Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Pris på golfaksjer - farlig lavt priset

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Ser at aksjene på flere baner er priset svært lavt. Etter min vurdering er aksjene så lavt priset at det innebærer en økonomisk risiko for flere klubber.
Når aksjene koster langt mindre enn det klubbene krever i årsavgift, kan det være liten eller ingen grunn for det enkelte medlem å betale årsavgiften når man samtidig ønsker å selge sin aksje, da alternativet er å la klubben overta aksjen, og følgelig overta ansvaret for å få den solgt.

Lurer på om veriden på aksjene noen gang vil stige igjen ??

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Interessant problemstilling iom. at flere klubber har ingen andre sanksjonsmidler mot eiere/medlemmer som ikke betaler årsavgift, enn å nekte de spill (på egen banen), og i hvisse tilfeller kan muligens NGF nekte vedkommende grønt kort/hcp kort (?).

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg ville trodd at det ved å eie en aksje skråstrek være medlem, innebar en plikt til å betale årsavgift?
Evnt kan man være "ikke-spillende medlem" i en avtalt periode grunnet hvasomhelst.

Årsavgiften skal vel dekke klubbens&NGFs adminutgifter, samt dekke klubbens drifts&kapitalutgifter.

Tarzan

over 17 år siden

Tarzan

Var på Hauger sin general forsamling og de bryr seg hvertfall ikke noe om prisen for aksjer. det er kun års avgiften som betyr noe for styret. Jeg synes det er veldig dumt. Prisen på aksjer speiler ikke verdien i det hele tatt.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Hvis man vil ha utstedt hvitt/grønt kort og spille golf må man være medlem av en klubb og betale årsavgiften. Det er årsavgiften som sammen med inntekter fra andre kilder som greenfee, bedriftsmedlemmer etc. sørger for at klubben har midler til å vedlikeholde banen, lønne personalet mv. Hva prisen for aksjen/andelsbeviset/medlemskapet er spiller derfor fint liten rolle for klubben bortsett fra i de tilfellene hvor klubben selger andeler til medlemmene. Hvis man lar klubben overta andelen betyr det i praksis at man melder seg ut, men da får man heller ikke spilt.

Det er vel nokså basic, og hvorfor skal da prisen på andelen/aksjen ha noe særlig interesse for klubben? Jeg har vært styremedlem i en golfklubb, og hva klubbmedlemmene solgte andelene for seg imellom hadde ingen betydning for klubben, kun administrasjonsgebyret for å håndtere salget var av interesse.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er jo merkelig også at Hauger, som eier banen selv og har lite gjeld, prises så lavt.
Mens Haga ennå bare såvidt har duppa 100'. Ut fra annonsene vel og merke.
Det er ikke mye fornuft i det, men det sier en del om hvor mye beliggenhet betyr.

Jeg er temmelig sikker på at aksjene vil begynne å stige igjen, spørsmålet er bare NÅR. I mange steder av landet har det foregått en solid overetablering. Noen baner vil gå dukken, forhåpentligvis blir det få nye prosjekter på en stund, og etterhvert vil medlemstallene begynne å stige igjen.

Tror jeg ihvertfall :-)

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Utstedelse av 'aksjer' er jo først og fremst brukt til å skaffe baneselskapet/klubben nødvendig (og billig) egenkapital ved etablering/evt. ombygging, og provenyet fra aksjesalg brukes derfor hovedsakelig til å nedbetale gjeld. Det bør ikke ha noe med de løpende driftskostnadene å gjøre.

Jeg er enig med GB og at det vil bli lenge til vi ser nye baner på Østlandet. Banker og entrepenører har brent seg litt for mange ganger og vegrer seg nok for å stille opp, med mindre det bringes en stor andel egenkapital på banen. Tror ikke de går med på "Vi skal selge xx aksjer til yy kroner..."

Prisen på golfaksjer er først og fremst interessant for klubbene/baneselskapene hvis de planlegger å utstede fler.

Olle

over 17 år siden

Olle

Rart med det. I alle andre aksjeselskaper så jobber styre og ledelse kun for å øke aksjeverdien (selv om mange ser ut til å tro at det er for å sikre arbeidsplasser).

Uansett så er aksjer verdt det som noen er villig til å betale for dem.

tak, oslo

over 17 år siden

tak, oslo

Olle. Det er vel ikke så mange golfklubber som har profittmaksimering som mål slik som Hydro og Statoil osv.

Tarzan

over 17 år siden

Tarzan

På Hauger har styret også bestemt at de trrenger flere spillere som betaler årsavgiften. De har lagt ut 250 aksjer til salg. Får de solgt alle blir det 25% flere spillere. I dag må man bestille 6 dager i forvei hvis man vil spille i helgene. Blir ikke noe lettere nå framover. De gir også halv spille avgift med en aksje første året. Synes det virker som et panisk forsjøk på å få inn mere penger så de kan fortsjette som før. De ødlegger for alle medlemmer som gjerne vil selge og det er jo noen hvert år som gjør det. Synes golfklubben mer og mer drives som et vennedrevet firma og ikke for golferne lengere. De ansetter folk med høye lønner og budsjetterer med mindre intekter en hva denne personen skal tjene. Noen som vil ha en billig Aksje på Hauger så gi beskjed..

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Problemet med lave priser på aksjene oppstår i det øyeblikk ingen vil overta dem og betale årsavgift. Nå ligger Hauger i tett befolket område (er selv medlem der), men problemet er kanskje vel så stort eller større i andre deler av Norge, hvor tilgangen på medlemmer ikke er så stor.

Investor

over 17 år siden

Investor

Hvorfor blande aksjekjøp med årsavgift. Det har etter det jeg kan se ikke noe med hverandre å gjøre. Om man tror på et styre som styrer klubben fornuftig (les økonomisk) så øker banens aksjer i verdi. Det har etter det jeg kan se ikke noe med medlemskontingent å gjøre. Skal man se litt videre vil det være naturlig at en klubb som styres fornuftig over lengre tid, ville kunne øke verdien av aksjene og dermed også kunne sette ned medlemskontingenten. Det er tross alt aksjeeiere (les medlemmene) som bestemmer hva medlemskontingenten skal være ifølge regnskap og budsjett.

hh

over 17 år siden

hh

Etterspørslen avgjør aksjeverdien. Atraktive klubber, der det er enkelt å komme ut og spille i bynære strøk får høyere aksjekurser enn baner lengre unna. Mange som kjøpte dyre aksjer på banene rundt Oslo solgte aksjene sine før markedet falt for mye. Noen bedrifter kjøpte også opp en del aksjer mens prisen var på topp for å gi sine ansatte spillerettigheter. Når de ikke ønsker å sponse golf lengre har de solgt ut aksjene. Derfor kom det ut veldig mange aksjer i noen klubber samtidig, og aksjeverdien falt.

Hvor mye verdien har sunket de siste 5 årene varierer enormt fra bane til bane.

Gratis golf

over 17 år siden

Gratis golf

Hvis "aksje" (les: rett til å spille, gitt at du betaler medlemsavgift) på Haga er verdt 100' og Hauger koster 5', og årsavgiften er 5' likt på begge banene, betyr det at medlemmer på Haga kan bytte - ta de 95' i differanse, og spille "gratis" i 19 år (pluss 10 år til hvis renten på gjenværende balanse er konstant på 5%).

Ergo, de som fortsetter å være Haga medlemmer verdsetter derfor verdien av beliggenhet til å være verdt mer enn 29 år med gratis golf!

Analytiker

over 17 år siden

Analytiker

Registrerer at det er en liten feil i et resonement lenger opp her:

Etterspørslen avgjør aksjeverdien.

Det mangler nemlig et element og det er tilførselen av aksjer som er på markedet. Dersom mange ønsker å selge, ja like mye som det er etterspørsel vil ikke verdien stige selv om begge volumer er store. Det er først når vi kombinerer etterspørsel med knapphet av tilbud at prisen stiger. Det er en vesentlig forskjell. !!

Tarsan

over 17 år siden

Tarsan

Men jeg synes det er dårlig at klubben gør ut med salg av aksje kurer som gjør min aksje vert 50% mindre en di siste årene. Trodde det faktis var slik i firmane at får di opp verdien av aksjen har golfklubben gjort noe gått. Jer ser for meg at hauger skal selge alle 250 aksjen. det betyr at dette kommer til å vare i 5 år. Se på siden at det selges aksje på Hauger for 4-5 tusen krioner. Ikke gøy for de som kansje må flytte eller spille et annet år for en forandringen. Ikke lett å leie ut spille retten her hellr mer rare avgifter/intekter. Har tapt 1500 i de 3 siste årene jeg har leid den ut. år ar de gjort slik at de som leier ikke får bestille får om2 dageer før.Vanlige medlemer som har boka i orden kan bestille 6 dager på forhånd selv om min aksje er betalt. Det er spillrlisensen også. Så hvorfor skal han da ikke få lov å bestille til samme tidspunkt som andre. Merkelig regel. Han som leide i fjord fortalte at dette var grunnen. Han valgte Miklagard i år.. Er nok lettere å få spilletid der i år ja. KJEDELIG...

HM

over 17 år siden

HM

Med sviktende medlemstall mener jeg at er det bedre at klubbene selger billige aksjer og får inn nye medlemmer som er med på å dele driftsutgiftene. Vi ser at klubbene sliter med å få endene til å møtes hvert år. Medlemstallene synker. Man må bare få flere faste betalere inn.
Jeg har tapt 15000 på en aksje i egen klubb, men har avskrevet den for lengst. Bedre med lavere årsavgift.

Men, enig med Tarsan at det er dumt at en utleid spillerett ikke skal gi samme rettigheter som er kjøpt. De som av ulike årsaker ikke får brukt sin spillerett bør kunne overdra den til leietaker med like betingelser. Så får heller klubben ta et gebyr for reg av leietaker.

Tarrzan

over 17 år siden

Tarrzan

Gebyr for reg av leietaker har de gjort i alle år. De tjente nesten 70.000 kroner på det i fjor. Har nå tapt 30000 kroner på aksjen om noen vil kjøpe den nå. OK penger tapt som du sier men hadde jeg sluppet å konkurere med salg fra klubben kunne jeg kansje klart meg med et tap på 20000. Det er nemlig ikke sviktene medlems tall i Hauger. De vil bare ha flere stk for å få mere penger å bruke. :-(

Guro

over 17 år siden

Guro

Det er vel en foruroligende trend at klubber skal spare penger og da sparer inn på vedlikehold av banen, og dermed starter en nedadgående spiral hvor mange av medlemmene ikke aksepterer dette og vil til en klubb med bedre bane. Er ikke det sånn at alle vil spille på en bane som utfordrer deres hcp og stadig søker etter nye og bedre baner?

Hvor mange lavhcp spillere vil spille på middels baner f eks. Svært få antar jeg. særlig ikke når vi ser svenskene lager den ene superbanen etter den andre mens vi på her påberget og da rundt Oslo kun har en som er bra. Skulle gjerne sett at vi hadde et bedre tilbud av toppbaner i norge og heller færre pottittjorde baner.

doc

over 17 år siden

doc

..en bane ,guro? vet ikke hvilken du sikter til, men du kan ta det lave handikappet ditt med til Hauger en dag og få gnidd det litt ned i skiten der , så fikk du deg i allefall en utfordring den dagen. Husk å juster.

Guro

over 17 år siden

Guro

Vel, jeg har leid spillerett på Hauger et par sesonger, grei bane det, men ikke noe å skryte av.

Imponert

over 17 år siden

Imponert

Forstår jeg det slik guro at du ikke har noe problemer med å slå Hauger? Golfspillere har jo bare en konkurrent, nemlig banen. Når du sier at det er en grei bane forstår jeg det slik at du ikke har noe problem med å slå den. Altså at du spiller banen på færre slag enn 72.

Hallo

over 17 år siden

Hallo

Hauger er vel en av de letteste banene å spille ned handicappet sitt på, ihvertfall for dem som har litt lengde på slagene. Med mine 4 i handicap får jeg ihvertfall dobbelt så mange slag på Hauger som de fleste andre baner, og skriver meg stort sett ned hver eneste gang jeg spiller der (2-3 ggr i året).
Hva angår Guro så tipper jeg hun har hår på pikken som alle andre damenick her og er medlem på Miklagard og at hovedhensikten med inlegget hennes var å fremheve hjemmebanen sin.

?! wow

over 17 år siden

?! wow

det var et fint innlegg "Hallo". Seriøst og godt formulert! Apropo, jeg er gutt/mann,og har IKKE hår på pikken, som du så delikat uttrykker det... Men jeg er fortsatt ikke "kvinne" for det.
Og hvordan i alle dager klarer du å flette Miklagard inn i denne sammenhengen? Noen klager på Hauger, og da er det automatikk i at det er en Mikla-medlem? Nice conspiracy-theory...! Du bør kanskje vurdere Se&Hør med den der? Eller, wohooo, Newsweek! De er nok interessert i teorien din....Like mye som oss andre her tenker jeg.

Hm, lurer på hva slags hcp du har nå, iogmed at du skriver deg ned der 2-3 ganger i året. I hvor mange år da? Du er nok kjempeflink...

Flyver

over 17 år siden

Flyver

Ser ut til at mange klubber driter i akjene. For klubben kan de i mange tilfeller bety tap, og hvem ønsker seg det?? Inntekten er i medlemsavgiften, og sauehodene som slavisk betaler uansett service.

Spesielt på østlandet har jeg sett baner som er så "jævlige" at jeg lett kunne ha forvekslet dem med sauebeiene jeg forvalter/eier.

Forstår ikke filla av folk(dumme østlendinger) som betaler flere tusener i årskontigent for å være medlem av noe så slett som en bakgårds-weesling-bane.

Dette øker kun min forakt for idiotiske østlendinger med like tykt hode som lommebok! Ikke kom til meg!

Give me five(mill for nothing) baby!

doc

over 17 år siden

doc

guro, golfscore er et tall ; beste runde (antall slag) på den greie Hauger?

Hallo, med hcp 4; beste runde ( antall slag) på Hauger ?

nøyaktighet nå karer !

Guro

over 17 år siden

Guro

Jeg har ikke nevnt score i det hele tatt. Bare sagt at Hauger er ok men ikke noe mer og at det hadde vært flott med noen toppbaner å spille på....

doc

over 17 år siden

doc

der stilnet guro , slått av Hauger- som Hallo, som flere..

store ord, store tall

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Morsomt dette her.

Doc skal prøve å gruse Guro på score, noe hun ikke har nevnt i det hele tatt. Det er nok viktig for doc å vise hvor flink/macho han er.

Og Hallo skriver seg ned nesten hver gang han spiller på Hauger, med 4 i hcp. Mao, siden han bare kan skrive seg ned i turneringer spiller han 2-3 turneringer der hvert år og får åpenbart en god brutto score nesten hver gang. Du verden så flink han må være!

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Låter liksom litt merkelig med en 4-hcper som teller poeng også spør du meg :-)

For øvrig synes jeg Guro har blitt rimelig misforstått. Hun snakker vel om kvalitet og design, ikke hvor vanskelig banen er å score på.

Men jeg synes fortsatt at Hauger er en flott bane, selv om jeg er medlem på Miklagard.

ak

over 17 år siden

ak

ja ja det sporer som vanlig av.

Oppfordring til dere som er opptatt av - irritert på aksjemarkedet i golfen...
Meld dere inn i en av klubbene som ikke har aksjesystemet. Noen har medl.lån, andre ingen ting - kun medl.kontigent.

doc

over 17 år siden

doc

velvel GB, guro etterlyste dog baner som utfordret hc og beskriver Hauger som "grei" , og da kan hun manne seg opp til å si et tall. De fleste forlater Hauger med tap, påfallende mange har en "dårlig dag". Men -enig ak.

Guro

over 17 år siden

Guro

Man kan vel ønske seg en ny god bane uten å måtte spille eksisterende på par. Pleier å spille Hauger rundt 80 om det skulle være av interesse, jeg synes bare den er middels grei bane ikke noe å skrike opp over og det har ikke med score å gjøre.

evergray

over 17 år siden

evergray

Hva har det da med å gjøre, Guro? Hva ønsker du deg av en "ny" bane? Bedre forhold? Krevende?. Er det vanskelig å oppsøke en annen bane(?), eller ønsker du at Haugar skal fornye seg?

Guro

over 17 år siden

Guro

Jeg ønsker meg en bra bane å spille på. En som har både topp greener og fairways og godt design. Og i tillegg en som er vakker og spennende å spille på. Og ikke kom med Mikla da, den har gode fairways og greener men mangler jo resten. Mer mistrøstig bane skal man lete lenge etter. Pottittjordene på Romerike er ikke akkurat spennende.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hihi, noen liker verken mora eller dattera. Du får vel flytte til Kragerø da. Eller Gøteborg... Blir jo spennende å se hvordan Bogstad skikker seg også.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmmm. Hvis jeg skriver to innlegg til, så er det bare meg som vises på forsiden :-)

doc

over 17 år siden

doc

Guro, gj snittlig 80 slag mot Hauger er en veldig veldig sterk score, men ift 72 taper du altså hver eneste gang du er der. Det må jo nødv vis være utfordrende ?. Ikke så "grei" likevel ? Jeg skjønner du snakket mye om kosmetikk her. Men du nevnte også savnet av utfordringer ift hcp i samme slengen. Det var da jeg syntes sigaren kom litt vel høy opp, fordi jeg kjenner Hauger smertelig godt. Nå ryker det forøvrig mindre av sigaren syns jeg, så hosten har gitt seg.

case closed

Guro

over 17 år siden

Guro

Mja, jeg tenkte mer på presisjon planlegging av spill osv da jeg nevnte utfordringer, og ikke nødvendigvis ekstremt lange hull som eneste vanskelighetsgrad. Golf er mye mer enn å mæle nedover uendelige fairwayer. Hauger har jo lite annet enn lengde når det gjelder utfordring.

HM

over 17 år siden

HM

Jeg synes greenene på Hauger kan være vanskelige. Krevende bane og krevende greener mener nå jeg.

Guro

over 17 år siden

Guro

Ja ok de kan være vanskelige, men banen er kjedelig egentlig.... derfor altså mitt lille utbrudd

Glad i Hauger

over 17 år siden

Glad i Hauger

Hauger gleder jeg meg alltid til å spille. Kanskje ikke den fineste og mest spektukulære banen, men mer enn utfordrende nok, Selv jeg som ikke er langtslående må variere med utslagskøllene. Skal jeg slå langt velger jeg Nes eller Mikla. Skal jeg slite er Skjeberg og Oppegård utfordringen. Skal jeg se på naturen er Kongsberg, Nøtterøy, Tjøme og ikke minst Tyrifjorden. Skal jeg kose meg i skogen er Kongsvinger, Onsøy og Elverum mine valg. Har jeg lyst på en tidlig vårrunde må turen gå til Larvik eller Halden. Skoger får svetten til å renne. Rygge og Atlungstad er nye friske pust. I sommer rekker jeg kanskje en tur til noen av de andre banene her på Østlandet - Det er så mange å velge mellom innenfor 1 - 1,5 times biltur fra Sentrum i Oslo. Hipp hurra.

Takk for det. Gjett om jeg gleder meg. I dag var jeg på Harrytur til Systembolaget i Charlottenberg. Deilig å se at det var ett grønnskjær å se på Nes og at det meste av snøen var forsvunnet fra Mikla.

Litt småskryt av de fleste banene på Østlandet med ønske om en godt golfår.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her