Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Driver - grader?

JVS

over 17 år siden

JVS

Når jeg slår ett normalt slag med driver har ballen en utgangshastighet på ca 185-1950 km/t på simulator. Jeg vurderer å kjøpe ny driver, men er usikker på 10,5 eller 12 grader. Lengdene mine er vel ca 170-180 m og opptil 200 m med skikkelig fullklaff. Hva mener dere?

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Hvis du også kjenner spinn raten og launch angle på drivene dine er det lettere å synse.

I utgangspunktet skulle jeg tro 12 grader, men uten mer data blir det litt usikkert å anbefale noe.

tom

over 17 år siden

tom

Det vanlige svaret.Snakk med en pro/køllemaker.Når så er sagt,ville jeg tro det samme som sf.

jonag

over 17 år siden

jonag

Etter min mening er det først og fremst launch angle som hadde vært bra å få vite. Er den for lav bør du definitivt ha 12 graders driver, etter min mening.

JVS

over 17 år siden

JVS

Takk... Når det gjelder launch angel så jeg bare fort på dette, men minnes at den var på 18-22 grader. Men skal se på lørdag om jeg tar en ny sjekk. Kan dere si hvor vippepunktet er mellom 12 og 10,5 graders driver?

jonag

over 17 år siden

jonag

18-22 er meget bra for da får du maks ut av svinghastigheten din. Poenget da er om du har flyt nok i ballbanen (at den svever lenge nok) eller om den faller ned litt for fort. Dette er det spinn som fikser. For deg skal ikke forskjellen mellom 10,5 og 12 ha mye å si for spinn vs lengde da ballhastigheten ikke er stor nok. For long hitters har loftet mye å si for spinnet og om de får en steilende ballbane eller ikke.

Når du slår så høyt som du sier, er du flink til å slå opp på ballen med driveren. Det kan hende svingen din har godt av mye loft og at du slipper å slå like mye opp på den = mer lik en vanlig sving.

Aaron Baddeley spiller 10.5 grader og har vel en ballhastighet på 260 km/h, men han slår relativt lave slag med en sving som er ganske bratt ned i ballen.

10,5 graders drivere fra kjente merker er ofte egentlig både 1 og 1,5 grader mer enn oppgitt loft.

Hvor stor lengdeforskjell har du mellom driver og 3w idag ? Kanskje mye loft ikke har så mye å si for lengde for deg... viktigere å få til et godt treff dit du sikter...

Jeg tror jeg anbefaler 12 grader og at du slår driveren som du slår en 3w fra pegg. Og vær flink til å pegge ballen slik at du treffer ballen over midten av driverflaten. Det er her du får høy launch og lavt spinn.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

jonag:
Er det ikke i utgangspunktet slik at det gunstig å ha en sving som slår opp på ballen. Skal du svinge plant og la loftet gi høyden på utslaget vil dette gi mer backspinn på ballen, og dette regnes vel ikke som gunstig for lengden. Men det har som du sier kanskje ikke så stor betydning her. Jeg ser ofte også at høyere loft anbefales fordi dette gir mindre sidespinn på ballen, noe som ofte er en fordel for de som sliter med slice og hook.
Ellers kandet vel også være grunn til å se litt på skaftet også i tillegg til loft, siden dette kan ha like stor betydning som forskjellen mellom 10,5 og 12 grader loft.

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

JVS ,launch på 18 - 22 grader er mye med driver. Sikker på at det tallet er riktig?

Spinn er viktig for lengde. Ca 2500 rpm regnes som omtrent ideelt. Longdrive gutta er nede i 1700 - 2200. Men da bør du jaggu slå perfekte rette slag ellers går det for til siden. Så lav spinn gir en penetrerende ballbane som går langt. Men launchen må være høy nok til å utnytte fordelen man får av lav spinnrate.

Høyere loft gir mer backspinn og dermed en mer tilgivende kølle. Man slår ikke like skjevt ved feilslag.

Skaft er også viktig. Sammenlignet en annen driver mot min egen (ft-i 8,5 x-stiff) som hadde annet kickpoint og samme loft (8,5 grader) og flex i Jan strømsruds fitting studio.

Forskjellen i spinn var på nesten 1000 rpm. Jeg gikk ned fra ca 3000 ved gode driver med ft-i'en til ca 2000 med hans driver .

Ved lavere svinghastigheter blir forskjellene i spinn langt mindre.

jonag

over 17 år siden

jonag

enig tilskuer, men golf blir ikke lettere av å ha flere typer svinger, en for driver, en for wood, en for lange jern og en for korte. Jeg foreslår å slå likt, men variere ballplassering og/eller vidde på stancen.

Og stort sett når man har lavere svinghastighet så er det ønskelig med nok spinn, for lavt med spinn og for lav ballbane gir mye rull og da er det mye mer trøbbel som kommer i spill. Spes om man slår ca 180-220m totalt for der ligger mange bunkere, etc i veien.

Jeg har trøbbel med litt lav ballbane og setter slike hinder i spill altfor mange ganger.

Simen er et godt eksempel på det jeg skrev om spinn for de som slår langt. Oss med betydelig lavere svinghastighet får ikke en 8,5 grader noe særlig opp i lufta.. den bare går flatt ut og faller ned som en slapp stein...

Buddy

over 17 år siden

Buddy

Jeg trodde launchangle på 13-14 grader var det ideelle.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Hvem har sagt at golf skal være lett ? Da kan du bare bruke jern hele tiden. Jeg tror de fleste er enige at det bør være litt forskjell på svingen mellom jernslag og slag med woods. Ikke nødvendigvis for at det skal bli lettere, men ihvertfall for å utnytte køllenes ulike egenskaper. For eksempel er vel ikke ønskelig å ta for store torver med driver/woods, så noe i svingen må du jo endre uansett.
En sving med driver og en med wood er vel ikke så forskjellige.
Forskjellen er vel hovedsaklig i ballplassering og dermed hvor i svingen en treffer ballen. Det nytter ikke hvor langt til venstre i standsen du flytter ballen, hvis du flytter svingen etter for å slå ned på ballen. Det kan jo være en medvirkende årsak til lav ballbane.

Tom

over 17 år siden

Tom

Yup Launch angle bør være mellom 12 og fjorten grader med dagens baller.

jonag

over 17 år siden

jonag

Beste launchangle er avhengig av oppdriften ballen får pga spinnet. Jo større ballhastighet jo større oppdrift får ballen av samme spinn. Derfor, jo lavere ballhastighet, jo mer spinn trenger man for å få nok luftferd. Har man 0 spinn må man launche ballen 45 grader for å få maks lengde.

Mitt ball trajectory program satt opp med den ballhastighet og launch angle du gir oss gir deg maks carry med en 12 graders driver. Det er små forskjeller, vi snakker meter her mellom 10-14 graders loft, men høyden på ballbanen er betraktelig forskjellig. Jo lavere loft du velger jo vanskeligere er det å konsistent få den høyden du trenger, samt at retningsstabiliteten går ned jo lavere loft siden sidespinnet får mer å si.

Det programmet også sier er at det verste du gjør er å launche ballen lavere. Gjør du det kan du gjerne gå opp i loft, men du taper mellom 5-10m på det i carry. Dvs, hvis du er så heldig at du klarer å slå så mye opp i ballen er du veldig nær å få maks ut av ballhastigheten din.

Jeg sa at du kunne slå lavere, men det trekker jeg tilbake. Hold på den ballbanen du har om det da ikke blåser hardt imot. Da kan du pegge litt lavere og punche den litt mer...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg har 10,5 grader i driver, og har ingen problemer med å få en relativt høy ballbane, uten at jeg vet akkurat gradene på det.
Burde jeg hatt mindre grader da ?

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Svinghastigheten kan variere endel, men når jeg er i form, og ved godt treff så ligger jeg rundt 235 km/t ved ett normalt slag.

JVS

over 17 år siden

JVS

Det ble noen slag på rangen i dag, men da uten driver. Men 3-wood går omtrent like langt som driveren. Ballbanen er høyere når jeg pegger. Føler jeg er flink til å slå opp på ballen. Hadde en 10,5 grader driver jeg nå har solgt, Cobra F-speed, 3-wooden min er M-speed og jeg har nå tatt sjansen på å bestillen M-speed driver som passer min svinghastighet bedre. Jeg tok sjansen på 12 grader fordi jeg tror at det også da er lettere å unngå slice. +/- 10 m lengde er ikke kritisk, viktigere med fairway.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg blir forbauset om du ikke blir fornøyd med det valget JVS.

oiioiiioiii

over 17 år siden

oiioiiioiii

Men Erik____ da, dersom du har en hastighet på 235 ved et normalt slag, så finner du jo ikke ballen din, siden du alltid slår skeivt som juling!

jonag

over 17 år siden

jonag

Erik___, nei jeg tror 10,5 er ganske så bra det.
hvor mye carry har du da ?

Tyngdepunktet til en driver går stort sett igjennom midten av face. Minst spinn, best kraft og vinkel får man om man slår tyngdepunktet underifra og under senter av ballen.
Pegger man lavere vil man få lavere vinkel, men også mer spinn. Det er en geareffekt på driveren. Slår man tyngdepunktet over senter av ballen vil kølla tvistes mot klokka og sette litt mer spinn på ballen. Det er mindre loft på en driver langt ned på flaten enn høyere opp, så man kan da få lavere vinkel og mer spinn.

Så høyde er fint det, men begrens spinnet når du har den gode svinghastigheten du skriver. Pegg høyt og forsøk deg frem til beste høyde på ballbanen.

Nå kan det hende du har en driver som lyver på loftet. Det er mange som går rundt med 10,5 og egentlig har både 11 og 12 grader... Slik gjøres for å tekkes både manndommen og golfspillet...

Sjøl har jeg en driver på 10,5 som liksom spinner for mye og går kortere enn en driver på 9. Den på 9 krever mye mer å slå opp på ballen og jeg er mindre sikker der. Men når den går bra er ballbanen my flatere og går ganske mye lenger.

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

Jonag, hva er det du ikke vet ?
"Det er en geareffekt på driveren. Slår man tyngdepunktet over senter av ballen vil kølla tvistes mot klokka "
Imponert:)

Jeg er nok en for enkel sjel, jeg slår ballen og håper den lander i nærheten av der jeg vil:)

JVS

over 17 år siden

JVS

Hvis dere sere innlegget jeg startet sa jeg at jeg har en ballhastighet mellom 185-1950 km/t. Skal selvsagt være 195 km/t ellers ville det gått veldig langt. Jeg slår ca 170-180 m, men har vært over 200 m noen ganger. Erik, du har en normalhastighet på 235 km/t. Hvor langt går da snitt-driverslagene dine, hvis vi slår likt vil jeg gjette 220 m. Litt nyskjerrig pga diskusjon med launch, spinn m.m. Slår du mye lenger har jeg nemlig en følelse at jeg kanskje treffer ballen feil.

jonag

over 17 år siden

jonag

Ren og skjør teknojunkie... Leste noe fra Tom Wishon for en liten stund siden. Den fyren har ganske mye peiling. Ralph Maltby også.

På banen tenker jeg som andre.... men det er OK å vite hvorfor ballen får den ballbanen den får. Det hjelper i å finne ut hva man gjør feil...

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jonag:
Takk for svar.
Har en målsettning om å ha en carry på 220 meter.
Jeg tror jeg ligger omtrent der ved gode treff på sommeren.
Ikke nå når det er mye kaldere.

Jeg pleier å pegge ballen slik at omtrent halve ballen går over toppen av køllehodet.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

JVS:
Ved gode treff carry på ca. 220 meter.
Er ikke helt sikker på om den hastigheten som jeg sa 235km/t er helt riktig.
Det er noe jeg tror etter ulike målinger, men som ikke nødvendigvis er helt riktige.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

JVS:
Har ingen anelse om hvor langt snittet er på.
Da jeg har altfor mange dårlige treff også.

jonag

over 17 år siden

jonag

Erik... Det henger på greip det der. God høyde og den hastigheten kan gå 220. du kunne gått til lavere loft, fått litt lavere ballbane og bitte litt mindre carry og fått mer rull, men jeg tror ikke du vil score noe bedre...

tom

over 17 år siden

tom

Ikke for å være ufin.Da trekker jeg spørsmålet tilbake umiddelbart;men ,Jonag,går det an å være så "ufin"/"frekk" å spørre LITT om din bakgrunn.Ikke at jeg på noen måte er ute etter å få deg til å avsløre din identitet.Det er bare det at jeg; og sikkert mange med meg, er så til de grader imponert over din saklige kunnskap/integritet i de aller fleste spørsmål som kommer på golfsidene.Både her og på andre sider.Samme hva det blir spurt om i forbindelse med Golf/idrett har du gode og informative svar.Mvh.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg vil gjerne ta han litt jeg altså..... er dødsirriterende at jonag aldri er på tynn is..... hehehehehe

Draw

over 17 år siden

Draw

Jeg har også merket meg dette før, men har ikke villet si noe av frykt for å bli stemplet som "en av de som alltid skal trykke andre ned". Det er ikke meningen min, men Jonag, du fremstår som svært selvsikker i forhold til å spille på 10,2 i hcp....

Ser her at du kaller deg selv teknojunkie, og det forklarer vel det meste :-)
Man kan ha mye kunnskap om de tekniske duppeditter uten nødvendigvis å være verdensmester i å bruke de. Keep it coming Jonag!

JVS

over 17 år siden

JVS

All ære til Jonaq, har lært mye av han! Bare noen hadde gitt meg ett enkelt tips så¨jeg fikk økt svinghastigeten 10-15% nå så er jeg fornøyd. Men får fortsette å trene så kommer det vel gradvis...

hp

over 17 år siden

hp

Det virker som han er rimlig hekta på golf he he.

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg er skikkelig hekta og har man motivasjon for noe og i utgangspunktet er en teknojunkie (les ingeniør), kan man lære seg mye teori.
Jeg skulle bare ønske at det var like lett å lære seg å spille golf som å lære om teknikken...men der er det årelang slit for oss normalt "talentfulle".
Angående hcp gikk jeg ned til 13 første fulle sesongen vha mye trening. Det er det mange ivrige med nok tid som klarer. Men for å komme under 10 må man begynne å spille god golf og ha en stabil sving, og jeg er altfor perfeksjonist til å ikke prøve ut nye ting hele tiden for å finne det perfekte...lærer mye, men akk bryter jo ikke 80. Og så er det noe med naturgitt talent å gjøre.

Dette året skal det gjøres ;-) !!

Bare man blir respektert og vurdert for det man kan og ikke det man ikke kan så blir vel verden littegrann bedre. Setter veldig pris på at noen får evt tips til å fungere.

hp

over 17 år siden

hp

Du kommer deg sikkert under 80 i år du hører målbevist ut,det var målet mitt oxo greide det i fjor 2 ganger men bare såvidt 79 begge ganger,men det var jo på hjemme banen og der har det blitt noen runder he he.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Jeg er også den typen som må finne ut hva som er feil, når ting ikke funker optimalt.

JVS

over 17 år siden

JVS

Litt tilbakemelding fra testen med min nye Driver. Som jeg sa over har jeg gått fra Cobra F-speed 10,5 grader til M-speed 12 grader. Fikk testet på rangen første gang i går og umiddelbart er tilbakemeldingen fra driveren god. Følte at jeg fikk noen meter mer lengde, men høyere ballbane som muligens da gir noe mindre rull. Det som var mest positivt var kanskje at slicen ble kraftig redusert. Vet hva jeg gjør fel når jeg slicet med den gamle driveren, men med samme slag med den nye ble det mer en Fade. Ballen gikk rett frem for å skru siste 50 m. Gleder meg til å prøve på bane i påsken. Virker som ett bra kjøp/valg for meg med lav svinghastighet.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

M-speeden (ihvertfall i LD-utgaven) er satt opp med ganske stor grad av "draw-bias", nettop for å motvirke slice-tendenser. Har prøvd den selv og det var "nesten" umulig å ikke slå rett med den.

Har forøvrig selv akkurat byttet fra den gamle F-speeden 10,5 grader til en F-speed LD 10,5 grader, og kan tilføye at det er temmelig stor forskjell på tilgiveligheten mellom disse to modellene.

Astronauten

over 17 år siden

Astronauten

Jonag=>

45 grader som teoretisk launchangle uten spinn gjelder kun hvis du spiller på en plass helt uten atmosfære.

Ettersom jeg regner med at de fleste spiller der det er atmosfære så gjelder noen grader lavere enn 45 grader pga luftmotstandet.

jonag

over 17 år siden

jonag

Så ved konstant hastighet i ballbanen så vil 45 grader være optimalt ? Men siden man opplever et drag langs ballbanen og dermed oppbremsing av hastigheten må man kompensere med noe lavere vinkel ?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her