Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Gapstokk kontra dokumentforfalskning

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Når en tar bilde av spillere som skriver seg inn og spiller med falsk navn, oppgir falsk klubb tilhørighet, og ikke legger penger i greenfee konvolutten ..... Er det da en kan legge ut bilde på internett for å vise alle hvem det er?
Hvem får mest straff.... fristende.....
Sikkert flere som har lyst til å se hvem som driver slik .....
Eller bør de legge seg helt flate og jobbe noen uker gratis i bunkere?
Noen som har gode tips ;)

!

over 17 år siden

!

Legg ut bilde! Jeg har en god formening om hvem det kan være, men slike uhumskheter bør henges ut, slik at de kanskje skjerper seg, og uansett for at andre kan være klar over hvem de er. For det er helt sikkert ikke første gangen!

cut

over 17 år siden

cut

blir skikkelig forbannet på sånne sniker. De fortjener virkelig en smell.

Espen

over 17 år siden

Espen

Det burde vel egentlig være mulig å spille en bane og være anonym utad, med tanke på at man ikke skriver navnet sitt opp i en bok og sånt.

Selvfølgelig skal man betale og vise hvem man er til betjeningen osv. Men det finnes mange som liker å være anonyme i samfunnet. Det er vel mindretallet, men det burde være mulig likevel.

Espen

over 17 år siden

Espen

Espen, bruk et annet Nick, ellers blir det full forvirring, hvis det byr på problemer, kan jeg gjøre det!

HIO

over 17 år siden

HIO

Er vel ikke så vanskelig å registrere et Nick???

evergreen - malaysia

over 17 år siden

evergreen - malaysia

Oi, hvordan faa knipset billede av person OG hva han skriver uten aa bli oppdaget av vedkommede?

Laerte jo noe nytt i dag - dette skal jeg benytte meg av ;-) Neste gang skriver jeg Gunnar Bull, Miklagard uten ei krone i greenfeekonvolutten.

Haaper ikke Bullen har alibi, saa han maa betale for meg :-)

Tar en svaert saa smart type tar meg paa fersken, og jeg er saa uoppmerksom og dum, vis billede av den flotte kroppen og ansiktet mitt paa internett.

Anders

over 17 år siden

Anders

Tror det i utgangspunktet vil være vanskelig å ta bilde av noen, er jo ikke sikkert de skriver seg inn... Dessuten vet jeg ikke hvordan Datatilsynet ville sett på det, men kanskje de ville sett på det som de gjør ang butikkovervåkning? Ikke vet jeg. Uansett så tror jeg at vil man spille gratis, så finner de en måte nesten uansett hva slags måter man har for å overvåke dem.

!

over 17 år siden

!

Vel, etter et par runder på Larvik de siste helgene, har jeg nå opplevd å møte en hyggelig kar i en bil et par ganger, som kjører rundt og sjekker nummer, og om vi har betalt! Meget bra.
Fikk fortalt forrige helg at det var et par stykker som ikke hadde betalt, men at han var for sent ute til å knipe de!
Må bare si, det er jo jævlig kjipt å gjøre seg til kjeltring for 400 kroner, for å spille golf 4-5 timer, på en tildels fin helgedag.

Ja til sniking

over 17 år siden

Ja til sniking

Med de prisene enkelte klubber forlanger er det helt legitimt å snike.
Pris og produkt står ikke i sammenheng.
400 kr for å gå 5-6 km på noens eiendom uten at eieren merker at du er der engang er helt på trynet.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Dersom man synes det er for dyrt så finner man på noe annet å brueek tida på.

Men snyltere finnes det vel overalt.

Buddy

over 17 år siden

Buddy

Nå er det vel ingen som tvinger deg til å spille da.

Ja til sniking

over 17 år siden

Ja til sniking

Der er da alltid morro å spille nye baner - gratis

!

over 17 år siden

!

Jaja. Vet det er noen som gjør det, og jeg synes også at 400 kr er i drøyeste laget for å spille en vår-bane, som har et stykke igjen før den er på topp. Men, banen er åpen, og er man spillesugen, så får man betale det det koster.
BTW, hvis du bare går 5-6 km på en golfbane på en runde, da spiller du god golf.

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Tror de som ikke vil betale for seg har gjort det for vane! Om det er 50 øre eller 900kr, spiller ingen rolle for de! De har ikke ansvarsfølelse og respekterer ikke andres innsats for å ha noe å tilby til andre!
Finner de en glemt kølle på banen tar de den med seg isteden for å levere den inn osv.
De er alltid til glede for sine omgivelser ;)
Dersom alle følger de regler som golfspillet forsøker å ha... golfetikette og gentelmanns sport, er det størst sjanse for at alle får en fin golfopplevelse.
Mye resurser (tid/økonomi) kan legges ned på å passe opp snikspillere, blir sikkert en kreativ prosess å pønske ut noe som kan bidra til at slike ikke ønsker å gjennta snikingen ;)

Ex-student

over 17 år siden

Ex-student

Der er jeg ikke enig, fuglemann.
Som fattig student med golfdilla er det ikke noe problem å betale 50 øre for en runde golf, men blir det snakk om en halv tusenlapp så er det ikke noe å hente. Da finner man seg enten en annen aktivitet, eller sniker. Og hva skjer om man blir tatt? Har man ikke penger så har man ikke penger.
Å snike er null problemer i lange sommerkvelder når det er lyst 5 timer etter at proshop/sekretariat stenger.
Det ligger i golfens natur at man skal opptre ærlig og redelig. Men noen jukser med handicap, noen jukser med antall slag, noen jukser med golfreglene og noen sniker seg ut på banene uten å betale.
Uærlige golfere vil det alltid være, både rike direktører og fattige bohemer.

doc

over 17 år siden

doc

feil ex-student: feil fakta, feil tenkning, feil holdning. Du er et unntak og det er greit at du får vite det. Ditt største problem har aldri vært pengene.

T

over 17 år siden

T

Stjeler du en sjokolade på Rema blir du anmeldt. Det samme burde skje på banen! Man stjeler jo en vare med en verdi som er betydelig høyere. Min hjemmeklubb utestenger snikere på livstid, sender rapport til snikerens hjemmeklubb og til NGF. Grei holdning:)

Ex-student

over 17 år siden

Ex-student

Først en kommentar til "doc".
Hva vet du om min holdning ? Lær deg å lese din dust. Jeg snakker ikke om MEG. Knøl!!!
Så til T: Stjeler du en sjokolade på Rema har du stjålet en konkret verdisak.
Sniker du deg inn på en bane har du ikke stjålet noe, men uberettiget benyttet golfbanen. Gitt at du ikke har råd å betale greenfee, ei heller har fortrengt (hindret) andre betalende i å benytte anlegget, så har du ikke frarøvet golfklubben noe av verdi dersom du har spilt skånsomt og reparert oppslåtte torver og nedslagsmerker. Dette er ikke straffbart etter loven.
Klubben kan svarteliste deg fra å spille der flere ganger (særdeles lite intellignet dersom du kommer en måned senere og vil betale greenfee). Din egen klubb kan i realiteten ikke gjøre noe som helst, og det kan heller ikke andre klubber eller påtalemyndighetene.
Ergo så slipper man billig unna, og eventuelle restriksjoner rammer bane/klubb mer enn den som sniker.
Det er fritt frem for å snike.
MEN JEG HAR GOD RÅD OG SNIKER IKKE, bare så du vet det, doc.

evergray p.I.

over 17 år siden

evergray p.I.

Ikke vaer saa slem med doc, han leste nok bare litt feil i farta :-)

Eks-studenten har nok veldig mye rett i det han skriver.........

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Når du titulerer deg ex-student og argumenterer for hvor naturlig det er for studenter å snike, er vel slutningen fra "doc" temmelig nærliggende -selv om den altså var feil.

Tar du drosje og nekter å betale regningen, har du da stjålet en konkret verdisak? Kan du straffes for dette? Hva hvis du nekter å betale hos frisøren, på privat pakering m.m. ?

Man kan vel i prinsippet stjele også tjenester og bli straffet for dette.
Synes klubben burde prøve med en anmeldelse, om saken blir henlagt er det kanskje litt ubehagelig for snylterne uansett.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg lurer bare på hvordan Ex-student kan påstå at det "ikke er straffbart etter loven" å bruke en tjeneste uten å betale for den?

Kan du opplyse oss, Ex-student?

Det blir vel omtrent som å være blindpassasjer på et skip eller unngå å betale for en togtur fra Oslo til Trondheim?

Mener du seriøst at dette ikke er straffbart så lenge du ikke har lagt igjen spor etter deg og skylt ned etter å ha vært på do?

Jeg er temmelig sikker på at det er like straffbart å stjele en tjeneste som å stjele en vare.

evergreen (P.i)

over 17 år siden

evergreen (P.i)

I Frankriket (?) har man en lov som faktisk en gang unnskylder mennesker i krise. Det vil si sterkt press i forbindelse skilsmisse, tap av jobb eller annen sterk psykisk belastning.

Mennesker i en slik situasjon gjoer lettere dumme ting, som de ellers aldri ville gjort, og faar en ny sjanse.

Klart rettferdighetssansen vaar faar et knekk

Taxi

over 17 år siden

Taxi

Ikke helt stø sammnelikning med Taxi, her går sjåføren på et konkret tap som følge av tapt arbiedstid og driftsutgifter. Men GBs sammenlikning med skip og tog treffer blink. folk kommer da i hardt vær av å snike på trikken? Ikke bare svartelisting?

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

taxi:
Golfbanen går vel også på et tap som følge av manglende inntekter som skal dekke arbeidstid og utgifter.
Poenget var vel uansett at det ikke er nødvendig at det må være en "konkret verdigjenstand" for at det skal være straffbart å svindle.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Om man stjeler en tjeneste eller vare spiller vel ingen rolle, å påstå at det som ble gjort i eksempelet ikke er ulovlig er rett og slutt tull.

Sjekk etiske og moralske normer, og løft blikket fra egen navle.

Mats

over 17 år siden

Mats

Skulle vært interessant å hørt hva klubbene egentlig kan gjøre hvis de tar en sniker på banen på fersken.

Kan han anmeldes? Gis bøter eller hva? Eller er bortvisning eneste mulighet. Og kan man bortvise noen fra en golfbane egentlig? Jeg kan se at de kan nekte en spiller å fortsette å spille, men kan han jages vekk fra banen? Hva sier loven (og ikke synsing) om sånne ting.

Bare så det er klart, jeg er ikke for sniking, bare spent på hva det juridiske i en slik sak er....

b

over 17 år siden

b

Seff kan han anmeldes. På lik linje med en som sniker seg inn på en fotballkamp, konsert, stjeler sjokolade, kjører for fort, parkerer på oppmerket plass som er avgiftsbelagt uten å betale eller hva som helst annet han ikke har rett til i hht normale norske lover - gud hjelpe meg for en diskusjon.

SELVFLØGELIG KAN OG SKAL HAN ANMELDES OG i TILLEGG RAPPORTERES TIL HJEMMEKLUBB som skal ekskludere vedkommede inntil alle hans ubetalte regninger er betalt - også oppgjøret for snikingen før han igjen kan bli medlem av klubben

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Jeg har liten tro på å anmelde en snik-spiller.
Hiv ham heller i nærmeste vannhinder, med bag, køller og det hele!

hp

over 17 år siden

hp

Da blir det mange straffeslag for og ha grunnet alle køllene i vannhinder.

GolfCops

over 17 år siden

GolfCops

Her er vi i mange gråsoner! Alt ovenforstående som er beskrevet har faste rammer rundt seg, og kan klart defineres som privat område. Her kan privatretslige regler komme til anvendelse med rett opplysning som skilting etc

Så lenge vi har fri ferdsel i utmark - tviler på at en golfbane blir def som dyrket mark! - Hva med en turgåer som somler seg langs hulene slik at siste flight ikke kommer seg utpå, og golfklubben mister inntekt på 4 stk grenfee! Ser at mange baner henstiller med skilting om å følge stien rundt banen, og det er vel her det hele ligger - å bruke sunn fornuft!

Og tro meg, en anmeldelse til politiet vil bli stemplet henlagt før dere har kommet ut av politihuset.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

bare så det er klart for dere hobby-jurister. ingenting er "selvsagt" når det gjelder tolkning av lover.

spesiellt når det gjelder områder som definerer ferdsel som fri på eget ansvar!

Debattant

over 17 år siden

Debattant

Går det virkelig an å være så bortreist at man ber om bevis for hvordan en sniker IKKE kan straffes?
Lovverket er bygget opp rundt hvordan mennesker evt BØR straffes.

Ergo så ligger bevisbyrden på den som anmelder forholdet.
Gunnar Bull og andre bør heller slå i bordet med lover og regler som dømmer snikeren i stedet for å spørre dumme spørsmål etter lover og regler som frikjenner han. Slike lover finnes ikke.

Å stjele på butikker har klare strafferammer. Å snike på buss/tog/trikk har også faste satser som er godkjent av myndighetene på forhånd og må være slått opp synlig på bussen/toget/trikken for at de skal kunne gjøres gjeldende.

Noen golfbaner har også satt opp oppslag med konsekvenser (vanligvis en pengesum og utestengelse) dersom noen blir tatt i tyvspill. Jeg har ikke funnet noen informasjon om at noen norsk golfklubb har søkt om godkjennelse for dette, og da kommer klubben ingen vei dersom sniken nekter å betale.

Det er bare politiet og rettsapparatet eller instanser som er godkjent av disse som har rett til å ilegge straff i form av frihetsberøvelse eller inndragelse av penger (forelegg). Ingen golfklubber har en slik godkjennelse og må dermed kjøre saken i rettsapparatet. Nekter snikeren for forholdet vil sannsynligvis forholdet bli henlagt grunnet bevisets stilling, kapasitetsmangel og/eller prioriteringer hos påtalemyndighetene.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Dette er en interessant diskusjon. Jeg ser absolutt poenget til Debattant om at forholdet trolig vil bli henlagt. Det er nok stor fare for at det blir resulatet ved en eventuell anmeldelse.

Jeg kan derimot ikke se at det betyr det samme som at forholdet ikke er straffbart etter loven.

Sunny Bunny? Her er en interessant oppgave for deg, vet du...

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

En golfbane er for innmark å betrakte og allemansretten gjelder ikke (til og med et plantefelt midt inne iskogen, der plantene er under en halv meter blir definert som innmark og gående ol har ikke rett til å ferdes der, de må gå utenom!)
Dersom det er mer en 50 cm fast snø, har man lov til å gå på ski over plantefelt og innmark!

Så ang starten på debatten... ang muligheten til å straffe snikeren... uten å bruke rettsapparatet eller å bruke det:
Å skrive falskt navn for å utgi seg for en annen enn den man er, tror jeg å mene man må kunne kalle dokumentforfalskning...??? eller

Å unlate å betale for en tilrettelagt aktivitet som golf, ville jeg tro at... moderne gapstokk ... kunne være et alternativ der man ikke kjenner navnet, men kun ansiktet! Lurer på hva de ville betalt for å sluppet ;)

Noen vil antagligvis si at det var å ta loven i egne hender, men siden noen mener at loven ikke dekker slike handlinger... så må kanskje noe skje først?
Dersom flere får se ansiktet til vedkommende...ville vi kanskje fått en del sleivslag i en bestemt retning på de golfbanene som observerte vedkommende???
Når noen bryter de retningslinjene banene har for ferdsel under ansvar, med minstekrav til kunskap ang hvordan man oppfører seg på en golfbane..... så¨blir det en mistenklig gjøring av alle som man ikke kjenner på banen. Det fører til færre som gjestespiller andre baner og strengere kontroller...som igjen fører til høyere utgifter for medlemmene i de enkelte klubber.. altså generelt et dårligere miljø og vanskeligere å rekrutere nye golfere!
Det er alltid noen som forsøker å ødelegge for andre, noen er bevist at de gjør det... andre forstår det ikke selv engang...
Så i mitt glassbur tenker jeg nå.... muligens ødlegger jeg for noen nå.... men... i min naive tro.... håper jeg at det gjør noe posetivt

Ærlig talt

over 17 år siden

Ærlig talt

Hvor kriminelt er det å snike seg til en golfrunde ?
Hvordan ødelegger det for andre ?
Baneeier blir irritert og noen betalende blir misunnelige.
Men jeg kan ikke akkurat se at det ødelegger så mye.
Og hvor alvorlig er det ? Som å kjøre 10km over fartsgrensa, stjele en boks øl eller være utro mot kona ?
Hva volder størst skade for eieren av å stjele et eple fra epletreet i hagen eller snike seg rundt en golfbane?
Skal alle@fugler få straffet synderen må han nok sette opp et par gapestokker foran pro-shopen i Larvik. Kanskje kan nabo Stein Erik og Jens stå i hver sin gapestokk og underholde gjestene....

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Internett er et passende media for en slik "gapstokk" ...ville jeg tro.
Mener at det å snike/stjele seg til det man ønsker ikke er ønskelig opptreden!
Vanligvis får folk i nød hjelp, dersom de ikke er bemidlet for å skaffe seg sine livsnødvendigheter!
Har aldri nektet unger som har spurt om de kan få et eple i hagen ... å ta et eple eller to! Man blir jo heller glad for at de kom for å spørre!
Men du verden hvor "gal " man blir dersom man oppdager noen som stjeler av det man har stelt fint med gjennom mange år.....

At du begynner å trekke inn folk (som du persolig antagligvis ikke kjenner)som ikke har noe med golfbanen å gjøre er et er en merkelig form for å sette folk i gapestokk! (muligens basert på misunnelse... ang. makt eller på mulighetene som pengene gir)

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg regner med at det mest effektive straffetiltaket er som for notoriske "juksere" i turneringer, full informasjon til alle i klubben, og i dette tilfellet varsel til hjemmeklubb og klubber i nærområdet.

Hasta la vista....

Kall det gjerne misunnelse for at noen spiller "gratis", jeg kaller det heller tyveri og snylting.

b

over 17 år siden

b

Rapport til hjemmeklubb som igjen bør ekskludere vedkomede ved gjentatte rapporter. Vedkommede bør heller ikke kunne bli medlem på nytt igjen før greenfeen og alle andre mellomværende var oppgjort.

Anmeldelser som blir henlagt er fortsatt registrert og ved gjentakelser kan det jo hende at det blir ett forelegg eller hva vet jeg - men den største straffen er å ikke kunne fremvise medlemskap i noen klubb i Norge på grunn av småligheten sin...

Primitivt?

over 17 år siden

Primitivt?

Litt typsik golfspillere å være så moraliserende.

Virker det ikke litt primitivt å skulle henge folk ut i gapestokk, klistre opp postere på internett og det som verre er? Blir ikke det nesten det samme som om jeg skal klistre lapper i nabolaget om jeg vet at naboen har fått fiksa badet svart? Det reduserer inntektene til kommunekassen, noe som per definisjon rammer oss andre. Og kan selvsagt være irriterende for dem som betaler skatt, mva, arbeidsgiveravgift osv osv.

Noen som har en ide om omfanget av golfsniking? Svartelisting må være nok.

!

over 17 år siden

!

Vel, blir du tatt for å kjøre 10 km over fartsgrensa, så er boten ca 3000,- nok. Kanskje det er en passende bot for å snike på banen da? Og 1 prikk i golf-førerkortet, som går til, la oss si, 3 prikker? Etter 3 prikker, så er du bortvist for 2 år.
Kanskje golfførerkort er bedre enn hvitt-kort? ;)

Ex-studen

over 17 år siden

Ex-studen

Vi lever i et samfunn basert på skrevne og uskrevne regler, eller lover og folkeskikk om du vil.
Lovbrudd medfører straff, mens brudd på folkeskikken bare er med på å forme andres oppfatning av deg. Hvis "andre" her er folk man ikke omgåes får det altså ingen følger.
Slike normbrytere bør selvfølgelig få sin "straff", og da er det sikkert på sin plass å gjøre det kjent.
Det er bare det at i det norske samfunnet skal forbryterne skjermes og ofrene straffes.
Juksere, snikere og sandbaggere bør legges ut på internett med navn, bilde og faktiske opplysninger om hva han har gjort.
Foreslår at Webmaster lager et eget menyvalg for dette.
Har selv en liste på ca 10 personer som jeg kunne tenke meg å offentliggjøre.

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Sorry, Ex-student, det finnes neppe den Webmaster som våger dette.
Og hvis noen selv legger ut navn og/eller bilde, blir det garantert fjernet før du rekker å si "sniker"!

Sunnybunny

over 17 år siden

Sunnybunny

Spørsmålet er i og for seg morsomt. Uten å ha sjekket det opp så tviler jeg på at man privatrettslig kan kreve noe mer enn å få erstattet eventuelle utgifter som påløper grunnet tyvspill.

Det er forøvrig en misforståelse at en rettsak kan henlegges etter bevisets stilling. De saker som blir henlagt er saker som politiet ikke ønsker å ta til rettsvesenet. Hvis saken først kommer i retten blir domstolen nødt til å ta stilling til spørsmålet. I privatrettslige saker, som her, vil det kun være et krav om sannsynlighetsovervekt, dvs at man dømmer på bakgrunn av det man mener er mest sannsynlig. Dersom det er 51% sannsynliggjort at det foregikk tyvspill er dette i de fleste saker tilstrekkelig (ved kraftige rettsvirkninger følger det av praksis at beviskravet settes noe høyere, men det er neppe tilfellet her).

Det man kunne ha gjort for å skaffe seg en hjemmel til å bøtelegge norske golfere som tyvspillte var å ta inn i vilkårene for å være medlem i norsk golfklubb at dersom man ble tatt i å tyvspille på norsk golfbane så plikter man å betale eksempelvis 5x greenfee. "Straffen" vil da følge av kontrakt og man vil å hjemmel til å "bøtelegge". I og med at det ikke er noen som tvinges til å være medlem i norsk golfklubb så ser jeg ikke umiddelbart hva som skulle være til hinder for dette.

Ulempen er naturligvis at dette kun vil få anvendelse overfor medlemmer i norske golfklubber, slik at utlendinger og folk som ikke har medlemsskap ikke kan "bøtelegges".

5xgreenfee

over 17 år siden

5xgreenfee

Dvs tyvspill på Miklagard bøtlegges med 4500kr.
Dette er summer som ilegges for inbrudd og utpreget skadeverk.
Alvorlighetsgraden er mye mindre ved tyvspill på en golfbane.
Et så høyt krav går neppe gjennom i forliksrådet.

Sunnybunny

over 17 år siden

Sunnybunny

Forliksrådet? Dette er kontraktsfestet vennen min, eneste du oppnår med å ta det til forliksrådet er å betale golfklubbens advokatutgifter i tillegg som fort er 5-6000... Riktignok finner de på mye rart i forliksrådene rundt om kring, men rimelighetssensur overfor en som har tyvspillt på en golfbane tror jeg til og med ikke forliksrådet finner på.

5x greenfee var kun et eksempel, men det må trolig settes såpass høyt for å avskrekke folk mot å tyvspille da oppdagelsesrisikoen er svært liten.

T

over 17 år siden

T

"5xgreenfee": Tyvspill på Miklagard straffes med dobbel greenfee, ikke 4500 kroner. I tillegg blir man utestengt fra banen på livstid, rapport sendes til NGF og hjemmeklubb.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her