Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Profound Dark Ace på GolfDigest HotList!

Bobby Peru

over 17 år siden

Bobby Peru

Grattis Bernt!

http://www.golfdigest.com/equipment/ratings/putters/2008/hotlist_putters?currentPage=5

N. Åløye

over 17 år siden

N. Åløye

http://www.golfdigest.com/equipment/video/2008/02/2008hlhowwedidit

Ultimose

over 17 år siden

Ultimose

Virkelig kult dette. En fjær i hatten til Norge på golfmarkedet

Pøh!

over 17 år siden

Pøh!

Kjekt å få anerkjennelse, men skal ikke putterne ut på markedet snart ?
Har hørt og lest mye om dette vidunderet i flere år nå, men ikke sett det til salgs hverken på TGW eller Edwin Watts eller andre steder.
Man blir ikke feit av å gi bort en haug med golfkøller til redaktører og anonyme tourspillere, bare spør Mgolf.....

Nettkjøp??

over 17 år siden

Nettkjøp??

Denne er nok kun for de som handler i Proshopene rundt om så de som har vært innom en seriøs Proshop det siste har ingen problemer med å få tak i den.... Tror kanskje de vet litt mer enn pøh om både salg og annen profilering.

Golferen

over 17 år siden

Golferen

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=188565

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Riktig som Nettkjøp? sier. Vil komme til en proshop "nær deg" når de åpner til våren. Tilgjengelig på f.eks. Fornebu nå på vinteren, men ikke minst så kan du kjøpe de på nettet på http://www.profoundputters.com/. Merk at putterne finnes i 33"lengde også...

Sølv

over 17 år siden

Sølv

Putteren fårbra kritikk den,men mange puttere får bedre kritikk.
Hva er det som gjør at man kjøper denne putteren?
Patriotisme?

Er det noen som har tenkt på at det faktisk var et 10 stk puttere som fikk bedre kritikk i denne testen?

http://www.golfsiden.com/putteregd2007291207.html

oddavie

over 17 år siden

oddavie

Har du tenkt på kor mange meir enn 10 stk puttere det finnes på markedet?

Topp 20 er meir enn godkjent

Rel. Evans

over 17 år siden

Rel. Evans

Ser på golferen at dersom en ser på de tre viktigste faktorene, og ser bort ifra Buzz of value (siden et ukjent brand aldri kan score høyt på den siste), så scoret Dark Ace svært bra sammenlignet med de beste på testen.

Golf Digest må ha testet hundrevis av puttere, så komme med her må vel være bra nok, selv for Ola Golfmann.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Sølv.
Vet ikke om du fikk med deg at listen er i alfabetisk rekkefølge LER HØYT HER

Se heller testen på golfdigest.com, om du forstår engelsk da.....

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

De har putteren i shoppen på golfsenteret på sandaker der jeg jobber også. Demo køller inkludert i forskjellige lengder.

Vil noen teste den er det bare å komme innom.

Og så...

over 17 år siden

Og så...

Opp med hånda den som tror man blir rik av å selge puttere i proshoper i Norge.
Opp med hånda den som tror man har den aller minste nubbetjangs til å få positivt dekningsbidrag dersom man ikke får putteren ut hos TGW og tilsvarende utsalg.

Skulle forresten likt å vite hvem som er så dum at han tror han kan fortelle andre golfspillere at den ene putteren på HOT-LIST er bedre/dårligere enn den andre. Den som har fulgt med noen år vil ha fått med seg at testvinnere har blitt fiaskoer og utstyr langt nedpå lista har havnet i bagen til tour-vinnere.

Hadde det vært slik at det var mulig å rangere puttere etter hvor gode de er så ville alle golfspillerne på PGA, EPGA, LPGA, LET, CT, NW osv spille med netopp den ene putteren.

Bernt har laget en topp putter, det er det ingen tvil om. At noen ikke liker den fordi de ikke liker formen, fargen, følelsen, prisen, eller fordi de ikke liker Bernt så er det noe helt annet.

Men jeg håper Bernt får ut fingern og begynner å tjene penger på skapelsen sin. Det koster å spise potetgull rundtomkring på Tour-events.

Oh yes

over 17 år siden

Oh yes

De anonyme helters gode evne til å skrive nedlatende.

Heia Ola Dunk

Forresten

over 17 år siden

Forresten

Det er en hel drøss som bruker putteren på LPGA. Spennende å se år for år hvem som blir å bruke den.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Og så.

Ang. tidligere testvinnere, 2-ball kom ikke på listen engang i år......

Hvorfor må målet til alle være å bli solgt på TGW og EdwinWatts.
Kanskje de styrer unna for å slippe at de dumper prisen og ødelegger markedet i Europa.....Tror de vet hva de driver med i Profound.

What?

over 17 år siden

What?

De har dem på G-sport også.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Lurt å bli kjent med folk før en bestemmer seg ikke like noen, men så finnes det alltid noen som ikke liker de som lykkes.........eller er annerledes.......

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Og så...
Vet du hva dekningsbidrag er for noe?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmmm. Jeg vet hva bedekningsbidrag er. Er det det samme?

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Gunnar.
Og så... tror visst dekningsbidrag har noe med hvem som selger produktene og gjøre hihi

Så selge for lav pris til TGW og EW gir positiv DB men selge til god pris i proshops gir negativ DB hmmm LER MEG IHJEL HER

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Når putteren kommer på Golf Digest's Hot List for 2008 hadde det nok vært en ide å la putteren være tilgjengelig i kjente og store kjeder som Edwin Watts og andre, jeg tviler på om tilgjengelighet via nettbutikk uten mulighet for å prøve den gir samme effekt i det amerikanske markedet. Og det hadde kanskje ikke vært så dumt å prøve og få noe ut av det amerikanske markedet når den omtales positivt i amerikanske golfblader?

Selv Arne Belinda skjønner kanskje at et lavere dekningsbidrag pr putter kan gi penger i kassen hvis volumet er en smule større enn det norske markedet?

Uansett håper jeg Bernt får gjennomslag i markedet så han en dag tjener penger på putteren sin også.

Salt

over 17 år siden

Salt

Og du tror virkelig at det ikke jobbes med distribusjon i større butikker?

Sølv

over 17 år siden

Sølv

Putteren er helt sikkert bra den,
Men ingen kan da arrestere noen for å ville bruke den putteren som er best/den man tror er best for en selv??

Hallo!

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Morsom du Salt.

Jeg både håper og tror at Bernt jobber med større distribusjon i USA. Men i likhet med de aller fleste andre her inne (bortsett fra Salt kanskje?) så vet vi faktisk ikke hva han tenker eller gjør mht distribusjon.

Fornøyd nå?

Gull

over 17 år siden

Gull

Det spørs om de har milionene som skal til for å få produktet ut på markedet.
Du kan ha verdens beste produkt, men det hjelper dessverre lite dersom man ikke har gryna som trengs.

Sølv

over 17 år siden

Sølv

Har du ikke ledd deg i hjel ennå, Arne?

P.s. Jeg liker Bernt som type, og har tro på at han lykkes.
Blir produktet bra nok for meg, ja hvorfor ikke kjøpe?

Men kanskje jeg ikke liker deg Arne.. ;)

Jørgen

over 17 år siden

Jørgen

En fjær i hatten å havne på den lista. Tenk litt på hva slags budsjetter de andre putterne der har bak seg.

Men det er nå arbeidet virkelig begynner for Bernt&co. Denne utmerkelsen er flott å ha med seg når man skal rundt i kjedene og selge inn putteren. Er jo klart at golfere også leser kåringen. Vet ikke hvor mange lesere golfdigest har, men man skal ikke fange interessen til en stor %-del av leserne før man kan begynne å gjøre butikk her.

Nerd

over 17 år siden

Nerd

Det er ikke bare distribusjonen som koster, det er også produksjonen.
Det trengs bra med startkapital for å få stor nok produksjon til å dekke etterspørselen nå når putteren har kommet på hot-lista.
De store kjedene krever garantier for volumet før de inngår avtaler. En titt i skattelista sier at Bernt har null i inntekt, og null i formue. Det er et dårlig utgangspunkt for å begynne storproduksjon av puttere. Han må dermed invitere investorer som han sannsynligvis allerede har melket til det ytterste etter prøveproduksjon og å ha reist verden rundt for å "kjøpe" seg med tour-spillere på diverse golfturneringer.
Vedder på at han allerede har brukt flere millioner før han har tjent en eneste krone. Dermed har ProFound putters i øyeblikket stor gjeld som først må betjenes før de kan få inn midler til å betale produksjon og distribusjon.
Dette er nøyaktig samme situasjon som Mgolf var i når de måtte kaste inn håndkledet. Ikke så rart det har blitt slik for han har jo brukt samme personene som krasjet Mgolf.
Jeg unner Bernt å lykkes, men jeg er skeptisk.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Tipper ca. 98 % av det Nerd her forteller er bullshit.
Likningen stemmer nok, og that's about it.

Trodde Skandia i Sverige havarerte Mgolf jeg.....

Ferodes Halsk

over 17 år siden

Ferodes Halsk

Arne Belinda, hva går du på ???
Du tilfører ingenting i denne diskusjonen, mulig du ikke forstår så mye.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Halsk og Nerd skjønner sikkert at har en ordreboka full løser alt det andre seg!
Og om en tar en liten del av ordren forhåndsbetalt er hele produksjonen finansiert. Med kortsiktig lån løser det seg også, i fall ingen del av ordrene forhåndsbetales.

Alt er ikke så vanskelig som Nerd fremstiller det, dersom produktet er etterspurt.

anonym

over 17 år siden

anonym

Det stemmer det Arne sier. Svenske Skandia (Liv/Forsikring) gikk inn med 40 mill SEK og forlangte overta ledelse i selskapet. De sparket ut gründeren Jan Bakke, tømte kassa og utstyrslageret, og dermed forsvant norske Mgolf.

Dette var samme Gutteklubben Grei som svenske økokrim tok for blant annet oppussing av private leiligheter på selskapets regning (Skandia). Var mye om dette i norske medier noen år tilbake.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Putterne produseres i Kina og kapasitet er ikke noe problem. Produksjonen er sikkert i stor grad ordrebasert og dermed er kravet til arbeidskapital begrenset.
Forøvrig er det mulig å kjøpe aksjer i Profound. En del har gjort det så lommeboka til Bernt er irrelevant.
Grunnen til at de ikke er/vil inn i nettbutikkene i USA er sannsynligvis at de får dårlig betalt og er redd for at de blir solgt for "billig" og dermed ødelegger for "merkenavnet" og øvrige everandører i Europa og USA. Dette kan endre seg.
De har lave kostnader og gode bruttomarginer så de er ikke avhengige av stort salg, men distribusjenen er selfølgelig en utfordring.
Får håpe på en buzzeffekt og "pull"faktor.

Huff da

over 17 år siden

Huff da

Ja det er så ille så at nettbutikkene i USA ødelegger for merkenavnene til Callaway, TaylorMade, Ping, Titleist, Cleveland, Odyssey, Mizuno og alle de andre.

anonym

over 17 år siden

anonym

De ødelegger ikke for merkene, de ødelegger for de som prøver selge utstyr i Europa til europeiske priser.

Golf

over 17 år siden

Golf

Hvor er det blitt av Clyve og DevilRay?

anonym

over 17 år siden

anonym

Devilray sa i Dagens Næringsliv noen år tilbake at verdien deres var mellom 200 mill og 1 milliard. Vanskelig å forstå når de ikke solgte 100 puttere engang.

Utelatt

over 17 år siden

Utelatt

Interessant å se hvilke puttere som IKKE klarte komme seg på Hot List 2008:

Odyssey White steel 2-ball
Odyssey 2-Ball SRT
Odyssey Tri-Ball SRT
Odyssey White Hot XG #7
Odyssey White Hot XG 2-Ball

PING CRAZ-E ONE

Mizuno (Bettinardi) Black Carbon BC3 (mallet)

McGregor (Bobby Grace) Response DCT

ei heller

over 17 år siden

ei heller

PING DOC 15 (Tuttas putter)
PING DOC 17

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Til Huff da: Virker som ønsker å misforstå her. Profound er et nytt merke som har kun ett (få) produkt å selge, og lite verdi merkenavnet sitt forleøpig.
Å få de enet produktet lagt ut med betydelig rabatt etter få måneder (kan skje da nettbutikkene kjøper stort og har romslig bto margin) kan virke negativt for et nytt merke og deres øvrige etablerte kunderelasjoner.
Profound har hatt forespørsel fra minst en stor nettbutikk , men ville ikke selge til rabattert pris. Man kan være enig eller uenig, men jeg forsøkte etter fattig evne å gi en mulig forklaring.

Men for all del, la sarkasmene flomme....

også utelatt

over 17 år siden

også utelatt

bettinardi ben hogan baby ben , scotty cameroon studio style og monza corza

til Nullet Waldorf

over 17 år siden

til Nullet Waldorf

Mange merker, deriblant Ping og Callaway bestemmer selv prisen samtlige av sine detaljister har lov å selge for.
Det samme kan ProFound gjøre.
Mange som leser Hot-list vil sikkert kjøpe en ProFound putter.
De akn lett få tak i samtlige puttere der gjennom store nettbutikker, untatt ProFound som bare er til salgs i utvalgte norske proshopper.
Det kaller jeg å drite på draget.

Waldorf(nullet)

over 17 år siden

Waldorf(nullet)

Ping og Callaway har kanskje litt sterkere forhandlingsposisjon, eller...

Profound selges altså på nettet (egen butikk) og en del andre land...

Dilter

over 17 år siden

Dilter

Hvem er det som driter på draget? Såkalt "retail price maintenance" er forbudt i alle OECD-land, inklusive USA. Hvis Ping og Callaway prøver å bestemme prisen fra butikk vil de få foretaksstraff og i verste fall kan ledelsen få fengsel.

Cut

over 17 år siden

Cut

Dere som "tror" på nettkjøp til halv pris og bare vil kjøpe der må jo bare kjøpe noe av det andre fake utstyret som tilbys der. Det er klart at å fake utstyr fra en kjempestor og kjent produsent som Callaway er mye lettere å komme unna med enn en liten produsent som vet hvor hver eneste putter de har produsert er lokalisert.

At ProFound har valgt å ikke selge billig skjønner jeg godt - hvorfor pøse ut 1 000 000 million puttere til en lav pris, dersom de kan tjene bedre på produsere 200 000 til en høyere pris.

Gull

over 17 år siden

Gull

Som sagt.
Du kan ha verdens beste produkt, men det hjelper dessverre lite dersom man ikke har de mange millionene som trengs.

Er redd for de ikke har tjangs til å komme inn på et marked der penga til de grader rår.

Dessverre er Profound , som en av mange gode ideer, en sagablott innen kort tid

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

DET var jo en GULL prognose det, -for et lite selskap med lave kostnader og sikkert enorm etterspørsel atter å ha kommet på Hot List 2008.

Et lite selskap med svært lave kostnader sammenlignet med store organisasjoner har en meget stor fordel siden de som nevnt av Cut her ikke trenger selge millioner av puttere for å drive meget god butikk, bare de klarer holde prisen der de ønsker. Ikke som følge å bryte lover on prissetting i markedet, men ved å nettopp holde seg unna de som faktisk både kan dumpe puttere i europeiske markedet, men som dertil vil senke prisen betraktelig.

Et annet viktig moment for et lite selskap er at de nettopp pga disse lave kostnadene kan tjene 10 ganger så mye som et meget stort selskap per putter solgt. Med andre ord blir den lille en trussel mot de store, fordi for hver putter som selges, jevnes avstanden mellom David og Goliat seg tilsvarende 7-10 puttere solgt, fordi Goliat har større mage og koster mer å holde i drift. Når Goliat må begynne slanke seg, så kjøper han heller opp David, slik fungerer den verdenen.

Mer negativ analyse enn Gulls skal en lete lenge etter.

Gull

over 17 år siden

Gull

Vent og se.
Min spådom er at Profound er borte i løpet av et par år.

Å holde seg hot i markedet koster for mye.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hvis man må velge mellom suksess og undergang, er det alltid safe å velge undergang.

Heldigvis er det noen som handler der andre bare synser. Ellers ville nok det meste gått til helvete.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Enig med deg i kun én ting, og det er at å spå "nedenom og hjem" er tryggest, siden sjansene er størst for små foretak for at slikt skal skje.

Men det går da an å få hodet opp av sanden og se at Profound har unike muligheter her, ikke minst siden de ser ut til å lykkes på tourene og skiller seg ut på flere måter fra konkurrentene sine. At de klarte slå knock out på 3 stykk 2-Ballputtere sier vel også sitt om det de har klart så langt.

De har kun vært noen måneder på tourene og jeg leste at 17 spillere på damenes europatour brukte Dark Ace, og der stilte kun 110 spillere, så det er vel en indikasjon på hva som kommer til å skje på LPGA og PGA tour neste år....

Spent å følge med dem ihvertfall. Ser ut som endelig noen kan klare ha suksess med en god idé på putterfronten, noen har jo prøvd før her i landet, men med elendige resultater.

Gull, du vet det er mulig holde seg Hot i markedet ved å levere nye modeller, og har hørt de har ihvertfall 4 nye modeller på gang, så det er vel best å se om de klarer holde seg hot på den måten, enn å si at de ikke har penger til å være hot lenge. Kommer helt an på hva de klarer lage. Kanskje de til og med har to andre og nye modeller på Hot List neste år, hvem vet....men DET har lite med penger å gjøre har vi nå sett. Det har med å lage gode produkter.

Gull

over 17 år siden

Gull

Penger trenger du for å plassere produktene der de selger.
Med andre ord. Du må komme inn i det gode selskap, og det koster.
Siden må trøkket holdes oppe, og det er der de små ikke klarer å holde tritt. Desverre.

Et eksempel er Swix-skaftene.
Et kjempeprodukt, som selv med Andresen-millioner i ryggen, ikke klarte å lykkes.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Om en er etterspurt, så trenger en ikke "plassere" produktene sine, da blir de etterspurt, og dermed kan de velge hvor de ønsker selge produktene sine.

Enig i at de små sliter med å holde tritt, men ser ut som Profound er i stand til å lage unike produkter, de driver ikke med kopiering slik de fleste andre gjør ihvertfall. Bare se på bladputterne, alle ser jo ut som Karsten Solheims Anser.......spent å se bladputteren til Profound som er på vei ut i markedet, noen har visst sett prototyp på fornebu. En tourvinner har visst allerede brukt den på europatouren med meget gode resultater ble det sagt på demoen de hadde på fornebu en tid tilbake.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Jeg har prøvd den jeg. Samme gode følelsen og balansen som i den jeg har.

For øvrig, Arne, så tror jeg du misforsto resten av innlegget mitt istad :-)

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Det gjorde jeg ikke Bulle ;)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Bulle?!? Ypper du, eller?

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Bulle as in kosenavn, ikke as in Bullshit:)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Tjihi ;)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

åh... jeg hater sånt chatteprat altså....

:P

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Bulle.
Du kom i veien/i mellom istad. Jeg kommenterte Gulls innlegg :)
Så her var det DU som misforsto....

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Neivel ja :-)

Gull

over 17 år siden

Gull

For å bli etterspurt, må folk vite om produktet.
Det holder ikke med et godt produkt, man må også ha et varemerke.
Å skaffe seg et varemerke koster i golfbransjen enormt med penger.
Produktene er marginalt forskjellige, så det er varemerket som selger.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Den beste reklame du kan få, er uttalelser/anbefalinger fra andre. Anbefaling fra venner og bekjente gir best uttelling. Deretter kommer positiv omtale fra media.

(Som jeg personlig synes har alt for mye troverdighet i folks øyne i forhold til hva de fortjener, men det er jo en helt annen sak da.)

Bedre å være lykkelig som liten enn å konkurrere på pris på nettbutikkene.

Cut

over 17 år siden

Cut

Så dette vet Gull alt om.
Det ser jo ut som om de har litt peiling hos PF også. Her hjemme via skaperen som kom frem til kanskje 70 - 80 % av den norske befolkning også en masse som ikke er aktuelle men de aller fleste norske golfspillere vet om putteren.

Når det gjelder utlanget og i hovedsak USA som er den store potensielle kjøperen så må de ha gjort en del riktig der også når de kommer inn på LPGA touren og også får svært god omtale i ledende og førende tidskrifter.

Tror faktisk Gull er en av de som bare ser ugjennomtrengelig skog foran seg - prøv å se etter lysgløttene foran deg så kan du klare å komme igjennom ser du. Du har hatt mange innlegg nå og det eneste du i hovedsak sier er at det må "enormt mange penger" annet er det ikke, bare negativt pjatt for å være intresant og ingen ting annet.

Gull

over 17 år siden

Gull

Jeg bare konstaterer fakta.
Du klarer deg ikke som liten i det rotteracet som golfbuissness er.
Da må du ha et banebrytende produkt, da kan du klare deg en stund alene event. bli kjøpt opp av de store.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er ikke gull alt som glimrer heller.

Jeg bare konstaterer fakta :-)

Gull

over 17 år siden

Gull

Jeg konstaterer også et nytt GULLkorn fra
forumets store morroklump GB

Fremsynt

over 17 år siden

Fremsynt

Inntil ProFound blir en volumselger er ikke prosjektet annet enn en visjon, og det er bare dypt religiøse som thener penger på visjoner

Hak E. Slepp

over 17 år siden

Hak E. Slepp

http://www.golferen.no/wip4/detail.epl?id=189134

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Fremsynt: Så hva er det som setter prisen på de fleste børsselskapene da? Cash og varelager?

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Gull.
Du sier folk må få vite om produktet....
Hvor mange tror du leser det desidert mest solgte utgaven av golfmagasiner i verden, nemlig Februarutgaven med Hot List fra Golf Digest?

Blir akkurat som the swimsuit issue.......

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Gratulerer Bernt! Igjen :-)

(Hadde jeg hatt penger jeg kunne gamblet med nå, hadde jeg gått inn i ProFound)

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Virker ikke som mye gambling å gå inn der nei, men tviler på de ønsker noen inn der nå som ordrebøkene sikkert blir fulle før snøen er vekk......

Gull

over 17 år siden

Gull

Gunnar.
Sett heller sparepengene dine i hedge-fond.
Risikoen er mindre og avkastningen bedre.

Mulig du kan få pengene tilbake dersom noen av de store kjøper modellene.

Kanskje vi ser
Titleist, Stallander model

Arne.
Er redd hotlisten ikke gjør så mye fra eller til.
Den er glemt i løpet av kort tid.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Ikke for å være arrogant, Gull. Men jeg tror jeg ville satse på andre rådgivere enn deg.

Gull

over 17 år siden

Gull

Du er da vel ikke arrogant Gunnar.
Du er jo bare morsom.
En ordentlig tøysekopp.

Gunnar Bullklump

over 17 år siden

Gunnar Bullklump

Tjihihi...

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Hvorfor kan ikke jeg gulle når bunnar gullet en bulle?

Hotlisten er god markedsføring. Ingen diskusjon om det. Så får vi håpe at det fører til salg.

Selv venter jeg mest på neste modell siden jeg ikke fikk helt feel på den første.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Hotlisten er Hot hele 2008 til neste utgave kommer.......

anonym

over 17 år siden

anonym

Gull.
Hvordan tror du Callaway og Taylor Made startet.......tror du de vips var store på markedet. du må kjenne din historie før du bestemmer hvordan verden fungerer.....

Anders

over 17 år siden

Anders

Var innnom et annet norsk golfnettsted, og der sto det endel om Profound sin putter, sine Goosen hadde brukt den i september, så da har Bernt også fått debuten sin på Europatouren.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Sto vel at Raphael Jacquelin brukte den i september og at Goosen i desember på siste europetour i Sør- Afrika toppet puttestatistikken med bladputteren deres....og jeg som trodde Goosen slet med puttingen sin.....

Preteritum

over 17 år siden

Preteritum

Det er el ingen reklame som er så dårlig som BRUKTE men ikke BRUKER. Betyr at den ikke holdt mål.
Hadde jeg vært Stellander & CO ville jeg holdt kjeft om alle som har forkastet putteren. Det er dårlig reklame det.....

anonym

over 17 år siden

anonym

Hvem sier at Jacquelin ikke bruker den.......

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Ja den var så dårlig at Goosen valgte bruke den i desember, og toppet puttestaten med samme putter LOL

simen fulland

over 17 år siden

simen fulland

Preteritum, hvis du er sponset av f.eks odessey og har en avtale som løper i f.eks 3 år med dem, skal det litt til å skifte putter selv om du finner en du liker bedre.

Proffene er vel stort sett bundet opp av avtaler med utstyrslevrandører. Ikke bare bare å skifte merke da.....

Skal vi se ; gå ut av en avtale som gir meg x antall sikre mill. i året for å bruke en putter som gjør at jeg muligens kan vinne flere mill i året.
Ingen lett vurdering det der.

jonag

over 17 år siden

jonag

Er det typisk norsk å skulle jante ut gode ideer ? Jeg har ikke brydd meg om putteren til Stellander før nå, men må nå si at dette er en lysende ide.

Alle puttere skal tilpasses til spilleren for å kunne funke optimalt. vekt i hodet, lengde på skaftet, lievinkel, loftvinkel og grep.

Men, visse sannheter finnes om putting:
1. skaftet skal være forlengelsen av den armen som har hånden nederst, evt begge armer om man holder hendene på samme nivå
2. øynene over ballen

Dersom lengde og lie er riktig på putteren for optimalt spor å pendle på og man har en sikteanordning som både sikter godt og passer på at man er konsistent i oppstillingen VIL ALLE PUTTE BEDRE...

Dersom man ikke har tilpasset lengde og lie kan man glemme å få noe særlig ut av sikteanordningen.

Tyngde har med rytme og lengdekontroll å gjøre og loft har med rull å gjøre.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Simen F.

de fleste proffene har unnlatt puttere fra sine sponsoravtaler, men får puttere tilsendt fra stort sett dem de vil... :)

i hvertfall har dette blitt meg fortalt.

anonym

over 17 år siden

anonym

Yngve.
Det har andret seg en del det der........Thorp har f.eks 14 kølle avtale hos Titleist...

Men et tema er at når de er sponset av et brand på 12-13 køller, og de produserer puttere også, så er det vanskelig for dem å bruke et annet merke på putter, selv om de er "fri". Se på Callaway sponsete spillere, de fleste spiller med Odyssey.......enda de er frie på puttern. Det handler om ubevisst press, men også lojalitet til de som betaler inn masse penger på konto deres hver måned, tror jeg.

Gull

over 17 år siden

Gull

Anonym. Litt historie.
Callaway, som vel er de siste av de store som kom in på golfmarkedet,
kom rundt 1990 med sin Big Bertha driver.
Det var noe helt nytt som satt en ny standard for drivere.
TaylorMade hadde riktignok kommet med metalwood før, men de hadde form som gamle persimmonkøller.

Det Callaway kom med var revelusjonerende.
I begynnelsen produserte de kun woods.
Eli Callaway som var gammel i gamet, hadde i tillegg kapitalen som trengtes.

Nåtidens golfbuisness kan ikke sammenlignes med den som var for kun 15 år siden.

Nye merker har kommet og gått, men det er kun de store som overlever.
,

Olle

over 17 år siden

Olle

Fint med historie, man hva har det med saken å gjøre?

Er det slik at de som ikke har 14 køllers avtale likevell bruker putteren til køllesponsoren fordi den er best eller av lojalitet. Hvis det er det siste så blir det tøft å komme inn på markedet hvis man ikke leverer alle køllene i baggen.

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

For mange er utstyrsavtaler begrenset til LOGO-artikler som bager, caps, headcover etc, dvs de har klausuler som tillater dem å bruke hvilkensomhelst kølle fra hvilkensomhelst fabrikant så lenge de har "riktig" headcover og noen ganger t.o.m. taper/farger over fabrikantens logo.
Golfspillere på toppnivå bytter sjelden jern, nesten like sjelden fairwaywoods/hybrider, av og til driver og noen bytter relativt ofte puttere. Putteren er den i særklasse viktigste køllen i bagen. Det er denne køllen som setter inn birdies, eller legger ballen 2 cm fra hullkanten. Spillere som Brad Faxon og Tiger Woods holder konsekvent på samme putteren år etter år, men de fleste bytter puttere når de har puttet dårlig noen runder. Spillere er genrelt lite trofaste mot putteren sin. Odyssey, Ping og Scotty har et enormt modellutvalg som gjør det mulig å skifte modell innen samme merke."Norske" putterprodusenter som O-putteren, Devilray og Profound(foreløpig) har EN modell. Faller ikke denne i smak finner spilleren seg en putter fra en annen produsent.
Denne en-modells policyen sammen med sterkt begrenset kapitaltilgang gir ProFound en vanskelig start.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

....hvis du leser på Golferen.no så er det flere modeller på vei....

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Det er jo en god del mindre putterprodusenter som operer selvstendig. Se på TGW og sjekk selv. Kjente i Norge er YES, Never Compromise etc. Selvstendige putterprodusenter som Odessy og Rossa hadde suksess og ble kjøpt opp.
Profound har en god(?) produktutvikling men trenger distribusjon - en oppkjøpskandidat?

Historiker

over 17 år siden

Historiker

Rossa var aldri et puttermerke, kun en logo TM falt for, og som en kar i Vietnam hadde trademark på. De kjøpte den for mellom en halv og én mill USD fra han karen.

Gull.
At de store overlever er vås. Se på Never Compromise blant annet, klarer man ha en unik identitet, og lykkes på tourene, så blir de kjøpt opp. Jeg tipper Profound er kjøpt opp av en av de store i løpet av 2 år.

Olle.
Det er et problem med resonnementet ditt, og det er at alle spillere ønsker spille med den putteren som er best for dem, og det er ikke alltid, og heller sjeldent faktisk, at det er en putter fra deres sponsor. Dette er grunnen til at nye merker som Never Compromise som Cleveland kjøpte, og Seemore, som det sies at en gigant nå egentlig eier gjennom et par tidligere pga tourspillere som sies å ha kjøpt det....
Klarer man ha en unik indentitet og design, samt egen teknologi, så er det meget stor sjanse for at selv et lite firma fra Norge kan gjøre det stort. Se på YES!, de er blitt meget store ved nettopp å gjøre det Profound nå ser ut til å gjøre, og det er å være synlig på tourene. Time will show......

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Gull.
Om du trenger litt historie er det bare å se på hvor Karsten Solheim startet, og hvor hans selskap er idag. De vokste litt om gangen, sakte men sikkert, og beholdt kontrollen innen familien.

Historien viser at det alltid dukker opp noe nytt og innovative selskaper som klarer seg.....

Gull

over 17 år siden

Gull

Arne, du er temmelig historieløs dersom du sammenligner tiden da Solheim startet med nå.
Både Ping og Callaway hadde noe helt unikt.
Det skjedde svært lite på utstyrsfronten på den tiden.

Historiker. Jeg tror også at den eneste måten ProFound kan overleve på er å bli kjøpt opp av andre, selv om jeg ikke tror det kommer til å skje. Produktet er ikke bedre enn andre, kun et av mange i putterjungelen

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Arne Belinda, du har ikke peiling, du skriver bare vås og du forstår ingenting. Dine inlegg er bare svada, du skriver like lite intelligent som en 12-åring.
Når Karsten begynte med Ping var det bare et par dårlige lite gjennomtenkte puttermodeller på markedet. Ping med sin perimeter-vekting var en stor revolusjon både for jern og puttere.
Og enda bedre, Ping-putterne begynte å vinne turneringer med en gang.
Nå er det alle mulige slags modeller markedet er mettet med store tunge aktører med gode ingeniører som utvikler puttere i samarbeid med gode spillere. Å spise seg inn på markedet er veldig vanskelig for ikke å bruke ordet umulig.
Noen, f.eks. Guerein og Nickent har ting på gang, men sliter tungt. ProFound er milevis bak disse igjen.

cut

over 17 år siden

cut

Tror nok jeg skal bytte litt på putterne innimellom. Når den ene etter en stund ikke fungerer lenger så tar jeg med opp all de 6 forskjellige og tester ut hvilken som fungere best nå i stedet for å kjøpe ny hver gang, så kjøper jeg kanskje ny litt senere.

95 % av de som starter opp begynner i det små og bygger seg opp eller mislykkes. Kanskje 5 - 10 % får suksess og 50 - 70 % går det greit for og resten går på dunken. Noen få klarer å reise stor kapital og og det er ikke alltid det er noen garanti for at det går bra, ref ett visst barberbladsystem for en tid siden. Prosentene er gjetninger med kanskje litt hold i.

Det finnes ikke en fast oppskrift som skal følges for å lykkes og som alltid lykkes når den gjennomføres. Dette er opp til vare, personer marked osv. Å påstå at det kun er en vei til toppen viser bare hvor ensporete enkelte er i sin tankegang. Selvfølgelig - har du 10 mill til disp så er det meste enklere men det er ikke eneste vei.....

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Nickent kom ikke på Hot List, og ikke til finaleomgangen engang, så hva er det de har pågang som skulle være noe å snakke om......De kom med den "halve dorullen" sin 3 år siden, og har enda ikke kommet med annet enn en ny hals på putteren hvert år. Hva er så milevis langt foran med det da?

Hva vet du om kapitaltilgangen til Profound?

Gull

over 17 år siden

Gull

Golfmarkedet er veldig spesielt.
Av Utstyr som blir utviklet og produsert er det kun marginale forskjeller i kvalitet og prestanda.
Derfor er det først og fremst markedsføring som gjelder.
Det er uhyre vanskelig for små produsenter å komme inn på et så tøft marked med mindre du har noe helt unikt å komme med.
Selv da er det store sjanser for å bli spist av de store

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Det markedet du beskriver gjelder for mange konkuranseutsatte bransjer innen konsum.
Som historiker er inne på så er det faktisk en del som greier seg tålelig, selv om de er så små at nesten ikke vi har hørt om de en gang (se eks på TGW). Samt solskinnshitssorier som YES og Never Compromise. Selvfølgelig ligger det en hel haug med fiaskoer bak hver suksess (ref Devilray og Clyve), det er et SVÆRT vanskelig marked. Slik sett er det imponerende det Bernt har fått til så langt..

Problemet til Gull er at han ikke liker putteren til Profound og at han mener at produktet er på det jevne. Har han rett i dette så vil det selvsagt ikke lykkes for dem..

Gull

over 17 år siden

Gull

ProFound putteren er helt grei.
Jeg har prøvd den både på bane og treningsgreen.
Det jeg ikke er med på er at den er så spesielt god som noen mener.
Så derfor blir den bare en av mange.

Jeg har stor respekt for den jobb og innsats Bernt har gjort med prosjektet sitt, og ikke noe hadde vært bedre enn om han hadde lykkes.
Men jeg tror han etter å ha levert en enorm innsats og brukt mye penger, vil sitte igjen med et strandet prosjekt.

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Dette er ikke en diskusjon om man liker ProFound putteren eller ikke.
Selv har og bruker jeg ProFound og liker den godt.
Men jeg har den bare fordi jeg tilfeldigvis var innom en proshop der de hadde den.
Selv om produktet er aldri så godt er det ingen garanti for suksess i verdensmålestokk.
I dag styrer blårussen. Blårussens virkemidler er markedsføring og penger. Markedsføring er rein lureri som ikke tar hensyn til virkelige egenskaper. 99% av alle golfspillere hverken bryr seg eller evner å skille en god putter fra en mindre god. De kjøper det de ser i reklamen.
Rekalme koster penger. Odyssey, Yes, Ping, Rossa, Never Compromise, Scotty, Bettinardi, Guerin Rife, m.fl. bombarderer spillere med annonser gjennom ALLE seriøse golfmagasiner verden over. Dette koster enorme summer, men sikrer salget.
Det skal ikke rare kunnskap til for å konkludere med at ProFound som har holdt på i 3 år med lånte penger ikke har særlig mye kapital å betale for markedsføring med.
Hvis teite Arne har annen informasjon om kapitaltilgangen til ProFound er han velkommen til å opplyse om det. I stedet for å forsøke å argumentere for deres gode økonomi med intetsigende spørsmål.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det finnes da selvfølgelig ingen garanti for suksess i internasjonal business. Det er vel heller ingen her som tror på. Hvor godt Bernt vil lykkes er avhengig av både flaks, konkurrenter, økonomi, personlig innsats, kvalitet, markedsføring, flaks igjen, timing, kontakter, enda mer flaks og enda mer personlig innsats og timing.

Men å konsekvent påstå at det IKKE ER MULIG å lykkes, det blir for dumt for meg ihvertfall.

Hva er å lykkes da? Å bli et "top of the brand" verdensnavn på linje med Titleist? Eller er det greit nok med at den blir mulig å skaffe på nettbutikkene (som tydeligvis er et bevis på suksess for noen her).

Eller hva om han blir kjøpt opp da? Det er jo også å lykkes? Han kan bli kjøpt opp og fortsette under samme navn... Er dét å lykkes? Eller er det antall millioner inn på Bernt's personlige konto som er parameteret?

Dette minner meg litt om diskusjonene rundt HB. Noen kaller ham en katastrofe, andre vil si en betinget suksess. Det spørs øynene som ser. Og til syvende og sist er det kun Bernt selv som vil kunne svare på spørsmålet om han har lykkes eller ei.

Applaus

over 17 år siden

Applaus

Stående applaus for Bulles siste! Trampeklapp

Ante Jante

over 17 år siden

Ante Jante

Waldorf.
Ser ut til at panelet på 38 stykker i Hot List prosjektet ikke er enig med Gull der, at produktet er på det jevne.

At en norsk putter slo ut 3 forskjellige modeller av Odyssey 2-ball sier vel sitt, men døve ører hører ikke.

Gull

over 17 år siden

Gull

Sorry, men for å overleve nermest som et nisjeprodukt i golf sammenheng, må man nok komme opp med noe mere genuint.

Den dagen Profound , som Beenaround skriver, bombarderer spillere med annonser gjennom ALLE seriøse golfmagasiner verden over, er det mulighet.
Det finnes vel knapt et marked hvor folk er så lettlurte som når det gjelder golf.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Du har så rett der, men er det ikke mer oppsiktsvekkende at et lite selskap med lite penger klarer det som Profound her ser ut til å klare?
Er det da ikke en indikasjon på at nettopp siktesystemet oppfattes i USA som så banebrytende at de faktisk skiller seg ut. De toppet skalaen på technology i testen. Outstanding med to stjerner. De skriver et det er halvt treningshjelpemiddel i tillegg.

Jeg vil ikke si at Profound er en i mengden, for er det noe de virkelig gjør, så er det å skille seg ut pga designet.

Kan Gull komme med eksempler på hva som kunne være mer genuint enn å finne opp et nytt 3D siktesystem som får slik mottakelse i USA?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Selv om folk er lettlurte i golf, så er vanlig annonsing i magasiner kanskje den markedsføringen som gir dårligst uttelling i form av salg per markedsføringskrone. En artikkel i et blad/nettmedia/tv er mye mer verdt, og kan man vise til at kjente personer bruker putteren, så er det lite som fungerer bedre enn det.

Det understøtter forsåvidt at folk er lettlurte, men den som tenker markedsføring må tenke mye lenger enn magasinannonser og nettannonser. Greit med det og, men det koster flesk, og er IKKE avgjørende for salget. Etter min mening, ihvertfall.

Ellers er jeg også enig med Arne - ProFound skiller seg absolutt nok ut fra mengden. Største problemet er heller å time etterspørsel med tilgjengelighet. Men så lenge man ikke er alt for stor, har man heller ikke så store kostnader.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Gull
Hvorfor være stor når en faktisk kan både lykkes!!! og være lykkelig som liten?

Av et marked for puttere på ca. 5 milliarder NOK i året, hvor stor prosent av markedet tror du man må ha for å leve greit?
For å lette jobben din, med 1% av markedet omsetter en for 50 mill i året. Dersom 1 av 200 puttere er en Profound, så er omsetningen på 25 mill. Det er vel ikke urealistisk å anta at om de utnytter momentet her og lykkes videre på tourene, så vil de neppe ligger under dette, og da har man en relativ grei suksess, eller hva mener du Gull.

Hvor mye må de selge for før DU kaller dette en suksess?

cut

over 17 år siden

cut

Ut fra det Gullet har hevdet så er 25 mill bare TV reklame i Norge og Danmark - jeg synes det høres bra ut dersom det kan bli i den størrelsesordenen selv om potensialet er formidabelt.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

De som bruker 25 mill i TV reklame i så små golfland som Danmark og Norge er ikke vel bevart.....

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Husk bare å ikke blande begrepene omsetning og resultat.
Når fabrikasjon, montering, transport, avanse i alle ledd, markedsføring, gammel gjeld og lønnsutgifter er betalt blir det fint lite igjen av de 50 eller 25 millionene.
Når det gjelder puttere er godt over halvparten av de som blir solgt billigputtere/kloneputtere som f'eks Olyo og Yamoto..
For å klare 1 av 200 puttere må markedsføring og ikke minst tilgjengelighet opp på et helt annet nivå enn det er i dag. Helsides annonse i blader som Golf Digest er et must, og i de store markedene som USA og Japan bør det inn reklame i TV under golfturneringsoverføringer også.
Personlig har jeg god tro på at 1 av 200 puttere er mulig å selge, men det er ikke dermed automatikk i at ProFound overlever særlig lenge.
Bernt burde kanskje søke arbeid hos NIKE, de har mye penger men har fått mye dårlig kritikk for putterne sine. Da får vi kanskje se Suzann med en ProFound til sommeren.

Gull

over 17 år siden

Gull

Jeg har bare kødda.

Jeg tror profound har store muligheter til å lykkes.
Putteren er genial.
Dessuten er den norsk

Jeg mener også at 3D systemet er noe alle trenger, spesielt proene.
Putting er først og fremst en teknisk og mekanisk bevegelse, så jo flere siktesystemer desto bedre.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Beenaround.
Hvorfor skal Stellander søke jobb hos Nike når han eier og driver eget varemerke og dermed kan lage akkurat det han ønsker. Kunstnerisk frihet får han neppe under Nike.

Gull.
Syrlig :) Men alt du sier stemmer. Se hvor Tutta prøver pendle mekanisk, der hun står med køllen over brystet og foran skuldrene og pendler, mens konkurrentene prøver konsentrere seg om sin putt.

anonym

over 17 år siden

anonym

Billig og kloneputtere har ikke en brøkdel av totalomsetningen engang.....

Tøtta

over 17 år siden

Tøtta

Hun er nok både for arrogant og neppe smart nok til å se hvor bra profound er.
Eneste som kunne fått tøtta til å bruke profound er om Tiger hadde gjort det.

Gull

over 17 år siden

Gull

Arne.
Det er der profound er så genial.
Jo flere ting som kan ta fokuset bort fra målet, desto bedre.
Noen mener at putting først og er feel og touch. Jeg mener det at det er sikte og mekanikk.

ME

over 17 år siden

ME

Skulle likt å se Tutta-kritikerne putte like bra som den jenta. Hun slår de aller fleste uansett om hun bruker Olyo, Ping eller Proform for den slags skyld.

Ellers hyggelig å se at massen snur kappa etter vinden. Bernt fikk bra "juling" til å begynne med, velkommen etter :-)

Gull

over 17 år siden

Gull

Tøtta.
Enten har ikke Tutta prøvd den, eller så har hun noe imot Bernt.
Makan til arrogant ræv.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Gull
Feel og touch er litt vel vanskelig å repetere, mens derimot oppstilling og sikte ved hjelp av 3D system er eneste løsning for å bli konsistent.

ME
Vel, Tutta er god nok hun, men når trenerne ber henne lukke øynene i det hun putter i turnering, så skjønner man hvor lite peiling de har (slikt kalles gjerne Å FAMLE I BLINDE).

Slikt gjør man på trening for å få kroppen til å "kjenne" bevegelsen bedre, ikke i turnering. Skal hun nærme seg nummer 1 må hun bli jevnere på greenen. Hun er nå delt 36. plass på puttestatistikken.

anonym

over 17 år siden

anonym

Jo mer fokus en har på målet, og jo mer ondulert det da er, jo verre er det å utføre et godt stroke. Hvor ballen skal starte bør være fokuset.

Stroke er teknikk, ikke feel.

ME

over 17 år siden

ME

Nå ser jeg ikke så veldig mye på golfturneringer, men har ikke lagt merke til at Tutta blunder. Snålt at en trener oppfordrer til sånnt. Likevel tror jeg ikke det har så mye å si, hvis slaget er i gang når øynene lukkes, for da er ballbanen og lengden allerede bestemt.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Så på TV fra Losby i sommer der de hadde slik slagplan, at hun skulle lukke øynene i det hun putter. Disse dametrenerne hennes vet bare ikke hva som gjør henne inkonsistent på greenen, kanskje de bør be folk som har kompetanse om hjelp. Folk som faktisk ser hvor hun kan forbedre seg.

Å være 2 på GIR men T36 på Putting Average sier vel sitt!

De som ikke ser at her er noe som skurrer sover i timen. Hjelper ikke hvor mange seire hun har. Her ligger årsaken til at Ochoa har over dobbelt så mange poeng som Tutta. Vil hun til topps må hun bli bedre på greenen.

Gull

over 17 år siden

Gull

Hun kan foreksempel slutte å være så jævla arrogant, og begynne å bruke putteren til Bernt.
Jeg er enig med deg Arne.
Putting har ikke noe med feel og touch å gjøre. Kun mekanikk.
Feks. 10cm baksving gir 1m, 15cm baksving gir 1,5m osv.
Dersom du har siktet rett må balle gå i hullet
Værre er det ikke.

Jeg er sikker på at Tutta er for dum og arrogant til å få seg nye trenere.
Dama forstår jo ikke hva som er best for henne selv.

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Nok en idiotisk konklusjon av Arne Belinda.
En som er høyt oppe i GIR vil i gjennomsnitt ha mye lengere putter enn en som ofte bommer på greenen og kan chippe ballen tett på hullet.

Så spør du: Hvorfor skal Stellander søke jobb hos Nike når han eier og driver eget varemerke og dermed kan lage akkurat det han ønsker.
Svar: For å overleve. Man lever ikke av å lage, man lever av å selge. Bernt har laget og laget i mange år, men har null i inntekt.

ME

over 17 år siden

ME

Syntes Suzanne puttet bra på Losby. Om hun ikke per i dag er blant de beste, og føler at trenerne ødelegger for henne, vil hun nok skifte dem ut. Antar hun selv ser at hun har endel å hente på greenen, men hvem kan gjøre henne bedre.....

ME

over 17 år siden

ME

Gull, hvorfor tror du det er arroganse som er grunnen til at Tutta velger en annen putter enn Bernts? Du sier jo at putting kun har med teknikk å gjøre. Sikt rett og plopp, det kan gjøres selv med min kjipe Olyo. Selv opphøyer du deg til å kalle Suzanne dum og arrogant, men hvor vil du da sette deg selv på en skala fra en til ti? Du må gjerne bruke Gull som nic, men med dine uttalelser syntes jeg Plast passer bedre.

Gull

over 17 år siden

Gull

ME.
Hva annet enn arroganse kan være årsaken til at Tutta ikke bruker Profound.
Det er tross alt en av, muligens den beste, putteren på markedet, så hvorfor må hun være så jævla sær.
Om det ikke er arroganse, så er det iallefall rein dumskap.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg tror Tutta vet best selv hva som passer for henne, spillemessig og økonomisk.

Tror også hun hever seg over de fleste selvoppnevnte bedrevitere her inne.

Burde være greit å aksepetere at noen klarer seg bra i golfen med en relativt unorsk innstilling/personlighet, såsom Tutta og Thorp.

ME

over 17 år siden

ME

Hun liker nok en annen putter bedre, og da er det både dumt og arrogant av deg å ikke tolerere dette. Enhver må få velge det utstyret en føler seg mest bekvem med. Antar Tutta hadde brukt Bernts norske putter, (ikke minst for reklamens skyld) om hun følte det var den beste. I likhet med idrettsutøvere flest, med potensiale, streber hun nok mot å bli aller best. Da lar man seg ikke stoppe av småligheter som arroganse og idioti. (Hvis dama var psykisk utviklingshemmet og ikke forstod seg på å prøve noe nytt og bedre?, kunne jeg forstått deg. Det er umulig å bli så god som hun er, uten at hodet fungere som det skal + litt til)

Sjokkert

over 17 år siden

Sjokkert

Har Thorp personlighet ?

anonym

over 17 år siden

anonym

Så får vi se da, om Putting Average blir bedre med en bladputter fra Nike (Ignite 001) enn med en meget godt balansert mallet fra PING Doc 15. Tviler sterkt! Den som ikke ser at oppstillingssystemer er framtiden, henger ikke med i utviklingen, men tiden vil vise hvem som er kloke i denne saken.

Gull

over 17 år siden

Gull

Det må jo være ett eller annet galt når hun bruker håpløse trenere og ikke bruker verdens beste putter.
Hadde hun bytta putter og kvitta seg med de hersens trenerene, hadde hun kanskje vært nr 1 og ikke nr 2

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Beenaround.
Hva vet du om salget til Profound?
Er det gitt at man MÅ ta ut utbytte første året? Kanskje lurt å investere og bygge selskap enn å tømme kassa i egen lomme første året....Tipper de har full kontroll jeg.
Hørte Profound er norges mest solgte putter i 2007.

Gull

over 17 år siden

Gull

Enig Anonym.
Selv idioten Tiger har ikke forstått det.

ME

over 17 år siden

ME

Ja, Gull, kanskje det..............

Kanskje kan du i samme slengen kan fortelle oss hvem som er verdens beste trener? Hvilken putter er verdens beste og (hvorfor) hvor er bevismaterialet?

Har du svaret, skal du se at det går gull i ord før du tror ;-P

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

AB, jeg vet alt om salget til ProFound.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Gull.
Tiger har faktisk forstått viktigheten av oppstillingen sin. Hvorfor tror du han er blitt overbevist om å merke ballen sin med en rett strek fra ekvator til ekvator?

Beenaround.
Fortell hvor mange puttere Profound har solgt ifjor da?

Gull

over 17 år siden

Gull

Helt enig Arne, men han har jo ikke forstått viktigheten av siktesystemer. Han bruker jo klassisk putter.
Og kan noen si ifra til leder på puttestatistikken Justin Leonard at måten han putter på er helt feil.

anonym

over 17 år siden

anonym

http://www.youtube.com/watch?v=Wc-1zUogILk

Eyes over the ball

ME

over 17 år siden

ME

Beenaround, du vet ikke en dritt om det virkelige salget og utgifter. Innbillinger :-P .

Altså ett null som tror..... Du lyver så glatt som en sleip ål, uten selvinsikt.

Gull, må nesten være motvillig være enig med deg :-) Du virker som en forbanna kvinnehater, men det er lovlig å ta feil? Intet med saken forsåvidt.

Siktesystemet et nettopp det Bernt har prøvd å foredle, selv i bratt oppovrbakke, som han har hevet seg over!

Igjen Gull, hva i hel..... vet du om mekanismen bak siktesystemet som gjør deg mer kompetennt enn andre?

Du har så lett for å stemple andre som idioter, så nå bør du stå fram som den renhårig kompetente personen du mener du er. Det er lett å slenge med tastene i et forum der man kan være (nesten)annonymt.

Har du store nok baller til å fortelle oss din versjon av dine teser, uten å nedvurdere andre? Neppe.....

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Tipper Gull snart ler seg ihjel etter å ha kødda med oss en stund. Lol.

Og så mange selvutnevnter eksperter som ikke har peiling i virkeligheten hverken på golfindustrien eller selskapet til Bernt er det lenge siden jeg har opplevd, selv på scangolf. ):

Gull

over 17 år siden

Gull

Men ME da.
Jeg sier jo at siktesystemet er genialt.
Derfor synes jeg det er så forbannet arrogant av Tutta, Tiger og alle de andre stjernene å ikke benytte seg av det. Jeg forstår ikke hva de har imot Bernt.

Forøvrig så hater jeg ikke kvinner. Jeg har et forholdsvis stort forbruk av dem, det er jo visse ting man kan bruke dem til, for å si det på den måten.

ex-Gull

over 17 år siden

ex-Gull

La meg si det sånn - de kvinner som har forsøkt Gull gir seg etter en gang. Det er kjedelig, smått og ikke veldig spenstig..... Mulig forbruket er høyt - men da vet dere hvorfor (og vi ex-Gull'er er ikke akkurat noen fruktfat)

Beenaround

over 17 år siden

Beenaround

Sorry, Arne B, jeg tror ikke ProFound ville like at jeg offentliggjør det jeg vet om salget deres. Må tilstå at jeg ikke vet helt nøyaktig hvor mange puttere som er solgt, men jeg vet hvor mange puttere som er produsert.....

ME

over 17 år siden

ME

Sorry Gull, leste så fort og slurvette at jeg missoppfattet ditt budskap ang. siktesystemet.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Om du visste dette ville du nevnt det med en gang.

Du hakke peiling, de er for liten bedrift til at utenforstående vet noe om hva de driver med eller hvor mye de selger.

Tiger

over 17 år siden

Tiger

Profound Putter selges nå på Deal.no :
http://www.deal.no/kategori.cfm?kid=5601

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Beenaround.
Det var et veldig troverdig svar fra deg...... dah

Yngve

over 17 år siden

Yngve

jeg ler......

man er arrogant og dum hvis man ikke bruker Bernts putter, og må ha noe imot han siden man ikke bruker den...

snakker vi om en smule forfølgelsesvanvidd her? på vegne av andre til og med!!!!

jeg tror ikke hele verden mener at PP er verdens beste putter.
hvorfor skulle han utvikle flere modeller i så fall?

putter er personlig.
dersom EN putter er verdens beste, så vil ALLE putte dritbra med den.
sånn er det ikke, og da er det heller ikke et faktum.

Derimot, så kan man si "dette er den beste putteren jeg har prøvd" og det er helt legalt.
jeg elsker min Monza Corza, men skal selvsagt teste den mot PP. tidligere har jeg sagt at jeg liker PP men ikke like godt som den jeg har, og beholder derfor min gode Corza.
dersom PP kommer med en modell jeg liker bedre enn Corza, så bytter jeg. så enkelt er det.

Tutta har avtale med Nike, ikke med Bernt, og det tror jeg ikke er fordi hun har noe imot Bernt.

Bernt har en knakende god ide, og jeg håper han selger så det knirker i lagerhyllene, men ikke prøv med den verdens beste vitsen noe mer, det er bare teit.

Gull

over 17 år siden

Gull

Å... sier du det gitt.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Gull prøvde å være ironisk istad. Vellykket!

Doh

over 17 år siden

Doh

Yngve: Prøv å les hele tråden en gang til!

Nok en gang blir ironien for vanskelig.....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Doh,
det er lett å skjønne ironi, men noen av innleggene her er klart ikke ironiske.
men, klart. dersom du nå sier at du står bak alle disse "ironiske" innleggene, så skjønner vi i hvertfall hvem du er...

BullsEye

over 17 år siden

BullsEye

Godt skrevet, Yngve, tror de fleste er så møkka lei gnaget om den fantastiske putteren at de får negative assosiasjoner når de ser den.
Så vidt jeg har oppfattet så er fakta pr i dag at putteren kun er til salgs i Norge gjennom et totalt ukjent nettselskap og noen tilfeldige proshoper. Eller tar jeg feil? Hvor kan amerikanere, engelskmenn, japanere, kinesere, argentinere, australiere, koreanere etc. kjøpe denne putteren?

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

mer enn 40 proshops har hatt den i 2007 ihvertfall. De var visst til og med listet opp på distributørens nettside mener jeg å huske.

siden de priser den i euro på profoundwebshop, så regner jeg med de selger til hele verden.

Best Bane

over 17 år siden

Best Bane

Forsåelig at at folk flest blir lei av å bli introktrinert om hvilket
Hver og en må få velge det en føler seg konfortabel med, uten at andre gnåler.

Uten at det betyr filla har jeg hatt tro på Bernts produkt siden jeg så det for første stund/gang. Magefølelse, OK, men relevant likevel?

BB

over 17 år siden

BB

Beklager at jeg ikke fikk slettet alt før det gikk i trykken, men restene som står igjen, gjenspeiler litt.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Ja, og problemet er at putteren sikkert er veldig bra, men at oppfinneren og en del andre ikke klarer å akseptere at ikke alle kommer til å putte bedre med den!
så kommer da beskyldningene om at folk er duster hvis de ikke bruker putteren, og da vil i de i hvertfall ikke bruke den. dette er så enkelt som det kan få blitt.

forøvrig så har jeg vel hørt at den også kan kjøpes i andre land enn Norge, men kjenner ikke distribusjonen så godt som Beenaround som tydeligvis er mannen som sitter og setter hake for hver produserte putter som kommer ut av samlebåndet.

Gull

over 17 år siden

Gull

Yngve.
Dersom du leser begynnelsen av tråden vil du se at jeg er enig med deg, men etter ME begynnte å blande seg inn gikk det litt av skaftet.
Så den åpenbare ironien ble nok vanskeligere å få øye på dersom du kun leste de siste innleggene.
Sorry

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Jeg sikter ikke bare til deg Gull. jeg har sett sarkasme, om ikke ironi, i dine innlegg, selv om det ikke er noen selvfølge å skille dette fra hva du mener, siden du blandt annet starter med "Dessverre er Profound , som en av mange gode ideer, en sagablott innen kort tid"
og så snakker om at alle bør ha den, og at de som ikke vil er idioter og arrogante..... hehehe...

hvem vet, kanskje du kunne vært ironisk i dine første innlegg, og mente hvert ord som kom etterpå!

men, det er flere her inne som tar litt av, og jeg prøver bare å lese meg frem til hva som er verdt å få med seg, noe som viser seg svært vanskelig i denne tråden.

ergo, jeg skjønner ironi jeg, men når det vipper så til de grader over til begge kanter, så er det ikke nødvendigvis lett å se om det ene eller det andre, eller kanskje begge er ironiske.

det totalt ironiske opp i dette er at ingen av dere har peiling på hvordan det går med Bernt, med unnta av Bernt selv og hans partnere, så enten er dere Bernt og hans partnere som krangler anonymt dere i mellom fordi dere er uenige, ellers er dere bare en gjeng med skrønemakere som virkelig ikke har grunnlag for uttalelsene om PP.

Gull

over 17 år siden

Gull

Forsåvidt enig Yngve.
Det eneste man kan uttale seg sikkert om er om man liker putteren eller ikke.
Selvfølgelig etter å ha prøvd den.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hvis jeg reagerer negativt, så er det som regel fordi noen kommer med enkle og lite gjennomtenkte påstander om baner, utstyr eller mennesker. Som ikke gir rom for tvil eller andres meninger.

Såvidt jeg kan se, har Gull stått for de fleste. Både "mot" og "for" ProFound. Så jeg hoppet egentlig av for lenge siden :-)

Gull

over 17 år siden

Gull

Fornuftig gjort Gunnar.
Noen er mere bastante og smører tykkere på enn andre.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehe, sånn er livet på debattforum..... uenigheter er jo det vi lever for, er det ikke?

Stian

over 17 år siden

Stian

Ser Profound har stand på PGA Merchandise show som er igang nå. Sånt hjelper forhåpentligvis litt :)

Ut på tur

over 17 år siden

Ut på tur

Se intervju med Bernt Stellander på thegolfchannel.com video fra PGA messen, side 3.

anonym

over 17 år siden

anonym

har hoppet opp til side 2 nå.

..

over 17 år siden

..

http://www.thegolfchannel.com/video/driveframe.aspx?mdl=0&defaultID=15&defaultSSection=280&sid=0

velg PGA Merchandise Show i menyen på venstre side.

veggiss

over 17 år siden

veggiss

en ting skal bernt hverfall ha, han er ikke pinlig dårlig i engelsk som majoriteten av nordmenn som skal ut og oppdage verden...

Alle gode ting er 3

over 17 år siden

Alle gode ting er 3

Popgruppa A-Ha holdt også på i flere år og pusset på første hitene sine før de slo igjennom.
Det er vel 3dje året Bernt er der borte og viser frem den samme gamle putteren. Det er vel ingen som har vist frem samme produktet to år på rad engang, og nå er Bernt på sitt tredje. Rene spøkelset.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Nuvel.... nå er det vanskelig å følge med i svingene kanskje, men det har skjedd utvikling på putteren selv om den ser ganske lik ut som den første han viste frem.

det som er likt er siktesystemet, putterens oppbygging har blitt endret, bl.a. materialkomposisjoner.

så kan jeg spørre tilbake: hvor mange år har man solgt 2-ball putteren? er det noe nytt liksom?

ME

over 17 år siden

ME

Nei Yngve, neppe noe nytt. Du har skyggebokset bra mot tåkedotter. Det kan du være stolt av. Smak og behag, er som kjente delte baken. Den/det kan diskuteres, men noe fasitsvar finnes ikke. Da hadde vi sannelig vært noen superputtere hele hurven, og kunne gratulert hverandre over lav sko. (Hi, hi selv gullgutten begynner å bøye nakken nå.)

Gull

over 17 år siden

Gull

Jeg står med rak rygg.
Så lenge jeg har facit, vet hva jeg snakker om, kan alle andre surre som de vil.

ME

over 17 år siden

ME

Så hva er din såkalte fasit? Hvordan vil/kan du bevise at PP er det beste produktet......

ME

over 17 år siden

ME

Fortsett gjerne med ironi og/eller satire ;-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hehehe.... folk får mene hva de vil, men aksepter at faciten din er like mye surr som alt annet.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Jeg så en presentasjon på fornebu at de skulle vise fram flere modeller på messen. En ny mallet med senteralignment, bladputter og langputter som de viste fram på Fornebu.

Hei Yngve

over 17 år siden

Hei Yngve

I din enfoldhet glemmer du en viktig ting: 2-ballputteren ble brukt av mange av verdens beste golfspillere og hadde seiere på PGA allerede som prototype FØR den ble lagt ut for salg eller vist frem på golfmesser. Den slo an på alle nivåer med et smell. Og den var til salgs hos ALLE de store golfvarehusene og i alle proshoper innen et par måneder etter at de første eksemplarene dukket opp på TV i hendene på spillere som David Duval, Phil Mickelson, Annika Sørenstam, Retief Goosen.
2-ballputteren sto en periode i nesten hver eneste "Winners Bag".
Å sammenligne 2-ball med Profound er som å sammenligne Toyota Corolla med en Ola-bil.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Det der er det verste jeg har hørt.

Om du sammenligner de to køllenes balanse, forgiveness og performance er det enkelt å se hvem av de to som faktisk er Ola-bilen!

2-ballen kom ikke på Hot List engang, så velkommen til framtiden...

Ut på tur

over 17 år siden

Ut på tur

Hei Yngve!
Den putteren ja nettopp Retif Goosen vant putter statistikken og var nr: 4 på green med i South African Open i desember er den nye modellen INGENIEUR som ikke er kommet til shoppene enda! På Europatur damer i Dubai før jul var Profound Dark Ace den desidert mest spilte putter med 17 spillere, blandt dem var Helen Alfredson, Trish Johnsen, becky Brewerton, Lotta Wahlin ja halve Solheim Cup laget omtrent. Kanskje er dette bare en flopp, historien vil gi oss facit.....
At Golf Digest og Golf Channel er på tuppa, kommer sikkert bare av at de har overvurdert dette ifølge deg....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

vennligst ikke bruk mitt navn når dere snakker om andre enn meg da.....

Student

over 17 år siden

Student

Arne Belinda = Bernt

Ola Toyota

over 17 år siden

Ola Toyota

Uansett hvor god balanse man får i Ola-bilen så selger likevel Corollaen best.
Noen som husker når videoalderen begynte ?
Med 3 ulike systemer ?
VIdeo 2000 var det desidert beste systemet og forsvant først.
Beta var også klart bedre enn VHS, men endte opp som datalagringssystem.
Alle endte dermed opp med klumpete VHS-kassetter.
Fordi rettighetshaverne til VHS var smartere og hadde mer kapital enn de andre.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Dette er en teit diskusjon. Det finnes maaaange køllemerker på markedet, og det vil alltid være behov for nytenkning. Sånn sett er sammenlikningen med f.eks. videotaper latterlig, fordi der er markedssituasjonen motsatt! (Det er behov for ETT system som kan samle ALLE merkene)

Å sammenlikne med verdens best solgte puttere er også teit, av samme grunn som ovenfor. Det er rett og slett et behov for mye å velge i, og derfor vil det også være behov for mange merker.

Noen er kjempestore, andre er mindre. Det er plass for alle, så lenge de har et produkt som treffer en andel av markedet.

Og fortsatt: det er IKKE gull alt som glimrer :-)

Gull

over 17 år siden

Gull

Nok et gullkorn fra tøysekoppen Gunnar Bull, selv om han tar feil.

ME

over 17 år siden

ME

GB har endelig lært å åpne kjeften sin selv om det kan gjøre vondt :-). Han er temmelig samkjørt med Yngve, selv om jeg hater å si det har denne pikksnodige duoen rett .

NB: Likevel får jeg kanskje i min ynkelige naivitet tilføye: Om et perfeksjonst-produkt skal bli oppimot fullkomment, trengs det sikkert finjusteringer både en og fem ganger, og det er flott at Bernt er oppmerksom på dette.

Latterlig, selv om det kalles ironi at noen klapprer på tastene når det angår personen Bernt. Alle ønsker å bli best og da spiller det ingen rolle om folk liker Bernts tryne eller ei.

Hans kompetanse er overordnet småborgerlighet og evt. misunnelse. Liker man PP, bruker man den, eller så velger man noe annet! Enkelt?

Gull

over 17 år siden

Gull

Så sant som det er sagt.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hmm... Pikksnodig?

:-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

hihi.... artig ord....

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Student.
Jævli sannsynlig... dust

Student2

over 17 år siden

Student2

Og Arne er ikke gammel nok til å studere ennå?

Gull

over 17 år siden

Gull

Antageligvis ikke

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Småligheten har ingen grenser..... kan ikke Bernt & co få skryt i utlandet - uten at dere grinebitere skal bruke nesten 200 forum-meldinger på å pisse på det?

Smil litt istedet.... det hjelper :-)

Olle

over 17 år siden

Olle

Hør hør

Gull

over 17 år siden

Gull

Enig Sam.
Så sant som det er sagt

Patetisk

over 17 år siden

Patetisk

Det morsomme i denne tråden er at noen er veeeeeeldig patriotisk om profound. Disse samme innehar veldig mye informasjon, og forsvarer produktet med nebb og klør. Hvem minner det om mon tro?

Navn/Nick

over 17 år siden

Navn/Nick

Ja, du er virkelig patetisk. Gratulerer med et godt og treffende valg av nick!

Patetisk

over 17 år siden

Patetisk

Takk B

anonym

over 17 år siden

anonym

Patetisk.....er det å tro at kun Profoundfolk forsvarer denne teknologien og fortreffeligheten av denne putteren.

Spør Nilbrinck og Børsheim hva de synes om Profound......

Heia Norge

Olle

over 17 år siden

Olle

Det er stor forskjell på det å forsvare putteren, og det å kommentere janteloven som gjennomsyrer flere av innleggene.

Personlig så har jeg aldri prøv putteren, har heller ingen store planer om å gjøre det. Uansett så synes jeg det hadde vært artig hvis Bernt hadde klart det.

POTETISK

over 17 år siden

POTETISK

Dette har blitt en ren idiot-debatt (igjen).
Noen stiller spørsmål ved markedsstrategien til PP, og andre med skrivespråk forbausende lik det Bernt bruker smeller til med hvor jævlig god den putteren er og hvor mange gode spillere som har prøvd den eller bruker den.
Siden det tydeligvis er noen med inside info fra PP her hadde det vært interessant å få vite hva som skjer med salgsvolum og marketing.
PP-gjengen fremstår mer og mer som naive nordmenn som har utviklet et bra produkt men aldri greier å tjene penger på det. 3 år på golfmessa i Florida uten at Putteren har kommet lenger enn til en totalt ukjent norsk internettbutikk er tragikomisk.
Og hvorfor skifter PP ledelse og samarbeidspartnere oftere enn andre skifter truser ? Øyner vi en smule desperasjon ????

anonym

over 17 år siden

anonym

Den ble ihvertfall ikke mindre idiotisk etter dette siste innlegget.

Jasså

over 17 år siden

Jasså

HVa likte du ikke med det siste innlegget da, BS ?

anonym

over 17 år siden

anonym

Tenkte bare at så mange her tror de vet noe som helst. Det slenges ut påstander uten noen som helst konkretisering, det blir liksom litt tynt!
BS?

Andronym

over 17 år siden

Andronym

ok Bernt

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Da fikk jo innlegget mitt bekreftet hvor sinnsykt smålige en del her er. Ikke lett å være Smilende Sam i en slik forsamling.

1. Putteren har faktisk fått rosende omtale.
2. Det er faktisk en del proffer som bruker den.
3. Ikke alle liker den.
4. Ikke alle liker noen puttere - selv synes jeg f.eks. at Oddysey 2-ball er helt håpløs.
5. Jeg har prøvd PP putteren - falt ikke i smak hos meg.
6. Hvis Bernt opptrer anonymt på forumet så skjønner jeg det godt - det er bare å se på en del tråder der han gikk åpent unnder eget navn. Han ble jo forsøkt rullet i tjære og dyppet i fjær av en haug misunnelige jantenisser. Fyren har - på godt og vondt - gjort et helhjerta forsøk på å få til noe. Skal ha kred for det - ikke æreskjelling....

Diskuterer dere forretningsplan og strategi for andre merker ? For 30 år siden var McGregor store - hva med en skikkelig debatt om det. Hva med en skikkelig debatt om nettsalgstrategien til Callaway ? Brandbyggingen til PING (som skygger for kvalitetsbristene)...

Neida - vi debatterer den minste myggen i markedet - fordi han er norsk og litt stor i kjeften..... Patetico Madrid...

Gold

over 17 år siden

Gold

Ha.
Den tenker jeg satt.
Jævla smålige jantenisser.

Gunnar Bullklump

over 17 år siden

Gunnar Bullklump

Hihi. Fint innlegg, SS. Gold: du er faktisk m0sjom noen ganger :-)

Gull

over 17 år siden

Gull

Takk Gunnar.
Jeg synes du er mosjåm noen ganger sjøl.

Sutrende Sverre

over 17 år siden

Sutrende Sverre

Smilende Sam, hvordan kan du si at de som rakket ned på Bernt var misunnelige ?
Kanskje de bare ikke likte måten han overhøvlet alt og alle med hvor revolusjonerende og fantastisk produktet hans var.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Det er ikke sannheten.
Bernt prøvde etter beste evne og forklare teknologien bak produktet og hensikten med det. Han overhøvlet ingen når det gjaldt putteren, og han sa heller aldri at produktet var fantastisk, men han var overbevist om at teknologien er overlegen, og det må han vel få lov å mene.

anonym

over 17 år siden

anonym

Han svarte på helt konkrete og relevante spørsmål om teknologien og om produktet, hva var så galt med det da? Ikke mange andre som ville gjort det.
Selv synes jeg det var lærerikt. Enig med Arne.

ME

over 17 år siden

ME

Noen vil vel føle feil med alt, uasett komptanse eller ei. De driter seg loddrett ut. Å stille seg til dommer over andre, uten å vite bedre, eller å finne bedre løsninger selv, blir så patetisk at jeg må le. Sjedent flirer jeg på andre bekosning...................men velfortjente påståtte kverulanter ;-)

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

For ordens skyld: Jeg er ikke og jeg kjenner ikke Bernt.

Likevel synes putteren hans er god å putte med. Fin balanse og stabilitet, noe som gjør at jeg synes det er lettere å slå ballen rett frem. Siktesystemet er for meg en gimmick som jeg ikke (tror) jeg har særlig nytte av, men for mange gir de "confidence" når de står over en putt.Gitt at man liker mallet-putter er den absolutt et forsøk verdt.

Videre synes jeg at det er gøy og imponerende at det kommer golfprodukter fra Norge (Kongsberg) som får en viss oppmerksomhet i golfverdenen (presse og proer).

Profound har en meget lav kostnadsbase og gode bto.marginer og jeg tror det er helt riktig å bygge seg forsiktig opp med lønnsomhet fra begynnelsen enn å satse hardt på markedsføring og risikere å brekke nakken. De har solgt et antall produkter til en rekke ulike land som Korea og Japan og ligger godt an til å nå sine salgsmål, så det fungerer i alle fall så langt. Fokuset er at produktet skal få oppmerksomhet gjennom at det blir brukt på tourene. Kundene betaler før levering slik at varelagerkostnad er liten. Selskapet har trukket en initiert emisjon (for en stund siden) ettersom de ikke har trenger penger for å satse videre i nåværende tempo.
Jeg tror de er liv laga som produsent av puttere som en liten/mellomstor aktør i et stort marked og kan være attraktiv å kjøpe opp for andre. Når/hvis de utvider til andre produkter (drivere/jernsett) vil jeg være mer betenkt, og kontrollen med kostnadene blir svært viktig.

Thygve Regnar

over 17 år siden

Thygve Regnar

Golfprodukter har kort levetid. De fleste er aktuelle/interessante bare en sesong, noen ytterst få selger bra 2-3 sesonger.
Slik sett er Profound-modellen som markedsføres nå død allerede før de har begynt å selge.

Arne Belinda

over 17 år siden

Arne Belinda

Merkelige argumenter her. først påstår man at ingen i verden har tilgang til putteren, dernest spør man dødsdom pga levetiden. Er det flere som ser det skurrer her.

At den ikke ennå er tilgjengelig over store deler av kloden forlenger nettopp levetiden til produktet, spesielt når det skrives så mye om den i kjente magasiner. Etter min fatning skulle det bare øke etterspørselen etter produktet. Leste på golferen.bo at de visst har flere modeller på gang. Goosen har jo allerede brukt den nye bladputteren med stor suksess.

Kaare Kålrabi

over 17 år siden

Kaare Kålrabi

2-ballen levde godt så og si uendret i 6-7 år, og fremdeles lages nye varianter av den med mikroskopiske endringer.....

Verdens mest solgte putter før 2-ball het Rossie og Rossie II og de solgte meget bra i årevis.

Men for å knuse argumentet til Regnar, se på tidenes mest solgte design, PING Anser, som alle kopierer og den ser akkurat lik ut i dag, bare at alle merker lager kopier av den. Hva synes du om den levetiden. Eller Newporten til Copy Cameron da, hvor lenge har den vært på markedet...........den er også kopi av Anseren.

Erof

over 17 år siden

Erof

jeg har denne puttern. jeg var meget skeptisk i begynnelsen, men da jeg prøvde den forsto jeg poenget med en gang. Det er ikke et "unikt" siktesystem, men en genial greie for korrekt oppstilling. mao: mange færre ting å bekymre seg om når man står over ballen.

For står man likt over ballen og adresserer ballen på samme måte hele tiden, vil ikke det ha noe utslag på resultatet i det hele tatt. Da er det mye enklere å se hva man må jobbe mer på, fordi teknikken da er MYE bedre... GUBBS!!! Lengdekontroll er kanskje en nøkkel?!? Personlig mener jeg at putteren gir en utrolig bra kontroll og lengdefølelse, og treffølelsen er det heller ikke noe å si på.

?!?

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Til Thygve:
Enig at kontinurlig produktutvikling er viktig og en utfordring for en liten produsent. I Profound's tilfellet så er den putteren de selger nå en videreutvikling av Pilotputteren (versjon 3 tror jeg?). SomArne sier så er på vei med bladputter produkter (som Retief Goosen vant med i SA). Denne er foreløpig ikke er i salg. Slik at "pipeline" ser bra ut de nærmeste årene, og det må jo være et godt utgangspunkt...

Klart at Profound , som andre, har mange utfordringer i sitt marked. Mitt poeng er at jeg er imponert over jobben de har gjort så langt og ønsker den lykke til videre. Sterkt å skape en lønnsomt merke innen puttere (om det så er bare for noen år) som kan være interessant for andre aktører.
Synes som mange mener at kan det ikke bli det ikke et nytt Ping eller Callaway så har det vært en fiasko. Bernt lever av dette nå og synes at bare det er en triumf for ham i forhold til en drøss surmagede kritikere.

Sondre Salat

over 17 år siden

Sondre Salat

Som grønnsakkollega Kålrabi nevner holdt 2-ballputteren og Ping Anser det gående i evigheter. Men det Kålrabihodet glemmer er at disse to gikk rett til værs både i bruk og prestasjoner med det samme de dukket opp. Kan ikke akkurat si det samme om vidunderputteren fra Kongsberg. Produkter som sliter med å komme inn på markedet blir aldri storselgere. Aldri. Nevn ett eneste eksempel.

Waldorf

over 17 år siden

Waldorf

Svar : Ping slet med å komme inn på markedet med sin første putter(Anser?) som var laget i garasjen til Karsten Solheim. Så var det en som vant med den på PGA touren, og resten er historie.

2-ballputteren kom fra en veletablert produsent som Odessy og ble en ummiddelbar suksess, men for å bli veletablerte produsenter så må man jobbe hardt over tid.
Dette har vært tilfellet for samtlige putterprodusenter, men bevares det er langt i igjen for Profound. Likevel er jeg imponert, men jeg forstår at det er mange her inne som ikke er det og venter utålmodig på at de skal bli en fiasko..

Kaare Kålrabi

over 17 år siden

Kaare Kålrabi

De fleste her inne har ikke peiling på hva som skal til for å etablere seg på verdensmarkedet. Den ene sier en må bruke mange millioner på annonser i de største tidsskriftene, han har kanskje minst peil av alle her inne.

Selv med verdens beste produkt er det ikke bare å knipse poduktet ut på markedet. Det virker som profound har gjort et klokt trekk, de har sin egen webshop der de sikkert sender puttere over hele verden, også direkte til shops. Dette må være for å demme opp under vakumet som dannes dersom det er etterspørsel, men ingen distributør eller leverandør lokalt. Det virker meget klokt. Det er flere her inne som sier putteren kun selges på en liten webshop i Norge, det finner jeg merkelig, da jeg så den til salgs sist jeg var i Seoul par uker siden.

Det kan tenkes profound er meget selektiv med sine partnere nettopp fordi de har langsiktige mål og ikke kortsiktig vinning i sikte. Jeg har sett et par av de nye modellene, og ikke Odyssey engang hadde slike modeller i sitt sortiment da de ble kjøpt opp av Callaway. Det de hadde var kopier av Karsten Solheim med sort nyloninnlegg i slagflaten, det var alt som var av innovasjon da de ble store. Her virker nesten som første putterselskap jeg har sett som ikke kopierer en enste ting fra andre men heller har egen innovasjon og design. Utrolige er at det kommer fra Norge, så får tiden vise om deres strategi er riktig. Det ser lovende ut ihvertfall.

Smilende Sam

over 17 år siden

Smilende Sam

Det har vært mange norske putterforsøk. Clyve er et, Devilray et annet. Profound er vel det første som har kommet så langt som å få omtale over tid og bli solgt der ute. Det var nok ingen ulempe å være med i skaperen.... Selv har jeg prøvd både PF's putter og Clyve sin - liker den siste best - men her er det smak og behag.

Å vinne frem i et marked der det er digre internasjonale selskaper som rår grunnen er vanskelig. PF prøver og de har sikkert tenkt like nøye over det som oss her inne. Satsningen må balansere økonomisk og kan sikkert ikke gjøre akkurat som man ville ønske dersom finansene var anderledes. Det kunne ikke Karsten S heller. Men han hadde "flaks" - og fikk en Tour vinner - hva hadde skjedd med PING hvis det ikke hadde skjedd..... ?

En av gutta fra marketing dept til Titlies sa til meg en gang at det mest fascinerende med PING skine puttere ikke var hvor gode de var - men hvor "well marketed" de var. Det er mange veier til suksess -PF synes å ha valgt et spor som bygger på tanken bak og originalitet, i kombinasjon med jungeltromme. Ikke helt unormalt hvis man har lite penger.

Jeg gleder meg til de neste modellene kommer..... og håper Bernt & co får suksess.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her