Logg ut

Vil du virkelig logge ut?

Aktive golfere du følger
  • Du må være innlogget for å se aktive golfere.

Debattforum

Hvor stor er menigheten?

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Jeg har tidligere her karakterisert innleggene vedrørende Bjørnstad i kvalet som infantile og nærmest hysterisk opptatte av akkurat dette. De som skriver om dette og følger hvert slag (dersom det var mulig) og hvert hull for HB og andre nordmenn ute i det store internasjonale spillet tilhører Menigheten. Og salige er de i sin tro. Jeg kritiserer ikke deres engasjement, bare måten den uttrykkes på. Men her kommer noe seriøst, som jeg ber om respons på:
Hvor stor er egentlig denne Menigheten? Vi har ca. 100 000 golfspillere i Norge, og hvor mange av disse følger med Norge internasjonalt? Hva vet de om PGA, ET, CT og hvem av våre som spiller der og/eller prøver å kvale inn? Jeg kjenner en håndfull golfspillere, og de er ivrige og spiller mye. Men de er merkelig u-interessert og lite informert om hva som skjer internasjonalt, særlig med de norske. De kjenner til Woods, og der stopper det liksom. De vet ikke navnene på noen nordmenn i tourene i Europa, og de har såvidt hørt om Bjørnstad og Thorp. De bryr seg ikke om kvalet til PGA. Likevel snakker de mye om golf og er veldig interessert i sitt og kameratenes spill og utvikling, på det rent lokale planet.
Jeg spør meg om hvor representative mine kamerater er på dette området. Har andre registrert den samme likegyldigheten? Hvor mange tilhører Menigheten? Er den på bare noen hundre, eller et par tusen?

Jeg har spilt mange ganger i Spania med folk fra diverse nasjoner. Når jeg f.eks. spør om hvem som er den beste golfer i deres hjemland, så vet de det som oftest ikke. De vet heller ikke hvem som vant siste PGA-turnering o.l. Jeg er bedre oppdatert enn dem! En gang spilte jeg med 3 engelskmenn fra Liverpool. De visste ikke at British Open skulle spilles der to måneder senere. En annen gang med noen irer, og de visste ikke at Ryder Cup snart skulle spilles der. ("Ryder Cup, what is that"?)
Er det virkelig slik at uvitenheten er så stor om det som foregår internasjonalt, og at man ikke engang gidder å følge med? Og isåfall: hvorfor?

henrikf

over 17 år siden

henrikf

Det er nok ingen tvil om at dette er en side for menigheten, i hvert fall de trådene som handler hovedsaklig og Hb og SP (Suzann Pettersen)
Umulig å anslå hvor mange. Men når VG og andre velger å følge de største turneringene hull for hull så er det fordi det klikkes på det.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Hei Oscar.
Menigheten varierer fra 3 til 7 personer.
Ytterligere 50-60 personer vet at Henrik spiller Q-school.
200 stykker leser notisen i på sportssidene i VG hvordan det går med Henrik. Så dyp er golfinteressen i Norge.

Golf er en bitteliten nisjeidrett for spesiellt interesserte.
Det er en idrett som journalister i dagspresse og riksdekkende kanaler ikke interesserer seg for eller vet noe om.

Golf i media er godt skjult bak betalings-TV og utenlandske månedsmagasiner som bare selges i ytterst få bladkiosker helst på flyplasser.

Derfor er det du ser her på forumet de mest religiøse av de religiøse, selve golf-imanene, de hjernevaskede, de som fulllstendig mangler vurderingsevne, fanatikerne som aldri lar seg omvende, de som alltid har troen og håpet samma faen hvor dårlig virkeligheten fremstår.

Trøst deg med at de er helt usynlige for andre enn særdeles spesiellt interesserte. Holder man seg unna Scangolf og Golfsiden slipper man å gremmes over teite innlegg og dumme meninger

Sport/hobby vs. idrett

over 17 år siden

Sport/hobby vs. idrett

Er ikke så rart det Oscar tar opp. Mange i Norge og i andre land spiller golf mer eller mindre ofte. Men for 9? % av utøverne sin del, har det ikke noe å gjøre med konkurranseidrett, for ikke å snakke om toppidrett.

Har ikke hørt noe om gjennomsnittsalder for medlemmer i NGF, men vil anta den ligger HØYT om man ser i forhold til folk som vanligvis har ambisjoner om konkurranseidrett.

Før spilte jeg mye squash, mange andre gjorde det også. Men jeg vet NULL om norges- og verdensmestre i squash.

Gulltann

over 17 år siden

Gulltann

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen i det Oscar beskriver. Jeg spiller en god del selv og de aller fleste av de 10 - 15 bekjente jeg som regel spiller sammen med følger med på hva de beste nordmennen får til rundt om i verden !

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Takk til Trynet for et særdeles godt innlegg. Flott å se et så jordnært syn på norsk golf. Synd at du/vi er alene.
Igjen; tusen takk.

Trynet

over 17 år siden

Trynet

Et par millioner nordmenn liker å gå på tur, men hvor mange av disse har utpreget kjennskap til norgeseliten i kappgang.

Antar vi finner omtrent samme prosentsats av golfspillere som interesserer seg for golf som konkurranseidrett.

Noen iq-løse tomskaller her inne påstår at golf er en idrett som utøves av 100000 nordmenn.

Det er like dumt som å påstå at alle som går søndagstur er aktive kappgjengere, eller at alle som har syklet er syklister. Hurra, i Norge har Norges Cykleforbund 1,8 millioner aktive, Wooow.

I min golfklubb har ca 15 av 600 medlemmer deltatt individuelt på klubbturnering. Regner vi med Texas Scramble blir tallet astronomiske 40 stykker. Det kaller jeg høy sportsprofil.....

tilskuer

over 17 år siden

tilskuer

Trynet:
Det kalles for fans og finnes i de fleste idretter. I de fleste andre idretter regner man det som positivt at folk er interessert i sporten sin.

Stian

over 17 år siden

Stian

Min kalkulering

Meningheten er 800 personer
de som kjenner til qschool og at HB er med, 9000-13000
Leser vg notiser : oppunder 40000

Det som er morsomt med dette er at jeg kan skrive hva som helst utifra egen overbevisning, og det er like galt eller feil som det Trynet skriver.

Men det som er enda mer morsomt er at folk er irritert for at andre interreserer seg. Om noe, så er det en mer trist grad av mangel på vurderingsevne om hva man anser som viktig og ikke..

Analytiker

over 17 år siden

Analytiker

En analyse av Goifsiden og Scangolf tilsier at Trynet er vesentlig nærmere sannheten enn Stian!

Stian

over 17 år siden

Stian

Kan godt være enig i den analysen. Men trenger å vite hva slags kriterier du har lagt som grunnlag for å favorisere Trynets konklusjon kontra min.

Jeg har ikke noe ego som gjør at jeg vil blånekte for at min kalkulasjon ikke er korrekt. Så lenge jeg får servert en analyse som er hevet over enhver tvil, vil jeg akseptere den.

Så dette burde være en smal sak. Tilogmed mine helt gale tall mtp Qschool og HB samt artikkelklikk hos VG

Ken

over 17 år siden

Ken

Tro at mange vet mye om internasjonal golf. Jeg kjenner mange utenlandska baner, kjenner navnet på de fleste golfere i topp 100 og ser på USa og Europa touren hver uke.

Det jeg kan lite om er de norske, sikkert fordi de ikke er spesialt interessante eller særlig spennende å følge, og tror mange lever med sin lokale golf og toppnivået i golf mens de midt på treet forsvinner litt i dimman....

blue

over 17 år siden

blue

Haha, Oscar (01.12.07 kl. 16:39) sier:
"Takk til Trynet for et særdeles godt innlegg. Flott å se et så jordnært syn på norsk golf. Synd at du/vi er alene. Igjen; tusen takk."

Den var morsom. Det er ikke rart du/dere er alene Oscar/Trynet. For det første er dere trolig samme person, og for det andre så er det ingen som liker dere.
Hvorfor? Fordi dere ikke skjønner at folk gleder seg. Dette handler ikke om realisme, dette handler om å glede seg. Og du skjønner det bare ikke.
Takk og pris for at det ikke er for mange av deg!

green day

over 17 år siden

green day

Under nic`et green night skrev jeg så bastant negativt om den stadige fokuseringen på HB og SP, at jeg trodde folk ville forstå at det var en fleip. (La inn endel merkelige ord og stavefeil i tillegg, så dyslektikere/dårlige skribenter, bør passe ekstra på :-)

Ingenting er så svart/hvitt som jeg floppet med. Selv jeg, som ikke er noe menighetsmenneske, følger med på hvordan våre beste gjør det via scangolf....om en noe halvhjertet.

green night fikk et svar fra Ken, som vel gjelder alle?..... gjør som meg, gi blaffen i å lese det du ikke er interessert i..

blue: Være litt snillere mot Oscar. Det er nok mange som ham, golfere som ikke debatterer og neppe følger med på scangolf? Hver sin mening, og hver sin glede.

Man bør være så rause at man kan glede seg med andre, selv om man ikke helt forstår. De sprer jo også glede til oss/dem som følger med på hvordan det går med gutta/jentene på tur :-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Det er ikke så mange, men likevel noen som helt tydelig blir ukomfortable når andre deler en glede som de selv ikke klarer å ta del i.

Jeg tror de forventer å få kritikk tilbake, og at de foretrekker å få negative tilbakemeldinger fremfor ingen reaksjon overhodet.

Sånn sett får alle viljen sin. Oscar med likesinnede (om det finnes noen) får de negative reaksjonene de vil ha, vi andre får noen vi kan kjefte på og irritere oss over.

No pain, no gain. Some pain, lots of gain :-)

green day

over 17 år siden

green day

Helt enig med deg Gunnar Bull. Opplever deg som en snill og hyggelig debattantant, som det burde vært fler av!

Vi får kalle (meg)/de av oss som av og til utsetter oss for negativ tilbakemedlinger, for lettere verbale S/M`ere :-)

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Takk for det, green day. Men jeg tror det holder med én av meg også på dette forumet. Verbal S/M'er en veldig treffende beskrivelse :-)

Solskinnsgolferen

over 17 år siden

Solskinnsgolferen

Jeg savner GT versjonen av Gunnar Bull. Er litt dvask denne andre.

Gunnar Bull

over 17 år siden

Gunnar Bull

Vel, noen savn kan nok ikke innfris, Solskinnsbollen. Gunnar Bull er en moderne og mer miljøvennlig variant av den gamle CO2-bomba.

GT er ut, nå er det partikkelfilter som gjelder!

Yngve H2o

over 17 år siden

Yngve H2o

jeg liker vann jeg....

Olle

over 17 år siden

Olle

Jeg er veldig usikker på hva du ønsker med ditt innlegg her? Du ønsker at vi skal gjette på hvor mange som følger golf?

Er det slik at det er bra hvis det er mange eller dårlig?

Linkie

over 17 år siden

Linkie

Det var da voldsomt mange ord, uten å ha noe poeng whatsoever?

Fjosok

over 17 år siden

Fjosok

Jeg tror det som er felles for oss som følger med på idrett, enten det er golf, fotball eller hva som helst, er at vi føler det beriker våre liv på en eller annen måte. Med fare for å bli veldig filosofisk så handler det om følelser, og det å våge og la seg bli skuffet og gledet.

For meg er det i sum bedre å ta de skuffelsene det innebærer å følge Henrik i golf, eller Liverpool i fotball, fordi det gir så mye glede når det går bra. Det er følelsesmessige topper og daler som får meg til å føle at jeg er i live, og det gir meg mye mer enn en nummenhet fra sidelinja.

Derfor synes jeg synd på de som ikke våger eller ønsker å involvere seg i noe, de som står uten lidenskap til noe og som har funnet ut at deres glede ligger i å kritisere.

Jeg har aldri sett voksne menn gråte og klemme hverandre, synge og rope seg hese, danse i gatene og juble for at de fikk rett i en pessimistisk antagelse.

Pottis

over 17 år siden

Pottis

Fjosok: glimrende talt.

Antakelig spikern i kista til sure lille Oscar.

Oscar

over 17 år siden

Oscar

Takk til Fjosok for et glimrende innlegg, som jeg er helt enig i. Problemet er bare at det angår ikke saken! Jeg er selv full av følelser når det gjelder idrett og sportsprestasjoner, og kan fortelle at jeg (utrolig nok) har de samme opplevelser som Fjosok beskriver. Det gjelder særlig fotball, ski, friidrett, tennis, skøyter og håndball. Dette er idretter jeg selv har bedrevet med, inntil høy alder. Men jeg kan likevel være såpass realistisk at jeg ikke hengir meg til tåpelig naivisme og optimisme og bortforklaring av dårlige resultater. Samtidig som jeg er et følelsesmenneske når det gjelder idrett, så er jeg jordnær nok til å kunne bedømme dårlige resultater når jeg ser dem, og ikke minst la være å komme med helt urealistiske spådommer om resultater i en konkurranse, når alt nærmest taler for at det vil gå dårlig.
Derfor treffer ikke Fjosok og andres innlegg det jeg tar opp i denne tråden. Men ellers var det bra.

Legg inn ditt innlegg her

(Denne tråden er stengt)

Få nyhetsbrev!

Legg deg inn her for å motta nyhetsbrev med nyttig info om bl.a. kampanjer og tilbud fra klubber/golfbutikker, spilletips, reisetips etc etc. Les mer her