Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hva gjør klubb-proen din i vinter

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Hvor har det blitt av alle de helårsansatte medarbeiderne på golfklubben nå som banene er stengt?
DVS Headpro, Daglig Leder, Greenkeeper, gjerne en sekretær og noen til.
Har sjekket litt på min egen klubb, og funnet ut at proen jobber for fullt i syd-Europa hele vinteren til tross for at det i hans stillingsinstruks står at han skal lede innendørs vintertrening av klubbens juniorer. I fjor var han hjemme 2 ganger mellom november og april....
Greenkeeper har ingen møteplikt etter at maskinparken er klargjort for vinteropplag. Greit at det er travelt om sommeren, men likevel deilig med 4-5 mnd fri med full lønn..... Noen som sa det var fint å være lærer????
Daglig leder skal ifølge instruks være på kontoret hver dag året rundt, med unntak av en avspasseringsordning basert på mertid han har arbeidet i løpet av sesongen. Jeg vet at DL aldri er på kontoret på kveldstid utenom når det er møter (1-2 ggr i mnd) og at han bare jobber i helga når klubben arrangerer NGF/NSG-turneringer. Ergo kan det ikke bli noe særlig med avspassering. Likevel er det tilsynelatende ingen som reagerer på at han tilbringer hele vinteren i leiligheten sin i Spania samtidig som klubben sliter med å skaffe sponsorer til driften.
Skjønner at det kan være vanskelig å holde alle i jobb året rundt, men mange av oppgavene medlemmene utfører på vårdugnaden kunne de baneansatte godt ta om vinteren.
Til dere som påstår at jeg skriver dette fordi jeg er misunnelig legger jeg meg helt flat og inrømmer JA, jeg er dritmisunnelig.

Toppo

over 17 år siden

Toppo

Generelt sett tror jeg ingen trenger bekymre seg over antall arbeidstimer i denne bransjen. At enkelte ikke jobber mye kan sikkert være riktig, men flertallet har alt for mye timer på sin arbeidsplass.

I min klubb

over 17 år siden

I min klubb

Så lenge Greenkeeper holder banen i fin stand på sommeren og tar vare på og vedlikeholder verdifullt utstyr sommer og vinter så gjør han jobben. Vi kan ikke sparke han fordi det kanskje er litt mindre å gjøre fra nov og frem til april. I fjor laget de to vi har fast ansatt fine benker av tømmer som er hugget på banen. De lagde utedass av tømmer hugget på banen. De felte trær som skulle bort. De kuttet kvist og kjørte bort. Mange av disse jobbene må gjøres etter at tæla har satt inn slik banen tåler trykket etter tunge maskiner.
I det hele tatt så gjør de karene jobben de er satt til.
Bare synd at ikke økonomien strekker til helt for å gjøre flere utbedringer på banen som kunne vært gjort vinterstid.
De pengene går dessverre til syden-tur for 14 til 17 åringer som skal på treningsleir.
Av ca 20 stk som har vært innom syden-turene så er det 3-4 igjen som satser seriøst.
Akkurat de disposisjonen gremmes jeg mye mer over enn at GK har litt bedre dager hvor han kan komme ajour med ting som bør gjøres.
Uansett: Det er resultater som teller.

hallo

over 17 år siden

hallo

Det du skriver er ikke sant.
Det kan jeg love deg.
Du skriver dette bare for å erte de som gjør en innsats på golfklubbene.

flash

over 17 år siden

flash

Hva betyr det, hvis bare alt er ok og klart til neste golfsesong?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Endelig en diskusjon som det kan bli litt futt i. Jeg gleder meg!

Sukk

over 17 år siden

Sukk

Hallo Tynet. Tullebukk!
Hvorfor er du ikke på jobb istedet for å kose deg med sosiale sysler på PC'n. Nå får slike latsabber som deg snart gjøre en mann/kvinnes jobb.
Det er snart jul.

Skrens Petrus

over 17 år siden

Skrens Petrus

Tror nok de ansatte står på og vel så det. 12 timers dager i sommerhalvåret er nok mere regelen enn unntaket. Og det gjelder 7 dager i uka. Jeg unner dem litt fri nå i vinterhalvåret. Håper de tar seg en fin ferie alle mann i sydligere varme strøk. Viktig å la de også få sin velfortjente ferie når de jobber livet av seg når vi andre har ferie.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Jeg vet ikke om du innlegget ditt er seriøst, Trynet, men uansett; i min klubb er daglig leder på jobb hele vinteren gjennom, bl.a. opptatt med sponsoravtaler, budsjett, planlegging mv. Greenkeeper har gjort en kjempejob i år, og hvis han tar en lang ferie er det vel fortjent. Proene jobber med juniorene 4 dager i uken hele vinteren. Felles for alle de ansatte er at de jobber mye i sesongen. Hvis det passer slik og de har anledning til noe ekstra fri vinterhalvåret er det helt ok.

Hvis proen din, Trynet, er i Syden istedenfor å trene juniorene som avtalt er det kanskje på tide at administrasjonen/styret griper fatt i dette?

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

denne tråden er helt på trynet, Trynet

Jeg tar forøvrig lang fart og d...... i i hvor head-proen på min bane er i vinter, jeg vet ikke engang hva han/hun heter

snappy

over 17 år siden

snappy

Forstår ikke det du mener når det gjelder Greenkeeper's.. Hold dem borte fra denne debaten.

Mans..

Dagligleder er der for drive golfbanen. Grunnlaget for en bra drift legges om vinteren ettersom det er da sponsorer må praies. Høres ut som dagligleder burde fått sparken spørr du meg.

Dagligleder er ikke det samme som Formann i klubben.. Bare så det er helt klinkende klart.

Flash

over 17 år siden

Flash

Lukter dette av diare, kavlme eller rett og slett gul/grønn missunnelse?

Få deg en annen jobb før du går helt på Trynet ;-)

snaphook

over 17 år siden

snaphook

"Daglig leder skal ifølge instruks være på kontoret hver dag året rundt, med unntak av en avspasseringsordning basert på mertid han har arbeidet i løpet av sesongen."

Haha, du er fullstendig på nicket ditt!
Hvem vil ta en jobb der instruksen sier at du skal være på kontoret 365 dager i året? Avspasering eller ikke. Hvilken klubb vil betale i så fall betale den nødvendige lønna til daglig leder? Hvor viktig er det at han er på kontoret på julaften eller en søndag i januar?

snappy

over 17 år siden

snappy

snaphook: Nå er du helt på tryne.. Sjerp deg om du vil være med i denne debatten.

Om du er så dum, kan jeg forklare slik at du blir noe klokere iallefall.

Dagligleder og formann er ikke det samme. Daglig leder blir ofte brukt dersom banen blir styrt av et baneselskap. Baneselskapet er de som eier banen. For at en golfbane skal ha spillere må en klubb opprettes. Klubben har da ansvaret for medlemmene, juniorarbeid, elite grupper eller enklere sagt alt det sportslige. Men baneselskapet har ansvaret for drifting av banen og alt som hører dette til. Baneselskapet eies av aksjonærer. Aksjonærene er ofte en blanding av større og mindre selskap og medlemmer av golfklubben (spillere).

På denne måten er golfklubben og baneselskapet to adskilte selskaper. Man eier ikke andel/aksje i klubben, men i banen. For å bli hovedmedlem i en slik klubb er det ofte en forutsetning at man skal eie en andel/aksje i baneselskapet.

Baneselskapet er oppbyggd som et vanlig selskap og inneholder, styre, dagligleder, regnskap. Statsautorisert revisor må også brukes ettersom det er et AS. Alle blir lønnet med den lønnen markede mener er akseptabelt.

Av denne grunn blir dagligleder lønnet med en fast lønn. Han har som regel samme lønn som et hvilket som helst annet uavhengig selskap som det er naturlig å sammenligne seg med.

Fastlønnen er beregnet på at dagligleder arbeider 37,5 timer i uken. Noen ganger får man et tillegg på lønnen som kalles overtidtillegg på rundt 10% av fast lønn. Her inngår noe overtid, men i realiteten er dette bare et påslag på fast lønnen ettersom man kan jobbe inn tid på vanlig måte (flexitime). Dette på slaget dekker da pålagt overtid. Noe som i realiteten ikke finner sted. Jeg selv ser på dette tillegget som et tilleggg for å stryke skjorten og dressene, møtevirksomhet på kveldene, reising osv.

Derfor er det helt fear av Trynet å stille spørsmål om dagligleder faktisk gjør det han burde, iallefall med tanke på at banen mangler sponsorer.

Det han sier om greenkeepere og Pro.. Helt forkastelig.

Snakkes unger

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Det er sikkert fair av Trynet å etterspørre hvilke arbeidsavtaler klubben/baneselskapet har med sine ansatte, og hvordan disse følges opp, men jeg skjønner ikke helt hvordan vi skal kunne hjelpe ham. Jeg tror rett og slett det ville vært mer fruktbart å sende henvendelsen til angjeldene baneselskap eller klubb. Slik det blir presentert her blir det lett oppfattet som surmuling og negativ kritikk, - og det var vel ikke meningen.

snappy

over 17 år siden

snappy

Han spørr heller ikke om vi kan hjelpe han... Han spørr om hva som skjer i våre golfklubber eller bane.

Dette er kan ogsp kalles bakgrunns informasjon.. Kanskje informasjon til første fase før Trynet går til og gjør en videre undesøking der han retter spørsmål til enkelte andre baner/klubber.. Hellt normalt å gjøre slik når man undrer på om det han peker på er normalt eller ei.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Hva som er "vanlig" i andre baner og klubber vil nok variere sterkt, etter bl.a størrelsen på klubben og lengden på sesongen. Det er nok ikke spesielt uvanlig at kontoret er ubetjent utenfor sesongen.
Etter mitt syn er det urimelig å kritisere daglig leder for hvordan jobben utføres, uten å kjenne den arbeidsavtalen som daglig leder er underlagt. Hvis daglig leder ikke opptrer i forhold til arbeidsavtalen er dette kritikkverdig, og en sak mellom arbeidsgiver og arbeidstaker.
Hvis avtalen er for dårlig for klubben og/eller baneselskapet må vel kritikken rettes et annet sted.
Og hvorfor er det forskjell på greenkeeper/pro og daglig leder når det gjelder om en kan stille spørsmålstegn hvordan jobben utføres. ?

`39

over 17 år siden

`39

I min klubb tjener head-proen ikke mer en at det (nesten) er skammelig. Hvor mye han jobber for pengene i sesongen vet jeg ikke nøyaktig, men mer enn gjennomsnittsmannen vil jeg tro. Ihvertfall om man skal tenke på fleksitid.

Personen elsker sin jobb, er effektiv, stiller opp er hjelpsom og hyggelig mot oss medlemmer, noe som betyr mye for trivselen i klubben. Hva han måtte bedrive på sin fritid i vinter er jo opp til ham!

Er det noen som gidder å henge seg opp i hva jeg tjener og hva jeg gjør på min fritid............noe jeg bestemmer selv?

Håper min pro har det hyggelig og bra. Da kommer han nok frisk og like sprudlende som før, tilbake til våren!

PS: Tipper at han ikke er noen handyman? som fikser maskinparken, men om andre betalte eller frivillige ordner den saken. Så er ihvertfall i orden hver vår :-)

snappy

over 17 år siden

snappy

Tilskuer: Forskjellen er tillingsinstruksen, eller hva som inngår i stilling. Daglig leder jobb er en 8-4 jobb, mens greenkeepere og proer jobber når det er sesong.

Helt klart en forskjell på hvor banen ligger i landet, men her i Stavanger jobber dagligleder hver dag iallefall, men det er ikke 7 greenkeepere som sviver rundt å klipper gress. Kanskje 2-3 stk som driver litt vedlikehold noen timer om dagen. Blir sent lyst, og tidlig mørkt på vinteren, så det er begrenset hva de kan gjøre med tanke på dette og været.

tore

over 17 år siden

tore

av ren nysgjerrighet, ca årslønn på en daglig leder?

`39

over 17 år siden

`39

Kommer nok an på hvor i landet det er.

tm

over 17 år siden

tm

NEI !! Denne tråden er definitivt ikke på "trynet."Den er tvert i mot meget god.
Flere golfbaner sliter tungt økonomisk.Noen har gått konkurs.
Det var på tide at dette ble tatt opp.
På enkelte baner har særlig pro`ene og daglig leder i overkant gode dager.Det betyr på ingen måte at vi skal "dømme" alle likt.
Det er mange unntak; MEN kostnadene ved å drive en golfbane må ikke bli en "hellig ku" det ikke er lov å debattere.

tm

over 17 år siden

tm

Og til deg "Trynet;" etter all den julinga du har fått her: "Gegen die dumheit kampfen selbst die Gøtter vergebens."

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Hehe, tar ikke så tungt at noen med litt ensporet tankegang skjeller meg ut når de mangler argumenter for å delta i selve diskusjonen.

Hvem

over 17 år siden

Hvem

lønner proene da tm ?

snappy

over 17 år siden

snappy

I min hjemme klubb tjener dagligleder rundt en million. Han får prosenter av det han selger mot sponsore. Dvs jo mer sponsor penger han får inn, jo mer tjener han. Dette har resultert i at i min hjemme klubb er det faktisk venteliste på å bli sponsorer. Noe få klubber har gleden av å dele.

I min gamle hjemme klubb har dagligleder rundt 400.000,- i året. noe jeg vil tro er ganske gjennomsnittlig.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her