Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Sommergreener på Dynekilen

Danny

over 17 år siden

Danny

Noen som har spilt Dynekilen den i løpet av den siste tiden? Ser de trosser minusgradene og har åpent med sommergreener i dag(-3C). Har tenkt til å ta turen, om det fortsatt har åpent i helgen..

Roughman Wreck-Rider

over 17 år siden

Roughman Wreck-Rider

Å ha åpent sommergreener hvis det er frost (särlig nyetablert frost) er helt greit hvis du liker gule fotspor på greenene langt ute i April... =)

HM

over 17 år siden

HM

Dynekilen har hatt vinteråpent siden de åpnet banen for 4-5 år siden.
Jeg har spilt der i januar og i april, ja hele sommeren i flere år. Har aldri opplevd vinterskadede greener der nede.

Og vi takker:

over 17 år siden

Og vi takker:

en uerfaren pysete norsk greenkeeper for siste innlegg.

Og vi takker

over 17 år siden

Og vi takker

Der kom HM i mellom, innlegget mitt var myntet på Roughmann Coward-Rider

Roughman Wreck-Rider

over 17 år siden

Roughman Wreck-Rider

De morsomme er at det ofte er de som maser mest på å holde sommergreenene åpne så langt som mulig på vinteren, som klager mest når greenene har det vanskelig i April med å etablere seg...

Som greenkeeper er du ofte grei et år der du la folk få spille selv om det er nyetablert frost. Men når du ser hvilke forferdelige resultater det gir på våren, så lærer du: ALDRI MER!

De handler ikke om å være pysete, men å prioritere rett.

Å la de 36-37 medlemmene som er galne nok til å ønske å spille de 5-40 dagene på året der det er skadelig for greenene å gå på de, eller å la alle medlemmene få nyte av god greenkvalite et par uker tidligere i Mars/April/Mai....

Hmmmm... vanskelig valg....

HM

over 17 år siden

HM

Men hvorfor har da ikke Onsøy, Dynekilen og Solum dårligere greener i mai enn de baner som stenger mid oktober?

Det blir litt omvendt at noen skal påstå at greener blir ødelagt hvis banen holder åpent lenge, selv om flere baner beviser i praksis at dette ikke stemmer.
Har du noen eksempler på baner som er ødelagt av vinteråpent? RWR

Golfer

over 17 år siden

Golfer

Spilte Dynekilen på søndag, og jeg er godt fornøyd med turen.

Meget gode greener tatt årstiden i betraktning. Hadde greenene vært slik midt på sommeren hadde de faktisk vært OK, så de er helt klart verdt å spille på.

Litt bløtt noen steder på fairway, men tok ikke fritak for tilfeldig vann mer enn et par ganger.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Er det noen her som har spilt Strømstad i det siste?

Todd H.

over 17 år siden

Todd H.

Ser på nettsiden der idag at det er stengt på grunn av frost. Har vært åpen i det siste. På nettsiden: "Nyvälltade greener 21.01"...

Svenskefarer

over 17 år siden

Svenskefarer

Spilte også Dynekilen i helga, og vi hadde en fin runde. Selvfølgelig litt bløtt noen steder, men ikke værre enn at jeg holdt meg tørr i golfskoa. Og greenene var riktig så bra, spesiellt tatt årstiden i betraktning.

Ser at det er meldt OK vær til helga, så det blir mest sannsynlig en runde da og. Er jo ren bonus å spille utendørs golf nå i januar.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Har spilt Strømstad flere ganger på "ukurante" årstider, greenene har alltid vært veldig bra, men spillefeltet kan være noe bløtt til tider.

golfere

over 17 år siden

golfere

på askim er det tørt og fint! veldig bra greener og til å være i januar

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jo men jeg tenkte å spille på lørdag, og da er det meldt 0 - 2 grader i Askim. En del vind + mulighet for regn gjør vel den muligheten litt uinteressant.

Bubba

over 17 år siden

Bubba

HM=>

For det første. Mai er langt ute i sesongen, med mindre du spiller på en bane på finnmarksvidda bør du ikke akseptere at greenene ikke normalt sett er OK da med mindre noe spesielt har skjedd.

Greener blir ikke ødelagt av å holde åpent lenge. Noen vintrer har faktiskt noen få baner på sørvest-landet hatt sommergreener hele året uten at det gjorde greenene dårligere i April. Men da må det være mildt, svært mildt...

Problemet er bare å vite nøyaktig hvornår det ikke er bra å spille på en bane.

Det er særdeles uheldig å spille på en green dersom det nettopp har kommet et relativt tynt lag med frost, særlig hvis gresset er dormant.

Når gresset er dormant (noe som det er alt fra 0-130 dager avhengig hvilken vinter det blir og ikke minst hvor i landet du er og delvis hvilket gress det er, men det er dormant i prinsipp alltid noengang i løpet av vinteren nesten uansett her i Norge) så repareres f.eks. ikke divots og nedslagsmerker før langt ute på våren. Dersom det i tillegg er litt frost kan det fort bli slik at du mer eller mindre lager gule fotspor. Fotsporene blir ikke så tydelige på selve greenen, men de ødelegger allikevel minst like mye på greenen.

Det er helt sant at det finnes en haug av baner som ikke hatt stengt så lenge som de har. Problemet er bare det at det ofte er den nyetablerte frosten som er verst for gresset å bli utsatt for vekt. Det tar ofte lengre tid enn de fleste medlemmer er klar over å stenge sommergreener fra det en blir enig om å gjøre det til alle respekterer det og ingen spiller på de. Noen klubber har prøvd å spille med 2 flagg på hvert hull og da la medlemmene få bestemme hvorvidt det er frost eller ikke. Dette er noe omtrent 80-90% av medlemmene greier å respektere. Problemet er bare da de 10-20% av medlemmene som ikke respekterer det og ødelegger banen av den grunn. For da å unngå å være nødt til å følge med på værmeldingen 6-7 ganger til dagen hele vinteren og alltid være klar til å dra ut på banen å flytte flaggene fra sommer til vintergreener mange mange ganger i løpet av sesongen og helst slå opp tråd/gjerde rundt sommergreenområdet slik at selv de mest naive/vasete golfspillerne skjønner hintet, så velger ganske mange klubber å ha helt stengt under den perioden av vinteren der det er overveiende sannsynlig at slike forhold kommer å eksistere. Jeg kan dog være enig med deg i at det finnes baner som gjør denne perioden litt i overkant lang.

Nei OK alt jeg nettopp sa er bare tull selvfølgelig. HM har avslørt Greenkeeperkonspirasjonen der alle greenkeepere har samlet seg i det skjulte og blitt enige om å late som at greenene blir skadet under noen forhold i løpet av året bare for å.... ja ikke vet jeg...

Og alle disse trallesporene, fotsporene og gule sirkler av nedslagsmerker som en kan se på de banene der det ble spilt under disse forhold, har greenkeeperne gått ut og laget i smyg på natten mha. Cognac som de drypper ut på gresset. De videoovervåker selvfølgelig alle golfspillerne slik at de kan tømme Cognacen nøyaktig i golferens diverse spor og de GPS-posisjonerer da disse punktene for å få det til å se så realistisk ut som mulig.

Gratulerer HM, du har avslørt en av de største konspirasjonene i Norges Historie.

Kevin

over 17 år siden

Kevin

Tok helt av denne debatten som egentlig handlet om sommergreener på Dynekilen,og ellers i Sverige.

Spillte Strømstad i går. Gikk ut rett før kl.11,var 7 grader og sol,men vanvittig sterk vind. Vinden preget hele runden,og spillet satt ikke spesielt bra. Men like moro og deilig for det.

Noen matteutslag var det,endel av fairways var bløt,noen mer bløt enn andre,men ikke noe problem å spille. Flyttet vel ballen en håndfull ganger pga tilfeldig vann. Greenene var overraskende bra,"tørre" og fine,årstiden tatt i betraktning..

Alt i alt en flott golfopplevelse,oppfordrer andre til å ta turen nå når det er oppholdsvær og ganske pent vær.
Var min første gang på Strømstad,og kommer garantert igjen

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her