Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Dagen derpå

Oscar

over 17 år siden

Oscar

29.november kl. 1458 skrev jeg i en annen tråd her ("Bjørnstad i finalekvalet") at HB ikke ville klare å kvale inn til PGA. Jeg forklarte også hvorfor, og jeg kritiserte samtidig de som er altfor naive og bare slenger ut av seg innholdstomme fraser som "Jeg satser på ørten birdies..", "Dette greier du Henrik" o.l. Ingen gad å analysere HB og sette ham i sammenheng med den meget sterke konkurransen.
Resultatet er nå klart og jeg konstaterer at jeg fikk rett. Ingen andre - såvidt jeg vet - hadde tippet/trodd at HB ikke ville klare det. Hvorfor jeg er alene om å være så flink vet jeg ikke.
Brendon Todd som slo Thorp med 16 slag i første kvalsteg endte på 140.plass. Det sier mye om nivået, både til Thorp og på PGA-kvalet.

Neste år blir det enda verre å bli blant de 25 beste på PGA-kvalet. Jeg tro nemlig ikke at HB går rett fra NW til PGA. Konkurransen er beinhard og øker fra år til år, og HB må forbedre seg dersom han skal ha noen reell sjanse til å komme inn på PGA igjen. Blant de 10 beste i kvalet nå er 2 spillere fra Sør-Korea (hvor mange har lagt merke til det?). Dette tyder på at mennene fra S-K kommer for fullt, slik som damene derfra har dominert i antall på LPGA i det siste. Neste år blir det sikkert langt flere fra S-K i kvalet, og inn på PGA. Dessuten er det imponerende å se hvor ukjente mange amerikanske spillere som kommer. Disse burde da HB ha slått?

Status for norsk toppgolf på herresiden ved utløpet av 2007 er :
- 6 prøvde ET-kvalet. 1 greide det, og han slapp nervepresset siden han var sikker fra før
- 4 prøvde PGA-kvalet. Ingen greide det.
Av 10 som prøvde seg var det bare 1 som kom gjennom nåløyet. Et nederlag for norsk golf? Å, neida, her råder optimismen både i NGF og blant menige golfere - som på denne debattsiden. Gi oss mer tid, sies det; det samme som har vært sagt i ørten år nå. Norske herregolf ligger med brukket rygg, det er sannheten.

Dersom Thorp vil prøve PGA-kvalet neste år, så må han "stoppes med makt". Han har ikke nubbsjans. Han får jo ikke engang konkurranse - og matchtrening i 2008, for hvor skal han spille? Eneste vei for ham fremover er å prøve seg på CT, for så å komme inn på ET, så spille der noen år til han er ca. 25 år, og så eventuelt prøve seg på PGA-kvalet.
Noen kloke som kjenner ham og har innflytelse på ham bør si ham dette.

Olle

over 17 år siden

Olle

Så flink du er.

Jeg gjetter på at du heller ikke trodde at landslaget ikke skulle klare å komme til EM, og du fikk jo rett der også. Tror til og med at du ikke tror landslaget vil komme til VM, eller neste EM for den skyld.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Oscar - du er helt på jordet. Ingen av de jeg kjenner trodde i utgangspunktet at HB kom til å klare å kvale seg inn.

Derimot HÅPTE vi det. Jeg har prøvd å forklare denne forskjellen for deg før, uten at du tydeligvis har latt det gli inn i hodet ditt.

Norsk herregolf har ALDRI vært bra sett i internasjonal sammenheng. Det skjønner ALLE. Likevel tror du at du er den eneste som har skjønt det.

Dette er siste gang jeg gidder kommentere deg, da du tydeligvis kun ønsker å lese hva du skriver selv.

Kubein

over 17 år siden

Kubein

I janteNorge så er skadefryd den beste fryden....og Oscar er et bevis på det.

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Til Gunnar Bull: jeg vet naturligvis forskjellen på tro og håp i tipsing om idrettsresultater. Men dersom du og dine aldri trodde at HB ville komme til PGA, hvorfor i allverden skrev du det ikke her? Hva er vitsen ved hele tiden å si/skrive "jeg håper" når det ifølge deg egentlig er helt urealistisk? Er ikke det feigt? Foreslår at du ved neste korsvei skriver det du mener/tror istedenfor det evinnelige og uforpliktende håpet.

Til Olle: ja det er riktig, jeg tippet at Norge ikke kom til EM i fotball, og mitt tips er at vi heller ikke kommer til VM. Neste EM er det for tidlig å si noe om, da trekningen avgjør.

Yorkie

over 17 år siden

Yorkie

Oscar,
Du sier "Norske herregolf ligger med brukket rygg, det er sannheten." Når hadde Norsk herregolf hel rygg?
Vi har da vel aldri hatt flere spillere med bedre sjanse internasjonalt. Greit nok, Larsen, Thorp, Bjørnstad og resten når kanskje ikke helt opp enda, men det blir vel i overkant å bruke det som ett argument at man ikke skal satse.
Du møter deg selv i døren når du bruker SK som eksempel, Se Ri Pak og K.J. Choi var de første, de nådde heller ikke helt opp i begynnelsen, men viste veien, og en langsiktig satsing fra det nasjonale golfforbundet har gitt resulater, se på LPGA hvor halvparten er fra SK og gjør det godt.

jonag

over 17 år siden

jonag

Noen mennesker er født optimister
Noen mennesker er født pessimister eller realister
Noen sier de tror eller håper suksess fordi de frykter nederlaget, men ser ingen grunn til å dunke noen i hodet bare fordi de har høye målsetninger
Noen er bare nødt til å bruke spaden for å unngå å bli skuffet ?

Suppediskusjon

jonag

over 17 år siden

jonag

Tilføyelse: "bruke spaden til å dunke noen i hodet"

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Dette er som å tegne Mohammed i en arabisk skole.
Noen her inne er ekstremt TROENDE, og ved å dra troen deres i tvil begynner de å skjelle ut de TVILENDE.
Det er like morro å erte de TROENDE hver gang. Er som å kaste en fyrstikk i bensintanken. BANG!!!!!
DA kommer karakteristikker av hvor dårlig golfspiller man er og hvor lite man kjenner golf. DA dukker Jante opp, som om det er de TVILENDE som er skyld i at golfspillerne våre ikke kvalifiserer seg.
Uansett hvor anonym man er så vet de troende TROENDE hvem du er. Tror de.
Er sikker på at de TVILENDE ønsker like mye som de TROENDE at Henrik & Co skal oppnå gode resultater, men de er bedre i stand til å se ting i prespektiv og dermed ikke får hele livet lagt i grus.
Dette fenomenet er tydeligst i fotball der en masse arbeidsledige utdannelsesløse løsgjengere er dødsens avhengig av resultatet i neste kamp for å føle seg vel.
Get a life of your own.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Forøvrig ikke enig med Oscar i at spillerne ikke bør få prøve seg.
Man vokser mest av de utfordringene man ikke klarer, så lange man ikke ser på resultatene som nederlag.
Å ikke greie det man forventer er tøfft, men å se hvor nær det umulige man kommer er inspirerende.
Det dummeste er likevel å sate alt på et umulig kort.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Jeg falt litt for denne formuleringen Oscar:
" Å, neida, her råder optimismen både i NGF og blant menige golfer".
Skrekk og gru for en vederstyggelighet at noen lar optimismen råde.

Jeg er enig i at resultatene fra kvalifiseringene ikke var helt optimale, men at norsk golf ligger tilbake med brukket rygg er jeg ikke enig i.
Det er i høyden snakk om et mindre ribbeinsbrudd, kanskje. Hvis hele sportens fremtid skulle vært avhengig av årets kval-resultater ville det derimot stått dårlig til.

Den enkleste måten å bli liggende tilbake med brukket rygg er vel å la seg knekke av motgang. Jeg tror heller ikke nevneverdig mange store prestasjoner er oppnådd av personer som har innstillingen at " dette blir veldig vanskelig - dette klarer jeg aldri" - og som gir opp ved første tegn til motgang. Derfor er det bare å stå på videre for både Henrik og Marius. Den som ikke tør å mislykkes vil heller aldri lykkes.

Stian

over 17 år siden

Stian

Hvorfor heier folk på fotballlaget når de har liten sjanse for å komme til EM som i år ? Hvorfor gidder folk i det heletatt å bry seg om noe som ikke er 100% bankers ?

Og media er jo verst som dekker dette mølet. De med alle ekspertene sine burde jo bare trekke seg ut og ikke lage noen falsk forhåpning for oss andre..

Nei. Jeg er glad jeg er istand til å leve i håpet avogtil, og ikke la meg stagge av statistikk og motstand..

Oscar Wilde

over 17 år siden

Oscar Wilde

sa: "Vi ligger alle i rennesteinen, men noen av oss ser på stjernene"

Men definitivt ikke Oscar

Brukket rygg, du liksom. Latterlig. Eller hva med portugisisk skiidrett nede for telling?

cut

over 17 år siden

cut

Noen ganger er det bra å satse på det korten man har. Det er ingen hjelp i å sitte å sutre selv om han ikke klarte det, men du verden så moro det hadde vært dersom han hadde klart å komme i gjennom slik som sist.

Da hadde de som var positive og spente fått utløsning for en spenning som de selv hadde vært med på å bygge opp og hadde fått en skikkelig opptur.

Når det nå ikke gikk som vi hadde ønsket og håpet, selv om oddsene var litt høye, så er det ikke noe å ta på vei for, for oss er det jo bare litt tidtrøyte som er med på å gjøre det litt spennende. Å forsøke å gjøre dette til noe mer enn det er å skyte på feil mål, bare tull mao.

Kanskje han prøver igjen en annen gang og da er oddsene bedre fordi han har forsøkt seg før og vet hva han går til. Han vet også at det ikke er verdens undergang om det ikke går veien og får kanskje derfor skuldrene tilstrekkelig ned til at han klarer det i neste omgang.

En sak er helt garantert folk som har innstillingen til Oskar har aldri kommet noen vei lenger enn til å feie gulvet eller gjøre annet betalt arbeid som andre har lagt opp. Den slags folk har ikke vyer og ser ikke at det er muligheter og at litt trening kan være svært positivt til neste gang.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Du må gjøre hjemmeleksa di Oscar. Du påstår i din uetterettelighet at du var den eneste som ikke trodde at HB kom til å klare det. Hvis du går inn i trådene og faktisk leser så ser du at veldig mange ikke tror at HB skulle klare det, derimot var vi mange som hadde tro på at han KUNNE klare det.
Det er en forskjell, noe de fleste er enig om.

Det som skiller deg mest fra oss andre Oscar, er ikke at du trodde at han ikke skulle klare kvalet. Der var vi mange, men du er sannsynligvis den eneste som ble oppriktig glad for at du fikk rett...

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Jeg har en utfordring til Gunnar Bull og alle andre golf-kjennere her.
Hva TROR dere om de følgende to spørsmål? Hva dere HÅPER er helt uinteressant.
1) Blir HB blant de 25 beste på NW neste år?
2) Kommer HB til å vinne en NW-turnering neste år?

Kom igjen da, dette tør dere vel. Det er helt uforpliktende.

PS, til Fjosok: Jeg ser ærlig talt ikke forskjellen på å tro at noen kan klare det og det å håpe det. Mer redelig å si rett ut hva man tror, uten forbehold. Men du ser vel en spissfindig nyanse som ikke jeg oppfatter.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Den utfordringen tar jeg, Oscar.

1. Jeg HÅPER HB blir blant de 25 beste på NW neste år.
2. Jeg HÅPER HB vinner mange NW-turneringer neste år.

Hva jeg TROR er uinteressant. Hva du TROR er også fullstendig uinteressant.

Det er ikke opp til oss uansett.

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Oscar: Hvis du virkelig er så begrenset at du ikke vet forskjell på å tro og å håpe så hjelper det vel lite å skrive et svar til deg, men jeg prøver likevel.

Jeg tror ikke (i betydningen vile ikke satt penegene mine på det for jeg tror innerst inne at det ikke kommer til å skje) at Henrik blir blant de 25 beste neste år. Grunnen til det er at han ikke har vist kontinuitet over så lang tid som et år, eller for den saks skyld en uke. Hvis han med sitt nye og lysere syn på livet bedrer denne delen av spillet (får det til å svinge mindre i prestasjon i betydningen at gjennomsnittet blir bedre) kan han komme til å vinne enkeltturneringer. Men helt ærlig - jeg tror det ikke.

Det er hva jeg tror. Og grunnen til det er at jeg har respekt for den enorme kvaliteten som ligger i Nationwide touren. Jeg tror det ville vært enklere for Henrik å vinne på Europa-touren.

Hva jeg håper ( i betydningen "jeg ville bli veldig glad hvis det skjedde fordi Henrik ser ut som en hyggelig fyr som jeg ønsker alt godt") er at han blir leading money winner på NW neste år og vinner fem turneringer.

Håper dette bragte noe klarhet inn i ditt tydeligvis litt rotete hue. I hvert fall begrepsmessig.

Men - jeg tror det ikke.

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Dette var oppklarende "henrikf". Nå vet jeg endelig forskjellen på tro og håp. Ærlig talt, dette er jo elementært! Jeg har imidlertid ikke regsitrert at du har skrevet om din tro her, men bare uforpliktende hva du håper. Tør du ikke fortelle offentlig hva du innerst inne tror? Nå har du altså gjort det, og da kan vi vurdere dine ytringer om HB bedre i fremtiden.
I motsetning til Gunnar Bull synes jeg faktisk det er veldig interessant hva folk tror - ikke hva de håper. Da får vi bragt realisme inn i debatten, ikke bare tøvete troserklæringer som ikke betyr noenting. Det er helt uinteressant hva du og andre håper om HB.

Jeg håper at Norge vinner VM i fotball, VM i kvinnehåndball, WC på ski for både kvinner og menn, at Lund Svindal kommer tilbake på nyåret og vinner alt, at N´Dure vinner 100-meteren i Beijing og at en norsk golfspiller på herresiden snart vinner noe stort. Men sannsynligheten for disse seirene er høyst forskjellig, og mine håp helt uinteressante.
Hva jeg tror er noe helt annet. Det er basert utelukkende på oppnådde resultater, konkurransen, "dagsformen", psyken og andre målbare faktorer. I golf spiller også tilfeldigheter inn, og marginene er ørsmå. Derfor er golf uberegnelig å tippe, nærmest håpløst i forhold til alle andre idretter.

Foooore

over 17 år siden

Foooore

Jeg håper og tror at Henrik kommer topp-25 på NW 2008, og spiller på pga om ett års tid.

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Oscar skriver: "Resultatet er nå klart og jeg konstaterer at jeg fikk rett. Ingen andre - såvidt jeg vet - hadde tippet/trodd at HB ikke ville klare det. Hvorfor jeg er alene om å være så flink vet jeg ikke"

Oscar trekker frem dette som premisset for hele argumentasjonen sin. Her tar han gruelig feil. Mange mente at HB hadde ca 20% sjans til å kvale, noen mente mindre, noen mer. Det betyr at de er 80% sikre på at han ikke kvaler, likevel som man ikke avfeier at det finnes en mulighet der. 72 slår AA 1 av 6 ganger i Texas Holdem også.

Det er dette jeg mener med at man tror at han kan klare det, og det er ikke det samme som å håpe. Jeg tror at Marseille kan slå Liverpool i siste gruppekamp i CL, men jeg håper at Liverpool vinner og jeg tror også at de gjør det.

Å opphøye seg selv som den eneste viter fordi man fikk rett i en 80% sannsynlighets hendelse (som i tillegg de fleste var enig i) er rett og slett ganske pinlig.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Troverdig debatt, sier Oscar. Men har ikke skjønt at vi aldri har hatt noen seriøs debatt om HBs kvaliteter i forhold NW eller PGA, fordi det er elementert. Ranking og resultater er fakta, og liten vits i å debattere.

Oscar er i en litt annen verden enn de fleste av oss, og det blir ganske tydelig i hva han sier til henrikf:
"Tør du ikke fortelle offentlig hva du innerst inne tror? Nå har du altså gjort det, og da kan vi vurdere dine ytringer om HB bedre i fremtiden."

Oscar, jeg er redd for at det kun er du som SERIØST ønsker å "vurdere henrikf's ytringer om HB i fremtiden".

Har du noen gang fått høre at du lider av forfølgelsesvanvidd? Seriøst?

:-|

over 17 år siden

:-|

oscar:
forskjellen på deg og de fleste andre her inne (inkludert meg) er at vi koser oss med spenningen håpet gir oss.

Vi koser oss med å følge HB og håper på at alt går bra. Det er spenningen som gjør det interresant å følge med. Hvis jeg hadde samme instillingen som deg ville jeg ikke ha noe glede av å følge med.

Du får slå på tv'en om et år for å sjekke om du hadde rett. Du kan jo umulig ha noe igjen for å følge med.

Stakkars deg, det må være fryktelig kjedelig å være deg.

tm

over 17 år siden

tm

kan ikke si annet enn at jeg er utrolig skuffet.Håper Henrik kommer tilbake.

@lle Fugler

over 17 år siden

@lle Fugler

Det var jo skikkelig spennende at han var med så langt som han kom! Det er jo ikke alle som kom så langt! Synes alle som har sterke meninger ang. innsatsen var god eller dårlig, burde forsøke selv! Kanskje vi burde spille 6 runder på rappen mot Henrik og se om vi er noe bedre...ler
Stå på Henrik, håper du bare får mer tenning på å representere/prestere! Underholdende var det uansett!

Jørgen

over 17 år siden

Jørgen

Hva er det som er så fryktelig galt med litt optimisme?

Yngve

over 17 år siden

Yngve

det kan man lure på.
det er akkurat som om vår optimisme suger energien ut av neggativistene, og kanskje spesiellt Bobby-Leif Oscar Osvold .

jeg skjønner at han/hun/de ønsker et realistisk bilde på tilværelsen, men poenget er jo at dette ikke finnes!
det finnes ingen realistisk bilde på fremtiden til Henrik bjørnstad, for han former fremtiden sin hele tiden.

mange, og jeg mener MANGE, får først et gjennombrudd før de går år etter år med tørke og kommer ut for full blomst etter å ha vært langt nede og gitt opp.

et eksempel på dette er Justin Rose.

Men, det er klart, Oscar Bobby-Leif kommer til å kvele dette med at han ikke er Norsk, eller at argumentet er usaklig, siden det ikke er han selv som kommer med det, så det er vel strengt tatt bare å pisse i motvind å prøve å argumentere for faktumet at det er fint å være positiv, og at håp er viktigere enn tro for oss som ikke er kristne.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Hihi. Oscar Bobby-Leif er helt sikker på at Henrik ikke kan bli bedre enn han er i dag.

Bakgrunnen for en slik påstand er selvfølgelig at han tar utgangspunkt i sin egen utvikling, som trolig stoppet opp en gang i midten av ten-årene.

Oscal

over 17 år siden

Oscal

Hihihihi... artig skrue du Oscar!

Se hva du selv skriver: "I motsetning til Gunnar Bull synes jeg faktisk det er veldig interessant hva folk tror - ikke hva de håper. Da får vi bragt realisme inn i debatten, ikke bare tøvete troserklæringer som ikke betyr noenting."

Hva er det egentlig du sier her? At det er bra å høre hva folk tror, slik at det ikke bare er deres tro du må forholde deg til?

Henke

over 17 år siden

Henke

Ville bare følge opp Yngve her - mener han har rett.

Det er vel faktisk slik at de aller fleste golfspillere som virkelig blir gode har sin topp etter mange år med arbeid og erfaringsbygging. Det er svært, svært overilt å gi opp Henrik Bjørnstad nå. Karrieren hans ser så vidt jeg kan se svært lovende ut. Man er ikke ferdig i golfgamet når man passerer 30.

snappy

over 17 år siden

snappy

For å si det veldig enkelt.

Mange i Norge kjøper LOTTO kupong hver uke. Mange går ikke rundt å tror de skal vinne, men de bruker likevel noen kroner på å ha en sjangse til å vinne de store premiene. DVS de lever i håpet, men det tror ikke med hele sitt hjerte at de kommer til å vinne.

Lottovinner

over 17 år siden

Lottovinner

Jeg trodde at jeg kom til å vinne.....

Og... JEG VANT!!!

kverulanten

over 17 år siden

kverulanten

Oscar!
Hva du "håper" interesserer meg ærlig talt midt i ryggen!
Hva du "tror" interesserer meg også midt i ryggen!
Personlig håper jeg at HB gjør en fantastisk sesong på NW neste år,
men jeg tror det egentlig ikke.
Og det bør egentlig interessere dere alle midt i ryggen!

Linkie

over 17 år siden

Linkie

Utrolig hvordan noen klarer å skrive så mange ord, uten å ha ett eneste poeng. Frp politiker?

Oscar: Trodde du at HB skulle komme til finalekvalet? Og trodde du at han før siste spilledag skulle ligge ett slag bar topp 25. Det tror jeg ikke at du trodde. :)

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Nei, AP politiker

rac

over 17 år siden

rac

Synes faktisk Oscar har et poeng........... (dog kun i siste avsnitt av trådstarten). Kan virke som om norske golfere og ledere er bitt av samme basillen som mange ellers i samfunnet, dvs å komme til penger å berømmelse så raskt som mulig. Nevner IDOL, Reality TV, middels fotballspillere, etc. De som gir råd til de unge norske elitespillerne må klare å få frem at det er en laaaaaaaannnnngggg vei fra å vinne NM, Jr. "EM", Jr "VM", etc. til det å kunne overleve på ET, PGA eller NT. Selv det å etablere seg på CT vil være meget tøft, ref. Brovold, Nilbrink, etc. College golf med tøffe turneringer, som sikkert overgår disse Jr. "EM" og "VM" i kvalitet, er nok medisinen for på sikt å bli en etablert Tour golfer.

Oscar

over 17 år siden

Oscar

At det går an å være så dumme som dere, dere forstår ingenting!!

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Det er jo bare jeg som forstår alt! Alle andre er dumme!

flash

over 17 år siden

flash

Tro, Håp og Hånflir :-)

Moger Roore

over 17 år siden

Moger Roore

henrikf => Du har nok sett på litt for mye golf med amerikanske kommentatorer eller lest for mye på noen uøltra-amerikanske golfsider hvis du seriøst mener at det hadde vært lettere for Bjørnstad å vinne på Nationwide Tour enn på European Tour.

Avstanden mellom de er enorm, mye mye større en avstanden mellom PGA Touren og Europatouren.

Det finnes dog veldig mange sterke lobbyister i USA som på veldig sofistikerte måter prøver å stadig svartemale Europatouren som det ikke i det hele tatt var et seriøst alternativ, alt for å sikre seg at alle de beste spiller hele sesongen på PGA Touren og ikke en gang besøker Europatouren og alt for å sikre seg at TV-seerne ikke ska få for seg å heller se på en europatourturnering på TV en en PGA Tour dersom det skulle virke som om den var mer spennende denna uke...

Moger Roore

over 17 år siden

Moger Roore

Jeg mente motsatt alltså:

henrikf => Du har nok sett på litt for mye golf med amerikanske kommentatorer eller lest for mye på noen uøltra-amerikanske golfsider hvis du seriøst mener at det hadde vært lettere for Bjørnstad å vinne på European Tour enn på Nationwide Tour.

Flash

over 17 år siden

Flash

Tro kan man gjøre i kirka, men tar du håpet fra et gjennomsnittsmenneske tar du livet av ham.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her