Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Nes GK - ny pro igjen

Observer

over 17 år siden

Observer

Nå skifter de hvert år nå.
Er klubben helt ute å kjøre økonomisk, eller er ting på rett vei igjen?

Var jo problemer med tidligere medlemmer som ikke fikk igjen medlemslånene sine. Hva skjedde etter "oppvaskmøtene" i fjor høst?

asker

over 17 år siden

asker

Samme problem på Asker, de trenger en ny headpro til sesongen.

Det er en ganske tragisk utviklingen for norsk golf at det blir så dårlig betingelser for proene at de må bytte jobb hele tiden.

tom

over 17 år siden

tom

Samme på Kjekstad.Trist men når klubben tar tilbake shoppen så er nødt til gå denne veien.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Nå er ikke betingelsene til headproene all verdens, men det er allikevel ikke det økonomiske som alltid ligger bak et skifte av headpro.

ME

over 17 år siden

ME

Syntes headproen i min hjemmeklubb tjener dårlig. Spesielt i forhold til hans ukurant arbeidstid. Han driver også prosjappa, og endel av hans inntekt kommer derfra, dvs at lønna han får for projobben er helt bånn.

Om det er som Tom sier, at klubben tar shoppen tilbake, kan man tjene mer som altmuligmann eller ryddegutt. En ting er at man jobber med hobbyen sin og har mye fri om vinteren. Det er bra, men man må jo tjene til livets opphold.

Hva skal man med fritid om man ikke har litt penger til å bruke i ferien sin. En annen faktor kan være at medlemmer og/eller daglig leder med styret ikke er fornøyd med proen. Da er det kurant å skifte headproen.

Er det lovlig å spørre om hvor mye proene i Oslo, bergen, stavanger og trondheims-områdene tjener?

Juristen

over 17 år siden

Juristen

Kan neppe tenke meg at det er ulovlig å spørre om hvor mye proene tjener. Tror ikke engang Sv har funnet på en lov som gjør dette ulovlig

cut

over 17 år siden

cut

Både Juristen og alle andre kan spørre om hva som helst - det store spørsmålet er om dere kan forlange eller forvente er riktig svar...... Det er ikke helt sikkert, nemlig

snappy

over 17 år siden

snappy

http://skatt.vg.no/

Pro

over 17 år siden

Pro

Jeg jobber som pro og har gjort det i ca 10 år. Golfsesongen består av ganske intens jobbing, anslår antall timer til å være ca 2000. Inntjeningen varierer fra år til år, på topp har det vært ca 400.000. De siste årene har det dalt til ca 250.000, og det uten at antall arbeidstimer har gått ned. Her er det heller ikke snakk om opptjente pensjonspoeng eller feriepenger. Det er ikke spesielt "fett" å være golfpro med andre ord.
Tror ikke jeg blir værende i yrket så mange sesonger til, og det er nok mange proer med meg. Det å være en dyktig pro krever erfaring, mange proer med erfaring forlater nå bransjen. Kjenner selv 4 proer med totalt 35 år i bransjen som omskoleres i vinter.
Er litt bekymret for om fremtidens talenter vil bli tatt godt nok vare på i klubbene lokalt sett.

Gjerrig

over 17 år siden

Gjerrig

Det som er saken er vel at 80%-90% av medlemene i en golfklubb ikke er interessert i å betale for at klubben skal utvikle talenter. De vil bare ha en godt vedlikeholdt klubb hvor de kan spille sine golfrunder, og golfutstyr kjøper jeg billigere over nettet.

Faller selv i den kategorien.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Jan Egil Nærland i Stavanger GK hadde en alm inntekt på 317000, betalte 114000 i skatt og hadde en formue på 636000. Ikke fett å være pro der altså.

PGA Pro

over 17 år siden

PGA Pro

Jan Egil er en av de som tjener mest. Selv : ca 300000.

Ken

over 17 år siden

Ken

Tanken går umiddelbart til de som virkelig tjener fett i klubbene, og som sikkert ikke jobber mer enn proene, nemlig daglig leder og head greenkeeper.....

Snakk om skjev fordeling

Ja

over 17 år siden

Ja

For ikke å snakke om medlemmene. Jeg kjenner flere medlemmer i min klubb som tjener over 5 ganger så mye som DL i klubben.

ME

over 17 år siden

ME

Syntes ikke JEN`s lønn kan kalles fet i det hele tatt. Mer ei skrinn-mager høne.

At han har stor formue skyldes helt andre ting enn arbeisdinntekten. Han tjener jo omtrent like mye som en ufaglært arbeider på et skipsverft.

Han kan ha arvet, vært heldig på børsen, eller hva som helst annet en at ei bruttoinntekt på noe over 300 000 kan ha noe med formuen å gjøre.

Uhørt at Pro jobber ca. 2000 timer for 250 000 i året. ( Uten pensjonspoeng og feriepenger). "Normalen"er vel 17-1800 timer.

Er du selvstendig næringsdrivende, håper jeg du har mulighet for ei feit forsikring...

Det er nesten slik at jeg tenker at det må være på en liten 9-hulls bane på Jæren eller liknende.

Så dritkjipe klubber får takke seg selv når ingen gidder å jobbe for dem lenger.

PGA Pro

over 17 år siden

PGA Pro

Hvis klubbene hadde satt pris på våre tjenester hadde lønnen vår vært høyere.

tak, oslo

over 17 år siden

tak, oslo

Det er vel snart ingen selvfølge at det finnes en pro i hver klubb. Liten påmelding til grønt kurs og få spillere som benytter seg av proens tjenester, samt at utstyret de selger er for dyrt .........

ME

over 17 år siden

ME

Egentlig bra for de proene som blir igjen da. Tilbud og etterspørsel......Blir det vanskelig for klubbene å få tak i en pro, øker han/hun i verdi.

Grønt kort må man ha så det blir neppe det store problemet. Ellers enig i at utstyret i prosjappa er for dyrt. Når man kan få kjøpt ett år gammelt helsett Callaway for 1500,- kjøper man ikke i prosjappa?

På den andre siden er det mange som gir blaffen i om det koster endel, og bare kjøper for å slippe bryet med å kjøpe pent brukt. På den måten tjener proen de velfortjente kronene i tillegg.

frivillige

over 17 år siden

frivillige

Barne- og ungdomsidrett ellers er i hovedsak basert på frivillig innsats fra ildsjelder som i egen interesse har tatt trener a,b,c,d,e kurs og hva det måtte være. Det samme bør vel være mulig i golf, i alle fall på litt sikt? Det må kunne gå an å drive god barne- og ungdomssatsing uten fast ansatt lønnet personale. Kan ikke tro mange andre har noe sånt?

At fritidstrenere ikke ønsker å bruke tiden på nybegynnere i 50-årene, skjønner jeg jo. Men dette kan jo være rent kommersielt, vil de betale det det koster, greit, hvis ikke får de greie seg som best man kan. Litt kjedelig med tanke på køllesalg osv. på banen, men det overlever vi.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her