Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hurra - ikkje P4 til Meland

Meland-innskytar

over 17 år siden

Meland-innskytar

Det er no bekrefta på klubben si heimeside at det ikkje vert P4 tour på Meland i år. Det meiner eg er bra. Då vert det nok ei helg å sjå fram til for oss innskytarar. Har irritert meg år etter år på at skitthovne snobbar går rundt på bana og ter seg som verdsstjerner når ein ser bort ifrå spelet, som dei i sin tur skuldar på bana.
. Me gjer dei bana, me stillar opp som fore caddies, me gjer det yttarste for at dei skal trivast og får skit til takk. Hadde da vore opp til meg ville styret sporenstreks ha sagt frå seg tildelinga av NM i 2009.
Som innskytar vil eg ha bana for meg (oss) sjølv og i kvart fall ikkje øydeleggja ei flott helg på utakksame skittstøvlar.

Dei få som kan spela golf i Norge, kjem jo ikkje. Då ser eg bort ifrå Marius som kom i fjor og Eirik Tage som var her for nokre år sida.

Det finst ikkje meining i å trekkja folk motstriande over fjellet for å spela på ei bane dei veit dei ikkje meistra og som dei sterkt mislika.

Det er berre 20 gode helger i ein golfsesong. Lat oss halda på dei.
Turneringer og meisterskap får komma når dei har lært seg å spela, slik at dei har noko å by fram. I dag er det kun dei overivrige og ofte ufordragelege foreldra deira som er interessert i kva som foregår. Det hadde vore betre om dei fann ei bane i sin eigen nærleik som dei kan briska seg på.

Aller helst ein utan vansker, vatn og sand slik at dei kjem heilt på par . om dei har lukka med seg.

Nei, kom attende med Henrik Bjørnstad, Marius Thorp, Eirk Tage Johansen og Jan Are Larsen då skulle dei vera hjarteleg velkomen.

Freista heller få Solheim-cup til Meland i 2015, slik ein or Solheimane ga bod om. Då sit eg med glede på sidelinja ei helg eller to og berre ser på.

Skitstøvel

over 17 år siden

Skitstøvel

Blir det ikke P4-tur på Meland??? Jippiiiii!!!!!! Da slipper jeg å dra til Bergen!!! ;)

hp

over 17 år siden

hp

Du hadde vell ikke dratt ditt uansett,det er bare en grunn til og dra til bergen og det er når enga speller.

Steven Patrick

over 17 år siden

Steven Patrick

Og jeg som trodde at "skithovne snobber som ter seg som verdensstjerner" nettopp var definisjonen på en bergenser.

Evergray

over 17 år siden

Evergray

Klart det kan være frustrerende for medlemmene som gjør sitt ytterste for at deltagerne skal trives, hvis de kun får skitt igjen.

Personlig tror jeg ikke at alle oppfører seg dårlig. Det er nok kun et fåtall som slenger dritt til de som ønsker dem velkommen. De bør man heve seg høyt over.

Ut ifra Meland - innskytar sitt innlegg, føler jeg at nettopp personer som han kan få enkelte til å føle irritasjon. "eg vil ha bana for meg (oss) sjølv", virker ikke særlig imøtekommende?

Med antatt 20 gode helger, burde det jo kun vært hyggelig med besøk en av dem. Hvis man smiler og oppfører seg høflig overfor mennesker, er det svært få som oppfører seg dårlig tilbake. Normalen er omvendt.

Selv syntes jeg det er hyggelig å få besøk på min hjemmebane. Gjestene smiler, fleiper og har en god tid. Det smitter over på oss andre :-)

Åge

over 17 år siden

Åge

Ikke vær så positiv da Evergray, husk at du er norsk....

Olle

over 17 år siden

Olle

Hvis innlegget over er eksempel på gjestfriheten på Meland så er det rart at folk ikke kommer overens, for en trivelig fyr.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Innskytar fra Meland er heldigvis ikke representativ for de medlemmene jeg har truffet på Meland i løpet av flere P4-turneringer.

Alle jeg har møtt, fra en super kafevert til folk i proshoppen, banemannskap og ikke minst alle de frivillige funksjonærene har vært hyggelige, imøtekommende og hjelpsomme. Det er f.eks. neppe mange klubber hvor så mange av medlemmene vil låne ut trallene sine så spillerne skal kunne leie tralle under turneringen.

At noen middelmådige spillere oppfører seg som verdensmestere er ikke noe nyt, det er ikke noe værre på Meland enn andre baner.

Kjenner jeg Meland-folket rett rbenytter de hvilepausen i år til å komme sterkt tilbake og gi spillerne et supert NM arrangement i 2009.

Mizuno

over 17 år siden

Mizuno

"Og jeg som trodde at "skithovne snobber som ter seg som verdensstjerner" nettopp var definisjonen på en bergenser."

Priceless!

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Det er synd at det ikke ble p4 turnering på Meland i år. Det har blitt en tradisjon nærmest å åpne på¨Meland. Jeg har forhørt meg litt i kulissene og den eneste grunnen til at det ikke blir P4 på Meland er antagelig at Interspons ikke klarer å gjøre jobben sin og finne en hovedsponsor som vil være med hvis evenementet skjer utenfor Oslo-gryta.
Skjærgården i Kragerø teller antagelig som hytteparadiset til folk fra Oslo-gryta.
Dette er igjen slik jeg ser det - en forferdelig håndtering fra NGF sin side, som outsourcer alt, til tross for at rundt 20 mennesker er ansatt der. Hva gjør disse på , mon tro. Jeg vet at vi betaler lønningene deres, men jeg ser mindre og mindre tegn til liv på planeten Golfforbundet.

Det skulle selvfølgelig være en hovedoppgave å spre P4 touren rundt i landet (i det minste de største byene) for å gi inspirasjon både til spillere og arrangører. Hvorfor godtar styret denne snevriseringen av P4 - den viktigste -enn så lenge - manifesteringen av at golf-Norge eksisterer. Jeg går ut fra at kontrakten med Interspons blir brutt umiddelbart og at mer kompetente mennesker får komme på banen.

Og på Meland vet alle at de er velkomne hvert år. Skal P4 bli en ren trikkeserie vil det være et tap for golf-Norge. Og det er ikke slik at det ikke er firmaer på Vestlandet som kunne ta et sponsorløft. Det er tross alt her verdiene skapes i dette landet.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

En grei påminnelse om hvor makten sitter i norsk idrett i dag.
Hos de med pengene - sponsorene. ?

snappy

over 17 år siden

snappy

Uten Interspons, ingen P4-Tour... Er fra Vestlandet selv, og tror og mener at det finnes sposorer her også.. Men om olje selskaper er intressert i dette er mer usikkert. De holder seg til mer lukrative sponsor avtaler som VM i Vollyball, fotball ishokey osv.

At det ikke ble Meland i år betyr egentlig lite for meg... Hadde ikke spilt der likevel. Komemr ikke til å spille på østlandet heller bare så det er sagt.

Vil også si at Meland-innskytar ikke er typisk Meland medlem. Har bare positive ting å si til dem. Må si en ting til. Meland har fått mye ufortjent kritikk fra meg og andre gjennom årene. Feilen er kanskje at P4-Tour har vært holdt i helger med meget dårlig vær hver gang. Vi har opplevd sludd, hagl og horisontalt regn. Dette kombinert med en bløt bane på denne tiden gir ikke en god opplevelse. Spesielt ikke i en sesong start der svingen kanskje ikke er helt som vi skulle ønske.

P4-Tour på Meland for et par år siden ble lagt til sommeren. Men atter fikk vi elendig vær på Meland GK. Har spilt banen en fin sommer dag, og da var banen ganske bra faktisk. Trill var det også...

Alle vet at vi er velkommen på Meland GK. Hyggelig personale i Proshop er det også.. Har hat gleden av å spille med han ene et par ganger... Piss meg i fitten... Alle som kjenner dette utrykket vet hvem dette er. Fin type... hehhe

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Det som er mest synd, er at vi ikke får mangfoldet i spredningen av P4 touren. Om det er Meland eller andre baner rundt i landet, spiller ikke så stor rolle.

Det som dessverre er med på å forsterke situasjonen, er folk som Henrikf, som blir bitre og skylder på NGF i stedet for å ta tak i sponsorene selv og bevise at det kan gjøres bedre enn nettopp NGF.

dersom du virkelig mener at verdiene skapes og at dere kan hente sponsorkroner fra disse verdiskaperne, så får du jammen bevise at dette er gjennomførbart Henrik!
det blir for dumt å gang på gang lese om alt det fantastiske som kommer fra vest, og at vi på østsiden er så innsnevret at vi ikke skjønner dette.
hvor innsnevret er ikke det å legge ansvaret på alle andre enn seg selv?
hva med å se litt innover, Henrik?

hvis du virkelig mener at Meland er et flott sted å arrangere P4 tour på, og dette plager deg så mye som dine bitre ord beskriver, så skaff disse sponsorene du da? bevis at dette er så enkelt som du tydeligvis tror det er?

i samme slengen, kan du jo spørre sportssjefene i de forskjellige klubbene hvilke inntekter som krymper mest, ved siden av greenfee-svikt. kan det vært sponsorinntekter tro? kan det være at sponsing av golf-turneringer ikke er så lukrativt for sponsorene tro?

henrikf

over 17 år siden

henrikf

jeg er en firm believer i put your money where your mouth is. Jeg overtar gjerne salget og driften at p4. Men jeg tror det ville vært enda smartere å gi det til noen som er flinkere enn meg. Og nye flinkere enn interspons som tydeligvis bare har enkleste motstands vei. Jeg er helt enig i at dette ikke handler om meland. Dette handler om å få norsk golf spredd rundt i landet

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Hvis man vil ha endringer kan det være smart å foreslå noe konkret. En ting er å skylde på at alle er dumme og inkompetente, en annen ting å være konstruktiv. Sutring og klaging er ikke alltid riktig medisin, men pinlig er det alltids.

NGF til dømes er vel et organ der medlemmer tildels faktisk velges på bakgrunn av engasjement, det blir det samme som i en golfklubb. men det er jo kjekt å stå utafor å sutre.

Har stor sans for dine innlegg generelt henrikf, men lenger oppe i tråden her var du i mine øyne langt ut på bærtur. Så langt at jeg ikke regna med "motinnlegg".

henrikf

over 17 år siden

henrikf

siden ingen har spurt meg har jeg ikke kommet med forslag slik du etterspør, foore. Jeg konstaterer bare fakta. Hvis du spør til jeg si følgende. Det handler om å skape et produkt sponsorene ønsker. Et slikt produkt har tre kjennetegn. Det har en tv avtale som er noe mer enn en dårlig halvtime på hotell kanalen. Det må være gode spillere . Hold forbundet sponses en haug med spillere. Bare de som er opptatt med pga lpga,challenge eller nation wide den uken har lov å utebli og fremdeles beholde støtten. Penge premiene er for små. Hypen rundt må bli en helt annen. Se på tippeligaen. Til og med orienterings forbundt arrangerer nm og norges cup. Dette er kjappe minimums tanker til forbedrings potensiale.

henrik f

over 17 år siden

henrik f

og som en ser skrevet på mobil. Hold forbundet skal være golf forbundet i forrige innlegg

Yngve

over 17 år siden

Yngve

når det gjelder hva som burde vært prestisjenivået til P4, så handler vel dette kanskje om at vi ikke har noe å lokke med, når vi har så få spillere som er "verdt" å se på TV.

at vi har ønsker om en P4 tour som er langt mer spennende kommersiellt er det vel liten tvil om, men vi må se sannheten i øynene og innse at dette er langt frem i tid.

vi må få hevet nivået med bedre spillere, bedre arrangementer, og langt større interesse fra sponsorer, rent økonomisk, før vi kan se snurten av noe golf-eventyr i Norge.
Inntil dette skjer, så må vi nok dessverre bare innse at det enkleste er å arrangere turneringer på østlandet, hvor flere spillere og større publikum møter opp, og dermed også flere sponsorer.

Jeg må understreke at jeg ikke prøver å proklamere dette som fakta, men bare en mening fra en som er interessert i akkurat det samme som Henrik F og andre, nemlig å få frem mangfold i norsk golf.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Du har nok rett i det Yngve, det er lettest å arrangere alle turneringen på Østlandet, og å vente til interessen i resten av landet blir større.
Men i så fall må en ikke forundres over om ventetiden blir lang.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Men da er det jo bare å legge seg ned og akseptere Yngve og tilskuers fakta. "Det er nok best slik det er...."

Jeg skal gi dere et lite hint: Vet du hva vi gjør. "Vi tar åtte helt ukjenbte mennesker og lar de bo på en gammel gård i noen uker og så filmer vi det som skjer der."

Yngve og tilskuer: Er du sprø. Det er da ingen som gidder å se på det med helt ukjente folk som gjør tingen ingen holder på med i dag.

Dette handler kun om en ting. Totalt inkompetente mennesker i forhold til oppgaven. Akutt mangel på kreativitet.

Spør Jan Ove Nystuen (Tuttas manager) som gikk rundt og solgte Suzann Pettersen - en norsk juniorgolfer for seks år siden. Er det mulig å bygge et produkt fra relativt spett grunnlag? You bet, men bare hvis folkene er flinke i betydningen profesjonelle og ikke ravende amatører som i P4 tilfellet.
De P4 turneringene jeg har vært på har vært rene skandaler i forhold til det jeg nå snakker om. Ingen har visst om at de arrangeres. Det finnes ikke presseomtale. (Og hvis noen tror at presseomtale er noe som kommer om produktet er godt nok, tar de feile. Presseomtale skapes av dyktige PR-folk) Skulle du forville deg ut til banen vil du ikke få noen informasjon i form av tavler som forteller hvordan det ligger an.
Jeg tror ikke jeg gidder å ramse opp mer, men P4 er som den er på grunn av de som arrangerer.
Få dem vekk. Og gi norsk golf en sjanse.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

henrikf:
Jeg tror du gikk glipp av den syrlige ironoien som lå bak mitt svar.
Hvis en skal velge den enkle løsningen vil dette selvfølgelig gjøre det lettere å arrangere turneringer på østlandet, men det vil ikke bidra til å påskynde golfsportens utbredelse utover i landet. Å la sporten bli oppfattet som en aktivitet for pengefolk på østlandet vil definitivt ikke styrke imagen som folkesport, og det vil dermed bli vanskeligere å få opp interessen utenfor østlandet.
Men nå får vi vel se dette an litt og ikke svartmale helt.
Bjaavann kom vel med ihvertfall.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Det gjorde jeg i farten.
Bjaavann er med. Det burde også Stavanger, Meland og en av banene i Trondheim vært.

mhm

over 17 år siden

mhm

Få byneset på p4 touren isteden, når meland er ute.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Etter å ha vært inne og sett på oppsettet for de andre "tourene", bl.a Titleist tour og Rica Ladies Tour, kan det virke som om anklagen om "sentralisering" av golfturneringer er litt unyansert.
Så får vi gi NGF og sponsorene en "ny sjanse" med P4 touren neste år.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg tror også Henrik misset poenget med mitt innlegg.

Jeg sier jo at jeg er enig med deg, men at dine bitre toner ikke bidrar til noe annet enn å underbygge din egen useriøsitet i saken.

selvsagt skal man ha P4 tour på andre steder enn Østlandet, men da må det kreative krefter til, og hvis du er en kreativ sjel selv, så bør du kanskje fokusere på å komme deg inn og bidra i stedet for å høres ut som en sutrete unge som har mistet lørdagsgodtet!!!!

du får det til å høres ut som om det er oss som bor på østlandet som er skyld i at Meland mister P4, mens det kanskje er Meland som skal være med og ta ansvar.

hva med å prøve å bygge opp noe rundt Meland annet enn skryt av banen, og sitater fra Eks-presidenter? Hva med å prøve å gjøre en innsats slik at det faktisk BLIR verdt å arrangere P4 på Meland?

er jeg sprø når jeg foreslår det? Jeg vet ikke jeg, men du er i hvertfall sprø dersom du tror at dette ordner seg ved at du kaster litt sure toner på et debattforum i stedet for å prøve å bidra til forbedringer selv!

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Jeg kan ikke diskutere med folk som ikke skjønner de enkleste sammenhenger.
Avslutningsvis bare dette:
Bare ved å skape et bedre produkt vil etterspørselen øke. Dette er noe Meland og andre lokale fenomener bare i liten grad kan bidra til. Det spiller liten rolle om Rosenborg bygger Stadion til 100 millioner hvis Fotballforbundet bestemmer at de skal spile uten linjemenn og nett i målene for å spare panger og at ingen får lov å ta TV bilder for det vil holde folk vekke fra kampene.

P4 er golfens Tippeliga.
Noen bør skjønne det snart. Vi er Norges nest største forbund, er vi ikke?

Egil

over 17 år siden

Egil

Joda, p4 er golfens tippeliga, men sammenlikningen er ellers håpløs. Mye mulig at golfforbundet er nest størst, men 98 av 100 er jo rene mosjonister. Når alle disse er med i idrettsforbundet er det jo ikke fordi de er/vil være idrettsutøvere, men fordi det er nødvendig for å få spille på en bane. Er det noen egentlig interesse for golf som nasjonal konkurranseidrett? Hvor mange norske golfspillere kan en gjennomsnitts golfspiler navnet på (med unntak for dem som spiller/har spilt ute, som HB, Jan-Are, Tage, Marius T).

En forskjell mellom golf og fotball er vel også at fotball kan ha stor oppslutning på mange nivå. Ikke bare i England men også i Norge kan vi ha mange tilskuere også nedover i systemet. I golf virker det som om all oppmerksomhet er konsentrert mot verdensenerne. Vi heier på lag i tippeliga, 1 og 2 divisjon ikke fordi vi tror de er på vei til å bli verdens beste, men fordi det er gøy. Mens p4 og andre konkuranser har jeg inntrykk av ikke betyr så mye i seg selv, men at det liksombare betyr noe som skritt på veien til noe annet.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Du har noen gode poeng henrikf, men jeg tror ikke P4 pr dato er ekstremt salgbar, det være seg ift klubber og sponsorer.

Å selge P4 med Ola Nordmann og Medel-Svennson som kremen i startfeltet er nok ikke så enkelt, og selv om Golfforbundet omfatter mange medlemmer tror jeg kun en relativt liten del av disse er interessert i hvordan andre spiller golf.

Men jeg håper vi får mange turneringer all around, pr dato er det vel kun 4 rene P4-turneringer som er beramma, dette høres lite ut.

Jeg tror ellers forbundet gjør sitt beste, og at økt fokus på planmessig sportslig satsing på de beste gjør sitt til at media og sponsorer kommer løpende. Ennå virker det som om dårlige runder av våre beste og caddie-napping er mest interessant for journalister.

Knutta

over 17 år siden

Knutta

Jeg er en av de 98% Egil nevner over her, en som er medlem av forbundet men kun fordi jeg må. Har heller ingen interesse for golf utover det å spille selv.

Tror ælig talt ikke det er en sjangse i havet for at P4 tour skal bli noen suksess utover nivået i dag. Hvem er det som gidder å bruke av tiden sin for å se på norske halvgode golfspillere. Ingen tilskuere - ingen pr - ingen penger.

Salesperson

over 17 år siden

Salesperson

Selge en golfturnering på P4-nivå ??
Til HVEM ???
P4 er golfens tippeliga ????
Joda, stemmer vel kanskje det, men som konkurranseidrett (på scratchnivå) er norsk golf like ubetydelig som mjølkespannkasting og tautrekking.
Norsk golf er en anonym bortgjemt aktivitet. Helt usynlig for folk flest. Og da mener jeg virkelig helt usynlig. Få/ingen bilder og reportasjer i lokalpressen, ingen service for et evt publikum som måtte ønske å se på en turnering, ingen resultatservice ute på banen. Skal man følge utviklingen på en turnering er eneste mulighet å mure seg inne på loftet med PC og Golfbox.
Norsk golf er styrt av noviser og uerfarne wannabees som benytter sine tillitsverv til personlig underholdning. Inntektene kommer fra gavmilde sponsorbedrifter gjennom bekjentskaper og et feilaktiv opphauset behov for større bedrifter å ha tilknytning til en golfbane fordi de tror det har noe å si for driften og innbiller seg at forretningsmøter bør forgeå ute i det grønne.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her