Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nye køller

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Det er alt for lite utstyrsdiskusjon her nå....

Jeg har lyst på nye køller, hva er "hot" og spennende i år??

For meg er:
Mgolf: kjedelige, lite tiltalende
Callaway: gubbete
Ping: ser de aldri..
Nike: tjaa, for hypete..
Taylor Made: liker ikke
Tommy Armour: ukjent

Da står vi igjen med:
Cleveland: Fine køller, meget bra
Ben Hogan: meget pene
Mizuno: tilbake i Norge, vet ikke mere..
Kzg er jeg også fan av.

"Billig køller" er ikke aktuelt denne gangen. Spiller på gaaamle Big Bertha, hcp 19.

Hva sier folket? Hvilke merker er tiltalende, psykisk riktig for dere og hva hadde dere kjøpt??

Cagiva

over 21 år siden

Cagiva

Hva med å prøve custom tilpassede køller. Kjøpte selv et sett KZG og er meget fornøyd. God service og spennende når køllene ble laget spesielt til meg. Fungerer meget godt for meg.
Lykke til

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Noensinne hoert om et merke som heter "Titleist" ??? =)

mvh Toughloose

Chris

over 21 år siden

Chris

Dra til ballerud GK og prøv noen Ping Køller. Dette er meget bra køller.

Titleist er selvsagt bra køller, men er ikke så lettspilte som f.eks. callaway (selv om du mener at disse er gubbete).

Det du burde gjøre er å prøve mye forskjellig og velge noen du likte å slå med!

MVH
Chris

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Høres ut som du har lyst på cleveland - prøv de nye TA6.

Lavida

over 21 år siden

Lavida

Tommy Armour ukjent? Kanskje i Norge, men nisselandet er jo noe for seg selv. Uten tvil de beste OEM-køllene som finnes i forhold til pris.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Spilt med Tommy Armour evo. 31 tidligere, men liker nok Titleist CB 690 bedre.

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Selvfølgelig glemte jeg Titleist, de også liker jeg svært godt, vurderte 762 ifjor, men har hørt at de nye køllene ikke kommer til Norge før sensommeren.

KZG nevte jeg, liker som sagt de.

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Og btw, har aldri hatt sansen for køllemakeren på Ballerud så tror ikke jeg kjøper Ping av han..

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

TA6 har jeg fått inntrykk av at er "billig" køllene til Cleveland og laget for høyhandikapere og jeg har mål om å ikke bli det..
De ser for klumpete ut, da liker jeg TA7 mye mere, men har lyst på noe nytt...

tintin

over 21 år siden

tintin

kjøpte nytt PING sett ifjor, men byttet til mizuno mx20 og er meget fornøyd!

teeoff

over 21 år siden

teeoff

Hva med et sett cobra ssi?

PING

over 21 år siden

PING

G2 er verdens mes lettspilte køller.
S59 er superpresise, men kanskje for naskelige for en 19 hcp'er.
i3 er såmm midt på treet, men har ikke imponert meg.
Ben Hogan er meget gode køller, sies det, men etter å ha spilt Ben H i 2 år fant jeg aldri tonen med dem...
Ble imponert av Titleist 704, de gikk dit jeg hadde lyst at de skulle gå.....
Hadde jeg ikke nettopp kjøpt meg nye Ping, så hadde det blitt Titleist 704CB. De kan kjøpes fra USA til under 5000kr levert på døra

PING

over 21 år siden

PING

F..n, her ble det mange skrifeleiver, håper dere forstår likevel

Svein O Larsen -SKOTTLAND

over 21 år siden

Svein O Larsen -SKOTTLAND

MACGREGOR
Sjekk ut MacGregor 's nye v-foil 455 irons pluss Eye-O-matic drivers and woods. Etter at jeg kjopte disse for 3 uker siden har spillet mitt blitt betydelig bedre baade naar det gjelder lengde og noyaktighet. I tillegg er de meget stilige .
www.macgregorgolf.com eller www.saveongolf.co.uk

Jålekølla

over 21 år siden

Jålekølla

"TA6 har jeg fått inntrykk av at er "billig" køllene til Cleveland og laget for høyhandikapere og jeg har mål om å ikke bli det.."
Her skal du få et godt råd, Hans Olav.
Køller laget for høyhandicappere er køller som det er lett å slå med.
Ser man bort fra et 20-talls av de aller beste tour-spillerne, spiller flesteparten med det som kan kalles nybegynnerkøller.
Taylor Made 360 og RAC HT, Mizuna MX-23, Callaway X-16, Titleist OS, Cleveland TA-5, TA-6 og TA-7, Ping i3+, Zing2 og G2, osv.
Merkelig nok så ser man i Norge lassevis av mid-handicappere med blades i bag'en, 15-18 i hcp og som bare treffer ballen reint på hvert 4de slag.
Du som har 19 i hcp er nok mer tjent med dine gamle Berta'er enn nyere køller beregnet for lav-handicap'ere.
Husk at du må først kvitte deg med ditt høye handicap før du kan velge køller for lavhandicappere.
Man spiller seg NED med game-improvement køller, ikke blades

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Jeg skal ikke snakke stygt om TA6 for jeg har ikke prøvd de. Jeg er meget enig om at jeg ikke skal ha noen proffkøller, men køllene mine idag er så feite og tjukke og psyker meg helt ned ved adressering. De er sikkert rundt 10 år gamle.
Som jeg skrev så har jeg intet imot køller som TA7, de er smekre og fine. Prøvde Hogan Apex Edge Pro idag og de var nydelig sammenlignet med mine gamle feite BB.

Jeg skal ikke ha blades som du snakker om, men noe mere moderne køller vil jeg ha, og de må jeg da selvfølgelig like utseende mm. på, derfor mine innledene kommentarer om hvert enkelt fabrikat.

GolfLarsen

over 21 år siden

GolfLarsen

Har ikke ben hogan kommet med noen nye køller nå a?? Apex FTX?
Bladkøller med cavity på de høye jerna eller no??

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

PING mener jeg får 704CB til 5000kr levert på døra

De koster hos tgw.com $896, en dollarkurs på 6,9, gir 6182. Legg til moms gir kr 7666,- Da er ikke frakt ennå lagt til.

Finnes det seriøse internet shop i Us som er så vesentlig mye billigere enn tgw.com ??

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Hmm, hos Edwinwatts koster de $750 som gir en pris uten moms på 6417,- uten frakt. Det var da voldsomt som tgw.com var dyre her..

Per Kristian

over 21 år siden

Per Kristian

Jeg kjøpte mine Mizuno mx20 usett i fjor, og køllene er som varm kniv i smør. De gjør jobben for deg, og misshits går også rett men selvsagt litt kortere. Årets modell, Mizuno mx23, er svært like forgjengeren men med små forbedringer ifølge Mizuno. Kamerater som prøver køllene blir helt ekstatiske når de står på rangen og svinger disse smidde køllene. Finn ut hvor du kan prøve Mizuno i Norge! Du vil garantert ikke angre!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Med hcp 19 så er det ofte at man trenger køller med litt "høy playabillity". OG bladkøller er vel ikke akkurat kjennetegnet ved å være lettspillte. Mitt råd er: prøv X-16 event. X-16 pro. ELLER andre lettspillte køller... Det er hjelper ikke at køllene ser pene ut dersom du ikke slår bra med dem.

Jeg har sett spillere som er rundt 4-5 i hcp som har byttet ut sine blades til x-14 pro / x-16 pro og ikke forstår hvorfor de ikke har gjort det for lenge siden...

MEN smaken er forskjellig.... prøv noen forskjellige sett.

hcp 20

over 21 år siden

hcp 20

Runar eller andre. Hva vil du anbefale mellom x-16 el eller tilpassede kzg. Mao - hvordan er playabillitien på ksg køllene?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg har en KZG driver, og den er bra den, men kan ikke sammenlingnes med tilgivligheten til en Callaway driver.... MEN det er jo en personlig mening og ingen "fasit".

Med en bra treff er KZG helt på høyden, men har jeg ikke dagen.... Ingen tvil i min skjel om at Callaway er mer tilgivelig, OG den nye "billig-driveren" til Callaway (2795,- ?) "Big Bertha Titanium" føles MEGET bra.

Nevner at det er Callaway demodag på Kongsberg på søndag... hvis du er i nærheten.

hcp 20

over 21 år siden

hcp 20

Skulle gjerne spilt Kongsberg i helgen, men det blr dessverre for langt å reise. Har spilt den før, og etter min mening en flott bane..Hva med KZG jern-køller?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Har dessverre ikke prøvd de mere enn 5 slag innendørs så..... MEN x-16 skal være de køllene som er i klassen "ultra improving" og det er den høyeste klassen så......

Er det noen KZG "fans" her ute som kan la "hcp 20" prøve på en range kanskje ??? Hvor i landet bor du da "hcp 20" ?

Frode

over 21 år siden

Frode

Kjøpte Hogan Apex Pro etter sesongen i fjor og har brukt innendørs sesongen til å bli vandt med køllene. Jeg er så langt storfornøyd med mine Apex. Jeg må vel innrømme at utseende spiller en viss rolle for meg. Min erfaring er at spillet fra 100 - 170 meter fra green har bedret seg kraftig med disse (kan jo tenkes min pro også vil ha noe kreditt for det..)
hdc 15,1

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Jeg har så vidt prøvd Apex Pro, de virket virkelig fine, men de er 2 år gamle, ikke at de er avgjørende.

Men nå har jeg lagt mine øyne på Apex Ftx, lurer på om det ikke er de jeg er forelsket i nå... :-)

PING

over 21 år siden

PING

704CB til 5000 kr får du hos eBay.
Jeg fikk mine Ping S59 for ca 4300 på eBay levert etter ei uke og det nesten et halvt år FØR den norske importøren (Nichols) fikk sitt første sett for salg. Det er 6000kr spart mot å kjøpe dem i Norge, og litt morsomt i kunne vise frem på driving-rangen på Ballerud der importøren holder til.......

Gaupa

over 21 år siden

Gaupa

Sjekk ut denne modellen av Lynx Black Cat:
http://www.golfsmith.com/ps/ppage.php?stynum=LX5600&cseq=~M275533
Jeg fikk prøve et stålskaftet sett av disse hos en jeg spilte sammen med forrige helg, og ble mektig imponert. Fantastisk balanse, pene elegante, ser nesten ut som blades ved adressering og har kjempestor sweetspot.

cash

over 21 år siden

cash

@gaupa: Og de køllene var jo nesten ikke like Hogan Apex heller.... Snakk om kopi-køller.

cash

over 21 år siden

cash

Hmm, sjekket bildene litt opp nærmere opp mot hverandre, og ser at de ikke var så like Ben Hogan Apex som jeg husket, så jeg trekker beskyldningen om kopi tilbake.

Men jeg synes allikevel de likner mistenkelig på et merke, jeg klarer bare ikke å huske hvilket!

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Noen som har prøvd Ben Hogan Apex Ftx da??

Frode

over 21 år siden

Frode

Jeg er enig i at Apex Ftx ser bra ut. Jeg har ikke sett disse i Norge enda.

Oliver

over 21 år siden

Oliver

Jeg kjøpte et sett Apex FTX for litt over en måned siden (nettbutikk, USA). Det ble litt nedtur for jeg har fra før både Apex Edge og Apex 50.
FTX'ene ser rett og slett billige ut sammenlignet med de andre, men spiller OK uten å imponere.

cash: Lynx er IKKE kopikøller. Det er flere tourspillere som spiller på kontrakt med Golfsmith, og bruker Lynx køller.
Visste du forresten at Golfsmith var de første som dukket opp med kombo sett, en ide som senere ble kopiert av Maxfli og deretter forsøkt markedsført som Nike's oppfinnelse for så igjen å bli kopiert av alle de andre, (som Ben Hogan)

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Noen som har en formening om "The Ben Hogan Edge CFT Hybrid h Iron set" ? Vurderer sterkt å gå til innkjøp.

Oliver

over 21 år siden

Oliver

Dem er mye bedre enn f'eks Taylor Made mid. Hogan sine går lenger og rettere, mens TaylorMade mid går bare rett til værs.

Apropos Ben Hogan

over 21 år siden

Apropos Ben Hogan

I vinter så jeg bilder av en ny Ben Hogan driver, men denne finnes ikke på web-siden til BenH. Noen som vet hvorfor ???

Undergrundspoeten

over 21 år siden

Undergrundspoeten

Oliver, hva er det i et jernkøllehode som gjør at det går rettere?

Monty

over 21 år siden

Monty

Oliver må være en drita god spiller... er han på touren tro?

Frode

over 21 år siden

Frode

Skaftene er vel det som kanskje har størst innvirkning på retningsstabilitet. Følsomhet for off center treff er også en faktor. Jeg slår mer presist med mine Hogan med stålskaft enn med mine gamle PowerBuilt med grafit. Kanskje har jeg også blitt bedre til å slå ballen??

Oliver

over 21 år siden

Oliver

Sorry Monty, jeg er ikke så god, men jeg jobber i pro-shop og får tønnevis av tilbakemeldinger hver uke

HCP 12

over 21 år siden

HCP 12

Etter mye (seriøs og useriøs) frem og tilbake i dette forumet, kunne det vært fint om noen kunne oppgi en web-side hvor en test av forskjellige sett ble tatt opp. Har sett noen blader har laget noen tester, men ikke lykkes å finne noe på nettet.

Vet at køller er personlige gjenstander og fungerer forskjellig fra person til person, men det hadde vært greit med en test som viser hva som er greit å sammenligne av køller.

Hcp 12

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

www.golfreview.com
www.rankmark.com

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Det er med stor glede jeg kan anbefale ett besøk hos www.golfworks.com, der er det en meget seriøs playabilytitest av jernsett, som setter jernene i rett kategori rent spillbart. Det er jo for det meste det spillbare som er interisant , ikke hvordan glansen er om fire år. For å tilfredstille mine kritikere, er jeg pålakt å innformere om at nettogolf.com er distributør for Golfworks.

Andreas

over 21 år siden

Andreas

Noen tips m hensyn til å bestille fra USA e.l. Ser det er flere som benytter seg av dette med god uttelling. Hva m fortolling etc? Noen som har lagt merke til utvalget for venstrehåndsspillere?

Hans Olav

over 21 år siden

Hans Olav

Jeg har nå fått sett på FTX, men ikke prøvd de. Jeg synes de ser nydelig ut, forholdsvis små blad, slanke og fine.
Mulig de er for "vanskelige" for meg, vet ikke. Spiller mye bra med en kraftfull sving, men er for ustabil.

At Oliver synes de ser billige skjønner jeg ikke.

Andre som har noe å si om Hogan FTX??

Eller er det kanskje andre tips noen vil komme med?

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Hogan er Konge!

Larsen

over 21 år siden

Larsen

Hogan FTX er drit fine (og se på) har ikke prøvd og slå med de...

Ben(te) Hogan

over 21 år siden

Ben(te) Hogan

Ben H køller har en merkelig høy markedsandel i Norge. I utlandet ser man dem uhyre sjelden, det samme blant tour-spillerne.
Selv kjøpte jeg Ben H fordi de var fine å se på, og beholdt dem i bagen i 2 år fordi jeg ikke ville innse at så pene køller ga så middelmådige resultater.
I mellomtiden steg hcp fra 7 til 11, maks opp i 2 år på rad til tross for at jeg følte jeg ble bedre og bedre.
Men nå er jeg tilbake på Titleist, og allerede nede i hcp 5,5.
Ben Hogan gjør seg bedre i bagen enn i hånda, og er fin dekorasjon hjemme på veggen.
Colin Montgomrie hadde forøvrig samme erfaring, han spilte Hogan i fjor og hadde sin værste sesong som profesjonell.
Bernhard Langer gikk over til Ben H, og siden har ingen sett han.

Nope, sorry dere som liker glitter og stas, Ben Hogan er ikke noe å trakte etter.
Køllene som oppnår mest poeng på tour er Taylor Made, Titleist, Titleist, Titleist Precept, Mizuno og Callaway. Årets outsidere er Ping og Yonex.
Ben H er bare en markedsføringsgimmick.
Don't buy.

Boy George

over 21 år siden

Boy George

Hei Børje, nå har jeg vært en tur på golfworks.com. Køllene der ser ut som de kan brukes som emballasje til Ben Hogan. Føsj så klumpete og stygge.

Kjetil

over 21 år siden

Kjetil

Noen som har prøvd Callaway BigBertha 2004 jern?

Larsen

over 21 år siden

Larsen

Ben(te) Hogan:

Jonathan Byrd, Justin Leonard og Hall Sutton er alle tour spillere som spiller med Hogan køller..
Det at du ikke klarte og spille med dem, behøver ikke si at ingen andre klarer og spile med dem!
Høres jo litt rart ut da, at du med Hogen går opp fra 7 til 11, mens med en gang du bytta til tileist, datt du ned til 5...
Sikker på at det var køllene som var skyld i dette a??
Kanskje det var bare det at du valgte feil Hogan køller som ikke passa til deg eller no sånn.. Bare lurer!!!
Hvis du foreksempel har cavity titleist køller, og hogan blad køller, så er det jo en en viss forskjell og spille med da.. (er jo ikke sikker tdette er tilfelle en gang, bare en teori..)
Men på en annen side, har du 5 i hcp, så burde du kunne klare og så greit med blad køller...!!!!
Men av nyskjerrighetens grunn, åssen titleist køller har du, og åssen ben hogen køller hadde du?

Quasimodo

over 21 år siden

Quasimodo

Har akkurat kjøpt nye køller på Ebay, sendt med UPS idag. Noen som har peiling på når jeg kan vente de hit til landet?

Ben(dik) Hogan

over 21 år siden

Ben(dik) Hogan

Anbefaler Ben Hogan på det sterkeste, kjøpte nytt sett i vår. De er utrolig tilgivende pluss at jeg slår fort 10 meter lenger, de er altså ikke bare veldig god å se på..
Jeg snakket med proen på byneset, som hjalp meg mer enn gjerne. Fikk de spesialtilpasset. Blir nok lenge til neste gang det blir køllebytte..

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Quasimodo Gå inn på ebay på bekreftelsen og følg med på internett hvor køllene dine er transportveien. Vanligvis fra 2- 3 dager.

Mizuno?

over 21 år siden

Mizuno?

Mizuno MX-23 skal være veldig bra. Forgjengeren MX-20 er like bra og går på billigsalg. Smidde køller, men tilgivende.

Jeg har hcp 7 og spiller på et cavity/blade combo-set. Jeg er veldig godt fornøyd med disse, men hvis jeg skulle kjøpt nye køller i dag ville jeg seriøst vurdert Mizuno MX-23 og Cleveland TA2.

Eller kanskje Snake Eyes TC-02 med TX-90 eller Rifle AirLite skaft..

Prowler

over 21 år siden

Prowler

Uansett hav du kjøper MÅ du til en golfmaker (Clubmaker), fikk til min store forundring hvite at mine køller hadde feil grep fra fabrikaten, og når jeg dro for og bytte hviste det seg at køllene også hadde forskjellig lengde vedre. flex, så fler av køllene måtte bli kuttet en 1/2 tomme, spiller bedre etter at dette ble gjort... så min konklusjon er og blir, dra til Custom golf på fornebu og få deg et sett tilpasset deg og din swing..
KZG er mitt neste merke

Prowler

pro

over 21 år siden

pro

Man må ikke til en golfmaker, men kjøp kjente merker i proshop hvis ikke skjer det som Prowler sier i sitt innlegg.
har sett alt for mye i det siste at billig køller kjøpt på internett har både feil flex, loft -lie og lengder er helt ville i forhold til hva det skulle vært.

Jon

over 21 år siden

Jon

Jeg har Maxfli Revolution køller. kjøpt nye i 2000/01, helt konge køller!!

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Beklager pro, det er ingen garanti for at du slipper problemer om du kjøper køller i proshop. Som driver av kølleverksted ser vi hvilke køller som kommer inn, og med hvilke feil/mangler. Køllehodene løsner like gjerne på de dyreste køllene, og ferullen er fortsatt avhengig av korrekt montering/liming. Har flere ganger sett jern og woods/drivere fra de dyre og kjente merkene med feil lengder. Dette viser bare at det fortsatt er mennesket som monterer som er det svakeste ledd, uansett pris. Om jeg ser på hva som leverest inn til reperasjon, så er det nok alikevell mest såkalte billigkøller. Årsaken til dette er ikke så vanskelig å se når en vet hvem det er som spiller på disse køllene. Det er gjerne tredje eller fjerde eier/nybegynner som hakker seg gjennom banen på jakt etter offisielt hcp. Målet er da ofte å kjøpe bedre køller når hcp. er nede på f.eks.30. At disse køllene får juling sier seg selv, det er derfor utrolig at de holder så lenge som de gjør.
Hvor kommer så alle disse billigkøllene fra? Jo, det meste kommer fra proshopene som i årevis har pøst ut billigmerker til nybegynnere, gjerne byttet til nye billigmerker ofte. Hvor mange har ikke hørt proens gode argument om at " dette er ett greit sett til denne prisen"?
Å påstå at billigmerker er ensbetydende med kjøp på internett blir for dumt. Alle skjønner jo at du kjøper ikke ukjent merke for 3000 kr. fra USA, når du får ett kjent merke til 4000 kr.
Totalt sett blir det derfor feil å si at kjøpsted er avgjørende for kvaliteten på utstyret ditt. Har du ikke peiling selv, så finnes det mange i klubben som kan tas med på råd.

Dere som kjøper kjente merker på Ebay får som regel meget bra utstyr til en god pris, men ta utstyret med til en sjekk når dere får det. Mye av det utstyret som selges er ofte spesialtilpasset, og det kan muligens være nødvendig med litt justeringer.
For ordens skyld vil jeg opplyse om at jeg ikke har kompetanse og utstyr for bendig av loft og lie, men kan henvise til andre når det er nødvendig.

M.V.H.
Børje Pedersen
Køllebygger

pro

over 21 år siden

pro

hvor skal man ta med utstyret til en sjekk da Børje?

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Fortrinnsvis til en køllemaker om det finnes i nærheten. Eller ett kølleverksted som kan utføre enklere justeringer og eventuelt sende bort/henvise vanskeligere ting.
En god pro skal også ha god kompetanse til å sjekke om alt passer.

pro

over 21 år siden

pro

ja den er grei, håpet i grunn på det svaret. Men skal da proen ta seg betalt for det eller er det en service vi skal gjøre for internett shoppene?

bjarne

over 21 år siden

bjarne

Typisk protime-aktivitet. Du må jo slå litt med køllene for at proen skal kunne se om utstyret passer eller ikke, og evt hvilke justeringer som trengs. Kan ikke se at dette burde være gratis dersom køllene ikke er kjøpt i tilhørende proshop.

Børje Pedersen

over 21 år siden

Børje Pedersen

Ser det som helt rimelig at det betales protime for denne type arbeide. Tror også kunden vil tjene på det, da det er forskjell på betalt og ubetalte tjenester.
Vi bør i det store og hele bli mere villige til å betale det det koster, og ikke forvente at "småtterier" gjøres gratis.
Da kan det også forventes at den jobben som gjørest kvalitetssikres.

pro

over 21 år siden

pro

fint da er vi enige der da, men så kommer jeg til mitt poeng.
kjøpe billig på internett, være usikker på om alt er i orden med settet, for så å betale sjekk av loft-lie og lenger i etterkant og eventuelt justering av dette. Er det ikke bedre og få dette her gratis i en proshop med en gang? + en gratis protime ved kjøp av litt dyrere ting.
Ser ikke helt besparlsen ved en internett handel da.
( P.s koster fort kr 1000 for sjekk og justering av dette)

Ben(te) Hogan

over 21 år siden

Ben(te) Hogan

Larsen;
Jonathan Byrd, Justin Leonard og Hall Sutton spiller spiller så vidt jeg vet med spesialtilpassede Apex plus, som ikke finnes på markedet mer.
Colin Montgomrie prøvde seg i fjor med Edge CFT, men hadde sin verste sesong noensinne.
Bernhard Langer bruker Apex blade med variabel suksess.
Selv hadde jeg Apex plus 3-E, og Apex Edge 2 jern. De lange jernene funka bra, men 8-9-E virket litt "rare" sånn rent optisk. Klarte aldri å la være å sende innspillene for langt til venstre.
Dette ble borte med en gang jeg bytta til Titleist.
Kom forresten nettop tilbake fra 2 ukers ferie i Sverige, og der så jeg ikke et eneste Ben H sett til tross for at jeg var på golfbanene hver eneste dag. Mens her i Norge føres de av 2/3 av pro-shopene.

Børje

over 21 år siden

Børje

Det er ikke noe problem for oss to å være enige i disse synspunktene, og det er nok flertallet av potensielle kunder også. Det som jeg derimot er opptatt av, er at verden ikke bestandig er som vi ønsker. Verden har utviklet seg i en retning som vi må godta, og det er den teknologiske utvikling som har gjort internasjonal handel for privatpersoner mulig. I denne situasjon kan vi ikke sette oss på gjerdet og si at jeg ikke vil ha noe med denne handelen å gjøre. Bilbransjen gjorde det samme i forhold til privatimport, i dag har de snudd og tjener penger på denne handelen. Vi som jobber i bransjen får derfor begynne å se etter muligheter i stedet for å klage og syte over tapt omsetning

JåleKølla

over 21 år siden

JåleKølla

Typisk nordmann:

1. året
Kjøper et brukt Vantage-sett og tar grønt kort, spiller seg deretter ned i ca 30 i hcp.

2. året
Føler så at statusen i Vantage-køllene blekner, og investerer i et Callaway-sett.

3. året
Kommer seg relativt raskt ned til 20 i hcp. Begynner å følge med litt i blader og på TV, blir offer for Taylor Made's reklame om at flest tour-spillerer bruker Taylor-Made. Kaster Callawayene innerst i garasjen og kjøper Taylor Made over hele linja. Fremgangen stopper opp.

4-7 året
Blir kompis med noen av de bedre spillerne i klubben, som benytter blades. Må ha blades. Titleist, Nike eller Mizuno. Da blir det sikkert greier. Kjøper blades, stagnerer. Sliter seg s a k t e s a k t e ned til 13-15 i hcp.

10 året
Begynner å utvikle et lite snev av intelligens og klarer å koble litt av det sammen med golf-spillet. Får en innskytelse (bevisstløs i gjerningsøyeblikket) og plukker de gamle Callawayene frem fra garasjen igjen. Oppdager til sin største forundring at de er kanonbra, får en score over 40 poeng første gang han er på banene med dem igjen. Bladkøllene blir satt på reservebenken.

11 året
Velkommen som singel-handicapper. Bare 5% klarer å nå så langt. Gratulerer.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Tror det er svært få som har bruk for blades og at det er betraktlig flere som hadde hatt nytte av køller med høy "playabillity". Jeg trodde det var antall slag som gjelder jeg ? ;-) Golf er da såpass vanskelig at man ikke trenger å gjøre den mer vanskelig....

Har sett / hørt spillere som i det ene øyeblikket klager over slice og i det andre øyeblikket snakker om å kjøpe blades... kremt....

X-16 sier jeg ;-).

pro

over 21 år siden

pro

Den er grei Børje, men jeg er opptatt av hvor kynisk denne internetthandelen kan bli. Der står man ikke face to face med en kunde ved en handel og desto mindre face to face ved en eventuel klage over handelen noen dager etterpå, men det må man ved en handel over disk. Jeg er like mye opptatt av at kunden føler at han/hun har gjort et bra kjøp og den følelsen skal sitte i kroppen helt til eventuelt neste kjøp.Jeg vet at teknologien går fremover men den er ikke alltid kundevennlig....takk og stopper nok der, fortsatt god sommer.

Skreddersydd

over 21 år siden

Skreddersydd

Til Prowler:

Hva er det med de KZG-køllene som gjør at en skal velge de fremfor f.eks tilpassede Titleist-køller. Så på siden til cumtomgolf.no at han skulle ha ca. kr 1 100.- pr. jern for smidde KZG-køller. Dette blir jo fort kr 8-9000 for et sett. Og det er vel ikke så mye billigere enn smidde køller fra en "kjent" produsent ?

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

personlig synes jeg at din progresjonsbeskrivelse minner om en dagbok mer enn et tips til etterfølgelse.

tror nok det er mange som vil foretrekke andre merker enn Callaway, men det er ganske tydelig hva du spiller på da.

selv spilte jeg med ned til 21,3 på et Olyo nybegynnersett som jeg startet med for ca. 1 år siden.

har etterpå spilt i en måned med Taylormade RAC OS jern og Black RAC Wedges.
Synes de er helt fantastiske, og blir bedre og bedre for hver gang jeg spiller med de.
er nå nede i 18,7 og vil ikke si at jeg føler noen form for stagnasjon.
trenger ny putter, siden jeg har en ultrakjip Zebra putter, men jeg har ikke råd til det enda, så jeg får putte som ei kjerring inntil ca$hflowen er på oversiden igjen.

jeg har forsøkt å spille på Callaway køller flere ganger, men synes det er håpløst lite feeling på de køllene.
joda, de går langt, og har god balanse, men når jeg skal gjøre et innspill fra 120-150 meter, så trenger jeg å kjenne køllehodet ,og det klarte ikke jeg med Callaway køllene.

men, det er ikke derimot sagt at de ikke er bra for andre, bare ikke for meg.

RAC wedgene er i tillegg sinnssykt gode, og du får en utrolig backspinn hvis du treffer bra.

og til sist: jeg har ikke sett på reklame når jeg valgte køller, kun hørt på min pro, som anbefalte de køllene til meg, selv om jeg selv egentlig ville ha Callaway selv....

;)

Blade!!!!!!!

over 21 år siden

Blade!!!!!!!

Har alle blades lav playability?
Svar: Nei

Hvorfor feier dere alle blades over en kam?

Callaway er ok å spille på det, men det er ikke alle som likker og titte ned på en potet når de skal slå!!! Finnes køller med et mye pener utseende enn callaway, som har samme playabillity.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Takk Blade for at du med ett enkelt ord klarte å beskrive Callaway-jernene sitt utseende på en fremragende måte. Selv har jeg kalt dem med ord som "stygge","klumpete", "strykejern med skaft", men jeg innser at "potet" var virkelig ordet jeg har vært på søken etter =) hihi

Tiger Would

over 21 år siden

Tiger Would

looooll....... potet er det mes eksakte ordet man kan beskrive en callaway kølle med....
den ligner faktisk på en mandelpotet, og det er noe vi spiser, ikke spiller golf med.... loool......

Silencio

over 21 år siden

Silencio

Ikke glem at dere snakker om verdens mest etterlignede kølle når det gjelder design. Samtidig som det gjelder verdens mest paranoide når det gjelder jakt på etterligninger.
Hva teller mest for dere? Playability eller design?
Trodde det var spilleegenskapen til ei kølle som tellte. Det vil si om man ikke er mere opptatt av utstyret enn av spillet.
Dere går da heller ikke på byen med større fokus på utstyret enn på målet?
Fy, for en mannsgrisaktig sammenligning på utstyrsfrikerne.
Nesten sorry.

Blade!!!!!

over 21 år siden

Blade!!!!!

Poenget var ikke å rakke ned på Callaway køller! Eller det var det jo egentlig, fordi de er så utrolig stygge!!!!

Hoved poenget var at alle her inne snakker om blade køller som en type golfkøller som nærmest er umulige å spille med! Blade er ikke blade, er det jeg prøver og si. Ta med deg noe køller og prøv! Alle blade køller er ikke vanskelige å spille med!

Silencio

over 21 år siden

Silencio

Blade er ikke bare blade. I Maltbys verden finnes det blades i ulike nivåer av playability. Maltby er jo en ener på dette området, og bør hørest.
Fasit, blade kan være lettere enn vanskeligst.
Se www.golfworks.com, se etter playabilyti på de ulike køllrnr.

Blade!!!!!!!

over 21 år siden

Blade!!!!!!!

Takk Silencio, det var det jeg skulle frem til!

JåleKølla

over 21 år siden

JåleKølla

Neida, Tiger W, jeg spiller ikke på Callaway.
Jeg har funnet en super kombinasjon av blade og tilgivelighet.
De heter Ping S59, ser ut som blade men har en cavity som gjør dem mer stabile på dårlige treff.
Har lagt bort Ben Hogan Edge pro jerna jeg kjøpte i fjor, Ping'ene er bare sååååå mye bedre. Etter at jeg kjøpte Ben Hogan i fjor steg hcp med 2.0p (maksimalt tillatt...) men i år har det gått ned med 3.7p igjen til 6,2.
Ping Ping Ping Ping Ping
Forresten er Ping G2 mer lettspilte enn X-16.

Titleist

over 21 år siden

Titleist

Hvorfor ikke titleist . de er utmerket.
De beste køllen gratis

Hm...

over 21 år siden

Hm...

Titleist gratis... tell me more, tell me more, was it love at first sight ??

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her