Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Askim golfbane

Bjørn Erik Mørk

over 21 år siden

Bjørn Erik Mørk

Hei.
Som noen av dere lesere kanskje husker, var det en veldig aktiv debatt om banen i Askim i november-desember 2003. Noen av innleggene tenderte mot å være temmelig usakelige, da man ikke skilte mellom de som hadde ansvaret for de ulike delene av klubben (henholdsvis de med ansvar for det sportslige, de med ansvar for det økonomiske og de med ansvar for driving rangen). Når noen nå evt. kommenterer innlegget, ber jeg derfor om at man forsøker å holde det på et sakelig nivå for å kunne stimulere til videre forbedringer.

Det var flere forhold ved banen i fjor som gjorde at medlemmene, og gjester ved banen reagerte, og da spesielt den dårlige kvaliteten på greenene og at banen var noe kjedelig å spille. På den bakgrunn er det interessant å se om det er gjort noen forbedringer på det området før inneværende sesong.

Jeg tenkte å kommentere dette utfra de erfaringene jeg og et par av mine faste golfvenner (henholdsvis 18.8 og 27 i hcp) har gjort på banen i mai.

For det første vil jeg si at de 18 forskjellige utslagsstedene har gjort det mer spennende å spille banen. Det er morsomt å ha variasjon, og å måtte tenke litt nytt. Noen av hullene er vanskeligere, mens andre har blitt noe enklere. For eksempel hull 4 har blitt et godt par 3-hull, hull 9 som par 4-hull er vanskeligere for de som sliter med å slå litt langt og rett, hull 18 som langt par 5-hull er ikke noe sikkert birdiehull. Hull 7/16 er veldig morsomme, og spennende.

Helhetsinntrykket vårt er derfor at banen nå har blitt vesentlig mer variert og morsom å spille. I tillegg er kvaliteten på fairwayene og greenene, tatt i betraktning hvor tidlig det er på sesongen, rimelig bra. Skiltingen rundt på banen er også veldig bra. Banen er derfor vel verdt et besøk både for medlemmene og gjestespillerne.

På den annen side er det fortsatt forhold som kan bli bedre:-) Blant annet er tidligere utslag ved hull 5, som jeg har påpekt tidligere, nå slik at det skal spilles som et par 4-hull på den ene runden. En drive over borteste kul vil fort gå i retning av rød tee ved hull 6. Dette har jeg sett har skjedd ved et par anledninger allerede (jeg presiserer at det ikke er undertegnede som var den skyldige:-)). Dette kan være direkte farlig!
En annen utfordring er fortsatt kvaliteten på greenene. Trolig blir dette vesentlig bedre i år, men det er fortsatt noe man må jobbe mye med. Det samme gjelder designet på banen, slik som bruk av fairwaybunkere på for eksempel hull 18 (noe banekomiteen også har foreslått). Tee på hull 18 er for øvrig steinhard, slik at jeg vil anbefale å ha med hammer og meisel for å sikre at du får satt ned pegen:-)
Dette er forhold man kan gjøre noe med over tid, og vi bør derfor være veldig fornøyd med at man har gjort så mange forbedringer i løpet av så kort tid!

En del andre forhold er det medlemmene selv som må ta ansvaret for; først og fremst å reparere nedslagsmerker, slippe gjennom de som spiller vesentlig raskere og å fortsette med å ha et hyggelig og avslappet miljø med lav sigarføring. Sistnevnte har vært den store styrken i klubben så lenge den har eksistert.

Alt i alt er vår subjektive konklusjon derfor: Banen i Askim er vel verdt et besøk, gitt at man tar det for å være en relativt fersk bane, og ikke kommer med forventinger om at dette er en internasjonal mesterskapsbane.

Hva synes så dere andre medlemmer eller gjestespillere som har besøkt banen i år?

Mvh
Bjørn Erik Mørk, hcp.7.4
Medlem i Askim og på Miklagard

olemartin

over 21 år siden

olemartin

Enig i at banen fremstår mye bedre i år enn i fjor. Greenene er bedre og hullene bedre.
Også enig i at hull 5 og 14 er farlige og dårlige. Innspillet mitt på par 5 hullet av dem forrige dagen lå fem meter fra gul tee, neste gang tror jeg at jeg skal rope fore på hvert innspill der.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her