Flyer
Golfsporten ser ut i mine øyne ut til å ha nådd middagshøyden.
Alle de som har tatt grønt kort, gjennom jobben i en eller i annen anledning synes kanskje ikke det er så gjevt lenger fordi de aldri lykkes med å treffe ballen.
(Vi husker alle de som kjørte rundt med wind-surfer på taket i 80 årene, det er jo litt norsk å kaste seg på en slik motebølge som golf har vært).
Samtidig som de som har hatt tre til fire medlemsskap i Oslo-området, begynner å forstå at dette nok blir litt dyrt når banene er åpne i 5 måneder, og velger å selge.
Resultat er som for alle andre markeder at at prisene på meldemsskap nå er mulig å skaffe til en fornuftig sum, og desto vanskeligere å selge, fordi det er knapt med kjøpere.
Firmaene som har hatt sponsoravtaler synes heller ikke det er så gjevt med golf, og velger andre aktiviteter.
Kampen om greenfee-spillerne hardner til, og likeså kampen om å utdanne nye spillere for å få nye medlemmer.
Konklusjonen på disse litt dystre spådommer er at er at mange klubbers inntekstgrunnlag i de kommende år vil være sviktende.
Dette betyr økte medlemsavgifter eller redusert kostnadsforbruk.
Personlig så tror jeg løsningen ligger litt på begge deler.
Når man kommer til dette med kostnadsreduksjoner, må målet være å gjennomføre dette uten å gå på kompromis med kvaliteten på banen.
Jeg tror derfor at en av løsningene for fremtiden er at klubbene i større grad vil drive administrativt samarbeid og eller fusjonere, for å få flere å fordele de høye administrative kostnadene en klubb har pr i dag. Egentlig en ganske innlysende tanke når man vet at kostandene forbundet med en daglig leder i en golfklubb utgjør 10% av klubbens totale kostander.
Som medlem ser jeg ikke så mange ulemper om min klubb skulle slå seg sammen med andre klubber med noenlunde samme ambisjoner, tvertimot kan åpne seg mange fine muligheter.
Alle de som har tatt grønt kort, gjennom jobben i en eller i annen anledning synes kanskje ikke det er så gjevt lenger fordi de aldri lykkes med å treffe ballen.
(Vi husker alle de som kjørte rundt med wind-surfer på taket i 80 årene, det er jo litt norsk å kaste seg på en slik motebølge som golf har vært).
Samtidig som de som har hatt tre til fire medlemsskap i Oslo-området, begynner å forstå at dette nok blir litt dyrt når banene er åpne i 5 måneder, og velger å selge.
Resultat er som for alle andre markeder at at prisene på meldemsskap nå er mulig å skaffe til en fornuftig sum, og desto vanskeligere å selge, fordi det er knapt med kjøpere.
Firmaene som har hatt sponsoravtaler synes heller ikke det er så gjevt med golf, og velger andre aktiviteter.
Kampen om greenfee-spillerne hardner til, og likeså kampen om å utdanne nye spillere for å få nye medlemmer.
Konklusjonen på disse litt dystre spådommer er at er at mange klubbers inntekstgrunnlag i de kommende år vil være sviktende.
Dette betyr økte medlemsavgifter eller redusert kostnadsforbruk.
Personlig så tror jeg løsningen ligger litt på begge deler.
Når man kommer til dette med kostnadsreduksjoner, må målet være å gjennomføre dette uten å gå på kompromis med kvaliteten på banen.
Jeg tror derfor at en av løsningene for fremtiden er at klubbene i større grad vil drive administrativt samarbeid og eller fusjonere, for å få flere å fordele de høye administrative kostnadene en klubb har pr i dag. Egentlig en ganske innlysende tanke når man vet at kostandene forbundet med en daglig leder i en golfklubb utgjør 10% av klubbens totale kostander.
Som medlem ser jeg ikke så mange ulemper om min klubb skulle slå seg sammen med andre klubber med noenlunde samme ambisjoner, tvertimot kan åpne seg mange fine muligheter.