Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Restrukturering av golfklubbene

Flyer

over 21 år siden

Flyer

Golfsporten ser ut i mine øyne ut til å ha nådd middagshøyden.
Alle de som har tatt grønt kort, gjennom jobben i en eller i annen anledning synes kanskje ikke det er så gjevt lenger fordi de aldri lykkes med å treffe ballen.
(Vi husker alle de som kjørte rundt med wind-surfer på taket i 80 årene, det er jo litt norsk å kaste seg på en slik motebølge som golf har vært).
Samtidig som de som har hatt tre til fire medlemsskap i Oslo-området, begynner å forstå at dette nok blir litt dyrt når banene er åpne i 5 måneder, og velger å selge.
Resultat er som for alle andre markeder at at prisene på meldemsskap nå er mulig å skaffe til en fornuftig sum, og desto vanskeligere å selge, fordi det er knapt med kjøpere.
Firmaene som har hatt sponsoravtaler synes heller ikke det er så gjevt med golf, og velger andre aktiviteter.

Kampen om greenfee-spillerne hardner til, og likeså kampen om å utdanne nye spillere for å få nye medlemmer.

Konklusjonen på disse litt dystre spådommer er at er at mange klubbers inntekstgrunnlag i de kommende år vil være sviktende.
Dette betyr økte medlemsavgifter eller redusert kostnadsforbruk.
Personlig så tror jeg løsningen ligger litt på begge deler.
Når man kommer til dette med kostnadsreduksjoner, må målet være å gjennomføre dette uten å gå på kompromis med kvaliteten på banen.
Jeg tror derfor at en av løsningene for fremtiden er at klubbene i større grad vil drive administrativt samarbeid og eller fusjonere, for å få flere å fordele de høye administrative kostnadene en klubb har pr i dag. Egentlig en ganske innlysende tanke når man vet at kostandene forbundet med en daglig leder i en golfklubb utgjør 10% av klubbens totale kostander.
Som medlem ser jeg ikke så mange ulemper om min klubb skulle slå seg sammen med andre klubber med noenlunde samme ambisjoner, tvertimot kan åpne seg mange fine muligheter.

Pøh

over 21 år siden

Pøh

FUsjonering av klubber du liksom. Det har aldri skjedd og vil aldri skje.

Lasse

over 21 år siden

Lasse

Hallo!!!!!
"en daglig leder i en golfklubb utgjør 10% av klubbens totale kostander.
"!!!!
Hvordan i alle dager har du klart å regne ut det??? Før du henger ut en gruppe av mennesker som faktisk jobber ekstremt mye, både sommer og vinter, bør du sjekke fakta først. Jeg er selv ansatt i en klubb men ikke som daglig leder. Jeg har tilgang på budsjetter og lønnskostnader for de fleste klubber og det vanlige er at Daglig Leder har en lønn på ca 2,5 til 4,5% av totale kostnader.

Ellers ser jeg at du har noen fornuftige tanker.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Jeg tror dette synspunktet er helt feil. Ja, golf har vært inne i en stagnasjonsperiode etter en fantastisk vekst. Dette er helt naturlig, dette skjer med alle bransjer og aktiviteter. I tillegg har fremveksten av det jeg vil kalle prestisjeprosjtker med dyr prislapp skremt en del vekk og stoppet andre i å kjøpe.

I Sverige er det ca. 800.000 spillere med smått og stort som er medlemmer i golfklubber. I norge ca 120.000 per i dag. Har også hørt et tall på ca 8-10 % av folketallet er medlemmer i en golfklubb i andre rike I land /golfinteresserte land . Det er derfor lite som tillsier at norge ikke skal følge utviklingen og nå 200.000 eller 300.000 spillere om noen tiår.

Golf er i ferd med å miste snobbestempelet i norge og det er en stor fremvekst av små klubbbaner der inngangsbilletten er lavere og terskelen lavere for å starte.

Å sammenligne golf med vindsurfing er helt på jordet. Golf er et mye mer interessant inteligent spill, med store utfordringer av mestring og innslag av mosjon, natur, sosiale og idrettslige aktiviteter. I tillegg er det en business som i seg selv vil søke vekst. Hva skjer når dagens 20 og 30 åringer blir pensjonister. De vil være friske mye lengre, ha mer frititd og mye mer penger enn dagens eldre. Hva skal de drive med ? svar golf ! Det stå oppreist oppe på et brett og håpe på litt vind kan selvfølgelig ikke måle seg med golf , he-he

Alt tilsier etter mitt syn at din hypotese er feil og at antall medlemmer i golfklubber vil vokse fremover, om med et litt annet mønster enn det vi har hatt hittil.

Leder Daglig

over 21 år siden

Leder Daglig

Er selv medlem på en bane hvor vi trenger ca 10 mill i inntekter for å gå rundt.
En halv en i året til DL + arb.giveravgift, bilordning, litt tjenestereising med noen friske barregninger, så er nok fort 10 % borte ja.

Har forøvrig ingen tro på fusjon av klubber/baner - Tanken er nok god, men det er for mye prestisje ute og går.

Understreker at jeg bor i Oslo og snakker om "prestisje"-banene heromkring, men det er jo tross alt her det bor folk.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Bare en liten "merknad": vi diskuterte dette i går, og faktisk har "vinden snudd" når det gjelder grønt kort. Kursene har fyllt seg helt opp raskt i år og man har enkelte steder mått arrangere flere kurs enn i 2003. Altså: "fullere" kurs og flere kurs. De jeg snakket med hadde hørt dette også fra både Modum og Eiker.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her