Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Golf som konkurranseidrett

Anonym men nysgjerrig

over 17 år siden

Anonym men nysgjerrig

I en annen tråd har det vært snakk om telling av golfspillere. Jeg påstod annet sted at skiskyting er langt større som konkurranseidrett i Norge enn golf. Golf har vokst siste 20 år, men ikke først og fremst som konkurranseidrett vel? Noen som vet hvor mange aktivt nettokonkurrerende golfspillere vi har her i landet? Er det så mange som 500?

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Det vil jeg tro, hvis man legger sammen antall unike deltagere i
NM (Hoved, senior, junior, /Lag-NM - damer/herrer
Mid-Amatør
P4 Tour
AmaTour
Titleis Tour
Regionale mesterskap (f.eks. nordnorsk mesterskap)

Er det noen nettoturneringer jeg har glemt?

Pluss proffene på de forskjellige tourene og collegespillere i USA.

Pluss, vi får vel ta med klubbmesterskapene, og da er vi i hvert fall over 500.

snappy

over 17 år siden

snappy

Jeg kan garantere at det ikke er så mange. Vil tippe rundt 150 jeg

snappy

over 17 år siden

snappy

Max

Bamse

over 17 år siden

Bamse

Om vi fokuserer på BRUTTO slagturneringer, og bruker kun amatour som eksempel var det altså 690 spillere som fikk rankingpoeng i 2006 (I følge den gode men uaoffisielle http://home.no/amatour/).

snappy

over 17 år siden

snappy

Her må du huske på at dette ikke golfspillere, men golfere. Dette er golfere som spille en Ama-Tour dersom det er en klubb som arrangerer i nærheten.

Ser man heller på de som reiser litt rundt på turneringer er det max 150 stk. De som spiller fast på Titleist Tour spiller fast på P4-Tour. Så de kan man bare telle en gang. De som spiller P4-Tour er som regel dem som reiser rundt på Ama-Tour og vinner eller havner 10 ti hver gang, ungdommene fra Titleist Tour pluss slike som meg som fungerer som liste fyll på P4-Tour men som ser på deg selv som en golfspiller/golfer som liker turen og opplevelsene på og ved en proffesionell turnering.

Men må vel si at da jeg trente som mest bør jeg vel si at jeg drev med konkurranseidrett.

vest

over 17 år siden

vest

må sei meg enig med snappy her.. kanskje maks 200 men 150 kan fort være rett.. resten på ama.tour etc er i beste fall mosjonister..

anonym nysgjerrig

over 17 år siden

anonym nysgjerrig

Kan tenke meg 150-200 stk er rett. Enig i det med amatour, mange som er med der som er tålelig gode spillere, men er hobby-spillere og langt fra driver "seriøs" toppidrett, om man kan kalle det det.

Dvs. at det i en klubb med 1000 medlemmer er et par som driver idrett mens resten er mosjonister.

Det er vel ikke mange andre idretter i Norge som kan vise til så lave tall. Og det må vel være på det grunnlaget at norske golfprestasjoner internasjonalt bør vurderes.

Tror ikke man skal vente noe større norsk inntog på tourene før golf får større gjennomslag som konkurranseindrett.

Dilter

over 17 år siden

Dilter

AG: Du spurte ikke om "toppidrett", men "konkurranseidrett" og "aktivt nettokonkurrerende golfspillere" (og som det ble påpekt ovenfor det var vel _brutto_ du egentlig mente). Da blir det feil å kun fokusere på "tourene" for menn, og forsåvidt å bruke kriteriene som ble brukt i flere innlegg ovenfor.

Det er ganske mange som konkurerer uten hcp, men ganske få som "satser", og det var vel kanskje det du egentlig var ute etter. Selv de som spiller på Ladies Tour og i turneringene til Norsk Seniorgolf driver med konkurranseidrett.

???

over 17 år siden

???

For å følge opp spørsmålstillingen ovenfor.
Vanligvis skiller man mellom de som trener/spiller/utøver sin idrett med eller uten konkurranse. Av de som konkurerer skilles det på nivå;
toppidrett (ofte verdens nivå, men kan også være nasjonalt nivå), nasjonalt nivå, regionalt nivå eller lokalt nivå.

Alle driver konkuranseidrett, men på forskjellig nivå. Hvis vi sammenligner golf og ski har vi mange utøvere som kun går en skitur eller kun spiller en golfrunde. Den dagen utøveren setter på seg startnr. eller deltar i ei turnering som deltakerne rangeres vil man delta i en konkuranseidrett. Feks. arrangerer skilaget mitt ett lokalt kveldsrenn der alle medlemmene kan delta. Dette blir på samme måte som jeg deltar i seniorgolfen på torsdagskvelden i min klubb. Pr. definisjon er det konkuranseidrett. Nivået på meg som skiløper eller golfer er en annen sak, men jeg er konkuranseutøver i begge idrettene.

Konurranse

over 17 år siden

Konurranse

Hcp-spill kan ikke telles som konkurranse

snappy

over 17 år siden

snappy

Definisjonen av konkurranse idrett er når en trener fast og mål rettet, gjerne ofte for å få det best mulige resultatet på en fremtidig turnering/konkurranse.

Det er mange som spille konkurranse bare for å bli med og i det hele tatt få spille golf akkurat den lørdagen (Mange turneringer er satt opp på lørdager da mange medlemmer ønsker å spille golf).

Hadde man innført en avgift i året som f.eks den avgiften PGA har for spillere som ønsker å utøve sporten som idrett vil tallet sannsynligvis bli rundt 150.

Jeg vil ikke si at medlemmene i min klubb som spiller 18 pr uke, er aldri på rangen, vet ikke hvor putte chipp greenen er utøver en idrett, men stiller likevel opp på en klubb turnering. MEn der i mot en hobby.

Det er kanskje sant det du sier ??? med startnr. Og hvor får man startnummer i Norge. Jo, på Lag NM pluss divisonssystemene, P4-Tour, Titleist Tour. Da prater vi gjerne idrett. Jeg kan si at jeg drev med golf som en idrett for to år siden. Men nå, nei.. Kan ikke trekke det så lang føler jeg.

Pølse med brød

over 17 år siden

Pølse med brød

Det hadde vært artig om anonym hadde fulgt opp sin egen uttalelse med hvor mange aktivt satsene seriøse skiskyttere det er.

Hvis man legger til grunn at vi snakker om seriøse senior (voksne) utøvere som konkurerer og trener seriøst og målrettet tror jeg golf har noen flere enn skiskyting. Jeg tror et anslag på mellom 150 og 250 golfspillere kommer inn under denne kategorien. I skiskyting får omtrent alle som har lyst stille opp i NM, dette utgjør en ca 120-150 navn. Utover dette tror jeg det er nesten ingen som kan kalles en smule seriøse og det er knapt mulig å konkurere utenom norgescup, world cup og noen få andre renn. Hvorfor? Fordi det blir for dumt med 40 år gamle halvfeite skuddredde gutter i fiskebein opp slake bakker. (disse gjør seg bedre på golfbanen) Jentene i skiskyting slutter før de er 24 år, untatt de som er på landslaget.

Svaret er altså at det er omtrent like mange som satser seriøst på begge disse idrettene, men skiskyting har helt andre resultater fordi det er en mikroidrett i verden og der de norske som er født med ski på bena møter dårlig motstand relativt sett målt mot golf. Når det er sagt så er toppen i begge idretter sinsykt god. Spør du kompetente idretspersoner utenfor norge vil nok 9 av 10 si at Susann har gjort en større prestasjon enn Ole Einar.

Mens Susann konkurerer med minst 3-5.000 seriøst satsene jenter fra hele verden, konkurerer Ole Einar med 200-300 gutter hovedsaklig fra nordeuropa i en idrett der 85% av feltet ikke kan vinne fordi de ikke har et støtteaparat til 20 mill i året bak seg.

Anonym følger opp

over 17 år siden

Anonym følger opp

Vel, da er golf som konkurranseidrett i norge omtrent som skiskyting, og det er jo temmelig marginalt. En hånd i været alle som kjenner noen som (kjenner noen som) satser på skiskyting! Og husk: Golfspillere teller i årevis på statistikken, man kan jo nesten få gullklokke som wannabe.

Alltid vanskelig å si hva som er størst prestasjon. Men ingen tvil om at sannsynligheten for Suzanns resultater var fryktelig mye lavere enn oddsen for en norsk skiskytterkonge.

???

over 17 år siden

???

Tror de fleste her i landet vil rangere Ole Einar som den største utøveren vår som er aktiv i dag. Rangerer det ut fra størrelse på idretten og nivået på de i toppen vil skiskyting komme etter damegolfen på verdensbasis, og Tutta er størst.

Skit au. Det spiller ingen rolle hvem som er størst. Begge er kjempestore, og de har flere likheter enn ulikheter. Allsidigheten fra yngre år, seriøst satsene, perfeksjonister etc. etc.

I kveld storspiller Tutta.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her