Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Handicap-justering

Einstein

over 21 år siden

Einstein

Hva mener dere om følgende:
Under en SELSKAPS-runde spilles det stableford.
En spiller scorer tilsynelatende 42 poeng og vil skrive seg ned,
MEN
i løpet av runden har han FÅTT 2 halvmeters putter (skulle vært diskvalifisert for ikke å hulle ut)
OG/ELLER
flere ganger etter å ha slått et dårlig slag spiller han en ekstra ball for å finne igjen følelsen. Denne ekstra ballen plukkes opp etter treningsslaget og er ikke med i spillet, men etter regelboka er det likvel ulovlig og medfører 2 straffeslag per trenings-slag.

Altså, følger man reglene kan han IKKE skrive seg ned.
Jeg har opplevd slike runder mange ganger, og sett mange spillere som etter en slik runde har skrevet seg ned.

Jeg vil gjerne høre andres mening om følgende:

1. Har denne spilleren et jålehandicap dersom han skriver seg ned ???
2. Er denne spilleren en sand-bagger dersom han IKKE skriver seg ned ?

ole gregert terjesen

over 21 år siden

ole gregert terjesen

Handicap - justering
Denne spilleren har ikke fått 42 poeng. Skal man operere med stableford og handicap justering så å man klare de enkleste reglene.

Man skal hulle ut og telle alle slag. Det går da ikke å sette i spill flere baller og ikke ta straffeslag ved provoisoriske osv.

Hele systemet bygger på ærlighet og innsikt i reglene og etikette. Alt annet blir tøvete. Jeg er bare nybegynner men vanskeligere er det ikke.
Dette dreier seg om holdninger på den ene siden og innsikt i eksisterende regler og bruke de rett.

Gordon

over 21 år siden

Gordon

Det må jo være opp til markør om han vil godkjenne runden å skrive under på hcp kortet

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Han skal ikke skrive seg ned, og er en typisk sand-bagger.

Hvis det skal telles poeng må reglene følges.

Det er viktig at alle lærer seg reglene - i alle fall de som vi oftest kommer i berøring med.
Eksempelvis, så er det vanlig at man "får en putt". Er den "fått", er dette i forhold til selskapsrunden - ikke i forhold til poengberegning og hcp-regulering. Dvs. ballen i hullet.

Ulovlige treningsslag skal ikke forekomme. Husk at det også finnes lovlige treningsslag.

Jeg ser også at det er vanlig med dropp etter OB eller ved mistet ball, litt flytting ved ball i divot, for mange køller i bagen, tørke av skitten ball, spille(putte) på ball i bevegelse, ikke regne straff for treff av annen ball eller gjenstand på greenen, ikke telle det første mislykkede utslaget, osv. Totalt har jeg i enkelte tilfelle regnet opp i mot 10 slike manglende slag og/eller manglende straff for denne type forseelser.

Mange har rett og slett blitt enig om venne-tolking av reglene. Ved dette lager de kun problemer for seg selv - særlig hvis de skriver seg ned etter en slik poeng-høst

Ærlig talt

over 21 år siden

Ærlig talt

Mitt syn er at de fleste ferske golfspillere får raskere tak på spillet enn reglene.
Dette betyr at det spillemessig skal skrive seg ned.
Om man er skikkelig pirkete er det sannsynlig at man synder mot en eller annen regel i løpet av runden, og skal diskes om man ikke tar straffen...

Vil vi egentlig ha det slik?
Det er jo synding mot reglene å ikke ha et reellt handicap også!

Jeg tror man er tjent med et visst skjønn i hvert fall på selskapsrunder på dette stadiet (hvilket stadie? la oss si over 25 i hcp og mindre enn tjue gjennomførte runder )

Kommentarer?

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Gordon - Ja - det er opp til markør. Poenget er at venner med samme venne-tolkning er markør for hverandre.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

Ærlig - talt:
Hvor mange ganger synes du at det da skal være lov til å "jukse" pr. runde? Er det en gang, fem ganger eller kanskje 10.
Når jeg legger kabal har jeg lov til en juks. Er ikke det nok tillater jeg meg en til - og kanskje enda en ...

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Jeg sier meg enig med "Ærlig talt", hcp skal reflektere spillestyrke.

Men man slal selvsagt ikke tørke av ball utenfor green, droppe ved mistet ball "somewhere" eller andre åpenbare feil.
Gitte putter på 3cm og deromkring derimot er greit for meg, det har blant annet med tempo i flight og de som kommer bak å gjøre.

Men skal man følge regler.....

Olaf E. Roalkvam

over 21 år siden

Olaf E. Roalkvam

Regel: 1-3 sier følgende:
Agreement to Waive Rules.
Players shall not agree to exclude the operation of any Rule or to waive any penalty incurred.
PENALTY FOR BREACH OF RULE 1-3:
Match Play-Disqualification of both sides.
Stroke play-Disqualification of competitors concerned.
mvh
OER

gordon

over 21 år siden

gordon

Jeg er enig i at vi er mange som kan spille golf bedre en vi kan reglene. Det går på tolking av reglene. I det tilfelle som er nevnt, fusker de bevisst eller vet de ikke bedre? Einstein var du med på flighten burde du gitt beskjed om dette? Jeg regner med at dette var en spiller i hcp kategori 5 som gikk den runden. At han da ønsker å skrive seg ned etter denne runden ser jeg som helt uproblematisk. Er han ikke god nok for det hcp slår det tilbake på han uansett før eller siden.

Jeg tok teorien til GK for noen år siden, der var vi innom reglene nok til at vi skal greie prøven. Så kommer du til banen begynner å spille sammen med kompiser. Du støter på problemer å lurer på hva du kan gjøre å hva du ikke kan gjøre i den situasjonen. Kompisene dine forteller deg hva du kan gjøre slik de har lært det. Å i de fleste tilfellene er nok ikke det riktig den eller andre veien. Da blir det ubevisst vrang lære.

Det jeg vil fram til er når du har fått ditt grøntkort og spilt de respektive rundene som må til for og få hcp kortet. Så burde det være sånn at du blir meldt opp til et nytt kurs som tar for seg reglene på en skikkelig grundig måte. Det tror jeg alle hadde hatt glede av i golf norge. Så kunne klubbene fått inn noen kroner til på den måten...

BOLSEN

over 21 år siden

BOLSEN

Vi har fått grønt kort, og slår selvfølgelig i roughen og finner ikke ballen.
Leting i 5 minutter? Tilbake til utslagstedet for å slå ny ball.
Kjeft fra de bak for sakte spill (her på forumet også, se tråd sakte spill). Isteden velger vi å droppe og ta et ekstra slag.
Skal vi la være å veksle inn det grønne kortet når vi endelig har oppnådd hvitt? Eller bør vi gå tilbake når vi nærmer oss handicapgrensen?
Selv spiller jeg med billige baller jeg har råd til å miste og leter aldri i mer enn et minutt. Og tar et ekstraslag istedenfor å gå tilbake.
Poenget er at reglene crasher med "tidsfaktoren". Jeg prioriterer å holde farten oppe.

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Slå en provisorisk ball. Det er i henhold til reglene og du sparer tid.
Å droppe er et klart regelbrudd og hullet må strykes.

Å gi et par halvmetersputter som spilleren "nesten" helt sikkert hadde greit , ser jeg litt "stort" på - det sparer tid. Treningslag er forstyrrende,irriterende og tidsødende - og bør derfor ikke gjøres/tillates

Henning

over 21 år siden

Henning

Jeg tok opp i fjor teamet "lemping av relger" fikk mange innspill der......

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=3316

http://www.scangolf.no/forum/forum.asp?mode=disk&inid=3316

Einstein

over 21 år siden

Einstein

Jeg startet denne tråden fordi det i flere andre tråder har oppstått harde diskusjoner rundt at noen har for godt eller for dårlig hcp.
Jeg må inrømme at jeg selv hører med til dem som "jukser" og gjør mye rart på selskapsrunder. På hjemmeklubben min går jeg stort sett en runde hver dag hvis været er bra. Disse rundene ser jeg på som ren TRENING, derfor flytter jeg ballen, spiller ekstra baller, tar putter, spiller ut utenfor tee-boks osv, og bryr meg overhodet ikke om å justere hcp.

De eneste rundene jeg spiller 100% etter regelboka og justerer hcp er de jeg spiller i turneringer. Nå er jeg så uheldig å være medlem i en klubb der det ikke spilles mer en 2-3 turneringer i året, så jeg har nesten ikke justert hcp de siste 3 årene. FY meg, eller ??!!

Men bortimot ALLE jeg spiller selskapsrunder med bryter også haugevis av regler, men likevel skriver de seg ned fordi de anser det som status å ha et godt hcp. De fleste av disse ligger mellom 10 og 15 i hcp, og gjør dermed ingen "skade" ved f.eks å skvise ut andre spillere fra f.eks ama-tour.
De fleste av disse spiller heller ikke turneringer, de bare spiller for sin egen underholdning og sammenligner sine ferdigheter vha hcp.

Er dette egentlig så galt ?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det er lov å spille treningsrunder, uten tvil. Det er bare å si fra før du går ut hva som er intensjonen med runden, så bør det være greit. En annen ting er selvsagt at man bevist spiller bare treningsrunder for å unngå å justere ned hcp slik at man kan ha et kunstig høyt hcp i konkurranse.

En annen ting er jo at man bør trene på å spille "riktig" også, og den treningen får man jo ikke med å gjøre alt mulig rart.....

Senest i går hørte jeg om en spiller som nektet å skrive seg ned i hcp på en "mini-turnering" som var spillt etter reglene, men han ville ikke skrive seg ned fordi han skulle gå bedriftsturnering etter helgen.......
Historien sa også at han hadde nektet å stemple kortet før de gikk ut på turneringen... hadde jeg vært i den turneringskomiteen så hadde jeg kastet han ut (nektet start) og rapportert hendelsen til hjemmeklubben hans.

Swinger

over 21 år siden

Swinger

I vår klubb blir hcp-kortet stemplet før hver konkurranse. De som ikke har med kortet får ikke starte. Etter gjennomført runde blir hcp automatisk regulert.
Er det noen som åpenbart har alt for høyt hcp tas de med på en runde av hcp-komiteen, som skjærer igjennom og evt. justerer hcp til et riktigere nivå.

Er ikke dette vanlig?

Runar Nyrud

over 21 år siden

Runar Nyrud

Det burde være vanlig ja....

Benrik Hjørnstad

over 21 år siden

Benrik Hjørnstad

Hvis noen blir tatt med ut av hcp-komiteen for å justere hcp, hvordan tror du de spiller da ???? Kanskje vanskelig å justere seg ned, men herrene som spiller bedriftsturnering har neppe særlig skrupler med å gjørs på å spille dårlig. Her er et eksempel på nevnte kategori spillere:
For en tid tilbake jobbet jeg i et stort norsk firma som nå eies av en viss K.I.Røkke. Der hadde vi hvert år konsermesterskapt med stor deltakelse, festivitas og fine premier. 2 år på rad ble bedriftsmesterskapet vunnet av samme mann (en gammel traver med ca 20 i hcp) som til tross for 2/3 hcp klarte over 40 poeng på sin egen hjemmebane. Etter litt fusjoner og oppdelinger i firmaet ble konsernmesterskapet til en liten lokal ubetydelig filleturnering, og da datt vedkommende til under 10 i hcp nesten over natta. Man kan vel si han flyttet sin golf-status fra å være regjerende konsernmester til å kunne skryte av lavt hcp.

Tore Pupper

over 21 år siden

Tore Pupper

Ferskingen Bolsen har min fulle stotte, mens regelrytterne maa skjonne at konkurranse basert paa handicap ikke er reelt. Det er like interessant som slalomrenn paa idealtid! Det eneste handicap kan brukes til er veddemaal. Det hjelper ikke aa slaa kompisen din i poeng saa lenge han alltid bruker faerre slag enn deg (med mindre du kom naermere enn sist og lurte til deg noen kroner..).

PS. Flere pro'er har uttalt at hvis det var en regel de kunne forandre saa var det:
1) Fri drop for baller som ligger i ureparerte "divots". Skal du straffes for et perfekt utslag, pga spillerne foer deg?
2) OB haandteres som "hazard", med drop og straffeslag. Hvis dette i det hele tatt er tema for proffene boer det straks innfores for amatorer med mindre du synes du venter for lite paa golfbanen...

Sportslig Hilsen
Tore P.

Rolsen

over 21 år siden

Rolsen

Om man skulle endre til dropp i OB så måtte det bli TO slags straff (mistet ball og distanse) ellers så kunne man bare sette opp røde staker for sidevannshinder. For all del spill en provisorisk ball!

Tore P.

over 21 år siden

Tore P.

Ja, Rolsen og/eller Bolsen. (Ett eller to) straffeslag istedenfor gjentatte OB slag fra samme sted er bra for baade den som slaar, medspillerne og de som kommer etter. Synes ogsaa at golf i Norge ikke lenger boer vaere saa eksklusivt/formelt at man maa gaa paa teorikurs for aa faa lov til aa spille. Banene konkurerer naa om spillere og vil vaere tjent med at de som vil spille kan gjore det uten kurs og for mange hindringer. Blir de hekta er det ganske sikkert at de vil gjore alt de kan for aa spille bedre (ta protimer). Dette er ikke noe problem i mange andre land saa lenge nybegynnerne har med en erfaren spilller eller spiller paa tid og ikke odelegger greener e.t.c. Kortbaner er best for dette, men jeg vet ikke om det finnes noen i Norge.

Out of bounds

over 21 år siden

Out of bounds

Litt enig med Rolsen om 2! straffeslag om man i det hele tatt ønsker en lempning av denne regelen.

Denne hindringen har en helt annen betydning enn Gul og Rød markering. Hva med å legge bort driveren på tee-slag nr 2 så slipper man ofte å gå i samme fella 2 ganger (eller 3). Ofte representerer hvite staker slutten på golfbanen og hvorfor skal man så gjøre det fordelaktig å spille der ved å muliggjøre dropp? Man får ikke spille videre i biljard om man slår den hvite kulen på gulvet?

gogo

over 21 år siden

gogo

Hvilke store problemer oppstår når folk skriver seg ned (reglementert eller ureglementert)?

Purple Ice

over 21 år siden

Purple Ice

Det oppstår vel ingen problemer ved å skrive seg ned, annet enn at de som gjør det stadig driter seg ut ved å score lave poengsummer.
De som er ivrigst etter å skrive seg ned er dem som aldri deltar i turneringer, for det meste herrer i 40-50 åra som bruker lavt hcp som statussymbol.
Den andre gruppen som er glad i å skrive seg ned er unge håpefulle og gamle avdanka AMA-tourspillere, men den diskusjonen foregår et annet sted her inne.
Problemet oppstår når noen IKKE skriver seg ned. Finnes etterhvert mange som bevisst skriver seg opp mellom turneringer. Spilte senest i dag med en kar godt oppi 50-åra som slo 41 poeng på Skoger. Selv scoret jeg 38, og kunne skrive meg ned 0,6 poeng, men han jeg spilte med påstod han aldri tok med seg hcp-kortet utenom på turneringer........

Turneringstaper

over 21 år siden

Turneringstaper

Ureglementert nedskrivning straffer ingen annen enn deg selv.
Det å la være å skrive seg ned (som Purple Ice sier om 50-åring) straffer alle andre.

Spilte turnering forrige hvor jeg føler at premiene i min klasse gikk til helt feil personer. De 3 beste hadde 42-44 poeng og alle med hcp rundt 10 og rundt 45 år. Skjønner ikke hvorfor de plutselig har blitt så gode. Har holdt på med golf i 3 år og er selv nede i hcp 12. Hadde karrierebeste hva gjelder slag men fikk bare 37 poeng og havnet et godt stykke ned på listen.

Er dette riktig? Er glad for at jeg nå skal stort sett spille slagkonkurranser fremover da en slik "subjektiv" vurdering holdes utenfor og det er ren prestasjon (ikke relativ) som teller.

Gary Hogan

over 21 år siden

Gary Hogan

Her er en "nøtt" jeg gjerne vil høre andres mening om.
Jeg spilte match-play i helga som jeg vant relativt lett.
Regnet slagene om til stableford som ga 40 poeng inkl én gitt putt på 15 cm.
Reglene for handicap-justering er klare: matchspill er ikke handicapregulerende runde.
Likevel ble jeg utsatt for press fra andre deltagere til å skrive meg ned. Men ønsker å holde meg til reglene, og nektet derfor.
Synest dere andre jeg handlet riktig ?
Skal man rette seg etter reglene eller "mobben"?
Jeg er nå stemplet som hcp-jukser i hjemmeklubben min og det vil bli murring og baksnakkelser dersom jeg stiller i flere turneringer i år.
Jeg har siden i fjor vår gått over 40 hcp-tellende runder hvorav ca 75% har vært i turneringer.

Goofy

over 21 år siden

Goofy

I mine øyne er dette ingen nøtt. Du har helt klart et hcp som er lavere en det som står på hcp-kortet ditt. At du går så mange runder hvor du har spilt opptil 75% turneringer er ekstremt. For meg så høres det ut som om du "skummer" det som finnes av turnering, og lever på ditt for høye hcp. Jeg vil tippe at du har et hcp mellom 16-26. Det er her du hcp fellen. Spesielt mellom 16-18, hvor du ofte deltar i gruppe 1 i turnering. Årsaken til at dine venner i hjemmeklubben utsetter deg for press er enkel. De er lei av turneringshcp som sannsynligvis har gitt deg mange premier de siste årene.

Gary Hogan

over 21 år siden

Gary Hogan

Javel, fortell meg så, Goofy, hvordan kan man skumme turneringer når man spiller 1-2 turneringer i uka og ca. 3 turneringer for hver selskapsrunde ?
Jeg har i øyeblikket index 7,3 (0,1 bak "pers") så det er ganske langt mellom hver gang jeg oppnår høye poengsummer.
Har de siste 2 ukene gått 4 hcp-tellende runder, hvorav 2 i turnering. Resultat: 33, 29, 32 og 38 poeng før nevnte matchspill på 40 poeng.
Dette kaller jeg i værste fall en formtopp, i beste fall en nivåforbedring.
I de to første turneringene jeg deltok i denne sesongen scoret jeg 7 !!!! og 15 poeng.
Men det er typisk norsk å bli misunnelige og skylde på et eller annet når man blir slått.....

Det er interessant å lese innleggene lenger opp i denne debatten. Noen ser ut til å drite i reglene og lage sine egne regler ut fra praktiske hensyn. Andre spiller med skylapper og er tydeligvis bare opptatt av at den minst lille detalj i regelboka følges.
Uansett hvilken "side" man velger er det noen som kommer med sure oppstøt.
Derfor velger jeg å følge regelboka så har jeg i det minste noe å viste til når det blir uenighet.

Forøvrig ville jeg være den første til å støtte fjerning av hcp. Da ville man konkurrere på 100% likt grunnlag, og den beste ville vinne. Dette med hcp-golf er like dumt som å kjøpe flax-lodd hos Narvesen.

Synd det ikke er flere scratch-turneringer. Føler at jeg faller mellom to stoler. For dårlig til ama-tour (eller kanskje rettere å skrive for ÆRLIG) og for godt hcp til å oppnå gode poengsummer i hcp-turneringer.
Kanskje er det like greit å slutte med golf og gå tilbake til langrenn og sykkel

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Justering av HCp er en artig greie, litt avhengig av hvor seriøst man tar det.

For mitt vedkommende justerer jeg eventuelt etter alle Stablefordrunder, men ikke Matchplay(regel) selv om ingen putter er gitt.

HCP skal gjenspeile spillestyrke, hverken mer eller mindre.

Goofy

over 21 år siden

Goofy

HCP skal gjenspeile spillestyrke, hverken mer eller mindre.

Klarere kan det ikke sies: Jeg justerer meg opp og ned etter hver eneste runde, om jeg er over eller under sonen.

Gary Hogan

over 21 år siden

Gary Hogan

Høres klart greit og tydelig ut.
I år har jeg spilt hjemmebanen min på mellom 76 og 107 slag.
I fjor mellom 77 og 105 slag
I forfjor mellom 78 og 99 slag.
Jeg har formtopper 2-3 ganger i året og senker da gjerne hcp raskt med 1,5-2 poeng i løpet av 2-5 runder, så går det dårlig og hcp klatrer sakte oppover til neste formperiode.
Noen ganger blir resultatet 20 poeng, andre ganger 40.
Ikke så lett å ha et handicap som gjengir spillestyrke da.

Det er ille at noen bevisst jukser ved å ha for høyt hcp.
Men det er også ille å bli beskyldt for juks når man ikke jukser.

Jeg gidder sjelden stemple kortet mitt før jeg går ut på selskapsrunder, og kan dermed bare skrive meg ned, ikke opp. Har gått glipp av minst 10 oppskrivinger hittil i år, men har derimot skrevet meg ned den ene gangen jeg hadde mulighet til det. Da er det surt å bli beskyldt for å jukse med hcp.

Og Goofy, jeg venter fortsatt på en forklaring på hvordan du kan si jeg "skummer" turneringer når 75% av de handicaptellende rundene mine ER turneringer. Men du har kanskje ikke noe svar... For meg er du en av disse som slenger med leppa uten at snakketøyet har kontakt med hjernen.

Pro

over 21 år siden

Pro

For å gjøre det helt klart: Gary Hogan gjorde riktig i å ikke justere hcp etter matchplay. Reglene er helt klare, og ikke til å misforstå.
Dessverre er det heller tynt med kunnskap om regler og bestemmelser blant klubbgolfere, dermed oppstår slik "mobbing" og en masse synsere legger inn misvisende innlegg på forum som dette.

Dessuten, dersom matchen er jevnspilt vil spillerne i de aller fleste tilfeller spille en god del bedre enn de ville gjøre i stroke eller stablefordturnering samme dag. Samme fenomen ser man ofte hos en matcspiller som får en stor ledelse.

Den mentale konsentrasjonen blir automatisk mye bedre i matchplay enn i stableford. En score på 40 poeng hos en vinner i matchplay er ikke større prestasjon enn 33-34 poeng i stablefordturnering.

Derfor er matchplay en ypperlig måte å trene konsentrasjon på under trenings/selskapsrunder. Anbefales på det sterkeste for golfere som vil forbedre spillet sitt.

Goofy

over 21 år siden

Goofy

Gary Hogan, du høres ut for å være en fornuftig fyr. Jeg tror ikke du jukser slik som du fremstår her.

Forøvrig; Jeg stempler ikke kortet før jeg går en runde. Jeg stoler på meg selv, og skriver meg opp/ned når jeg er utenfor buffer sone. Det er lov å være litt praktisk.

Jan B. Sørensen

over 21 år siden

Jan B. Sørensen

I innledningsinnlegget var det tatt opp et tema som jeg ikke ser noe særlig diskutert; "Få igjen følelsen".
Lurer på hvordan frender ser på akkurat det å la en spiller som har bestemt seg for å stryke hullet etter f.eks. 2 dårlige utslag. Vi har alle hatt slike hull. Jeg synes det er oppbyggende for personen å få lov til å "bli med til hullet" for å få igjen noe av følelsen. Selvsagt skal ikke det gå på bekostning av tid og det gjør det heller aldri. Jeg mener det er bedre for sporten å være litt mennesklig og la personen la være å gå 10-15 minutter å ergre seg over 2 baller ut i skogen/vannet.

Fooore

over 21 år siden

Fooore

Når spillere jeg går med sier de tar opp, foreslår jeg alltid at de kan jo bare slå for å komme inn i det igjen.

For min egen del blir jeg dog såpåss irritert når jeg selv slår rævva at jeg heller trasker litt i skog og rough og leter etter baller og jordbær. Samt roer ned hodet....

Folk er forskjellige.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her