Oscar
Hvor stor er egentlig denne Menigheten? Vi har ca. 100 000 golfspillere i Norge, og hvor mange av disse følger med Norge internasjonalt? Hva vet de om PGA, ET, CT og hvem av våre som spiller der og/eller prøver å kvale inn? Jeg kjenner en håndfull golfspillere, og de er ivrige og spiller mye. Men de er merkelig u-interessert og lite informert om hva som skjer internasjonalt, særlig med de norske. De kjenner til Woods, og der stopper det liksom. De vet ikke navnene på noen nordmenn i tourene i Europa, og de har såvidt hørt om Bjørnstad og Thorp. De bryr seg ikke om kvalet til PGA. Likevel snakker de mye om golf og er veldig interessert i sitt og kameratenes spill og utvikling, på det rent lokale planet.
Jeg spør meg om hvor representative mine kamerater er på dette området. Har andre registrert den samme likegyldigheten? Hvor mange tilhører Menigheten? Er den på bare noen hundre, eller et par tusen?
Jeg har spilt mange ganger i Spania med folk fra diverse nasjoner. Når jeg f.eks. spør om hvem som er den beste golfer i deres hjemland, så vet de det som oftest ikke. De vet heller ikke hvem som vant siste PGA-turnering o.l. Jeg er bedre oppdatert enn dem! En gang spilte jeg med 3 engelskmenn fra Liverpool. De visste ikke at British Open skulle spilles der to måneder senere. En annen gang med noen irer, og de visste ikke at Ryder Cup snart skulle spilles der. ("Ryder Cup, what is that"?)
Er det virkelig slik at uvitenheten er så stor om det som foregår internasjonalt, og at man ikke engang gidder å følge med? Og isåfall: hvorfor?