lei hai
waldorf og Olle:
Det er ingen verdi bak aksjene, det er jo hele poenget. Det kunne enkelt ha vært det.
Grunneier nøyer seg ikke med et gratis lån, han skal ha pengene som "gave" fra deg og meg, det er tross alt han som eier golfbanen etter den er bygget ut.
Fint (?) for dere at dere ikke er klar over at et selskap med en innskutt EK på usle 114K er mer utsatt enn et selskap med EK på f. eks 5 millioner. Det er ikke andre nevneverdige verdier i selskapet, de produserer ingenting, sitter ikke på teknologi, resurser , lisenser ol. de
er fullstendig avhengige av at folk betaler årsavgift.
I de aller fleste tilfellene er pålydende verdi lik kapitalen investorene har skutt inn, eller at de får flere aksjer. Bare ikke i golfklubber.
På toppen av dette er spilleretten/aksjen verdiløs etter 10 år siden den bare er gyldig i 50 år, hvem kjøper vel en aksje som bare har 40 års gyldighet, når man kan få en med 50 til samme pris.
Simen fulland:
gi meg en eneste god grunn til at aksjonærene skal være med å drifte byggningsmassene til Hr. Fearnley, de betaler jo årsavgift som skal dekke dette. Hvis han ikke klarer å drifte sine egne eiendeler får han selge unna litt. Foreløpig har han fått godt betalt for luften.
Karl Marx: Hva var innskutt EK i kongsberg? Vet du det?
Jeg er fullstendig klar over at vi hadde hatt færre baner hvis klubbene ikke hadde solgt aksjer for å bygge baner, men vi har for mange baner så det ville kanskje vært bra. En av grunnene til at klubbene sliter er for stort tilbud. De første klubbene går konkurs i disse dager og det er bare starten. Hadde det vært bedre med færre, men bedre baner og fornøyde medlemmer?
Hvis aksjen hadde representert en verdi, eller klubbene hadde større egenkapital ville de ha hatt en større mulighet til å klare seg gjennom dårlige tider, og hvis vi har dårlige tider i dag lurer jeg på hva som skal til for at klubbene skal gå bra.
Det hadde kanskje vært interessant å diskutere nye måter å bygge,drifte baner på, så kommer vi litt videre med denne tråden...