legges det inn i dei 900.- er det vell ikkje heilt galt??
problemet er vell at det eventuelt ikkje kan velges bort for dei som ikkje har annledning til å ofre fredagen også..
la ellers merke til i startliste direktivene at det ikkje skulle være meir enn to grønt-kort spillere pr. ball :)..
for å sikre tempo det sikkert :)

OoM amatour

over 17 år siden

OoM amatour

hehe, jeg husker jeg leste det om grønt kort spillere. Men jeg tenkte ikke noe over det. morsomt.

Jeg hadde sett for meg å spille 11 amatourer i år(før disse bestemmelsene var kommet) da ville startavgifter alene vært 10000 kroner. Jeg er heldig og får dette dekket av klubben, men jeg kommer nok ikke til å spille alle sammen nå, føler det ikke er rett ovenfor klubben.

Jeg trodde målsettningen for NGF var å få flere til å spille turnerings golf. for å bygge opp nye "talenter" og gi de som var kommet over junior alder en bedre mulighet til å fortsatt få konkurranse trening.

Jeg håper arrangørklubbene velger å opprettholde sine startavgifter fra i fjor, men å legge på de 50 kroner som NGF nå skal ha. selv om det nå er mer lønnsomt for klubbene å arrangere amatour, men jeg håper det ikke er grunnen til at de arrangerer den, men for at spillere skal få komme til banen deres og se hvor bra den er!

Pappagutt

over 17 år siden

Pappagutt

HÆÆÆÆRLIG !
Hurra for NGF!!!!!
Nå blir vi kvitt alle bøndene, oppkomlingene og østkant-soperne.
Endelig blir golfbanene igjen tilgjengelige for oss fra overklassen.
Tusen takk Christian Anker-Rasch. Endelig har du forstått hva jobben din går ut på.

Mammadalt

over 17 år siden

Mammadalt

Nå blir amatour bare for gamle gubber med 6-10 i hcp.
Talentene og de gode spillerne har rett og slett ikke råd.
Tidligere ble uttaket gjort etter hcp.
Nå blir det sortert etter inntekt.
Bravo NGF.

Truls

over 17 år siden

Truls

Men hvorfor i heiteste skal NGF har 50 kroner pr. snute??? De har jo stinn konto fra før. Nå vil de ha mer av oss som ikke har nok av golfutgifter fra før? De får inn 3500,- pr turnering. Det er passe bra. Regner da med at de engasjerer seg i hver enkelt turnering på en eller annen måte. Heia NGF - rekruttene står i kø! NOT!

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er ganske utrolig dersom ngf sin målsettning er å tjene seg rike, slik at de kan ta ut skyhøye lønninger.
Det blir det stor rekrutrering av.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Er jo ikke bra utvikling at vi skal ha det slik at kun de rike får delta.

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Hvor høyt kan høyvannsbuksene gå opp på leggen før de ikke godtas?

Anders

over 17 år siden

Anders

Synes dette er helt sykt, hadde tenkt å bli med på et par ama-tourer i sommer (hvis jeg fikk plass). Nå synes jeg det blir for dyrt. Kan ikke prate for andre, men jeg synes det er synd at det er prisen, og ikke spilleglede/spenning/utfordring NGF er opptatt av. Blir spennende å se hva NGF gjør hvis det blir dårlig oppslutning om touren i år...

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

Ser Solastranden ikke har fulgt NGF sine nye bestemmelser. I invitasjonen står det at startkontigent er satt til 250 kroner men at man må betale greenfee på 250kr for begge dagene. Så da blir det den vanlige 500 kroners avgiften vi er vant med :)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Erik____ da. det er da bra utvikling at vi bare får rike til å delta!!!
på den måten blir vi jo kvitt fattigdommen.... på golfbanen..

da kan vi ringe Kristin H og skryte "Vi har avskaffet fattigdommen"

c

over 17 år siden

c

Ikke for å fyre opp men for en gjeng sutrete unger

- tror dere at NGF ikke har noen utgifter som skal dekkes inn ved for eks å stille Dommere og personell som hjelper klubbene. De skal vel betale for å komme og hjelpe dere sutrehuer og være glade for å komme i tillegg. De får jo sett helt eksepsjonell golf, bortsett fra grøntkortspillerene da som det kun skal være to av i hver ball... Kjøring og hotellutgifter må de jo dekke selv.

At klubbene skal gjøre en kjempeinnsats for å presentere banen i sin beste stand er jo en selvfølge. At dere spillere skal være med å betale dette er vel uhørt. Klubbene får jo god omtale bare ved at dere er der - eller får de det???

Premiene er jo bare en selvfølge at de er på maks det er jo ikke noe uansett...

d

over 17 år siden

d

NGF sin oppgave er å utvikle golf som allemannsaktivitet og toppidrett.
Men NGF vet ikke hva toppidrett er, for de har ingen erfaring med fenomenet.
Derfor kveler de ethvert forsøk på å få i stand kvalitetsturneringer.
Og attpåtil er det noen som hevder at golf ikke er dyrt.
900 kr i startavgift for en turnering er norgesrekord. Man må snart ha rallybudsjettet til Henning Solberg for å spille golf.
Kan "c" svare på hvor en ungdom på videregående skole som ønsker å satse golf skal få penger fra dersom han ikke er medlem i en klubb som betaler utgiftene for seg ???

Truls

over 17 år siden

Truls

Skjønte ikke så mye av innlegget ditt, men tror du mener at NGF dekker utgiftene til dommerne. Hva er det som gjør at denne posten er blitt så forbasket dyr i år da? NGF gikk for øvrig med et overskudd på knappe 4 mill i 2006. Noe må ha gått riktig så galt. 4 mill er desidert i minste laget!

Tenker også litt på dette med at klubbene dekker kostnadene for sine håpefulle talenter som reiser på tur for å spille "pro-turneringer" på amatour. 3 stk med to overnattinger koster klubben kanskje 10000,- hver gang.

Tipper det er en del medlemmer i klubben som føler seg litt provosert da! Særlig de som på hvert årsmøte kritiserer postene på budsjettet som har med elitegolf å gjøre, som stadig er høye på tross av at klubben går med underskudd, som IGJEN fører til av årsavgiften må forhøyes år etter år.

Men vi skal vel kanskje ikke ta sorgene på forskudd. Dette er jo bare retningslinjer fra NGF. Får håpe at klubbene tar til fornuft ihvertfall, og tar mer normale priser slik at alle som kan og har lyst til å stille stiller.

Truls

over 17 år siden

Truls

Forresten så syntes jeg at premiene på Amatour burde bli kraftig oppgradert. Er dritsurt å motta en pakke med billig-baller eller en paraply fra restlageret fra året før for en 4-5 plass etter å selv ha punget ut med 900,-. Jeg syntes ihvertfall at førtepremien bør ha en verdi som er høyere en startavgiften og gjerne noe praktisk og nyttig!

Absolutt Anonym

over 17 år siden

Absolutt Anonym

Også bør banene oppgraderes. Skandale at Amatour-spillere må spille feks Meland. Langt fra Bergen, og det er jo utenkelig å måtte overnatte på et hotell ute på Meland for "toppspillere"
Er litt enig i at det er mye sutring hos enkelte golfspillere.
Dere har sutret om at de og de banene ikke er bra nok før dette kom.

Og til Truls. Elite?
De fleste trener faen ikke som elite-idrettsmenn.
Golfere må trene mer og sutre mindre.

900 kr for to runder er billig når dere krever bare toppbaner.

Golf

over 17 år siden

Golf

Wild card til P4-tour burde det vært flere av.

Logo

over 17 år siden

Logo

Mye klager her. Noen som kan ta det opp med NGF?

Foooore

over 17 år siden

Foooore

I en del sammenhenger må en faktisk gjøre noe konstruktivt selv utover å sutre og klage til venner og på debattfora.

Til dømes ved å sende en forespørsel til NGF, evnt henvende seg til ulike media. Med spørsmål og forslag til endringer. Det er ikke så vanskelig, men først må nesa opp fra egen navle.

Jeg hadde tanker om å spille noen AMA-tour i år, men etter å ha lest sutreinnleggene her inne er jeg sannelig ikke så sikker på om det ville vært så hyggelig. Men jo, jeg tror vel det er fåtallet som skal ha, skal ha, skal ha....

istedenfor

c

over 17 år siden

c

HVEM skal betale for det dere forlanger av oppvartning når dere er ute på turneringer.

Er det NGF som skal prioritere dere 100 - 200 potensielle spillere som riktignok er blandt de beste i Norge, men LANGT fra gode nok til å matche de beste i skandinavia, der er bare 3 - 4 av dere som konkurerer, for ikke å snakke om lengre ut i Europa. Det har de fleste av dere gitt opp så dere slenger med der dere kommer til fordi det er plass ledig. Riktig nok ikke alle men langt de fleste av dere......

Eller er det kanskje klubbene som skal arrangere gildet for dere. Stille med banepersonell, stenge banen, få masse pepper fordi dere er litt misfornøyde med eget spill og da er det jo banen som er feil konstruert eller dårlig preparert. I hvert fall ikke deres eget spill.

Klubben skal bare være fornøyd når de får æren av å ha dere på banen, om det koster 50 - 60 tusen så er det ingen ting i ekstra innsats og tapt greenfee så er det ingen ting opp mot den omtalen dere gir banen i etterkant (mikkemus bane, dårlig hullplassering stort sett ingen baner i norge som er gode nok til å arrangere en turnering som er dere verdig.

I hvert fall må premiene opp - å få en paraply eller en pakke baller er ikke noe. Det må minst opp mot amatørgrensene og helst skal nok premiegrensene opp også regner jeg med.

De aller fleste av dere satser neppe seriøst på golf, men vil ha det som en seriøs hobby. Hva venter dere at "samfunnet" dvs klubbene deres skal gjøre for dere som gjør så kjempemye for deres egen klubb til gjengjeld med arbeid på fritiden osv.

Bare spør og utforder litt men....

til c

over 17 år siden

til c

Er det ikke meningen at NGF skal prøve å få flere spillere til å faktisk være med å konkurrere med spillere i det "store" skandianavia og i europa? Om de gjøre tilgjengeligheten på turneringene lettere, vil desto flere spille. Og da vil spillere bli bedre og få mere turneringstrening. Og da vil vi kanskje etterhvert få flere spillere som faktisk kan prestere i skandinavia og i europa ?

Truls

over 17 år siden

Truls

Jammen c, de aller fleste som spiller golf gjør det fordi det er gøy. Mange syntes det aller beste med golfen er å konkurrere. Hvorfor kan man ikke legge forholdene til rette på best mulig måte for dette også da? Jeg syntes at både NGF og de klubbene som har valgt å arrangere slike turneringer skal legge vekt på at dette er noe man skal glede seg til og strebe etter å nå opp til.

Jeg kan ikke se noe grunn til at slike arrangement bare skal være et halvhjertet forsøk, men at man gjør litt stas på deltagerne og seg selv om som klubb.

Jeg regner med at de klubbene har påtatt seg å arrangere slike turneringer har gjort det av en eller annen spesiell årsak. Enten syntes de det er morro eller så er de ute etter publisitet. Kanskje begge deler også. De vet at de må stenge banen for andre spillere og kanskje tape inntekter pga det. Når de først gjør dette syntes jeg at banen og andre elementer i en turnering bør være så optimale som mulig.

Det blir uansett ikke noe stort økonomisk tap for klubben. La oss si at av 72 spillere er det 60 som betaler greenfee. Alle betaler startavgift.
De tidene på første dag som blokkeres av turneringener er allerede fylt opp av over 80% greenfeespillere. Dette hadde helt sikkert ikke skjedd på en normal dag. Andre dagen er det et begrenset felt og svært få tider som blokkeres. 18 starttider (54 spillere) ville ved 100% oppdekking gitt klubben rundt 25000 i greenfeeinntekter. På en normal søndag hadde det kanskje vært 50% greenfeespillere og tapet hadde blitt "svimlende" 12500,-. En del av dette får man tilbake i løpet av arrangementet i form av inntekter fra driving range, kafe og proshop.

En annen ting med klubbene er at de aller fleste av de arrangerer klubbturneringer nesten hver helg. DET blir det ihvertfall dårlig med greenfeeinntekter av - med bare medlemmer på banen. Jeg tror joggu at klubbene TJENER penger på å arrangere en stor åpen turnering.

Og en siste ting til deg, c; hvis jeg inviterer gjester hjem til meg, rydder jeg gjerne opp litt slik at det er best mulig ut. Dekker på et pent bord og legger forholdene til rette for at gjestene skal trives.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Leser amatour 08s opprinnelige innlegg og ser at NGF har satt prisen for å delta til 900 kroner. Er det noen som vet (ikke tror, eller mener) hvor mye av dette som skal gå tilarrangerende bane og hvor mye som skal til NGF?

c

over 17 år siden

c

Truls - det er klart at når man først tar på seg ett slik arrangement så skal man gjøre sitt beste, når man inviterer gjester gjør man det og det tror jeg de fleste klubbene er enige i. At det er kvalitetsforskjeller er en selvfølge siden det meste arbeidet utføres av frivillige, noen er nye i gamet og andre har gjort dette ett utall av ganger før..

Noen klubber synes sikkert dette er en god måte å profilere seg på. Disse klubbene har antakelig store greenfeeinntekter og har behov for profileringen. Mange klubber synes nok dette er noe de er nødt til å ta på seg siden dette er en del av det å være med i organisasjonen NGF. Andre ønsker ikke å arrangere slike turneringer av forskjellige årsaker. Å få regnestykket til å gå i pluss for selve arrangementet tror jeg man må være litt tallsjonglør for å få til. Er det dårlig vær og lite andre inntekter så er det enklere og antakelig ett pluss, men er det godt vær så skal man ikke gå glipp av så mye greenfee inntekter før det blir minus.

Når du sier at de fleste helger er blokkert av medlemsturneringer så er det jo medlemmene sin rett siden det er medlemmene sin klubb og medlemmene sin bane og til syvende og sist medlemmene som betaler for de eventuellt tapte inntektene i form av økte avgifter.

En helt annen sak er det at dersom man får noe (nesten) gratis så kan man heller ikke stille så store krav til hva man får. Å stille krav til gaver er det vel kun de mest uhøflige som gjør. Dersom prisen øker om man begynner å måtte betale for det man får så kan man også stille krav til det man betaler for og det bør man også være litt oppmerksom på.

Det var det at det var en sutring uten like som gjorde at jeg reagerte men jeg har egentlig ikke tid til mer - ha en god påske alle sammen da....

Til Truls

over 17 år siden

Til Truls

"Jeg tror joggu at klubbene TJENER penger på å arrangere en stor åpen turnering."

Klubbene er medlemmene. Medlemmene betaler årskontingent og bestemmer hvordan klubbens starttider skal benyttes.
Ingenting feil med å arrangere Amatour, men du har et litt rart forhold til hvem som skal betale gildet.

Bæææ

over 17 år siden

Bæææ

Hvor mye koster det å arrangere amatour for 100 spillere ?
Mer enn 900000 ????????????

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe, tror du har lagt til en 0 for mye i regnestykket ditt :-)

Bulle

over 17 år siden

Bulle

Hvilket regnestykke ?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

100 spillere som betaler 900 kroner hver gir en brutto omsetning på 90.000 kroner, ikke 900.000 som jeg antar var utgangspunktet for Bæææ. Skjønt - med det nicket er det jo ikke godt å si hva poenget var :-)

OoM amatour

over 17 år siden

OoM amatour

Ja det koster vel en del for klubbene å arrangere turneringer, men så vidt jeg har forstått det så er det frivillig å arrangere amatour. Det er ikke noe press fra NGF. Da det faktisk er klubbene som må søke NGF om å holde turneringene (amatour that is) vet at det er sett på som mer lukrativt å ha amatour enn Titleist tour.

ang utgifter så har jeg satt opp ett regnestykke:(pr dag)
tapte greenfee inntekter: 64x400=25600 (8 greenfee i timen i 8 timer)
betaling av mat til frivillige: 10x200=2000 (frivillige må jo ha mat)
leie av dommer fra NGF: 2000+200=2200 (dommere må jo ha mat, og tipper det koster klubbene noe å ha de der)
diverse utgifter: ca 2000 (forberedelser, flaggplaseringer, scorekort, printing av scorekort, lokale regler osv)
premier: ca 10000

så ca 37000 i utgifter pr dag(delte opp premier). (kan jo være noen klubber sender ut greenfee etter amatours første dag, men som regel pleier banene være stengt etter 1 runde)

Inntekter ved å holde amatour:
100x500: 50000 (mange som har 100 deltagere, gjerne noen som har mange flere) (inntekt man ikke kan regne på; media (kanskje Ramnefjell nevner turneringen på nettsiden sin, Gofleren.no også?) omtale på diverse forum. pleier å være en del snakk på scangolf.no før turneringene)

Se da at arrangør klubben har cut og lar 40 spillere spille finalen dagen etter, da kan arrangør fortsatt sende ut greenfee spillere etter turneringen. si at de klarer å sende ut 32 greenfee spillere.

Da vil hovedregnestykket bli noe som dette for en amatour helg:

50000 (i avgifter fra spillere)
+ 12800 (i greenfee inntekter etter turneringen søndag)
- 37000 (i tapte greenfee inntekter & utgifter i forbindelse med amatour)
- 22000 (i tapte greenfee inntekter & utgifter)
- 5000 (avgifter til NGF, de skal jo ha 50 pr snute)
= -1200

Så i dette eksempelet ville de gått med 1200 kroner i underskudd, men i gjengjeld vil kanskje noen av de som spilte amatouren snakke bra om banen og ta med seg venner og spille den en annen gang. Men om de hadde hatt 103 deltagere ville de gått i pluss ;)

Håper dette ga Bæææ svar på hvor mye det koster å arrangere amatour!

kurt

over 17 år siden

kurt

uansett så er 900 for drøyt for en ama. satser på at klubbene er fornuftige å setter prisen til maks 500.

Bæææ

over 17 år siden

Bæææ

Sorry, ble en finger for mye på nullen ja.
Uansett så tjener klubbene vha dugnadsinnsats litt på ama-tour.
Regnestykket til OoM over er litt enkelt.
Litt mindre utgifter på mat til funksjonærene, utgifter til dommer, gratis gavepremier, litt sponsorinntekter, betydelig økt salg i pro-shop og astronomisk økt salg i restauranten gjør at man lett kan tjene noen ti-tusen på ama-tour. Dette er tydelig at det ikke er negativt når klubber vil arrangere ama-tour år etter år.
"Min" bane 1 time fra Oslo hadde pene overskudd de to siste årene med ca 80 deltagere og 500kr i startpenger.
Dessuten er det en ypperlig måte for banene å få markedsført seg på.
Jo lenger ut på landet de ligger jo større fordeler med ama-tour.
Haga, Grini, Bærum, Grønmo etc tjener nok neppe noe på ama-tour, derfor arrangerer de heller ikke.
900 er i overkant av hva en kan forlange av spillere uten inntekt "hver helg" hele sesongen, så jeg håper klubbene besinner seg.
For å slippe 50-lappen til melkekua NGF kan jo klubbene arrangere scratch-konkurranse under utenom ama-tour paraplyen slik foregangsklubben Tyrifjorden gjør (Storøya open) hver høst.

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

er enig at regnestykket er veldig enkelt. Og at mange klubber får premier fra sponsorer.

Jeg kan ikke skjønne hvorfor NGF plutselig skal sette opp prisen på amatour til 900 kroner. hva er det som gjør at den skal øke med 100% ? selvfølgelig blir det mer lønnsomt å arrangere, men kan jo falle andre veien at færre vil delta.

Eneste forskjellen fra i fjor til i år er jo at NGF skal lage OoM liste. Så de 50 kronene er dyre for klubbene som arrangerer, skulle heller sett at alt gikk til klubben.

Og ja. amatour genererer mye inntekter hos proshop/kafe på klubbene rundt omkring. som jeg sa så er det flere klubber som har lyst til å arrangere amatour fremfor titleist tour. Da de kan tjene mer på amatour

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å sette en fast pris, når det er så stor variasjon i driftsbudsjettene mellom hver enkelt klubb.

Dette kommer kun de billige banene til gode, og jeg klarer ikke å se hva som er rettferdig ved det.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Dæven så sur jeg er...

Hva i helvete skal vi med alle disse helligdagene når vi ikke får spilt golf på grunn av været, ikke får stått på ski på grunn av sykt barn, og ikke får jobbet på grunn av at alle andre er borte?

HVA ER DET MER Å LEVE FOR?!?

Feire at Jesus ble hengt?

Ok, jeg skal holde kjeft.

Hvis jeg klarer...

Bæææ

over 17 år siden

Bæææ

Tror nok de fleste sentrale klubbene får fyllt opp startfeltene sine selv med 900kr i startavgift, men kvaliteten på spillerne blir langt fra den beste oppnåelige med slike priser.
Idiotutspillet fra NGF medfører forgubbing av startfeltene.
Hvem er den glupe kroppen i forbundet som står bak ?

Også verdt å nevne at i Sverige koster tilsvarende turneringer 130 SVENSKE kr...

NGF er på ville veier.

Til sammenlikning

over 17 år siden

Til sammenlikning

Femdagarsgolfen rundt Vänern koster 1100 SEK for 5 dager med greenfee og startavgift. Tilsvarende norske Tredagarsgolfen (samme konseptet og samarbeid med ovennevnte) koster 1000 NOK. Enig i at Amatour og NGF har bomma... Å ha en slik hindring for å få matching i turneringsspill vil gå ut over rekrutteringen og ikke minst nivået til norsk golf på lengre sikt. De beste blir ikke bedre om de aldri får konkurranse nedenfra. Trist å se dette. Håper at mange klubber tar til fornuften og ser faren i dette. Det koster å heve nivået i norsk golf, og det er klubbene som må gjøre denne jobben. Men å velte dette over på turneringene er skivebom...

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Alvorlig talt. Hvis du som eldre junior fremdeles spiler amatour er toget desverre gått for deg i toppidrettsforstand. Klart klubene skal subsidiere fremtidige gode spillere, men det gjør de best ved å gi gratis rangeballer til ti-åringer. Amatour spillere er og blir spillere som nesten ble god nok og det finnes ikke en grunn i verden for å subsidiere disse. Amatourene er befolket av 3. divisjonsspillere pluss en og annen som værer et wild card i en P4 han ikke var kvalifisert for.
Så kan en heller ha en ordning som går på at de andre spillerne betaler for virkelig talentfulle juniorer på amatour. 15 - 17 år. For dem er dette god trening. Som når storklubbenes mest talentfulle tar et år i 1. divisjon i fotball.
Klubbene tar i dag 900 - 90 til premier - 50 til NGF= 760. Det betyr at du får spille f.eks Meland to ganger for 380 kroner pr gang.
En bargain du burde takke og bukke for, spør du meg. Spesielt siden jeg som medlem ikke får spille den dagen.
Golf er - i motsetning til andre - desverre en idrett du må betale for selv. Slik vil det være så lenge det ikke blir sett på som en nasjonal oppgave å få folket til å bevege på seg. (Det finnes flere hobbakker i Norge enn hoppere og nå skal Oslo bygge ny til flere hundre millioner.)

henrikf

over 17 år siden

henrikf

For å følge opp den siste delen av mitt eget innlegg:
<>
Hvorfor har vi egentlig et Golfforbund? Når den slags åpenbare problemstillinger ikke en gang er på deres egen agenda?
En hver kommune i dette landet burde hatt en pay@play bane av en beskjeden kvalitet. Folk ville gått i kø. Golf ville blitt for alle og sykemeldinger ville gått drastisk ned.
Men det er kanskje en helt annen tråd? Selv om det forklarer hvorfor mosjonister må betale 900 kroner for å få spille turneringer

Bæææ

over 17 år siden

Bæææ

Alle idretter må man stort sett betale for selv.
Problemet er at golf har dyreste arena av alle idretter, og den må betales for.
Derfor er golf en idrett for gubber med god inntekt, og vil alltid være det.
Golf er gørrkjedelig for mannen i gata som ikke spiller selv, og dermed er det vanskelig å få sponsorinntekter.

Men å hevde at toget er gått fordi om man spiller amatour som eldre junior forteller (igjen) hvilken idiot denne Henrikf er. Hvor skal disse eldre juniorene få turneringstrening de helgene det ikke arrangeres P4-tour? Gå og legg deg Henrikf og skriv aldri her igjen.

Og hvor skal de yngre juniorene spille de helgene det ikke er Titleist-tour ?

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Med et nick som bæææ er det kanskje i meste laget å forvente at en skal kunne ta til seg enkel tekst.
<> Det er tull. Du kan jogge, løpe, gå på ski, skøyter, padle og ro uten at det koster deg en øre. Det er først når du skal drive organisert idrett det koster penger.
<> Feil igjen. Både Holmenkollen, Aker Stadion og Vikingskipet er dyrere enn en vanlig golfbane. En golfbane er på omtrent samme nivå som en kunstgressbane ved siden av en innendørshall som de fleste kommuner har i dag. Problemet er at golferne som de eneste i landet må betale for sine egne anlegg.
<> Jeg vet ikke hvilken innendørs-simulator du spiller på, men i vår klubb er det over hundre unger og de yngste betaler ikke mer enn et par-tre hundrelapper for å spille hele året. Det er disse som skal arve golfjorden, for se; de kan spille.
<> Golf er en av de idrettene i verden som tar inn mest i sponsorpenger. I vår klubb tar vi inn to mill i året. Røyker du sokkene dine eller er du bare mindre begavet.
<>
De gode eldre juniorene spiller på representasjonslag når de ikke spiller på P4. Internasjonale turneringer som gjør dem bedre. De som spiller mot deg og hvermannsen på amatour er de som ikke ble gode nok og hvis du har et eksempel på en eldre junior som bruker mesteparten av sin tid på amatour og som siden har gått fra sine 2-3 i hdcp til +3-4 der han bør være om han skal ha noen mulighet til å hevde seg i idretten golf, så kom med eksemplet.

Felix

over 17 år siden

Felix

Henrik Færevaag, nå kan du gi deg.

Golf er en gørrkjedelig sport for mannen i gaten. Norske golfspillere vil ALDRI kunne gi den gjennomsnittlige nordmann en stor idrettsopplevelse.
Ikke Tutta under Solheim Cup, ikke Marius under British Open og ikke Henrik under en stor turnering.
Vanlige nordmenn liker fotball, håndball og ski.

Felix

over 17 år siden

Felix

Kanskje hvis du fikk litt mer golf i den ubrukelige ioslo-blekka di kunne du fått golf litt mer ut til folket. Der står det aldri noe om golf heller.

snappy

over 17 år siden

snappy

Bryr meg lite.. Klubben betaler...

Fetisov

over 17 år siden

Fetisov

At ikke frp-alarmen min ringte før på deg snappy... Me myself and I.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Oj, her var det mye. Diskuterer vi fremdeles amatour og priser for å spille? Hvis det er noe av det jeg har skrevet som er galt så bør det være relativt enkelt ,selv på dette intellektuelle anonymitetsnivået,å kunne imøtegå det, eller er det for mye å forlange?

Bæææ

over 17 år siden

Bæææ

Er du på flaska i påsken eller hva, Henrikf ?
Du argumenterer som en umoden 11-åring.
Holmenkollen, Bislett, Ullevål og Vikingskipet er riksmonument med stor kulturhistorisk verdi. Holmenkollen blir bygget og driftet av Skiforeningen via sposnormidler og en viss støtte (ca 15%) fra det offentlige. Vikingskipet ble bygget for OL-midler, Bislett driftes og vedlikeholdes av Bislett-alliansen.
De som går, jobber, padler, går på ski, skøyter, betaler lite eller ingenting for arenaene sine fordi de ikke trenger noen spesiell arena. Elver, vann, hav, veier, skogsstier, etc ligger der enten noen jogger eller ikke. Svømmehaller, idrettshaller, gymsaler, finansieres av idrettslag via medlemsavgifter og sponsorpenger, og utøverne betaler oftes en serviceavgift 500-1000kr året.

At de yngste i din klubb betaler noen små 100-lapper for å spille hele året er jo bra. I min klubb spiller de yngeste gratis, så går prisen gradvis oppover. Men her snakker vi om turneringspenger til 900kr per pers per start og det er langt fra alle klubber som dekker dette for sine utøvere. Min klubb som attpåtil har en spiller på et av de yngre landslagene dekker ikke en krone. Derfor har de bare denne ene gode spilleren som har steinrike foreldre og et golfbudsjett på 100 000kr i året med protimer, reiser, turneringer og utstyr.
De andre spillerne i klubben som deltar på amatour er titalls gubber mellom 36 og 59 år. Jeg er en av dem.
Du har sikkert rett i at golf er den idretten i verden (utenom fotball) som tar inn mest sponsorpenger, men det er hovedsaklig i engelsktalende land. I Norge er golf en anonym greie, og verre blir det for nå er golfboomen over og halvparten av golfoppslagene i pressen er om baner som går konk. Moo, golf er iunteressant og gørr for hvermansen.
Det er helt på trynet å hevde at det ikke kan komme gode spillere ut av eldre juniorer via amatour. Det finnes spillere på PGA som ikke begynte med golf før i 19-års alderen.

snappy

over 17 år siden

snappy

Golf er for de med penger.. Og da er det bare rett at den junioren med budsjett på 100.000 blir bra... Nai da...

Alle juniorer burde fått dekket alt av reiser og startavgifter når de vil spille turneringer. Men de må gi litt igjen til klubben også. Dugnader osv. Juniorene på Stavanger må jobbe på banen noen faste dager pr år. Plukke rangen osv.

Så har vi jo sponsorer som er mer en villige til å betale penger kun til junior arbeid. Disse pengene slal da gå direkte til juniorene, og ikke til noen andre.

Truls

over 17 år siden

Truls

Jeg vil gjerne skrive om den ene setningen din slik at flere kan være enig med deg:

"Alle juniorer burde fått dekke alt av reiser og startavgifter av sine foreldre, som i andre idretter, slik at ikke andre medlemmer behøver å stadig irritere seg over økte årskontingenter fordi det settes av alt for mye til juniorer uten talenter på budsjettet."

Henrikf

over 17 år siden

Henrikf

<>

Dette er argumenter backet opp med fakta som er så sterke at dere sikkert skjønner at jeg nå er overbevist om at bæææ er alle andre overlegen i innsikt.

Dessuten bekrefter han min mistanke om at han er en spiller mellom 36 og 59 år som liker å spille billig amatour. Det finnes ikke ett argument i verden som kan støtte tanken om at jeg og andre medlemmer skulle subsidiere hans hobby.

Golf Norge går selvsagt ikke en millimeter framover fordi om bæææ får reise landet rundt og spille dårlige golfrunder på andres bekostning.
Han er nok et eksempel på sytekulturen på scangolf der folk skal være medlem i den billigste postkasseklubben, der de skal ha avslag på alt i proshop'en eller helst kjøpe det på nettet etter å ha prøvd om det passer i pro shopen og selvsagt benytte konkurranser som amatour til å få spille gode baner til en billig penge.

Jeg understreker at jeg ikke har dekning for å si at bæææ tilhører de siste kategoriene, men jeg mener han målbærer en kultur som synes å gjennomsyre disse foraene.
Ettersom jeg er en av de få som bruker mitt rette navn så er det heller ikke lett å ettergå innleggene.
I den grad noen skulle ha interesse av det.

Jeg har ingenting i mot at folk ønsker å spille så billig golf som mulig. Bare ikke forvent at jeg skal betale for det. Hvis det da ikke er klubbens juniorer som vi skulle ønske vi hadde enda flere av.

HM

over 17 år siden

HM

Henrikf

Sytekulturen på Scangolf?
Tull å nevne forumet negativt. Både du og vi andre har behov for et forum hvor man sier sin mening. Det som er bra her inne er at angrep på personer stoppes, ellers er det ganske fritt.
Se på konkurrentene til Scangolf. Den ene sensureres med jernhånd; kun de som har meninger som er "politisk korrekt" passerer. Forumeier fletter inn svar i andres innlegg istedet for å svare i tråder slik andre må.
Så har du forumet på et annet sted, 2 - 3 innlegg siden desember.
Ønsker du å ha det slik?
Du bør ikke generalisere så mye som du gjør i dine innlegg.
Det finnes useriøse yngre og eldre juniorer og det finnes seriøse.
Det er de seriøse vi bør satse på; de som har talent, trener riktig og mye, de som klarer å trene utenom fellestreningene.
Hvis vi bruker litt mer på de beste og mindre på de useriøse så tipper jeg det blir greitt til slutt.
Og kanskje noen useriøse også da skjønner at de må ta hardere i for å oppnå støtte.

cut

over 17 år siden

cut

Er helt enig med HM i det meste og når det gjelder de to siste avsnittene så er den eneste veien å gå i så måte at spillerens egen klubb sponser de som de synes det er verd å satse på.

At AMA tour og andre konkuranser koster det det koster slik at arrangøren kan sitte igjen med ett lite overskudd for all jobben de påtar seg synes jeg er helt greit. Dette gjør at klubbene blir intressert i å arrangere turneringer og legge forholdene til rette for at de juniorene somer verd å satse på får mulighetene til å spille og de andre må betale det det koster for dem å delta.

900 for en helg hvor alt er tilrettelagt for spill og inkludert greenfee er jo direkte billig, av de 900 går det ca 600 - 700 til greenfee, Dette er kostnader klubben har til å drifte banen i snitt. At en del ikke ser at denne kosten er reell pr spilt runde er jo litt spesiellt men det er de faktiske kostnadene for spill.

Deretter går 50 til NGF og resten, 200 - 250, til startavgift hvorav 10 % av de 900 skal gå til premier. Det vil si nesten 50 % av startavgiften. Om noen får disse sponset blir det ekstra innteket til klubben og bare positivt, så får de list til å arrangere flere turneringer på senere tidspunkt.

At en del virkelig tror at det er så mye verd å arrangere en AMA tour at klubbene gjør dette uten at det er noe å tjene på arbeidet sier vel bare noe om de som er så enfoldige. Realismen er at hver klubb er avhengige av hver krone de kan få inn for å få hjulene til å gå rundt og i arbeidet med å rekruttere nye spillere som vi er helt avhengige av i fremtiden dersom golfen skal komme videre og bli etablert slik som i andre land vi kan sammenligne oss med..

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg hørte om en bedrift som en gang fikk valget mellom å spones en juniorgjeng i golf og et håndballlag. Bedriften krevde å få se hva pengene ble brukt til og da man så at golfgjengen brukte penger til hotell, flyreiser, etc ble det håndball. De fikk pengene til å strekke mye lenger. At NGF klarer å spe på dette bildet om at golf selvfølgelig skal koste gjør ikke sponsorarbeide lettere....

La fleste mulig få være med og se viktigheten i at vi har mye bredde. Det er bredden som skaper miljøet, klubblederne, trenerne, ildsjelene og kameratene til talentene. Uten dette gidder ikke talentenen holde på.

Jeg synes det er synd at golf alltid skal blande bussiness og aktivitet..det passer seg ikke i Norge.

cut

over 17 år siden

cut

helt enig i at man skal gjøre noe med hotell og fly når det gjelder juniorer. Er nok ganske mye i tvil om at det er utgiftene til juniorene som er i tankene til de som klager mest på prisene her.

At arrangøren skal sponse alle deltakerene på en turnering fordi det er en del juniorer som skal delta er og blir feil. La hjemmeklubben betale for de juniorene som virkelig fortjener det og som legger ned arbeide i golfen. De andre betaler det de må for å delta og kan eventuellt bo på luxushotell om de ønsker det men arrangøren skal ikke sponse dette.

Å trekke frem fotball og håndball og tro at de deltar gratis på turneringene er bare feil. De klubbene som arrangerer fotballturneringer sitter igjen med mye penger som betales av deltakende lag og hvor utgiftene skjules i regnskapet til hjemmeklubben og delvis deltakeravgift..

snappy

over 17 år siden

snappy

LA de forbanna utskjemte håndball laga få starte den dritt sporten sin på et jorde uten hall en kald vinter dag.. Så kan de prosjektere sin egen håndball hall, finanisere den selv med egne midler å se hvor langt den mæææheeee gjengen kommer... Er det noen som får ting opp i hendene så er det pokker meg dem..

Men helt klart... Juniorene som spiller f.eks Titleist-Tour reiser mye.. Helt klart for mye.. Hvorfor må de samles så ofte... De fleste spiller jo på P4-Tour i tillegg... MEner det blir helt feil at det skal reise så sinnsykt mye.......... De betaler jo oftes ikke maten selv en gang.

HM

over 17 år siden

HM

snappy
De som spiller håndball deler hall med mange andre idretter.
De må leie halltid som de betaler for.
Også har håndball litt resultater å vise til og bra med publikum. Dermed trekker de mange tilskuereof sponsorer.
Og, medlemmer på håndball-lag kan ikke bare ta midler fra klubben slik som yngre konkurransespillere i golfklubber kan, fordi det finnes ikke medlemmer som betaler så mye som oss golfere.
Det ligger mange dugnadstimer bak haller i Norge og mange dugnadstimer før hånball-lag kan dra på cup.
Det hadde ikke skadet med noen offentlige golfbaner hvor unge kunne starte å spille for en billig penge, men det blir litt tullete å hetse andre idretter

Dumt av Snappy

over 17 år siden

Dumt av Snappy

Når jeg var ung på 70-tallet spilte mange håndballag kampene sine utendørs på skoleplasser. De trente der også. Å få leie en gymsal som var stor nok til en håndballbane var luksus for mange lag. Det var håndballaga som gikk i fronten for å få bygd haller i Norge.
Snappy skriver som han har vett til.

snappy

over 17 år siden

snappy

Har drevet med mange idretter i min ungdom. Alle på nationalt nivå. Både friidretten og forballen krevde inne trening i hall... Vi betalte ikke en eneste leie for dette. Disse hallene var driftet av kommunenen i min kommune iallefall.

Men helt sant.. dugnad ligger bak mange haller i Norge. Men det gjør pokker med mange golfbaner også...

Jeg bruker rundt 70.000 i året på reiser til turneringer i året, klubben betaler. Men jeg stiller også opp på dugnad, som tjener inn disse 70.000. Jeg er med på range treninger for bedrifter. Denne leder jeg. Det koster ganske mye for hver person å bli med på disse treningene. Gjennom året får vi inn ca. 300.000 på disse treningene pluss diverse andre arrangementer.

Klart jeg gjør dugnad... Mye dugnad.. Plukker rangen også jeg..

Håndballtrener

over 17 år siden

Håndballtrener

Snappy: Hvilken kommune betaler fullt ut for drift av haller, og hvilke håndballag slipper å betale leie.

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

>OoM Amatour (17.03.08 kl. 17:13)

>Ser Solastranden ikke har fulgt NGF sine nye bestemmelser. I >invitasjonen står det at startkontigent er satt til 250 kroner men at >man må betale greenfee på 250kr for begge dagene. Så da blir det >den vanlige 500 kroners avgiften vi er vant med :)

Ja da har Solastranden satt opp avgiften til 900 kroner ser jeg. spennende å se hvor mange som melder seg på når påmeldingen starter 27 mars

Truls

over 17 år siden

Truls

Sikkert mange som melder seg på allikevel. Det man KAN oppleve på amatour er at hcp grensen blir høyere da det sikkert er noen som ikke vil være med pga prisen.

Dette suger!

over 17 år siden

Dette suger!

Aldri mer Amatour!

doc

over 17 år siden

doc

Klubbene bør nok ikke betale konkurransespillerne sine noe som helst hvis de ikke jobber inn til klubben for hele/deler av reiseutgiftene.Slik fjernes de viljesvake som senere vil falle av likevel, bare litt før. Jeg hører smerteskrik helt hit.

cut

over 17 år siden

cut

Enig med doc. De som vil noe og står på vil også få dekket en del av dette i hjemmeklubben. De som bare sitter og sutrer på pcen og klager over hvor dyrt det er må betale selv og de er det lite synd på.

snappy

over 17 år siden

snappy

Hvor finner dere denne invitasjonen til Solastranden?

Missed cut

over 17 år siden

Missed cut

Ikke enig i at alle får noe av klubben.
Min klubb har kr null i sportslig budsjett og neste klubb befinner seg på andre siden av fjorden nesten 2 timer unna innkluder ferge.
Må pent betale alle utgifter selv, og siden jeg må overnatte ved alle større arrangementer blir det så dyrt at golf bare blir en reserveaktivitet.
Sammenlignet med andre idretter som finnes i bygda (fotball, ski, skøyter, friidrett, håndball, volleyball, turn, padling og svømming er golf utrolig dårlig organisert både lokalt og sentralt.
Golfforbundets satsing omfatter like mange personer som forbundene i knøtteidrettene bryting og bowling. Det sier det meste.
Golf har rett og slett ikke idrettskultur i organisasjonen.

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

Snappy. den ligger ute på golfbox

705

over 17 år siden

705

900 for Solastranden?? Tror ikke mange andre er interessert med tanke reise og overnatting i tillegg. Men med såpass mange golfspillere som det er i og omkring klubbene der borte så fylles det nok greit opp. Mange som er spillesugne etter vinterdvalen. Vil nok miste endel av de som tidligere har vært med på denne utenfor Stavangerområdet.

cut

over 17 år siden

cut

Det er helt fantastisk - 1 stk AMA tour:
Reise billetter etc kr. 500 - 1000
Overnatting 500 - 1000
Mat og drikke 400 - 500

Golfsett og utstyr årlig kost (10000 - 15000 i snitt - kun det beste er godt nok)

En økning på 200 - 300 lapper slik at klubbene sitter med noe igjen lager ramaskrik her på Scangolf

Slik det er kommer det nok spillere opp fra "grasrota" til å fylle plassene til dere som klager av prinsipp for å sutre og ikke av realitet.

vest

over 17 år siden

vest

sikker på at ein god del spillere kan med letthet (og fordel:)) spare inn dei hundrelappene i baren over 2 kvelder.. :)

solastranden

over 17 år siden

solastranden

kjører 900 kr i startavgift og har 2/3 cut :) blir spennende å se hvordan borregaard gjør det.

705

over 17 år siden

705

Regnestykke Solastranden for en østleding. Fri jobb fredag eller skole etc. med tanke på innspill. Fly (kan være heldig å få billige billetter med Norwegian) men mye fulle fly til Stavanger fredag og retur søndag. Evt. kjøre bil (veldig mange mil og ganske kostbart). Betale for innspill fredag. Overnatting fredag til søndag (Solastranden hotell) rett ved banen med tanke på at du ikke har transport mulighet til banen (hvis du kommer med fly) mellom 1200-1600 avhengig av enkeltrom eller dobbeltrom. Vanskelig å få billig overnatting i og rundt Sandnes/stavanger området. Mat og drikke fredag til søndag. Polletter til trening og ekstra kjøp av evt. like baller med tanke på å ha så det holder. Og tilslutt 900 i startkontigent på toppen av det hele, og så misser du cuten med et slag. Prisen blir fort opp mot 3500,-4000,- for helgen. Er det verd dette for noen med tanke på en innspillsrunde fredag og en runde lørdag på en ikke akkurat altfor innbydende bane uten noe stoppeffekt i greenene, og der du i tillegg kan oppleve å blåse av banen? Men Solastranden har tidligere om årene hatt et bra startfelt siden det er første amatouren for året og flere pluss handicappere og meget habile topp P4 spillere har tatt turen. Den tiden tror jeg så absolutt er forbi og denne gang vil det nok ikke være for mange utenfor regionen, synd.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

705: utfra dette regnestykket ditt betyr det vel null&niks hva startavgiften er?!

Generelt vil jeg tro at det blir deltagelse på AMA fra de som kan reise til/fra samme dag, evnt om noen kombinerer det med ferie, besøk, jobboppdrag, annet.

cut

over 17 år siden

cut

705 burde absolutt vurdere å ikke spille på solastrand - ikke om han fikk spille gratis en gang.

Ikke ville det være en positiv opplevelse for ham selv med en sånn innstilling og ikke vil det være positivt å ga sammen med ham i samme ball på innspill og dag 1 (før cut) og ikke vil han gi positive omdømme av banen i etterkant.

Hold deg hjemme - vær så snill.

snappy

over 17 år siden

snappy

MAn kan si mye om Solastranden.

Men for å være ærlig er Solastranden en meget god golf bane sent i April. Det at det ikke er stopp i greenene er bare helt elendig sagt. (Dette er en seaside bane, og det er nettopp dette som gir Solastranden en viss utfordrende karakter).

Tropper man opp på en Skotsk links bane å klager på at man ikke får back spinn, ja da blir man sett rart på. Det samme gjelder Solastranden.

BAnen er kort, og vil man ha stopp så får man stopp. Det er bare et spørsmål på hvordan man slår slaget, og hvor stor første spretten blir.

Prøver man å slå en full sandwedge på vanlig måte vil ballen fly av gårde JA, men om man slør ballen lavt inn med en SW vil ballen ha mye spinn på andre spretten, og stoppe (noen ganger med back spinn). Og JA, jeg vet at det alltid er backspinn i ballen, men jeg mener da at ballen går mot spilleren igjen ene eller annen gang etter at balen har landet på greenen.

Regnestykket er helt håpløst også.

Kjøring:
Drivstoff: 100 km -minst 800,- Fly koster rundt 850 NOK t/r oslo/Stv
Hotel: 350 kr.pr natt 700,- dobbelt rom, med en ekstra seng.
Baller: 150,- * 2 300,- ProV1
Startkontigent: 900,-
Mat spiser du hjemme også. 0,-

Tot: 2700,-

Innspill er trenger man vel ikke. Du kjenner banen, og det er mye bedre at du trener litt på greenene på kvelden. Går du banen bakover vil du ha mye mer igjen for det på første runden.

snappyfan

over 17 år siden

snappyfan

Jeg er fra meg av begeistring. Jge har fulgt Snappys innlegg og jeg ser at det er kommet en til som vet hva han snakker om på forumet. Det er ikke mange fra før. Hurra. Stå på Snappy.

doc

over 17 år siden

doc

Konkurranseidrett på toppnivå koster noen kroner ja. Den kostnaden syns jeg skal bæres av de få viljesterke som mener alvor med sitt talent. Stønadsnorge kan finne på noe annet å pusle med. Ikke toppidrett.

snappy

over 17 år siden

snappy

Vet ike hvordan man skal tolke snappyfan's innlegg.. Velger å smile :-)

snappyfan

over 17 år siden

snappyfan

Det er ærlig ment:-)

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

Ser til min glede at Borregaard har valgt å beholde startavgiften på 450 :)

men ville vel kanskje vært litt overkill med 900 kr ettersom de har 200 kroners greenfee til vanlig.

påmelding ligger ute på golfbox.no nå!

Bra Snappy

over 17 år siden

Bra Snappy

Regnestykket ditt understreker at det er vanvittig dyrt å spille golf.
Noe du selv tilbakeviser så ofte du kan.
For en tosk du er.

cut

over 17 år siden

cut

Dyrt?? Dersom du på død og liv skal delta på alle amatourene så koster det penger, men det skal jo ikke de aller fleste.

Den vanlige spiller kan klare seg med beløp på linje med andre idretter som krever ett minimum av utstyr og som i tillegg ikke er eksluderende dersom du ikke er dyktig nok til å bli tatt ut på laget...

Monnee

over 17 år siden

Monnee

Ser at borregaard faktisk har lagt en innspillsrunde inn i prisen på startavgiften. Det er snilt gjort! :)

Innspill inkludert..

over 17 år siden

Innspill inkludert..

på Solastranden også

Fersking

over 17 år siden

Fersking

Hvis 900kr er inkl 2 runder golf (med forbehold om man klarer cut'n) og i tillegg en innsillingsrunde blir det jo ihvertfall billigere enn om man skulle betalt grennfee 3 runder de fleste plasser? Skal det være så mye billigere å såille turneringsgolf enn annen golf da? Man har jo i tillegg mulighet til å få med seg en premie...

Men fra det ene til det andre jeg egentlig lurer på, hvordan er nivået på disse turneringene? Klar over at det vil variere, men hvor god bør man være for å ha noe lede av å være med? Har man mulighet til å klare cut'n med 85-90 runder?
Hilsen en som aldri har spilt turnering!

Bonde

over 17 år siden

Bonde

Cut går mellom 78 en vakker sommerdag i Kongsberg og 100 i storm på Bjaavann.
84-86 har vært vanlig, men forhåpentligvis blir det færre jålehandicappere og bedre nivå med det nye OoM-systemet til NGF

Utrolig Leit

over 17 år siden

Utrolig Leit

Det blir ikke Amatour på Norsjø i år.
For mange som ga faen i fjor...??

OoM Amatour

over 17 år siden

OoM Amatour

til Utrolig leit: blir da visst amatour på norsjø. bare ikke i starten av sesongen. men i august :) blir gøy å spille den i sommervær :)

705

over 17 år siden

705

Til Fersking, amatour spilles fra hvit tee og endel baner blir vesentlig vanskeligere, eks. Norsjø, Bjaavann. For en som er vant med å spille klubbturneringer fra gul og har 10-12 i hcp. og som kommer med pga. tynt startfelt, ser fort tresifret på totalscoren. Lykke til.

Ferskingen

over 17 år siden

Ferskingen

Takker for svar, da har vi kanskje noe å strekke oss mot i slutten av sesongen:) Lykke til alle mann!

Pøh 705

over 17 år siden

Pøh 705

Det er ikke så stor forskjell på gul og hvit tee som noen vil ha det til. De fleste par 4 hull er mellom 300 og 340m, og da betyr +/- 20m ingenting

Borregårdresultater

over 17 år siden

Borregårdresultater

Er det mulig å sette minuspoeng på OoM ?
Ikke det ??
Det burde det absolutt være.
Det er fint at de best får fast plass på Amatour.
Men det hadde også vært greit at de som driter seg skikkelig ut blir utestengt en periode.
Ifølge handicapbestemmelsene forventes et SNITT på 34 poeng for spillere med under 4,5 i hcp.
Det forventes også at spillerne skriver seg ned i snitt hver 4de runde.
Dvs at 20 av spillerne på Amatour på Borregård skal skrive seg ned i hcp.
Foreløpig ser jeg ikke en eneste spilelr som har fått mer enn 36 poeng.
Her må banene være grovt feilslopet. For det er jo helt utenkelig at startfeltet har jålehandicap, eller...????

Henke

over 17 år siden

Henke

Noen som har spiller Amatour i helgen som vil gi rapport? Gjerne anonymt. Bare lurer på forhold, vanskelighetsgrad osv.

Henke

over 17 år siden

Henke

"Noen som spiller", skulle det stå...

Status

over 17 år siden

Status

Baneforhold:
10 grader. Litt regn. Litt vind. Humpete og pipelufta greener. Våte fairways.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Helt greie forhold til å være så tidlig på sesongen. Jeg spilte så dårlig at det ble morsomt. Duggpatrulje i morgen, som jeg gjerne skulle latt være å stille opp på. Dumt at det ikke er cut, men jeg stiller opp med nytt mot, og sannsynligvis samme jævla vår-feelingen rundt greener (og over alt ellers på banen).

Henke

over 17 år siden

Henke

Synd med greenene. Jeg var på jobb i Bergen og spilte Meland tre ganger uten å se en sky. Utrolige dager.

Går det mange slag på greenene i helgen? Syns det er merkelig høye scorer på en bane som ser ganske grei ut på baneguiden. Trangt der eller?

Rolf Åge

over 17 år siden

Rolf Åge

Henke: Hørt om at formen kan være shaky i starten av sesongen? Som Fjosok sier var nærspillet rustent.

Henke

over 17 år siden

Henke

Hørt om Fornebu Indoor Golf Center?

Mener ikke å være frekk - skjønner at det er tidlig på sesongen. Syns bare scorene generellt var nokså høye på en så kort bane, og lurte på hvorfor. Ingen grunn til å bli lei seg.

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Hullpiping kombinert med en del vind gjør utslag på scoren. Men tror ikke jeg orker flere amatourer uten cut, man blir jo aldri ferdig på søndagen jo. Klokka blir jo natta før man er hjemme igjen.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her