Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Wiliam Hatle

Proffwn

over 21 år siden

Proffwn

William Hatle gir stjernene real kamp

Kongsberggutten William Hatle har vakt oppsikt i golfnorge i det siste og i Skjeberg fredag kveld slo han til på nytt.

Ole John Hostvedt

Sine unge alder til tross, han fylte 15 år 20. april, så viser han liten sportslig respekt for sine motspillere.
I kamp med hele junioreliten i Stavanger nylig ble han andremann. Fredag kveld satte han et kobbel av Skandinavias beste seniorspillere på plass på den vanskelige banen i Skjeberg, hvor faktisk bare Henrik Bjørnstad manglet fra norgeseliten.
I første pulje i Østfold var den tidligere tourspilleren Knut Ekjord junior best med 66 slag, fulgt av Hagen, Rojahn og Larsen med 68.
I andre pulje kom kongsberggutten, som fikk golfkjennerne til å sperre øynene opp, for han brukte bare ett slag mer enn Ekjord og er nest best etter åpningsdagen med 67 slag - fem under par.
Lørdag spilles andre runde og søndag går finalen med de 40 beste av de 102 deltakerne i kamp om førstepremien som lyder på 15.000 euro, eller godt og vel 120.000 kroner.
Unge Hatle har åpnet bra og nå håper han å fortsette på samme måte lørdag.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Dette er rimelig oppsiktsvekkende av en som akkurat har fyllt 15 år!!!

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Vi skal ikke kreve at han spiller så bra vidre... men jeg krysser fingrene......

Brødrene Hatle er meget hyggelige og gode. Storebror hadde en litt dårligere dag, men i morgen: da går det nok bedre.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Jeg spillte en runde med Edvard i forfjor. Da var jeg sikker på at han skulle slå igjennom først, men han hadde visst en bror også!

xxx

over 21 år siden

xxx

Føyer meg i rekken av gratulanter! Kjempegøy at ungguttene peser gamlekara . Bare synd at Kongsberg ikke tar vare på talentene sine! Kjempe fint at gutta har funnet seg en klubb som skjønner at golf er en idrett. Kanskje Kongsberg tenker litt mer på sportselige ambisjoner neste gang de er på utkikk etter nye fjes til klubben?

Vi i fra Kongsberg(medl) gleder oss over resultatet, samme om det står Nøtterøy på ryggen. Så gjenstår det jo og se om K.gk gidder og nevne noe på hjemmesiden deres denne gangen, om at en av medlemmene deres viser resultater i den ypperste norgesklasse for andre gang i år!

Bergtrollet

over 21 år siden

Bergtrollet

I Kongsberg vet man ikke hva et golf-talent skal brukes til, for styre og stell er kjemisk fritt for personer som noengang har vært i nærheten av å prestere i noen som helst idrettsgren. De fatter ikke at golf er en konkurranseidrett, og derfor arrangerer de heller ikke turneringer mer enn 2-3 ggr i året.
Vi har flere spillere som med litt hjelp kunne kommet opp i den ypperste norgeseliten, men det skjer nok ikke så lenge den nåværende fiskestimen sitter ved roret.

Forresten åpnet endelig Kongsberg-banen i dag, som siste bane sør for polarsirkelen.
Greenene er klippet i fairwayhøyde og er et tragisk skue. Tipper ca 3 på stimpmeteret (samme som på fairway), men tror at om halvannen måned er alt tilbake til normalt.

Medlem

over 21 år siden

Medlem

Super bra William!

Ler av det noen skriver om Kongsberg.
Han har ennå ikke hatt en protime på nøtterøy og bruker banen der kun til egen trening (så langt).
Tror vel heller ikke at dette er resultat av de sisste måneders trening, men av de sisste 5 års trening, som har foregått på Kongsberg, med vår nåværende pro og vår tidligere pro.

Vi har flere juniorspillere på gang, så vi kommer nok med flere storspillere etterhvert!

xxx

over 21 år siden

xxx

Tydelig at noen ikke vet hva de snaker om! Tidligre pro(Per Guldberg), ja det er riktig, han bruker de fortsatt! Og det stemmer som du sier at alle fem årene med trening er viktige, det er bare det at alle årene har foregått med Per Guldberg, de fire første årene på Kongsberg, og det siste på Ruud Hauger hvor Per jobber nå! Han har jo peiling på hva som kreves for å bli god en god spiller, i tillegg til at han kan lære bort golfsvingen! Nåværende.....han er jo mest opptatt av hvordan gutta skal kle seg og oppføre seg på banen, golfteknisk har han bidratt med nada!!!

Det kongsberg gjør nå, for å furte litt ekstra er å nekte gutta rangeballer fordi de ikke representerer Kongsberg golfklubb, selv om de fortsatt er medlemmer! Kan ikke Kongsberg gk slutte å furte og heller legge ting til rette for talenter. Ta heller en bit av det sure eplet å innse at Kongsberg gk per dags dato ikke har kompetanse nok til å trene gode elitespillere, noe som de kun kan skylde seg selv for! Så jeg vil oppfordre Kongsberg gk til ikke å motarbeide talentene, men heller støtte opp med det de kan!

Joakim Mikkelsen

over 21 år siden

Joakim Mikkelsen

jeg kjenner william godt og vet at han kan spille utrolig bra golf....
men 67....hallooo!!!det er sinnsykt bra William!!!du viser gutta i norgeseliten skikkelig med det her!!!

at en 15 år gammel gutt gir profesjonelle spillere så god kamp er jo helt sinnsykt!!! de som profesjonelle føler seg nok ikke så høye i hatten nå tenker jeg!!!

stå på William!!

Kongegøy!!!;) hilsen "jokke"....

Bergtrollet

over 21 år siden

Bergtrollet

og for å supplementere xxx, finpussinga av slagene gjør Hatle-guttene oftest ved hjelp av hverandre og ved hjelp av andre relativt gode Kongsberg-golfere som styret har satt litt på sidelinja.

Forøvrig må jeg korrigere det jeg skrev i går, greenene var i dag mye bedre. Det skyldes et sjeldent verktøy som heter greenklipper. Ser ut som slåmaskinen til bonden på nabogården har fått konkurranse.........
I dag var det nesten morro å spille golf der

Proffen

over 21 år siden

Proffen

William Hatle ble nr. 11 til slutt og endte på par totalt!

Med all respekt for vinner Morten Hagen, Jan Are Larsen og de andre.
Synes prestasjonen til William fortjener en liten skål!

Her er resultatlisten.

http://www.golfdata.se/nl/nl_resbors_lista_1.asp?DEL=B&TAVL=NL0422B

Hatle EM-aktuell

over 21 år siden

Hatle EM-aktuell

GOLFSUKSESS: Brødrene Edvard (t.v.) og William Hatle gjør det skarpt på golfbanene nå. Yngstemann William har virkelig imponert i vårsesongen og er aktuell for laget til junior-EM i Finland. FOTO: OLE JOHN HOSTVEDT
Forstørre Bestill bilde

Nær sagt fra det store intet har kongsberggutten William Hatle spilt seg rett inn i norgestoppen i golf og nå er 15-åringen i høyeste grad aktuell for EM-laget.

Ole John Hostvedt

I fjor var det storebror Edvard (17 år) som sørget for overskriftene. Han spilte seg inn på juniorlandslaget, men har ikke hatt helt suksess hittil i år.
– Men det kommer. Det er lite som mangler, sier Edvard Hatle, som etter sommerferien drar til ett års high school-opphold i Charleston i Sør-Carolina i USA. Et skikkelig golfmekka.
Søndag var Edvard hjelpegutt for sin to år yngre bror William, som sensasjonelt hadde spilt seg fram til finalen i den nordiske storturneringen i Skjeberg.
Han var nest best etter fredagens runde, noe som selvsagt vakte oppsikt. Da hadde han 67 slag, som var en forbedring av persen med fem slag og det oppnådd på en bane som av skjønnere blir karakterisert som svært krevende
– Hva sier folk?
- De gratulerer meg, sier William Hatle, som til slutt ble 11. mann, beste junior, nest best av amatørene og ikke minst 3.300 kroner rikere.
Dette var hans første premiepengeutbetaling, men neppe den siste.
– De pengene kommer godt med, mener William.

Imponerte landslagssjefen
William Hatle viste seg fram allerede i juniorenes norgescupåpning i Stavanger nylig hvor han med konkurrenter opptil 19 år ble andremann, knepent slått av Marius Thorp.
I Skjeberg søndag satte han den samme Thorp ettertrykkelig på plass og meldte seg for alvor på i kampen om å få delta i junior-EM, som spilles i Finland fra 3. til 11. juli.
Ifølge nettstedet www.golferen.no må kongsberggutten prestere bra også i norgescupturneringen på Norefjell til helga, for å være sikret EM-plass.
– Det hadde vært kjempemoro å komme til EM, medgir William, som senere i juli skal spille en stor turnering i Danmark og på høsten sannsynligvis møte flere av Europas beste juniorer i England og Skottland.
– Han kan virkelig spille golf, og ikke minst kan han «putte». Han satte den ene «putten» etter den. Jeg tror ikke han hadde mange over 20 «putter», sa en imponert landslagssjef Per Sundberg til www.golferen.no om Williams Skjeberg-runde fredag.

Byttet klubb
– Sa han det? Ja vel, smiler William.
Søndag gikk han finalerunden sammen med den fjorårets vinner av den nordiske ligaen, Øyvind Rojahn, som til slutt endte tre slag foran kongsberggutten.
– William «draiva» like langt som han. Det var helt utrolig å se på, sier storebror Edvard.
– Jeg startet greit på finalerunden og avsluttet bra. Var ikke nervøs, men jeg trodde kanskje jeg skulle ha vært det, sier William, som gikk fire av de seks nihullsrundene under par.
Og etter helgens innsats har han spilt ned handicapet sitt fra 4,4 til 2,6. Til sammenlikning hadde storebror Edvard 2,4 i fjor.
– Det var på slutten av sesongen i fjor at det løsnet. Da begynte det å fungere bra, sier William, som sammen med broren har byttet ut Kongsberg golfklubbs trøye med Nøtterøys foran denne sesongen.
– De fikk et bedre sportslig tilbud der, sier far Knut.

Trener mye
Det ligger mye trening bak de to guttenes suksess. Edvard er i tillegg elev på idrettslinja på Kongsberg videregående og får dermed gode muligheter til å trene i skoletiden.
William er elev på Vestsiden ungdomsskole og far Knut roser begge skolene for fleksibilitet og velvillighet slik at sønnene får trent mest mulig.
– De leser lekser til og fra treninger og konkurranser, sier han, som i vinter kjørte dem til innetrening i Tønsberg tre-fire ganger i uka.
Nå trener duoen 40 til 45 timer i uka, så det sier seg selv at det ikke blir tid til spesielt mye annet. Begge var gode fotballspillere, men nå handler det stort sett bare om golf.
– Det er kjempemorsomt, sier de to suksessguttene.

(SITAT)
– Han kan virkelig spille golf!
Landslagssjef Per Sundberg

mr tee

over 21 år siden

mr tee

Der røyk amatørstatusen, ja........

Happygolucky

over 21 år siden

Happygolucky

3-1. Spill om pengepremier
En amatør kan ikke spille golf om pengepremier.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det er vel vanlig høflighet å legge inn HVOR du har "klippet og limet" fra ?? I dette tilfelle www.laagendalsposten.no regner jeg med....
Bare et "tips".... ;-)

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Riktig Runar! Godt gjettet... Regner med at du selv har lest det for lenge siden.
Skal bli bedre på kildehenvisning!

Knowhow

over 21 år siden

Knowhow

Han vant ikke penger som det står der.
William vant et gavekort fra Titleist.
Så der røyk nok ikke amatørstatusen nei.....

Han er forresten sponset av titleist fra før....

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hm... ikke at jeg er proff på reglene, men sponset av titleist ?? Han kan ikke yte noen form for motytelser for noe slikt ?? Eller ?

Knowhow

over 21 år siden

Knowhow

Det vet jeg ikke.
Han får ikke penger av dem så vidt jeg vet, men køller baller osv.

;)

over 21 år siden

;)

jao.. den kan han serdu ;)

Knowhow

over 21 år siden

Knowhow

;)
Hva mener du?

Tiger Woods

over 21 år siden

Tiger Woods

Good job kid! Congraulations!
In a couple of years you can play with me phil.
keep it up !

your buddy,
TW

Haavard Odegaard

over 21 år siden

Haavard Odegaard

halla willy!!
Sinnsykt bra spilt!!!! Gratulerer!!!
Du satt ``proffene`` paa plass!!
Fortsett saann i framtida saa kommer du langt!!!
detta var kjempebra ;)!!!

Lykke til!!! Hilsen Haavard

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det jeg mener er at i amatørreglene står det at han kan motta utstyr osv. men han kan ikke gi "reklame" tilbake...

Hallo Haavard, hvordan går det i USA ??? Hvor lenge skal du være der borte ? Snakker stadig med Svein.

Knowhow

over 21 år siden

Knowhow

Skjønte hva du mente Runar, men ikke hva han andre prøvde å svare på.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Meget bra gjort av en 15 åring. Men at det er noen "stjerner " han spiller mot er vel å ta i. Denne Norgeseliten er jo ikke bedre enn at ingen av dem klarer å hevde seg på Telia Tour og langt mindre Challenge tour.

Skal de som trener dette talentet lykkes med å få han frem til noe stort må de holde han nede på bakken. Steinhard og riktig arbeid i mange år er metoden.

Det finnes tusenvis av scratch spillende 15 åringer i verden og bare et lite fåtall klarer å gjøre golf til et godt betalt yrke.

Knowhow

over 21 år siden

Knowhow

Dr Leadtape: Kanskje det smarteste som er skrevet på dette forumet!!

Relativitetsteorien

over 21 år siden

Relativitetsteorien

Støtter opp om de siste. Selv om et talent er fantastisk mye bedre enn en selv, kan "de beste" være fantastisk mye bedre enn talentet.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Eh.... Det var vel ingen som trodde at PGA touren var neste stopp ?? Og kjenner jeg brødrene Hatle rett så er de fullstendig klar over det. Det er vel lov å bruke litt store ord når man gjør det så bra sett i norsk sammenheng ?

Jeg synes de siste 3 innleggene er litt "jantelov" / "jekk dere ned" innlegg selvom det kanskje ikke var ment slik ? Jeg bare spør... ikke ta helt av nå da... ;-)

Knowhow

over 21 år siden

Knowhow

Skjønner hva du mener Runar, men det var i alle fall ikke sånn det var ment fra min side.
Jeg tror og håper at de har beina trygt plantet på jorda, men det er lett å bli revet med av andre som "lovpriser" det de gjør.

Tror nok det viktigste er å sammenlikne seg med de som er bedre enn seg enn med de man slår.

haavard 0degaard

over 21 år siden

haavard 0degaard

halla runar. jeg kommer hjem neste torsdag. Gaar bra her!! har hatt det kult! har ikke spilt fantastisk mye golf, men har gjort mye annet!
ellers haaper jeg du hare bra.

hei!!

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Vi realister får ofte "janteloven" sleng etter oss på en lettvint måte av folk som Runar. Det er disse holdningene som også alle de svenske proene og trenerne blir møtt med i norge, når de prøver å fortelle unge spillere og foreldrene hva som skal til for å skape et levebrød ut av golfen.

Jeg er enig i det kan bli et for tøft mål for de aller fleste som driver idretten golf seriøst. Derfor blir det kanskje litt søkt å debattere dette.

Det som er verdt å debatere er hvordan unge spillere som nærmer seg scratch blir hauset opp i klubbene, i lokalavisa og av alle middelgolferne i klubben som ikke har filla peiling. Hvordan påvirker det en ung spiller at mange sier " han knuste stjernene i norgeseliten" ? Som realist ville jeg prøvd å holde karen ned på jorda og sagt " bra spill, et steg i riktig rettning, men vær klar over at du spilte en kort mikke mus bane og at norgeseliten ikke er en "elite", men en gjeng hobbyspillere som for lenge siden burde ha innsett at de ikke vil kunne leve av golf". "Skal du bli god må du ha høyere målsettninger"...

Faktum er at hvis du begynner med golf i ung alder og får hjelp av seriøse trenere skal det ikke all verden av tidsbruk til for å bli scratch spiller. Det er det tusen på tusenvis av eksempler på i utlandet.

Talentet viser seg først når man klarer å gå videre til å hevde seg stabilt over tid på de profesjonelle tourene...

RS

over 21 år siden

RS

Dr Leadtape er ikke realist, men en sur pessimist.
Det deltok 35 proer av varierende kvalitet, de fleste spiller Nordic leage som er et steg på vei til Europa touren.
Minst 1 spiller i feltet har vært på Europa touren.

Hvorfor stempler du deres mål og drømmer på en så unødvendig nedlatende måte??

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Tror nok det er mange her inne som ikke er klar over hvor høyt nivået er på internasjonal golf. Nåløyet er ekstremt trangt og en 11. plass på P4tour er ikke noe å hoppe i taket for hvis man har ambisjoner om å lykkes på toppnivå.

Selvfølgelig er det en glitrende prestasjon og et godt steg på veien. Men, RS, dette er en diskusjon og det må være lov å peke på at det er langt igjen og forsøke å sette ting i perspektiv. Det er nemlig et langt steg, for ikke å si mange lange steg, fra p4tour til europatouren.

Cavalier

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

RS innlegg illusterer poenget mitt på¨en god måte. Vi kommer ikke videre før de beste innser relitetene a) de er for gamle og bør finnes seg noe annet å drive med b) ta konsekvensene av at de ønsker å leve av golf og begynne å levere.

Brorparten av proene som deltok finasieres av at de gir protimer og av en og annen velvillig sponsor.

Jeg synes også at de som spiller slike turneringer er sinnsykt gode i golf. Men det er ikke det vi diskuterer. Så vidt meg bekjent er det ingen av de som var med som gjennom sin pro karriere kan si at de har spilt inn en vanlig årslønn hvert år. Det er vel flere som har deltatt på Europatour og Rojan har vel vært nr 2 en gang, som er sinnsykt bra. Poenget mitt er at de fleste av disse er for gamle til å kalles talenter og ingen har levert varene over tid, det blir derfor feil for unge spillere som Hatle å sammenligne seg med deres spill og holdninger til sporten. Vel og merke hvis de ønsker å leve av golf. Som kanskje er å dra ting litt langt.

Satt ting på spissen som vanlig for å få litt debatt. Hvis alle hadde vært like politisk korekte hele tiden ville dette blitt dønn kjedelig og ingen ville skrevet inn.

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Ikke bare mange steg, men også en del år forhåpentligvis.

Er man 15, er vel utdannelse fremdeles viktigere enn golf...

Stå på William!

Smørbukk

over 21 år siden

Smørbukk

Kødd, Leadtape.
Hvorfor skal de "gamle" trekke seg ? Så lenge de er gode nok må de få spille så mange turneringer de vil.

SOm i all konkurranseidrett er det de beste som er best, enten de er 15 eller 75 år.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Moten Hagen som vant på Skjeberg gikk i dag 7 over på første runde på Challengetouren i Dannmark. Challengetouren spilles som regel på lettere baner enn på Europatouren.

Kun for å illustere at ungutter som Hatle må se lenger enn til den såkalte norgesliten for å finne forbilder.

PS.
Morten er en kjempegod spiller.....

Frode Kristensen

over 21 år siden

Frode Kristensen

Og det kommer william også til å bli!!! Stå på William! Ikke hør på sutrekoppene, som aldri har spillt en runde på 60 tallet.... Gratulerer og lykke til videre;-)

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det nytter ihvertfall ikke å gjøre som frode: gå opp på tee og si høyt: "dette går til helvete" før han slår.... ;-) hehe.... Det var ikke pent av meg... men han tåler det.....

Hilsen Kongsbergmester i oversving (skal være med i NM også..)

Hmmm

over 21 år siden

Hmmm

83 på Larvik første runden var vel ikke voldsomt imponerende?

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Trolig mer imponerende av en 15 åring å score 83 enn det er av Kaensche med 78 og Schiager/Orveland med 77.....

Ikke mye eliteturnering når topp 10 er fra 73 slag og nedover - men det er mulig at vi bare må innse at inetrnasjonale golfstjerner er like sjeldent i Norge som tennisstjerner

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Hmmm har tydligvis aldri hatt en dårlig dag på banen. Hvem vet hva som har skjedd... Kanskje har han fått problemer med putteren ? Kanskje var han ikke venner med driveren ? Shit happens ! Det kan vel hende at det går fullstendig dritt denne turneringen også ......

Jeg er, for en gangs skyld ;-), enig med SS, ihvertfall første delen av innlegget hans.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

To nordmenn under par første dag, ikke værst. Hadde fryktet det mye værre.

Larvik banen har en type layout og en vanskelighetsgrad som jeg bedømmer som middels etter Europatour standard. (Vanskelig etter norsk standard, ikke norges vanskeligste). Spillere over 18 år som ikke går denne banen under par over 3 runder vil aldri kunne lage seg et levebrød av golf. For å tjene brukbart med penger på Europatouren må man spille par elller bedre på til del vanskeligere baner under større nervepress.

Ikke negativ kun realist.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Runar - at vi er uenige i en debatt (spam) fører altså til at når du er enig med meg så er det unntaket.... ja ja ....

Leadtape - spikeren på hodet....

Dr Aluminum

over 21 år siden

Dr Aluminum

I Norge virker det som om man blir pro-spiller bare man er en av de beste i landet. Dette betyr at gjerne bli pro-spiller selv med hcp over null! Gjerne Hcp 2 eller 3. Det finnes det flere eksempler på. Tror nok ikke alle disse planlegger en tilværelse på noen Europa tour, men koser seg med turneringer i scandinavia. Det er i hvertfall lettere å komme med på disse som pro enn som amatør med hcp 4! En annen ting er at man kan ha golf som "bi-jobb", dvs ha en vanlig jobb og "tjene penger" som pro på si. Det behøver strengt tatt ikke være et levebrød.

Dr Aluminum

over 21 år siden

Dr Aluminum

Jeg glemte å legge til at jeg syntes selvsagt det er moro at en amatør leder over alle proene. Heia Hagan!

Jeg tror allikevel at Morten Hagen vinner igjen...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

SS da... det var en ;-) ......det var ikke alvorlig ment...

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Deler aluminiums syn på at det virker som om det er en koseturnering der de fleste er med for morro skyld. Kun en liten håndfull satser alvorlig på golf. I mitt hodet blir det derfor patetisk å kalle dette eliten.

La oss kalle disse spillerne de beste spillerne i norge. Det er mer presist enn elite, som blir helt missvisende med de middelmådige scorene som leveres.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

elite (av fr. élite, gammel partisipp av élire, velge ut), den el. de beste el. fremste.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Prøver meg på en liten oppsummering:

P4 Tour = stedet der de beste i norge møtes, spillere av følgende kategorier:

1) Has been's
Har hatt større mål, men har justert målene, er kanskje pro for en klubb, og benytter seg av turneringen for å måle krefter mot andre, turneringer er gøy, og kanskje blir det noen kroner ekstra.
2) Talenter
Unge spillere, noen som ønsker å måle krefter mot de andre, noen som har drømmer om "tour'er".
3) Prøver igjen
Spillere som har prøvd før og som satser igjen for å komme på touren.
4) Gode amatører
Amatører av alle aldere som er ganske gode, og som vil måle krefter med de andre. Ingen store forhåpninger / drømmer utover å bli best mulig og slå flest mulig.
5) Drømmere
Spillere som har overdreven tro på seg selv og sine evner, og som dessverre har et ego som er større enn talent og evner. Snittet av drømmerene er noen som kunne blitt talenter dersom de hadde startet med golf 10 år før....

Denne listen er laget med en liten ;-)....

Noen kategorier glemt ?

Køddulf

over 21 år siden

Køddulf

Runar, tror du ikke Dr. Leadtape hører med til siste kategori, dog ikke god nok til P4-tour....
Kosetur, jommen sa jeg smør......

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Wiliam gikk på 75 slag, en av de bedre rundene for dagen, men missa cutten med 1 slag... synd....

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Ser at noen lar seg provosere og det er bra. Hvis norsk golf fortsetter på sporet vi er på nå kommer vi ingen vei, derfor setter jeg tingene på spissen.

Kan avkrefte at jeg har noen som helst ambisjoner eller tro på eget golfspill. Til det er spillet for vanskelig, jeg for gammel og de andre for gode.

Runar vi må nå ha med et par kategorier til

6. Hobbyspillere som har vært bedre før men som synes det er morsomt å være med fordi de klarer å hevde seg ok alikevel og vise de andre hvor dårlig nivået er.

7. Eldre teaching pros som er klar over at de aldri kan bli noe som aktive spillere men stiller for å latterligjøre nivået i norsk golf, som de vet er lavt.

8. Spillere som forsetter en såkalt aktiv karriere for å oppretholde status i klubben, få litt utstyr gratis og markedsføre protimene sine.

9. Husmødre som bruker mye tid på golf og deltar fordi det bare er 6 andre damer i norge som kan gå under 80.

Dr. Martens

over 21 år siden

Dr. Martens

Hmmm... Tror jeg vet hvem du tenkte på under punkt 9.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det må jo være samme hvem som stiller opp når de aldri klarer å fylle opp dameklassen ?? FLOTT AT DET ER NOEN SOM GIDDER Å STILLE OPP sier nå jeg..... Det er AMATOUR vi snakker om. Det ENESTE "nasjonale" tilbudet for disse utover klubbspill.....

Golf er JÆVLIG genialt. Det hjelper ikke om du er UNG, gammel, tykk, tynn, dum, frekk, høyt utdannet, dårlige / gode karakterer, sosialt smart / usmart, morsom, treg, rask eller noen annet. Det eneste som teller er antall slag. KUN det.

Og så stiller man opp i en klasse som nesten ingen andre er påmeldt, så får man DRIT for det også..... GLIMRENDE.... la oss tråkke dem ned i søla !!!! YES !!!!

Dr. Leadtape:

Kategori 6 er jo lik 4, rent bortsett fra at du ville ha med noen nedsettende bemerkninger i tillegg / tolke ting nedsettende på vegne av andre.

Katerori 7 er lik 1, rent bortsett fra at du ville ha med noen nedsettende bemerkninger i tillegg / tolke ting nedsettende på vegne av andre.

Kategori 8.... er det proer du mener så er den jo lik kategori 7/1.

Jeg synes synd på deg jeg Dr. Leadtape.... du har en forfærdelig evnet til å tolke ALT negativt. Hvis hobbyspillere deltar, så er "den eneste årsaken" til de å vise de andre hvor dårlig dem er... Ikke for at de synes det er morsomt å konkurrere / nye utfordringer e.l. Nei... for å vise hvor dårlig de andre er.......

Det samme med "teaching pros"... kun for å latterliggjøre andre.....

Ja, du sier at du setter ting på spissen, men det siste inlegget ditt: for å sette det på spissen; du virker bitter og gretten på et eller annet..... Jeg synes du er veldig enspora. Alt SKAL tolkes negativt.

Lutter Øre

over 21 år siden

Lutter Øre

Hear-hear!
Runar du har forstått det! Dr. Leadtape har tydleigvis IKKE forstått det. Kunne vært morsomt å høre om Dr. Leadtape i det hele tatt har noe positivt å si om nivået på golf i Norge.

På meg virker det som om han tror at alle som deltar i turneringspill i dette landet går med en plan om å bli best i verden, eller i hvertfall minst proffspiller. Der tar han skammelig feil! Har selv deltatt på maaange Amatour-turneringer og gjort det meget bra i flere av dem og skikkelig dårlig i andre. Jeg har aldri tenkt å bli proff eller lignende, men liker bare å konkurrere. Hvis jeg og alle andre skal trekke oss fra alle fremtidige turnering for å slippe til de som har planer om å bli verdensstjerner tviler jeg på at startfeltet ville ha blitt særlig stort. De unge håpefulle har i hvertfall A-tour de kan boltre seg på.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Jeg ser helt klart at mine innlegg kan oppfattes som veldig negative og ensporede. Jeg setter alt svært på spissen med negativt fortegn.

Hvorfor ? Fordi jeg er svært svært frustert over utviklingen i idretten golf her i landet og de holdningene som stort sett råder blant såkalte aktive og ledere/foreldre. Jeg ønsker av hele mitt hjerte at vi skal få frem gode aktive som kan hevde seg på tourene og være forbilder for neste generasjon spillere. Så kan du si Runar at er dette måten å sette fokuset på ? Nei, det er mulig at det blir for negativt.

Alternativet slik jeg ser det er å fortsette med den snillismen, politisk korrekte og regelrette latterlige holdningene som råder i idretten golf i norge i dag. Alle 14-15 årige talenter skal på ET men så og si ingen voksne ledere er villige til å fortelle dem hva som skal til. De svenske dyktige trenerne med kunnskapen har stort sett blitt send hjem igjen som tullinger det ikke er verdt å lytte til.

Når vi diskuterer amatouren eller P4 touren så tar jeg for gitt at vi diskuterer idretten golf og ikke hobbyen (som Lutter-øre) og mange andre på disse tourene bedriver. Kan ikke se at det skal være NGF s oppgave å arrangere hobbyturneringer ?? Hva hobbyspillerne på disse tourene driver med og hvilken motivasjon disse har driter jeg totalt i. Mitt fokus er på den aktive idretten golf....

Når jeg ser hvor mange hobbyspillere som "lutter øre" og andre som deltar (og hevder seg) så forstår jeg at antallet seriøst satsende aktive idrettsfolk i golf er kanskje 50-60 stk, maks inkludert juniorer. Med den basen å ta av er det ikke rart vi befinner oss i steinalderen resultatmessig.

Med bakgrunn fra eliteidrett med suksess i et annet forbund og kjennskap til hvordan idretten golf organiseres i vårt susessulle naboland, prøver jeg derfor å få folk i golf norge til å tenke seg om. Skal vi forsette å være i bakevja og i steinalderen eller skal vi prøve å skape holdninger som gir oss vinnere fremover ?

Jeg kan love at jeg innvesterer tid og innsats også på en positiv måte i golf norge.

For å sitere Borris Becker etter å ha vunnet Wimbeldon som 17 åring på spørsmålet "Hvordan kan du være verdens beste som 17 åring ?" svaret var "det har egentlig vært ganske lett, det er bare å slå baller 10 timer om dagen i 10 år"...........

Bare spør?

over 21 år siden

Bare spør?

Til Leadtape
Kan du nevne en dyktig svensk trener som har dokumenterte resultater og som er her eller er sendt hjem?

Lutter Øre

over 21 år siden

Lutter Øre

Du er flink til å provesere, Dr. Leadtape! Kan du ikke bare få det inn i nøtta di, at de fleste her i landet bedriver golf på hobbybasis! Om 14-15 åringer har lyst til å bli proffer på ET så er alt alt åpent for dette, men først må de for f... vise hva de duger til, og dette kan de for p.... gjøre på A-tour!

Og spør du meg, mener jeg sterkt at hvis ikke 14-15 åringene allerede er på scratch, begynner det å bli sent å tenke på en proffkarriere på ET!
Se bare på våre naboer i øst, hvor det florerer av scratchspillere som nesten ikke har sluttet med bleier engang! For ikke å tenke på i Storbritannia!

Kom ikke her og vær nedlatende overfor oss som bedriver golf på hobbybasis! Det går an å være god som amatør også og satse på en amatørkarriere!

Rs

over 21 år siden

Rs

Har tatt ut noen linker som viser at norsk golf er på rett vei.
Kvaliteten og antallen som satser øker for hvert år.

http://ngf.golf.no/tools/wip/view.pm?conf=ngf&cat=landslag_elite/artikler&art=1044972615.10695.626

http://ngf.golf.no/tools/wip/view.pm?conf=ngf&ct=&cat=news&art=1085339838.17836.281&num_start=20&sort_by=&tpl=ngf_detail

http://ngf.golf.no/tools/wip/view.pm?conf=ngf&ct=&cat=news&art=1083752770.16311.872&num_start=40&sort_by=&tpl=ngf_detail

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Det har aldri stått dårliger til med idretten golf enn akkurat nå. Det er syltynt både når det gjelder scorer som leveres og antall utøvere. For å være litt positiv så finnes det 5-6 talenter under 16 år som med rett veiledning kan bli gode. Det er på disse NGF etter mitt syn bør legge ned all energi og penger.

til Lutter øre vil jeg si at jeg ikke er nedlatende ovenfor hobby spillere som oss, men jeg er bare ikke interesert. Jeg har et idretslig perspektiv, og hva du og jeg og mannen i gata gjør på fritiden har ikke noe med idrett å gjøre og er for meg uinteresant. Alle må få leke med det de vil.

RS

over 21 år siden

RS

Til : Dr Leadtape
Du må selfølgelig mene hva du vil, problemet er at noen kan tro deg!

Hvis du gidder å lese disse linkene vil du se at Norge er på rett vei.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Linkene dokumenterer ikke noen verdens ting. Vi har ikke hatt en amatør som har hevdet seg og dokumentert et stabilt høyt nivå de siste årene. Du kan ikke dra frem enkelt halvgode resultater i konkurranser mot halvdårlig mostand og bruke det til noe. Litt statistisk innsikt har du vel ?

Se på Telia Tour, challenge tour eller ET de siste årene. Henrik og Jan Are er de eneste som har levert litt. Bortsett fra det ikke en eneste nordmann.

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Registrerer at mange forståsegpåere støtter min påstand om at det står dårlig til med idretten golf i norge. Se på "elite" turneringen P4 i Larvik, ikke en spiller under par !!!!!!!

Rs

over 21 år siden

Rs

Linkene viser helt klart til stabile spestasjoner, du har rett og slett ikke lest dem!

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Har lest og det endrer ikke mitt syn. Kanskje på tide at du løfter blikket en smule ? Man må være svært naiv for ikke å se at det står dårlig til med norsk konkuransegolf. Ok, det kommer noen ytterst få unge brukbare talenter, men det har jeg også nevnt i mine innlegg.

Jeg har støtte fra mange oppegående folk som kjenner norsk golf inngående. Unntaket er folk i NGF og kretsen rundt som er avhengig av arbeidsplassene sine og pengene derfra, og forsvarer dagens modell til krampa tar dem. Forståelig nok kanskje, men ikke løsningen på problemene med å skape resultater.

Heliumballongen

over 21 år siden

Heliumballongen

Du har ikke støtte fra en eneste kjeft. Du er bare en sur ekkel tulling som slenger om deg med dritt, kritiserer spillerne som ikke er gode nok i hytt og pine uten å komme med noe som helst konstruktivt.

Lutter Øre

over 21 år siden

Lutter Øre

Leadtape:
Du kan godt kalle din sære interesse for golf for hva du vil for min del. Selv kan jeg godt kalle det en hobby, men som et utpreget konkurransemenneske ønsker jeg allikevel å bli best i landet. Jeg kommer uansett ikke til å bli proffesjonell. Grunnen er at min livssitusjon for øyeblikket er utmerket mht jobb, familie, venner osv...
Det er nesten helt ufattelig for min del at du i det hele tatt har interesse for golf, med alle de negative intrykkene du sitter inne med! Fy skam!

Bare spør igjen

over 21 år siden

Bare spør igjen

Til Lead taper!

Du nevner dyktige svenske trenere som er sendt hjem. For å demonstrere dine eller kansje mangel på kunnskaper spør jeg om igjen, hvem er disse?

Jalla

over 21 år siden

Jalla

OG........ .......vi venter fortsatt på svar fra Blyræva......

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Her var det mange blide sjeler. Selv venter jeg fortsatt på at Norge skal prestere i golf. Til dere som mener alt står bra til - kom med resultatene som viser det. De siste 10 årene ? Vibekes og Tuttas amatørtitler og proffplasseringer i topp 10, Skarpnord i British Girls i fjor, 2. plassen til Rojahn, 3 plassene til Haugsrud og Bjørnstad evt. 61 første plassen hans på VOM. Jeg legger på juniorjentenes EM bronse fra i fjor også. Problemet er at går du til våre naboland så har de uendelig mye mer å vise til. Nå er jo snart Island en bedre golfnasjon....

Og ikke hyl om at jeg sutrer og klager - jeg påpeker faktum. Det som er poenget er at når rikets golf tilstand ikke er all verden så må noe gjøres - evt. så sier NGF til seg selv at det er umulig å få toppspillere fra Norge. Det er helt fair. Men vi kan ikke sitte med nisseluen i hånden og si at Norge har mange gode golfspillere i et Europeisk perspektiv ?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Opps, tråkket vist noen på tærne. Når jeg velger provokasjon som form så forventet jeg personangrep som svar fra de som ikke klarer å skille sak og person. Det er lett og kaste "tulling" og "grinebitter" etter andres innlegg. det er litt verre og mene noe selv og argumentere for sitt syn. All honør til Smilende sam og Runar m.fl som opptrer som voksne folk i denne debatten.

Jeg har i mange tråder utfordret etablerte "sannheter" i golf norge og provosert "gutteklubben grei", som ønsker å beskytte sin status som golfbedrevitere. Jeg har ikke alle svarene men det er åpenbart for alle oppegående mennesker at noe er galt med idretten golf. Liker ikke å sitere Ramnefjell men han har fulgt norsk golf i en mannsalder og i følge han står det svært dårlig til for tiden. Det var bedre spillere relativt sett på 60 og 70 tallet.

Avslutter her men først vil jeg si at NGF har 20-30 årsverk på lønninglisten. Det er ifl NGF 110.000 spillere. Mellom 50 og 300 av disse driver med det jeg kaller idrett. Resten er hobbyspillere. All administrasjon av hobbyspillerene skjer i klubbene og vi betaler klubben vårt mange penger i året for dette. Hva i helvetet gjør de 20-30 årsverkene, kun et fåtall er tilknyttet idrettssatsingen, resten administrerer !!! Selv er jeg tillitsvalgt i en golfklubb og får tilsendt i snitt 4 mail om dagen fra ulike personer i NGF, så og si alt er ikke av interesse for hobbyspillere. Her ville en oppegående golfpresiden lett kunne kutte 10-15 årsverk og brukt de 7-10 mill på en skikkelig toppidrettsatsing på svært unge talenter.

Sjøberg og Hanson er to eksempler på gode elitejunior trenere som ikke er i landet lengre.

Lutter Øre

over 21 år siden

Lutter Øre

Ok, det er bare å fortsette å innse at vi har forskjellig syn på det. Noen vil produsere verdensmestere på samlebånd, andre vil bare kose seg med hobbygolf her hjemme i nisseland. Hvis noen ønsker å bli verdensmestere oppfordrer jeg de til å pakke snippsekken og reise litt lenger syd og konkurrere med ti-tusener av andre. Gudd løkk!

Facit

over 21 år siden

Facit

Ja, men da er det jo greit da, Dr Leadtape. Jeg tror nemlig det er ca 15 årsverk i NGF i dag...

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Jeg tror ikke, uansett hvor bra opplegg man måtte legge opp, at det er noen vei utenom: dersom man skal bli god i golf må man spille golf utendørs 12 mnd. i året.

Da er eneste muligheten å flytte. USA har vel et godt opplegg med skole / golf, sikkert også andre land.

Jeg er også rimelig sikker på at dersom du hadde kontaktet Thomas Bjørn, Jesper Parnevik eller andre gode nordiske spillere, så hadde du fått vite at 99,9 % av kostnadene og arbeidet har de gjort selv. Slutt å sutre over NGF ! De er en paraply organisasjon som skal ta seg av alle krinkelkrokene i nissenorge, og jeg tviler på at de sitter å leser avisen hele dagen.

For å lykkes innen idrett så må du ha en JÆVLIG evne til å stå på SELV, det hjelper VELDIG å ha foreldre som stiller opp, OG kanskje en lokal leder som jobber ræva av seg gratis bare for å få en fjær i hatten som belønning når talentet forsvinner til utlandet, og en ærespris av kommunen.... eller noe slikt.....

Å sitte å klage over NGF for at nivå i norge er for lavt er idiotisk etter min mening.

jalls

over 21 år siden

jalls

Jeg synes alle her inn må innse realiteten og ikke ha for store forhåpninger for norsk golf per i dag. Tenk dere litt om. De spillerne som er på topp i dag bør iallefall ha spillt golf i 10år. Hvor mange golfspillere var det i Norge for 10år siden, jeg vet ikke eksakt, men iallefall mange færre enn i dag. Dermed sier det seg selv at bredden i Norsk elite golf ikke kan være all verden.

Jeg tror at viss vi har litt tolmodighet, og gir alle de ferske golferne som begynnte å spille under den store golf boomen tid til å utvikle seg, vil vi også etterhvert få resultater å være stolte. Viss en tar en titt på junior eliten i Norge i dag, vil en se at en stor andel av de beste juniorene ikke er eldre en 13-15 år, mens 17-18 åringene sliter med å matche disse. Dette understreker hva jeg akkurat har sagt, og gjør at vi ikke nødvendigvis trenger å være så negative til norsk golfs fremtid som enkelte her inne er

Golfern

over 21 år siden

Golfern

Proffwn:

Hva mener du med at ``han viser liten sportslig respekt for sine motspillere.``

Har du egentlig noe grunlag for og si det???

Proffen

over 21 år siden

Proffen

Golfern: Utsagnet var klippet ut fra Laagendalsposten. Skribenten er Ole John Hostvedt.

Dette er forøvrig tre og en halv uke siden og ikke noe å henge seg opp i vel?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

Enig med Runar i at man må selv stå på utrolig hard hvis man vil bli en toppspiller, det nytter ikke å tro at noen skal legger alt til rette. Når det er sagt så mener jeg NGF har en oppgaven å løse ovenfor de mellom 50 og 300 som satser seriøst på golf her i norge. Dette går på å legge forholdene til rette på ulike måter, trenere, treningsfasiliteter, muligheter og penger. Etter mitt syn løser de dette dårlig per i dag. For mye tid og penger går med til å administrere hobbyen golf, for lite til idretten.

Smilende Sam

over 21 år siden

Smilende Sam

Runar - du mener altså at det er umulig å bli en toppspiller hvis man bor i Norge. Da må du samtidig ha dokumentasjon for at alle de svenskene som er toppspillere er oppvokst i Sør Sverige...... Enig med deg i at det ligger en klima utfordring - men Norge har faktisk topputøvere i andre utendørs sommeridretter (seiling, roing, kajakk, terrengsykkel og sandvolleyballfor å nevne noen) Dessuten er klimaet i Agder/Rogaland ikke så sinnsykt ulikt det man har i Sør Sverige. Jeg tror Leadtape peker på det sentrale - det dreier seg om treningskultur - og den kulturen som preger toppidrettsmiljøene i Norge - den har ikke nådd golfsporten. Jeg gidder ikke å skylde bare på NGF, men skal de HA ansvaret for elitesatsningen - så ma de TA det ansvaret. Vil de ikke HA det ansvaret så må også la være å TA det.

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

SS: Sitat: "Jeg tror ikke, uansett hvor bra opplegg man måtte legge opp, at det er noen vei utenom: dersom man skal bli god i golf må man spille golf utendørs 12 mnd. i året. Da er eneste muligheten å flytte."

Jeg sa da forsåvidt ikke at man måtte flytte ut av Norge, selvom jeg mener at det er den beste løsninger rent golfmessig.

Men man skal aldri si aldri; er man sta nok og har et ekstremt talent så kan man vel klare seg til et ok nivå her i norge, men dersom man skal få en stor bredde med spillere, på samme nivå som i sverige, så tror jeg at man må satse på å bo i utlandet. Har vel en mistanke om at mange spiller seg opp til et vist nivå, og så flytter for en periode ?

De fleste proffene (alle ?) bor på steder med golf 12 mnd. i året ?

Dr Leadtape

over 21 år siden

Dr Leadtape

det er ikke riktig at det er så stor forskjell på Sør Sverige og sør/vest norge. Har selv flere år på rad forsøkt å spille i skåne i mars. Svært få baner er oppe og de som er oppe har ikke forhold som er utviklende for elitespillere. Minner om at f.eks. Larvik åpnet 1 april i år og 25 mars året før med like gode forhold som i f.esk Halmstad på samme tid.

Toppspillerne i sverige kommer fra hele landet. Poenget er at de tar valg tildlig i ungsdommen slik at de får spilt og trent i utlandet, spania eller USA osv.

Mitt hovedsyn er at grunnen til at svenskene lykkes og vi mislykkes så jævlig, er at det i sverige er toppidretskultur innen golfen. Det er det ikke her. I sverige blir undommer i svært ung alder fortalt hva som skal til for å bli en elitespiller og det er treningskultur i klubbene som gjør det mulig å utvikle seg sammen med andre som vil frem og opp.

hull 2

over 21 år siden

hull 2

det holder med å flytte til sarp..he he.. og Borregaard GK., der har vi også scandinavias største innendørs senter.

Joakim

over 21 år siden

Joakim

til alle skeptikere:

William Hatle gikk 69 førsterunden på Vestfold i dag med bogey på hull 18!!

74 andrerunden med en lost og en dropp.....

hehe.....;) (suzann junior challenge)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her