Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Slopesystemet

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Ønsker å få synspunkter på slopesystemet.

Virker feil at mid/høyhandikapere notorisk for flere slag enn hcp skulle tilsi , mens lavhcp'ere normalt får noenlunde det antall slag som de har i hcp. Resultat er at mid/høyhcp får et ufortjent godt hcp.

Alternativet er SSS systemet , men her gjør man kanskje litt lite forskjell på banene (?).
Mange mener at slopesystemet er dyrt og dårlig, hva mener dere?

Onkel Skrue

over 21 år siden

Onkel Skrue

Hva er egentlig dagsprisen på et slopesystem ? Kan men kanskje få kjøpt et som er pent brukt ?

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Kunne vært interessant å vite hva slopesystemet egentlig koster den enkelte klubb. Klubben blir vel "slopet" hvert annet år (?).

Uforstående

over 21 år siden

Uforstående

Skjønner ikke noe som helst av slopesystemet.
Jeg er en 12 hcp spiller som alltid slår lange (240m carry) men ikke alltid presise utslag. Har brukbart gode innspill og er meget god til å redde meg i land med chip og en putt.
Spiller mange runder/ på mange baner hvert år. og noen steder scorer jeg alltid bra (Miklagard, Kvitfjell, Hemsedal, Kongsberg) mens andre steder går det alltid i dass (Kjekstad, Meland, Bergen, Bjørnefjorden).
Den samme tendensen gjentar seg år etter år, og venner/bekjente har samme erfaringer.
Jeg har alltid trodd slope-systemet var ment å jevne ut forskjellene mellom banene slik at de fleste får noenlunde lik poengsum uansett bane. Slik er det bare ikke
Det er forøvrig interessant å se oversikten over registrerte runder her på Scangolf, den gir en tydelig indikasjon på at slopesystemet ikke fungerer, og at spillere med samme nivå får har 5-6 poeng forskjell i hcp etter hvilken bane de spiller mest på.
Ville være bedre om banens slope ble justert etter resultatene som ble oppnådd på banen i stedet for målte topografiske verdier som ikke tar hensyn til bl.a kvaliteten på fairways og greener.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Boggie,

I don't think that the problem is the slope system more the people that are sloping the golf courses. The variation between the slope of the courses in Norway very wide.

To give you an example about how the slope of golf courses in Norway are too high, do you know Pinehurst No.2 the US Open golf course where Payne Stewart won his US Open?

Well that has a slope of....now wait for this...135!! Nøtteroy has recently been given a slope of 147 which in my opinion is ridiculous. The most difficult golf course in America is Pine Valley which has a slope of 153...so that means Nøtterøy which does not have as many forced carries anywhere near Pine Valley is only 6 points behind!!

Merion Golf Club also a US Open golf course where Ben Hogan hit that amazing long iron to the final green to win the Open also has a rating less than Nøtterøy. Merion is probably the hardest course I have ever played in normal weather (Carnoustie being the hardest but in crazy wind) and has a rating of 142.

This is where the problem lies, not in the actual system but those that actually go out and rate a course.

Brian.

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Boggie,

I don't think that the problem is the slope system more the people that are sloping the golf courses. The variation between the slope of the courses in Norway very wide.

To give you an example about how the slope of golf courses in Norway are too high, do you know Pinehurst No.2 the US Open golf course where Payne Stewart won his US Open?

Well that has a slope of....now wait for this...135!! Nøtteroy has recently been given a slope of 147 which in my opinion is ridiculous. The most difficult golf course in America is Pine Valley which has a slope of 153...so that means Nøtterøy which does not have as many forced carries anywhere near Pine Valley is only 6 points behind!!

Merion Golf Club also a US Open golf course where Ben Hogan hit that amazing long iron to the final green to win the Open also has a rating less than Nøtterøy. Merion is probably the hardest course I have ever played in normal weather (Carnoustie being the hardest but in crazy wind) and has a rating of 142.

This is where the problem lies, not in the actual system but those that actually go out and rate a course.

Brian.

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Er medlem på nøtterøy og synes slopen er tilnærmet en skandale. Banen ble i utgangspunktet gitt en enda høyere slope, men ble snakket ned til 147. Allikevel er dette altfor høyt. Banen har mye vann i spill og er en vanskelig bane å score lavt på, allikevel er det ikke en bane som er tilnærmet "umulig" å score normalt på slik slopen tilsier.

Som medlem på nøtterøy medfører dette at jeg automatisk får et for lavt og ikke-representativt handicap (ikke nok med at det norske hcp-systemet er dårlig fra før, her skal det gjøres enda verre for oss som er medlemmer av nøtterøy golfklubb).

Heldigvis spiller jeg stort sett match eller slag og vurderer min egen spillestyrke mot banens par. Men pliktoppfyllende som jeg er blir jeg vel nødt til å justere ned handicappet til et idiotisk nivå. Sesongens målsetting angående HCP er i alle fall i boks!!

(all honør til daglig leder på nøtterøy, bjørn waagø, som i det minste fikk kuttet et par slag av slopen til slutt)

Brian Phillips

over 21 år siden

Brian Phillips

Cavalier,

I know that Bjørn is a big fan of Pinehurst that is why I used that as an example.

Brian

Cavalier

over 21 år siden

Cavalier

Er det hvert tredje år det gjennomføres slope på norske baner?

Noen som vet hvilken bane som har nest høyest slope i Norge?

Får håpe ikke Nøtterøy blir den nye "kongsberg" hvor alle handicapjegerene drar for å spille seg ned.

Brian:
Er det samme slopeverdien for hvit og sort tee?

-Cavalier-

Jarle M

over 21 år siden

Jarle M

Det er ikke bare slope-verdien som spiller inn. CR (Course Rating) er minst like viktig.

Nøtterøy er ikke verstingen. Hauger og Ålesund (9 hulls) er også ille, om ikke værre.

Fra Hvit tee:
MS = Mottatte slag

HCP 36
BaneParSlopeCRMS
Nøtterøy Golfklubb7214774.549
Hauger Golfklubb 7214075.949
Ålesund GK (Solnør)7414477.149

HCP 18
BaneParSlopeCRMS
Nøtterøy Golfklubb 72 147 74.5 26
Hauger Golfklubb 72 140 75.9 26
Ålesund GK (Solnør) 74 144 77.1 26

HCP 6
BaneParSlopeCRMS
Hauger Golfklubb 72 140 75.9 11
Ålesund GK (Solnør) 74 144 77.1 11
Nøtterøy Golfklubb 72 147 74.5 10

HCP 0
BaneParSlopeCRMS
Hauger Golfklubb 72 140 75.9 4
Ålesund GK (Solnør) 74 144 77.1 3
Nøtterøy Golfklubb 72 147 74.5 2

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Til Brian
Enig at slopeverdiene kunne vært riktigere satt og da hadde dette systemet sannsynligvis justert bedre for forskjellig vanskelighetsgrad enn SSS systemet som i mindre grad differensierer.
Problemet med slope er ,imidlertid, at alle med høyere hcp notorisk får tildelt flere slag enn hcp skulle tilsi. Dette blir etter min mening feil.
For oss rundt 10 i hcp så får man vanligvis noenlunde det antall slag tildelt, men en med 25 i hcp normalt får mellom 26 og 31 e.l.
Forskjellen mellom en spiller med 10 og en med 25 i hcp burde jo være 15 slag og ikke 16-20. Ikke minst gjelder det matchplay, eller hva?

Boggie

over 21 år siden

Boggie

Tabellen til Jarle illustrerer mitt poeng godt.
Forøvrig ikke rart at Hauger "tildeler" fler slag enn Nøtterøy! Nøtterøy blir jo for norsk golf det som Medeobanen i Alma Ata var skøytesporten før inndørshallene kom....

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her