Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Folkets idrettspris

Lerouge

over 17 år siden

Lerouge

Stem i vei:

http://www.dagbladet.no/sport/folkets/

Amici Sumus

over 17 år siden

Amici Sumus

Hei!

Jeg savner et navn og det er Magnus Carlsen, Sjakkspilleren.
Det som han har gjordt iår og akkurat nå i Russland er helt uttrolig.
Da blir noe av hva de andre har gjordt bare småtteri ...

http://www.ugra-chess.ru/eng/main_e.htm
http://www.fide.com/worldchesscup/download/pairingstree2007.xls

Ha en fortreffelig Søndag videre og måtte Henrik gjøre det bra !

Mvh
Amici Sumus!

Stian

over 17 år siden

Stian

Eller hva med hun norske jenta som vant 11millioner kroner i Poker ?

Det er hakket mer fysisk enn sjakk, da de må strekke en arm litt lenger når de kaster seg, samt benytter de _begge_ hendene når de romsterer kortene på bordet. Stor idrett dere! :)

Lebleu

over 17 år siden

Lebleu

Da er stemmen lagt inn.
Ser ikke at andre kandidater enn Aksel Lund Svindal, Ole Einar Bjørndalen eller Suzann Pettersen kan være aktuelle for andre enn upartiske sambygdinger, slekt, venner eller andre som er knøttet til vedkommende idrett.

Ole Einar Bjørndalen er i SÆRKLASSE hva angår prestasjoner, men det blir litt kjedelig å stemme på samme mann 10 år i strekk selv om han fortjener det aldri så mye.
Dermed gikk min stemme til Aksel. Antall seire i enkeltrenn verdenscupen overgår klart det Suzann har prestert. Kollaps i Solheim Cup og flere andre viktige mesterskap tyder på at hun trenger litt lenger tid til å finne soliditeten som kjennetegner Aksel og Ole Einar.

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Ikke stjel tråden min :(
Jeg var først ;)

Gulltann

over 17 år siden

Gulltann

Lebleu, Ole Einar er kanskje norges beste idrettsutøver gjennom tidene, men blir det ikke litt feil å si han er i særklasse når det tross alt er årets utøver vi snakker om ?
Riktig nok ble det to VM gull på han, men han vant ikke verdenscupen !
Aksel Lund Svindal vant tross alt verdenscupen i tillegg til sine to VM gull og jeg føler ikke at alpint er en idrett med mindre konkurranse/anseelse enn skiskyting.
Golfkonkurranser er bygget opp på en anne måte enn disse to vinteridrettene så Suzann sine prestasjoner er vanskeliger å sammelikne, men jeg mener at det hun har gjort i år ikke står noe tilbake for prestasjonen til de nevnte herrer.
Min stemme er derfor under tvil avgitt til Suzann, men som sagt så hadde nok min stemme heller gått til Aksel fremfor Ole Einar hvis jeg ikke hadde gitt den til Suzann.

Dunk

over 17 år siden

Dunk

Kom ned på jorda, Gulltann.
Ole Einar vant flere konkurranser i en mislykket sesong enn Suzann kommer til å gjøre i hele karrieren.
Dessuten er nivået i damegolf et helt annet enn i herregolf. Suzann fortjener ingen idrettspris og det tror jeg nok folket mener også.

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Min stemme går uten tvil til Suzann.
Ene og alene fordi hun har gjort en prestasjon ingen andre norske kvinnelige( eller mannnlige) golfere har gjort før henne.

Pepper

over 17 år siden

Pepper

Enig med Gulltann, min stemme gikk under tvil til Suzann, men Aksel Lund Svindal er nok den som fortjener den mest.

Yngve

over 17 år siden

Yngve

men, Dunk, mener du det er en større bragd av Bjørndalen enn av SP?

hun har klart å etablere seg i en idrett hvor Norge ikke akkurat har apparat for å gjøre "release-party" ut av de potensielle stjernene.

Hun er den FØRSTE som har klart å komme inn på LPGA, og har etablert seg der, pluss at hun har vunnet flere turneringer i år, og også vunnet en Major.

mener du seriøst at ikke dette kvalifiserer til idrettspris?
hvorfor tror du hun er nominert da?

green day

over 17 år siden

green day

og...nominert som nr. 1 i Dagbladet. Verdensidrett, ikke skiplanker.

Dunk

over 17 år siden

Dunk

Det er mange som er nominert. Bare en kan vinne. Ser ikke at det skulle være mer negativt å vinne med 10 planker enn med 14 stokker.
Det krever mer blodslit å bli verdensmester i skiskyting og alpint enn i damegolf.
I tillegg er ponegsystemet slik at en golfspiller kommer helt i toppen av rankingen med 5 gode og 30 helt ræva resultater, mens i skiskyting og alpint må man prestere hele tiden. Suzann har vært veldig ujevn mens Aksel og Ole Einar stort sett har hengt med i toppen i hver konkurranse.
Derfor er prestasjonene til Suzann mange hakk bak nevnte to gutter.

green day

over 17 år siden

green day

Nix, Dunk! I hvor mange land er plankekjøring vanlig i forhold til golf. Hvor mange i verden har muligheter til å utøve vintersport på lik linje med Norge, vs golf?

Slitsomt ok, men det er ikke det som er kvisset :-)

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Suzann er nominert til 2007 Academy female athlete of the year
presented by USA Today og MSNBC:
Det sier litt om hvor mye prestasjonen blir verdsatt ute i verden.
At til og med Dagbladet har nominert henne som utøver nr. 1 sier sitt! Dagbladet har ikke hatt for vane å være golffremmende slik som VG.

Her kan det stemmes på Academy female athlete of the year :
http://www.ussa.edu/aoy/2007/2007_ballot.asp

Dunk

over 17 år siden

Dunk

Pøh, ute i verden du liksom...
Hvor mange nasjoner er representert i toppen i golf???
Ta bort amerikanerne så forsvinner 75% av deltagerne.
Ta huet opp av sanden og se dere omkring

green day

over 17 år siden

green day

Man kan pøøøhe, men hvem er strutsen :-)

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Tuttas prestasjoner er store nettopp fordi vi i Norge ikke er store i Golf.

I langrenn og skiskyting så forventes det at vi er i verdenstoppen, mens golf er en B-idrett i Nordmenns øyne.

Partyløve

over 17 år siden

Partyløve

Golf er en sosial lek som noen ytterst få utøvere har valgt å konkurrere i. Nivået i damegolf er bare sånn passe, hittil helt dominert av engelsktalende men ting tyder på a bittelille Korea er i ferd med å skvise andre nasjoner ut av LPGA.
Se bare på listen over verdens beste så ser man hvor liten geografisk spredning det er. Selv nisjeidretten skiskyting har bedre nasjonsbredde enn golf

også partyløve fra julebord.

over 17 år siden

også partyløve fra julebord.

Mener du tar helt feil, Partyløve!. Du ypper seg med å si at mange/de fleste og beste?, er fra Korea?. Fuck in hell!

Se på spredninga du gutt. Jeg har reist denne skjønne kloden rundt på kryss og tvers, men den eneste plassen/øya uten golfbane, til nå er Zanzibar, ei øy utenfor Tanzania!!!!

Nope, har selv vært skytter og vet hvem som er "fienden"- Prøv deg unge mann, hvis du lykkes noe jeg håper, er jeg 100 000 kr. fattigere.

Hvis du vet hva nisje betyr, blir du en rik mann/kvinne- men jeg vedder ræva på at du er et null/uvitende :-D

fcuk

over 17 år siden

fcuk

Personlig mener jeg at det skal noe til å overgå prestasjonene til Suzann i år...eneste som jeg kan si skulle overgå det var en verdensmester i skiskyting fra Marokko eller en sammenlagtvinner av verdenscupen i alpint fra Sør-Afrika.
Prestasjonene blir større når forutsetningene mindre, det bør det ikke være noen tvil om....

Eggedøl

over 17 år siden

Eggedøl

Hvordan har Suzann større forutsetninger enn f.eks Ole Einar ?
Hun ble dradd med på banen av foreldrene som var ivrige golfspillere, mens Ole Einar har måttet lære seg alt selv.
Begge har gått gradene og knyttet til seg hjelpeapparat etter som de har fått råd til det, og flyttet utenlands for å få bedre forhold.
Høres ut som de fleste her ikke har fått med seg at Suzann faktisk har bodd i USA med ideelle treningsforhold i mange år, og først nå har slått igjennom. Hadde hun bodd i Norge hele tiden og likevel kommet på samme nivå hadde saken vært en helt annen.
Ole Einar har dessuten alene bidradd til at nivået i internasjonal skiskyting har økt enormt. Før han begynte å perfeksjonere skytinga skjedde det ALDRI at noen skjøt fullt hus fire serier etter hverandre.
Suzann derimot sliter fortsatt med å komme opp på nivået til verdenseneren, og i likhet med Bjørnstad sliter hun ofte med nerver.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Lebleu, er helt på jordet.
Bare det å være best i Norge i golf, er nesten like stor prestasjon som å være verdens beste i forskjellige vinteridretter.

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Eggedøl:
Du hakke peiling.
Suzsann pettersen har en helt eksespsjonellt god psyke.

What?

over 17 år siden

What?

Da er min stemme lagt inn på Andreas Wiig. Han er jo bare kongen av norsk idrett om dagen :o)

Ågern

over 17 år siden

Ågern

Erik___ er i alle fall på jordet. Du mener at hvis man er norges beste i noe, så er det neste på lik linje som å være verdensmester? Faen er galt med deg sånn egentlig?

Erik____

over 17 år siden

Erik____

Det er da like lett å bli verdensmester i en idrett, hvis det er 100 000 som driver med det på verdens basis, som det er å bli norges beste i golf.

Ja Erik

over 17 år siden

Ja Erik

Det er like lett å bli verdensmester i en idrett der 50 ulike nasjonale forbund pøser penger inn i de beste nasjonale utøverne som det er å bli norges beste i golf der det er ca 20 utøvere som trener systematisk og seriøst nok til at de i det hele tatt er rimelig sikre på å greie cut i et NM.
Erik____, du beviser stadig at din intelligens er litt underscore.

flash

over 17 år siden

flash

Ja Erik___ DU kan jo prøve å bli den beste av de beste. Du har jo kun 50 nasjoners kremtopper å tevle mot.

Tipper DU kommer til å vise DIN underscore!!!!

Yngve

over 17 år siden

Yngve

skulle også likt å vite hvem som setter reglene dine Erik.
du sier det er like lett å bli verdensmester i en idrett hvis det er 100 000 som driver med det på verdensbasis, og jeg lurer på:
hvor har du det ifra?

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Ikke slutt å stemme... på den du vil

Oioioioi

over 17 år siden

Oioioioi

Her var det jammen mange drittunger som skal bestemme hva andre skal stemme.......

`39

over 17 år siden

`39

Ingen, drittunger eller ei bestemmer hva DU skal stemme på. HF sier jo....på den du vil.

Ikke kveruler, det er jo litt piffikrydder men endog ;-)

Sportsidiot

over 17 år siden

Sportsidiot

Det er vist nok flere kvinnlige spillere bare i Asia med bedre enn 0 i hcp - enn samlet antall medl. i skiklubbene i Norge.
Nordmennene er jo verdens beste skiløpere i egne øyne.
Uansett så er Suzan's innsats i særklasse. Hun er sammen med Aksel og Ole Einar våre fremst i 2007. Ettersom jeg vil rangere Suzan øverst er at hun konkurrerer i en idrett med flere utøvere - også på høyt nivå enn både Aksel og Ole Einar.

Sportsnerd

over 17 år siden

Sportsnerd

Det store forskjellen på Suzann og Ole Einar er at Suzann driver en idrett som er stor over hele verden med en enorm bredde. Ole Einar derimot driver en idrett som bare noen få land i verden kan drive. Det gjør Suzann sine prestasjoner i 2007 større enn Ole Einar sine. Men for all del; All honør til Ole Einar for hans prestasjoner

`39

over 17 år siden

`39

Noen som vet om det er noen hensikt å stemme mer enn en gang pr. maskin?

Til Sportsidiot

over 17 år siden

Til Sportsidiot

Du er mye mer idiot enn sports.
Slike utsagn kommer bare fra en idiot

Duff

over 17 år siden

Duff

Man tråkker ikke på ski norge ustraffet (",)
Kjøp mer plank.

tea

over 17 år siden

tea

Alpint er definitivt ingen liten idrett på verdensbasis.ALsvindal fortjener
uten tvil å bli årets idrettsnavn.
Damegolf er for spesielt interesserte;

Yngve

over 17 år siden

Yngve

morsomme argumenter her da.....

kan ikke folk få mene hva de vil om hvem som fortjener denne prisen uten å være idioter?

Gammel alpinist

over 17 år siden

Gammel alpinist

Jeg tør påstå at det er vanskeligere bli verdens beste i herrealpint enn i damegolf. Nå er jo forsåvidt ikke tutta verdens beste heller.
Jeg mener dette fordi golf er det få ytre elementer som påvirker teknikk, man står i samme posisjon hver gang, svinger likt hver gang, ingen styrke kreves. Alpint er mer sammensatt, aldri likt terreng, tyngdekrefter, teknikk i høy fart, styrke, anaerob og aerob utholdenhet og ikke minst koordinasjon og balanse.
Sikkert riktig at det er flere som spiller golf enn folk som kjører ski, men spørsmålet er vel heller hvor mange som driver med golf på seriøst plan. Og da kan man ikke bare ta antall 0 hcpere, for hvilken som helst dork kan greie å komme seg dit.
Hadde det vært Tiger Woods og Aksel det hadde stått mellom så er nok Tiger en større prestasjon, men listefyll på jentetouren kan ikke sammenliknes med Aksel.

ML

over 17 år siden

ML

Få dere et liv. Yngve-blablabla-alle-være-enig-om-å-ikke-være-enig,med 1000 ord. Kan du ikke bare kjøre den opp i ræva på erik____ da, så får du ut den innestengte homoen i deg??

Lerouge

over 17 år siden

Lerouge

Litt mye innestengt aggresjon ML?

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

ML: har du god erfaring med å gjøre dette selv?

ak

over 17 år siden

ak

Kjetil A. Aamodt har uttalt at Tuttas prestasjon er den største i Norge.
Personlig er jeg i tvil om det, men hun er kanskje den største etter KAAa.
Morsom betraktning gammel alpinist. Joda, det er på herresida 10-15 alpinister i en egen klasse og etter din def, er resten listefyll. På herresida i golf er det kanskje 20-30. På damesida omtrent 10-15 som vil preg toppen av resultatlistene. Der er Tutta i år nest best av alle damene. På samme måte somAksel i fjor kanskje var beste alpinist på bredde.
Jeg mener Tutta var vår beste idrettsutøver i 2007 fordi hennes prestasjoner henger så høyt og at hun klarte å gjenta bedriften. Aksel og Ole Einar var i mine øyne neste best. Usikker på hvem jeg vil rangere først.

Gammel alpinist

over 17 år siden

Gammel alpinist

Gjenta bedriften? Det gjorde vel aksel relativt bra helt til han gjorde en "hook" og sesongen var slutt.
Det som gjør prestasjonen til aksel så bra er at han var best sammenlagt, stor forskjell på SL, GS, SG og DH. Hadde Tutta vært best i golf, minigolf, curling og bowling skulle jeg vurdert henne som kandidat. ;)

Tarot

over 17 år siden

Tarot

Enig med sistnevnte, Tutta er foreløpig et blaff som har hatt en måneds formtopp før hun kollapset helt på slutten av sesongen.
Og et viktig poeng er at hun ikke er best.
Aksel og Ole Einar er best i sine disipliner, med individuelle seiere og seiereVM, OL og i WC sammenlagt. Suzann med sine 3-4 enkelt-seiere og bare halvparten av pengene til Ochoa er milevis bak. Når damegolf i tilegg domineres av bare 2 nasjoner, USA og Sør-Korea, så blir prestasjonene til Suzann å sammenligne med idretter som Judo og Cricket.
Får mest lyst å le av argumentene til enkelte religiøst fanatiske golfspillere.

Duff

over 17 år siden

Duff

Gammel alpinist, spiller du golf?

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Erik___: Hvor mange nordmenn tror du går på ski kontra spiller golf. Er det da lettest å bli norsk mester i golf eller langrenn tror du?

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det morsomme med Erik___ er at han ALDRI har rett. Ganske fascinerende, egentlig.

Jo forresten, jeg husker en gang jeg var enig med ham... Da hadde han nok rett, vil jeg tro :-)

`39

over 17 år siden

`39

Minner litt om idol avstemmning. En gutt/mann har lettest for å vinne ford det er fjortiser som stemmer. Jentungene stemmer på den gutten de er forelsket i, og guttene på den gutten /mannen han skulle ønske han var/blir.

Hvem her ønsker å være en kvinnelig golfutøver? Opp med labben. Neida, gutta ønsker å likne he-mennene som kaver rundt i snøen med slim og snørr rundt snyteskaftet. Æææsj.

GB, søt den om Erik___ forresten. Erik__ har feil i forhold til...........hvem?

Gammel alpinist

over 17 år siden

Gammel alpinist

Duff: Tror du jeg hadde kommet over denne siden hvis jeg ikke hadde spilt golf?? Spilt golf i 12 år, men ikke nok pga ski..

Hvis det er så mye lettere for oss norske å bli verdens beste alpinist enn verdens beste golfer, kan noen svare meg på hvorfor vi har 1 i verdenstoppen i alpint (aksel) og i fjor 1 i verdenstoppen i golf (Bjørnstad) i tillegg til jr. verdensmester, europamester osv i golf. Vi har ingen av de delene i alpint i Norge. Vi har bare Aksel.

gamle erik

over 17 år siden

gamle erik

Alpint er en tunellidrett, golf derimot...................

Golf...?!

over 17 år siden

Golf...?!

Skulle ikke forundre meg om alle som stemmer Tutta også er langt over middels interessert i fotball. Og det sier jo ikke lite... Kan jo komme langt med litt slapp fysikk der også. Hvor mange Daly'er og Kvisvik'er finner dere på topp i f.eks langrenn og sykkel?! Ingen!

Golf suger.....

Yngve

over 17 år siden

Yngve

Gammel alpinist:

Det er vel kanskje noe drøyt å si at Bjørnstad har vært i verdenstoppen i Golf.
han har ikke vunnet en eneste turnering, hverken på PGA eller NW.

All respekt, men dette betyr vel nettopp at han IKKE er på verdenstoppen.

at vi har en juniorverdensmester i Golf er helt strålende, men det sier seg selv at nivået når man er ferdig som junior er noe helt annet, for da er det plutselig ingen aldersbegrensning på deltakere.

uansett så skal vi ikke disse faktumet at MT ble verdensmester.

Til Golf...?!

over 17 år siden

Til Golf...?!

Jeg har sett mange langrennsløpere og svømmere som ikke klarer å sprette en ball eller kaste en ball.
Betyr ikke at jeg ikke respekterer dem som idrettmenn, men golf har noen andre ferdighetskrav som ikke de idrettene har.

Golf...?!

over 17 år siden

Golf...?!

Helt enig "Til Golf...?! ". Men det er nok en del her inne som ikke ser dette. Har selv drevet idrett på meget høyt nivå i mange år og vet hva som ligger bak gode resultater. Og det som er så flott, er at alle idretter har sine egne ferdighetskrav.

Problemet her inne, er vel at svært mange ikke aner eller forstår hva toppidrett er for noe, og ikke er i stand til å se hva som er en god prestasjon. Greit nok at skiskyting er en mindre idrett internasjonalt enn golf - men jeg tror ikke det er mange golfere som er så 100% fokusert på det de holder på med som f.eks Bjørndalen. Ja, han er nok en særing, men har det som skal til for å bli best. Og det finnes flere slike i Norge.

Jeg sier ikke at Tutta's prestasjoner ikke er bra, og det er selvsagt større oppmerksomhet internasjonalt rundt dette (og penger....).

PS! Spiller selv golf, og følger selvsagt med på våre internasjonale stjerner.

herregud golf...?!

over 17 år siden

herregud golf...?!

Tror du andre er så mye dummere enn deg selv? Ikke at det her skal konkureres i om hvem som har gjort det best idrettsmessig av debattantene. Kanskje du kommer langt nede på lista :-D.

Til Golf...?!

over 17 år siden

Til Golf...?!

"men jeg tror ikke det er mange golfere som er så 100% fokusert på det de holder på med som f.eks Bjørndalen. "

Jeg tipper Tutta har vært og er like fokusert på det hun driver på med som OEB.
Men selvfølgelig bruker hun mange timer på chipping og puttinggrenn når OEB sannsynligvis trener kondis eller skyter. Tutta trener nok mange timer av alt. Styrke, spenst, kondis mm.
Det er jo topp i golf som sammenlignes med topp i skiskyting. Du kommer ikke opp i toppen uten fokus, jernvilje, mange treningstimer og god psyke uansett idrett.
Skjønner du ikke at det også gjelder i golf så bør du kanskje sette deg litt mer inn i hva som kreves.

herregud golf...?!

over 17 år siden

herregud golf...?!

Har du levd Tuttas liv, golf...?!. Aner du hvor fokusert hun er på sin idrett? Flersidig trening er nyttig i begge nevnte idrettsgrener (golf vs skiskyting).

Toppen i skiskyting er null, sannenliknet med bredden i golftoppen. Ønsker du å stemme på OEB, så gjør det. Fullt lovlig og greitt nok, men det er Suzann som fortjener prisen i år!!!!

Golf...?!

over 17 år siden

Golf...?!

Jøss - her var det mange som ikke skjønte poenget. Joda, jeg tror Tutta er 100% fokusert. Men det jeg prøver å si, er at prestasjonene nødvendigvis ikke er større bare fordi det finnes x millioner mennesker som spiller golf, og en brøkdel som holder på med skiskyting. Det er hvordan du oppnår resultatene som teller. Er vel ikke tilfeldig at en kar som OEB også vinner i langrenn.

Så får dere stemme det dere vil. Jeg stemmer ikke på noen, nettopp fordi slike kåringer er helt håpløse med tanke på hvor foskjellige idrettene er.

Gammel alpinist

over 17 år siden

Gammel alpinist

Poenget er jo at disse menneskene som mener golf er så stor tar med 50-80 åringer i beregningen. Når man snakker om antallet må man ta de som satser skikkelig. De som trener målbevisst. Jeg mener tutta er eneste golfjente i verden som er skikkelig gjennomtrent, derfor er det større prestasjon at hun IKKE er best i verden (Nr.2).

Til Gammel alpinist

over 17 år siden

Til Gammel alpinist

Hvis du er gammel alpinist bør du gå stille i dørene.
Gamle alpinister i Norge var knall og fall helt til Furuseth kom.
Alle vet hva som skjedde etter det.

Hva vet vel du om at Tutta er eneste veltrente. Og prøv å skjønn at det ikke bare handler om å være veltrent. Det finnes mennesker som er mosjonsløpere på ski og i maraton og som trener hver dag året rundt kondis og styrke. De blir ikke automatisk best i verden i hvilken som helst idrett. Det er mer sammensatt enn som så.
Du avslører uvitenhet med tullet ditt.

Gammel langrennsløper

over 17 år siden

Gammel langrennsløper

HVa vet vel du om trening? Mange av disse mosjonistene som trener nesten hver dag trener så til de grader feil, derfor blir de aldri gode

Jeg

over 17 år siden

Jeg

vet en del, og selvfølgelig må du trene riktig.
Men si meg, skjønner ikke dere som bare er skiløpere at golf er mer sammensatt enn bare å være gjennomtrent. Det var jo argumentasjonen for at Tutta burde være best.
Jeg er gammel langrennsløper selv, men skjønner at det er andre sider enn bare kondis og smidighet som teller i andre idretter som feks golf.

Gammel alpinist

over 17 år siden

Gammel alpinist

Hva som skjedde før Furuseth er vel totalt uinteressant, skjønner ikke hva dette har med å gå i dørene???? ;)

Jeg vet ikke hvem du er, og du vet ikke hvem jeg er... Men å snakke om min uvitenhet blir totalt tåpelig, særlig med dårlige argumenter... Kjenner alle de gode norske golferne (med unntak av Bjørnstad), kjenner alle de gode og jeg er tidligere NTG elev (ikke golf). Forresten har jeg jobbet litt som golftrener. Jeg vet hva de legger ned i tid, hvilke psykiske styrker de har osv. Jeg vet hva toppidrett er, og jeg skjønner hva det innebærer. Vet at det er mange synsere på dette forumet som ikke har noen bakgrunn fra idrett. Men sånn er jo flertallet av landets befolkning.

Gammel alpinist

over 17 år siden

Gammel alpinist

Til de som snakker om langrenn: For det første trenger ikke langrennsløpere ha smidighet, de trenger kun å være O2snappere. Vi snakker ikke om det. I denne sammenhengen snakker vi utelukkende om perfeksjonister innen høyere tekniske idretter, golf, alpint og skiskyting. Det sier nok om langrenn at en kar som trener 20 timer skyting i uka er blant verdens beste skøytere...

herregud golf...?!

over 17 år siden

herregud golf...?!

og resten.....styke, smidighet, psykisk kontroll ++ er et must for å bli best i en idrettsutøvelse som ikke kun er avhengig av fysisk styrke.

OEB viser dette i og med at han skyter så j.... bra! Ellers er han et null iforhold til besteforeldrene våre som staket seg over vidder på treplanker i dagesvis, uten oppbacking fra sponsorer, eller andre som hindret dem i å dø i ruskeværet.

OEB er nok en etterkommer av disse karerene, men kan likevel ikke konkurrere med de beste i golf fordi han neppe har estetisk sans?.

Golf er en edlere sport, selv de "simpleste"gjerterguttene brukt de nedgressede områder etter sauene og hullene etter jordrotter + en stein de slo etter med gjetestaven sin med for å fylle den tomme kjedelige tida med. Plopp i jordrottehullet og birdie eller par?

Meningsløs diskusjon fordi, som overstående `39, peker på, er grunnen til at vi stemmer som vi gjør, er vårt eget ønske og idoler. Alter ego.

til gammel alpinist

over 17 år siden

til gammel alpinist

"For det første trenger ikke langrennsløpere ha smidighet, "
Da fikk vi greie på hvor mye peiling du har. Du tror langrenn er kun kondisjon.

Og jeg vet ikke hvem du er, men jeg baserte mitt svar 22:20 på det sprøytet du kom med 20:54.

Du tror nok at du vet litt mer enn det som du faktisk gjør.

Til alle pappskaller

over 17 år siden

Til alle pappskaller

Så barnslige uintelligente diskusjoner som dette blandt godt voksne debattanter kan bare oppstå i golfmiljø.
Golf er en lavintennsitetsaktivitet og så IQ-løse utøvere som deltar i de fleste debattene her gidder ikke drive med mer andre idretter.
Jeg blir kvalm av å lese mye av påstandene her.
Skjerp dere

Til alle pappskaller

over 17 år siden

Til alle pappskaller

Vil bare presisere at jeg ikke generaliserer alle golfspillere, bare konstaterer at noen av de som liker å stikke frem hodet på diskusjonsforum burde støpe fast fingrene i en betongkloss og sette plaster over munnen.
99% av alle golfspillere jeg har møtt er fornuftige hyggelige mennesker.

`39

over 17 år siden

`39

Ellers, god jul Til alle pappskaller ;-)

tm

over 17 år siden

tm

det er 25millioner alpinister bare i japan.Ikke kall det en liten sport.Nivået mellom alpinister og golfere er enormt.Golfere er ikke i nærheten av det alpinister driver med!!!!Driver selv med begge deler.

javel

over 17 år siden

javel

og hvilket nivå er disse japsene på? kjører alpint på knustis inne i moderne kjøpesentere :-D

Enda en pappskalle

over 17 år siden

Enda en pappskalle

Tydeligvis noen som ikke vet at Japan er et vinterland der alpine skigrener er så populært at den japanske klesprodusenten PHENIX som har levert klær til det norske alpinlandslaget i 15 år i begynnelsen ikke hadde interesse av å markedsføre og selge klærne utenfor Japan fordi markedet der var så enormt.

javel

over 17 år siden

javel

Er det så vanskelig å vite at Japan er et vinterland. Har for pokker vært der grunnet mitt engasjement innen kuokushinkai-karate. Hvis du også hadde vært der hadde du nok visst om de enorme hallene med minus 2-3 grader og alpintbakker. Der koser de "alle" såkalte alpinistene seg. Noen er seriøse utøvere i dette vinterlander "ditt", men nivået??......hvordan ligger det så an med det??

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Så så... Det er jo jul!

javel

over 17 år siden

javel

Men det er jo litt gøy likevel, mellom stresset i siste liten. (Må til og med avsted å handle enda mer :-)

barcentrale

over 17 år siden

barcentrale

tm:

25 mill er vel litt å ta i. Sjekk litt på internett, og du vil finne andre tall. Så vidt jeg kan se er ca. 10 mill mer eller mindre korrekt. Og da snakker vi om de som står minst en gang i året (alpinister blir i den sammenheng litt banalt).

Som den notoriske løgneren du er, så tviler jeg også sterkt på dine øvrige påstander.

God Jul ;-)

javel

over 17 år siden

javel

Vi forstod (tm). Eller denne personen sitt forsøk på avledning--- eller et avledlingforsøk. Å prøve å forvirre folk, er på samme lavnivå som ham selv!! huff.

tm aner muligens hva han til tider prater om, til fornøyelse for oss som har vært utenfor skandinavia. Han viser til null kompetanse i kultur eller hva som rører seg utenfor hans snevre interessefelt.

Han kan drive med hva han vil, det betyr lite eller null for oss toppidresutøvere. Skriv hva du vil boy, noen tenåring vil muligens gidde å le av deg?

Enten er du idiot, eller så er du så gammel at du enda ikke kan skrive på maskin (husk mellomrom)! Skal ikke bruke det mot deg,
men bruk dine kunnskaper!.

Ønsker du motstand så skal du få den berettige motbøren du fortjener..........BOY!

til tm

over 17 år siden

til tm

..........men du kan ikke skrive på pc, eller skrivemaskin, om du vil. Det vil si at du neppe har fullført videregående skole.

Du kan drive med, men er neppe en som kan telles med. Sorry for deg!!!!

HenrikFan

over 17 år siden

HenrikFan

Aksel Lund Svindal vant folkets idrettspris, Tutta på 2 plass.

Gratulerer til begge!

"Golf-esset Suzann Pettersen fulgte Svindal til døra i leseravstemningen. Et stykke bak de to fulgte fjorårsvinner Ole Einar Bjørndalen og langrennsveteranen Odd-Bjørn Hjelmeset. Vinnerens egen stemme går til Suzann Pettersen."

FekinCnut

over 17 år siden

FekinCnut

med sjarm som en rull med takpapp skal Tutta være happy for 2. plass

dette betyr faktisk ndel for "folket"

Gud forteller

over 17 år siden

Gud forteller

Ja det hadde jo vært greit med en sjakk eller pokerspiller om vi snakket om Folkets Sportpris. Men nå var det alltså Årets Idrettspris vi snakket om.

Sjakk og Poker er sportet med ikke idretter.

Judas

over 17 år siden

Judas

Forskjellen på sport og idrett er...?

What?

over 17 år siden

What?

Sport (et engelsk begrep hentet fra gammelfransk desport i betydningen adspredelse eller moro) viser til lek og fysisk aktivitet. På norsk brukes begrepet sport nær synonymt med idrett. Begge ordene omhandler fysisk utøvelse, ofte i form av konkurranser under fastsatte regler.

Idrett (fra norrøn opprinnelse der "id" betyr virksomhet eller aktivitet, og "drott" betyr kraft, styrke eller utholdenhet) viste opprinnelig til all form for høyt ansett dyktighet, herunder musikk, dikting og kunnskap om runeskrift, i tillegg til kroppslige prestasjoner. Senere tok den kroppslig utfoldelsen og de fysisk prestasjoner over begrtepet.

Sport er et mer omfattende begrep enn idrett. Forskjellen ligger i at idrett legger størst vekt på utøveren selv, egeninnsatsen og kontroll på egen kropp, som for eksempel friidrett, skiidrett, skøyteidrett, boksing, tennis, håndball og fotball. Sport derimot har gjerne et hjelpemiddel, redskap, fremkomstmiddel, eller dyr som en grunnleggende forutsetning. Eksempler er seilsport, motorsport og hestesport. Skillet mellom idrett og sport blir stadig mindre og i daglig språk brukes begrepene om hverandre.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her