Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

firkantdriver

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Det ble ifjor lansert såkalt squaredrivere. Ser at at ping ikke har noen ennå, ei heller mizuno og forsåvidt også en del andre leverandører. Ser av tester at det ikke er de som går lengst, men dette kan vel endre seg.
Noen som har erfaring med firkandrivere?
Noen som vet om dette er kommet for å bli, og evt hva tendensene for 2008 vil være?

flyger

over 17 år siden

flyger

tendensen vil være at alle bruker firkantdrivere siden denne bedrer resultatet til 90% av alle golfere i lengden viss den er bra nok tilpasset

jonag

over 17 år siden

jonag

Firkantdrivere er den formen idag som gir størst MOI, dvs størst stabilitet i treffet og minst vridning. I det lange løp slår alle i snitt bedre driver med høy MOI, men om det er firkantformen som er den ultimate måten å få høy MOI og ellers bra egenskaper vet jeg ikke. Det skjer hele tiden en utvikling innen materialer og produksjonsteknikk slik at enda lengre og mer tilgivende drivere kanskje er mulig.
Nå er ikke forskjellen mellom en høy-MOI vanlig formet driver og en firkantdriver så stor lenger, så det er begrenset hvor stor fordel det er med firkant fremover.
Det er jo mange egenskaper (MOI, tyngdepunkter, form, vekt) slik at kanskje MOI er for hypet opp idag og at vi ikke trenger det lille ekstra fra firkant, men heller noe annet som en vanlig formet driver kan gi mer av...
Vi får se..

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Har selv en fti-8,5 grader og den går rettere enn ft-5 9,5 grader med samme skaft.
Den går egentlig rettere enn det meste jeg har prøvd.

Den går ikke lengst men du taper mindre på treff utenfor sweetspot (høy MOI/vridningsstabilitet) ergo vil du gjennomsnittelig slå lenger med firkanten, med mindre du heter Garcia eller noe sånt og alltid er i sweetspot......

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg nekter å spille med en driver som låter som en tom hermetikkboks. Uansett MOI, retningsstabilitet og hva fan det heter.

Jeg nekter også å kalle noe som helst punkt på disse boksene for sweetspot. Det er en fornærmelse for benevnelsen. Når noe smeller med et PLÆNG, er det IKKE sweetspot.

Ahhhh. Det gjorde godt :-)

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Amen to that! ...

Og det har ingen ting med saken at jeg har 6 drivere med vanlig hode som er til salgs ! ...

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Gunnar, jeg døper deg herved til "Gunnar Garcia Bull", siden du tydeligvis ikke har behov for tilgivende køller da du alltid er i sweetspot.... he he ;-)

Dessuten har jeg nesten ikke fått hørselskader i det hele tatt etter at jeg kjøpte ft-i'en. Skjønner ikke hvorfor gutta holder seg for ørene hver gang jeg skal drive på simulator...

Hæ? Hva sa du?

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Amen to that GB. Grensen går langt før hermetikkbokslyd.

Drunkaducko kan hygge seg med the sound of Hakadal. Min toleranse for ham er høy etter å ha spilt hjemmebanen hans - eller som en venn av meg sa det; "den eneste banen i landet som er så langhåra at den trenger hårstrikk"

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Smilende Sam, alle baner er langhåra om man spiller den fra roughen....
Fortell kameraten din at om han treffer fairway eller green så blir alt så meget lettere.....og kortklippt

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

simen, jeg takker ærbødigst for tilnavnet som jeg dessverre aldri kommer til å være i nærheten av å fortjene på ærlig vis.

Men det finnes tilgivende køller som ikke er firkantede, og det finnes også baner hvor roughen ikke er langhåret.

Bare for å være litt kranglevoren, selvfølgelig :-)

Flyer

over 17 år siden

Flyer

Takker for innspill. Dette betyr i hovedsak at en ny driver anno 2008 heller bør være mere firkantet enn rund.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

NEEEEIIIIIIIII

Stoney

over 17 år siden

Stoney

Jaaaa (hvis du vil spille bedre, og gir f... i lyden)

flyger

over 17 år siden

flyger

det er kun folk som har store problemer med å tåle lyden som sverger till rund alle som vil ha bedre score kjøper firkant

Ken

over 17 år siden

Ken

Glem de der firkant driverne. Lær heller å slå ballen rent. Kvikk fix med ny driver hele tiden er bortkastet tid og penger. Ikke går firkant blekkboksene lengst heller.

Nesten litt patetisk å tro man kan bli en bedre golfer ved å kjøpe nytt utstyr isteden for å gidde å lære seg å svinge bra.

king ben

over 17 år siden

king ben

noe som er helt sikkert er at om man bruker de 3-4 tusenlappene på protimer isteden for ny driver. Vil du slå MYYYYYYYYYYYYYYE bedre driver.........

Og ja. Uansett hvor bra jeg hadde slått med firkantdriver er det ikke hvert det!! forferdelig lyd og forferdelig stygg driver!!!!
Ser helt for jævlig ut ved adressering også..........

sier som GB
ah det var deilig...... ;-)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Tenk at du skulle vise deg å være like gammeldags og fossil aktig som "Gunnar Garcia Bull" "King Ben".

Og så i så ung alder da gitt...

Ken kan jeg få kjøpe den 40 år gamle driveren din med 150 kubikk hode slik at jeg kan lære å bli en bedre golfer litt fortere?

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Simen, ref over det var fairway det var snakk om - Hakadal er for enkel til at roughen kommer i spill.....

HM

over 17 år siden

HM

Da skal jeg jaggu prøve Hakadal, hvis den virker enkel for en som er medlem på Drøbak. ;-)

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Smilende Sam , den er så enkel at offisiel banerekord fra back fortsatt er 73 (herrer)...... Uoffiselt har jeg enda ikke hørt om noen som har gått den på par eller bedre.

Vet du mente fairway, den var lang i de værste nedbørsperiodene i fjor. Ble for vått til at de kunne klippe.

Din venn hadde uflaks om han spilte en av de dagene.

Ken

over 17 år siden

Ken

Sorry Simen... min r7 er ikke til salgs...

Dessverre hjelper ikke den deg heller, eneste som hjelper er trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening, trening,

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Ken ,jeg er ikke uenig. Trening er det aller aller viktigste. Når det er sagt har utstyret en del og si også.

En kombinasjon av trening og riktig tilpasset utstyr gir de beste reultatene.

For de fleste golfere er det lurere å bruke overzied enn blades, 460 hode fremfor 300 på driveren.
Hybrider fremfor 3 og 4 jern.
Køller med lettspilte hoder fremfor vanskelige.

Derfor er firkantdriver lurt for mange. De går rettere, ikke lenger. Slår man rettere scorer man normalt bedre.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg har prøvd et par firkantdrivere. For meg går de en god del kortere, ihvertfall 5%, kanskje 10. På den annen side er jeg enig i at de går rettere, men jeg mister følelsen av å spille golf.

Jeg synes det er viktig å kunne kjenne hvor jeg treffer ballen. Treffer jeg på tåa, er det min feil, men hvis jeg ikke kjenner at jeg treffer på tåa eller hælen lærer jeg heller ingen ting.

Så lenge det låter som en tom hermetikkboks, og jeg ikke klarer å kjenne forskjell på hæl og tåtreff, velger jeg å spille med drivere som gir bedre tilbakemelding. På lang sikt tror jeg det er smartere, fordi jeg tror det gjør meg til en bedre golfspiller.

Det er viktigere for meg å føle at jeg har progresjon, enn å (kanskje) score et slag eller to bedre akkurat nå.

jonag

over 17 år siden

jonag

Jeg er vel langt på vei enig GB men slik er det vel med alt som er lettspilt i golf.
Men mange på touren bruker firkant likevel.

Jeg sjøl liker tilbakemelding og er helt enig i det siste du skriver.

Likevel tror jeg ballens oppførsel er viktigste å ta tilbakemelding fra. Om man vet hva man skal se etter da...

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Simen, klart banerekorden er bare 73 når den beste spilleren dere har hatt på besøk er meg...

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

*Kremt* Yngve: Jeg har også vært der....

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Sorry Yngve, men fjosok er nok fortsatt en langt bedre spiller enn oss begge...:-)

Har vært en del gode spillere og proer innom ,men banen er vanskeligere enn den ser ut som på papiret.

Håper rekorden ryker i år og at noen kommer under par snart fra back.
Blir neppe meg for å si det sånn.......Men det hadde vært noe inn i ¤#%¤#"!& morro!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Fjosok, nå skal du ikke la deg lure av handicappet mitt altså, jeg har spilt Pebble på 63 slag blandt annet, og det i tospann med Tiger Woods....

eller teller ikke rundene man spiller på X-Box?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmmm. Ikke slik å forstå at jeg eventuelt kjenner noen av debattantene her, men banerekord... - Er det når man har flest mulige slag?

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Gunnar, jeg har allerede den rekorden du snakker om, dvs flest mulig slag.

I år går jeg for den andre varianten....færrest mulig ;-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hehe. Det er mest imponerende hvis du klarer begge på samme sesong :-O

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Det er innenfor rekkevidde med min spillestil, 2 runde klubbmesterskapet i fjor kan brukes til illustrasjon....

Front 50 slag (14 over) back 34 slag (1 under). Det er runden sin det he he:-)

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her