Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Svingproblem

Sving Svingesen

over 17 år siden

Sving Svingesen

Kan noen være så vennlige å fortelle meg hva som menes med "utenfra og inn".....

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Yngve...?

jonny fra stovner

over 17 år siden

jonny fra stovner

utenfra og inn.. dvs at baksvingen din starter ut fra kroppen.. på nedsvingen kommer dermed svingen bak kroppen. dårlig forklart, hadde vært lettere å vise. mulig du skjønte noe allikevel. :-D

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hahaha, den tok jeg.....

Yngve=verdens råeste utenfra og inn-sving.....

sett bakfra, så starter køllens nedsving lengre unna kroppen din enn det naturlige svingplan, for så å passere balltreffpunktet og så ende nærmere enn det naturlige svingplanet.

det resulterer ofte i en slice, og også ofte i et totalt ukontrollert resultat.

Gunnar Bull og jeg har spilt en del sammen, og han har helt rett i å nevne meg i den sammenhengen... ikke fordi jeg har peil på svingplan, men fordi jeg er et prakt/skrekk-eksempel på dette.... :D

Gurk

over 17 år siden

Gurk

Tenk deg en linje trukket fra flagget gjennom ballen og videre bakover. I en nøytral sving kommer køllehodet ned til ballen på innsiden av denne linjen, tangerer så linjen i balltreffet, for deretter og gå på innsiden av linja igjen. Da vil nok uttrykket "utenfra og inn" gi litt mer mening.

Konsekvensen er som Yngve skriver som regel en slice, det er riktig dersom køllehodet peker mot målet i trefføyeblikket. Har du derimot rukket å lukke køllehodet, vil du få en pull. Dvs. en ballbane som kan være tålig rett, dog utgangsretningen er venstre dersom du spiller "normal" vei.

snappy

over 17 år siden

snappy

Uten fra og inn - Blir som å sparke en fotball med utsiden av foten. (Ganske høy ball bane med varierende skru til høyre). En golf svink som har dette i ser er det mest populære nå til dags. Brukes av de fleste av de beste spillene verden over, men da er det bare litt...

En dårlig uten fra og inn sving resultere som sagt over i en slice, eller pull.... En ball som går rett til venstre. Da har man releasa hånd ledda alt for tidlig.

Innen fra og ut - Blir med innsiden (lavere ball bane med litt skru til venstre.

Han man hcp over 0-3 bør man nok heller prøve å jobbe inn en innen fra og ut sving... Få inn høyre albue inn mot kroppen.... Mange missforstår når man sier dette, og presser albuen inn mot sin høyre side (ribbeben).. Dette er helt feil. Dette resulterer i en for dårlig rotasjon i treff øyeblikket, og vil da igjen resultere i et dårlig slag.

Det som menes med dette er at høyre albue skal presses mot et punkt ca 3-8 cm (Kommer jo an på hvilke størrelse du er) til høyre for navlen i ned svingen. Dette vil du merke med en gang. Spillere som er gode til dette slår ofte laaaaaaannnnggggg og rett med litt skru fra høyre til venstre.

jeg foretrekker heller å slå litt kortere, og heller legge ballen 6 m bak pinnen med en liten fade og mye backspinn, mot en lang drive og en wedge 10 m over greenen. (Må litt spøk til når det er fredag, og Januar)

God helg alle sammen

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er jo totalt feil halvparten av det dere sier. Bare rør.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Man får ikke høyreskru, om man bruker håndleddene for mye i nedsvingen, da får man venstreskru.

jonag

over 17 år siden

jonag

har du lest nøye det som står Erik___ ? Snappy snakker ikke tull...

Innmari Serriøs

over 17 år siden

Innmari Serriøs

tror vel uansett ingen hører på Eriks råd med alle de problemene han beskriver at han selv har med golfen.
beklager Erik, men sånn er det nok bare.

snappy

over 17 år siden

snappy

Tror de fleste som har lest innlegget mitt er enige med meg i det jeg skriver... Men er ening med Erik___ om at mye er feil.. Men det er bare trykkl-eifer som kommer i en ellers travel hverdag..

Har mistet litt snøringen her på forumet, men er Erik___ samme Erik som skulle redde verden fra sult osv... Sosialist Erik???

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Ja

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her