Oscar
Resultatet er nå klart og jeg konstaterer at jeg fikk rett. Ingen andre - såvidt jeg vet - hadde tippet/trodd at HB ikke ville klare det. Hvorfor jeg er alene om å være så flink vet jeg ikke.
Brendon Todd som slo Thorp med 16 slag i første kvalsteg endte på 140.plass. Det sier mye om nivået, både til Thorp og på PGA-kvalet.
Neste år blir det enda verre å bli blant de 25 beste på PGA-kvalet. Jeg tro nemlig ikke at HB går rett fra NW til PGA. Konkurransen er beinhard og øker fra år til år, og HB må forbedre seg dersom han skal ha noen reell sjanse til å komme inn på PGA igjen. Blant de 10 beste i kvalet nå er 2 spillere fra Sør-Korea (hvor mange har lagt merke til det?). Dette tyder på at mennene fra S-K kommer for fullt, slik som damene derfra har dominert i antall på LPGA i det siste. Neste år blir det sikkert langt flere fra S-K i kvalet, og inn på PGA. Dessuten er det imponerende å se hvor ukjente mange amerikanske spillere som kommer. Disse burde da HB ha slått?
Status for norsk toppgolf på herresiden ved utløpet av 2007 er :
- 6 prøvde ET-kvalet. 1 greide det, og han slapp nervepresset siden han var sikker fra før
- 4 prøvde PGA-kvalet. Ingen greide det.
Av 10 som prøvde seg var det bare 1 som kom gjennom nåløyet. Et nederlag for norsk golf? Å, neida, her råder optimismen både i NGF og blant menige golfere - som på denne debattsiden. Gi oss mer tid, sies det; det samme som har vært sagt i ørten år nå. Norske herregolf ligger med brukket rygg, det er sannheten.
Dersom Thorp vil prøve PGA-kvalet neste år, så må han "stoppes med makt". Han har ikke nubbsjans. Han får jo ikke engang konkurranse - og matchtrening i 2008, for hvor skal han spille? Eneste vei for ham fremover er å prøve seg på CT, for så å komme inn på ET, så spille der noen år til han er ca. 25 år, og så eventuelt prøve seg på PGA-kvalet.
Noen kloke som kjenner ham og har innflytelse på ham bør si ham dette.