Carsten
Jeg bor i Oslo sentrum og spiller en god del golf. Jeg har tidligere vært ”postkassemedlem” i en klubb på østlandet. Dvs. jeg har faktisk vært der og spilt banen et par ganger og det virker som en meget hyggelig liten klubb, men jeg legger ikke skjul på at jeg aldri har følt noe for den som ”hjemmeklubb”. For å få spille golf har jeg derfor betalt full greenfee overalt, i Oslo-området vanligvis 350-450 kroner. Jeg vet ikke nøyaktig hvor mye kroner jeg la igjen i green-fee på diverse baner i fjor, men sier jeg at jeg betalte for 20 runder så tar jeg i alle fall ikke sterkt i. Som ikke-medlem har man selvsagt ingen rettigheter i forhold til booking. Det vil si at jeg ofte ble nødt til å spille på udde tider (gud vet hvor mange ganger jeg ikke kom rundt fordi det ble mørkt) eller at jeg har fylt inn slotter for no-shows og så videre. Jeg har spilt golf på denne måten rett og slett fordi jeg synes at når man har muligheten til det så er det å stadig spille ulike baner en del av sjarmen og utfordringen med spillet. Foran denne sesongen fant jeg imidlertid ut at dette ble både for dyrt, men først og fremst for tungvint i forhold til booking. Jeg har derfor meldt meg inn på Hauger. Det trives jeg godt med (enda bedre når greenene etter hvert blir bra). Det er nære jobben, jeg kan stikke innom og slå en halv runde uten å betale full pris, jeg kan booke flere dager i forveien. Tiden vil vise om jeg etter hvert får nok av Hauger og går tilbake til ”postkasseklubben”. Poenget mitt er at denne mer eller mindre fordekte overbærenheten mange har i forhold til ”postkassespillere” er noe forbannet sludder. Så lenge man betaler sine 450 kroner for å spille en runde golf, oppfører seg fint, spiller raskt og ikke ødelegger banen så bør man kunne slå baller i vannet med verdens beste samvittighet. Klubber trenger medlemmer, men de aller, aller fleste trenger også greenfee
for å spe på omsetningen. Det blir ikke bedre økonomi i norske golfklubber av å skule på betalende gjestespillere som har betalt lavere kontingent enn en selv.
for å spe på omsetningen. Det blir ikke bedre økonomi i norske golfklubber av å skule på betalende gjestespillere som har betalt lavere kontingent enn en selv.