Håvard
Jeg har i det siste reflektert over det jeg vil karakterisere som manglende journalistisk etikette i Norsk Golf.
Bladet fremstår mer og mer som et internt organ som baserer sitt eksistensgrunnlag utelukkende på å tale Norges Golfforbunds sak!
Er det meningen at det skal være slik? Har jeg kanskje missforstått når jeg trodde Norsk Golf skulle være et uavhengig forum?
Et av de viktigste prinsippene innen journalistikk er å belyse en sak fra alle sider - samt at man bør holde seg objektiv og veie argumenter for og i mot.
Min personlige mening er at Norsk Golf svikter dette prinsippet og har en tendensiøs dekning av de fleste problemstillinger.
Et grovt eksempel på dette er den såkalte IT- saken og Norsk Golf sin dekning av denne.
Ekisterer det ikke mer enn en mening innen Norsk Golf? Når jeg gjenom mitt medlemskap får dette bladet forventer jeg at saker bladet tar opp blir belyst fra flere sider.
Er ikke det et viktig punkt i seriøs journalistikk?
Nå har vi heldigvis fått et fullverdig supplement på markedet
som heter Golf Digest. Det er å håpe at dette bladet kan skape litt mer "balanse" i markedet med en mer nøytral vinkling av sakene.
I denne forbindelse ønsker jeg å belyse en annen problemstilling. Det er jo slik at vi (les: golfere) betaler for Norsk Golf gjennom medlemsavgiften til klubbene, hvilket betyr at de har nærmest monopol på markedet - 90 000 abonnenter er et godt argument for annonsører!
Jeg har forstått det slik at i Sverige kan medlemmene velge om de ønsker Golf Digest eller forbundets blad tilsvarende Norsk Golf, det heter vel kanskje Svensk Golf?
En slik ordning kunne jeg tenke meg her i Norge, da ville vi få en mer balansert konkurranse på bladmarkedet noe som på sikt vil heve kvaliteten på begge produktene.
Personlig ville jeg da ha valgt Golf Digest.
Noen som har synspunkter på dette?
Håvard.