Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Norsk Golf VS Golf Digest

Håvard

over 22 år siden

Håvard

Jeg har i det siste reflektert over det jeg vil karakterisere som manglende journalistisk etikette i Norsk Golf.
Bladet fremstår mer og mer som et internt organ som baserer sitt eksistensgrunnlag utelukkende på å tale Norges Golfforbunds sak!
Er det meningen at det skal være slik? Har jeg kanskje missforstått når jeg trodde Norsk Golf skulle være et uavhengig forum?
Et av de viktigste prinsippene innen journalistikk er å belyse en sak fra alle sider - samt at man bør holde seg objektiv og veie argumenter for og i mot.
Min personlige mening er at Norsk Golf svikter dette prinsippet og har en tendensiøs dekning av de fleste problemstillinger.
Et grovt eksempel på dette er den såkalte IT- saken og Norsk Golf sin dekning av denne.
Ekisterer det ikke mer enn en mening innen Norsk Golf? Når jeg gjenom mitt medlemskap får dette bladet forventer jeg at saker bladet tar opp blir belyst fra flere sider.
Er ikke det et viktig punkt i seriøs journalistikk?

Nå har vi heldigvis fått et fullverdig supplement på markedet
som heter Golf Digest. Det er å håpe at dette bladet kan skape litt mer "balanse" i markedet med en mer nøytral vinkling av sakene.

I denne forbindelse ønsker jeg å belyse en annen problemstilling. Det er jo slik at vi (les: golfere) betaler for Norsk Golf gjennom medlemsavgiften til klubbene, hvilket betyr at de har nærmest monopol på markedet - 90 000 abonnenter er et godt argument for annonsører!
Jeg har forstått det slik at i Sverige kan medlemmene velge om de ønsker Golf Digest eller forbundets blad tilsvarende Norsk Golf, det heter vel kanskje Svensk Golf?

En slik ordning kunne jeg tenke meg her i Norge, da ville vi få en mer balansert konkurranse på bladmarkedet noe som på sikt vil heve kvaliteten på begge produktene.
Personlig ville jeg da ha valgt Golf Digest.

Noen som har synspunkter på dette?

Håvard.

Børge

over 22 år siden

Børge

Jeg har de senere år vært leser av svenske GolfDigest og har der fulgt den debatt som har vært om Svensk Golf, valgmuligheter etc. som du nevner i innlegget.
Man må vel forvente at et blad som i utgangspunktet er forbundsstyrt vil ha forbundets synspunkt som utgangspunkt.
Jeg syntes det blir for dumt å begynne å gjøre som svenskene og debattere om man skal kunne velge alternativer til hva man ønsker å motta som offisielt golfblad.
Man får akseptere at det er et offisielt golfblad, har man ikke lyst til å lese dette så er det bare å kaste det, så får man kjøpe/abonnere på de andre golfblader som syntes er bra.

Jeg syntes norske GolfDigest - som forøvrig har langt igjen til svensk kvalitet - bør holde seg god for å skulle gå inn i den samme debatt som det er gjort i Sverige.

Til slutt så undres jeg på om du arbeider i GolfDigest og med dette ønsker å skape interesse rundt bladet?

Håvard

over 22 år siden

Håvard

Til Børge:
For å svare på det siste spørsmålet ditt først, så er svaret nei. Jeg jobber ikke i Golf Digest, men har mitt daglige virke i en lokalavis. Derimot må jeg innrømme at en bekjent av meg er involvert i bladet.

Norsk Golf er ikke som du hevder, forbundsstyrt - tvert i mot har de på lederplass flere ganger poengtert at de er uavhengige og at deres meninger ikke skal sidestilles med forbundets.
Derfor finner jeg det påfallende at bladet konsekvent har en vinkling som er til forbundets støtte.
At de på lederplass finner det nødvendig å poengtere sin uavhengighet er jo i seg selv en falitterklæring for ethvert medie!

Når det gjelder dette med å få velge hvilket blad man ønsker som en del av medlemsavgiften, mener jeg at valgfrihet vil gjøre konkurransen på markedet mer reell.
Problemet er at golfbransjen i Norge er veldig liten og sårbar. Når en aktør får så store konkurransefortrinn som det Norsk Golf har, blir det utrolig vanskelig for andre aktører å overleve.
Jeg har et ønske om at Golf bransjen i Norge skal vokse og bli et dynamisk, sunt og bærekraftig marked for mange aktører.
For å oppnå dette må det stimuleres til konkurranse, IKKE etableres monopolsituasjoner.

Jeg må jeg få presisere at jeg leser Norsk Golf fra perm til perm og stort sett er fornøyd med bladet.

Til slutt undres jeg på om du arbeider i Norsk Golf eller i forbundet og med dette ønsker å forsvare egne skanser?

Håvard

Ole Petter

over 22 år siden

Ole Petter

Det eksisterer ett begrep som jeg synes mange burde lære av: Kos med misnøye.
I praksis så betyr det noe slikt som at dersom du har 10 10kroner og mister en av disse så bør man heller glede seg over at man 9 igjen istedenfor å irritere seg "grønn" over den ene man mistet. Forstår du moralen i det jeg sier? Les det du kan hygge deg med og ha glede av. og hopp over det som muligens kan sette sporer av irritasjon.
Med ønske om positiv lesing!

Børge

over 22 år siden

Børge

Håvard.
Jeg er selvsagt ikke engasjert i Norsk Golf, forbundet eller noe annet golfaktig - kun en vanlig golfer som leser mye golfblader, både norske og utenlandske.
Ellers syntes jeg Ole Petters innlegg er glimrende, kos med misnøye.
Det er vel ikke verre å akseptere at Norsk Golf har meninger, slik som både Golf Digest og Golf World m.fl. har. Enig eller uenig? Det vil alltid være ulike oppfatninger og meninger og ytringsfriheten vår er jo i behold. Nei, man får kose seg med å lese bladene, de gode artiklene, de "dumme" lederene og innleggene og så heller akseptere at hvert enkelt blad har sitt ståsted og standpunkt.
Hvordan blir det dersom du er misfornøyd med klubbladet til golfklubben du er medlem i - skal du da trumpe igjennom at det skal lages et alternativt medlemsblad som gjenspeiler dine synspunkter?

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her