Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Ironi og humor (eller eder og galle)

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Her kan dere snakke om ironi og hersketeknikk. Se på dette leserinnlegget på golfsiden.com. Hvordan kan man svare slik? Dette minner om Trygve Hegnar's måte å avfeie kritikk på. På neste innlegg har jeg svart, på min måte. (kommer snart)

Webmaster, dette er ikke personforgølgelse, dette er en diskusjon om språk og adferd i vår golfverden.

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Du slutter aldri å overraske Asbjørn!
Når Steinar Bjerke skriver i "Golfterminologi" at han har møtt engelskmenn som bruker "flight" på samme måte som vi gjør her hjemme, så presterer du å svare på den måten!?! Det Steinar responderer på er at du, med stor overbevisning, tidligere har uttalt at 'flight' er et norsk uttrykk, at man i engelsktalende land bruker 'ball' etc. Han har da aldri sagt noe om at tilfeldige engelskmenn skal være "øverste dommermyndighet i norsk golfterminologidebatt" -hvor tar du det fra?? Du, som fremstår for meg, som en av de største flisespikkerne i landet -som retter på en stakkar så snart han glemmer å sette prikk over i'en, må da vel tåle å bli korrigert uten å være usaklig??

En annen ting;
Jeg blir stadig overrasket over hvor mange som gidder å innvolvere seg i den berømte terminologi-debatten deres! (Ja, jeg vet at dette betyr at jeg også har involvert meg...) Det morsomste syntes jeg er uttalen. Jeg bryr meg på ingen måte om de jeg spiller med sier "putt" eller "pøtt", "bønker" eller "bonker", men det virker jo som om dette virkelig går inn på enkelte...? Hvor langt, mener du Asbjørn, at vi skal dra den engelske uttalen av golf-lingoen?? Bør vi uttale "driver" med engelsk eller amerikansk aksent? Bør vi runde av r'n i "pøtter"? Eller kanskje vi kan ta den på skotsk -det må det jo virkelig være historisk sus over!?! At dere gidder!!!!

Svar fra golfsiden

over 21 år siden

Svar fra golfsiden

Svar:
1 Jeg synes det ikke bør aksepteres som en entydig sannhet for norsk golfterminologi selv om en engelskmann i Thailand bruker et uttrykk. Derfor skrev jeg det på en litt humoristisk måte. Men alle har ikke samme sans for humor tydeligvis. Jeg er en av de få som har litt fartstid på forholdsvis høyt nivå i Norge som gidder å ofre mye tid på å forsøke å fortelle om hva som er norsk terminologi. Her svikter forbundet og andre som burde ha greie på det katastrofalt. Mange golfjournalister som stort sett har begynt å skrive fordi de da kan reise verden rundt gratis og spille gratis på flotte baner uten å betale greenfee, har i utgangspunktet liten eller ingen peiling på dette fagområdet. Dermed blir rapportene deretter. Flisespikking? Ja vel. Jeg og mange med meg synes det er trist å se hvor svak opplæringen av nye golfspillere i Norge er. Jeg har mottatt uttallige takk for mine bidrag til opplæringen innen golf i Norge. Men selvsagt er det mange som ikke gidder å høre på hva som er etablert folkeskikk og talemåte. Det kan jeg leve med og har egentlig sluttet å bry meg om det.

2 Jeg ser at du ikke bryr deg.. Er det slik du er på jobben din også? Når jeg starter med noe nytt er jeg alltid interessert i å vite hva som er rett og galt, men det er det tydeligvis mange som driter i på golfbanen. Tullpratet ditt på slutten av ditt innlegg forstår alle (i hvert fall de fleste) er tullprat fra ende til annen. Det gidder jeg ikke kommentere.
Skal man skille klinten fra hveten, bør man være litt nøye med det man driver med. Din og andres likegyldige holdninger er med på å forsøple den golfsporten som så mane etter hvert er blitt så glade i.
Han en fin sommer i bonkersen din, Schille! Kanskje ikke så rart at du ikke kommer deg skikkelig ut fra sandgropa når du ikke en gang bryr deg om hvordan sandgrop i golf uttales på nørsk?

Jeg som redaktør! (Goofy)

over 21 år siden

Jeg som redaktør! (Goofy)

Takk for innlegg Øystein. Jeg setter pris på folks interesse for golfterminologi, noe som i de senere år har blitt bedre, også blandt avisene i akersgata (les: VG, Dagbladet og Aftenposten).

Det er ingen grunn til å være pirkete, men jeg synes vi skal ha en viss riktighet i språket og terminologien. Om noen sier putt eller put, på norsk, så reagerer ikke jeg på dette. Jeg synes man skal fokusere på;

1) Selve spillet, altså trene på en riktig sving, øvelse i bunker
2) Det sosiale, møte venner og andre
3) Frisk luft og mosjon

Jeg spiller ofte med en nordlending, og han uttaler bonker’n på nordlandsk og jeg må jo innrømme at hvis han skulle uttalt på pent engelsk ”bønker”, idet han sier faan, helvete, æ havna i ”bønker” så blir jo det litt feil. Men for meg som er fra østlandet, så faller det mer naturlig med ”bønker”. Vi er litt nærmere england, om du forstår!

Om andre har meninger, så send et leserinnlegg til oss. Avsluttningsvis –Vi sier det er greit med flight! Opplevelsen på golfbanen tar jo gjerne av!

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Jeg skriver dette, ikke fordi jeg er verken enig eller uenig i noen ting som helst. Det jeg reagerer på, er at Norges selvoppnevnte golforakel(les redaktøren i Golfsiden) ikke har mer sans for høflighet enn det han viser i sitt svar til Goofy. Skal det virkelig være nødvendig å kaste alle hemninger overbord, og ty til en rolle som såra og vonbroten. Det var pussig at ikke hele CV'en hans kom i innlegget. I en av hans smånotiser fremstår jeg selv som en som visstnok har lovet å ikke skrive mer på Golfsiden. Slik som han fremstiller det, så har jeg nærmest høytidelig lovet å ikke skrive mer. Sannheten er at jeg var så lei av hans såkalte haler, at jeg ikke så det som formålstjenlig å delta i debatter der. Det er rart hvordan sannheten kan forvrenges av en penn i en annens hånd. Jeg synes også at vi heller skal ta oss en tyr på gølfbanen. Ikke glem at trening på pøtting og i sandbønker kan gjøre oss alle til bedre gølfere. Hilsen en pangsjonistgølfer.
mvh
OER

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Jeg trodde faktisk ikke at det var mulig for en som skal fremstaa som "redaktoer" paa en nettside aa opptre paa den maaten han viser i det refererte innlegget. Bare den talentloese maaten aa argumentere paa, "fordi jeg har saa lang fartstid saa har jeg rett", kan i beste fall kalles hersketeknikk. I foelge redaktoerens innlegg skal det vaere en sammenheng mellom riktig uttale og evne til aa komme ut av boenkeren. Regner med at golfproene blir byttet ut med talepedagoger i fremtiden, og at jeg maa finne ut hvordan jeg egentlig skal si "draiver" for slik som jeg driver maa jeg tydeligvis uttale dette feil.=)

Golfsiden.com er redaktoerens taleroer, og fremstaar for meg saa uprofesjonelt at dette var den beroemte draapen.

Toughloose

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Alle har ulik stil, det være seg på golfbanen eller i det skriftlige.

Ramnefjell skriver i mine øyne ganske så underholdende, men bruker nok i overkant mye ironi&sarkasme. Dette faller hos en del ikke i god jord, mens andre får seg en liten latter.

Så lenge man vet hvem som skriver er det helt greit for min del.

Toughloose

over 21 år siden

Toughloose

Tro meg, jeg har ingen problemer med ironi, men det er gjerne vanskelig aa forstaa ironi ut i fra skrevet tekst. Det krever at skribenten er dyktig til aa vise hva han virkelig mener, det klarer ikke Ramnefjell. Det burde vaere ganske elementaer kunnskap aa styre unna ironi, eller ihvertfall krydre med smileys slik at tonen blir forstaelig. Det kan hindre misforstaaelser.

Og foer noen paapeker at jeg har skutt meg selv i foten, saa var det fra min side ment som ironi at golfproene byttes ut med talepedagoger...

mvh Toughloose

golfpro

over 21 år siden

golfpro

Heia Asbjørn!
De andre her i forumet kan jo gå inn i proshopen på Prestwik GK i
Scotland og si de har en flight kl. 11.50..dere for nok et smil og blir
henvist til flyplassen ved siden av., ja da

Bobby Peru

over 21 år siden

Bobby Peru

Lurer på om Ramnefjell mener jordkloden fortsatt er flat?

;-)

Even

over 21 år siden

Even

Alle som har spillt Skoger (Drammen) vet jo at jordkloden ikke er flat ! ;-)

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Her er det enda mer.

NÅ ER JEG IRRITERT NÅ! KAN DERE IKKE HØRE!

Svar: Hyggelig å se at du tar en ironisk spøk på en humoristisk måte. Hyggelig å se at du også går ut og deler dine tanker, om enn anonymt, i andre debattfora hvor man kan banke løs med de merkeligste meldingene uten å måtte tilkjennegi hvem man er - og få støtte fra andre som heller ikke tør å stå frem med fullt navn når de mener noe. Men når man under fullt navn slenger litt humoristisk med leppa, blir det selvsagt bare kjeft å få. Men det tåler jeg!

Joje

over 21 år siden

Joje

Herregud. Nå har A.R. virkelig driti seg ut. Er det mulig? Hvorfor i all verden skulle Schille bruke pseudonym på Scangolf i en artikkel som handler om ham selv? Tenk å påstå noe sånt, og samtidig kalle seg redaktør og Forsvarer av Etikette og Folkeskikk?

Goofy - dette er DIN skyld! (ps: ironi...:-)

POW

over 19 år siden

POW

Så så, ro dere ned LITT nå! Jeeezus.

Jeeezus

over 19 år siden

Jeeezus

Enig

pippip

over 19 år siden

pippip

La oss beholde et Scangolf kjemisk fritt for A.R! Please!

Albert Einstein

over 19 år siden

Albert Einstein

doh.... se litt på datoer kanskje.... er bare en kødd som rasler i gamle busker.....

idioten

over 19 år siden

idioten

Den inbilte kloke er på farta igjen.

kall deg heller kverulerende kverulant

ikke idioten

over 19 år siden

ikke idioten

du står i hvertfall til ditt nick, om ikke annet. "idioten"......

Idioten

over 19 år siden

Idioten

avslører at du ikke forstår ironi. - og at du er tigerlili?

MEG

over 19 år siden

MEG

Hopp ut av skapet A.E -syntes du ikke tigerlili var søtt??

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her